ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה הצלחה במבחנים ✔מועקה / דחק - מבוא ✔דְּחָק (עָקָה, או בשם העממי - לחץ, באנגלית: Stress) הוא מונח מתחום הפיזיולוגיה... - ידע להצליח התחייבות...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨מועקה / דחק - מבוא
דְּחָק (עָקָה, או בשם העממי - לחץ, באנגלית: Stress) הוא מונח מתחום הפיזיולוגיה והפסיכולוגיה המציין תחושת מצוקה הנובעת מפגיעה במצב האיזון (הומאוסטזה, Homeostasis) של האדם או החיה, כתוצאה מגירוי חיצוני מוחשי ופיזי או פסיכולוגי. במצב זה עשוי להיווצר קושי בהתמודדות עם גורם הדחק וחוסר הסתגלות התנהגותי, פסיכולוגי (כגון תחושת פחד וחרדה) או פיזיולוגי (כגון פגיעה במערכת העיכול, לחץ דם גבוה ודיכוי המערכת החיסונית). הגירוי היוצר את הדחק עשוי להתקיים במציאות או אף רק בתודעתו או במחשבתו של אדם, והוא נתפס כמסכן או כמאיים על השלמות הפיזית או הנפשית שלו, ישירות או בעקיפין, דרך איום או סיכון של משאבים ואינטרסים.

את המונח דחק טבע האנס סלייה (Hans Selye), אנדוקרינולוג אוסטרו - קנדי, כחלק מפרדיגמה שפורסמה ב - 1936 תחת השם (GAS) General Adaptation Syndrome. מקור השם דחק בעברית בהקשר דומה למונח הפסיכולוגי, נזכר כבר במקורות קדומים, "וְאֶת לַחֶצֵנוּ - זֶה הַדְּחַק, כְּמָה שֶׁנֶּאֱמַר: וְגַם רָאִיתִי אֶת הַלַּחַץ, אֲשֶׁר מִצְרַים לֹחֲצִים אֹתָם" (הגדה של פסח), וייתכן שהוא שימש כמקור השראה לקובעי המונח הפסיכולוגי בעברית.

מודל התגובה (הרב - שלבית) המוכללת

מודל התגובה הרב שלבית המוכללת - דחק

בסדרה של ניסויי מעבדה קליניים על חיות מעבדה וחשיפתן לגירוי שלילי (אברסיבי) כמו גרימת כאב ונזק גופני, לשם בדיקת תגובתן, מצא סלייה שתגובות בעלי החיים השונים לגירויים השונים יוצרות דפוס דומה, ברור וקבוע המחולק לשלושה שלבים מובחנים:

שלב ראשון, מצוקה / סכנה

כאשר מזוהה גירויי חיצוני כמאיים, נכנס הגוף למצב מוכנות, הנקרא גם "תגובת הילחם או ברח" רווי אדרנלין וקורטיזול - בעקבות פעילות בציר ה - HPA (Hypothalamic-pituitary-adrenal_axis) - כחלק מאשד של שינויים קיצוניים בגוף שמפעילה מערכת העצבים הסימפתטית. זהו חלק ממנגנון הישרדותי - אבולוציוני, שמכין את האדם או את בעל - החיים להתמודד פיזית עם איום או סכנה מיידית, על ידי ניתוב מחדש של מערכות הגוף לטובת ריכוז המשאבים אך ורק במערכות ואיברים החיוניים להכרעתו של האיום, על חשבונן של מערכות שיגרה שאינן חיוניות להישרדות מול הסכנה.

שלב שני, התמודדות / התנגדות

שלב ההתמודדות מול הגירוי האברסיבי וניסיון להכריעו. המשך ניסיון של מנגנוני הגוף להעניק עוד ועוד משאבים חיוניים כדי להתאים את היכולות לצורך ולהתגבר על הסכנה. מנגנוני ההישרדות ממשיכים להזרים משאבי גוף כדי להתמודד עם האיום הנתפס, כל עוד זה לא הוכרע או עד שמשאבי הגוף אוזלים.

שלב שלישי, אפיסת - כוחות

השלב האחרון, המוגדר כשלב בו אוזלים משאבי הגוף להתמודד עם מצב הסכנה ובפרט לתפקד כראוי. לרוב מופיעים מחדש סימפטומים פיזיולוגיים של מערכת העצבים האוטונומית, כמו הזעה ועלייה נוספת בדופק, בניסיון נואש ואחרון של הגוף להכרעה. אם שלב זה מתארך והגירוי האברסיבי מתמיד, מתחיל ומצטבר נזק ארוך - טווח למערכות הגוף, ובפרט למנגנוני התגובה, כתוצאה מתהליכי פיצוי, בהם ירידה בתפקוד הבלוטות, המערכת החיסונית, וברשימה ארוכה של חוליים שנמצאו כקשורים בדחק, ובהשפעות קוגניטיביות (כמו בעיות ריכוז, קשב וזיכרון) ונפשיות (דיכאון ופגיעות למחלות נפש).

סוגי דחק

ריצ'רד לזרוס (Richard Lazarus) חילק את הדחק לשני סוגים. על - פי המודל שהציע ב - 1974, כאשר דחק מניע לפעולה (Enhances Function), בין אם פיזית או מחשבתית, או לפעילות לשיפור כתגובה, כאתגר או כאימון - יש לראות בו "לחץ חיובי" או "מתח טוב" (Eustress). לעומת זאת, כאשר דחק אינו נפתר בדרך של תגובה, שינוי או התרגלות והתאמה - הוא נחשב כ"לחץ שלילי" (Distress) מאחר שאינו מניע לפעילות אלא דווקא להתנהגויות נסיגה קליניות כמו דיכאון וחרדה.

ההבדלים בחוויה הסובייקטיביים תלויים בפערים שבין החוויה (האמיתית או הנתפסת) לבין הציפיות האישיות מחד ומשאבי ההתמודדות מאידך.

דחק כתוצאה מפערים אלו ניתן לכן לפתור (לרוב באופן לא מודע) על ידי שינוי (או הנמכת) ציפיות, והתאמתן למציאות או לחוויה הנוכחית ולתנאיה.

בין האירועים יוצרי תחושת הדחק ניתן למנות טראומות, אירועים מְשָנֵי חיים כגון שכול וגירושין, ומצב כרוני של קושי ואי שביעות רצון, כמו בעבודה מתסכלת ובנישואים לא מאושרים, ואף חוויות דרמטיות פחות כמו פקק תנועה או התנגשות מקרית.

ככל שמאורע הוא פחות נשלט, כך הוא יוצר תחושת דחק רבה יותר. ניסויי מעבדה הראו כי נבדקים שנחשפו לאירוע העורר לחץ הגיבו טוב יותר, אם ניתנה להם האפשרות להפסיק את החשיפה, גם אם לא עשו בפועל שימוש באופציה זו וגם אם תחושת השליטה הייתה נתפסת בלבד ובפועל לפעולתם לא הייתה השפעה אמיתית על החשיפה.

אירועים משני חיים הם בדרך כלל מעוררי לחץ. סולם המועקה, שהגדירו הפסיכולוגים הולמס וריי (Holmes and Rahe stress scale) דירג את מידת השינוי שמביאים עימם אירועים בחיי הפרט. תחת ההסתייגות שנמצאו הבדלים בין אישיים גדולים בסקלה זו, במבט חברתי כולל - נמצא שאובדן בן - זוג הוא המאורע הנתפס כמעורר הלחץ ביותר, אחריו, ובהתאמה, גירושים, כליאה, מחלה, נישואין, פיטורין, לידה, קשיים בחיי המין, בעיות בעבודה ועוד.

רקע פיזיולוגי

מקובל לומר שהניורו - כימיה המעורבת בתהליכים האמורים מובנת וידועה למדע כבר זמן רב, למרות תהומות המסתורין שעוד נותר לחקור בתחומי האינטראקציה שבין שלל מערכות הגוף לבין המוח המנהל אותן.

תגובת הגוף לדחק היא הפעלה של ציר ה - HPA, מערכת התגובה העיקרית המשלבת את ההיפותלמוס (השולח אות מתאים לגזע המוח) ולבלוטת יותרת הכליה, המהווה את חזית התגובה לדחק. ה - HPA, ששולט במאזני כימיקלים בגוף, משחרר למחזור הדם מבלוטות יותרת הכליה שעל הכליות, הורמונים קטקולמינים (אדרנלין ונוראדרנלין) והורמונים גלוקוקורטיקואידים (קורטיזול וקורטיזון). תפקידם של הורמונים אלו, כ"הורמוני הדחק", להכין את גוף האדם להתמודדות ולמלחמת הישרדות קצרת זמן, במחיר תשלום גבוה על חשבון תהליכים של שמירה על בריאות ואיזון פעילות מערכות הגוף השונות.

מערכת העצבים הסימפתטית (Sympathetic) פעילה בעיקר בעיתות חירום, כאשר האדם נמצא להערכתו במצב של לחץ ואיום פתאומי וקיומי. היא אחראית להפעלת "תגובת הילחם או ברח", שמטרתן התמודדות עם מצב חירום המאיים על בריאות, שלמות, הישרדות או אף על טובתו של האדם.

במצב כזה ישנו ניתוב מחדש של מערכות הגוף לטובת ריכוז המשאבים אך ורק במערכות ואיברים החיוניים בהכרעתו של המצב הקיומי העכשווי על חשבונן של מערכות שיגרה שאינן חיוניות להישרדות המיידית.

הפעילות הסימפתטית כוללת עלייה בקצב פעילות הלב, העלאת הדופק, לחץ הדם ורמת הסוכר בדם, שינויים בזרימת הדם לטובת שרירי השלד ובמקביל להפסקת פעילויות העיכול, התחזוקה תאית והחיסונית, כיווץ של כלי הדם בעור למניעת דימום מפגיעה, הרפיה של שרירי הנשימה, הפרשת אדרנלין (המוליך העצבי נוראדרנלין), הרחבת אישונים ועוד. פעילות זאת באה על חשבון מערכת העצבים הפאראסימפתטית (Parasympathetic) האחראית בעיקר על פעילות של שימור, עיכול, הפרשה, הגדלת מאגרי אנרגיה, התחדשות של תאים, הפרשת הורמונים ובנייה עצמית והתחזקות.

נסיבות הדחק

היכולת לנבא התרחשות מעוררת דחק מקלה על ההתמודדות עימה. לכך ניתן לתת שני טעמים: ראשית, אם יודעים על בואו המתקרב של המצב הלא נעים, ניתן להיערך לקראתו. שנית, אפשר לחוש רגיעה וביטחון בתקופה שבה יודעים שהדחק אינו צפוי לבוא. אפילו עכברים שהוכנסו לתוך מערך ניסויי מתאים הפגינו העדפה לדחק בר ניבוי על פני דחק שאינו בר ניבוי.

תגובות לדחק

התגובה הקשה ביותר לדחק, המתפתחת כתוצאה מאירועים כמו מלחמה (הלם קרב), אונס, ואחרים, שעוצמתם דומה, היא הפרעת דחק פוסט טראומטית.

תגובה אחרת היא תוקפנות, האופיינית במיוחד לתחושת תסכול. "זעם הדרכים", שגילוייו הם התפרצויות אלימות הקורות בתנאים של פקקי תנועה, הוא ביטוי שלה. כאשר האדם אינו מסוגל להתעמת עם מקור התסכול, הוא עלול לפרוק את כעסו על אחרים.

תיתכן גם תגובה הפוכה, של אדישות ודיכאון. תגובה זאת קשורה על - פי רוב לתופעה אחרת, הנקראת חוסר ישע נלמד (Learned helplessness), שגילויה וחקירתה בידי הפסיכולוג מרטין זליגמן (Martin Seligman) דרשה חשיבה חלוצית ואמיצה, מאחר שהשערותיה מנוגדות (והפוכות) לחשיבה הביהביוריסטית לפי גישת סקינר ששלטה אז, זליגמן, כחלק משורה של מחקרים שביצע בחקר הדיכאון, גילה שניתן בדרך של התניה ללמד חוסר - ישע וליצור באורגניזם תפיסה של חוסר - אונים. חיות שהוכנסו לכלוב וקיבלו נזעי חשמל (שוקים חשמליים) (בצמוד לגירוי נייטרלי), בלי שניתנה להם דרך לשלוט או להימנע מהם, פיתחו אפתיה לנזעי החשמל ולגירוי הנייטרלי הנלווה. כאשר מאוחר יותר ניתנה להם הזדמנות לנסות וללמוד כיצד להימנע מהגירוי האברסיבי או להפסיקו, הן לא יכלו לעשות כן.

יש הטוענים שתחושת חוסר - ישע זו פוגעת בין השאר גם ברבות מהנשים המוכות, שלעתים נטען שאינן מנסות לשפר את תנאי גורלן.

במחקרים נמצא כי תגובה של אי - הסתגלות, המצליחה זמנית להקל על האורגניזם, עלולה להפוך להרגל. דוגמאות להתנהגויות כאלה נמצאו אצל חיות מעבדה: אכילת צואה, תלישת שיער עצמית, נשיכה עצמית ותנועות חוזרות טיפוסיות.

דחק, שחיקה ותוצאותיהם

שחיקה (Burnout) מתארת הוויה של הידללות משאבים כרונית כתוצאה מדחק מתמשך, המביא למצב של תשישות נפשית (רגשית) או פיזית.

יש להבחין בין תופעת הדחק והשחיקה, שחיקה יכולה להיות תוצאה של דחק מתמשך, אך אינה זהה לחוויה של דחק עודף. דחק הוא תוצר של חציית סף מסוים של יותר מדי גירויים או של יותר מדי דרישות, התנהגותיות או פסיכולוגיות. אנשים "לחוצים" (הנמצאים במצב של דחק) עדיין מאמינים בעצמם וביכולותיהם ושבהינתן משאבים נוספים תהיה הקלה במצבם, ובפרט אם תינתן בידם השליטה הם ירגישו טוב יותר. שחיקה, לעומת זאת, מבוססת על תחושה של ריקנות, חוסר באנרגיה, בכוחות ובמוטיבציה, המשולבת לרוב בתחושות קשות של דיכאון, הגוררות עימן את איבוד הביטחון העצמי ואת מעט המשאבים שעוד נותרו זמינים.

על - כן, זיהוי והבנה טובה יותר של הגורמים שבכוחם לגרום, לזרז או לעודד את הדחק לעומת להפוך לשחיקה, ולמצוא פתרונות כיצד למנוע מתהליך זה מלהתרחש כלל, הם קריטיים לאדם בכלל וכעובד בשוק העבודה בפרט.

דחק ובפרט שחיקה פוגעים בבריאות. רבות מהמחלות המוכרות קשורות בלחץ (Stress-Related). זאת משום שמערכת החיסון בעצמה היא הראשונה שפעילותה נפגעת מחשיפה לדחק. דוגמה מעניינת לכך היא העלייה במקרי השפעת אצל הסטודנטים בתקופות המבחנים.

הבנת תהליכים אלה תאפשר להסביר ולהבין תופעות חשובות ורלונטיות לחיינו שעשויות להיראות מפתיעות. למשל, נמצא שקבוצת הסיכון למחלות קשורות - דחק אינה מורכבת לרוב ממנהלים בכירים וראשי ארגונים, למרות הלחץ הרב עימו הם מתמודדים, אלא דווקא עובדים מדרגות נמוכות יותר, שנמצאו פגיעים במיוחד לבעיות בריאות פיזית ונפשית בגלל הדחק. "ככל שגדל מספר האנשים שאומרים לך מה לעשות, גדל הסיכוי שלך לקבל התקף לב", ניסח זאת אחד החוקרים.

בטבע נמצא שהצלחתם של קופים שולטים להתגבר על מצבי לחץ, קשורה להתאוששות מהירה במיוחד של מאזן הטסטוסטרון בגופם.

דרך אחרת בה מתמודדים אנשים עם דחק (ובפרט עם חוסר שליטה) היא על ידי השגת שליטה במימד אחר זמין - על גופם שלהם - גם במחיר בריאותם ובמקרים קיצוניים חייהם. כך צריכה מוגברת של משקאות חריפים, עישון, חוסר שינה והזנחת הכושר הגופני הם סימפטומים מוכרים וקלים יותר של התופעה, שעלולה להתבטא גם לעתים באנורקסיה, במין לא מוגן ובשימוש בסמים מסוכנים.

אסכולות בהסבר הדחק

הגישה הפסיכואנליטית מקשרת את הדחק לקונפליקטים המתרחשים בנפש האדם בין האיד המייצג את דחפיו ותשוקותיו של האדם לבין האגו המרסן אותן. גישה זו אינה פופולרית היום כפי שהייתה בעבר. מעדיפים על פניה גישות ביהביוריסטיות, הסבורות שדחק הוא נלמד ונרכש כתוצאה מהתניות שליליות, וגישות קוגניטיביות המסבירות דחק באמצעות תאוריות ייחוס. לפי הגישה הקוגניטיבית, אנשים הנוטים להילחץ הם בעלי דפוסי ייחוס פסימיים, המפרשים כישלון כנובע מסיבות יציבות, פנימיות וגלובליות (לדוגמה - אדם שחושב שלא הצליח במבחן במתמטיקה משום שהוא טיפש בכל תחום), לעומת אחרים שימצאו לקושי נימוקים בני חלוף, חיצוניים ולא גלובליים (לדוגמה - אדם שיאמר שנכשל במבחן משום שבכיתת הבחינה היה ריח לא נעים, ובכלל - במקצועות שאינם מתמטיקה אין סיכוי שייכשל).

נמצא קשר בין דפוסי ייחוס פסימיים ופסימיות בכלל להתגברותן של מחלות ובעיות בריאות שונות. אופטימיות, מצד שני, היא לרוב בעלת תרומה חיובית.

התאוריה הקוגניטיבית מדגישה גם את החשיבות של מציאת משמעות בקושי, ואכן, רבים שעברו אירוע חיים טראומטי מדווחים שיצאו ממנו מחוזקים במידה כזו או אחרת. מתברר שבעלי תחושה כזו ייפגעו פחות מהטראומה. גם כאן רואים קשר בין דרך החשיבה לבין מצב הבריאות. ניתן לראות זאת גם בתחום הבעיה הפסיכופיזית.

גישה אחרת מחלקת בין טיפוסים המאופיינים בקולניות, בתזזיתיות ובנמרצות יתר, טיפוסי Type A, לבין טיפוסים שלווים ורגועים שנקראים TYPE B. בני הטיפוס הראשון צפויים ליותר התקפי לב ולחיים לחוצים יותר. היום מקובל יותר להניח שלא התזזיתיות כשלעצמה היא הבעייתית, אלא דפוסים של כעס ותוקפנות המתלווים אליה לפעמים, ושבנוסף לנזקיהם הפיזיולוגיים גם מצמצמים את המעגל החברתי של האדם.

דרכי התמודדות

יש כמה דרכים להתמודד עם דחק. דרך אחת היא מוכוונת בעיה - האדם מתכנן את הטכניקות שבאמצעותן יתגבר על הקושי שלפניו. החיסרון בשיטה זו הוא שלא לכל בעיה יש פתרון פשוט. גם מצב רוחו הירוד של האדם שבדחק מכביד על סיכויי הצלחתו למצוא תשובה לבעייתו.

אלו המנסים לנקוט בהתמודדות מוכוונת רגש, מתמקדים בניסיון להקל על הרגשות השליליים המתלווים לדחק. שיחה עם חברים והיעזרות בהם, וכן העלאת הדברים על הכתב הן שיטות יעילות ואף תורמות לבריאות. מנגד, שקיעה בהרהורים אודות הצרה רק מפחיתה מרווחתו של הפרט.

הטיפול הפסיכולוגי הקוגניטיבי מעודד שימוש יעיל בסוגי ההתמודדות השונים ובנוסף מנסה לחולל שינוי בדפוסי ייחוס פסימיים, שכאמור לעיל מאפיינים אנשים לחוצים במיוחד.

טיפולים שמטרתם לסייע לטיפוסי Type A מבוססים על יצירת שינוי בדפוסי החשיבה שלהם (האם תחרותיות כל כך חשובה? האם מי שלא ממהר מפסיד?) וכן על אימונם במטלות הדורשות סבלנות (למשל עמידה ממושכת בשורה). לטיפולים כאלו יש הצלחה גדולה בהורדת שיעור מחלות הלב בקרבם.

בין השיטות היעילות נגד דחק נמצאות גם פעילות גופנית, המפחיתה הן את הדחק עצמו והן את סכנותיו הבריאותיות, וכן שיטת הביופידבק המלמדת לשלוט במערכת הסימפתטית ולהפחית את התגובות הפיזיולוגיות הנובעות מתחושת הלחץ.

טכניקת הרפיה יכולה לסייע בהתמודדות עם דחק.

עוררות

הקשר בין מידת הדחק לרמת הביצוע - דחק

ראיית התהליכים האמורים כשריד אבולוציוני מיושן ומיותר היא מוטעית מעיקרה.

אומנם, מנגנונים אלו מעט גסים ולא מותאמים לסביבת החיים המודרנית בה אנו נתקלים בנמר או בדוב לעתים נדירות בלבד (ולרוב מאחורי סורג ובריח), אך הם אלו המאפשרים שימור פעילות תקינה ויעילה של חשיבה והתנהגות. ללא שימור רמות תקינות של עוררות, לא תתאפשר יציאה מההומסטזיס שכופה מערכת העצבים הפאראסימפתטית (Parasympathetic nervous system) על הגוף.

מאזן זה, הידוע בשם חוק יארקס - דודסון (Yerkes-Dodson law), הנושא את שמם של הפסיכולוגים החוקרים רוברט יארקס (Robert M. Yerkes) וג'. ד. דודסון (J. D. Dodson), שפרסמו ב - 1908 את העיקרון המדעי המעוגן בתחומי הביופסיכולוגיה והנוירופסיכולוגיה - מתאר את מערכת הקשרים העדינה והמורכבת שבין עוררות וביצוע.

כראייה לכך, שיעור חשוב כיצד היו נראים חיינו ללא "מינונים בריאים" של תגובות לדחק, ניתן ללמוד מסבלם של בעלי פגיעה תפקודית בבלוטת האדרנל (Adrenal Insufficiency) - מחלה גנטית נדירה שכתוצאה מאורח החיים המודרני והלחוץ החלה ללכוד קורבנות נוספים, ובאה לידי - ביטוי בעייפות כרונית, אפתיות ודיכאון.

בלא פעילות תקינה של שלל מערכות העוררות (ובפרט חשיפה לגריה ולדחק), היה זה גורל כולם.
להעניק לטפל במחלות נפשיות מודעות פטירה של בעל לאבד ילד גירושין לאבד אח כבוד אינטרסים שימוש בסמים אנרגיה מועקה מועקות
חרדת בחינות / פחד ממבחנים / להצליח במבחנים - ממה נובעת חרדת בחינות? איך להצליח במבחן?
חרדת בחינות / פחד ממבחנים / להצליח במבחנים - ממה נובעת חרדת בחינות? איך להצליח במבחן? ובו יתבאר העניין של חרדת בחינות ושל פחד ממבחנים. וחרדת בחינות, היא מצב, שבו האדם מרגיש פחד וחרדה, ממבחן ...
חרדת בחינות, לחץ ממבחנים, חרדת מבחנים, לחץ לפני מבחן, טיפול בחרדת בחינות, פחד מכישלון, להצליח במבחן, התמודדות עם חרדת בחינות
חרדת בחינות, לחץ ממבחנים, חרדת מבחנים, לחץ לפני מבחן, טיפול בחרדת בחינות, פחד מכישלון, להצליח במבחן, התמודדות עם חרדת בחינות ובו יתבאר, מהי חרדת בחינות / פחד ממבחנים? ואיזה טיפול בחרדת בחינות, הכי מומלץ? ובפשיטות, ... שטיפת מוח רצינית, שעליו להצליח. ושהצלחה היא יותר טובה מאשר כישלון. ושלהיכשל במבחן, זה פחות טוב ואפילו רע, ביחס להצלחה במבחן. והילד מטבעו, רוצה גם להרגיש חופשי. אך כדי להצליח במבחן, לשם כך צריך ללמוד למבחן. כי אי אפשר להצליח במבחן, בלי ללמוד למבחן. וללמוד למבחן, זה לא ממש מספיק. כי צריך ללמוד ולשנן את החומר של הלימוד. וצריך להכין תרגילים ושיעורי בית. וצריך להעמיק בחומר הלימוד. וצריך לעשות חזרות לפני המבחן. ובקיצור, צריך להשקיע המון מאמצים, כדי להצליח במבחן. ומאחר שהילד רוצה חופש, ומאחר שכדי להצליח במבחן, צריך להשקיע המון מאמץ, שהוא שולל את הרצון של האדם לחופש. ממילא זה אומר, שכדי שהילד יצליח להתגבר על הרצון שלו לחופש, לשם כך הוא צריך לחזק את הרצון שלו, להצליח במבחן. וכדי להשקיע המון בלימודים, לשם כך האדם צריך לפחד מאוד, שמא הוא לא יצליח בלימודים. כי, כגודל הפחד, כך ... איזה דבר, הוא גם ממש מפחד לאבד את הדבר. והוא גם ממש מתאמץ להשיג ולשמור על הדבר. כך, שמאמץ להצליח במבחן, כרוך ברצון חזק להצליח במבחן. שהוא עצמו, נובע מחרדה גדולה של האדם, שמא הוא יכשל במבחן. ונמצא אם כן, כי כל ההתעסקות של האדם ... וחרדת בחינות. ולחץ ממבחנים וחרדת בחינות, הם דבר שהוא מחויב המציאות, ושאי אפשר לברוח ממנו, כל זמן שהאדם רוצה להצליח במבחן. וכל השיטות שיש בעולם, איך להירגע לפני מבחן, ואיך לא לסבול מלחץ לפני מבחן, הן כולן שיטות סרק, שעוזרות ... הבחינות שלו ושהלחץ שלו ממבחנים, משתלט עליו, עד כדי התקפי חרדה וכיוב? והאמת צריכה להיאמר, והיא, שהרצון של האדם להצליח במבחן, והמחשבה של האדם, שהוא צריך / חייב / אמור להצליח במבחן, היא מחזקת אצל האדם, את חרדת הבחינות שלו. וככל שהאדם משקיע יותר ללמוד למבחן, כך חרדת המבחנים שלו, גדולה ... היא על ידי זה שהאדם אומר לעצמו את האמת ואת כל האמת ואך ורק את האמת, לגבי הרצון שלו להצליח במבחנים השונים. והאמת היא, שמצד אחד, מאוד חשוב ומומלץ, שהאדם יצליח במבחן. בכל מבחן, כמה שיותר הצלחה, יותר טוב. וזה, עד כדי הפרעת פרפקציוניזם אובססיבי, שאם האדם יכשל במבחן, אז אין ... דבר שהוא בכלל, ולהצלחה כלשהי במבחן בפרט. ושתי נקודות המבט האלו, שתיהן קיימות בו זמנית. ומצד אחד האדם רוצה להצליח במבחן, ומהצד הזה, מחויב שהאדם יסבול מחרדת בחינות. כי הרצון של האדם להצליח במבחן, מוכרח ליצור סבל של חרדה מכישלון, כפי עוצמת הרצון של האדם להצליח במבחן. אבל בו זמנית, יש גם נקודת מבט נוספת, שממנה, האדם לא רוצה להצליח במבחן, יותר מאשר הוא רוצה להיכשל במבחן. שזאת נקודת מבט, שבה אין שום רצון, דווקא להצליח במבחן, כי המבחן, בכלל לא משנה וכולי. ואז, על ידי זה שהאדם מתבונן באמת הפנימית ביותר, שמנקודת מבטה, להיכשל במבחן ולהצליח במבחן, זה טוב ורע באותה מידה ממש, על ידי זה ורק על ידי זה, האדם יכול להשתחרר לגמרי, מכל לחץ ... ומכל חרדת מבחנים באשר היא. ולסיכום: הטיפול בחרדת בחינות, צריך להיות על ידי הבנה, שמרגיעה את הרצון של האדם להצליח במבחן. ורק הבנה פנימית של האדם, שבאמת, גם אם הוא יכשל במבחן, זה לא באמת משנה, רק היא מאפשרת לאדם להזדהות עם נקודת המבט שאומרת, שכן רצוי וצריך להצליח במבחן. ואז האדם מסוגל לעשות את המבחן, בצורה די רגועה, וגם להצליח במבחן, ללא כל חרדת בחינות.
פחד מכישלון בלימודים / חרדה מכישלון בלימודים / פחד להיכשל בלימודים / חרדת כישלון בלימודים - איך לטפל בפחד מכישלון בלימודים, מפחד להיכשל בלימודים, איך להתמודד עם פחד לא להצליח בלימודים, לא רוצה להיכשל בלימודים, חושש מכישלון בלימודים, טיפול בלחץ מכישלון בלימודים, להתגבר על דאגה מכישלון בלימודים, לשלוט בלחץ בלימודים - הדרכה למטפלים / תיאור מקרה טיפולי @ פחד מכישלון / פחד להיכשל / חרדת כישלון - חלק 2
... מאוד קשים ואני לא רוצה להיכשל בלימודים. סיכוי אני מפחד להיכשל בלימודים, כי יש לי חרדת בחינות ואז לא אצליח במבחנים ואז אכשל בלימודים. למה אני חושב שיש סיכון אם אכשל בלימודים? סיכון אני מפחד להיכשל בלימודים, כי אם אכשל ... למחשבה מפחידה / מחשבה מטרידה / מחשבה שלילית: אני מפחד להיכשל בלימודים, כי יש לי חרדת בחינות ואז לא אצליח במבחנים ואז אכשל בלימודים. הנחות יסוד / אמונות מגבילות: יש לי חרדת בחינות מאחר שיש לי חרדת בחינות, לא אצליח במבחנים אם לא אצליח במבחנים, לא אצליח בלימודים אני לא רוצה להיכשל בלימודים, כי אני חושב שזה יעשה לי רע מסיבה כלשהי (שצריך לברר ... למנוע את זה שאפחד מכישלון בלימודים? שאלה 1 - האם זה שאני חושב שיש לי חרדת בחינות ואז לא אצליח במבחנים ואז אכשל בלימודים, האם זאת אכן האמת כל האמת ואך ורק האמת? האם באמת יש לי חרדת בחינות? האם ... רע ללא טיפה אחת של טוב? שאלה 2 - האם זה שאני חושב שיש לי חרדת בחינות ואז לא אצליח במבחנים ואז אכשל בלימודים, מחייב אותי בהכרח לפחד מכישלון בלימודים? אולי אפשרי שלמרות שאני חושב שיש לי חרדת בחינות ואז לא אצליח במבחנים ואז אכשל בלימודים, עדיין ואעפכ לא אפחד להיכשל בלימודים? ואולי אדרבה דווקא בגלל זה שאני חושב שיש לי חרדת בחינות ואז לא אצליח במבחנים ואז אכשל בלימודים, אולי דווקא בגלל זה, אני לא אפחד להיכשל בלימודים? כגון שאלמד להתמודד עם חרדת הבחינות שיש ... מפחד להיכשל בלימודים, האם אני חושב שזה באמת רק בגלל זה שאני חושב שיש לי חרדת בחינות ואז לא אצליח במבחנים ואז אכשל בלימודים? דוגמה למחשבה מפחידה / מחשבה מטרידה / מחשבה שלילית: אני מפחד להיכשל בלימודים, כי אם אכשל ...
דמיון מודרך, טיפול בדמיון מודרך, שימוש בדמיון מודרך, יצירת מציאות, ליצור מציאות, להצליח במבחן, מהו דמיון מודרך, לדמיין אחדות
דמיון מודרך, טיפול בדמיון מודרך, שימוש בדמיון מודרך, יצירת מציאות, ליצור מציאות, להצליח במבחן, מהו דמיון מודרך, לדמיין אחדות
דמיון מודרך, טיפול בדמיון מודרך, שימוש בדמיון מודרך, יצירת מציאות, ליצור מציאות, להצליח במבחן, מהו דמיון מודרך, לדמיין אחדות מהו דמיון מודרך ואיך אפשר להשתמש בו נכון? אליעד כהן מתייחס בהרצאה שלו לנושא ... שבאמת חווה שהוא כלום, אינו זקוק לשום דמיון כדי להוכיח את זה לעצמו. איך אפשר להשתמש בדמיון מודרך כדי להצליח במבחן? אליעד מסביר שניתן להשתמש בדמיון מודרך כדי להצליח במבחן, אבל זהו רק שימוש מוגבל ושטחי. למשל, אדם יכול לדמיין שהוא מקבל ציון טוב במבחן, שהוא מצליח לענות נכון ... עוזר לו להרגיש טוב יותר, אך עדיין לא מבטיח הצלחה בפועל. הוא מוסיף נקודה עמוקה יותר: אדם שבאמת חווה הצלחה במבחן לא צריך לדמיין זאת. כשהוא מנסה לדמיין הצלחה, הוא בעצם מתמודד עם הפחד מכישלון. במילים אחרות, עצם הצורך לדמיין ... להסתמך על הדמיון, אלא על הידיעה הישירה שהאמת תמיד נמצאת בהווה, ללא צורך בהדמיה כלשהי. מהו דמיון מודרך? איך להצליח במבחן בעזרת דמיון מודרך? האם הכל הוא דמיון? למה דמיון מודרך לא עובד ברוחניות? איך ליצור מציאות בעזרת הדמיון? למה ...
חרדת בחינות / פחד בחינות - איך לטפל בחרדה ממבחנים? איך להתמודד עם חרדות לפני בחינות ועם פחד ממבחנים? מה לעשות עם פחד לפני מבחנים ופחד מבחינות? למה יש חרדות לפני מבחן וחרדת מבחנים? איך להירגע לפני מבחן? איך מתמודדים עם לחץ לפני מבחן? איך נרגעים לפני מבחן? הורדת לחץ לפני מבחן, טיפול בלחץ לפני מבחן, מה עושים יום לפני מבחן? הדרכה למטפלים, הדרכה למאמנים @ פחד מכישלון / פחד להיכשל / חרדת כישלון - חלק 3
... מה זה בעצם חרדת מבחנים? חרדת מבחנים, זה מצב שבו האדם עומד לפני מבחן כלשהו. ושהאדם מאוד מאוד, רוצה להצליח במבחן, ושהאדם בנוסף מאוד מאוד לא רוצה להיכשל במבחן, ושהאדם מאוד מאוד חושב שיש סיכוי כלשהו / סיכוי גבוה שהוא ... אכן האמת כל האמת ואך ורק האמת? האם בהכרח אאכזב את עצמי? למה שאאכזב את עצמי? האם אני חייב להצליח במבחן? האם אאכזב את עצמי לגמרי? האם אין שום אפשרות בעולם שלא אאכזב את עצמי כל כך? האם זה שאאכזב את עצמי, זה ככ מוצדק? מי החליט שאני חייב להצליח במבחן? האם יש דרך שאולי אהיה גאה בעצמי גם אם אכשל במבחן? אולי גם אהיה גאה בעצמי וגם אאכזב את ... האם הם באמת אוהבים ומעריכים אותי כפי שאני? האם באמת אני צריך להרשים מישהו, שאוהב אותי רק אם אני מצליח במבחן? שאלה 2 - האם זה שאני חושב שאם אכשל אאכזב את ההורים שלי, מחייב בהכרח את זה שאני אפחד ... את הביטחון העצמי שלי? אולי זה רק יחליש את הביטחון העצמי שלי קצת? האם באמת הביטחון העצמי שלי תלוי בהצלחה במבחן? האם כרגע יש לי ביטחון עצמי? אם אצליח במבחן, האם יהיה לי ביטחון עצמי? האם אני חייב שיהיה לי ביטחון עצמי? האם מותר שגם לא יהיה לי ביטחון ...
אמונות טפלות ושקריות - מה *טוב* באמונות טפלות? איך להינצל מאמונות טפלות?
... יאמין בה. ולפעמים האדם זקוק למעטפת נוספת של שקר על האמת, כדי להבין את האמת. לדוגמה: נניח שאדם יכול להצליח במבחן, אך הוא לא מאמין בעצמו, ולא יודע את האמת על עצמו, שהוא אכן יכול להצליח. מאוד יכול להיות, שאם ... הזאת תוסתר בתוך אמונה טפלה כלשהי, כגון לדוגמה שנאמר לו שאם הוא יעשה משהו מסוים, הדבר הזה יגרום לו להצליח במבחן, הרי שזה יכול לגרום לכך, שהוא יאמין בנקודת האמת, שהוא אכן יכול להצליח במבחן. ועל ידי זה הוא ייתן לעצמו את ההזדמנות להצליח במבחן. נמצא אם כן, כי נקודת האמת שיש בכל אמונה טפלה, היא זו שגורמת לאדם להרגיש טוב יותר, והיא זו ...
טיפול פסיכולוגי בחרדה, שיטות לטיפול בחרדה ודיכאון, פסיכולוגים, טיפולים פסיכולוגיים, חשיבה חיובית, טיפול בהפרעות חרדה
... הראשון הוא, שיהיה לאדם רצון מוגדר, שהמציאות תהיה כך או אחרת. כגון לדוגמה, רצון להצליח לנאום לפני קהל / להצליח במבחן וכיוב. והתנאי ההכרחי השני, לכך שהרצון המוגדר של האדם, יצור אצלו הפרעת חרדה, הוא, שהאדם יחשוב שקיימת האפשרות שאולי הרצון שלו לא יתמלא, ושאולי הוא ייכשל במבחן וכיוב. וכאשר האדם גם רוצה להצליח במבחן + גם מבין שאולי הוא לא יצליח במבחן, על ידי זה נוצרת אצל האדם חרדת בחינות. וכאשר האדם מבין שהוא רוצה זוגיות ואהבה, וגם מבין שאולי ינטשו ... ממילא הטיפול הפסיכולוגי, לא מצליח להוציא את האדם מהחרדה הקשה שלו. כי פתי, שמאמין לכל דבר, הוא מאמין שהוא יצליח במבחן ויצליח להשיג את הרצון שלו. ואז האמונה שלו, עוזרת לו להדחיק את הפחד שלו, שמא המציאות לא תהיה כרצונו. ...
טיפים למערכות יחסים, איך לרכוש חברים? איך לגרום לאנשים לאהוב אותך? לקבל או לתת, איך לגרום לאנשים להעריך אותך? רכישת חברים, איך ליצור חברים? איך להתחבב על אנשים? איך לרכוש ידידים?
טיפים למערכות יחסים, איך לרכוש חברים? איך לגרום לאנשים לאהוב אותך? לקבל או לתת, איך לגרום לאנשים להעריך אותך? רכישת חברים, איך ליצור חברים? איך להתחבב על אנשים? איך לרכוש ידידים?
... או פתרון שיביא תמיד לתוצאה הרצויה, משום שכל עצה נושאת עמה חיסרון מסוים. לדוגמה, עצה כמו תלמד יותר כדי להצליח במבחן עשויה להוביל לכישלון אם תלמד יותר מדי. כלומר, תמיד יהיה צורך למצוא איזון בין הדברים, וההצלחה תלויה במינון הנכון ... לדברי אליעד, הוא שבסופו של דבר כל נוסחה או עיצה מובילות לחיסרון כלשהו. לדוגמה, עיצה של תלמד יותר כדי להצליח במבחן עשויה להוביל גם לכישלון אם תלמד יותר מדי ותיכנס למתח. לכן, כל עיצה תלויה בהבנת המינון הנכון, ולפעמים תוכל ... תיישם אותה מתישהו משהו יתפקשש גם אם אתה באמת צריך לעשות את זה משהו יתפקשש, נגיד לדוגמה מישהו רוצה להצליח במבחן אתה אומר אתה רוצה להצליח במבחן תלמד יותר עכשיו אם הוא ילמד אבל יותר מדי הוא גם יכשל במבחן מרוב לחץ לכן לא משנה מה ...
למה קשה לחנך ילדים? למה קשה בזוגיות? איך לחנך ילדים? איך לא לחנך ילדים? טעויות בחינוך ילדים, חינוך ילדים נכון, אהבה ללא תנאים, אהבה עם תנאים, אהבה לילדים, להעיר לילד, ביקורת לילד, חינוך להורים
למה קשה לחנך ילדים? למה קשה בזוגיות? איך לחנך ילדים? איך לא לחנך ילדים? טעויות בחינוך ילדים, חינוך ילדים נכון, אהבה ללא תנאים, אהבה עם תנאים, אהבה לילדים, להעיר לילד, ביקורת לילד, חינוך להורים
... בעצמם, כך יהיה להם קל יותר להעביר לילדים את המסרים בצורה נכונה ומאוזנת. לדוגמה, ההורה יכול לשדר לילד שחשוב להצליח במבחנים, אבל באותה מידה חשוב לדעת שגם אם נכשל, האהבה אליו לא תפחת. במקביל, אפשר לשדר לילד שחייבים ללכת לבית ... של התסבוכת היא האיזון בין אהבה עם תנאים לאהבה בלי תנאים זה שורש הקונפליקט שאתה גם רוצה לשדר לו להצליח במבחן ואתה גם רוצה בו זמנית לשדר לו אל תפחד להיכשל, אתה גם רוצה לשדר לו אתה חייב ללכת לבית ...
טיפים למערכת יחסים, איך לא לקבל לא? איך לא להציע עזרה? איך לא להביע אהבה? יצירת התניה שלילית, יצירת כימיה, יצירת התניה שלילית, יצירת התניה חיובית, שתילת מחשבה שלילית, תקשורת בין אישית, NLP
טיפים למערכת יחסים, איך לא לקבל לא? איך לא להציע עזרה? איך לא להביע אהבה? יצירת התניה שלילית, יצירת כימיה, יצירת התניה שלילית, יצירת התניה חיובית, שתילת מחשבה שלילית, תקשורת בין אישית, NLP
... והוא צריך לפתוח את זה. אליעד: תתעלמי מהמילה לעזור המילה לעזור זה לבוש את אומרת לו וואלה אני אשמח שתצליח במבחן לא יודע מה בסדר יש לי מבחן קשה אני אשמח שתצליח במבחן או אני מחזיקה לך אצבעות שתצליח במבחן, בסדר לא אמרת לו לעזור לך לא כלום אמרת לו אני מחזיקה לך אצבעות שתצליח במבחן שתצליח בטסט היום סבבה זה הכל, עכשיו אז האם יכול להיות מצב איך זה ישפיע על השומע האם זה ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על הצלחה במבחנים
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: הצלחה במבחנים, איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם בדידות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? דיכאון? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? כעס ועצבים? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: הצלחה במבחנים, איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להעביר ביקורת בונה? איך לשתול מחשבות? איך לשנות תכונות אופי? איך להאמין בעצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לפרש חלומות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להיות מאושר ושמח? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם גירושין? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להיגמל מהימורים? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להעריך את עצמך? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחנך ילדים? איך לשפר את הזיכרון? איך לקבל החלטות? איך לא להישחק בעבודה? איך לעשות יותר כסף? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להצליח בזוגיות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לנהל את הזמן? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור אהבה? איך למצוא זוגיות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם לדומם יש תודעה? האם באמת הכל לטובה? האם יש או אין אלוהים? אולי אנחנו במטריקס? האם המציאות היא טובה או רעה? איך להיות מאושר? בשביל מה לחיות? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם אפשר לדעת הכל? האם יש בחירה חופשית? מה המשמעות של החיים? למה יש רע וסבל בעולם? איך להיות הכי חכם בעולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם הכל אפשרי? האם יש אמת מוחלטת? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך להנות בחיים? מי ברא את אלוהים? האם יש משמעות לחיים? למה לא להתאבד? איך נוצר העולם? למה יש רע בעולם? למה העולם קיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך נוצר העולם ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
טווח תנועה חלקי להיות כמו אלוהים האם סגרתי את הדלת? שיפור הישגים מפגש בין אנשים סוחרי סמים תסמיני חרדה לפני מבחן פחד מכישלון בתהליך מכירה להגיע לאמונה עצמית בחורה חסרת ביטחון עצמי לשמור על האהבה בזוגיות לא אוהב למכור שמחה משפיעה על החשק איך להיות מאושר עם נכות קשה? סיטואציות מיניות עם נשים להשתנות בשביל הזוגיות איך לעזור ללקוח לקבל החלטה לקנות? איך להיצמד להחלטה שלך? להתמודד עם מחלה כרונית להתמודד עם קונפליקטים למה הרצון לזוגיות גורם לזוגיות להיכשל? שונא את הרצון להצליח מתי לא צריך לאתר את צרכי הלקוח? איך לגרום ללקוח שלך? לחנך ילד אלים הערכה עצמית אצל ילדים עודף מודעות עצמית ילדים רוחניים עישון סמים והפרעות נפשיות ocd של רעשים למה האקסית לא רוצה אותי למרות שהשתנתי? האם כדאי לשכוח את האקסים? מתאמן כל יום במכון כושר איך לפתח את השרירים של השכל? להרגיש את אלוהים איך אלוהים ברא את העולם? מורים מוארים הארה להיות אלוהים בעצמך להבין את הספר להיות אלוהים ההשקעה הכי טובה איך למכור נדלן? למצוא את משמעות החיים ביטול הרצון ומשמעות החיים ללא רצון איך לגרום לילד ליהנות? כתבות חיוביות בפייסבוק להרגיש בחירה חופשית האם לאדם יש בחירה חופשית? רצון הבורא יקומים מקבילים וטוב בלי רע עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא טיפול הוליסטי, גישור, טיפול אישי בנושא הצלחה במבחנים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1719 שניות - עכשיו 06_10_2025 השעה 13:22:12 - wesi4