הודפס מהאתר Yeda.EIP.co.il/?key=9341337
אקולוגיה - הקשר שבין האדם לטבע ועל חשיבה רוחנית - כמפתח לשינוי אקולוגי

"שערי עדן", מיזם דתי - חילוני, מפגש עשירי: אקולוגיה רוחנית.

על הקשר שבין האדם לטבע ועל חשיבה רוחנית, הכרחיות ומותרות כמפתח לשינוי אקולוגי.

לאחרונה הוזמנתי להשתתף במיזם ציבורי חינוכי בשם "שערי עדן". מובילי המיזם מאמינים שהעולם הרוחני היהודי הוא מעיין של ידע וחוכמה שחשוב להביאו לידיעת הציבור. הידע נגזר מתורת הקבלה ומושתת על כתביו של אחד המקובלים הגדולים: הרב יהודה אשלג, הידוע בשם "בעל הסולם", שכל תורתו בנויה על הפצת האימרה: "ואהבת לרעך כמוך".

כל אדם בר דעת מבין ש"הכפר הגלובלי" כורה לעצמו בור ושאנחנו עומדים בפני שואה אקולוגית שתשפיע עלינו ועל ילדינו. לצד הפעילות האינטנסיבית והמודעות ההולכת וגדלה למצב הכדור, מתנהג הכדור שלנו בצורה חריגה מבחינה אקלימית, כמו שלא ראינו או ידענו בעבר. גברו גם השיטפונות, הבצורות, שריפות הענק ושינויי הטמפרטורות.

התפיסה היהודית הקבלית טוענת כי כל התופעות המשבריות בטבע נובעות מההתנהלות הלא נכונה של בני האדם, במישור הגשמי ובמישור התפיסתי - רוחני ומציעה שורה של שינויים בתפיסה האישית - חברתית, שיובילו חזרה את האיזון של הטבע והסביבה.

המין האנושי גורם נזקים בלתי הפיכים לעולם, על כך אין ויכוח. כדור הארץ מתחמם ומאיים להטביע את ערי החוף, מקורות המים מזדהמים תדיר ופוגעים בבני האדם ובדגה. האוויר מזדהם והמשאבים הטבעיים נעלמים אט אט.

הגישה הקבלית מעמידה את האדם במרכז ואת הטבע סביבו, כמנהל משאבי העולם. על פי חוכמת הקבלה, דרגות הדומם, הצומח והחי שאנו רואים מחוצה לנו, מקורם - בקיומם בתוכנו. האדם כלול בכל הדרגות הקודמות לו ובתיקון עצמו מתקן אותם, הרי לשם זה הגיע לעולם מלכתחילה. דרגות הדומם, הצומח והחי נטולות הן בחירה חופשית ובכך הן טהורות יותר וקרובות יותר בטבען לטבע הבריאה. האדם לעומת זאת, נברא כבעל בחירה חופשית ואי לכך, יכול הוא להשתמש בטבע, ליהנות מאוצרותיו ובמקביל לשמרו, או להשתמש בו עד כלות המשאב האחרון ולהחריבו. ולראיה, אם היינו אוספים את כל הנזקים שגרמו כל בעלי החיים, הצמחים והדוממים על פני הכדור, לכדור הארץ, לא היינו מגיעים לחלקיק מהנזק אשר גרם האדם לאורך השנים.

הבעיה האקולוגית אם כן, איננה רק בעיה של חיסכון במשאבים, אלא היא בעיה של תודעה. האדם, מונע ע"י שיקולי רווח קצרי מועד, הורס את העולם שעליו הוא חי ובמקום להיות מנהיג הטבע, זה הדואג בחמלה וברחמים כלפי נתיניו, הופך הוא להיות עריץ אגואיסט.

בקוהלת רבא כתוב: " בשעה שברא הקב"ה את האדם הראשון נטלו והחזירו על כל אילני גן עדן ואמר לו: ראה מעשי כמה נאים ומשובחים הם וכל מה שבראתי, בשבילך בראתי. תן דעתך, שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם קלקלת, אין מי שיתקן אחריך ".

הלכות שנת השמיטה הנהוגה ביהדות - הן המגדירות לנו בפשטות את היחס הנכון של האדם לטבע: השתמש, עשה, פתח, גע. האדמה איננה מוזיאון, השתמש בה בכדי לזון עצמך, אך דע, יש זמן להשתמש ויש זמן לנוח. זכור מי נתן לך אותה ועבוד אותה עם כל הכבוד והענווה הראויים.

לסיכום, אומר כי חשתי שהעולם מתעתע בי היות והוזמנתי דווקא למפגש העשירי בנושא "אקולוגיה רוחנית" של המיזם הדתי - חילוני "שערי עדן". אקולוגיה ואיכות הסביבה הם חלק אינטגרלי ומשמעותי ביותר מההוויה שלי ומדרך חיי העכשווית והעתידית. האקולוגיה מהווה אחת מארבעת המחלקות של החברה שאני עומד בראשה "חברה לניהול מעיין בע"מ". אני תקווה שנבין כולנו שמצב הטבע בכי רע ומעיד על מצבו המוסרי של האדם. הטבע " זועק ומשתולל ", היות ובני האדם אחראיים עליו. בני האדם התדרדרו מוסרית והפסיקו להתחשב באינטרסים אחרים, סביבתיים, מלבד טובתם האישית. לכן, עלינו להתעורר לפני שהקרקע תישמט מתחת לרגלינו.

מבוסס על מאמר של משה שרון - חבר מאמן ואדם מדהים. "אקולוגיה לפי הקבלה"

© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן