ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה הזדהות עם התוקפן ✔מנגנוני הגנה - מבוא ✔בפסיכואנליזה מנגנוני הגנה הם קבוצת תהליכים נפשיים שתפקידם להגן על הפרט ממודעות... - ידע להצליח התחייבות...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨מנגנוני הגנה - מבוא
בפסיכואנליזה מנגנוני הגנה הם קבוצת תהליכים נפשיים שתפקידם להגן על הפרט ממודעות לרגשות שליליים ובייחוד מחרדה. את המונח טבע זיגמונד פרויד, אבי הפסיכואנליזה, בעקבות אבחנותיו על ההיסטריה שממנה סבלו רבות ממטופלותיו הראשונות. הוא טען שההיסטריה אינה אלא מנגנון הגנה ששימש אותן להתמודדות עם כאב רגשי שהן לא יכלו לשאת, והסביר כיצד השימוש במנגנוני הגנה לא בוגרים, גוזל מהפרט אנרגיות נפשיות ומפריע לפיכך לאורח החיים השוטף. פרויד ראה בפסיכואנליזה אמצעי המכוון בראש ובראשונה לשדרוג מנגנוני הגנה בסיסיים למנגנוני הגנה מפותחים יותר המאפשרים לאדם להפחית מסבלו ולתפקד טוב יותר בחברה.

תאורטיקנים של פסיכולוגיית האגו, ובראשם אנה פרויד, הרחיבו על תפקידם של מנגנוני ההגנה בהתמודדות עם אובדן, ואילו תאורטיקנים של פסיכולוגיית העצמי טענו שמנגנוני ההגנה פועלים גם לשימור תחושה של עצמי חזק, אחוד ובעל ערך חיובי. כיום מיוחס למנגנוני ההגנה תפקיד חשוב גם בחייהם הבריאים של בני אדם בוגרים: כשם שחרדה היא תחושה חיונית לכל אורגניזם מסתגל ובריא בהיותה אות אזהרה מפני סכנה, כך גם מנגנוני ההגנה מפני החרדה הכרחיים לאדם. למעשה, מצבים פסיכוטיים נתפסים לפעמים כעדות להיעדרם של מנגנוני הגנה מספקים.

תוכן עניינים:

1 העקרונות על - פיהם פועלים מנגנוני ההגנה

2 סיווג מנגנוני ההגנה 2.1 מנגנוני הגנה ראשוניים ("פרימיטיביים")

2.2 מנגנוני הגנה משניים ("בוגרים")

3 מנגנוני הגנה לעומת מנגנוני הסתגלות 3.1 דוגמאות למנגנוני הסתגלות

3.2 דוגמאות למנגנוני הגנה

העקרונות על - פיהם פועלים מנגנוני ההגנה:

פועלים ברמה הלא - מודעת

מסלפים או מעוותים את המציאות

פעילותם צורכת אנרגיה מתוך מאגר האנרגיה הפסיכית הזמין לאישיות

סיווג מנגנוני ההגנה:

זיגמונד פרויד ראה בעידון את מנגנון ההגנה המוצלח מכולם

נהוג להבחין בין מנגנוני הגנה ראשוניים ("פרימיטיביים"), המגנים על הגבולות שבין העצמי לבין העולם החיצוני, לבין מנגנוני הגנה משניים ("בוגרים" או "גבוהים") המגנים על גבולות פנימיים, כגון למשל בין האגו לסופראגו ובין האגו לאיד. מנגנוני ההגנה הפרימיטיביים פועלים באופן גלובלי ובלתי ממוקד והם משפיעים על אספקטים קוגניטיביים, רגשיים והתנהגותיים של האדם. לעומתם, מנגנוני ההגנה הבוגרים פועלים באופן ספציפי על מחשבה, רגש, תחושה, התנהגות, או על שילוב של כמה מאלה. הגנות פרימיטיביות אינן מתחשבות בעקרון המציאות ואף לא בנפרדותם של אורגניזמים מחוץ לעצמי. כך, למשל, מנגנון ההדחקה נחשב "גבוה" או "בוגר" יותר ממנגנון ההכחשה: על מנת להדחיק עובדה או רגש, עלינו ראשית להכיר בהם ברמה כלשהי של המודעות ואז להגלותם אל התת - מודע, כשאנו מכחישים, לעומת זאת, אנו מבצעים תהליך מיידי, לא רציונלי. האמירה "זה לא קורה" נחשבת לפיכך כבוגרת פחות מן האמירה "זה קורה, אבל אני אשכח את זה כי הידיעה מכאיבה מדי". חשוב לציין כי בכולנו נמצאים שרידים של מנגנוני הגנה ראשוניים וכי קיומם נחשב לפתולוגי רק בהיעדרן של אסטרטגיות נוספות, בוגרות יותר, להתמודדות עם המציאות או כאשר ההגנות הפרימיטיביות נכנסות לשימוש באופן אוטומטי ובלעדי.

מנגנוני הגנה ראשוניים ("פרימיטיביים"):

אידאליזציה (האדרה) פרימיטיבית ודוולואציה פרימיטיבית - את האימה שמרגיש, מן הסתם, הפעוט הניצב אל מול פגעיו של העולם החיצון (כאב, חולי, בדידות, מוות או מפלצות בארון) ממתנת האמונה המרגיעה שהאנשים המבוגרים בחייו הם חזקים ובעלי עצמה, כל - יכולים בעצם, וכי בכוחם להגן עליו מפני כל אלה, הצורך להאמין כי בסופו של דבר העולם מנוהל על ידי דמויות אידאליות, חכמות ומוכשרות באופן על - אנושי מאפיין כמובן גם את החוויה הבוגרת של מרבית בני האדם. באידאליזציה אנו מייחסים כוחות מיוחדים לאנשים שבהם אנו תלויים מבחינה רגשית, ביטויים בוגרים של הצורך הזה ניתן לראות בתופעות נורמליות כמו אהבה רומנטית. מופעים בוגרים פחות של אידאליזציה ניתן לראות אצל מי שמשתמשים במנגנון זה על מנת לדחוק הצידה תחושה פנימית של פגיעות, בושה וחרדה באמצעות האמונה בכוחו הבלתי מוגבל של אחר הנחווה כחזק, מגן ומושיע ומיזוג רגשי עם דמות מיטיבה זו. אנשים המופעלים על ידי חיפוש אחר שלמות בעצמם ובקרובים אליהם, ובדירוגם של אלה כראויים יותר או ראויים פחות, מאובחנים לעתים כנרקיסיסטים. הצורך הנרקיסיסטי המוכר בקבלת חיזוקים בנוגע לתבונתו של אדם, יופיו, פרסומו וחשיבותו נובע אף הוא מן השימוש במנגנון האידאליזציה, וניתן לזהות בו את האמונה כי האדרה הינה תנאי מקדים לאהבה. דוולואציה הינה הצד השני של מטבע ההאדרה, וככל שאובייקט נהנה מלכתחילה מאידאליזציה הרי שברגע שבו ייחשף ב"מערומיו" הריאליים כך ייתפש כנחות וחסר ערך.

הכחשה - ההכחשה מאפשרת לתוכן המאיים לעלות למודע, אך מלווה אותו בטענה המציינת שהתוכן אינו נכון. נהוג לחשוב על מקורו של מנגנון ההכחשה בתקופת הינקות והילדות המוקדמת, כאשר הילד האגוצנטרי מאמין שכל עוד הוא אינו מכיר בקיומה של מציאות כלשהי, הרי שזו אינה מתרחשת באמת. שרידים של מנגנון זה נשמרים אצל כולנו, ובאים לידי ביטוי למשל בנטייה להגיב בביטויים כמו "לא נכון!" (או "הו, לא!") לנוכח אירוע מצער או מצב קשה. מרבית בני האדם משתמשים במנגון ההכחשה באופן שגרתי, מתוך ניסיון למסך את החלקים הקשים יותר של מציאות היומיום - פנימית או חיצונית: ילד דחוי הטוען שלמעשה הוא נהנה יותר לשחק לבד משתמש בהכחשה כדי להגן על עצמו מפני רגשות מכאיבים של בדידות והשפלה. מפעם לפעם אנו שומעים על מי שפעל להצלת חייהם של הקרובים לו (או של זרים גמורים) מתוך הכחשה של הסכנה הנשקפת לו תוך כדי כך. בצד הפתולוגי של הסקאלה, הכחשה עשויה להביא לתוצאות הפוכות. כך למשל אדם הנמנע מביצוע בדיקה מוקדמת לגילוי סרטן מתוך תחושה שבכך הוא מונע באופן כלשהו את התפתחות המחלה בגופו, או אחר המתעקש שאינו מכור להימורים. ההפרעה הנפשית הידועה כמאניה מערבת בתוכה אלמנט חזק של הכחשה, כאשר הפרט אינו מכיר במגבלות שמציבה בפניו המציאות כמו הצורך בשינה, היעדר אמצעים כלכליים ואפילו היותו בן - תמותה.

הפנמה - תהליך שבמסגרתו נחווים רגשותיו של אחר כאילו הם נובעים מן העצמי, פעוטה בת שנתיים המסתובבת ברחבי הבית כשהיא נושאת את התיק של אימה מפנימה, למעשה, דמות אהובה ומוערצת, ואמנם, הפנמה מתרחשת בכל מערכת יחסים משמעותית שבה האחר הופך במידה כזו או אחרת לחלק מן העצמי ("אני אבא של תמר, בת הזוג של יואל"), אבדן של דמות מופנמת, בין אם במקרה של מוות, דחייה או פרידה, נחווה לפיכך כאבדן של חלק מן העצמי והופך את תחושת האבל לדיכאון. גם התופעה שאותה כינתה אנה פרויד "הזדהות עם התוקפן" (ר' למשל תסמונת סטוקהולם) נתפסת היום למעשה כתהליך הפנמתי שבמסגרתו אדם משייך לעצמו את תכונותיה של דמות שלילית ורבת עוצמה במטרה להתגבר על תחושות של כאב ופחד.

השלכה - האדם המשליך חווה תחושות פנימיות כאילו הן שייכות לאחר. בצורתו הבריאה, מאפשר מנגנון זה לחוש אמפתיה כלפי אדם אחר, בצורתו הפתולוגית, הרגשות המושלכים הינם חלקים שליליים במיוחד של העצמי היוצרים תפישה מעוותת של האובייקט עליו הושלכו. במקרים קיצוניים הוא מוביל להתפתחותה של הפרעת אישיות פרנואידית.

נסיגה - בניגוד למנגנוני הגנה ראשוניים אחרים, הנסיגה מציעה בריחה מן המציאות ללא צורך בעיוות תפישתי. בתהליך זה נסוג האדם הבוגר ממצבים חברתיים או בינאישיים ומחליף את מתחיו של העולם החיצוני בעולם של פנטזיה פנימית. אנשים המשתמשים במנגנון ההגנה הזה באופן רצוני ומבלי להפגין שיטות נוספות להתמודדות עם חרדה מוגדרים לעתים כסכיזואידים. התמכרות לסמים או לאלכוהול במטרה לשנות את מצב התודעה מהווה אף היא סוג של נסיגה פרימיטיבית. דוגמה קיצונית אחרת היא מצב של סכיזופרניה קטטונית, המובנת לעתים כניסיון של האני הבוגר למצוא הגנה בנסיגה להתנהגויות התואמות תינוק חסר ישע.

פיצול של האגו - פעוטות שטרם השיגו את היכולת לקביעות אובייקט תופסים את העולם סביבם כמתחלק ל"טוב מושלם" ול"רע מושלם" ואינם מסוגלים עדיין להכיר בקיומו של אובייקט שהינו בחלקו טוב ובחלקו רע. מבוגרים משתמשים במנגנון הגנה שבמסגרתו הם מייחסים לאחר תכונות מלאכיות / שטניות באופן בלעדי ומוחלט כאמצעי להפחית חרדה וחוסר ודאות ולהגביר את תחושת הערך העצמי שלהם. כך למשל עשוי אדם להתייחס למטפל שלו כאל התגלמות הטוב (חכם, רגיש, מבין, מקבל) תוך התעלמות גורפת מכל גילוי של חולשה מצידו אשר היה עשוי לתרום לחוויה שלמה ואמביוולנטית יותר. מנגנון הפיצול נחשב אופייני לפסיכוטים ולבעלי מבנה אישיות גבולי.

שליטה אומניפוטנטית - ראשיתו של מנגנון הגנה זה הוא בתקופת הינקות, כאשר התינוק אינו מודע עדיין לנפרדות שבינו לבין אובייקטים אחרים שבסביבתו. מכיוון שכך, הוא מבין את כל אירועי המציאות כאילו הגורם להם הוא מקור פנימי כלשהו בו - עצמו, כך לדוגמה, כאשר לתינוק קר והוריו מבחינים בכך ומספקים לו חום, הוא מבין זאת כאילו הוא עצמו ייצר את החום הזה באופן מאגי כלשהו. במהלך ההתפתחות הנורמלית, תחושת האומניפוטנטיות המאפיינת את הינקות מתחלפת בהאדרתם של אובייקטים חיצוניים (לרוב, ההורים הנתפשים על ידי הפעוט ככל - יכולים) ומפנה לבסוף את מקומה לטובת ההבנה כי אין אדם שכוחותיו בלתי - מוגבלים. נראה שאצל כל בני האדם נותרים שיירים של פנטזית הכל - יכולות, אולם כשהצורך לשלוט באחרים ולהכפיף את הסביבה לרצונותיו של הפרט גובר על שיקולים אתיים ופרקטיים נהוג לאבחן הפרעת אישיות אנטיסוציאלית (הקרויה גם פסיכופתיה או סוציופתיה). ביטויים פתולוגיים פחות של מנגנון הגנה זה עשויים להוביל את הפרט לתחומי עיסוק המעניקים סיפוק לגיטימי לצורך בחוויה האומניפוטנטית, בתפקידי ניהול והנהגה, בפוליטיקה, בעסקים, בזרועות הביטחון, בקרב ראשיהן של קבוצות דתיות, בתעשיית הבידור ועוד.

מנגנוני הגנה משניים ("בוגרים"):

הדחקה - סילוק של דחפים או מחשבות מן המודע אל הלא - מודע בשל איומם על האני. מנגנון חזק ויעיל מאוד, המאפשר לשלוט בדחפים חזקים שמנגנוני הגנה אחרים אינם מצליחים לשלוט בהם. הדחקה נעשית באופן חד פעמי, אך בהמשך ישנה השקעה מתמדת של אנרגיה נפשית הנדרשת לשמירת התכנים במצבם המודחק, כיוון שהם ממשיכים לפעול בלא - מודע. הדחקה היא מנגנון יעיל אך מסוכן ביותר, שכן הניתוק מן האני של חלקים שלמים מחיי הנפש, הרגש והיצר עלול לפגוע באישיות ולהוות בסיס ליצירת מחלות נפש. השקעה של אנרגיה כה רבה בשמירת ההדחקה מגבילה את כמות האנרגיה הזמינה להתנהגויות יצירתיות ובונות. אופיינית במיוחד השכחה של מאורעות, בני אדם ומקומות. לצד ההדחקה (repression), שהיא מנגנון הגנה לא - מודע ופחות "בוגר", קיימת הדחקת מחשבות (thought supression) שהיא מודעת ו"בוגרת", ובה האדם מנסה לסלק במכוון מחשבות מטרידות ממודעותו, כדי שיוכל לתפקד ביעילות ביומיום מבלי שמחשבות אלו יציקו לו.

שכלון (רציונליזציה) - האדם מספק לעצמו הסבר הגיוני וסביר להתנהגותו, הנובעת מדחפים יצריים שאינם מקובלים על האני. לדוגמה, הורה המכה את ילדו באופן אכזרי ופורק בכך למעשה את רגשי התוקפנות שלו, יתרץ את התנהגותו בצורך הרציונלי לחנך את הילד וללמדו משמעת.

אינטלקטואליזציה - האדם מטפל בבעיה או במצב רגשי מסוים על ידי הפיכתם לשאלה אינטלקטואלית, שבה הוא מתעמק תוך כדי התעלמות מן הצדדים הרגשיים והאישיים הכרוכים בעניין.

התקה - העברה של רגשות ודחפים המכוונים כלפי אובייקט מסוים אל אובייקט אחר, בשל האיום שיש ברגשות אלה והחרדה המתעוררת באני עקב כך. האובייקט החלופי אינו מעורר חרדה, וכלפיו ניתן לבטא את הרגשות האסורים.

ביטול - פעולה המבטלת או השוללת פעולה או מחשבה קודמת באופן סמלי ובלתי מודע. דוגמה: במחזה מקבת', ליידי מקבת ביקשה לבטל את רצח המלך בתנועות כפייתיות של רחיצת הידיים שוב ושוב.

עידון (סובלימציה) - מנגנון הגנה חיובי, המעיד על התמודדות בריאה, יצרנית ויצירתית. האני מחליף את המטרה היצרית של דחפיו במטרות מועילות ומקובלות מבחינה חברתית ומתעל את האנרגיה שלו לקידום מטרות אלה. יתרונו של העידון בכך שאין הוא מצריך השקעה מתמדת של אנרגיה כדי למנוע את ביטוי הדחף. לדוגמה, אדם הבוחר לעסוק במקצוע של חוקר או מדען - ייתכן כי מקור הסקרנות המדעית שלו הוא יצר המציצנות.

תגובת היפוך - האני מסתיר את הדחפים והמשאלות האמיתיות על ידי התנהגות הפוכה מן הדרישות של הדחפים. שני שלבים: הדחקת הדחף הלא מקובל (שלב לא מודע) וביטוי ההתנהגות המקובלת (שלב מודע). דבקות נוקשה ומוגזמת בהתנהגות שהחברה רואה בעין יפה, מעידה תכופות על פעולת מנגנון הגנה זה (למשל התנהגות של אלטרואיזם מוגזם).

מנגנוני הגנה לעומת מנגנוני הסתגלות:

על פי רוני סולן מנגנוני הגנה נבדלים ממנגנוני הסתגלות, ועיקר פעילותם הוא באחת משלוש המערכות הרגשיות:

1.המערכת החיסונית הנרקיסיסטית (narcissistic immune system) - תפקודי הנרקיסיזם: חיסון תחושת המוכרות בעצמי מפני פלישה של תחושת זרות. פועלת בין שתי המגמות המנוגדות: משיכה אל המוכר ודחייה של הזר.

2.מערכת הבקרה, הוויסות והניתוב הרגשי (self-regulation) - תפקודי האגו: וויסות דחפים ורגשות. פועלת בין שני קטבים מנוגדים: התפרצות רגשית ובלימה רגשית.

3.מערכת ההתקשרות (attachment) - התנהלות יחסי אובייקט: לצורך היקשרות, התקשרות ותקשורת בין - אישית. פועלת בין שני מצבים מנוגדים: ייחודיות ו'יחד'.

סולן מציעה היבטים חדשים, לרבות שלושה קריטריונים (המטרה, אופן הפעולה וההישגים - תועלת), לבידול מנגנוני ההסתגלות ממנגנוני ההגנה, על פי דרכי פעולתם הרווחית - כלכלית ותרומתם להתפתחות הרגשית:

המטרה בהפעלת מנגנוני ההסתגלות הינה היכרות עם הסביבה, הסתגלות למציאות והתמודדות עם אתגרים, באמצעות יצירתיות ותקשורת עם הזולת. לעומת זאת, המטרה בהפעלת מנגנוני ההגנה הינה הגנה על העצמי מפני הצפה בחרדות (חרדת הזרות - כיליון וחרדת אובדן האובייקט), באמצעות הדיפת גירויים מעוררי חרדה.

אופן הפעולה של מנגנוני ההסתגלות הוא בהשקעת אנרגיה רגשית בדרך כלכלית - חסכונית: מִקסוּם הרווחים במינימום היפגעות. אופן הפעולה של מנגנוני ההסתגלות משתכלל במהלך החיים ובאמצעותו מתפתחות האינטליגנציה הקוגניטיבית והרגשית. לעומת זאת, אופן הפעולה של מנגנוני ההגנה הוא הדיפת גירויים ותחזוק הדריכות, הוא אינו משתכלל במהלך החיים והמנגנונים מופעלים גם בבגרות על פי אפיוניהם האוראליים והאנאליים.

ההישגים והתועלת מהפעלת מנגנוני ההסתגלות משתקפים בהפקת חוויות הנאה, עונג ושותפות במינימום היפגעות, תסכול וזרות. לעומת זאת, ההישגים (התועלת) מהפעלת מנגנוני ההגנה משתקפים בהורדת מפלס החרדה (רווח ראשוני) והשגת תשומת לב ודאגה של הזולת (רווח משני).

ההבדל המשמעותי בין שני סוגי המנגנונים הוא שלפעילות מנגנוני ההסתגלות נלווית תחושת הנאה בעוד שהיא חסרה בצד פעילות מנגנוני ההגנה.

דוגמאות למנגנוני הסתגלות:

(1) מנגנוני הסתגלות במערכת הוויסות הרגשי

מנגנונים אלה מופעלים בעיקר כשהמטרה ניצול פוטנציאל האינטליגנציה הפסיכומוטורית, הקוגניטיבית והרגשית.

* מנגנוני הישרדות - להורדת מתחים כמו שנת נירוונה

* קישור (association) ואינטגרציה (integration) - להדגשת הדומה שבמרכיבים נפרדים

* בידול (differentiation) והפרדה (separation) - להדגשת הייחודי והשונה בין מרכיבים מקושרים.

* עקרון העונג (pleasure & unpleasure principle) - לחזרתיות על חוויות עונג בסיפוק מוחלט, לרבות פירוק מתח צבור באופן מרבי ומיידי תוך דחיית אי נעימות.

* התאפקות, דחית סיפוקים - כשהמטרה שליטה עצמית בדחפים, ברגשות, בנכסים האישיים וב"יש" כערך כוחני של הייחודיות.

* הסמלה (symbolization) - כשהמטרה ביטוי רגשות, משאלות או דחפים באמצעות ייצוגים חלופיים לאובייקטים. הפעוט יכול לחוות מגוון רגשות חיוביים ושליליים בעצימות משתנה עם ייצוג ההורה, כתחליף לאובייקט עצמו.

* עידון (sublimation) כשהמטרה סובלימציה של ביטוי רגשות ודחפים וניתובם לאפיק יצירתי מעודן ותרבותי (כמו שפה, משחק, אומנות וכדומה).

* מחשבות מאגיות (magic ideas) האנשה (personification) - האצלה עצמית בכוחות מאגיים על אנושיים, והאצלת חיים על חסרי - חיים (צעצועים), כשהמטרה שליטה במצבי חוסר האונים.

(2) מנגנוני הסתגלות במערכת ההתקשרות

מנגנונים אלה מופעלים בעיקר כשהמטרה שליטה בתקשורת עם הזולת ובזרות, בלא - ידוע ובאי - ודאות. באמצעות מנגנוני הסתגלות אלה הפרט מפענח את רזי סביבתו, משכלל ומפתח גישור על הנפרדות ביחסיו עם האחרוּת.

* תופעות מתווכות: תופעה חושית מתווכת (transitional phenomena), אובייקט מתווך (transitional object), מרחב משותף, 'מדיה' תקשורתית חושית. התופעות המתווכות מתגבשות כתוצאה משותפות רגשית בין שניים נפרדים. מנגנון זה מופעל כשהמטרה תיווך וגישור על הנפרדות בין השותפים להתקשרות ולתקשורת עם הזולת.

* האדרה (idealisation) - מופעלת כשהמטרה שמירה על האובייקט כשלמות אהובה ועל העצמי כאהוב, באמצעות האצלה של אפיוני שלמות על האובייקט.

* תזמון להתקשרות יחד בין נפרדים (jointness) אמפתיה ואינטואיציה - מופעלים במרחב משותף כשהמטרה התאמת מידת ההתקרבות - התרחקות, בהתקשרות עם הזולת. יחסי 'יחד' מתאפיינים, כבר מתחילת החיים, ביחסי אובייקט משולשים (טריאדה) - תינוק, הורה ומרחב משותף.

* עקרון המציאות (reality principal) - כשהמטרה הסתגלות לחוקי הסמכות ההורית, לכללי המשפחה והסביבה ולקבלת אחריות אישית על ההתנהלות בחברה.

* הפנמה (internalization), הזדהות (identification) ואסרטיביות כביטוי לאוטונומיה ולייחודיות (individuation) - כשהמטרה שמירה על היחסים עם האובייקטים.

* שפה, חשיבה, תפישות ומושגים - כשהמטרה התמצאות, התקשרות ותקשורת, באמצעות התפתחות האינטליגנציה הקוגניטיבית והרגשית.

(3) מנגנוני הסתגלות במערכת החיסונית נרקיסיסטית

מנגנונים אלה מופעלים בעיקר כשהמטרה חיסון המוכרות בעצמי, שמירה על הנכסים הרגשיים ושליטה בזרות, בלא - ידוע ובאי - ודאות. באמצעות מנגנונים אלה הפרט שומר על האינטגריטי וערך העצמי, מרחיב את תחומי הרווחה וההישגים האישיים ואת המידע על סביבתו.

* עיקרון המוכרות - כשהמטרה השגת תחושת ביתיות באמצעות משיכה אל המוכר ודחייה מהזר.

* תפישת הקְביעוּת (constancy) - לצורך שמירה על קביעות מוכרות העצמי, האובייקט, היחסים עמו והמרחבים המשותפים, חרף היעדרויותיו האקראיות.

* אינטרויקציה (introjection) - כשהמטרה הטבעה מהחוץ פנימה של אפיוניהם החושיים של ההורים כדי להכירם. התינוק משמש נשא של אפיוני הוריו באמצעות אינטרויקציה, חיקוי, הפנמה והזדהות.

* רצון, סקרנות ומוטיבציה - לצורך שליטה בזרות והתמודדות עימה תוך מימוש משאלות והישגים לשמירה על ערך העצמי.

* רכושנות, שמירת סוד ופרטיות - לצורך שליטה ב"יש" של נכסים רגשיים, שמירה על הגוף, המקום במשפחה והרכוש.

* העברה (transference) - לצורך חוויית התקשרויות בהווה כמוכרות וכנשלטות. היחסים עם הזולת נחווים כמוכרים על בסיס יחסי אובייקט מהעבר.

דוגמאות למנגנוני הגנה:

שתי חרדות מרכזיות מלוות אותנו מינקות ועד שיבה: חרדת הזרות או הכיליון (annihilation) וחרדת אובדן האובייקט (object loss). במהלך החיים חרדות אלה פושטות ולובשות צורה. כך, למשל, חרדת הכיליון נחוויית גם כחרדת חוסר אונים וכחרדת סירוס. חרדת אובדן האובייקט נחוויית גם כחרדת נטישה, כחרדת אובדן שליטה על האובייקט וכחרדת אובדן האהבה. במטרה לשמור על העצמי מפני הצפתו בחרדה מופעלים מנגנוני ההגנה.

(1) מנגנוני הגנה במערכת הוויסות רגשי

הדחקה מופעלת כהגנה נגד דחפים ורגשות מעוררי חרדה.

היפוך תגובה (reaction formation) חזרתיות כפייתית (obsession) ובידוד (isolation) מופעלים כהגנה נגד התפרצות רגשות. היפוך תגובה, מופעל כהגנה נגד התפרצות חרדה בעקבות רגשות מנוגדים, כמו משיכה ודחייה, אהבה וכעס. חזרתיות כפייתית על דפוסי התנהגות קבועים בלתי רצוניים מופעלת לחיזוק היפוך התגובה. למשל, דחף לתוקפנות וללכלוך מתחלף ברחיצת ידיים כפייתית. הבידוד מופעל כדי להפריד ולבודד רגשות מהאירוע המסעיר, כשהמטרה שליטה בתגובה הרגשית.

קיבעון (fixation) ותסוגה (regression) מופעלים כשהמטרה התמודדת עם החרדה בכלים רגשיים משלבי התפתחות קודמים כדי לרכוש מחדש תחושת שליטה באמצעים מוכרים ובטוחים.

(2) מנגנוני הגנה במערכת ההתקשרות

השלכה (projection), פיצול (split), התקה (displacement), הערצה (admiration) חשדנות ושנאת הזר מופעלים כהגנה נגד תחושות רעות ומעיקות, כמו זרות ותוקפנות, הפוגעים בשלמות האובייקט או ביחסים עמו. תחושות פנימיות אלה (א) מושלכות על האובייקט הנחווה כמאיים, (ב) מפצלות את האובייקט לטוב ולרע, (ג) מוסטות אל זרים, (ד) גורמות להערצה של האובייקט הנחווה כעריץ (ה) מעוררות חשדנות כלפיו עד כדי שנאת הזר ודמוניזציה שלו. מנגנונים קיצוניים אלה מאפשרים מחד שמירה על דמות טובה ונערצת ומאידך הרחקה של דמות זרה, עוינת ומאיימת.

סימביוזה וניכור מופעלים כהגנה בפני אובדן האובייקט, דחייה או בפני חרדת הנטישה. הפרט נצמד לאובייקט המאיים בנטישה או מתנכר לו.

התנגדות (resistance), וביטול העשייה (undoing) מופעלים כהגנה נגד השתלטות האחר על הפרט ונגד האשמה, כעס ועונש על מעשה שנעשה. מגוון אמצעי הגנה כמו: "לא, לא", "לא רוצה", "לא עשיתי", שתיקה, סירוב, תוקפנות פסיבית, עצירות פיזית או רגשית.

הזדהות עם התוקפן או הימשכות למצבי אלימות ולמצבי סיכון מופעלים כהגנה נגד אובדן התדמית הנערצת של ההורה והיחסים עמו. את מקום הזעם וחוסר האונים נוכח הורה אלים תופסת משיכה לאלימות או משיכה להיות קורבן לאלימות.

(3) מנגנוני הגנה במערכת החיסונית נרקיסיסטית

הכחשה, זיוף העצמי (false self), פֶטִיש, קמע וניצני פרברציה (fetishism & perversion) מופעלים כהגנה נגד פגיעה בתחושת שלמות העצמי, שלמות האובייקט ושלמות היחסים עמו.

התעלמות (ignoring) והימנעות (avoidance) מופעלות כהגנה נגד תחושות של איום והיפגעות. פעולת מנגנונים אלה הינה, בדרך כלל, תגובתית לסכנה מוחשית.

רציונליזציה (rationalization) ואינטלקטואליזציה מופעלות כהגנה נגד אובדן שליטה במצבים של לא - מוכר, לא - ידוע ובלתי מובן במסווה של אידאולוגיה והגנה על עקרונות מוכרים.

תהליכים אוטואימוניים רגשיים מופעלים כהגנה מפני חרדה מחוסר אונים וחרדה מאובדן שליטה על התוקפנות (של עצמו או של הזולת). במקום שמירה על העצמי מופיעים תסמינים פיזיים או רגשיים הפוגעים בפרט עצמו. אלה תסמינים לא מודעים של הרסנות עצמית, הכוללים פגיעה בערך העצמי, עונשים עצמיים, מחשבות טורדניות, הכשלה, השפלה עצמית והתנהגות כפייתית, וגם תסמינים גופניים, כמו טיקים, עצירות כרונית, מריטת שיער כסיסת ציפורניים, ומחלות פסיכוסומטיות. הופעת התסמינים מקנה רווח רגשי משני, כמו פטור ממטלות מעוררות חרדה או תחושת שליטה באובייקט המודאג.
חשיבה כפייתית פסיכולוגים מעריצות מה זה קיום ילדים טיפול בהפרעה פסיכיאטרית פסיכוטי מעריצים בודדה היקשרות לגיטימציה הגנה מנגנוני הגנה
קונפליקט זוגי, קנאה במערכת יחסית, מי צריך לקחת אחריות בזוגיות? מי אחראי לכך שרע לך בזוגיות? אחריות אישית בזוגיות, אחריות על הרגשות של בני הזוג, לקיחת אחריות על הרגשות של בני הזוג, מי צריך להשתנות בקונפליקט זוגי? גישור זוגי
קונפליקט זוגי, קנאה במערכת יחסית, מי צריך לקחת אחריות בזוגיות? מי אחראי לכך שרע לך בזוגיות? אחריות אישית בזוגיות, אחריות על הרגשות של בני הזוג, לקיחת אחריות על הרגשות של בני הזוג, מי צריך להשתנות בקונפליקט זוגי? גישור זוגי
...צריך לקחת אחריות בזוגיות? מי אחראי לכך שרע לך בזוגיות? אחריות אישית בזוגיות, אחריות על הרגשות של בני הזוג, לקיחת אחריות על הרגשות של בני הזוג, מי צריך להשתנות בקונפליקט זוגי? גישור זוגי איך להתמודד נכון עם קנאה בזוגיות? קנאה בזוגיות היא נושא מורכב שנוגע בשני צדדים מרכזיים: הצד של האדם שמקנא, והצד של האדם שמקנאים לו. אליעד כהן מסביר שכדי להתמודד עם קנאה בזוגיות בצורה נכונה, יש להבין תחילה מה היא קנאה ומה המהות שלה. מהי המהות האמיתית של קנאה בזוגיות? המהות של קנאה בזוגיות היא מצב שבו אדם נמצא במערכת...
טיפול בהתנגדויות, להתמודד עם לא, להתמודד עם סירוב, איך לשנות עמדות? שינוי עמדות, השפעה על אנשים, איך לטפל בהתנגדות? רק לא רוצה, גם לא רוצה, גם כן רוצה, רטוריקה, איך להשפיע על אנשים?
טיפול בהתנגדויות, להתמודד עם לא, להתמודד עם סירוב, איך לשנות עמדות? שינוי עמדות, השפעה על אנשים, איך לטפל בהתנגדות? רק לא רוצה, גם לא רוצה, גם כן רוצה, רטוריקה, איך להשפיע על אנשים?
...סירוב, איך לשנות עמדות? שינוי עמדות, השפעה על אנשים, איך לטפל בהתנגדות? רק לא רוצה, גם לא רוצה, גם כן רוצה, רטוריקה, איך להשפיע על אנשים? מהי השיטה לטיפול בהתנגדויות ואיך להתמודד עם לא בצורה אפקטיבית? השיטה לטיפול בהתנגדויות מתמקדת ביכולת שלנו להתמודד עם סירוב ולהשפיע על אנשים באופן שלא מתנגש ישירות עם עמדותיהם. במקום להתחיל במאבק ישיר, שבו אנו אומרים אתה טועה או אתה חייב לחשוב אחרת, הגישה מבוססת על טכניקות הדרגתיות שמאפשרות שינוי עמדות בצורה עדינה, שתוביל לתוצאות טובות יותר בשכנוע ובקבלת החלטות...
אלוהים בוחר את המציאות רק בנפרדות, תפישת הבחירה של אלוהים מהאחדות
אלוהים בוחר את המציאות רק בנפרדות, תפישת הבחירה של אלוהים מהאחדות
...של אלוהים מהאחדות מדוע אלוהים בוחר את המציאות רק מנקודת מבט של נפרדות? אליעד כהן מסביר בהרצאתו את המשמעות העמוקה מאחורי הרעיון לפיו אלוהים בוחר את המציאות רק בנפרדות ולא באחדות. הוא מדגיש שהיכולת לחוות בחירה חופשית, שליטה, והחלטה כלשהי, קיימת אך ורק במצב של נפרדות וצמצום. במילים אחרות, המושג של בחירה חופשית מתאפשר אך ורק כאשר קיימת תחושה של הפרדה בין אלוהים לבין המציאות או בין האדם לבין הסביבה שלו. איך מתאפשרת חוויה של בחירה חופשית בנפרדות? כאשר קיימת נפרדות, האדם חווה תחושת עצמאות וזהות נפרדת מ...
עולם החלומות, עולם השינה, חלומות רעים, סיוטים בחלום, חלומות מפחידים, חרדות בחלום, ביעותי לילה, סיוטים בשינה, לשלוט בחלומות, חלומות טובים, סיוטים בלילה, חלומות מבהילים, פחד בחלום
עולם החלומות, עולם השינה, חלומות רעים, סיוטים בחלום, חלומות מפחידים, חרדות בחלום, ביעותי לילה, סיוטים בשינה, לשלוט בחלומות, חלומות טובים, סיוטים בלילה, חלומות מבהילים, פחד בחלום
...חלומות רעים, סיוטים בחלום, חלומות מפחידים, חרדות בחלום, ביעותי לילה, סיוטים בשינה, לשלוט בחלומות, חלומות טובים, סיוטים בלילה, חלומות מבהילים, פחד בחלום מהם החלומות הרעים ואיך אפשר לשלוט בהם? החלומות הרעים או הסיוטים הם תופעה נפוצה, ואנשים רבים חווים אותם בזמן השינה. במהלך ההרצאה, נדונה השאלה כיצד ניתן לשלוט בחלומות, בעיקר כאשר מדובר בחלומות רעים. אליעד הסביר שחלומות רעים הם לא יותר מאשר מחשבות או פחדים של האדם שמגיעים אל תוך העולם הפנימי שלו בשעת השינה. לדברי אליעד, חלומות רעים הם תוצאה של פחדים...
למה מגיע לך יחס כזה? שיפוטיות שגויה, מציאות שעולה על כל דמיון, דמיון שעולה על כל מציאות, התאהבות לא הגיונית, אוהב את מי שלא אוהב אותך, למה אוהבים אותך? למה שונאים אותך? למה לא אוהבים אותך? מה עשית רע? למה הוא לא אוהב אותך? למה היא לא אוהבת אותך?
...שיפוטיות שגויה, מציאות שעולה על כל דמיון, דמיון שעולה על כל מציאות, התאהבות לא הגיונית, אוהב את מי שלא אוהב אותך, למה אוהבים אותך? למה שונאים אותך? למה לא אוהבים אותך? מה עשית רע? למה הוא לא אוהב אותך? למה היא לא אוהבת אותך? וכאן אבאר עוד נקודה חשובה לגבי איך המוח של הבן אדם עובד. ואסביר איך זה שלפעמים בן אדם אוהב מישהו שעושה לו רע, ולפעמים בן אדם שונא משהו שעושה לו טוב? ולמה לפעמים מתאהבים באנשים הלא נכונים? ואיך לפעמים חושבת אישה מוכה? ועוד. והנקודה היא, כי לפעמים המציאות עולה על כל דמיון, אבל...
איך להיצמד לאמת? איך לשכנע אנשים? איך להטיל ספק? אולי ההפך הוא הנכון? איך לראות את האמת?
איך להיצמד לאמת? איך לשכנע אנשים? איך להטיל ספק? אולי ההפך הוא הנכון? איך לראות את האמת?
...ספק? אולי ההפך הוא הנכון? איך לראות את האמת? איך אפשר לראות את ההפך המוחלט של מה שאנחנו מאמינים בו? אחת השאלות המרכזיות שעליהן מדבר אליעד כהן היא כיצד אדם יכול לראות ולהבין את ההפך המוחלט של מה שהוא מאמין או משוכנע בו, במיוחד כאשר הוא נמצא בוויכוח או בתהליך של שכנוע אחרים. אליעד מסביר כי כאשר אדם נאחז באמונה מסוימת, הוא מתקשה באופן טבעי לראות את ההפך שלה. הוא נותן דוגמה לאדם שנמצא בוויכוח, ושואל כיצד אותו אדם יכול לשחרר את עצמו מאחיזתו העיקשת בעמדה מסוימת ולראות שגם ההפך המוחלט יכול להיות נכון....
איך לפתח שיחה טובה? איך ללמוד לפתח שיחה? איך ליצור רגש מדויק? איך להגיב למישהו? איך תגובה להגיב? איזה תשובה לענות? מה הכי נכון לומר? מה התגובה הרצויה? איך לפתח שיחה זורמת? איך לנהל שיחה? איך לנסח משפט? שיחה מוצלחת, אפשרויות תגובה, משפט תגובה, שינויים רגשיים
...איך ליצור רגש מדויק? איך להגיב למישהו? איך תגובה להגיב? איזה תשובה לענות? מה הכי נכון לומר? מה התגובה הרצויה? איך לפתח שיחה זורמת? איך לנהל שיחה? איך לנסח משפט? שיחה מוצלחת, אפשרויות תגובה, משפט תגובה, שינויים רגשיים וכאן אבאר עוד תרגיל ללמוד לפתח שיחה טובה וחיובית. כי החוכמה היא לא רק לדעת לפתח שיחה, אלא גם צריך לדעת לפתח שיחה טובה. ושיחה טובה, היא שיחה שמשיגה לך את המטרה שלך מהשיחה. זא שאם הרצון שלך שהאדם השני ירגיש טוב, אז שיחה טובה היא שיחה שתגרום לאדם השני להרגיש טוב. ואם לדוגמה אתה רוצה שהאדם...
לבדוק הנחות יסוד, נכון או לא נכון, איך לנתח משפטים? משפטי אמת ושקר, ניתוח שאלות, האם התשובה נכונה? משפטי לוגיקה, לדעת או להאמין, ללמוד לוגיקה, ניתוח לוגי, חשיבה לוגית, לפתח את המוח
לבדוק הנחות יסוד, נכון או לא נכון, איך לנתח משפטים? משפטי אמת ושקר, ניתוח שאלות, האם התשובה נכונה? משפטי לוגיקה, לדעת או להאמין, ללמוד לוגיקה, ניתוח לוגי, חשיבה לוגית, לפתח את המוח
...משפטים? משפטי אמת ושקר, ניתוח שאלות, האם התשובה נכונה? משפטי לוגיקה, לדעת או להאמין, ללמוד לוגיקה, ניתוח לוגי, חשיבה לוגית, לפתח את המוח מהי הדרך לבדוק הנחות יסוד ולנתח את התשובות שלנו? ההרצאה מתמקדת בהבנת התהליכים הלוגיים שמאחורי החשיבה והאמונה שלנו, והצורך להבין כיצד לבחון את הנחות היסוד שאנחנו מבססים עליהן את מחשבותינו. זהו ניתוח של שאלות, תשובות, והבדלים בין ידיעה לאמונה, תוך שימוש בדוגמאות והסברים לוגיים שמובילים לפיתוח חשיבה ביקורתית. מהן הנחות יסוד ואיך נבחן אותן? אליעד מסביר כיצד כל אמונה...
טרנסגנדרים, טרנסקסואליות, ניתוח לשינוי מין, זהות מגדרית, גבר שמרגיש שהוא אישה, אישה שמרגישה שהיא גבר, בעיות בזהות המינית, הפרעות בזהות המינית, Transsexualism, האם אני גבר או אישה? האם אני אישה או גבר? גנדרקווירים
טרנסגנדרים, טרנסקסואליות, ניתוח לשינוי מין, זהות מגדרית, גבר שמרגיש שהוא אישה, אישה שמרגישה שהיא גבר, בעיות בזהות המינית, הפרעות בזהות המינית, Transsexualism, האם אני גבר או אישה? האם אני אישה או גבר? גנדרקווירים
...טרנסקסואליות, ניתוח לשינוי מין, זהות מגדרית, גבר שמרגיש שהוא אישה, אישה שמרגישה שהיא גבר, בעיות בזהות המינית, הפרעות בזהות המינית, Transsexualism, האם אני גבר או אישה? האם אני אישה או גבר? גנדרקווירים מהי תופעת הטרנסגנדריות ומה מניע אנשים לבחור בשינוי מין? אליעד כהן מסביר כי תופעת הטרנסגנדריות מתארת אנשים המבקשים לבצע שינוי במינם - גברים שמרגישים נשים ומבצעים ניתוחים כדי להיראות כנשים, ונשים שמרגישות גברים ועוברות ניתוחים כדי להיראות כגברים. אליעד מדגיש שכל אדם רשאי לעשות כרצונו כל עוד אינו פוגע...
אוטומציה ארגונית, אוטומציה של תהליכים, מחשוב תהליכים בארגון, תיעוד הידע הארגוני, תהליכי אוטומציה, טכנולוגיה בארגון, מחשוב ארגוני, חשיבות האוטומציה בארגון, אוטומציה של הארגון, אוטומציה עסקית, אוטומציה לעסקים, תיעוד הידע בארגון
אוטומציה ארגונית, אוטומציה של תהליכים, מחשוב תהליכים בארגון, תיעוד הידע הארגוני, תהליכי אוטומציה, טכנולוגיה בארגון, מחשוב ארגוני, חשיבות האוטומציה בארגון, אוטומציה של הארגון, אוטומציה עסקית, אוטומציה לעסקים, תיעוד הידע בארגון
...תהליכים בארגון, תיעוד הידע הארגוני, תהליכי אוטומציה, טכנולוגיה בארגון, מחשוב ארגוני, חשיבות האוטומציה בארגון, אוטומציה של הארגון, אוטומציה עסקית, אוטומציה לעסקים, תיעוד הידע בארגון מהי אוטומציה ארגונית ומהם היתרונות שלה? אוטומציה ארגונית היא תהליך שבו משימות החוזרות על עצמן בתוך הארגון מתבצעות באופן אוטומטי על ידי מערכות ממוחשבות, במקום על ידי העובדים עצמם. כאשר משימה חוזרת ונשנית מבוצעת ידנית, העובד עלול לבצע טעויות, לבזבז זמן, או פשוט לבצע את הפעולה בצורה פחות יעילה. אוטומציה מאפשרת לבצע את המ...
קשר השתיקה: הפחד שלא מדברים עליו
...עליו כולנו מפחדים להיכשל. אני יודעת על עצמי לפחות, שאני לא פעם עסוקה בפחד מכישלון. מה יקרה אם זה לא יצליח, אם לא יקבלו אותי, אם לא יבואו אליי, אם לא ייצא לי וכו. אבל היום פגשתי בפחד אחר, שהתגלה כמשמעותי יותר, עבורי לפחות, מאשר הפחד מכישלון. אולי כבר ניחשתם - הפחד מהצלחה. זה קרה כשעמדתי לשלוח מייל לשלושה אנשים ולהציע להם את הסדנה שלי - סדנת העצמה נשית בנושא של לאהוב את הגוף. והנה, בתחילה צץ ועלה לו הפחד מכישלון - מה אם הם לא יענו, הם לא יתייחסו בכלל, הם יגידו שזה לא מספיק טוב, שאין לי מספיק ניסיון...
לחץ חברתי ומצבי סיכון בגיל ההתבגרות - תרבות או גנטיקה?
...ההתבגרות - תרבות או גנטיקה? בגיל ההתבגרות הופכים הילדים המתוקים שלנו, שעד אז העריצו אותנו, למבקרים הכי קשים של אישיותנו והתנהגותנו. בתקופה זו אנו הופכים בעיניהם מדמויות חיקוי אידיאליות לאנשים רבי מגרעות, מיושנים וחסרי תובנה לחיים האמיתיים. אז את מי הם מעריצים? מי האידיאל שלהם במקומנו? החברה! יותר מאשר בכל גיל אחר, המתבגר צריך את תחושת השייכות לקב השווים שלו. הוא מוכן לעשות הרבה מאוד כדי להשתייך ולהיות מקובל בחברה. בנוסף להכרה חברתית הם גם מחפשים ריגושים והשילוב יוצר סכנות רבות. במקרים רבים יהיו...
בודהיזם - הארהנט
...שסיים את המסע, חסר הצער אשר השתחרר מהכל לחלוטין והכחיד את כל הקשרים קדחת התשוקות אינה קיימת עוד. 91 המודעים מאמצים את עצמם הם אינם קשורים לאף בית כמו ברבורים שנטשו את האגם הם מותירים מאחור בית אחר בית. 92 אלו שאינם צוברים ונבונים ביחס למזון שמושאם הוא הריק החופש חסר ההתניות - דרכם היא כזו של הציפורים באוויר בלתי ניתנת לעקיבה. 93 האדם שזיהומיו מושמדים ואינו קשור למזון שמושאו הוא הריק החופש חסר ההתניות - דרכו, היא כזו של הציפורים באוויר בלתי ניתנת לעקיבה. 94 מי שחושיו שלווים כסוסים מאולפים היטב על...
זיכרון - הגוף זוכר
...תקופות קשות שבהם חווה מתח גבוה. המוח שלנו עובד על חשמל וכשאנו חווים מתח גבוה אנו צורכים כמות גדולה של חשמל שעובדת ופועלת על מערכת העצבים שלנו. הגוף וכך תא בגוף זוכר איך פעלה מערכת העצבים במתח גבוה ומה חווינו. הזיכרון פועל בתת מודע שלנו באופן אוטומטי ומגיב כמעט לכל דבר מהמנגנון ההשרדותי שקיים בנו של ברח או הילחם. אלה הם שאריות של מערכת העצבים שחוותה עוצמה אדירה של חשמל והגוף לא ידע איך להתמודד עם זה. ואיך לפרוק את זה? לכן לפעמים בעיתות משבר ולחץ הגוף קורס וחווה אי אלו תחושות קשות. כשאדם חי במתח גבוה...
נולדת לנצח... אבל אתה מתוכנת להיכשל!
..... אבל אתה מתוכנת להיכשל! מתוכנת להיכשל? וואו, ביטוי חזק, לא כן? לא. לא ממש. למעשה, לרובנו אין מושג עד כמה אנחנו מתוכנתים, פועלים על אוטומט, ואיזה אחוז ענק מחיינו כיום מורכבים מלהוציא לפועל את מה שתוכנתנו לעשות לפני שנים. תפיסת העולם שלנו, הערכים החברתיים ואפילו תחושת האני שלנו - כל אלה הם תוצרים של כוחות שהיו למעשה ב - 100% מעבר לשליטה שלנו (הורים, מורים וכדומה). עצוב לומר, לרובנו לא הייתה מעולם אף מחשבה באמת מקורית. אז, למרות שנולדנו עם יכולות אדירות להצלחה, להישגים ולאפשרות לחיות חיים נהדרים...
הנעה לפעולה - עונג וסבל דוחפים לעשייה
...וסבל דוחפים לעשייה איך ניתן למנף את הכישלונות? השריטות והקשיים שלנו להתפתחות אישית, מנוע צמיחה והתעלות רוחנית? חשוב מאוד להגדיר מטרות ויעדים בחיים. האנשים המצליחים הם אלו שיודעים לשרטט במדויק מה הם רוצים לעשות ולהשיג בחיים. הם יכולים לומר כבר בתחילת הדרך לאיפה הם יגיעו, מה יצטרכו לעבור ומהם התחנות בטווח הקצר? הבינוני והארוך. אנשים אלו מונעים מכוח אדיר, מלאי מוטיבציה, אנרגטיים ועם רצון ברזל להצליח. לא כולם כאלה. לא כל אחד נולד עם אופי חזק, אישיות כריזמטית, יכולות ומיומנויות מתאימות ורצון להיות דונלד...
על פחד, כאב וחברים אחרים
...כאב וחברים אחרים קראתי לאחרונה את ספרו המדהים של אבי גרינברג פחד, כאב וחברים אחרים (תודה לעמיחי זלינקובסקי, על ההמלצה!) ורוצה לצטט לכם פה קטע מדהים: אנשים מחלקים את עצמם לשני חלקים. חלק אחד שהם מקבלים, שהם מוכנים לסבול ולהיות כאלה, להרגיש ככה, לחשוב ככה וכדומה. כשהחלק הזה פעיל הם מרגישים שהם הם והכל בסדר. זהו מצב בו אין סימפטומים, ואין פחד, כאב ואחרים. את החלק האחר שלהם הם רואים בתור הסבל שלהם, בתור הדברים שהם חייבים לסחוב בלית ברירה, בתור המפלצת מתחת למיטה שעשויה לתפוס להם ברגל כשהם יורדים ממנה...
למה עיקר הצרות של האדם נובעות מחוסר חשיבה חיובית?
...מחוסר חשיבה חיובית? עיקר הבעיות של האדם בחייו נובעות מחשיבה שלילית ולא חיובית. וגם מי שיש לו חשיבה חיובית אם יש לו עדיין בעיות זה בגלל שהחשיבה שלו לא מספיק חיובית. אדם שיש לו חשיבה חיובית, בכל דבר הוא יצליח לראות את הטוב, הוא תמיד יתמקד בפתרונות אפשריים לבעיה ולא בבעיה עצמה, הוא תמיד יעודד את עצמו שהוא יצליח להתגבר על כל דבר, הוא תמיד יהיה בחיוביות. אם הגישה שלך חיובית, זה יסייע לך להישאר רגוע בכל מצב, זה יגרום לך לחשוב בהיגיון על כל דבר, זה יגרום לך להבין איך לא להילחץ משום דבר כי הלחץ לא מועיל...
הקניית ביטחון עצמי על ידי כוחו של תת המודע
...המודע עיקרי שיטת הפשטות שבאושר הם: מה שתתן זה מה שתקבל בחזרה. דווקא כיוון שכך צריך להיות לאדם הרוצה להשיג מטרה מסוימת בחיים ביטחון עצמי גבוה. כי הוא בטוח שהוא ורק הוא משפיע על גורלו. אם מה שישדר זה מה שישדרו לו אזי הוא שולט בגורל שלו. אם תשדר לתת המודע שלך שאתה מי שאתה חושב שאתה הביטחון העצמי שלך ישתפר פלאים כי אז אתה היחידי שתשפוט את עצמך ולא החברה שנמצאת סביבך. תבין שהמקום בו אתה נמצא כרגע הוא המקום הכי מושלם עבורך והוא הכי מתאים לך ברגע נתון זה. חוסר ביטחון עצמי מגיע כיוון שהמודע משדר לתת המודע...
ואיזה מסכנים האוהדים...
...אתמול. הפעם לטורקים. שוב היינו טובים יותר אבל הפסדנו. מאכזבת מכבי אמר לי אחי. כבר כמה שבועות ברציפות אנחנו מפסידים, שלא לדבר על ההפסד השבוע בדרבי. בוא נדייק, אמרתי לו כמאמן הוליסטי מדופלם. מכבי לא מאכזבת, זה אנחנו אלו שמתאכזבים. יש לנו ציפייה ממכבי שתנצח, וכשהציפייה לא מתממשת אנחנו מתאכזבים. האמת היא שאף אחד לא מסוגל לאכזבב אותנו, זוהי האמת הפשוטה. אך לבני האדם קשה להודות באמת הפשוטה הזו. מזתומרת אף אחד לא מאכזב אותנו, בודאי שמאכזבים אותנו, אנחנו מנסים להילחם בחירוף נפש ולהוכיח שהאחר איכזב אותנו...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על הזדהות עם התוקפן
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: הזדהות עם התוקפן, מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש בחירה חופשית? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה יש רע וסבל בעולם? איך להנות בחיים? האם אפשר לדעת הכל? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? איך להיות מאושר? האם הכל אפשרי? האם יש או אין אלוהים? מה המשמעות של החיים? בשביל מה לחיות? איך נוצר העולם? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש אמת מוחלטת? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש הבדל בין חלום למציאות? אולי אנחנו במטריקס? האם לדומם יש תודעה? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם יש משמעות לחיים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה לא להתאבד? האם המציאות היא טובה או רעה? האם באמת הכל לטובה? מי ברא את אלוהים? איך נוצר העולם? למה יש רע בעולם? למה העולם קיים ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: הזדהות עם התוקפן, איך להתמודד עם אכזבות? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? דיכאון? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? כעס ועצבים? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך לפרש חלומות? איך לקבל החלטות? איך לשתול מחשבות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להעביר ביקורת בונה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לעשות יותר כסף? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להאמין בעצמך? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להצליח בראיון עבודה? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להשיג ביטחון עצמי? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחנך ילדים? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להיות מאושר ושמח? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לשנות תכונות אופי? איך להתמודד עם גירושין? איך להיגמל מהימורים? איך לשפר את הזיכרון? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להצליח בזוגיות? איך למצוא זוגיות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לנהל את הזמן? איך לא להישחק בעבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור אהבה ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
חלום על שיניים נופלות לא להתנסח מותר להתאמן בשבוע חיבור אל הרוח הרגשת כפייה תחושת זרות פחד להיות חולה נפש פחד להתחיל עם בנים הרגשה של ביטחון עצמי איך לא להאמין בעצמך? להגיד לו שאת אוהבת אותו אוהב סרטים רומנטיים איך לדעת אם אני באמת מאושר? להיות ראוי להשיג את האושר המוחלט טוב בלי זוגיות למה גברים מתייחסים יותר בכבוד לנשים יפות? קושי להחליט לא לפחד לקבל החלטה התמודדות עם מוות של חיית מחמד התמודדות עם טורדנות כפייתית שיחת מוטיבציה פנימית להיות אובססיבי בהשגת מטרה לשכנע לקוח להסכים לדבר בצורה משכנעת חרדת נטישה אצל ילדים האם זה באשמת הילד? מסר סמוי לתת המודע תרגיל במודעות עצמית פסיכיאטריה ופסיכולוגיה כדור פסיכיאטרי להחזיר את האקסית רוצה אותה אבל יש לה חבר כאבים במהלך האימון אימון פונקציונלי למה אלוהים ברא את העולם? להבין את אלוהים הדרך אל ההארה הרוחנית לזהות מורה רוחני מואר להיות אלוהים עצמו להיות אלוהים ולשתף אחרים דירה בפריסייל מקורות הכנסה משמעות החיים שגויה משמעות החיים ללא רצון חוסר הנאה להיגרר למחשבות שליליות בחירה מושלמת כולם רובוטים תהליך בריאת העולם אלוהים מקיים את העולם עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי להרזייה, מטפל רב תחומי, מאמן אישי להצלחה בתחום הזדהות עם התוקפן - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 0.3594 שניות - עכשיו 22_11_2025 השעה 11:23:20 - wesi4