ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה להיות בודהה ✔זן בודהיזם / זאזן - איך ולמה התחלתי לתרגל זן? ✔לפני שהתגייסתי חייתי בעולם אידאלי בו הטוב והרע היו ברורים, הנכון והלא נכון....
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨זן בודהיזם / זאזן - איך ולמה התחלתי לתרגל זן?
לפני שהתגייסתי חייתי בעולם אידאלי בו הטוב והרע היו ברורים, הנכון והלא נכון מוחלטים. לא ידעתי מה אעשה בחיי אבל היה לי ברור שמה שלא אעשה מדובר יהיה בדבר הנכון. וכיון שאעשה את הדבר הנכון לא יהיה מה שיעמוד בדרכי.

התגייסתי לצבא ודברים החלו להשתנות בהשקפת העולם שלי. אני לא יכול לציין אירוע אחד או אירועים בכלל שאחראים לשינוי הזה אך תוך כדי השירות הצבאי הלכה והתערערה האמונה שלי במוסר רציונלי אוניברסלי. את האל זנחתי עוד כילד כך שלא יכולתי להיתלות בו כאמת מידה מוסרית. במובנים רבים החיפוש האינטלקטואלי שבסופו מצאתי את הזן התחיל בזמן הצבא כשהרציו נכשל.

אבל האינטלקט הוא רק צד אחד בסיפור ותהיה זו טעות לא לספר על הצד השני - הוא הצד הרגשי.

כשהייתי בן חמש קרו שני דברים. הראשון הוא שנולד אחי והשני הוא שעברנו לחיות בקיבוץ. כילד יחיד עד גיל חמש הייתי באופן טבעי מאד קשור להורי. עם המעבר לקיבוץ עברתי להתגורר בבית הילדים במסגרת הלינה המשותפת. כתוצאה מכך ראיתי את הורי מעט יחסית. כיון שכעת גם היה לי אח חדש הייתי צריך לחלוק את מעט הזמן הזה אתו. היום במבט לאחור נדמה לי שהתקופה הזו הביא לכך שפיתחתי עצמאות גדולה מאד. אבל העצמאות הזו הגם שהיו לה צדדים חיוביים באה לידי ביטוי גם בחשש שלי להקשר. מאוחר יותר החשש הזה להקשר הפך לחשש שמה כל קשר בין אם לאנשים או לרכוש עלול לפגוע בחופש שלי. כמבוגר היו ימים בהם ייחלתי למות הורי בכדי שאוכל להשתחרר מהם. הדבר גרם כמובן לרגשי אשמה עמוקים. מספר התאהבויות כושלות גרם לי להיזהר אפילו יותר ביחסי. בעצם לא היה דבר שהייתי מוכן להתמסר לו, שכן התמסרות נתפסה אצלי כאבדן העצמאות שהייתה כל - כך יקרה לי.

כך קרה שבתקופת הצבא הבשילו הדברים לכדי דיכאון עמוק שנמשך מספר שנים עד שהתחלתי לתרגל זן. באותה תקופה לא ידעתי מה לעשות עם חיי. כל פעולה נראתה לי חסרת ערך, שכן היה לי ברור שרק אני יכול להעניק לה ערך ואני לא הייתי חשוב מספיק בעיני. הייתי בוחר ועושה דברים רק בשביל לספק צורך בשינוי המצב הנוכחי. כל אותם שנים המשכתי לנסות ולמצוא דרך שבה אוכל להבחין בין טוב ורע, שתהיה שונה מאותה אינטואיציה חמקמקה שהנחתה אותי. הידיעה היחידה שלא הרפתה ממני היא שאני לא חשוב יותר מכל אדם אחר. זה היה העוגן המוסרי שלי אך לא היה בו די.

לאחר מספר שנים כאלה נואשתי לחלוטין מיכולתו של האינטלקט למצוא תשובה אך האינטלקט הוא כל שהיה לי אז לא זנחתי אותו.

באותה תקופה קראתי את הספר "עיוור בעזה" מאת אלדוס האקסלי. בספר הזה נתקלתי לראשונה בבודהיזם. הבודהיזם של האקסלי לא היה מגובש דיו אבל לראשונה נפתחתי לאפשרות שתהיה אמת שמקורה חווייתי שיהיה לה תוקף גדול יותר מהאמת האינטלקטואלית. לא ידעתי עדיין דבר וחצי דבר על בודהיזם. אבל הנה כמו נדלק אור קטן בחשכה גדולה. במשך מספר חודשים התגלית הזו (שנדמית אולי טריויאלית), הגם שלא ידעתי מה לעשות אתה, גרמה לי אושר גדול. במסגרת הלימודים נחשפתי למאמר "אני אתה" מאת מרטין בובר. היה נדמה לי שהוא מדבר במאמר על משהו שמאד דומה למה שחשבתי, על ציווי מוסרי שנולד מתוך חוויית המפגש הבלתי אמצעי. אבל אצל בובר מדובר במפגש עם ה"אתה הניצחי", קרי אלוהים. ואני לא הייתי יכול לקבל את הרעיון שצריך אלוהים בתמונה. האם המפגש בין שני אנשים אין בו די בכדי להוליד ציווי מוסרי? כיוון שלא חווייתי מן מפגש מיסטי שכזה לא יכולתי לענות על השאלה הזו. בערך באותו זמן נתקלתי בשני ספרים על בודהיזם. האחד היה "הנזיר והפילוסוף" מאת מאתייה ריקאר והשני היה "מה שלימד הבודהה" מאת ראהולה ואלפולה.

כשקראתי את הספרים האלה חשתי שהנה התשובה נמצאת בהישג יד. הנה סוף סוף שיטת מחשבה שמאפשרת קיום של מוסר ללא אלוהים וללא האדם כאמת מידה מוסרית (כך לפחות היה נדמה לי).

אבל היו לי הרבה שאלות והשגות. למה היוולדות מחדש? למה האלטרואיזם לו נדרש הבודהיסט? מה זאת אומרת הכל ריק? מהי החוויה הזו שעלי לעבור בכדי להוליד את הציווי המוסרי? איך מתעוררים? מה אני צריך לעשות כדי להגיע לנירוונה?

במצב הרגשי בו הייתי שרוי הויתור על על כל הרגשות, הרצונות והתשוקות (כך היה נדמה לי שעלי לעשות בכדי להגיע לנירוונה) נראה לי כמו פתרון גדול. אולי רציתי למות בלי למות. כל השאלות האלה אינן שאלות רעות. הן נובעות באופן ישיר מהתפיסה ההינאיאנית של הבודהיזם ומהבנה שהיא אינטלקטואלית בלבד. באותו זמן לזן הייתה קונוטציה שלילית עבורי שכן הייתי שבוי של הדעות הקדומות שלי. אבל בחיפוש אחר חומר קריאה על בודהיזם בעברית נתקלתי גם בזן. קשה לי לומר מה היה הדבר שגרם לי להחליט שמכל המסורות הבודהיסטיות אני אתרגל דווקא זן, אבל בו בחרתי. החלטתי לתרגל בשביל להתעורר ולהיות מואר. לחוות קנשו (הצצה אל טבע המציאות כפי שהוא) וסאטורי (התעוררות פתאומית, הארה). החלטתי לתרגל זן בשביל להפוך לבודהה. כך נפלתי ללא ידיעתי למלכודת אליה נפלו רבים לפני ועתידים ליפול רבים אחרי. זו הסכנה בלימוד מספרים וללא מורה.

כיון שלא ידעתי דבר על המסורות השונות בזן ועל ההבדלים ביניהן החלטתי פשוט למצוא מקום לתרגל בו מבלי לדעת מה הוא התרגול הזה כלל. לא הצלחתי למצוא מקום בארץ ולכן החלטתי לטוס ליפן ולתרגל שם. התחלתי לחפש מנזרים באינטרנט וראיתי שרובם גובים כסף עבור השהייה בהם. בשל ההבנה שלי באותה תקופה את תורת הבודהה לא הצלחתי לקבל את הרעיון שניתן לגבות כסף עבור ההוראה שלה. בחיפושי אחר מנזר שלא גובה כסף מצאתי את אנטאיז'י. כיון שלא ידעתי הרבה על זן או על בודהיזם היה נראה לי שאורח החיים באנטאיז'י מתיישב עם זה שדימיתי להיות אורח החיים במנזר. תירגול, עבודה חקלאית והסתפקות במועט.

באותה תקופה הייתי במערכת יחסים עם האישה שהיום היא אשתי. אבל הפחד שלי להקשר לא אפשר לי להתמסר ולהיות באמת במערכת היחסים הזו. כשטסתי ליפן עוד דימיתי לעצמי שייתכן שאחליט להפוך לנזיר.

לפני הטיסה התחלתי לתרגל זאזן (מדיטציית ישיבה) או לפחות חשבתי שמדובר בזאזן. המטרה שלי הייתה לחוות קנשו. כשהגעתי לאנטאיז'י המשכתי בתחילה לתרגל במטרה זו.

למציאות יש דרכים משלה ללמד אותנו אם אנחנו פתוחים ללמוד. כשהגעתי למנזר הכל היה הפוך ממה שציפיתי. הגעתי שלושה ימים לפני טקס חשוב לאחד הנזירים בתהליך ההסמכה שלו לכהן במסורת הסוטו זן. אמנם הועסקנו בניקיון המנזר לקראת הטקס והאורחים שבאו לכבודו אבל היה מעט מאד זמן לתרגול (הלו"ז היה מאד לא שגרתי) וכל המקום נדמה לי יותר כמחנה קיץ או אכסניית נוער מכמנזר. היינו עשרים אנשים צעירים מלאומים שונים. בשני ערבים מתוך השלושה הייתה מסיבה, בערב שהגעתי אב המנזר, שנראה מוטרד ועצבני יותר מאשר שלו ומואר ביקש מנזירה ששהתה שם לעזוב מסיבות שלא הצלחתי להבין באותו זמן. במסיבות היה אלכוהול והיה גם בשר ולא רק בשר שנתקבל מתרומות אלא בשר שנקנה לכבוד האירוע. השקפת העולם שלי התערערה, הדעות הקדומות שלי החלו לנשור. לא מייד. בהתחלה פשוט חשבתי שהגעתי למקום הלא נכון - מה בין מה שהתרחש שם לבין מנזר או נזירות או זן? נוסף על כך הגעתי חולה והמחלה רק החמירה. בערב הטקס הייתי כל כך אומלל שבקושי הבאתי עצמי להישאר עד סוף ארוחת הערב של אחרי הטקס. כל מה שרציתי היה לזחול למיטה.

במעט הזמן שכן תרגלנו גיליתי שאני לא יודע לשבת. התנוחה שלי לא הייתה נכונה וישיבה לאורך זמן הפכה להיות בלתי נסבלת מבלי לזוז ולהחליף תנוחה. ובאנטאיז'י לא מקובל לזוז בזמן הישיבה. וחמישה ימים לאחר שהגעתי התחילה תקופה של ישיבה אינטנסיבית שנקראת סששין. בכל תחילת חודש באנטאיז'י יש סששין של חמישה ימים בו יושבים מארבע בבוקר עד תשע בלילה עם שתי הפסקות קצרות של ארבעים וחמש דקות. היום מחולק לשלושה חלקים. בכל חלק חמש תקופות ישיבה בנות ארבעים וחמש דקות שביניהן חמש עשרה דקות מדיטציית הליכה. כפי שציינתי לא ישבתי הרבה לפני אותו זמן וגם באנטאיז'י בחמישה ימים שקדמו לסששין הלו"ז הלא סדיר גרם לכך שהגעתי לסששין לא מוכן כלל (רק מאוחר יותר גיליתי שכל סששין הוא אחר ובכל מקרה לא ממש ניתן להתכונן). חמשת הימים של הסששין היו גיהנום של כאב עבורי. כבר אחרי תקופת הישיבה הראשונה ביום השני החלטתי לעזוב. עד היום אני לא ממש יודע מדוע לא עזבתי. תוך כדי החמישה ימים האלה כשכבר כאב לי מכדי לנסות ולהשיג קנשו התחוור לי לפתע שכל הנסיעה אל המנזר, שכל הבודהיזם שלי אינו אלא בריחה מהחיים שלי כאן ועכשיו. שבעצם החיים שלי הם בארץ, במערכת היחסים שלי ושכל מה שאני צריך לעשות זה להפסיק להתאמץ ולהפסיק לברוח. אני לא חושב שהגעתי לתובנות האלה רק בזכות עצמי. באנטאיז'י יש מורה. באנטאיז'י נחשפתי לראשונה לדוגן זנז'י ולהוראתו הייחודית את הבודהיזם. פתאום במספר קטן של ימים עברתי מהפך של התודעה. אבל זה היה מהפך חלקי וקטן. מדוע אני אומר חלקי וקטן? שכן בתוך הכאב של הסששין כמעט כל דבר נראה טוב יותר מהכאן והעכשיו של הסששין. כשהסתיים הסששין כבר הייתי מוכל לקום וללכת. וכבר התחלתי בתהליך של שינוי כרטיס הטיסה שלי. אבל אז סייקאן, נזיר באנטאיז'י, אמר לי, "כבר החלטת ללכת, לאן אתה ממהר? תישאר עוד קצת, תראה מה יקרה". הרגע בו החלטתי להישאר עוד קצת היה הרגע בו הושלם המהפך. הבודהיזם הפך מבודהיזם של בריחה לבודהיזם של שחרור. התקופה הקצרה בה נשארתי באנטאיז'י אחר - כך הייתה מאושרת מאד ונטולת מאמץ.

חזרתי לארץ מבלי לשכוח את ההחלטה שקיבלתי תוך כדי הסששין. גלית ואני עברנו לגור ביחד. אני המשכתי לתרגל יום - יום. לא באותה אינטנסיביות כמו באנטאיז'י. החיים במערב לא מאפשרים זאת. ההחלטה שקיבלתי בסששין אינה סוף הסיפור. כל יום הייתי צריך לקבל את ההחלטה מחדש. לוותר על עצמי לתוך מערכת היחסים מחדש. לקח לי עוד שמונה חודשים להבין ששוב איני פוחד, ששוב אין מקום אחר בו אני מעדיף להיות. גיליתי מחדש את היכולת להתמסר. כמובן שזו תהיה טעות לחשוב שמערכת יחסים מצליחה רק בגלל דבר אחד. יש גם סיבות טובות לחשוב שתרגול הזן בחיי מתקיים בזכות מערכת היחסים הזו. גלית עברה את התהליכים שלה שאפשרו את קיום מערכת היחסים הזו ואני עברתי את שלי. וביחד עברנו משהו גם כן. כל מה שאני רוצה לומר הוא שהתרגול הזה החזיר לי שליטה על חיי. אז התחתנו ועומדת להיות לנו בת עוד מספר חודשים.

החופש שחשבתי שיש לי כשסירבתי להקשר, כשסירבתי להיות בעל רכוש, החופש לו קיוויתי כשייחלתי בסתר למות הוריי, הוא חופש דמיוני שאין לו קשר קלוש לחופש האמתי והעמוק שהוא התרגול הזה. החופש האמתי הוא זה שנובע מבפנים ואינו מופרע על ידי נסיבות חיצוניות. האמת העמוקה היא שאין לשום אובייקט מחוצה לנו התכונות שאנו מייחסים לו. אנחנו אלה שמעניקים את התכונות לאובייקט. אין בכך לומר שאש אינה שורפת ושקרח אינו מקפיא. אבל אש שורפת כי היא אש, ואין בכך לא טוב ולא רע. וקרח מקפיא כי הוא קרח, ואין בכך לא טוב ולא רע. רכוש הוא רק רכוש, הוא לא מגביל אותנו, וגם לא כפי שיש הנוטים לחשוב, משחרר אותנו. הורינו הם רק הורינו ועלינו ללמוד לאהוב אותם למרות זאת ולא בשל כך. האש שורפת חומר אורגני, מים מתאדים באש, ואילו ברזל נמס באש חמה מספיק. האש היא אותה אש אבל הפעולה שלה משתנה בהתאם לחומר אתו היא באה במגע. לכן זו טעות לייחס תכונות קבועות ובלתי משתנות לאובייקטים חיצוניים. אין להבין מכך שיש לייחס תכונות קבועות ובלתי משתנות לאובייקטים פנימיים. הכל תלוי בהכל. אין טוב ללא רע, אין אור ללא חושך, אין חום ללא קור. היכן שיש חום יש גם קור, היכן שיש אור יש גם חושך והיכן שיש טוב יש גם רע. לכן כשאין טוב אין רע, כשאין אור אין חושך וכשאין חום אין קור.

את הטקסט הזה אני כותב במטוס בדרך חזרה מעוד ביקור באנטאיז'י שלושה עשר חודשים אחרי הביקור הראשון. התרגול הזה החזיר לי את חיי. אין לי ספקות. אני לא מחפש יותר אחר דבר. אני רחוק מאד להיות בודהה, אבל יום אחר יום התרגול הזה מאפשר לי לראות את חיי נכוחה ולחיות את חיי נכוחה.

חשבתי שיעברו עוד הרבה שנים בטרם ארגיש שיש לי משהו לחלוק עם אחרים. לפני שארגיש שההבנה שלי מספקת. גם כעת יש לי ספקות. אבל דרכי היא דרך הבודהיסטווה. אם יש ולו הסיכוי הקטן שאדם אחד ויחיד יתחיל לתרגל בזכות זה שאני חולק את חיי והתובנות שלי, אני לא יכול להרשות לעצמי שלא לעשות כן. אני מקווה שבחנתי את כוונותיי בכנות ושאין בפרסום הזה ובאלה שיבואו ניסיון אחר למעט זה.

כל מה שיש לי אני נותן לך בחפץ לב. כל אחד מוזמן לבוא לתרגל איתי את התרגול שהוא השחרור עצמו.

לפני שהחלטתי לכתוב את הדברים האלה שאלתי את מוהו (אב המנזר והמורה באנטאיז'י), "דוגן אומר שעלינו לעורר את הרצון להציל אחרים לפני עצמנו. אני מרגיש שאני כבר ניצלתי על ידי התרגול הזה, איך אני יכול לעורר את הרצון הזה (להציל אחרים) אצלי אם כבר ניצלתי? אני רוצה להפיץ את הדהרמה אבל אני מרגיש שאני לא מוכן. " "למה לא? " הוא שאל אותי חזרה. ואני עניתי שנראה לי שההבנה שלי אינטלקטואלית מדי ולא מאוזנת. הוא אמר לי, "כל מה שאנחנו יכולים לעשות זה לחלוק את החיים שלנו והתרגול שלנו עם אחרים. חלוק את החצי שעה שאתה מתרגל בה בבוקר. זה מה שאני עושה כאן באנטאיז'י. לכן כל מי שרוצה לבוא לתרגל מוזמן. "

אני כותב את הדברים האלה כדי שיהיה למי שרוצה לתרגל איתי קצת יותר ברור מה זה התרגול הזה בכלל, ואני ארחיב בנקודה הזו במאמר הבא. www.bendowa.net/zenblog1/בלוג/איך-ולמה-התחלתי-לתרגל-זן/
השתחררות אלוהות תחושת רצון זאזן מדיטציות אינטואיציות הורות זן בודהיזם ממי ללמוד ספרים התודעה בודהיזם הרגלים זאזן זן בודהיזם לתרגל
מודעות עצמית, להבין מה אתה רוצה מעצמך, למה אתה רוצה רצונות? מאיפה בא הרצון שלך? המרדף אחרי הרצון, תלות ברצון העצמי, להבין מה אני רוצה, שעבוד לרצון העצמי, חקר הרצון העצמי
מודעות עצמית, להבין מה אתה רוצה מעצמך, למה אתה רוצה רצונות? מאיפה בא הרצון שלך? המרדף אחרי הרצון, תלות ברצון העצמי, להבין מה אני רוצה, שעבוד לרצון העצמי, חקר הרצון העצמי
...אתה רוצה מעצמך, למה אתה רוצה רצונות? מאיפה בא הרצון שלך? המרדף אחרי הרצון, תלות ברצון העצמי, להבין מה אני רוצה, שעבוד לרצון העצמי, חקר הרצון העצמי למה קשה לך להבין מה אתה באמת רוצה? הרצאה זו של אליעד כהן עוסקת בחקירה מעמיקה של הרצון העצמי, בהבנת המניעים האמיתיים של האדם, ובשאלה מדוע האדם תמיד נמצא במרדף אחרי רצונותיו מבלי שהוא באמת יודע מה הוא רוצה. ההרצאה נפתחת בשאלה המרכזית: מה אתה באמת רוצה? ומבהירה שרוב האנשים נמצאים במצב מתמיד של אי - ודאות לגבי הרצון שלהם. אליעד מסביר שרוב האנשים לא מבינים...
אושר, איך להיות מאושר? סוד האושר, כמה עולה להיות מאושר, לתת כדי לקבל, התמודדות עם מחלת הפרקינסון, מחלה ניוונית, מחלה חשוכת מרפא, להתמודד עם כאב, לחיות עם פרקינסון, לשלם על פגישה
אושר, איך להיות מאושר? סוד האושר, כמה עולה להיות מאושר, לתת כדי לקבל, התמודדות עם מחלת הפרקינסון, מחלה ניוונית, מחלה חשוכת מרפא, להתמודד עם כאב, לחיות עם פרקינסון, לשלם על פגישה
...כמה עולה להיות מאושר, לתת כדי לקבל, התמודדות עם מחלת הפרקינסון, מחלה ניוונית, מחלה חשוכת מרפא, להתמודד עם כאב, לחיות עם פרקינסון, לשלם על פגישה האם אפשר להפסיק לפחד ולהיות מאושרים באמת? אליעד כהן מסביר שכדי להפסיק לפחד, האדם צריך להסתכל לתוך הפחד ולהבין מה מקורו. אם אדם הוא אמיתי עם עצמו ושואל את השאלה למה אני מפחד?, בסופו של דבר הוא מגיע להבנה שהפחד הוא תוצאה של אמונה שמשהו הוא רע. אליעד נותן דוגמה על ילד קטן: אם אומרים לילד שהוא ימות בעוד שבוע, הוא לא מפחד כי עדיין אין לו את האמונה שלמות זה רע...
לבחור מתוך ספק, להחליט מתוך ספק, להטיל ספק בספק, להשתחרר מהספקות, לחיות עם ספקות, להתמודד עם ספקות, קבלת החלטות בלב לא שלם, לא שלם עם החלטה, לא יודע מה להחליט
לבחור מתוך ספק, להחליט מתוך ספק, להטיל ספק בספק, להשתחרר מהספקות, לחיות עם ספקות, להתמודד עם ספקות, קבלת החלטות בלב לא שלם, לא שלם עם החלטה, לא יודע מה להחליט
...מתוך ספק, להטיל ספק בספק, להשתחרר מהספקות, לחיות עם ספקות, להתמודד עם ספקות, קבלת החלטות בלב לא שלם, לא שלם עם החלטה, לא יודע מה להחליט איך אפשר להתמודד עם ספקות בלי להתעלם מהם? אליעד כהן מסביר את המצב שבו אדם נמצא בתוך ספק ומתקשה להחליט מה עליו לעשות. הוא מדגיש את המורכבות שבמצב זה, שבו אדם מנסה להחליט או לפעול, אבל אינו שלם עם החלטתו וממשיך להטיל ספק לגבי נכונותה או כדאיותה. הבעיה המרכזית שנידונה היא כיצד להתמודד עם ספקות כאלה, במיוחד כאשר האדם אינו מוכן לקבל פתרונות פשוטים של התעלמות מהספק או...
איך לא לאכול את העוגה? איך לשמור על המשקל? איך לשמור על הדיאטה? איך לשמור על תזונה נכונה? איך לרדת במשקל? ירידה במשקל, שמירה על המשקל, אכילת יתר, איך לא לאכול מתוק? התמכרות למתוק - חלק 1
איך לא לאכול את העוגה? איך לשמור על המשקל? איך לשמור על הדיאטה? איך לשמור על תזונה נכונה? איך לרדת במשקל? ירידה במשקל, שמירה על המשקל, אכילת יתר, איך לא לאכול מתוק? התמכרות למתוק - חלק 1
...המשקל? איך לשמור על הדיאטה? איך לשמור על תזונה נכונה? איך לרדת במשקל? ירידה במשקל, שמירה על המשקל, אכילת יתר, איך לא לאכול מתוק? התמכרות למתוק - חלק 1 אליעד כהן מסביר בהרצאה זו כיצד להתמודד עם הקושי לשמור על דיאטה ולהימנע מאכילת יתר, ובעיקר מתוקים. הוא מציג דרך חשיבה מעמיקה על המניעים והסיבות שמובילים אותנו לאכילה מיותרת, במיוחד כשמדובר במזון מתוק, ומסביר איך ניתן לפתח מודעות ולבצע בחירות מדויקות יותר. מדוע כל כך קשה להתמיד בדיאטה? הבעיה המרכזית בהתמדה בדיאטה, על פי אליעד, טמונה בהנחות יסוד שגויות...
דחיינות, למה אני דוחה דברים? איך לא לדחות דברים? או הכל או כלום, אמונות מגבילות, אמונות שליליות, תפסת מרובה לא תפשת, תפשת מועט תפשת, טוב ציפור אחת ביד משתיים על העץ, פעולות קטנות, מעט גם כן טוב, איך להתחיל להשתנות? לעשות שינוי
דחיינות, למה אני דוחה דברים? איך לא לדחות דברים? או הכל או כלום, אמונות מגבילות, אמונות שליליות, תפסת מרובה לא תפשת, תפשת מועט תפשת, טוב ציפור אחת ביד משתיים על העץ, פעולות קטנות, מעט גם כן טוב, איך להתחיל להשתנות? לעשות שינוי
...דברים? או הכל או כלום, אמונות מגבילות, אמונות שליליות, תפסת מרובה לא תפשת, תפשת מועט תפשת, טוב ציפור אחת ביד משתיים על העץ, פעולות קטנות, מעט גם כן טוב, איך להתחיל להשתנות? לעשות שינוי למה אנשים דוחים משימות שהם באמת רוצים לעשות? אנשים רבים מוצאים עצמם דוחים משימות, אפילו כשהם רוצים לבצע אותן. אחת הסיבות העיקריות והנפוצות לכך היא שהאדם מקשר את המשימה הקטנה למטרה גדולה ומורכבת יותר, וכתוצאה מכך, הוא נכנס לדחיינות ונמנע מלבצע אותה. התופעה מוכרת כמלכודת המחשבתית של הכל או כלום, או כפי שהפתגם הידוע...
איך לדעת שהוא אוהב? איך לדעת שהיא אוהבת? האם הוא אוהב אותי? האם היא אוהבת אותי? האם אני אוהב אותה? מאוהב בי, מחבב אותי, רוצה אותי, לגרום למישהו לאהוב אותך, סימנים שהוא אוהב, סימנים לאהבה, מערכות יחסים
איך לדעת שהוא אוהב? איך לדעת שהיא אוהבת? האם הוא אוהב אותי? האם היא אוהבת אותי? האם אני אוהב אותה? מאוהב בי, מחבב אותי, רוצה אותי, לגרום למישהו לאהוב אותך, סימנים שהוא אוהב, סימנים לאהבה, מערכות יחסים
...אוהב? איך לדעת שהיא אוהבת? האם הוא אוהב אותי? האם היא אוהבת אותי? האם אני אוהב אותה? מאוהב בי, מחבב אותי, רוצה אותי, לגרום למישהו לאהוב אותך, סימנים שהוא אוהב, סימנים לאהבה, מערכות יחסים איך אפשר באמת לדעת אם מישהו אוהב אותך? במערכות יחסים, בין אם מדובר בקשרים זוגיים, עסקיים, משפחתיים או חבריים, עולה השאלה החשובה: האם האדם הזה אוהב אותי באמת, ועד כמה הוא אוהב אותי?. אליעד כהן מסביר ששאלה זו אינה פשוטה כפי שהיא נשמעת. אנשים נוטים לשאול ישירות: אתה אוהב אותי?, כמה אתה אוהב אותי?, אבל התשובות הישירות...
למה אתה טיפש? האם אתה חכם? לקבל את עצמך, טיפשות לשמה, לאהוב בלי תנאים, אתה משוגע, אתה חסר שכל, לאהוב את עצמך בלי תנאים, לאהוב את הטיפשות, כמה אתה טיפש, האם אתה טיפש?
למה אתה טיפש? האם אתה חכם? לקבל את עצמך, טיפשות לשמה, לאהוב בלי תנאים, אתה משוגע, אתה חסר שכל, לאהוב את עצמך בלי תנאים, לאהוב את הטיפשות, כמה אתה טיפש, האם אתה טיפש?
...לאהוב בלי תנאים, אתה משוגע, אתה חסר שכל, לאהוב את עצמך בלי תנאים, לאהוב את הטיפשות, כמה אתה טיפש, האם אתה טיפש? למה חשוב לקבל את עצמך כטיפש? הרעיון המרכזי שאליעד מעביר הוא שהיכולת לאהוב ולקבל את עצמך בצורה מלאה, תלויה באופן שבו אתה מתמודד עם הטיפשות שלך. אליעד מסביר שהאדם חייב ללמוד לאהוב ולקבל את עצמו באופן מוחלט, כולל את הטיפשות שלו, אחרת לעולם לא יצליח להגיע לאהבה עצמית מוחלטת. מדוע? כי אם אתה לא יכול לאהוב את הדבר הכי רע או הכי טיפש בעולם, לא תוכל לקבל את עצמך ב - 100%, מאחר שגם בך קיימי
לפגוע באחרים בגלל שאין הבדל בין טוב לרע, האם מי שלא מבדיל בין טוב לרע יפגע באחרים? לא להבדיל בין טוב לרע, התאבדות ואין הבדל בין חיים למוות, פחד לפגוע באחרים, סם החיים וסם המוות, אם אין הבדל למה לא לפגוע באחרים
לפגוע באחרים בגלל שאין הבדל בין טוב לרע, האם מי שלא מבדיל בין טוב לרע יפגע באחרים? לא להבדיל בין טוב לרע, התאבדות ואין הבדל בין חיים למוות, פחד לפגוע באחרים, סם החיים וסם המוות, אם אין הבדל למה לא לפגוע באחרים
...בגלל שאין הבדל בין טוב לרע, האם מי שלא מבדיל בין טוב לרע יפגע באחרים? לא להבדיל בין טוב לרע, התאבדות ואין הבדל בין חיים למוות, פחד לפגוע באחרים, סם החיים וסם המוות, אם אין הבדל למה לא לפגוע באחרים האם מי שלא מבדיל בין טוב לרע יפגע באחרים? אליעד כהן פותח את ההרצאה בשאלה מרכזית, האם אדם שלא מבדיל בין טוב לרע, יהיה יותר מסוכן, כלומר, יפגע יותר באחרים, או שמא יפגע פחות או בכלל לא יפגע? בהנחה של חוסר הבחנה בין טוב לרע, האם התוצאה תהיה התנהגות מוסרית יותר או פחות? אליעד מציין כי גידול הילד כולל את ההנחות...
מונוגמיה או פוליגמיה, האם משיכה מינית מונוגמית אפשרית? האם יכול להתקיים קשר מונוגמי מאושר לאורך שנים? האם אפשרי להיות מאושר בזוגיות בלי שום רצון לבגוד? האם אפשר לשמור על התשוקה המינית לאורך זמן? למה אנשים נהנים מסקס?
מונוגמיה או פוליגמיה, האם משיכה מינית מונוגמית אפשרית? האם יכול להתקיים קשר מונוגמי מאושר לאורך שנים? האם אפשרי להיות מאושר בזוגיות בלי שום רצון לבגוד? האם אפשר לשמור על התשוקה המינית לאורך זמן? למה אנשים נהנים מסקס?
...מינית מונוגמית אפשרית? האם יכול להתקיים קשר מונוגמי מאושר לאורך שנים? האם אפשרי להיות מאושר בזוגיות בלי שום רצון לבגוד? האם אפשר לשמור על התשוקה המינית לאורך זמן? למה אנשים נהנים מסקס? האם אפשר לשמור על תשוקה מינית בזוגיות מונוגמית לאורך שנים? אליעד כהן מציג את השאלה המרכזית - האם קיימת אפשרות לנהל מערכת יחסים מונוגמית לאורך כל החיים, שבה בני הזוג יהיו מאושרים באמת, יימשכו מינית אך ורק אחד לשני, ולא ירצו לבגוד בכלל. הוא מדגיש שהשאלה היא לא רק אם הם לא יבגדו מתוך פחד להיתפס או מחשש להשלכות, אלא אם...
לזרום בחיים, לזרום עם החיים, לקחת את החיים בקלות, הרמוניה בחיים, לחיות בהרמוניה, התאמה למציאות
...בחיים, לזרום עם החיים, לקחת את החיים בקלות, הרמוניה בחיים, לחיות בהרמוניה, התאמה למציאות ובו יתבאר, כיצד יכול האדם לחיות בשלום עם המציאות, מתוך תחושה של הרמוניה בחיים ומתוך תחושה של זרימה בחיים, בלי מאבקים מיותרים? כי מי שיתבונן יראה, כי האדם, כל הזמן נמצא במאבק מתמיד עם המציאות. כי תמיד האדם רוצה לשנות את המציאות במשהו. ותמיד האדם מרוצה מהמציאות במשהו, אבל תמיד האדם גם רוצה לשנות את המציאות במשהו. והשאלה היא, איך לזרום עם החיים ואיך לחיות בהרמוניה עם המציאות? ומי שיתבונן יראה, כי מה שגורם לכך שהאדם...
שלח לך אנשים - מהות חטאם של ישראל
...אנשים - מהות חטאם של ישראל שלח לך אנשים, או רשי לדעתך, אני איני מצווה, אם תרצה שלח. מהות חטאם של ישראל, הייתה בבקשת שלח אנשים. או רבי נתן, שליח הוא בחינת טבע. בני ישראל ביקשו להיכנס לארץ ישראל, ארץ אשר עיני ה אלקיך בה מראשית השנה ועד אחרית שנה. ארץ אשר כל הנהגתה איננה הנהגה טבעית. ארץ ישראל מהות קיומה, עיני ה אלקיך בה, הנהגה אלוקית לא הנהגה טבעית, הנהגה ניסית. בני ישראל ביקשו נשלחה אנשים לפנינו, או רשי כל מקום בתורה, אנשים לשון חשיבות. ביקשו בני לשלוח אנשים, אשר הינם חשובים בעיניהם, ויתורו הארץ...
הכעס מהות ומשמעות
...מהות ומשמעות מאת דר יגאל גליקסמן ההיסטוריה האנושית מלאה בעובדות כי כעס לביטויו השונים מהווה חלק בלתי נפרד מהתנהגויותיו של האדם. משפטים כמו: האדם רע מנעוריו, האדם ניכר בכוסו, בכיסו ובכעסו, איזהו הגיבור הכובש את יצרו? אדם לאדם זאב מצביעים על קשר הדוק בין היצר לכעס. ניסיוני המקצועי מחזק יום יום את אמונתי ותפיסת עולמי כי יש ביכולתו של האדם לבחור את רגשותיו, מחשבותיו החלטותיו והתנהגויותיו. עלינו לזכור כי תחושות אינן רגשות המופיעים אצל כל אחד ואחת מאתנו, תחושות הן למעשה סוג של תגובות שאנו בוחרים ואכן...
נשים - ברוך שלא עשני אישה
...שלא עשני אישה שוטרי מרחב דוד עיכבו הבוקר (18 / 11 / 09) לחקירה את נופרת פרנקל... שבמהלך תפילת ראש חודש ברחבת האתר התעטפה בטלית ואחזה בספר תורה ברחבה העליונה שבאתר [1]. ברוך אתה ה אלהינו מלך העולם, שלא עשני אשה אומר - קורא, ואולי בכנות גם מברך, יהודי המתפלל בתפילת השחרית, במסגרת ברכות השחר. על - מה חושב הקורא ברכה זו? איך מרגיש המתפלל המבטא פתיחת בוקר כזו? האם הוא מבטא בכך שמחת מילוי מצוות, שהרי אחד הנימוקים לאמירה זו הוא: שאין אשה חייבת בכל המצוות [2] ? מילוי מצוות בשמחה הוא דבר חשוב ביותר. אבל...
מאמן אישי - על האימון כשפה - שיתוף מלא ואותנטי מחייו של מאמן אישי
...כשפה - שיתוף מלא ואותנטי מחייו של מאמן אישי מאמן אישי: על האימון כשפה שיתוף מלא ואותנטי מחייו של מאמן אישי המאמר הזה כמו רבים שנכתבו לפניו וייכתבו אחריו, הוא שיתוף מלא ואותנטי מחייו המקצועיים והאישיים של מאמן אישי. לאחרונה יצא לי להרהר ביתרון העצום ובחשיבות של לדעת מספר שפות. בדקתי עם עצמי כמה שפות אני יודע והגעתי לכמה מסקנות חשובות: אחת המסקנות הייתה שאני יודע שלוש שפות: עברית, אנגלית ואת השפה של מאמן אישי, שפת האימון. שפתו של מאמן אישי המסקנה השנייה שהגעתי אליה, הייתה ששפת האימון כמו כל שפה אחרת...
לחזור לאחור ולהיות קדימה בעתיד
...קדימה בעתיד המשפט הזה מלכתחילה נראה סותר ככ שכבר ניתן לחשוד שיש פה משהו. סוג של אוקסימורון אם אתה הולך אחורה, איך תתקדם? אבל איפכא מסתברא, דהיינו, האדם במצב שהוא חוזר לסמוך על האינסטינקטים שלו אבל עם הידע של היום אשר מוביל אותו לעתיד שילוב של עבר ועתיד. כאילו האדם נלקח לעבר ולקח משם את האינסטינקטים כדי לסמוך עליהם, וחזר לעתיד עם אינסטינקטים מפותחים אשר עמידים בפני התמודדות אשר מטרתה לטשטש אותם. והאדם לאחר שעבר מה שעבר, ושם לב לדברים טוב יותר, שהאינסטינקטים עברו אצלו מעבר במשך מיליארדי שנים שאין...
השלמות שבחוסר שלמות
...מה הכוונה המקורית בלהיות בן אדם מושלם שאף אחד מאיתנו לא מצליח להיות כמוהו? מאת ענת ניזינסקי אף אחד לא מושלם, אין אדם שהוא מושלם בעולם הזה. כל אחד מאתנו יכול להעיד ששמע את המשפטים האלה אלפי פעמים בחייו. בפעם האחרונה ששמעתי אותם, לפני כמה ימים, לפתע עלתה במוחי שאלה - מיהו אדם מושלם? מה בכלל הכוונה המקורית בלהיות בן אדם מושלם, שאף אחד מאיתנו לא מצליח להיות כמוהו? נראה שהחברה קבעה הגדרות מאוד ברורות ומקובעות לצמד המילים הללו, ומי שלא מתאים להן, נחשב לפגום, או לא נחשב בכלל. הקיבעון והתיוג מתחילים כבר...
סיפור החיים שלכם על הבמה השיווקית
...החיים שלכם על הבמה השיווקית הבלוגים באינטרנט עשו לנו דבר נהדר. הם החזירו אותנו לתקופת האבן, התקופה בה הדברים החשובים הועברו בחברה באמצעות עדות אישית, באמצעות סיפורים שחוללו את הזהות שלנו, כדוגמת סיפורים על מלכים ושופטים שהפכו עם השנים לספר הנקרא היום ביותר בעולם - התנך. תחשבו על כמה סיפורים מכונני זהות שמערכת החינוך משווקת לנו כבר שנים רבות כדי להפוך אותנו לחיילים טובים יותר: הסיפור של טרומפלדור והמשפט האלמותי שלו טוב למות בעד ארצנו, משפט שעיצב אותנו כחברה לוחמת עד טיפת הדם האחרונה. על סיפור מצדה...
שיטת VBA לטיפול בילדים אוטיסטים
...בילדים אוטיסטים VBA היא שיטה אפקטיבית ונעימה לטיפול בילדים אוטיסטים, ילדים עם קשיים שפתיים או איחור התפתחותי. שיטה זו פותחה עי דר מארק סונדבארג מארהב והיא נשענת על תוצאות מחקריו של ב. פ. סקינר לגבי שפה והתנהגות. מטפל VBA מיומן מתכנן ומבצע התערבות מוקדמת (ניתן ורצוי להתחיל טיפול בגיל מוקדם) בילד עם אוטיזם בכדי ללמד ולהשיג יכולות תקשורת. תכנית טיפול VBA מתרכזת ברכישת שפה ואבני דרך התפתחותיות של הילדות. אנו שואפים לרכישת שפה תקשורתית ולא דיבור פונקציונאלי בלבד. דוגמה לדיבור פונקציונאלי - תן לי, זוז...
אותיות - סוד האותיות / צירופי אותיות - סוד כוח (28) האותיות - חלק 14
...אותיות - סוד כוח (28) האותיות - חלק 14 כ - מה סודך? האות כ האות ה - 11 רומזת לכף יד, לעשייה, וצורתה צורת כף יד קעורה. כאילו רואים את קוי המתאר של כף היד את האצבע והבוהן יחד. היא רומזת גם למקום שהוא מכוסה. היא רומזת לחיבור של המחשבה והחכמה אל צד המעשה. אפשר לראות את האות: כ כחיבור של 2 ידיים של י ועוד י אז נוצרה הבריכה של השפע, ונוצרה האות כ. אכן האות יוד ערכה 20 בדיוק כמו האות כ הנה המחשבה יוצאת אל הפועל. הכף היא גם הרחבה של האות: ב המסמלת: ברכה והברכה היא במעשי הידיים כפי שנאמר: וברכך ה א - להיך...
דילוגי אותיות התורה וצפונותיה
...אותיות התורה וצפונותיה ובו יבואר שכל אשר לא הגיע למידת הקדושה שהיא המידה האחרונה המביאה לרוח הקודש כדברי המסילת ישרים ענוה מביאה לידי יראת חטא יראת חטא מביאה לידי קדושה, קדושה מביאה לידי רוח הקודש אל לא להתעסק במופלא ממנו, שמתוך שבא לתקן נמצא מקלקל. כסליו ה תשס לפג לולא שדבר זה התפרסם בציבור ואף התקבל על דעתם של אנשי סגולה (החכמים בעיניהם), כל שכן בהמון הנבער מדעת, לא היינו, דוברי דעת אמת, טורחים להפריכו. הרי כל מי שיש שכל ישר במוחו מבין מיד שעניין הדילוגים דברי הבלים גמורים, לכן רואים אנו חובה...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על להיות בודהה
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: להיות בודהה, איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? דיכאון? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם עצבות? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם בדידות? איך להשיג איזון נפשי? כעס ועצבים? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: להיות בודהה, איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לקבל החלטות? איך להאמין בעצמך? איך לשנות תכונות אופי? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לחנך ילדים? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להיגמל מהימורים? איך ליצור אהבה? איך לפרש חלומות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לעשות יותר כסף? איך לשפר את הזיכרון? איך לנהל את הזמן? איך למצוא זוגיות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לא להישחק בעבודה? איך להצליח בראיון עבודה? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להיות מאושר ושמח? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשתול מחשבות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להעריך את עצמך? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם גירושין? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם יש משמעות לחיים? איך נוצר העולם? האם לדומם יש תודעה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם אפשר לדעת הכל? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם הכל אפשרי? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? מי ברא את אלוהים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? אולי אנחנו במטריקס? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? למה העולם קיים? למה יש רע וסבל בעולם? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש או אין אלוהים? למה לא להתאבד? האם באמת הכל לטובה? האם המציאות היא טובה או רעה? איך להיות מאושר? איך נוצר העולם? למה יש רע בעולם? האם יש אמת מוחלטת? בשביל מה לחיות? מה המשמעות של החיים? איך להנות בחיים? האם יש בחירה חופשית ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
ייאוש ודיכאון האני המצומצם למה מישהו מתייחס אליך לא יפה? שילוב חרדים תפישת העצמי להתגבר על כל המכשולים האם זה טבעי לפחד? להתגבר על פחד קהל לשכנע ילד להאמין בעצמו ליצור ביטחון עצמי אהבה לזולת אהבה חד צדדית למצוא אושר אמיתי האם העובד יהיה שמח בתפקיד? לבחור בן זוג לחיים מה מעלה חשק מיני? פחד להחליט להיפרד או להילחם על הקשר להחליט להתאמן להתמודד עם רגשות כישלון להתמודד עם מחלה חשוכת מרפא איך חושבים אנשים מצליחים? סוד ההצלחה בזוגיות מוצלחת מניפולציות של מנהיגים שיווק רוחני למה הילדה עקשנית? ילדים עם חרדה עולם הרוחניות הדרך הרוחנית של אליעד כהן סכיזופרניה ומחלות נפש הפרעת אישיות בגלל חוסר משמעות בחיים האם לענות להודעה מהאקס? לשכנע אקסית לא להתאהב שרירי החזה העליון להתאמן בבית בלי הרבה משקל בורא לעולם האונס של אלוהים מורה רוחני מואר איך מגיעים להארה רוחנית? הספר להיות אלוהים האם הספר להיות אלוהים? השקעה במחקר ובפיתוח הכנסה משכר דירה בעקבות אובדן משמעות החיים מהות החיים לשנות רגש חיובי תהיה חיובי קיום בלי בחירה בחירה חופשית אמיתית האם היקום מתפשט? כמה זמן העולם קיים? עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי קריירה, קואצ'ינג לילדים, מאמן אישי לביטחון עצמי בתחום להיות בודהה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2822 שניות - עכשיו 20_11_2025 השעה 04:05:02 - wesi4