הצדיק
Dhammatthavagga
256
אדם אינו צודק
כאשר הוא שוקל דברים בחופזה
אדם חכם חוקר
הן את הנכון והן את המוטעה.
257
מי ששופט אחרים ללא שימוש בכח
בהגינות ובהתאם לדהמה
מכונה 'שומר הדהמה'
הוא נקרא 'צדיק'.
258
אדם אינו חכם
רק משום שהוא מדבר הרבה.
אדם בעל שלווה עצמית
חסר שנאה וחסר פחד, מכונה 'חכם'.
259
אדם אינו 'תומך הדהמה'
רק משום שהוא מדבר הרבה.
אם אדם, למרות ששמע מעט דהמה
אינו מקל ראש בעניין
אלא רואה בעצמו את האמת שבכך
הוא אכן תומך הדהמה.
260
נזיר אינו מבוגר
רק בשל שערו האפור.
הוא אשר רק בוגר בגילו
מכונה 'זקן שוטה'.
261
אדם אשר יש בו יושר ומוסריות
חוסר רצון לפגוע, ריסון ושליטה עצמית
חסר זיהומים ובעל חוכמה -
נקרא באמת 'מבוגר'.
262
אדם קנאי, קמצן וערמומי
הופך לאדם בעל אופי טוב
לא באמצעות דיבור רהוט
ולא באמצעות יופי חיצוני.
263
מי שנחתכו בו הזיהומים האלו
נעקרו מהשורש והוכחדו
החכם חסר הפגמים
מכונה 'בעל אופי טוב'.
264
לא באמצעות גילוח ראש
אדם חסר יושר ושאינו מרוסן
הופך לפרוש. כיצד אדם
מלא תשוקה וחמדנות יהיה פרוש?
265
מי שהכניע לחלוטין כל רוע
הן קטן והן גדול
נקרא פרוש
כי התגבר על כל הרוע.
266
אדם אינו נזיר
רק משום שהוא חי מנדבות אחרים.
גם לא באמצעות אימוץ צורת התנהגות
אדם הופך לנזיר אמיתי.
267
מי שמעבר לזכות ומגרעת
שמוביל חיים רוחניים
וחי עם הבנה בעולם הזה
הוא אכן נקרא נזיר.
268
לא באמצעות שתיקה טיפש הופך לחכם.
אדם אשר כאילו היה אוחז במאזניים
מקבל את הטוב ונמנע מהרע
הוא אכן חכם.
269
כיוון שהוא יכול
לשקול את שני הצדדים
האלו של העולם
הוא מכונה חכם.
270
מי שפוגע ביצורים חיים
אינו אצילי.
כיוון שהוא בלתי מזיק לכל היצורים החיים
אדם זה מכונה 'אצילי'.
271
לא עם שמירת כללים ומוסר בלבד
וגם לא עם למידה מרובה בלבד
וגם לא עם השגת סמאדהי בלבד
וגם לא עם התבודדות בלבד
272
גם לא עם המחשבה, "אני חווה אושר
בפרישות, שאנשים פשוטים אינם חווים"
אתם יכולים להיות שבעי רצון, נזירים
כל עוד לא הושגה הכחדה סופית של הזיהומים.
Dhammatthavagga
256
אדם אינו צודק
כאשר הוא שוקל דברים בחופזה
אדם חכם חוקר
הן את הנכון והן את המוטעה.
257
מי ששופט אחרים ללא שימוש בכח
בהגינות ובהתאם לדהמה
מכונה 'שומר הדהמה'
הוא נקרא 'צדיק'.
258
אדם אינו חכם
רק משום שהוא מדבר הרבה.
אדם בעל שלווה עצמית
חסר שנאה וחסר פחד, מכונה 'חכם'.
259
אדם אינו 'תומך הדהמה'
רק משום שהוא מדבר הרבה.
אם אדם, למרות ששמע מעט דהמה
אינו מקל ראש בעניין
אלא רואה בעצמו את האמת שבכך
הוא אכן תומך הדהמה.
260
נזיר אינו מבוגר
רק בשל שערו האפור.
הוא אשר רק בוגר בגילו
מכונה 'זקן שוטה'.
261
אדם אשר יש בו יושר ומוסריות
חוסר רצון לפגוע, ריסון ושליטה עצמית
חסר זיהומים ובעל חוכמה -
נקרא באמת 'מבוגר'.
262
אדם קנאי, קמצן וערמומי
הופך לאדם בעל אופי טוב
לא באמצעות דיבור רהוט
ולא באמצעות יופי חיצוני.
263
מי שנחתכו בו הזיהומים האלו
נעקרו מהשורש והוכחדו
החכם חסר הפגמים
מכונה 'בעל אופי טוב'.
264
לא באמצעות גילוח ראש
אדם חסר יושר ושאינו מרוסן
הופך לפרוש. כיצד אדם
מלא תשוקה וחמדנות יהיה פרוש?
265
מי שהכניע לחלוטין כל רוע
הן קטן והן גדול
נקרא פרוש
כי התגבר על כל הרוע.
266
אדם אינו נזיר
רק משום שהוא חי מנדבות אחרים.
גם לא באמצעות אימוץ צורת התנהגות
אדם הופך לנזיר אמיתי.
267
מי שמעבר לזכות ומגרעת
שמוביל חיים רוחניים
וחי עם הבנה בעולם הזה
הוא אכן נקרא נזיר.
268
לא באמצעות שתיקה טיפש הופך לחכם.
אדם אשר כאילו היה אוחז במאזניים
מקבל את הטוב ונמנע מהרע
הוא אכן חכם.
269
כיוון שהוא יכול
לשקול את שני הצדדים
האלו של העולם
הוא מכונה חכם.
270
מי שפוגע ביצורים חיים
אינו אצילי.
כיוון שהוא בלתי מזיק לכל היצורים החיים
אדם זה מכונה 'אצילי'.
271
לא עם שמירת כללים ומוסר בלבד
וגם לא עם למידה מרובה בלבד
וגם לא עם השגת סמאדהי בלבד
וגם לא עם התבודדות בלבד
272
גם לא עם המחשבה, "אני חווה אושר
בפרישות, שאנשים פשוטים אינם חווים"
אתם יכולים להיות שבעי רצון, נזירים
כל עוד לא הושגה הכחדה סופית של הזיהומים.