ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה חרדת חוסר אונים ✔מנגנוני הגנה - מבוא ✔בפסיכואנליזה מנגנוני הגנה הם קבוצת תהליכים נפשיים שתפקידם להגן על הפרט ממודעות... - ידע להצליח התחייבות...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨מנגנוני הגנה - מבוא
בפסיכואנליזה מנגנוני הגנה הם קבוצת תהליכים נפשיים שתפקידם להגן על הפרט ממודעות לרגשות שליליים ובייחוד מחרדה. את המונח טבע זיגמונד פרויד, אבי הפסיכואנליזה, בעקבות אבחנותיו על ההיסטריה שממנה סבלו רבות ממטופלותיו הראשונות. הוא טען שההיסטריה אינה אלא מנגנון הגנה ששימש אותן להתמודדות עם כאב רגשי שהן לא יכלו לשאת, והסביר כיצד השימוש במנגנוני הגנה לא בוגרים, גוזל מהפרט אנרגיות נפשיות ומפריע לפיכך לאורח החיים השוטף. פרויד ראה בפסיכואנליזה אמצעי המכוון בראש ובראשונה לשדרוג מנגנוני הגנה בסיסיים למנגנוני הגנה מפותחים יותר המאפשרים לאדם להפחית מסבלו ולתפקד טוב יותר בחברה.

תאורטיקנים של פסיכולוגיית האגו, ובראשם אנה פרויד, הרחיבו על תפקידם של מנגנוני ההגנה בהתמודדות עם אובדן, ואילו תאורטיקנים של פסיכולוגיית העצמי טענו שמנגנוני ההגנה פועלים גם לשימור תחושה של עצמי חזק, אחוד ובעל ערך חיובי. כיום מיוחס למנגנוני ההגנה תפקיד חשוב גם בחייהם הבריאים של בני אדם בוגרים: כשם שחרדה היא תחושה חיונית לכל אורגניזם מסתגל ובריא בהיותה אות אזהרה מפני סכנה, כך גם מנגנוני ההגנה מפני החרדה הכרחיים לאדם. למעשה, מצבים פסיכוטיים נתפסים לפעמים כעדות להיעדרם של מנגנוני הגנה מספקים.

תוכן עניינים:

1 העקרונות על - פיהם פועלים מנגנוני ההגנה

2 סיווג מנגנוני ההגנה 2.1 מנגנוני הגנה ראשוניים ("פרימיטיביים")

2.2 מנגנוני הגנה משניים ("בוגרים")

3 מנגנוני הגנה לעומת מנגנוני הסתגלות 3.1 דוגמאות למנגנוני הסתגלות

3.2 דוגמאות למנגנוני הגנה

העקרונות על - פיהם פועלים מנגנוני ההגנה:

פועלים ברמה הלא - מודעת

מסלפים או מעוותים את המציאות

פעילותם צורכת אנרגיה מתוך מאגר האנרגיה הפסיכית הזמין לאישיות

סיווג מנגנוני ההגנה:

זיגמונד פרויד ראה בעידון את מנגנון ההגנה המוצלח מכולם

נהוג להבחין בין מנגנוני הגנה ראשוניים ("פרימיטיביים"), המגנים על הגבולות שבין העצמי לבין העולם החיצוני, לבין מנגנוני הגנה משניים ("בוגרים" או "גבוהים") המגנים על גבולות פנימיים, כגון למשל בין האגו לסופראגו ובין האגו לאיד. מנגנוני ההגנה הפרימיטיביים פועלים באופן גלובלי ובלתי ממוקד והם משפיעים על אספקטים קוגניטיביים, רגשיים והתנהגותיים של האדם. לעומתם, מנגנוני ההגנה הבוגרים פועלים באופן ספציפי על מחשבה, רגש, תחושה, התנהגות, או על שילוב של כמה מאלה. הגנות פרימיטיביות אינן מתחשבות בעקרון המציאות ואף לא בנפרדותם של אורגניזמים מחוץ לעצמי. כך, למשל, מנגנון ההדחקה נחשב "גבוה" או "בוגר" יותר ממנגנון ההכחשה: על מנת להדחיק עובדה או רגש, עלינו ראשית להכיר בהם ברמה כלשהי של המודעות ואז להגלותם אל התת - מודע, כשאנו מכחישים, לעומת זאת, אנו מבצעים תהליך מיידי, לא רציונלי. האמירה "זה לא קורה" נחשבת לפיכך כבוגרת פחות מן האמירה "זה קורה, אבל אני אשכח את זה כי הידיעה מכאיבה מדי". חשוב לציין כי בכולנו נמצאים שרידים של מנגנוני הגנה ראשוניים וכי קיומם נחשב לפתולוגי רק בהיעדרן של אסטרטגיות נוספות, בוגרות יותר, להתמודדות עם המציאות או כאשר ההגנות הפרימיטיביות נכנסות לשימוש באופן אוטומטי ובלעדי.

מנגנוני הגנה ראשוניים ("פרימיטיביים"):

אידאליזציה (האדרה) פרימיטיבית ודוולואציה פרימיטיבית - את האימה שמרגיש, מן הסתם, הפעוט הניצב אל מול פגעיו של העולם החיצון (כאב, חולי, בדידות, מוות או מפלצות בארון) ממתנת האמונה המרגיעה שהאנשים המבוגרים בחייו הם חזקים ובעלי עצמה, כל - יכולים בעצם, וכי בכוחם להגן עליו מפני כל אלה, הצורך להאמין כי בסופו של דבר העולם מנוהל על ידי דמויות אידאליות, חכמות ומוכשרות באופן על - אנושי מאפיין כמובן גם את החוויה הבוגרת של מרבית בני האדם. באידאליזציה אנו מייחסים כוחות מיוחדים לאנשים שבהם אנו תלויים מבחינה רגשית, ביטויים בוגרים של הצורך הזה ניתן לראות בתופעות נורמליות כמו אהבה רומנטית. מופעים בוגרים פחות של אידאליזציה ניתן לראות אצל מי שמשתמשים במנגנון זה על מנת לדחוק הצידה תחושה פנימית של פגיעות, בושה וחרדה באמצעות האמונה בכוחו הבלתי מוגבל של אחר הנחווה כחזק, מגן ומושיע ומיזוג רגשי עם דמות מיטיבה זו. אנשים המופעלים על ידי חיפוש אחר שלמות בעצמם ובקרובים אליהם, ובדירוגם של אלה כראויים יותר או ראויים פחות, מאובחנים לעתים כנרקיסיסטים. הצורך הנרקיסיסטי המוכר בקבלת חיזוקים בנוגע לתבונתו של אדם, יופיו, פרסומו וחשיבותו נובע אף הוא מן השימוש במנגנון האידאליזציה, וניתן לזהות בו את האמונה כי האדרה הינה תנאי מקדים לאהבה. דוולואציה הינה הצד השני של מטבע ההאדרה, וככל שאובייקט נהנה מלכתחילה מאידאליזציה הרי שברגע שבו ייחשף ב"מערומיו" הריאליים כך ייתפש כנחות וחסר ערך.

הכחשה - ההכחשה מאפשרת לתוכן המאיים לעלות למודע, אך מלווה אותו בטענה המציינת שהתוכן אינו נכון. נהוג לחשוב על מקורו של מנגנון ההכחשה בתקופת הינקות והילדות המוקדמת, כאשר הילד האגוצנטרי מאמין שכל עוד הוא אינו מכיר בקיומה של מציאות כלשהי, הרי שזו אינה מתרחשת באמת. שרידים של מנגנון זה נשמרים אצל כולנו, ובאים לידי ביטוי למשל בנטייה להגיב בביטויים כמו "לא נכון!" (או "הו, לא!") לנוכח אירוע מצער או מצב קשה. מרבית בני האדם משתמשים במנגון ההכחשה באופן שגרתי, מתוך ניסיון למסך את החלקים הקשים יותר של מציאות היומיום - פנימית או חיצונית: ילד דחוי הטוען שלמעשה הוא נהנה יותר לשחק לבד משתמש בהכחשה כדי להגן על עצמו מפני רגשות מכאיבים של בדידות והשפלה. מפעם לפעם אנו שומעים על מי שפעל להצלת חייהם של הקרובים לו (או של זרים גמורים) מתוך הכחשה של הסכנה הנשקפת לו תוך כדי כך. בצד הפתולוגי של הסקאלה, הכחשה עשויה להביא לתוצאות הפוכות. כך למשל אדם הנמנע מביצוע בדיקה מוקדמת לגילוי סרטן מתוך תחושה שבכך הוא מונע באופן כלשהו את התפתחות המחלה בגופו, או אחר המתעקש שאינו מכור להימורים. ההפרעה הנפשית הידועה כמאניה מערבת בתוכה אלמנט חזק של הכחשה, כאשר הפרט אינו מכיר במגבלות שמציבה בפניו המציאות כמו הצורך בשינה, היעדר אמצעים כלכליים ואפילו היותו בן - תמותה.

הפנמה - תהליך שבמסגרתו נחווים רגשותיו של אחר כאילו הם נובעים מן העצמי, פעוטה בת שנתיים המסתובבת ברחבי הבית כשהיא נושאת את התיק של אימה מפנימה, למעשה, דמות אהובה ומוערצת, ואמנם, הפנמה מתרחשת בכל מערכת יחסים משמעותית שבה האחר הופך במידה כזו או אחרת לחלק מן העצמי ("אני אבא של תמר, בת הזוג של יואל"), אבדן של דמות מופנמת, בין אם במקרה של מוות, דחייה או פרידה, נחווה לפיכך כאבדן של חלק מן העצמי והופך את תחושת האבל לדיכאון. גם התופעה שאותה כינתה אנה פרויד "הזדהות עם התוקפן" (ר' למשל תסמונת סטוקהולם) נתפסת היום למעשה כתהליך הפנמתי שבמסגרתו אדם משייך לעצמו את תכונותיה של דמות שלילית ורבת עוצמה במטרה להתגבר על תחושות של כאב ופחד.

השלכה - האדם המשליך חווה תחושות פנימיות כאילו הן שייכות לאחר. בצורתו הבריאה, מאפשר מנגנון זה לחוש אמפתיה כלפי אדם אחר, בצורתו הפתולוגית, הרגשות המושלכים הינם חלקים שליליים במיוחד של העצמי היוצרים תפישה מעוותת של האובייקט עליו הושלכו. במקרים קיצוניים הוא מוביל להתפתחותה של הפרעת אישיות פרנואידית.

נסיגה - בניגוד למנגנוני הגנה ראשוניים אחרים, הנסיגה מציעה בריחה מן המציאות ללא צורך בעיוות תפישתי. בתהליך זה נסוג האדם הבוגר ממצבים חברתיים או בינאישיים ומחליף את מתחיו של העולם החיצוני בעולם של פנטזיה פנימית. אנשים המשתמשים במנגנון ההגנה הזה באופן רצוני ומבלי להפגין שיטות נוספות להתמודדות עם חרדה מוגדרים לעתים כסכיזואידים. התמכרות לסמים או לאלכוהול במטרה לשנות את מצב התודעה מהווה אף היא סוג של נסיגה פרימיטיבית. דוגמה קיצונית אחרת היא מצב של סכיזופרניה קטטונית, המובנת לעתים כניסיון של האני הבוגר למצוא הגנה בנסיגה להתנהגויות התואמות תינוק חסר ישע.

פיצול של האגו - פעוטות שטרם השיגו את היכולת לקביעות אובייקט תופסים את העולם סביבם כמתחלק ל"טוב מושלם" ול"רע מושלם" ואינם מסוגלים עדיין להכיר בקיומו של אובייקט שהינו בחלקו טוב ובחלקו רע. מבוגרים משתמשים במנגנון הגנה שבמסגרתו הם מייחסים לאחר תכונות מלאכיות / שטניות באופן בלעדי ומוחלט כאמצעי להפחית חרדה וחוסר ודאות ולהגביר את תחושת הערך העצמי שלהם. כך למשל עשוי אדם להתייחס למטפל שלו כאל התגלמות הטוב (חכם, רגיש, מבין, מקבל) תוך התעלמות גורפת מכל גילוי של חולשה מצידו אשר היה עשוי לתרום לחוויה שלמה ואמביוולנטית יותר. מנגנון הפיצול נחשב אופייני לפסיכוטים ולבעלי מבנה אישיות גבולי.

שליטה אומניפוטנטית - ראשיתו של מנגנון הגנה זה הוא בתקופת הינקות, כאשר התינוק אינו מודע עדיין לנפרדות שבינו לבין אובייקטים אחרים שבסביבתו. מכיוון שכך, הוא מבין את כל אירועי המציאות כאילו הגורם להם הוא מקור פנימי כלשהו בו - עצמו, כך לדוגמה, כאשר לתינוק קר והוריו מבחינים בכך ומספקים לו חום, הוא מבין זאת כאילו הוא עצמו ייצר את החום הזה באופן מאגי כלשהו. במהלך ההתפתחות הנורמלית, תחושת האומניפוטנטיות המאפיינת את הינקות מתחלפת בהאדרתם של אובייקטים חיצוניים (לרוב, ההורים הנתפשים על ידי הפעוט ככל - יכולים) ומפנה לבסוף את מקומה לטובת ההבנה כי אין אדם שכוחותיו בלתי - מוגבלים. נראה שאצל כל בני האדם נותרים שיירים של פנטזית הכל - יכולות, אולם כשהצורך לשלוט באחרים ולהכפיף את הסביבה לרצונותיו של הפרט גובר על שיקולים אתיים ופרקטיים נהוג לאבחן הפרעת אישיות אנטיסוציאלית (הקרויה גם פסיכופתיה או סוציופתיה). ביטויים פתולוגיים פחות של מנגנון הגנה זה עשויים להוביל את הפרט לתחומי עיסוק המעניקים סיפוק לגיטימי לצורך בחוויה האומניפוטנטית, בתפקידי ניהול והנהגה, בפוליטיקה, בעסקים, בזרועות הביטחון, בקרב ראשיהן של קבוצות דתיות, בתעשיית הבידור ועוד.

מנגנוני הגנה משניים ("בוגרים"):

הדחקה - סילוק של דחפים או מחשבות מן המודע אל הלא - מודע בשל איומם על האני. מנגנון חזק ויעיל מאוד, המאפשר לשלוט בדחפים חזקים שמנגנוני הגנה אחרים אינם מצליחים לשלוט בהם. הדחקה נעשית באופן חד פעמי, אך בהמשך ישנה השקעה מתמדת של אנרגיה נפשית הנדרשת לשמירת התכנים במצבם המודחק, כיוון שהם ממשיכים לפעול בלא - מודע. הדחקה היא מנגנון יעיל אך מסוכן ביותר, שכן הניתוק מן האני של חלקים שלמים מחיי הנפש, הרגש והיצר עלול לפגוע באישיות ולהוות בסיס ליצירת מחלות נפש. השקעה של אנרגיה כה רבה בשמירת ההדחקה מגבילה את כמות האנרגיה הזמינה להתנהגויות יצירתיות ובונות. אופיינית במיוחד השכחה של מאורעות, בני אדם ומקומות. לצד ההדחקה (repression), שהיא מנגנון הגנה לא - מודע ופחות "בוגר", קיימת הדחקת מחשבות (thought supression) שהיא מודעת ו"בוגרת", ובה האדם מנסה לסלק במכוון מחשבות מטרידות ממודעותו, כדי שיוכל לתפקד ביעילות ביומיום מבלי שמחשבות אלו יציקו לו.

שכלון (רציונליזציה) - האדם מספק לעצמו הסבר הגיוני וסביר להתנהגותו, הנובעת מדחפים יצריים שאינם מקובלים על האני. לדוגמה, הורה המכה את ילדו באופן אכזרי ופורק בכך למעשה את רגשי התוקפנות שלו, יתרץ את התנהגותו בצורך הרציונלי לחנך את הילד וללמדו משמעת.

אינטלקטואליזציה - האדם מטפל בבעיה או במצב רגשי מסוים על ידי הפיכתם לשאלה אינטלקטואלית, שבה הוא מתעמק תוך כדי התעלמות מן הצדדים הרגשיים והאישיים הכרוכים בעניין.

התקה - העברה של רגשות ודחפים המכוונים כלפי אובייקט מסוים אל אובייקט אחר, בשל האיום שיש ברגשות אלה והחרדה המתעוררת באני עקב כך. האובייקט החלופי אינו מעורר חרדה, וכלפיו ניתן לבטא את הרגשות האסורים.

ביטול - פעולה המבטלת או השוללת פעולה או מחשבה קודמת באופן סמלי ובלתי מודע. דוגמה: במחזה מקבת', ליידי מקבת ביקשה לבטל את רצח המלך בתנועות כפייתיות של רחיצת הידיים שוב ושוב.

עידון (סובלימציה) - מנגנון הגנה חיובי, המעיד על התמודדות בריאה, יצרנית ויצירתית. האני מחליף את המטרה היצרית של דחפיו במטרות מועילות ומקובלות מבחינה חברתית ומתעל את האנרגיה שלו לקידום מטרות אלה. יתרונו של העידון בכך שאין הוא מצריך השקעה מתמדת של אנרגיה כדי למנוע את ביטוי הדחף. לדוגמה, אדם הבוחר לעסוק במקצוע של חוקר או מדען - ייתכן כי מקור הסקרנות המדעית שלו הוא יצר המציצנות.

תגובת היפוך - האני מסתיר את הדחפים והמשאלות האמיתיות על ידי התנהגות הפוכה מן הדרישות של הדחפים. שני שלבים: הדחקת הדחף הלא מקובל (שלב לא מודע) וביטוי ההתנהגות המקובלת (שלב מודע). דבקות נוקשה ומוגזמת בהתנהגות שהחברה רואה בעין יפה, מעידה תכופות על פעולת מנגנון הגנה זה (למשל התנהגות של אלטרואיזם מוגזם).

מנגנוני הגנה לעומת מנגנוני הסתגלות:

על פי רוני סולן מנגנוני הגנה נבדלים ממנגנוני הסתגלות, ועיקר פעילותם הוא באחת משלוש המערכות הרגשיות:

1.המערכת החיסונית הנרקיסיסטית (narcissistic immune system) - תפקודי הנרקיסיזם: חיסון תחושת המוכרות בעצמי מפני פלישה של תחושת זרות. פועלת בין שתי המגמות המנוגדות: משיכה אל המוכר ודחייה של הזר.

2.מערכת הבקרה, הוויסות והניתוב הרגשי (self-regulation) - תפקודי האגו: וויסות דחפים ורגשות. פועלת בין שני קטבים מנוגדים: התפרצות רגשית ובלימה רגשית.

3.מערכת ההתקשרות (attachment) - התנהלות יחסי אובייקט: לצורך היקשרות, התקשרות ותקשורת בין - אישית. פועלת בין שני מצבים מנוגדים: ייחודיות ו'יחד'.

סולן מציעה היבטים חדשים, לרבות שלושה קריטריונים (המטרה, אופן הפעולה וההישגים - תועלת), לבידול מנגנוני ההסתגלות ממנגנוני ההגנה, על פי דרכי פעולתם הרווחית - כלכלית ותרומתם להתפתחות הרגשית:

המטרה בהפעלת מנגנוני ההסתגלות הינה היכרות עם הסביבה, הסתגלות למציאות והתמודדות עם אתגרים, באמצעות יצירתיות ותקשורת עם הזולת. לעומת זאת, המטרה בהפעלת מנגנוני ההגנה הינה הגנה על העצמי מפני הצפה בחרדות (חרדת הזרות - כיליון וחרדת אובדן האובייקט), באמצעות הדיפת גירויים מעוררי חרדה.

אופן הפעולה של מנגנוני ההסתגלות הוא בהשקעת אנרגיה רגשית בדרך כלכלית - חסכונית: מִקסוּם הרווחים במינימום היפגעות. אופן הפעולה של מנגנוני ההסתגלות משתכלל במהלך החיים ובאמצעותו מתפתחות האינטליגנציה הקוגניטיבית והרגשית. לעומת זאת, אופן הפעולה של מנגנוני ההגנה הוא הדיפת גירויים ותחזוק הדריכות, הוא אינו משתכלל במהלך החיים והמנגנונים מופעלים גם בבגרות על פי אפיוניהם האוראליים והאנאליים.

ההישגים והתועלת מהפעלת מנגנוני ההסתגלות משתקפים בהפקת חוויות הנאה, עונג ושותפות במינימום היפגעות, תסכול וזרות. לעומת זאת, ההישגים (התועלת) מהפעלת מנגנוני ההגנה משתקפים בהורדת מפלס החרדה (רווח ראשוני) והשגת תשומת לב ודאגה של הזולת (רווח משני).

ההבדל המשמעותי בין שני סוגי המנגנונים הוא שלפעילות מנגנוני ההסתגלות נלווית תחושת הנאה בעוד שהיא חסרה בצד פעילות מנגנוני ההגנה.

דוגמאות למנגנוני הסתגלות:

(1) מנגנוני הסתגלות במערכת הוויסות הרגשי

מנגנונים אלה מופעלים בעיקר כשהמטרה ניצול פוטנציאל האינטליגנציה הפסיכומוטורית, הקוגניטיבית והרגשית.

* מנגנוני הישרדות - להורדת מתחים כמו שנת נירוונה

* קישור (association) ואינטגרציה (integration) - להדגשת הדומה שבמרכיבים נפרדים

* בידול (differentiation) והפרדה (separation) - להדגשת הייחודי והשונה בין מרכיבים מקושרים.

* עקרון העונג (pleasure & unpleasure principle) - לחזרתיות על חוויות עונג בסיפוק מוחלט, לרבות פירוק מתח צבור באופן מרבי ומיידי תוך דחיית אי נעימות.

* התאפקות, דחית סיפוקים - כשהמטרה שליטה עצמית בדחפים, ברגשות, בנכסים האישיים וב"יש" כערך כוחני של הייחודיות.

* הסמלה (symbolization) - כשהמטרה ביטוי רגשות, משאלות או דחפים באמצעות ייצוגים חלופיים לאובייקטים. הפעוט יכול לחוות מגוון רגשות חיוביים ושליליים בעצימות משתנה עם ייצוג ההורה, כתחליף לאובייקט עצמו.

* עידון (sublimation) כשהמטרה סובלימציה של ביטוי רגשות ודחפים וניתובם לאפיק יצירתי מעודן ותרבותי (כמו שפה, משחק, אומנות וכדומה).

* מחשבות מאגיות (magic ideas) האנשה (personification) - האצלה עצמית בכוחות מאגיים על אנושיים, והאצלת חיים על חסרי - חיים (צעצועים), כשהמטרה שליטה במצבי חוסר האונים.

(2) מנגנוני הסתגלות במערכת ההתקשרות

מנגנונים אלה מופעלים בעיקר כשהמטרה שליטה בתקשורת עם הזולת ובזרות, בלא - ידוע ובאי - ודאות. באמצעות מנגנוני הסתגלות אלה הפרט מפענח את רזי סביבתו, משכלל ומפתח גישור על הנפרדות ביחסיו עם האחרוּת.

* תופעות מתווכות: תופעה חושית מתווכת (transitional phenomena), אובייקט מתווך (transitional object), מרחב משותף, 'מדיה' תקשורתית חושית. התופעות המתווכות מתגבשות כתוצאה משותפות רגשית בין שניים נפרדים. מנגנון זה מופעל כשהמטרה תיווך וגישור על הנפרדות בין השותפים להתקשרות ולתקשורת עם הזולת.

* האדרה (idealisation) - מופעלת כשהמטרה שמירה על האובייקט כשלמות אהובה ועל העצמי כאהוב, באמצעות האצלה של אפיוני שלמות על האובייקט.

* תזמון להתקשרות יחד בין נפרדים (jointness) אמפתיה ואינטואיציה - מופעלים במרחב משותף כשהמטרה התאמת מידת ההתקרבות - התרחקות, בהתקשרות עם הזולת. יחסי 'יחד' מתאפיינים, כבר מתחילת החיים, ביחסי אובייקט משולשים (טריאדה) - תינוק, הורה ומרחב משותף.

* עקרון המציאות (reality principal) - כשהמטרה הסתגלות לחוקי הסמכות ההורית, לכללי המשפחה והסביבה ולקבלת אחריות אישית על ההתנהלות בחברה.

* הפנמה (internalization), הזדהות (identification) ואסרטיביות כביטוי לאוטונומיה ולייחודיות (individuation) - כשהמטרה שמירה על היחסים עם האובייקטים.

* שפה, חשיבה, תפישות ומושגים - כשהמטרה התמצאות, התקשרות ותקשורת, באמצעות התפתחות האינטליגנציה הקוגניטיבית והרגשית.

(3) מנגנוני הסתגלות במערכת החיסונית נרקיסיסטית

מנגנונים אלה מופעלים בעיקר כשהמטרה חיסון המוכרות בעצמי, שמירה על הנכסים הרגשיים ושליטה בזרות, בלא - ידוע ובאי - ודאות. באמצעות מנגנונים אלה הפרט שומר על האינטגריטי וערך העצמי, מרחיב את תחומי הרווחה וההישגים האישיים ואת המידע על סביבתו.

* עיקרון המוכרות - כשהמטרה השגת תחושת ביתיות באמצעות משיכה אל המוכר ודחייה מהזר.

* תפישת הקְביעוּת (constancy) - לצורך שמירה על קביעות מוכרות העצמי, האובייקט, היחסים עמו והמרחבים המשותפים, חרף היעדרויותיו האקראיות.

* אינטרויקציה (introjection) - כשהמטרה הטבעה מהחוץ פנימה של אפיוניהם החושיים של ההורים כדי להכירם. התינוק משמש נשא של אפיוני הוריו באמצעות אינטרויקציה, חיקוי, הפנמה והזדהות.

* רצון, סקרנות ומוטיבציה - לצורך שליטה בזרות והתמודדות עימה תוך מימוש משאלות והישגים לשמירה על ערך העצמי.

* רכושנות, שמירת סוד ופרטיות - לצורך שליטה ב"יש" של נכסים רגשיים, שמירה על הגוף, המקום במשפחה והרכוש.

* העברה (transference) - לצורך חוויית התקשרויות בהווה כמוכרות וכנשלטות. היחסים עם הזולת נחווים כמוכרים על בסיס יחסי אובייקט מהעבר.

דוגמאות למנגנוני הגנה:

שתי חרדות מרכזיות מלוות אותנו מינקות ועד שיבה: חרדת הזרות או הכיליון (annihilation) וחרדת אובדן האובייקט (object loss). במהלך החיים חרדות אלה פושטות ולובשות צורה. כך, למשל, חרדת הכיליון נחוויית גם כחרדת חוסר אונים וכחרדת סירוס. חרדת אובדן האובייקט נחוויית גם כחרדת נטישה, כחרדת אובדן שליטה על האובייקט וכחרדת אובדן האהבה. במטרה לשמור על העצמי מפני הצפתו בחרדה מופעלים מנגנוני ההגנה.

(1) מנגנוני הגנה במערכת הוויסות רגשי

הדחקה מופעלת כהגנה נגד דחפים ורגשות מעוררי חרדה.

היפוך תגובה (reaction formation) חזרתיות כפייתית (obsession) ובידוד (isolation) מופעלים כהגנה נגד התפרצות רגשות. היפוך תגובה, מופעל כהגנה נגד התפרצות חרדה בעקבות רגשות מנוגדים, כמו משיכה ודחייה, אהבה וכעס. חזרתיות כפייתית על דפוסי התנהגות קבועים בלתי רצוניים מופעלת לחיזוק היפוך התגובה. למשל, דחף לתוקפנות וללכלוך מתחלף ברחיצת ידיים כפייתית. הבידוד מופעל כדי להפריד ולבודד רגשות מהאירוע המסעיר, כשהמטרה שליטה בתגובה הרגשית.

קיבעון (fixation) ותסוגה (regression) מופעלים כשהמטרה התמודדת עם החרדה בכלים רגשיים משלבי התפתחות קודמים כדי לרכוש מחדש תחושת שליטה באמצעים מוכרים ובטוחים.

(2) מנגנוני הגנה במערכת ההתקשרות

השלכה (projection), פיצול (split), התקה (displacement), הערצה (admiration) חשדנות ושנאת הזר מופעלים כהגנה נגד תחושות רעות ומעיקות, כמו זרות ותוקפנות, הפוגעים בשלמות האובייקט או ביחסים עמו. תחושות פנימיות אלה (א) מושלכות על האובייקט הנחווה כמאיים, (ב) מפצלות את האובייקט לטוב ולרע, (ג) מוסטות אל זרים, (ד) גורמות להערצה של האובייקט הנחווה כעריץ (ה) מעוררות חשדנות כלפיו עד כדי שנאת הזר ודמוניזציה שלו. מנגנונים קיצוניים אלה מאפשרים מחד שמירה על דמות טובה ונערצת ומאידך הרחקה של דמות זרה, עוינת ומאיימת.

סימביוזה וניכור מופעלים כהגנה בפני אובדן האובייקט, דחייה או בפני חרדת הנטישה. הפרט נצמד לאובייקט המאיים בנטישה או מתנכר לו.

התנגדות (resistance), וביטול העשייה (undoing) מופעלים כהגנה נגד השתלטות האחר על הפרט ונגד האשמה, כעס ועונש על מעשה שנעשה. מגוון אמצעי הגנה כמו: "לא, לא", "לא רוצה", "לא עשיתי", שתיקה, סירוב, תוקפנות פסיבית, עצירות פיזית או רגשית.

הזדהות עם התוקפן או הימשכות למצבי אלימות ולמצבי סיכון מופעלים כהגנה נגד אובדן התדמית הנערצת של ההורה והיחסים עמו. את מקום הזעם וחוסר האונים נוכח הורה אלים תופסת משיכה לאלימות או משיכה להיות קורבן לאלימות.

(3) מנגנוני הגנה במערכת החיסונית נרקיסיסטית

הכחשה, זיוף העצמי (false self), פֶטִיש, קמע וניצני פרברציה (fetishism & perversion) מופעלים כהגנה נגד פגיעה בתחושת שלמות העצמי, שלמות האובייקט ושלמות היחסים עמו.

התעלמות (ignoring) והימנעות (avoidance) מופעלות כהגנה נגד תחושות של איום והיפגעות. פעולת מנגנונים אלה הינה, בדרך כלל, תגובתית לסכנה מוחשית.

רציונליזציה (rationalization) ואינטלקטואליזציה מופעלות כהגנה נגד אובדן שליטה במצבים של לא - מוכר, לא - ידוע ובלתי מובן במסווה של אידאולוגיה והגנה על עקרונות מוכרים.

תהליכים אוטואימוניים רגשיים מופעלים כהגנה מפני חרדה מחוסר אונים וחרדה מאובדן שליטה על התוקפנות (של עצמו או של הזולת). במקום שמירה על העצמי מופיעים תסמינים פיזיים או רגשיים הפוגעים בפרט עצמו. אלה תסמינים לא מודעים של הרסנות עצמית, הכוללים פגיעה בערך העצמי, עונשים עצמיים, מחשבות טורדניות, הכשלה, השפלה עצמית והתנהגות כפייתית, וגם תסמינים גופניים, כמו טיקים, עצירות כרונית, מריטת שיער כסיסת ציפורניים, ומחלות פסיכוסומטיות. הופעת התסמינים מקנה רווח רגשי משני, כמו פטור ממטלות מעוררות חרדה או תחושת שליטה באובייקט המודאג.
הבדלה שינויים הזדהות סקרנות אינטלקטואליות לגיטימציה פרקטיות סובל מהפרעה טורדנית יעוץ הורים להעריץ הרגשת עצמי הגנה מנגנוני הגנה
חוסר אונים, פחד מחוסר אונים, מפחד להיות חסר אונים, מפחד לאבד שליטה, מפחד מפני חוסר אונים, מפחד להיות תלוי באחרים, התמודדות עם חוסר אונים, טיפול בחוסר אונים, פחד ממחלה, פחד מזקנה, פחד מאובדן שליטה, חרדת חוסר אונים, איבוד שליטה
חוסר אונים, פחד מחוסר אונים, מפחד להיות חסר אונים, מפחד לאבד שליטה, מפחד מפני חוסר אונים, מפחד להיות תלוי באחרים, התמודדות עם חוסר אונים, טיפול בחוסר אונים, פחד ממחלה, פחד מזקנה, פחד מאובדן שליטה, חרדת חוסר אונים, איבוד שליטה
... אונים, פחד מחוסר אונים, מפחד להיות חסר אונים, מפחד לאבד שליטה, מפחד מפני חוסר אונים, מפחד להיות תלוי באחרים, התמודדות עם חוסר אונים, טיפול בחוסר אונים, פחד ממחלה, פחד מזקנה, פחד מאובדן שליטה, חרדת חוסר אונים, איבוד שליטה איך להתמודד עם פחד מחוסר אונים ואובדן שליטה? פחד מחוסר אונים נוגע לחשש מהמקרים בהם אדם ירגיש חסר שליטה, תלוי ... ניתן לבחור כיצד לפרש את החוויה, איך להתמודד איתה רגשית, ואיך להרגיש לגביה. בכך ניתן להפחית את התחושה של חוסר אונים. האם הפחד מחוסר אונים הוא אובייקטיבי? הפחד מחוסר אונים מבוסס על הנחה שגויה שחוסר אונים הוא מוחלט. אך ... לשלוט בהם, ותמיד יש דברים שאינם בשליטתנו. ההכרה בכך מאפשרת להתמודד עם פחדים בצורה מאוזנת יותר. מהו המפתח בהתמודדות עם פחד מחוסר אונים? ההבנה שתחושת חוסר האונים אינה מוחלטת ושיש לנו שליטה מסוימת, אפילו במצבים קשים, יכולה להקל על החרדה ולהפחית את תחושת חוסר האונים. התמודדות עם הפחד מחוסר אונים כוללת הבנה שאין אובדן מוחלט של שליטה, ולעיתים ניתן ... קשים. חוסר אונים והתמודדות איתו איך לשלוט ברגשות? פחד מאובדן שליטה איך להתמודד עם פחדים? תחושת תלות באחרים איך להתמודד עם הפחד מחוסר אונים ואובדן שליטה? פחד מחוסר אונים מתבטא בחשש מהמצבים שבהם אדם ירגיש חסר שליטה, תלוי ... ללמוד כיצד לשלוט ברגשות, ברצונות ובתחושות הפנימיות. חוסר האונים הפיזי אינו בהכרח מחייב חוסר אונים רגשי או מחשבתי. מדוע הפחד מחוסר אונים אינו אובייקטיבי? הפחד מפני חוסר אונים מבוסס על הנחה ...
חוסר אונים אלוהי, פחד להזדקן, חרדות, כמו עלה נידף, מלך או עבד, החיסרון של אלוהים, טוב מאוד או רע מאוד, ייאוש אלוהי, אושר אלוהי
חוסר אונים אלוהי, פחד להזדקן, חרדות, כמו עלה נידף, מלך או עבד, החיסרון של אלוהים, טוב מאוד או רע מאוד, ייאוש אלוהי, אושר אלוהי
... חסרת אונים, להיות תלויה באחרים או לאבד עניין בחיים. אליעד מדגיש שהדרך להתמודד עם הפחד היא לא לשקר לעצמך, אלא לחשוף את הפחד האמיתי ולהבין אותו לעומקו. מדוע אנשים מפחדים מחוסר אונים? אליעד מעמיק בנושא חוסר האונים, ומדגים שהתחושה הזאת מעוררת אצל אנשים פחד גדול, כמו עלה נידף שאין לו שליטה על גורלו. הוא ... שהוא תלוי באחרים, שהוא חסר שליטה על חייו, או שהאגו שלו ייפגע. אליעד מבקש לחשוב ולהיכנס פנימה אל התשובה האמיתית ולהבין את הפחד מזווית עמוקה יותר. מה הקשר בין פחד מחוסר אונים לסיפור הקבצנים של רבי נחמן? אליעד מביא את סיפור הקבצנים של רבי נחמן מברסלב כדוגמה קיצונית לחוסר אונים. בסיפור ישנו קבצן ...
מפחד לקבל התקף לב, התקפי חרדה, התקף פאניקה, הפרעות חרדה, פחד למות, דפיקות לב, כאב בחזה, תסמינים של חרדה, תסמינים של התקף לב, טיפול בהתקף חרדה, תרופה נגד חרדה, פחד מוות
מפחד לקבל התקף לב, התקפי חרדה, התקף פאניקה, הפרעות חרדה, פחד למות, דפיקות לב, כאב בחזה, תסמינים של חרדה, תסמינים של התקף לב, טיפול בהתקף חרדה, תרופה נגד חרדה, פחד מוות
... היא לקחת את הפחד הגדול ולהתבונן בו לעומק, לשאול שאלות ולנסות להבין את השורש האמיתי שלו. הוא מציע לעשות תהליך מסודר הכולל את השלבים הבאים: זיהוי מדויק של הפחד (למשל, פחד ממוות, פחד מסבל, פחד מכאב פיזי, פחד מחוסר אונים או מפגיעה באיכות החיים). העלאת שאלות מפורטות על הפחד הזה, כגון: למה אני מפחד למות?, למה אני לא רוצה לחוות כאב?, למה אני מפחד להרגיש חסר אונים?. ...
חוסר אונים, מרגיש חסר אונים, תחושת מצוקה רגשית, חוסר שליטה, איבוד שליטה, התאבדות, חוסר בחירה חופשית, מרגישה חסרת אונים, ייאוש, לאבד שליטה, חרדה קיומית, אובדן שפיות
חוסר אונים, מרגיש חסר אונים, תחושת מצוקה רגשית, חוסר שליטה, איבוד שליטה, התאבדות, חוסר בחירה חופשית, מרגישה חסרת אונים, ייאוש, לאבד שליטה, חרדה קיומית, אובדן שפיות
... לגרום לדברים להיות אחרת. אליעד מדגיש שחוסר אונים קשור באופן ישיר לתחושת חוסר השליטה וחוסר היכולת לשנות את המציאות בהתאם לרצונות האישיים. מדוע אנשים מפחדים מחוסר אונים? אליעד מציין שאנשים נוטים לפרש את חוסר האונים כדבר רע בלבד, ולכן ... יגרום להם לאבד את תחושת הקיום שלהם או יפגע בזהות העצמית שלהם. במצב שבו אדם מרגיש חסר אונים, כמו כשקושרים לו את הידיים, הוא לא מסוגל לפעול לפי רצונו. הפחד מחוסר אונים הוא למעשה פחד לאבד את המשמעות של הקיום, פחד להפסיק להיות אני, ...
פחד להזדקן, פחד מזקנה, פחד מאיבוד שליטה, פחד ממחלה, פחד מחוסר אונים, פחד לאבד שליטה, פחד מתאונה, פחד מנכות, פחד ממחלות, פחד להיות חולה סיעודי, חברות ביטוח, שיטות לטיפול בפחדים, להישאר צעיר לנצח, פחד להיות זקן
פחד להזדקן, פחד מזקנה, פחד מאיבוד שליטה, פחד ממחלה, פחד מחוסר אונים, פחד לאבד שליטה, פחד מתאונה, פחד מנכות, פחד ממחלות, פחד להיות חולה סיעודי, חברות ביטוח, שיטות לטיפול בפחדים, להישאר צעיר לנצח, פחד להיות זקן
... להזדקן, פחד מזקנה, פחד מאיבוד שליטה, פחד ממחלה, פחד מחוסר אונים, פחד לאבד שליטה, פחד מתאונה, פחד מנכות, פחד ממחלות, פחד להיות חולה סיעודי, חברות ביטוח, שיטות ... צעיר לנצח, פחד להיות זקן למה אנשים מפחדים להזדקן ומה עומד מאחורי הפחד הזה? אנשים רבים חווים פחד עמוק מפני הזדקנות, פחד מחוסר אונים, פחד מאיבוד שליטה, פחד ממחלות ופחד להפוך לנכים או סיעודיים. הפחד הזה נובע מכך שעם הגיל, האדם ...
פחד מזקנה, פחד להזדקן, התמודדות עם הזדקנות, פחד מחוסר אונים, פחד להיות נכה, פחד להיות מוגבל, פחד מבית כלא, פחד להרגיש חסר אונים, פחד להיות תלוי באחרים, התאבדות בגלל זקנה, פחד ממחלות, פחד מנכות, טיפול בפחדים
פחד מזקנה, פחד להזדקן, התמודדות עם הזדקנות, פחד מחוסר אונים, פחד להיות נכה, פחד להיות מוגבל, פחד מבית כלא, פחד להרגיש חסר אונים, פחד להיות תלוי באחרים, התאבדות בגלל זקנה, פחד ממחלות, פחד מנכות, טיפול בפחדים
... מזקנה, פחד להזדקן, התמודדות עם הזדקנות, פחד מחוסר אונים , פחד להיות נכה, פחד להיות מוגבל, ... עמוק או ייאוש. התפיסה שלנו היא זו שקובעת את רמת הסבל שלנו. פחד מהזדקנות פחד מחוסר אונים פחד מנכות התמודדות עם מוגבלות קבלת ... מהחיים, הוא מפסיק לפחד מהן ומקבל אותן בצורה רגועה יותר. פחד מהזדקנות פחד מחוסר אונים פחד מנכות התמודדות עם מוגבלות קבלת ...
תקשורת בין אישית, למה אף פעם אל תענה למה ששאלו אותך? למה לא לענות למה ששואלים אותך? איך להבין מה מסתתר מאחורי השאלה? שאלה גלויה, שאלה נסתרת, מטרת השאלה, למה מישהו שואל אותך משהו? איך לגלות אינטרסים סמויים?
תקשורת בין אישית, למה אף פעם אל תענה למה ששאלו אותך? למה לא לענות למה ששואלים אותך? איך להבין מה מסתתר מאחורי השאלה? שאלה גלויה, שאלה נסתרת, מטרת השאלה, למה מישהו שואל אותך משהו? איך לגלות אינטרסים סמויים?
... אפשר לשאול למה אני רוצה את זה? או למה אני שואל את זה?. אם מישהו שואל את עצמו איפה אפשר להכיר מישהי?, אפשר לבדוק למה הוא רוצה להכיר מישהי. אולי הוא חושש להישאר לבד? ואז שואלים למה אני מפחד להיות לבד?. אולי הוא מפחד מחוסר אונים או מדחייה חברתית? ככל שנכנסים פנימה, מגלים רצון עמוק יותר ובודקים את הצורך האמיתי: ביטחון, אהבה, ערך עצמי ועוד. למה חשוב להבין את ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על חרדת חוסר אונים
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: חרדת חוסר אונים, איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? דיכאון? כעס ועצבים? איך להתמודד עם בדידות? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם אכזבות ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: חרדת חוסר אונים, איך להיגמל מהימורים? איך להצליח בראיון עבודה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להעביר ביקורת בונה? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לקבל החלטות? איך לפרש חלומות? איך לשפר את הזיכרון? איך למצוא זוגיות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להאמין בעצמך? איך להעריך את עצמך? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להתמודד עם גירושין? איך לחנך ילדים? איך לעשות יותר כסף? איך לנהל את הזמן? איך לשתול מחשבות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בזוגיות? איך להיות מאושר ושמח? איך לא להישחק בעבודה? איך ליצור אהבה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לשנות תכונות אופי? איך לחשוב בחשיבה חיובית ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם לדומם יש תודעה? איך להיות מאושר? האם באמת הכל לטובה? למה יש רע בעולם? מה המשמעות של החיים? איך להנות בחיים? האם יש בחירה חופשית? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש או אין אלוהים? למה יש רע וסבל בעולם? למה העולם קיים? איך נוצר העולם? האם הכל אפשרי? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? בשביל מה לחיות? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש אמת מוחלטת? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך להיות הכי חכם בעולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם אפשר לדעת הכל? איך נוצר העולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? אולי אנחנו במטריקס? האם יש משמעות לחיים? למה לא להתאבד? האם המציאות היא טובה או רעה? מי ברא את אלוהים ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון עסקי, מומחה, מאמן פרטי בתחום חרדת חוסר אונים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1250 שניות - עכשיו 22_08_2025 השעה 19:45:54 - wesi4