ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה התפתחות קוגניטיבית ✔הפרעת אישיות נרקיסיסטית - מבוא ✔הפרעת אישיות נרקיסיסטית (באנגלית: Narcisistic Personality Disorder, ובראשי... - ידע...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨הפרעת אישיות נרקיסיסטית - מבוא
הפרעת אישיות נרקיסיסטית (באנגלית: Narcisistic Personality Disorder, ובראשי תיבות: NPD) היא הפרעת אישיות המשתייכת לקבוצה ב' של הפרעות האישיות. ההפרעה מתבטאת בדפוס מתמשך של התנהגות חריגה המאופיינת ברגשות מוגזמים של חשיבות עצמית, צורך מוגזם בהערצה ויכולת נמוכה לגלות אמפתיה כלפי אחרים. הלוקים בהפרעה משקיעים זמן רב בחשיבה ובפנטזיות על השגת כוח או הצלחה, או על המראה שלהם. לעיתים קרובות הם מנצלים את האנשים הסובבים אותם. ההתנהגות מתחילה בדרך כלל בבגרות המוקדמת, ומשפיעה על הפרט בכל תחומי החיים. עם זאת חשוב להבחין בין נרקיסיזם מהסוג השכיח בגיל הנעורים לבין נרקיסיזם המתאפיין ביכולת הסתגלות מוגבלת ונוקשות חשיבתית המאפיינת את בני הנוער שעתידים לפתח את ההפרעה.

הטיפולים בהפרעה זו לא נחקרו היטב. האישיות תוארה לראשונה בשנת 1925 על ידי רוברט ואלדר, והמונח הפרעת אישיות נרקיסיסטית נכנס לשימוש בשנת 1968. הביטוי "נרקיסיסט" נתפס כמילת גנאי, והשימוש בו מתייג אנשים באופן שלילי, אף שחלקם יכולים להיות מקסימים, מוכשרים ומצליחים באמות מידה חברתיות.

תוכן עניינים

1 היסטוריה

2 אבחנה

2.1 dsm 5

2.2 dsm 5, מודל חלופי

2.3 תת - סוגים של ההפרעה

2.3.1 נרקיסיזם ממאיר

3 מאפיינים נלווים לאבחנה

4 תחלואה נלווית

5 שכיחות

6 גורמים אטיולוגים

6.1 גנטיקה

6.2 גורמים סביבתיים

7 אבחנה מבדלת

8 מחקרים

8.1 פסיכופיזיולוגיה

8.2 אמפתיה

9 טיפול

היסטוריה

מקור המונח באגדה המספרת על נסיך יווני יפה תואר בשם נרקיסוס, ששבר את ליבן של כל כך הרבה עלמות ועלמים, שנמסיס, אלת הנקמה הענישה אותו בכך שהתאהב בבבואתו הנשקפת ממי הביצה ולא יכול היה להינתק ממנה עד שגווע. על שמו מכונה אדם המאוהב בעצמו "נרקיסי", כתרגום לשם התואר הלועזי "נרקיסיסט" (בעברית מופיעות לא פעם הצורות המשובשות "נרקסיזם", "נרקסיסט").

רוברט ואלדר פרסם את המקרה הראשון של אדם עם הפרעת אישיות נרקיסיסטית בשנת 1925. המטופל שלו היה מדען עם תחושה של מיוחדות וייחודיות, חוסר יכולת להזדהות עם אחרים, הרגשה של היותו "שונה משאר האנושות", אובססיה עם רכישת כבוד מאחרים, חוסר רגשי אשמה, נטיות מיניות אנוכיות, ועצמאות ניכרת מאנשים אחרים. המטופל שלו היה גם הגיוני, אנליטי, וכזה שהעריך מחשבה אינטלקטואלית מופשטת על פני יישום ידע מדעי. תיאור המקרה של ואלדר השפיע רבות על המחקר העתידי של נרקיסיזם ועל האופן בו אנו מגדירים את הנרקיסיזם כהפרעת אישיות כיום.

זיגמונד פרויד הלך בעקבותיו בתיאור שלו של האישיות הנרקיסיסטית בשנת 1931. הוא תיאר אדם עם אישיות נרקיסיסטית כמי שהתמקד בשימור העצמי שלו, שעומד ברשות עצמו, אדם שלא ניתן להפחיד בקלות, תוקפני, מוחצן, בעל פעילות גבוהה, ואי יכולת לאהוב או להתחייב למערכות יחסים. הוא גם ציין כי אנשים אלה לעיתים קרובות מושכים כלפיהם הרבה הערצה ותשומת לב, ולוקחים על עצמם תפקידים של מנהיגות ללא כל היסוס.

זמן קצר לאחר מכן תיאר הפסיכואנליטיקאי וילהלם רייך בשנת 1933 "אופי פאלי - נרקיסיסטי" בספרו 'ניתוח אופי'. לדבריו, נרקיסיסטים מפגינים גישה של עליונות, הם בטוחים בעצמם, יהירים, פרובוקטיביים, מרגישים ממורמרים כאשר הם כפופים לאחרים, וכי הם קצת סדיסטיים במערכות היחסים שלהם. רייך גם היה הראשון שציין כי כאשר האגו שלהם נפגע, הם עשויים להפוך לתוקפניים, "אם יהירותם נפגעת, הם מגיבים בבוז קר, בחוסר הומור, או תוקפנות". הוא שיער כי ההפרעה שכיחה יותר בקרב גברים מאשר בנשים בגלל שחשב שנרקיסיזם הוא "הזדהות בין האגו בכללותו לבין איבר המין הזכרי".

אנני רייך תיארה בשנת 1960 את הנרקיסיסטים כ"אנשים שהליבידו שלהם מתרכז בעיקר בעצמם על חשבון אהבת אובייקט" ושיש להם "אמות מידה פנימיות מוגזמות ולא מציאותיות". רייך האמינה כי הנרקיסיזם נגרם על ידי טראומות ילדות חוזרות ונשנות לפני שמנגנוני ההגנה של האני מתפתחים ומובילים את הילד לסגת פנימה אל עולם פנטזיה שמרני יותר: "זה לא כך, " היא מדמיינת את הנרקיסיסט אומר, "אני לא חסר אונים, מדמם, הרוס. להפך, אני גדול וטוב יותר מכל אדם אחר. אני הטוב ביותר, הגרנדיוזי ביותר". רייך גם שיערה כי נרקיסיסטים סובלים מחוסר יכולת לווסת את ההערכה עצמית שלהם. לדבריה, נרקיסיסטים סובלים באופן קבוע מתנודות חוזרות ונשנות של הערכה עצמית המשתנה באופן דרמטי משיא של גרנדיוזיות אל דיכאון.

במהלך שנות ה - 60 וה - 70 כתבו היינץ קוהוט ואוטו קרנברג בהרחבה על נרקיסיזם. בשנת 1967 תיאר קרנברג "מבנה אישיות נרקיסיסטי." הוא פיתח תאוריה של נרקיסיזם שדיברה על שלושה סוגים עיקריים: נרקיסיזם בוגר ונורמלי, נרקיסיזם ילדותי נורמלי, ונרקיסיזם פתולוגי שיכול להיות לו תת - סוגים.

בשנת 1968 היינץ קוהוט הגיע להבנה אחרת של "הפרעת אישיות נרקיסיסטית" והמשיך להרחיב על הרעיונות המוקדמים של פרויד. הנרקיסיזם מילא תפקיד חשוב בתאוריית פסיכולוגיית העצמי שלו שהציעה שהנרקיסיזם הוא היבט נורמלי וחיוני של ההתפתחות, ושהקשיים עם יחסי אובייקט בשנים הראשונות של הילד עשויים להוביל לאתגרים בשמירה על תחושה של הערכה עצמית בהמשך החיים, ולהוביל להפרעות נרקיסיסטיות.

אבחנה

dsm 5

הפרעת אישיות נרקיסיסטית מאובחנת כאשר מתקיים דפוס נרחב של פנטזיות או התנהגות גרנדיוזיות, צורך בהערצה והיעדר אמפתיה. דפוס זה מתחיל בבגרות המוקדמת ומתקיים בהקשרים רבים. לאנשים הלוקים בהפרעה בדרך כלל יש תחושת עליונות מעוותת, מבטאים יהירות רבה, ומחפשים דרכים לשלוט על הסובבים אותם. דפוס זה מתבטא בחמישה או יותר מהסימפטומים הבאים:

תחושת חשיבות עצמית גרנדיוזית (הערכה מוגזמת של כישורים והישגים, ציפייה להכרה בעליונות על ידי הסביבה, למרות היעדר הישגים ההולמים ציפיות אלו).

עיסוק מוגזם בפנטזיות על הצלחה בלתי מוגבלת, כוח, "מבריקות", יופי או אהבה אידיאלית.

תחושת מיוחדות וייחודיות המתלווה לתחושת האדם כי רק אנשים ייחודיים או נעלים כמוהו יוכלו להבינו.

דרישת הערצה מוגזמת.

אמונה בזכאות לזכויות יתר ופריבילגיות מיוחדות - ציפייה בלתי ריאלית לטיפול ייחודי או שיתוף פעולה מיידי עם ציפיותיו.

נצלנות המתבטאת בפגיעה בזכויות אחרים כדי לקדם מטרות אישיות.

היעדר אמפתיה: חוסר יכולת או רצון להזדהות עם רגשותיו של אדם אחר.

תחושה עזה של קנאה באחרים לעיתים קרובות או אמונת האדם כי הוא מושא קנאתם של אחרים.

הפגנת גישה או התנהגות יהירה.

dsm 5, מודל חלופי

הביקורת הקריטית והמעניינת ביותר על הקריטריונים הפסיכיאטריים אומרת שההפרעת אישיות נרקיסיסטית מדגישים את המאפיינים הגרנדיוזיים הגלויים בנרקיסיזם, ומתעלמים מהפגיעוּת והמופעים הסמויים, הקשים יותר לאיתור. למעשה, אדם בעל הפרעת אישיות נרקיסיסטית אינו רק נהנה ממחשבות של גדוּלה ועוצמה, אלא הוא סובל מהערכה עצמית מאוד בלתי יציבה ופגיעה, והוא תלוי בתשומת לב וחיזוקים מאחרים לוויסות הערכתו העצמית. המחשבות הגרנדיוזיות שלו יכולות להיות גלויות או סמויות. גרנדיוזיות סמויה יכולה, למשל, להתבטא ברגשות נחיתות שנובעות מפער בלתי נסבל בין העצמי האידיאלי לעצמי המציאותי, או בין החוויה הפנימית ("אני כישלון") למה שנראה מבחוץ (הצלחה והערכה). הנרקיסיזם עשוי להתבטא לא בהתנהגויות יהירות ומוחצנות, אלא בקושי עצום לשאת פגיעות בשלמות העצמי.

הביקורת על הגדרות המתמקדות רק בביטויים הגלויים של הנרקיסיזם הובילה לאחרונה לניסוח חלק חדש בלקסיקון הפסיכיאטרי האמריקאי (dsm 5) שבו קריטריונים שונים מהקודמים. להלן עיקרי החלק החדש (section III). זהו הניסוח המלא של הקריטריונים האלטרנטיביים להפרעת אישיות נרקיסיסטית:

א. פגיעה מתונה או חמורה בתפקוד האישיות, שמתבטאת בקשיים לפחות בשניים מתוך ארבעת התחומים הבאים:

זהות - פנייה תכופה לאחרים לצורך הגדרה עצמית ולצורך וויסות הערכה עצמית. ההערכה עצמית יכולה לשאת אופי של האדרה ("אני תותח") או של הפחתת ערך ("אני אפס"), או לנוע בין שני הקצוות הללו. תנודות חריפות במצבי הרוח משקפים את התנודות בהערכה העצמית.

הכוונה עצמית, בעלוּת ואחריות על התנסויות - עיסוק במטרות שנועדו להשיג הערכה מאחרים (כמו מקצוע יוקרתי או ציונים גבוהים) ולא עניין פנימי. הצבת סטנדרטים אישיים גבוהים ומוגזמים משרתת השגת דימוי עצמי גבוה במיוחד, ואילו הצבת סטנדרטים אישיים נמוכים מבוססת על תחושת זכות ("אני לא צריך להתאמץ כמו אחרים"). לעיתים קרובות הם לא מודעים למניעים להתנהגותם.

פגיעה באמפתיה - יכולת לקויה לזהות או להזדהות עם צרכים ורגשות של אחרים. רגישות מופרזת לתגובות של אחרים, אך זאת רק במידה והם רלוונטיים לעצמי. הערכת יתר או חסר של השפעת התנהגותו על אחרים.

היעדר אינטימיות - היחסים הבינאישיים לרוב שטחיים ומשמשים לוויסות ההערכה העצמית. הדדיות מוגבלת, בשל חוסר עניין אמיתי בחוויות של אחרים ובשל דומיננטיות של צורכי והישגי העצמי.

ב. בנוסף, מתקיימות שתי תכונות האישיות הבאות בצורה פתולוגית:

גרנדיוזיות - תחושת זכות, גלויה או סמויה, העצמי במרכז, מלווה לפעמים באמונה שהאדם טוב מאחרים ובהתנשאות כלפי אחרים.

חיפוש תשומת לב ואישור מאחרים - ניסיונות משמעותיים למשוך ולהיות במרכז תשומת הלב של אחרים. חיפוש הערצה. גם היבט זה יכול להיות סמוי, ולהתבטא, למשל בחרדה חברתית (ביישנות קיצונית), בפחד מהיות מובך בחברה או חרדת ביצועים.

תת - סוגים של ההפרעה

למרות שה - dsm 5 מתייחס להפרעת אישיות נרקיסיסטית כהפרעה הומוגנית, ישנה ספרות מקצועית עשירה התומכת בתת - סוגים של הפרעת אישיות נרקיסיסטית. מאמר משנת 2015 הציע שתי וריאציות עיקריות של נרקיסיזם, תת - סוג "גלוי" או "גרנדיוזי", המאופיין בגאווה, יהירות ואומץ, ותת - סוג "סמוי" או "פגיע" המאופיין בביישנות ורגישות גבוהה לעלבונות. "נרקיסיזם גרנדיוזי" מתבטא בתחושת גדלות גלויה, ברצון עז לתשומת לב, בתחושת זכאות, ובמעט מאוד חרדה. אנשים עם תת - סוג זה יכולים להיות מקסימים מבחינה חברתית, למרות היותם אדישים לצרכים של אחרים, והם לעיתים קרובות משתמשים בקשרים בין - אישיים לצרכים אישיים. הפסיכיאטר גלן גבארד תיאר את התת - סוג שהוא כינה "תת - מודע" כגרנדיוזי, יהיר, ועבה עור. התת - סוג של "נרקיסיזם סמוי" כרוך (ברמה מודעת) של חוסר אונים, ריקנות, הערכה עצמית נמוכה ובושה, אשר יכול להתבטא בהתנהגות של הימנעות ממצבים חברתיים בהם ההצגה העצמית שלהם אינה אפשרית, או בהימנעות מאירועים בהם ההערצה שהם צריכים או מצפים לה לא אפשרית. אנשים עם תת - סוג זה הם מאופקים, הם לעיתים קרובות ביישנים, רגישים מאוד לעלבונות, ושומרים על תחושת גרנדיוזיות סמויה. גבארד תיאר תת - סוג שהוא כינה "היפר - ויגילינט" כנפגע בקלות, רגיש, וביישן.

נרקיסיזם ממאיר

תת - סוג זה תואר לראשונה על ידי אוטו קרנברג בשנת 1984. נרקיסיזם ממאיר מאופיין בהתנהגות לא מוסרית, אלימה וסדיסטית, שמטרתה להגן על תחושת ערך עצמי מנופחת. אדם הלוקה בסוג זה של נרקיסיזם מאופיין במניפולטיביות, חיפוש כוח ושליטה בהקשר הבין - אישי, חשיבות עצמית קיצונית, והיעדר חרטה. הוא מתקשה לחשוב באופן אמפתי על האנשים בסביבתו, ממעיט בערכם, מזלזל בהם ויוצר להם דה - הומניזציה. רמת העוינות שלו עלולה לעלות לאורך זמן. אוטו קרנברג טען כי נרקיסיזם ממאיר מהווה צורה מעט פחות פתולוגית של פסיכופתיה. נכון לשנת 2019 אין כלי אבחון או כלי לדיווח עצמי שניתן לאבחן באמצעותו נרקיסיזם ממאיר. קיים רק גוף קטן של ידע היסטורי ותאורטי על תת - סוג זה.

מאפיינים נלווים לאבחנה

אנשים עם הפרעת אישיות נרקיסיסטית נוטים להגזים בכישוריהם, בהישגים שלהם, וברמת האינטימיות שלהם עם אנשים שהם מחשיבים כבעלי מעמד גבוה. תחושה זו של עליונות עלולה לגרום להם להשתלט על שיחות או להיות חסרי סבלנות, ולהביע בוז כאשר אחרים מדברים על עצמם. כאשר האגו שלהם נפגע מביקורת אמיתית או מדומיינת, הכעס שלהם יכול להיות חסר פרופרציות לאירוע. הערכתם העצמית של נרקיסיסטים יכולה להיות לפעמים גבוהה, ולפעמים נמוכה, או לנוע בין שני קצוות אלה.

בעקבות כך, אנשים בעלי הפרעת אישיות נרקיסיסטית יכולים להיראות שתלטנים, מאשימים, שקועים בעצמם, לא סובלניים כלפי הצרכים של אחרים ועל ההשפעות של התנהגותם על אחרים, ולהתעקש שאחרים יראו אותם כרצונם. נרקיסיסטים משתמשים באסטרטגיות שונות כדי להגן על העצמי שלהם וזאת לעיתים קרובות על חשבון אחרים. הם נוטים להפחית מערכם של אנשים אחרים, להכפיש, ולהעליב אנשים אחרים על מנת להאדיר את עצמם, ולעיתים קרובות הם מגיבים לפידבקים שהם תופסים כאיום בכעס ובעוינות. מאחר שהאגו השביר של האנשים עם הפרעת אישיות נרקיסיסטית הוא בעל רגישות גבוהה לביקורת או לתבוסה מדומה, יש להם נטייה להרגיש רגשות של בושה, השפלה, וחסרי ערך על אירועים מינוריים או מדומים. הם בדרך כלל מסווים את הרגשות מאחרים עם ענווה מזויפת או על ידי נסיגה חברתית, או שהם עשויים להגיב בהתפרצויות זעם, התרסה, או באמצעות נקמה.

על פי ה - dsm 5: "אנשים רבים ומוצלחים מאוד מציגים תכונות אישיות שיכולות להיחשב נרקיסיסטיות, אך רק כאשר תכונות אלה אינן גמישות, לא הולמות, מתמשכות וגורמות לליקוי תפקודי משמעותי או למצוקה סובייקטיבית, הן מהוות הפרעת אישיות נרקיסיסטית".

ביטחון יתר נוטה להפוך אנשים עם הפרעת אישיות נרקיסיסטית לשאפתניים מאוד, אך זה לא בהכרח מוביל להצלחה או הישגים גבוהים מבחינה מקצועית. הלוקים בהפרעה עשויים לגלות מוטיבציה נמוכה להשתתפות בתחרויות או לסרב לקחת סיכונים כדי להימנע מלהופיע ככישלון. בנוסף, אי היכולת שלהם לסבול ממכשולים, מחלוקות או ביקורת, יחד עם חוסר אמפתיה, מקשים על אנשים אלה לעבוד בשיתוף פעולה עם אחרים או לשמור על יחסים מקצועיים ארוכי טווח עם הממונים עליהם והעמיתים שלהם.

מעריכים כי הנרקיסיזם הוא מנגנון הגנה פסיכולוגי הבא להגן על ערכו ושלמותו של האגו מפני איומים מבחוץ. ההתנהגות הנרקיסיסטית מפצה על חסכים שונים ורגשי נחיתות ויכולה לפצות על רגשי כישלון והערכה עצמית שלילית. הנרקיסיסט מחליף את הרגשת הדכדוך במצב רוח מרומם והרגשת גאווה. כאשר אדם לוקה בדיכאון ונזקק לטיפול פסיכיאטרי בו הוא מאובחן כסובל מהפרעת אישיות נרקיסיסטית, סביר להניח כי ההערכה העצמית שלו תהיה נמוכה במיוחד, בניגוד לתפישה של נרקיסיסטים כנהנים, או מציגים, הערכה עצמית גבוהה במיוחד. במישור היחסים בין בני זוג יכולה התנהגות נרקיסיסטית להוות מכשול, שכן הנרקיסיסט מתקשה להעניק מעצמו לאחר ועם זאת דורש תשומת לב מרובה.

תחלואה נלווית

הפרעת אישיות נרקיסיסטית נלווית לעיתים קרובות להפרעות אחרות, במיוחד הפרעות בשימוש בחומרים, הפרעה דו - קוטבית, דיכאון קליני, הפרעות חרדה, הפרעות אכילה, הפרעת דחק פוסט - טראומטית, והפרעות אישיות אחרות. הפרעות נלוות אלה הן לעיתים קרובות ההפרעות שמובילות אנשים אלה לטיפול פסיכולוגי. דרגת התחלואה הכפולה קשורה לחומרת ההפרעה. הפרעת אישיות נרקיסיסטית יכולה להתרחש יחד עם הפרעת אישיות אנטיסוציאלית, הפרעת אישיות היסטריונית, הפרעת אישיות גבולית, הפרעת אישיות סכיזוטיפלית, והתנהגות פסיבית - אגרסיבית עם שיעורים שעולים על 50%. למשל, מחקר אחד מצא כי 80% מהאנשים עם הפרעת אישיות נרקיסיסטית גם עמדו בקריטריונים להפרעת אישיות גבולית. לתחלואה עם הפרעת אישיות אנטי - חברתית יש השפעה שלילית חמורה ביותר על הפרוגנוזה.

תתי הסוגים של ההפרעה, סמוי וגלוי, קשורים לדפוסים שונים של תחלואה נלווית. הפרעות חרדה ודיכאון הם שכיחות יותר בקבוצת הנרקיסיסטים הפגיעים, כמו גם פגיעה עצמית לא - אובדנית וניסיונות התאבדות. לעומת זאת, אלו עם תת - סוג ממאיר / גלוי עשויים להיות חופשיים יחסית ממצוקה סובייקטיבית, אלא אם כן הם מתמודדים עם כשלים מקצועיים או בין - אישיים. תכונות גרנדיוזיות בדרך כלל קשורות להפרעות התמכרות לסמים ואלכוהוליזם כמו גם להפרעת אישיות אנטי - חברתית והפרעת אישיות פרנואידית.

שכיחות

שכיחות ההפרעה נאמדת בכ - 1% מהאוכלוסייה הכללית, ובין 2-16% במסגרות קליניות (למשל, מסגרות גמילה). סקירה שיטתית שנערכה בשנת 2010 מצאה כי שכיחות ההפרעה בכלל האוכלוסייה היא בין 0% ל - 5.3%. שכיחות ההפרעה במרפאות פרטיות היא בין 8.5% עד 20%. ההפרעה (או תכונות של ההפרעה) הם שכיחות מאוד במסגרות צבאיות עם שיעור שמגיע עד 20%. בקרב תלמידי שנה א' לרפואה שכיחות ההפרעה היא 17%. ההפרעה גם שכיחה במסגרות פורנזיות כגון בתי סוהר ומשוערת כ - 6%.

קיימת מחלוקת לגבי ההבדלים בשיעורי השכיחות בין גברים לנשים. למרות שכמה מחקרים מצאו שיעור שכיחות גבוה יותר של NPD בקרב גברים לעומת נשים, מחקרים אחרים לא הצליחו למצוא הבדלים כאלה.

מחקר שנערך בישראל בשנת 1993 על גברים שהתאבדו במשך שירותם הצבאי מצא כי ל - 23.3% מהם הייתה הפרעת אישיות נרקיסיסטית או תכונות של ההפרעה. במחקר נוסף שנערך בישראל בין השנים 1997 ו - 2008 נמצא כי התכונות השכיחות ביותר (14.1%) בקרב מתאבדים היו תכונות נרקיסיסטיות.

הפרעת אישיות נרקיסיסטית אינה עוברת רמיסיה בגיל מתקדם. גיל הביניים הוא תקופה קריטית במיוחד להחמרה של הפרעת האישיות זאת, והיא גם נמצאה בקרב אנשים קשישים. הבדלים תרבותיים והתמודדות עם קשיי הסתגלות לאחר הגירה או מעבר גם הם יכולים להסלים תגובות נרקיסיסטיות ותכונות פתולוגיות נוספות.

בשנים האחרונות התקיים ויכוח שטען כי חלה לאחרונה עלייה מורגשת בהפרעה בקרב נשים ובני נוער אך על פי ניתוח מטא - אנליסטי שנערך בשנת 2015 המחברים מצאו כי זה לא בא לידי ביטוי בנתונים וכי השכיחות נותרה יציבה יחסית לשני המינים במהלך 30 השנים האחרונות (כאשר הנתונים על ההפרעה נאספו לראשונה).

גורמים אטיולוגים

הגורם הספציפי שמוביל להתפתחות ההפרעה אינו ידוע. מומחים נוטים ליישם מודל ביופסיכוסוציאלי הדוגל בגישה העקרונית כי שילוב של גורמים נוירו ביולוגיים, גנטיים, פסיכולוגיים, וסביבתיים תורמים להתפתחותה של ההפרעה.

גנטיקה

ישנם מספר ראיות לכך שהפרעת אישיות נרקיסיסטית מקורה בגנים תורשתיים, ושסביר יותר שההפרעה תתפתח אצל אנשים שיש להם היסטוריה משפחתית של ההפרעה.

מחקר שנערך בשנת 2001 קבע כי להפרעת אישיות נרקיסיסטית יש תורשתיות גבוהה של 66%. מחקר נוסף שנערך על תאומים מצא קשר של 43.6% בין תורשתיות להפרעת אישיות נרקיסיסטית.

עם זאת, הגנים הספציפיים והאינטראקציות הגנטיות שתורמים לסיבתה של ההפרעה וכיצד הם עשויים להשפיע על התהליכים ההתפתחותיים והפיזיולוגיים שבבסיס מצב הזה - טרם נקבעו.

גורמים סביבתיים

גורמים סביבתיים וחברתיים נחשבים גם הם כבעלי השפעה משמעותית על התפתחותה של ההפרעה. נמצא שיש לסגנונות הורות שונים תפקיד חשוב בהתפתחות הקוגניטיבית, הרגשית, הפיזית והחברתית של הילד.

לסגנון ההורות של האמא השפעה גדולה יותר מזאת של האבא.

הורים סמכותיים שרוצים שילדיהם יהיו צייתנים ללא שאלות. הם עוינים מבחינה מילולית, ומשתמשים בעונשים פיזיים. הסמכותיות של ההורים קשורה לאידיאליזציה לא מספקת, ויש לה קורלציה עם נרקיסיזם סמוי / פגיע.

סגנון הורות מתירני. ההורים אינם מצליחים להשגיח, או שהם בוחרים להתעלם מהתנהגות ילדיהם. למתירנות כזאת יש קורלציה חיובית עם התפתחותו של נרקיסיזם גרנדיוזי.

אבחנה מבדלת

הפרעות אישיות אחרות: ישנה מידה של חפיפה בין הפרעות האישיות השונות הגורמת לכך שהתמונה הקלינית אצל אדם שאובחן עם הפרעת אישיות נרקיסיסטית יכולה להתאים באופן חלקי או מלא גם להפרעות אחרות. מה שבולט בעיקר בהפרעת אישיות נרקיסיסטית הוא הצורך המתמיד בשימור הגרנדיוזיות, תחושת החשיבות העצמית, העיסוק במאפיינים הקשורים לטיפוח זהות של אדם המותיר רושם מבריק, נראה אטרקטיבי מאד, בעל קסם אישי וכדומה.

מצבי מאניה או היפומאניה: גרנדיוזיות יכולה להיות תוצאה של מאניה או היפומניה (במסגרת החמרה של הפרעה דו קוטבית). ההבדל הוא בכך שמאניה והיפומניה הם אירועים בעלי אופי אפיזודי ומובחן מבחינת זמן והם דועכים בהדרגה. אצל אדם עם הפרעת אישיות נרקיסיסטית הגרנדיוזיות תהיה תכונת אופי קבועה ויציבה

שימוש בסמים יש להבחין בין תסמיני הפרעת אישיות נרקיסיסטית לבין שימוש בסמים שונים (בעיקר סמים ממריצים), העלולים גם הם בחלק מהמקרים להביא אדם לבטא גרנדיוזיות ותחושת ערך עצמי גבוה.

מחקרים

בין הראשונים לחקור הפרעת אישיות נרקיסיסטית היה אוטו קרנברג, שבמאמריו וספריו משנות השמונים של המאה העשרים, תרם רבות להבניית הקונספט של הפרעת אישיות זו ואפיונה הקליני. בין הנושאים הנחקרים כיום בהקשר הספציפי של הפרעת אישיות נרקיסיסטית: ביטויי ההפרעה בגילאים שונים, גורמים להתפתחות ההפרעה, מתאמים בין ההפרעה לבין תכונות רקע שונות (באיזו משפחה גדל האדם, איך תפקדו הוריו, משתנים כלכליים ודמוגרפיים ועוד).

פסיכופיזיולוגיה

נמצא כי לאנשים בעלי הפרעת אישיות נרקיסיסטית יש נפח קטן יותר של חומר אפור במוח:

במערכת הפרה - לימבית שהיא חלק מקליפת המוח הקדם - מצחית, ששולטת על עיבוד רגשות, הגדרת מטרות, ושליטה עצמית.

בקליפת המוח האינסולרית השמאלית, הקריטית וההכרחית למודעות רגשית, ולרגשות פרו - חברתיות כמו אשמה.

בפיתול החגורה הימני והשמאלי שמעורב בקבלת החלטות והיכולת לרסן התנהגויות שליליות.

חוקרים בתחום עדיין לא יודעים מה הוא הגורם העיקרי, האם התפתחות המוח קורה עקב גנטיקה או עקב השפעות סביבתיות אך ניתן כבר לראות את קווי הדמיון הקיימים במוחם של נרקיסיסטים.

אמפתיה

מחקרים מראים כי בעוד שהאמפתיה הרגשית של נרקיסיסטים היא נמוכה, לנרקיסיסטים יש את היכולת לחוות אותה. מחקר של אוניברסיטת סארי טוען כי נרקיסיסטים מסוגלים לחוות אותה, ושהם יכולים להגיב בצורה רגשית לסבלו של האחר, כאשר הם מנסים להזדהות עם נקודת המבט שלו. המחקר מראה כי הליקויים באמפתיה הרגשית היא לא מתוך חוסר יכולת אלא אולי מתוך חוסר נכונות או רצון.

החוקרים שביצעו את המחקרים מצאו כי יכולתם הרגשית של נרקיסיסטים לאמפתיה עשויה להיות לקויה בשל רגשות אינטנסיביים שהם חווים כגון כעס, בושה או פחד. הלקות הרגשית יכולה להיות מוסברת מבושה, והימנעות מסיטואציות טעונות רגשית. הסבר אפשרי נוסף הוא שהלקות קשורה לחוסר נכונות להזדהות עם אחרים, ניסיון מכוון להימנע מפְּגִיעוּת.

מחקרים אלה מראים כי לעיתים קרובות נרקיסיסטים אינם מודעים לליקויים שלהם ונוטים להעריך ולהגזים בכמות האמפתיה הרגשית שלהם.

טיפול

היעילות של טיפול פסיכותרפי וטיפולים ופסיכו - פרמקולוגיים בהפרעת אישיות נרקיסיסטית לא נבדק באופן שיטתי או אמפירי. הטיפול באנשים החיים עם הפרעת אישיות נרקיסיסטית מתמקד בעיקר סביב פסיכותרפיה והוא קשה וממושך מאד. כמו הפרעות אישיות רבות, הפרעת אישיות נרקיסיסטית היא הפרעה אגו - סינטונית. יתר על כך, בשל הפונקציונאליות הגבוהה הקשורה לנרקיסיזם, חלק מהאנשים אינם רואים בכך פגיעה בחייהם.

הפרעת אישיות נרקיסיסטית היא רק לעיתים רחוקות הסיבה בגללה הלוקים בהפרעה מגיעים לטיפול. כאשר אנשים עם הפרעת אישיות נרקיסיסטית נכנסים לטיפול, הוא מתבקש בדרך כלל בגלל קשיים בחיים או כדי לחפש הקלה מהפרעה אחרת, כגון הפרעת דיכאון מז'ורית, הפרעות בשימוש בחומרים, הפרעה דו - קוטבית, הפרעת אכילה, או על פי התעקשותם של קרובי משפחה וחברים. בין היתר, זה בגלל שלאנשים עם הפרעת אישיות נרקיסיסטית יש תובנה לקויה, לרוב, הם אינם מסוגלים לתפוס את ההתנהגות שלהם כלא הולמת בשל הדימוי העצמי החיובי מאוד שלהם ולכן הם עלולים לפרש את הטיפול כניסיון לערער את ההגנות הגרנדיוזיות שלהם.

כאשר מטפלים באדם עם הפרעת אישיות נרקיסיסטית, נוטים מטפלים להניח כי יכולותיו האישיות של המטופל, ערכו העצמי, ואינטראקציות בין - אישיות חיוביות הן "הצגה" מוליכת שולל של הנרקיסיסט שנועדה להסתיר פגיעות או את "האני האמיתי". חוסר האמון של המטופל, תגובתיות שלילית של המטופל, והפסקת הטיפול נגרמות לעיתים קרובות בגלל מסקנות כאלה שנעשות מוקדם בטיפול.

גישות אלטרנטיביות גורסות כי הפרעת אישיות נרקיסיסטית קלה או חמורה ידועה כגורם שעלול להגדיל את הסיכוי לנשירה מטיפול ולהאט את שינוי הסימפטומים. לכן עם קבוצה זו של אנשים, דיון על שיטת האבחון, כולל התרומה של הפתולוגיה לתמונת הסימפטומים, צריך להקדים את הטיפול. המטרה העיקרית היא ליצור הסכם משותף על הפסיכופתולוגיה הנרקיסיסטית של המטופל והאינטראקציה שלה עם ההערכה העצמית והתפקוד הבינאישי. דיון שכזה על פתולוגית האישיות מסייע למטופל לבסס ציפיות ריאלסטיות ופותח את הדלת לטיפולים עבור הפתולוגיה הבסיסית. כישלון לעשות זאת יכול להוביל למסלול ארוך של טיפולים לא יעילים המוקדשים לרדיפה אחרי סימפטומים עקשניים במיוחד, כפי שניתן לראות במקרה של מר. ד'.

כשמדובר בטיפול המתמקד בהפרעה עצמה, ההמלצות הנוכחיות בנושא הטיפול מבוססים במידה רבה על ניסיון קליני ועל ניסוחים תאורטיים. ניסוחים פסיכודינמיים הובילו להתפשטות גישות טיפוליות שונות, ותיאורי מקרים שונים מדווחים כי טיפולים אלה יכולים להיות יעילים עבור חלק מהלוקים בהפרעה.

בהיעדר גיבוי אמפירי לטיפולים התומכים בפתולוגיה זאת, זה מקובל להשתמש בטיפולים שידועים כיעילים בהפרעות שנחשבות "שכנות" להפרעה זאת, בדרך כלל עם שינויים המבוססים על הנימוקים התאורטיים והקליניים על ההבדל בין ההפרעות. לכן, מטפלים לעיתים קרובות פונים לשיטות טיפוליות אחרות שנתמכות אמפירית, בעיקר הפרעת אישיות גבולית לה יש אדפטציות של אישיות נרקיסיסטית. בפרט, שיטות הטיפול אליהם מטפלים פונים עבור הלוקים בהפרעה הם טיפול ממוקד העברה, טיפול מבוסס מנטליזציה, וטיפול ממוקד סכמה. טיפול דיאלקטי התנהגותי הוא אפשרות נוספת עבור אלה עם קומורבידיות של הפרעת אישיות גבולית ודפוסים של הרס עצמי.
רוצה ביטחון עצמי חשיבה מדעית לטפל בהפרעת אישיות אכילה כפייתית פוסט טראומטית כעס הפרעת אישיות גבולית כעסים התקדמות מוצלח סבלנות אישיות אישיות נרקיסיסטית בעיה נפשית בעיות נפשיות הפרעה הפרעה נפשית הפרעה פסיכיאטרית הפרעות הפרעות אישיות הפרעות נפשיות הפרעות פסיכיאטריות הפרעת אישיות הפרעת אישיות נרקיסיסטית חולה נפש חולי נפש טיפול בבעיה נפשית טיפול בבעיות נפשיות טיפול בהפרעה נפשית טיפול בהפרעה פסיכיאטרית טיפול בהפרעות אישיות טיפול בהפרעות נפשיות טיפול בהפרעות פסיכיאטריות טיפול בהפרעת אישיות טיפול בחולה נפש טיפול בחולי נפש טיפול במחלה נפשית טיפול במחלות נפש טיפול במחלות נפשיות טיפול במחלת נפש טיפול במחלת רוח לטפל בבעיה נפשית לטפל בבעיות נפשיות לטפל בהפרעה נפשית לטפל בהפרעה פסיכיאטרית לטפל בהפרעות אישיות לטפל בהפרעות נפשיות לטפל בהפרעות פסיכיאטריות לטפל בהפרעת אישיות לטפל בחולה נפש לטפל בחולי נפש לטפל במחלה נפשית לטפל במחלות נפש לטפל במחלות נפשיות לטפל במחלת נפש לטפל במחלת רוח מחלה נפשית מחלות נפש מחלות נפשיות מחלת נפש מחלת רוח נרקיסיזם נרקיסיסט נרקיסיסטיות נרקיסיסטית פסיכיאטר פסיכיאטריה
ליקוטי מוהרן ח"א לג, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, איך ללמוד ליקוטי מוהרן? שיעור בליקוטי מוהרן? להבין ליקוטי מוהרן, איך לומדים ליקוטי מוהרן? פירוש לליקוטי מוהרן, חלק 2
ליקוטי מוהרן ח"א לג, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, איך ללמוד ליקוטי מוהרן? שיעור בליקוטי מוהרן? להבין ליקוטי מוהרן, איך לומדים ליקוטי מוהרן? פירוש לליקוטי מוהרן, חלק 2
...לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, איך ללמוד ליקוטי מוהרן? שיעור בליקוטי מוהרן? להבין ליקוטי מוהרן, איך לומדים ליקוטי מוהרן? פירוש לליקוטי מוהרן, חלק 2 איך אפשר להבין את המציאות דרך לימוד ליקוטי מוהרן? ההסבר שאליעד כהן נותן מתייחס לתורה לג בליקוטי מוהרן חלק א, ומתחיל בהבחנה שבכל דבר בעולם קיימת התורה, שהיא השכל המחיה את הדברים ומנהיג אותם. לפי דבריו של אליעד כהן, התורה אינה רק ספר שאנו לומדים ממנו מצוות וחוקים, אלא יש לה משמעות הרבה יותר עמוקה...
סיבות - מהי מהותה של סיבה? ומה הופך סיבה לטובה באמת?
...ומה הופך סיבה לטובה באמת? סיבה = ההיגיון השכל שבגללו הדבר כפי מה שהוא. הסיבה הופכת את הדבר לטוב לבעל משמעות טובה. מהי סיבה טובה? סיבה טובה = סיבה שמסבירה את התכלית הטובה שיש בדבר עצמו. כל זמן שהסיבה אינה מסבירה מה טוב בדבר הזה עצמו כפי מה שהוא, הרי שהסיבה אינה טובה באמת. לומר על משהו שהוא טוב בגלל שהוא יוצר משהו טוב שהוא אינו הוא עצמו = סיבה לא טובה באמת. אם הסיבה של הדבר היא דבר אחר, הרי שהטוב שבו אינו נובע מצד עצמו. אם הטוב של הדבר אינו נובע מצד...
חוסר בחירה חופשית, העדר בחירה חופשית, רצון חופשי, דטרמיניזם, יחסי גוף ונפש, תודעה נפרדת מהגוף, קיומה של הנשמה, היכן נמצאת הנשמה? היכן נמצאת הנפש? כאבי פנטום, כאב רפאים
חוסר בחירה חופשית, העדר בחירה חופשית, רצון חופשי, דטרמיניזם, יחסי גוף ונפש, תודעה נפרדת מהגוף, קיומה של הנשמה, היכן נמצאת הנשמה? היכן נמצאת הנפש? כאבי פנטום, כאב רפאים
...נפרדת מהגוף, קיומה של הנשמה, היכן נמצאת הנשמה? היכן נמצאת הנפש? כאבי פנטום, כאב רפאים האם באמת יש לאדם בחירה חופשית? בשיחה ארוכה ומפורטת אליעד כהן מציג דיון עמוק סביב השאלה של בחירה חופשית, ומביא מגוון דוגמאות והסברים על הנושא. הוא פותח את הדיון בטענה בסיסית מאוד: כדי שתתקיים שאלה בכלל, חייבות להתקיים לפחות שתי אפשרויות. אילו הייתה קיימת רק אפשרות אחת, לא הייתה שום שאלה, כי לא הייתה התלבטות. מתוך כך עולה השאלה האם האדם מנהל את עצמו, או שמא הוא מנוהל...
העמדת פנים בזוגיות, לקבל אהבה שקרית, בגידות בזוגיות, להעמיד פנים בזוגיות, להיות מי שאתה בזוגיות, לאהוב את עצמי כמו שאני, שקרים בזוגיות, משחקים בזוגיות, לבגוד בזוגיות, לשקר בזוגיות, לשקר מישהו כדי שיאהב אותך, עצלנות בזוגיות
העמדת פנים בזוגיות, לקבל אהבה שקרית, בגידות בזוגיות, להעמיד פנים בזוגיות, להיות מי שאתה בזוגיות, לאהוב את עצמי כמו שאני, שקרים בזוגיות, משחקים בזוגיות, לבגוד בזוגיות, לשקר בזוגיות, לשקר מישהו כדי שיאהב אותך, עצלנות בזוגיות
...בגידות בזוגיות, להעמיד פנים בזוגיות, להיות מי שאתה בזוגיות, לאהוב את עצמי כמו שאני, שקרים בזוגיות, משחקים בזוגיות, לבגוד בזוגיות, לשקר בזוגיות, לשקר מישהו כדי שיאהב אותך, עצלנות בזוגיות האם כדאי להעמיד פנים בזוגיות? אנשים רבים נוטים להעמיד פנים כאשר הם נכנסים למערכת יחסים או יוצאים לדייטים. הם מציגים מציאות שקרית לגבי עצמם, מתוך רצון להרשים את בן או בת הזוג, וליצור רושם חיובי. דוגמאות נפוצות הן אדם נשוי שמציג עצמו כרווק, אישה המציגה את עצמה כבעלת...
הניגון של הצדיק, איך להבין את הספרים של רבי נחמן מברסלב? איך ללמוד את הספרים של רבי נחמן מברסלב? ספרי ברסלב כמשל ונמשל, תורת רבי נחמן מברסלב כמטאפורה, הניגון של החכם, המורה של אליעד כהן, שיחת חולין של הצדיק
הניגון של הצדיק, איך להבין את הספרים של רבי נחמן מברסלב? איך ללמוד את הספרים של רבי נחמן מברסלב? ספרי ברסלב כמשל ונמשל, תורת רבי נחמן מברסלב כמטאפורה, הניגון של החכם, המורה של אליעד כהן, שיחת חולין של הצדיק
...של הצדיק, איך להבין את הספרים של רבי נחמן מברסלב? איך ללמוד את הספרים של רבי נחמן מברסלב? ספרי ברסלב כמשל ונמשל, תורת רבי נחמן מברסלב כמטאפורה, הניגון של החכם, המורה של אליעד כהן, שיחת חולין של הצדיק איך להבין את הספרים של רבי נחמן מברסלב? ההרצאה עוסקת בהבנת ספרי רבי נחמן מברסלב, תוך התמקדות בניגון ובפנימיות של דבריו. אליעד כהן מדבר על איך לקרוא ולהבין את הספרים של רבי נחמן בצורה מעמיקה, מעבר לקריאה הפשוטה. הוא מבהיר שהגישה ההולמת ביותר היא לא להתמקד...
חרדות קיומיות ופחדים / חרדת מוות - האם אפשר לצאת מ*כל* סוג של פחד ושל חרדה?
...- האם אפשר לצאת מכל סוג של פחד ושל חרדה? ובו יתבאר העניין של הפחד ושל החרדה. ויתבאר, האם באמת אפשר לצאת מכל חרדה ולהתמודד עם כל פחד? או שאולי יש סוגים כלשהם של פחד וחרדה, שמהם אי אפשר לצאת? ועוד. והתשובה לכך היא, כי בהחלט, באפשרותו של האדם לצאת מכל סוג של כל חרדה וכל פחד. כולל כל סוגי החרדות וכל סוגי הפחדים שיש בעולם. ולא רק שאפשר לצאת מכל החרדות, אלא שהאדם יכול להגיע למצב שבו, לא רק שאין לו חרדות קיצוניות, אלא שגם אין לו כל תחושה של פחד משום דבר...
איך לפתח שיחה נעימה? איך לא להרוס שיחה? איך לנהל שיחה נכון? איזה נושאי שיחה לבחור? איך להימנע משאלות בעייתיות? איזה שאלות לא לשאול? איך לדעת מה לשאול? טיפים למערכות יחסים, איך מפתחים שיחה? שיחה טובה, שיחה מוצלחת, שיחה זורמת, ביקורת שלילית
...שיחה? איך לנהל שיחה נכון? איזה נושאי שיחה לבחור? איך להימנע משאלות בעייתיות? איזה שאלות לא לשאול? איך לדעת מה לשאול? טיפים למערכות יחסים, איך מפתחים שיחה? שיחה טובה, שיחה מוצלחת, שיחה זורמת, ביקורת שלילית וכאן אבאר עוד עיקרון חשוב בניהול שיחה נעימה וטובה, ואיך באפשרותך לגרום לאדם השני להרגיש איתך בנוח בשיחה ולהימנע ממצבים של אי נעימות, גם בתת המודע של האדם השני. כי המוח של האדם שאתה מדבר איתו, בכל רגע תוך כדי שאתה מדבר איתו, הוא סוג של מדרג את איכות...
זוגיות, התאמה זוגית, גירושים, זוגיות דתית, זוגיות חילונית, אהבה נצחית, העולם הדתי, העולם החילוני, לאהוב לנצח, אהבה לנצח
זוגיות, התאמה זוגית, גירושים, זוגיות דתית, זוגיות חילונית, אהבה נצחית, העולם הדתי, העולם החילוני, לאהוב לנצח, אהבה לנצח
...אהבה נצחית, העולם הדתי, העולם החילוני, לאהוב לנצח, אהבה לנצח מה יותר חשוב בזוגיות, התאמה זוגית או חזון משותף? אליעד כהן פותח בשאלה יסודית בנושא זוגיות: מה חשוב יותר - שהזוג יתאים בתכונות האישיות ובתחומי העניין, או שהזוג יחזיק בחזון משותף? הוא מתייחס תחילה לתפיסה הנפוצה בחברה החילונית, הטוענת שזוגיות מבוססת בעיקרה על התאמה. לדוגמה, זוג חילוני זקוק לכך שהשניים יאהבו את המקצוע של השני, את התכונות שלהם, ושיחלקו תחומי עניין משותפים. מנגד, בחברה הדתית...
איך להיצמד לאמת? האם יש אמת? מהי האמת? אין הבדל בין יש לאין, לדעת או לא לדעת, איך להטיל ספק? חיפוש האמת, אמת מוחלטת, אמת אבסולוטית
איך להיצמד לאמת? האם יש אמת? מהי האמת? אין הבדל בין יש לאין, לדעת או לא לדעת, איך להטיל ספק? חיפוש האמת, אמת מוחלטת, אמת אבסולוטית
...האמת, אמת מוחלטת, אמת אבסולוטית איך אפשר לדעת האם יש אמת מוחלטת? השאלה המרכזית שאליעד כהן מציג היא האם בכלל אפשר לדעת משהו בוודאות מוחלטת. הוא מדגים את הרעיון דרך שאלות פשוטות לכאורה כמו האם יש לך חמש אצבעות? או האם אתה נמצא פה או בבית שלך?. הוא מדגיש את הרעיון שיש רמות שונות של ודאות, וכי אנחנו רגילים לחשוב שחושים והיגיון נותנים לנו ודאות מלאה, אבל לא באמת בודקים עד הסוף אם אפשר לסמוך עליהם לחלוטין. אליעד מסביר שתחושת המציאות שלנו מורכבת מחושים...
כעס לא הגיוני, עצבים, למה מישהו כועס עליך? למה אני כועס עליה? למה היא כועסת עלי? אחריות אישית, התאהבות דמיונית, למה זה מגיע לי? לא עשיתי כלום, כעס לא מוצדק, מערכות יחסים, למה הוא כועס עלי? למה אני כועסת עליו? צק ללא כיסוי
כעס לא הגיוני, עצבים, למה מישהו כועס עליך? למה אני כועס עליה? למה היא כועסת עלי? אחריות אישית, התאהבות דמיונית, למה זה מגיע לי? לא עשיתי כלום, כעס לא מוצדק, מערכות יחסים, למה הוא כועס עלי? למה אני כועסת עליו? צק ללא כיסוי
...אני כועס עליה? למה היא כועסת עלי? אחריות אישית, התאהבות דמיונית, למה זה מגיע לי? לא עשיתי כלום, כעס לא מוצדק, מערכות יחסים, למה הוא כועס עלי? למה אני כועסת עליו? צק ללא כיסוי מהם מקורות הכעס הלא הגיוני? הכעס הלא הגיוני הוא תופעה נפוצה שבה אדם מרגיש כעס או אכזבה כלפי אחרים, מבלי שהיו קיימים סיבות או נסיבות אמיתיות לכך. תופעה זו היא תוצאה של עיוותים במחשבה, חוויות דמיון לא מבוססות ומציפיות שלא תמיד מקבלות את התממשותן במציאות. איך נוצרים כעסים, אכזבות...
תקשור - מהו בעצם תקשור?
...לתפוס בעזרת חמשת החושים הבסיסיים. היום המדע מתחיל להסיר את המחסומים והמגננות ולהתייחס בצורה רצינית ומדעית לאפשרות קיומן של תופעות על חושיות, תוך ניסיון להבין באופן מדעי את דרכי ההתרחשות, ומתוכן להסיק ולהבין את אופן פעילותו של היקום. בעבר האמנו שככל שהטכנולוגיה והמדע יתקדמו כך ייענו יותר שאלותינו ומשאלות לבנו. היום אנו עומדים מול פרדוקס, אף על פי שאנו חיים בעולם פוסט מודרני, סופר טכנולוגי, עתיר תגליות וחידושים אין לנו תשובות לשאלות כמו: אושר, סיפוק...
זיהוי וטיפול בילדים עם עיכוב התפתחותי, PDD, בעיות התנהגות, אוטיזם ואספרגר - מדריך להורים ומטפלים - 2
...- מדריך להורים ומטפלים - 2 פרק 2 כשיש לך תחושה אינטואטיבית שהתפתחות ילדך אינה תקינה כדאי לעבור על השאלות וההצהרות בהמשך כדי לדעת פחות או יותר באיזה תחום ממוקמת בעייתו של הילד והאם כדאי לגשת לאבחון, איזה אבחון, אצל איזה מומחה. לגשת עם הילד לאבחון זוהי סיטואציה קשה ומלחיצה (בעיקר עבור ההורים). מניסיוני אני ממליצה בחום לאבחן את הילד (את אייל לא אבחנתי בגלל פחדים שונים והכחשה ולכן לא קיבל תמיד טיפולים מתאימים ואילו את אדם אבחנתי בגיל צעיר מאד ולכן גם...
לחזור לאחור ולהיות קדימה בעתיד
...נראה סותר ככ שכבר ניתן לחשוד שיש פה משהו. סוג של אוקסימורון אם אתה הולך אחורה, איך תתקדם? אבל איפכא מסתברא, דהיינו, האדם במצב שהוא חוזר לסמוך על האינסטינקטים שלו אבל עם הידע של היום אשר מוביל אותו לעתיד שילוב של עבר ועתיד. כאילו האדם נלקח לעבר ולקח משם את האינסטינקטים כדי לסמוך עליהם, וחזר לעתיד עם אינסטינקטים מפותחים אשר עמידים בפני התמודדות אשר מטרתה לטשטש אותם. והאדם לאחר שעבר מה שעבר, ושם לב לדברים טוב יותר, שהאינסטינקטים עברו אצלו מעבר במשך...
השלמות שבחוסר שלמות
...מושלם שאף אחד מאיתנו לא מצליח להיות כמוהו? מאת ענת ניזינסקי אף אחד לא מושלם, אין אדם שהוא מושלם בעולם הזה. כל אחד מאתנו יכול להעיד ששמע את המשפטים האלה אלפי פעמים בחייו. בפעם האחרונה ששמעתי אותם, לפני כמה ימים, לפתע עלתה במוחי שאלה - מיהו אדם מושלם? מה בכלל הכוונה המקורית בלהיות בן אדם מושלם, שאף אחד מאיתנו לא מצליח להיות כמוהו? נראה שהחברה קבעה הגדרות מאוד ברורות ומקובעות לצמד המילים הללו, ומי שלא מתאים להן, נחשב לפגום, או לא נחשב בכלל. הקיבעון...
מנטור מדבר על חוק השינוי הנצחי של צורות האנרגיה
...השינוי הנצחי של צורות האנרגיה מנטור מדבר על החוקים מנטור מדבר על חוק השינוי הנצחי של צורות האנרגיה מנטור מתאר את החוק האחרון זהו החוק האחרון מתוך שבעת החוקים שמנהלים את היקום. במילים פשוטות, הוא אומר שאנרגיה משנה צורות כל הזמן. היא נעה כל הזמן אל תוך צורות שונות ויוצאת מתוך צורות שונות. הבנת החוק הזה ואיך הוא עובד, היא הכרחית בשביל ליצור כל מה שרק תרצו. במאמר הזה, שהוא האחרון במהדורת המאמרים המיוחדת מנטור מדבר על החוקים, מנטור מסביר את החוק השביעי...
הבחנה חדה = פריצת דרך משמעותית
...לפי מבחן התוצאה. כפי שהתבאר, אחד העזרים כדי להגיע ליותר נקודות במבחן התוצאה ולהתקרב למטרה הוא בדיקת הפעולה בשעת מעשה. כלומר, כאדם עושה פעולה מסויימת או רוצה לעשות פעולה מסויימת אם היא מוטלת בספק אם היא טובה - נובע מכך שהפעולה אינה נכונה ויש לברר איזו פעולה היא הפעולה הנכונה לבצע. לפעמים האדם יכול להירדם בשמירה ולא לקחת בחשבון את התוצאה הסופית. הדבר קורה כי האותו האדם שאנן ולא מסתכל על הדברים מתוך ראייה פרקטית, ואז הוא מבין מאוחר מדי, שלא יכל להיות...
פילוסופיה / פיזיקה - ואף על פי כן, קיימת המציאות כשלעצמה - חלק 2
...כשלעצמה - חלק 2 פילוסופיה פיזיקה - ואף על פי כן, קיימת המציאות כשלעצמה - חלק 1. איינשטיין, מסתבר, נהג לכתוב יומני מסעות, ורוזנקרנץ תרגם וערך את יומן מסעו האינטנסיבי בארץ - ישראל. בהערות האישיות הללו מתגלה לנו איינשטיין קצת שונה מזה המוכר לנו: הוא מפגין הבחנה פסיכולוגית חודרת, מלא חמלה, אבל לפעמים ציני ואפילו קצת רכלני. הנה תיאור ביקורו בהר - הבית: אחר כך מטה, אל חומת בית המקדש (כותל הדמעות), שם אחים - בני - עמי קהי המוחין מתפללים בקול רם, פניהם מכוונים...
המשמעות הפסיכולוגית והרוחנית של הזוגיות
...ההיקשרות בין בני זוג, היא מופלאה וקסומה וכוחה ממש מגנטי. כגרפולוגית, אני נתקלת יום יום במאות כתביי יד וב - 99% מהמקרים, יש בעיה בזוגיות - או שלא שלמים עם הקשר, או שיש חיכוכים ובעיות או שאין זוגיות בכלל. בתהליך הצמיחה האישי שלי זה גרם לי לתהות - למה זה כל - כך קשה לכל כך הרבה אנשים. מה קורה שם? ומצאתי את התשובות בפסיכולוגיה מדברים על כך שהכל קשור איכשהו להורים. אם הבן עד גיל 7 וחצי אינו עובר בהצלחה את השלב האדיפלי שלו (השלב בו הוא מתאהב באם ומשחרר...
קשר השתיקה: הפחד שלא מדברים עליו
...להיכשל. אני יודעת על עצמי לפחות, שאני לא פעם עסוקה בפחד מכישלון. מה יקרה אם זה לא יצליח, אם לא יקבלו אותי, אם לא יבואו אליי, אם לא ייצא לי וכו. אבל היום פגשתי בפחד אחר, שהתגלה כמשמעותי יותר, עבורי לפחות, מאשר הפחד מכישלון. אולי כבר ניחשתם - הפחד מהצלחה. זה קרה כשעמדתי לשלוח מייל לשלושה אנשים ולהציע להם את הסדנה שלי - סדנת העצמה נשית בנושא של לאהוב את הגוף. והנה, בתחילה צץ ועלה לו הפחד מכישלון - מה אם הם לא יענו, הם לא יתייחסו בכלל, הם יגידו שזה לא...
יוסף בעל החלומות - מהיכן מגיעים החלומות של יוסף?
...החלומות של יוסף? תשובה. יוסף, הוא דמות שמוזכרת בתורה, שחלם חלומות. החלומות של יוסף, קיבלו פרשנויות רבות, מאז ועד היום. יוסף, ידע גם לפרש חלומות של אנשים אחרים. אבל, מהיכן מגיעים החלומות? כל עוד לא נדע, לא נבין. כדי, להבין מה זה חלום, צריך להבין איך פועלים ומתפקדים, התודעה והגוף הפיזי. לאחר שנדע, נוכל להבין שהחלומות הם פרוש שגוי שלנו, כתוצאה מחוסר ההבנה לזהותנו האמיתית ולמציאות האמיתית, והם אינם רלוואנטיים לחיינו. אנסה להסביר מהו חלום: חלום הוא מצב...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על התפתחות קוגניטיבית
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: התפתחות קוגניטיבית, איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? דיכאון? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? כעס ועצבים? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: התפתחות קוגניטיבית, איך להיות מאושר ושמח? איך לשתול מחשבות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך למצוא זוגיות? איך להצליח בראיון עבודה? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להאמין בעצמך? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לשפר את הזיכרון? איך לשנות תכונות אופי? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם גירושין? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להעריך את עצמך? איך להעביר ביקורת בונה? איך לעשות יותר כסף? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לקבל החלטות? איך לנהל את הזמן? איך לא להישחק בעבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך ליצור אהבה? איך להיגמל מהימורים? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לחנך ילדים? איך לפרש חלומות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם יש הבדל בין חלום למציאות? מהי תכלית ומשמעות החיים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש או אין אלוהים? האם אפשר לדעת הכל? למה יש רע וסבל בעולם? האם המציאות היא טובה או רעה? האם הכל אפשרי? למה לא להתאבד? האם לדומם יש תודעה? האם יש אמת מוחלטת? האם יש בחירה חופשית? איך להיות הכי חכם בעולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? בשביל מה לחיות? איך נוצר העולם? למה יש רע בעולם? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? אולי אנחנו במטריקס? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם באמת הכל לטובה? למה העולם קיים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם יש משמעות לחיים? איך נוצר העולם? מה המשמעות של החיים? איך להנות בחיים? איך להיות מאושר? מי ברא את אלוהים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא יועץ טיפולי, אימון אישי לילדים, אימון אישי קריירה בתחום התפתחות קוגניטיבית - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 0.3203 שניות - עכשיו 07_07_2025 השעה 10:12:58 - wesi4