ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה שיפור ביטחון עצמי ✔כיצד להחמיא לילדים בלי להרוס להם את הבטחון העצמי ✔"אתה הילד הכי חכם בעולם", "את מוכשרת מאוד במתימטיקה" ...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 כיצד להחמיא לילדים בלי להרוס להם את הבטחון העצמי

"אתה הילד הכי חכם בעולם", "את מוכשרת מאוד במתימטיקה", "מי הילדה הכי יפה בגן?"

איך אתם מרגישים עם מחמאות כאלה כלפי ילדים? כלפי הילדים שלכם? נעים לכם הצליל? אם כן, קראו היטב הלאה. אלו מחמאות הרסניות לביטחון העצמי של ילדיכם.

למה מייחסים הישגים?

אפתח בשאלה שמעלה אלפי קון בספרו "החינוך שילדינו ראויים לו". למה היתם רוצים שילדיכם ייחסו את ההישגים שלהם - לכישוריהם, או להשקעה שהם משקיעים? אנסח אחרת. אם ילדיכם קיבל ציון גרוע במבחן, האם היתם רוצים שיחשוב שהציון הגרוע נובע מטפשות, או מן ההשקעה המועטה שהשקיע בלימודיו?

התשובה זהה, כמעט, בכל פורום שבו נשאלת השאלה. הורים ומחנכים בכל העולם, תמימי דיעות: כולם רוצים שילדים ייחסו את הישגיהם להשקעה שהם משקיעים. כולם רוצים שילד שנכשל במבחן כלשהו יאמר לעצמו, לא למדתי מספיק, ועכשיו אלמד יותר.

האם זה מה שילדים אומרים לעצמם בעת כישלון? ובכן, חלק כן, וחלק לא, ורובם לא. רובם אומרים: אני טיפש, או חלש במתימטיקה. אין טעם להתאמץ.

איך לגרום לילדים להעריך השקעה?

ספרים רבים (למשל אלה של קון) נכתבו בנושא הזה. איך לגרום לילדים להעריך השקעה? לרצות ללמוד? ויש שיטות חינוך שמחזקות את האהבה של ילדים להשקעה ולאתגר, ויש כאלה שמדכאות אותו בשיטתיות וביעילות. יש בתי"ס שבהם התלמידים אוהבים ללמוד, סקרנים וחרוצים, ויש בתי ספר (הבה נודה, רבים), שבהם זה לא המצב. בתיה"ס הרגילים שבהם מקדשים תוצאות וציונים, לומדים בהוראה פרונטלית רגילה, בכיתות ענק, הם בהחלט לא צעד בכוון הנכון (זו לא השערה. יש מחקרים רבים שמצביעים על כך - שוב, ראו את ספרו של קון). משרד החינוך בישראל, אגב, מכיר במצב הזה, ויש בתי"ס ניסויים של משרד החינוך, ציבוריים ופתוחים לכל, שבהם החינוך אינו כזה (ביה"ס שאני מכירה אישית הוא "עין הים" בחיפה). אבל את זה יתכן שכבר ידעתם.

לטעמי, עד לא מזמן היה חסר רעיון בסיסי מאוד בתפיסות החינוכיות שלנו. ידענו שאסור לומר לילדים "אתה טיפש", כי אז הם לא ירצו להתאמץ וללמוד, אבל רובנו הפלגנו בהתלהבות בשבחיהם בכל הזדמנות: אתה חכם. אתה מוכשר. אתה תופס מהר. אתה גאון. אתה מנצח תמיד בשח. אתה הראשון בכיתה באנגלית.

"אתה גאון" ו"אתה אידיוט" הם קרובים מאוד

אבל "אתה גאון" הוא הצד השני של אותו מטבע הרסני של "אתה אידיוט". כי אם לפעמים אומרים לי שאני חכם, אז כשלא אומרים, אני מבין מיד (אני די חכם)... שאני טיפש. ויותר מזה: אם כשאני מצליח, אומרים לי שאני חכם, אז לא קשה להסיק: תוצאות נובעות מחוכמה (ולא מהשקעה). וכאשר אני לא מצליח, ברור ממה זה נובע: מטיפשות. ואם אני מצליח כל הזמן, אבל זה כי אני חכם, אז מה יקרה אם יום אחד אפסיק להיות חכם? או אפגוש ילדים חכמים ממני (בבי"ס למחוננים למשל)? ולמה בכלל לגשת לאתגרים? הם עלולים להראות שאני בעצם לא כל כך חכם.

"כוחה של נחישות"

קרול דואק, בספרה "כוחה של נחישות", מספרת על ניסוי שערכה. שתי קבוצות ילדים קיבלו פאזל קל למדי לפתרון. הם פתרו היטב את הפאזל, ואז קיבלו מחמאה. לאחר המחמאה, נשאלו אם הם רוצים לפתור פאזל קל יותר, או קשה יותר. חלקם בחרו בפאזל הקשה, וחלקם בחרו בפאזל הקל. שתי הקבוצות קיבלו מחמאות שונות בתכלית. לכל ילד בקבוצה הראשונה החמיאו: "אתה מאוד חכם, כל הכבוד". לילדים בקבוצה השניה החמיאו משהו כזה, "השקעת הרבה מאמץ וחשיבה, כל הכבוד". ואז נתנו להם לבחור. אתם ודאי יכולים לנחש אילו ילדים בחרו באיזה פאזל. מחמאה אחת ויחידה השפיעה על הבחירה שלהם באופן מכריע. בקבוצה שקיבלה מחמאה על חוכמה, 70% מהילדים בחרו פאזל קל. בקבוצה השניה, שקיבלה מחמאה על השקעה, 70% מן הילדים בחרו בפאזל הקשה, שהוסבר להם שיהיה מעניין יותר.

תפיסות בסיסיות שונות

יש פה משהו עמוק, ולא רק סמנטיקה. יש שתי תפיסות בסיסיות שונות לאנשים. דואק קוראת להן התפיסה המקובעת, והתפיסה המתפתחת. אנשים שמחזיקים בתפיסה המקובעת, חושבים שהישגים נובעים מתכונות אופי. מחוכמה. מכריזמה. מאומץ. אי אפשר לפתח את התכונות הללו, רק להוולד איתן. ואם כך, מטרתם בחיים היא להוכיח את עצמם. להוכיח שהם נולדו עם התכונות הטובות. ורצוי גם להשפיל אחרים בדרך, כדי להוכיח שהם עצמם טובים יותר. אנשים שמחזיקים בתפיסה המתפתחת מאמינים בהתפתחות, בפיתוח כישורים. הם רוצים לבנות את עצמם ואת ההישגים שלהם. והם גם פתוחים לגדילה של אחרים - למה לא? אין הרבה מה להוכיח, יש מה לפתח.

מורישים את התפיסות

והתפיסות שלנו עוברות בירושה לילדינו, דרך ההתנהגות שלנו ודרך השפה שלנו. אם אנחנו אומרים לילד, "אתה מוכשר", אנחנו מפתחים אצלו את התפיסה המקובעת. התפיסה שאומרת שיש דבר כזה אנשים מוכשרים, ויש אנשים לא מוכשרים, וכדאי להכלל בקבוצת המוכשרים. הוא צריך להוכיח את עצמו. כשלא יצליח, הוא ירגיש שאיננו מוכשר. כאשר אנחנו אומרים לילד, "התאמצת והתוצאה יפה", אין פה שום סכנה. הפעם התוצאה יפה, יופי. אם פעם אחרת התוצאה לא תהיה יפה, הוא ידע מה לעשות. להתאמץ יותר. אין פה עניין של כשרון שקיים או לא קיים. יש משיכה לאתגרים, כי הם מהנים, ואין בהם סיכון. כאשר החמיאו לילדים בניסוי על חוכמתם, הם רצו להמשיך להוכיח את חוכמתם, וזאת יעשו בעזרת הפאזל הקל. כאשר החמיאו להם על מאמציהם וחשיבתם, רצו להמשיך בהם, כי הם נהנו מהם, ואין מה להפסיד.

מחמאה שיש בה מתכון להצלחה

המחמאה להשקעה כוללת בתוכה מתכון להצלחה. אם מחמיאים לי על השקעה, אני יודע מה להמשיך ולעשות: כשאני מצליח - להמשיך להתאמץ ולהתפתח, וכשאני נכשל - להמשיך להתאמץ ולהתפתח. אין הבדל גדול בין המקרים עבורי, והמשמעות לא גדולה כל כך של הצלחה או כישלון. המחמאה על כישורים כוללת בתוכה שיפוט בלבד. טוב או רע. ואין מה לעשות עם זה, רק לצהול לזמן קצר בהצלחה (קצר, כי צריך עוד להוכיח את עצמי), ולפחד מאוד, ולהתיאש, בזמן כישלון.

עצה גאונית של ילד

דואק מצטטת ציטוט משעשע במיוחד. היא שאלה ילדים בכיתה ב', "איזו עצה הייתם נותנים לילד בכיתה שלכם שמתקשה בחשבון"? והנה עצה שנתן ילד בעל תפיסה מתפתחת: "תגיד, אתה מתייאש מהר? אתה חושב רגע ואז מפסיק? אם זה מה שקורה לך, אולי כדאי שתחשוב יותר זמן - שתי דקות אולי, ואם לא תצליח, אולי כדאי שתקרא שוב את השאלה. ואם גם אז לא תצליח, כדאי לך להצביע ולשאול את המורה". לילד הזה יש מתכון להצלחה. ילדים בעלי תפיסה מקובעת לא יודעים מה ליעץ. הם אמרו לילד שלא מצליח דברים כגון, "אני מצטער". אין להם מתכון להצלחה, כי מבחינתם, כישלון מעיד על חוסר כישורים.

הסיפור האישי שלי כילדה "חכמה"

כל חיי אמרו לי שאני חכמה מאוד. חכמה מכולם. ונחשו מה חשבתי לעצמי תמיד. שאני די חכמה, זה כן, אבל לא מספיק חכמה. עובדה: תמיד יש אנשים חכמים יותר. האמת היא, שגם לאמי אמרו ללא הרף שהיא חכמה. והתפיסה שלה היתה בדיוק כמו זו שלי: אני חכמה, אבל לא מספיק. מהיום שהפסקתי לחשוב על עצמי כעל חכמה או לא חכמה, ורק לחשוב איך לפתח את עצמי עוד ועוד, התחלתי ליהנות הרבה יותר מהישגי. הם לא אומרים עלי דבר, רק כמה השקעתי בהם. בתור מאמנת, אני יכולה לספר לכם שיש הבדל גדול מאוד באיכות החיים של אנשים שמחזיקים בתפיסות השונות הללו. אנשים שמנסים להוכיח את עצמם ללא הרף, חווים קשיים רגשיים עצומים. ההצלחה מלחיצה אותם, כל כישלון קטן מפיל אותם. הם מתקשים מאוד לפעול בסביבה מאתגרת רגשית. אנשים שאוהבים אתגרים ואוהבים להתפתח, ולא עסוקים כל הזמן בתיוג עצמי של מוכשרים או לא מוכשרים, מוכנים לעמוד באתגרים שמשאירים אותי פעורת פה. למשל, לנסות לקבל משרת ניהול בכירה ביותר בתחום שבו אין להם מושג וחצי מושג. הם הולכים על זה, למה לא? אם לא יקבלו את המשרה, זה לא יאמר דבר עליהם. אם יקבלו אותה, ובכן! יהיה להם הרבה לאן לגדול.

התהליך שעברתי עם ילדי

עברו כמה חודשים מאז שקראתי את הספר הזה - ספר מומלץ בחום, שסיכם היטב את הנושא הזה של מחמאות, שכבר חשבתי עליו מספר שנים. עברתי תהליך. היום אני לא מחמיאה לילדי על שום כישור שלהם. לעולם. אני מחמיאה הרבה על השקעה שהם משקיעים. אני אוהבת אותם, מחבקת אותם ללא סוף, ואוהבת לשבת ולהתבונן בהם מקפצים, רוקדים, מציירים או כותבים. אנחנו בוחנים את הציור או הסיפור, עוברים על הפרטים, מציינים אותם ומתענגים עליהם. אני לעולם לא אומרת להם שהם מוכשרים, כי אני לא מאמינה בכישורים. אם הם מתפארים בהישג שעולה על זה של חבריהם, אני שואלת אותם מה עשו לטובת ההישג הזה, ומשבחת אותם על ההשקעה. אני שואלת אותם מה לדעתם חבריהם עוד לא עשו כדי לקדם את עצמם. כשביתי באה ומראה לי מבחן שבו ענתה נכון על כל השאלות, אני שואלת אותה אם נהנתה לפתור נכון את המבחן. אם היא גאה בעצמה על ההתקדמות שלה בחומר, על הלמידה. את השאלה הקטנונית בדבר הישגיהם של ילדים אחרים במבחן אני שומרת לעצמי. כשבני מנצח אותי ב"משחק הזיכרון", אני לא משבחת אותו על זכרונו הטוב. אני רק מחבקת אותו, ומציינת בשמחה, שהוא מצא יותר זוגות ממה שאני מצאתי. אם אני מרגישה צורך לשבח אותו, אני משבחת אותו על כך שהסתכל, והתרכז היטב. ומכיון שיש לי הרגל מושרש לומר משהו עם כל חיבוק, אני אומרת להם בפשטות, אתה הילד שלי. את הילדה שלי. ולפעמים: אתה בן ה - 4 שלי. את בת ה - 7 שלי. באנגלית זה נשמע קצת יותר טוב.

מה קורה כשמגיעים לנבחרת?

התפיסה שלי הזו, שדואק קוראת לה התפיסה המתפתחת, עומדת למבחן יומיומי בקשר שלי עם בתי. היא מתעמלת בנבחרת התעמלות קרקע. לכאורה, מה יותר תחרותי מנבחרת? מה יותר מעיד על כישוריה או חוסר כישוריה, מאשר זכיה במדליה או אי זכיה במדליה? ולכן בהתחלה, היססתי מאוד אם לרשום אותה לשם. המאמנת הראשית, אמרה שהכישורים שלה גבוליים, אבל כדאי לנסות. פחדתי שהכישורים שלה לא מספיק טובים, ושהיא תהיה מתוסכלת. מכיון שהיא רצתה מאוד, רשמתי אותה בלב כבד, והיא היום נהנית מכל רגע, ומתקדמת המון.

כמה חודשים אחרי שהתחלתי לחשוב על הנושא הזה של תפיסת עולם מקובעת או מתפתחת, אני בכלל לא מתמקדת בצד התחרותי של הנבחרת, או בכישורים שיש או אין לבתי כרגע. מבחינתי נבחרת היא פשוט מקום להתאמן בו הרבה. להתעמל הרבה. לזוז הרבה. לפתח כושר ריכוז ואומץ. לפתח עוד ועוד את תפיסת העולם המתפתחת, לפתח את הכישורים. לעמוד מול אתגר אחרי אתגר, וליהנות מהם. אני עקבית ביחס שלי להישגיה: שמחה כנה יחד איתה, וחוסר שבחים על כישוריה. רק שבחים על כך שהיא מתמידה להתאמן שבוע אימון אחר אימון, שבוע אחר שבוע, גם כשלא כל כך בא לה לצאת מהבית החם אל הגשם, ולנסוע לאימון. היום לא נראה שהכישורים שלה גבוליים בכלל. שמחת החיים שלה והאהבה שלה לספורט, ואולי היחס שלי לאתגרים שמרגיע אותה, מחפים על כל חוסר של כישור שהיה או לא היה לה. ואיך אפשר בכלל למדוד כישורים? אפשר למדוד ביצוע.

אי אפשר להבטיח ניצחון

עכשיו עומדת בפניה התחרות השנתית, ואני מתחילה להכין אותה לתחרות. היא מראה סימני פחד מן התחרות, שבתחילת השנה התרגשה ממנה וציפתה לה. שאלתי אותה מה אמרו להן המאמנות, האם הן חייבות לנצח בתחרות? היא אמרה שכן. אמרו להן שהן חייבות לנצח. צחקנו יחד. בגיל 7 היא כבר מבינה שזה אבסורד. איך אפשר להבטיח ניצחון? אפשר רק להתאמן. את יודעת, אמרתי לה, את ממש לא צריכה לנצח בתחרות. את יודעת מה את צריכה לעשות? שאלתי אותה. והיא חייכה: כן, אני יודעת. פשוט לעשות את זה.

הקטע הזה קיבל תגובות אינסופיות. במייל, בפורומים ואפילו בטלפון. הנה כמו תשובות:

מה עם הישגיות? זה לא חשוב?

שאלו אותי לגבי הישגיות ולגבי תחרותיות. יש בהשגיות ובתחרותיות שני חלקים. אחד הוא לנצח אחרים. והשני הוא לנצח את עצמנו. לנצח אחרים לא מעניין אותי, אישית. להיפך, אני רוצה שכולם יצליחו וישגשגו. מעניין אותי לנצח את עצמי, וללמד את ילדי וכל מי שרוצה ללמוד, לנצח את עצמם. להתקדם צעד צעד, לעבר השאיפות והחלומות שלנו, ולא לעצור. לא לעצור בכישורים או ביכולות הנוכחיים שלנו, אלא תמיד לחפש את הדרך ליצור עוד יכולת, ולקדם עוד עניינים. בביה"ס של בתי אמרו שהיא הישגית. הופתעתי מאוד: הישגית? איך זה יכול להיות? מעולם לא אמרתי לה חצי מילה על חשיבותו של ציון, או נצחון כלשהו, אלא רק על לפתח את יכולות הקריאה, הכתיבה והחישוב שלה. זה הדבר היחיד שמעניין אותי. הפיתוח. אבל בעולם המעשי, גישה כזו של פיתוח כישורים מביאה להרבה השגים. כי מטבענו, אנחנו פעילים, סקרנים, ורוצים דברים. אם אנחנו לא מבלבלים את עצמנו ואת ילדינו עם הסוגיות של חוכמה או טפשות, וכישורים כאלה ואחרים, אין סיבה שלא נגיע להשגים מרשימים.

"אני רוצה שהילד שלי ידע שהוא חכם"

כך אמרו לי לפחות חמש אימהות. תשובתי? אני לא רוצה שילדי ידעו שהם חכמים. ממש לא. אני רוצה שהם ידעו אלף דברים אחרים. שמהשקעה מתקדמים. שיתעניינו. שיסתקרנו. שיחקרו. שיפרגנו לאחרים. אי אפשר להתחמק מהבור הזה. אם יש חוכמה, יש גם טיפשות. אם הם יכולים להיות חכמים, הם יכולים להיות גם טפשים. מה אם יגיעו למבחן קשה מאוד, כמו "תלפיות" בצבא, או משהו כזה, ולא יצליחו בו? אז הם לא חכמים? אי אפשר לצאת טוב מהתפיסה של חכם / טיפש. כמו שאני אוהבת לומר, "אי אפשר לרקוד על כל הקצוות של העוגה". אי אפשר גם שהילד ישמע כל הזמן שהוא חכם, וגם שידע שמה שיקדם אותו בחיים היא השקעתו, ולא תכונותיו.

האמת היא להתאמץ ספרים מומלץ כבוד הערכה ילדים אני לא מצליח תלמיד הזיכרון התפתחות איך להחמיא לילד איך להיות בטוח בעצמי איך להיות בטוח בעצמך בטוח בעצמי בטוח בעצמך בטחון בטחון עצמי ביטחון ביטחון עצמי ביטחון עצמי אמיתי ביטחון עצמי בחיים ביטחון עצמי גבוה ביטחון עצמי חזק ביטחון עצמי חלקי ביטחון עצמי ירוד ביטחון עצמי מופרז ביטחון עצמי נמוך בניית ביטחון עצמי בעיות ביטחון עצמי בעיית ביטחון עצמי הבטחון הבטחון העצמי הבטחון עצמי הביטחון הביטחון העצמי הגברת ביטחון עצמי הגברת הביטחון העצמי הגדלת ביטחון עצמי הגדלת הביטחון העצמי החזרת ביטחון עצמי החזרת הביטחון העצמי העלאת ביטחון עצמי העלאת הביטחון העצמי העצמי העצמת ביטחון עצמי העצמת הביטחון העצמי הרגשת ביטחון עצמי חוסר בטחון עצמי חוסר ביטחון עצמי חיזוק ביטחון עצמי חיזוק הביטחון העצמי חסר ביטחון עצמי ילד ילדה ילדים לבנות ביטחון עצמי להגביר את הביטחון העצמי להגדיל את הביטחון העצמי להוריד ביטחון עצמי להחזיר את הביטחון העצמי להחמיא להחמיא לילד להיות בטוח בעצמי להיות בטוח בעצמך להעלות את הביטחון העצמי להעלות ביטחון עצמי להעצים את הביטחון העצמי להרגיש ביטחון עצמי להשיג ביטחון עצמי לחזק את הביטחון העצמי לחזק ביטחון עצמי לילדים ליצור ביטחון עצמי לפרגן לפתח את הביטחון העצמי לפתח ביטחון עצמי לרכוש ביטחון עצמי לשדר ביטחון עצמי לשפר את הביטחון העצמי לשפר ביטחון עצמי מהו ביטחון עצמי מחמאות פיתוח ביטחון עצמי פיתוח הביטחון העצמי רוצה ביטחון עצמי שידור ביטחון עצמי שיפור ביטחון עצמי שיפור הביטחון העצמי תחושת ביטחון עצמי
ביטחון עצמי, שיפור ביטחון עצמי, העלאת בטחון עצמי - איך לרכוש ביטחון עצמי? איך לחזק את הביטחון העצמי?
ביטחון עצמי, שיפור ביטחון עצמי, העלאת בטחון עצמי - איך לרכוש ביטחון עצמי? איך לחזק את הביטחון העצמי? ובו יתבאר העניין של שיפור ביטחון עצמי ושל העלאת ביטחון עצמי. ויתבאר, איך לשפר בטחון עצמי? איך ליצור בטחון עצמי גבוה? איך להתמודד עם חוסר ביטחון עצמי ועם ביטחון עצמי נמוך? וגם, איך לפתח בטחון עצמי? ועוד. ומי שיתבונן על העניין יראה, כי ביטחון עצמי, הוא בעצם סוג של תחושה אישית של האדם, ולא מעבר לכך. ז"א ביטחון עצמי, הוא לא משהו שהוא קיים בעולם שמחוץ לאדם. אלא הוא משהו, שהוא קיים בתוך האדם, כתחושה אישית של האדם. ויכול להיות אדם, שכלפי חוץ יהיה נדמה שיש לו המון ביטחון עצמי, אבל בתוכו יש לו חוסר בטחון עצמי. והאדם יכול גם לנסות לעבוד על עצמו ולהתנהג, כאילו יש לו בטחון עצמי גבוה, למרות שבאמת יש לו ביטחון עצמי נמוך. וביטחון עצמי, הוא תחושה אישית של האדם. וכאשר האדם מחפש איך לשפר את הביטחון העצמי שלו, ואיך לחזק ואיך לפתח את הביטחון העצמי שלו, הרי שמה שהאדם באמת רוצה להבין, זה איך לשנות את התחושה הפנימית שלו, של חוסר הביטחון העצמי. ואיך במקום התחושה הפנימית של הבטחון העצמי הנמוך, איך במקומה, ליצור תחושה פנימית, של ביטחון עצמי גבוה. ואם נתבונן היטב בעניין, נראה כי כל התחושות של האדם, יש להן שורש אחד. והשורש של התחושות והרגשות של האדם הוא, המחשבה של האדם. כי כל ... זה יוצר אצלו רגש כלשהו. ונמצא אם כן, כי כדי לשפר את הבטחון העצמי וכדי לרכוש ביטחון עצמי גבוה, לשם כך על האדם לנסות להבין, מהי המחשבה שיש בתוכו, שהיא זו שאחראית על התחושה האישית שלו, של הבטחון העצמי. ואם יצליח האדם לשפר את המחשבה שלו שאחראית על הבטחון העצמי שלו, הרי שהוא יצור אצל עצמו, תחושה של ביטחון עצמי גבוה. ואם נתבונן נראה, כי המחשבה שיוצרת אצל האדם חוסר בטחון עצמי, היא הספק. כי ספק, הוא ההפך של בטחון. וכאשר יש לאדם ספקות כלשהן, על ידי זה נוצרת אצלו ירידה ב
חוסר ביטחון עצמי, איך לרכוש ביטחון עצמי? איך להעלות ביטחון עצמי? איך ליצור ביטחון עצמי? איך להיות בטוח בעצמך? איך להעריך את עצמך? הערכה עצמית, איך לשפר ביטחון עצמי? שיפור ביטחון עצמי, חלק 1
חוסר ביטחון עצמי, איך לרכוש ביטחון עצמי? איך להעלות ביטחון עצמי? איך ליצור ביטחון עצמי? איך להיות בטוח בעצמך? איך להעריך את עצמך? הערכה עצמית, איך לשפר ביטחון עצמי? שיפור ביטחון עצמי, חלק 1
חוסר ביטחון עצמי, איך לרכוש ביטחון עצמי? איך להעלות ביטחון עצמי? איך ליצור ביטחון עצמי? איך להיות בטוח בעצמך? איך להעריך את עצמך? הערכה עצמית, איך לשפר ביטחון עצמי? שיפור ביטחון עצמי, חלק 1 עכשיו נניח שבן אדם יש לו חוסר ביטחון עצמי הוא מרגיש שיש לו חוסר ביטחון עצמי, אוקי ואז שואלים אותו "למה יש לך חוסר ביטחון עצמי" אז הוא אומר "יש לי חוסר ביטחון עצמי" נגיד "למה לא עשית את זה ואת זה? אני מרגיש שי לי חוסר ביטחון עצמי, למה יש לך חוסר ביטחון עצמי? אני מרגיש שאני לא טוב מספיק, לא מספיק טוב". עד כאן יכול להיות סיפור כזה והשאלה היא מה הנחות היסוד, עכשיו ואז כדי לצאת מזה נניח צריך לבדוק מה האמת לבדוק את הנחות היסוד ולבדוק אם הן אמת. מה הנחות היסוד של הבן אדם זאת השאלה, בן אדם אומר "יש לי חוסר ביטחון עצמי כי אני לא מספיק טוב". ש: קודם כל בשביל לעשות משהו הוא חושב שהוא צריך להיות טוב. אליעד: אתה הבנת מה אני שאלתי מה אני שאלתי? ש: מה הנחות היסוד. אליעד: כן. ש: של אדם שחושב שאם הוא רוצה לעשות איזה פעולה והוא מרגיש שהוא לא מספיק טוב. אליעד: לא, בן אדם אומר "אין לי ביטחון עצמי, למה אין לך ביטחון עצמי? כי אני מרגיש שאני לא מספיק טוב", עכשיו אנחנו עוזרים לו לבדוק מה האמת אז מה הוא צריך לשאול את עצמו? ש: קודם כל הבסיס הוא חושב שלעשות משהו הוא צריך ביטחון עצמי ובשביל ביטחון עצמי הוא צריך לחשוב שהוא מספיק טוב, לא חזרתי על זה פשוט. אליעד: אוקי עוד פעם אז מה השאלות שהוא צריך לשאול את עצמו? ש: "האם בשביל לעשות משהו אני צריך ביטחון עצמי, האם בשביל ביטחון עצמי אני צריך להרגיש שאני טוב?" זה שתי שאלות כאילו שאני רואה אותן ישר. אליעד: כן זהו? ש: רגע לא יש עוד הרבה. אליעד: לא יודע אני שואל. ש: עוד שתיים שלוש, לא זה מה עוד אני צריך לחשוב עוד קצת. אליעד: הכי פשוט "האם אני טוב". עכשיו רוב האנשים עוד פעם נגיד שיש להם בעיה של חוסר ביטחון, נגיד בן אדם יש לו בעיה של חוסר ביטחון עצמי "למה אתה מפחד? אני מרגיש שאני לא מספיק טוב, אוקי בא נבדוק האם אתה מספיק טוב?" אבל זה לא נכון יש פה עוד הנחת יסוד, כאילו זה נכון שצריך לבדוק האם אתה מספיק טוב אבל צריך גם לבדוק את הנחת היסוד שאומרת שאם אתה לא מספיק טוב אז אין לך ביטחון עצמי זאת גם כן הנחת יסוד. יכול להיות שאתה לא מספיק טוב ועדיין אתה יכול להיות לך ביטחון עצמי ומה שהוא אמר זה גם כן האם בכלל חייב שיהיה לך ביטחון עצמי שזה דומה ל..., אוקי עכשיו מה זה ביטחון עצמי מה זה אומר נגיד בהקשר הזה נגיד בן אדם רוצה לבדוק אם הוא מספיק טוב או לא איך הוא יכול לבדוק איך בודקים? ש: טוב ביחס למה? אליעד: יפה אז טוב ביחס למה, איך בודקים איך יודעים? ש: נניח ביחס למטרה שהוא הגדיר לעצמו ביחס לאחרים. אליעד: אם בן אדם אומר "אין לי ביטחון עצמי כי אני לא מספיק טוב" אז איך אנחנו צריכים לבדוק אם הוא מספיק טוב או לא? ש: שואלים אותו "באיזה נקודה אין לך ביטחון עצמי", יכול להיות שהוא טוב בזה אבל בזה הוא לא מרגיש טוב אז "במה אתה חושב שאתה לא מספיק טוב באיזה נושא". אליעד: לא קודם צריך לבדוק מה זה חוסר ביטחון עצמי "אני מרגיש לא בטוח בעצמי לנסוע, למה? אני לא מספיק טוב לנסוע" זאת השאלה האם אתה לא מספיק טוב ביחס ל - לנסוע והאם זה שאתה לא מספיק טוב ...
חוסר ביטחון עצמי, איך לרכוש ביטחון עצמי? איך להעלות ביטחון עצמי? איך ליצור ביטחון עצמי? איך להיות בטוח בעצמך? איך להעריך את עצמך? הערכה עצמית, איך לשפר ביטחון עצמי? שיפור ביטחון עצמי, חלק 2
חוסר ביטחון עצמי, איך לרכוש ביטחון עצמי? איך להעלות ביטחון עצמי? איך ליצור ביטחון עצמי? איך להיות בטוח בעצמך? איך להעריך את עצמך? הערכה עצמית, איך לשפר ביטחון עצמי? שיפור ביטחון עצמי, חלק 2
חוסר ביטחון עצמי, איך לרכוש ביטחון עצמי? איך להעלות ביטחון עצמי? איך ליצור ביטחון עצמי? איך להיות בטוח בעצמך? איך להעריך את עצמך? הערכה עצמית, איך לשפר ביטחון עצמי? שיפור ביטחון עצמי, חלק 2 - פרומו ש: אז אני חושבת כאילו אתה אומר להסתכל על האמת אבל אולי האמת מעוותת מבחינתי בגלל החוסר ביטחון שלי אני לא יכולה לראות את האמת כמו שצריך. אליעד: מה זה אומר לדוגמא את רוצה לתת דוגמא? ש: כאילו אולי אני לא שופטת את עצמי נכון החוסר ביטחון שלי גורם לי להסתכל בצורה לא נכונה על האמת לא בצורה אובייקטיבית. אליעד: זה נכון. ש: אז איך אני אדע מה ... תגידי "מה שאני חושבת", מה האמת שלך את אומרת יכול להיות מצב שבן אדם אומר האמת שלי שאני לא יודע מה האמת כי יכול להיות שזה שאני חושב שאני אכשל זה עצמו נובע מהחוסר ביטחון עצמי קודם כל אם זאת האמת אז עדיף להגיד שזאת האמת זה יותר טוב מאשר להגיד "אני בטוח אכשל" וזה ... לא אדע מה האמת. אליעד: אבל זה לא תמיד מי אמר שתמיד. ש: לא יודעת אם אני מאוד חסרת ביטחון אני אף פעם לא אדע מה האמת ותמיד אגיד לעצמי אני לא יודעת אני אשאר בחוסר ביטחון. אליעד: לא זה בסדר אז מה עושים את רוצה לתת דוגמא נגיד למשהו אז בודקים אז מה הבעיה לבדוק אבל לוקחים את המשימה נגיד חוסר ביטחון עצמי תמציאי משהו מבחן נגיד. ש: אני לא יודעת על מה דיברתם מקודם. אליעד: לא משנה דיברנו על חוסר ביטחון באופן כללי נגיד. ש: לא יודעת לא כזה קישרתי. אליעד: אוקי אז אני אומר עוד פעם מה שאפשר לעשות זה לקחת לבדוק נגיד שאת אומרת "אני לא יודעת אם אני חושבת שאני לא יכולה להצליח בגלל החוסר ביטחון עצמי או שיש לי חוסר ביטחון עצמי כי אני לא יכולה להצליח", עוד פעם שנייה כי בן אדם אומר "אני לא יודע מה קדם למה האם יש לי חוסר ביטחון עצמי כי אני באמת לא יכול להצליח או שאני חושב שאני לא יכול להצליח בגלל שיש לי חוסר ביטחון עצמי" נכון אז מה שעושים עוד פעם אז יכול להיות בן אדם שהוא דפוק בחיים בהרבה תחומים אבל עדיין בתחום מסוים יכול להיות לו ביטחון עצמי ולכן הכי טוב זה לקחת את הדבר הספציפי ולבדוק אותו. נגיד בן אדם אומר "יש לי חוסר ביטחון עצמי נגיד לעשות איזה מבחן לגשת לרעיון עבודה מסוים" נגיד אז בוא נשב נחשוב בהיגיון מה הפחדים מה ... לא יכול לשנות כאילו בא נבדוק את זה. עכשיו אם בן אדם מאמין שהוא לא יצליח הוא בבעיה אם הוא מאמין שהוא יצליח הוא גם בבעיה כי הוא לא בטוח שהוא יצליח ואז יש לו חוסר ביטחון עצמי "אולי לא תצליח? לא אני אצליח, ואולי לא תצליח? יצליח לא יצליח". לכן הכי טוב זה לא להאמין ... ולכן הוא לא מתאמץ זה נכון כי הסיבה שהוא נכשל זה כי הוא לא התאמץ לא כי הוא לא האמין בעצמו, אם באופן אובייקטיבי אם הבן אדם הזה יתאמץ הוא יצליח אז גם בן אדם בלי בטחון עצמי שחושב שיש סיכוי סביר שהוא יכשל אם הוא יתאמץ אז אם באופן אובייקטיבי אם הוא מתאמץ הוא יכול להצליח אז אם הוא יתאמץ הוא יצליח. זאת אומרת זה נכון שהרבה פעמים בן אדם בלי ביטחון עצמי אז הוא גם לא יתאמץ כי הוא אומר "אני בכל מקרה אכשל" ואז אם הוא לא יתאמץ אז הוא כנראה גם יכשל זה נכון אבל אז הוא נכשל לא בגלל החוסר ביטחון עצמי שלו אלא בגלל שהוא לא התאמץ, אם בן אדם אומר "אני הולך לפי האמת האמת היא שאני לא יודע אם אני ... אצליח" אז הוא גם יכשל כי הוא אומר "טוב אני בכל מקרה לא אצליח אז למה להתאמץ" אז הוא גם יכשל הכי טוב זה לא להאמין אתה רוצה להשיג את המטרה תתאמץ להשיג אותה עם ביטחון עצמי ובלי ביטחון עצמי זה לא מעניין כאילו אתה רוצה משהו תעשה אותו זהו. מה את אומרת זה מקובל עלייך? ש: כן אבל זה לא מתחבר לי עם השאלה הראשונית של האמת. אליעד: שמה דברי דרכי מה שמה? ש: ששאלתי משהו לגבי העניין. אליעד: היא שאלה איך אתה יכול לדעת אם החוסר ביטחון נובע מזה שאתה באמת לא טוב או זה שאתה חושב שאתה לא טוב זה נובע מהחוסר ביטחון אבל ברמה הלוגית אם אתה נצמד לאמת אין את הבעיה הזאת כי מה בעצם היא שואלת האם החוסר ביטחון עצמי שלך הוא אמיתי או שהחוסר ביטחון עצמי גורם לך לשקר את עצמך ולחשוב שלא תצליח ולכן אני חזרתי לנקודת ההתחלה שתשב תחשוב בהיגיון אל ... כן. ש: לנתח מה האמת הוא יכול לחשוב שהאמת היא. אליעד: לא רגע תעצור מה התחלת אין לו מספיק שכל או הוא חושב שאין לו מספיק שכל. ש: או זה או זה. אליעד: לא כי זה חוסר ביטחון מה שאתה אומר עכשיו, לא זה לא או זה או זה איך החלטת שאין לו מספיק שכל? ש: נניח בגלל
אומץ / ביטחון עצמי - איך להגיע לאומץ אמיתי וחזק באמת? איך להיות בטוח בעצמך?
... / ביטחון עצמי - איך להגיע לאומץ אמיתי וחזק באמת? איך להיות בטוח בעצמך? אומץ. ההצלחה של האדם תלויה בעד כמה יש לו אומץ. ככל שיש לאדם יותר בטחון עצמי, כך יש לו יותר אומץ. האומץ של האדם מאפשר לו לחיות ללא פחד. איך מגיעים לאומץ? איך מחזקים את האומץ? תשובה: כדי שיהיה לאדם אומץ אמיתי וטוב באמת, עליו להיות מסוגל להישען על ... לו על מי לסמוך. ככל שיש לאדם יותר בטחון עצמי שיש לו על מי לסמוך, כך יש לו יותר אומץ. השאלה היא, על מה בדיוק יכול האדם להישען כדי לחזק את האומץ ואת הביטחון העצמי? תשובה: המשענת הטובה ביותר של האדם, היא האמת. ידיעת האמת, היא המשענת הטובה ביותר. כאשר האדם נשען על האמת, הרי שאינו יכול ליפול. האמת תומכת באדם ומחזיקה אותו שלא ייפול ... אין ממה לפחד. אומץ = ידיעת האמת = ביטחון עצמי = חוסר פחד = טוב אמיתי. ...
ספקות / חוסר וודאות - איך להתמודד עם ספקות? מה טוב בחוסר וודאות?
... טוב בחוסר וודאות? ספקות. ספק = חוסר וודאות. ספקות וחוסר וודאות הם דבר מאוד לא נעים. ספקות = חוסר יכולת לקבל החלטות נכונות באופן מהיר = חוסר ביטחון עצמי. וודאות = יכולת לקבלת החלטות בצורה מהירה = בטחון עצמי. הספקות שיש לאדם בחיים מגבילים אותו בכל תחום. כאשר האדם אינו בטוח במשהו הוא אינו מסוגל לדעת ...
חרדות / פחדים / חששות - ממה נובעת חרדה? מה יוצר פחד? איך להתמודד איתם?
... תלות חיצונית רגשית. הרגש של האדם תלוי בצורה החיצונית של המציאות שסביבו. בטחון עצמי = תלות רגשית פנימית. הרגש של האדם אינו תלוי בחיצוני אלא ...
שאפתנות / תעוזה / אומץ / ביטחון עצמי / אמונה עצמית - מהי מהותן?
... / תעוזה / אומץ / ביטחון עצמי / אמונה עצמית - מהי מהותן? שאיפות = רצונות. אדם ... היא הרצון של האדם לחוות שלמות ולהתקרב אל השלמות. אם אדם אינו שאפתן, הוא לעולם לא יוכל להגיע אל השלמות. שאפתנות, תעוזה, אומץ, בטחון עצמי, אמונה עצמית וכולי, הן תכונות נדרשות כדי להגיע ...
עתיד / חיזוי העתיד / יצירת העתיד - איך לחזות ולשנות את העתיד?
... האדם יודע בוודאות כי בעתיד יהיה טוב אמיתי באמת וכי כל מה שהוא ירצה יקרה, הרי שהאדם היה מרגיש שלמות ביחס לעתיד. השאלה היא: כיצד יכול האדם להגיע למצב כזה של בטחון עצמי מלא בכך שהעתיד יהיה מושלם וכרצונו? תשובה: על ידי שהאדם מתנתק מהמעטפת החיצונית של האירועים ומתחבר למהות האחת שלהם. ...
ביטחון עצמי / אמונה עצמית - איך לרכוש ביטחון עצמי? איך להיות בטוח בעצמך?
ביטחון עצמי / אמונה עצמית - איך לרכוש ביטחון עצמי? איך להיות בטוח בעצמך? ביטחון עצמי, העלאת ביטחון עצמי, שיפור ביטחון עצמי, הערכה עצמית, דימוי עצמי, אמונה עצמית - איך משיגים אותם? איך לשפר בטחון עצמי? איך ליצור ביטחון עצמי גבוה? איך להתמודד עם ביטחון עצמי נמוך ועם חוסר בטחון עצמי? איך לפתח בטחון עצמי? על האדם לדעת כי יש שני סוגים של בטחון עצמי ואמונה עצמית. יש בטחון עצמי אמיתי ויש ביטחון עצמי שקרי. בטחון עצמי אמיתי = בטחון עצמי שנובע מהאמת. האדם בוטח במשהו אמיתי. ביטחון עצמי שקרי = בטחון עצמי שנשען על שקר ועל דמיון. לדוגמא: אדם שיש לו בטחון עצמי שהוא יכול לעוף בשמים כמו ציפור, זהו לדוגמא ביטחון עצמי שקרי שאינו תואם את המציאות. זהו ביטחון עצמי שסופו במפלה. לעומת זאת, אדם שבטוח בעצמו שהוא יצליח להשיג מטרה שהוא אכן באמת יכול להשיג אותה, זהו ביטחון עצמי אמיתי וטוב. ברמה המעשית: ביטחון עצמי שקרי = האדם בטוח שהעולם יהיה כפי מה שהוא רוצה. בטחון עצמי אמיתי = האדם בטוח שהוא אישית ירגיש טוב בכל מצב. בטחון עצמי שקרי מתמקד בחיצוניות. בטחון עצמי שקרי מבטיח לאדם הבטחות שונות שהאדם אינו יכול להיות בטוח בכך שהן אכן יקרו. בטחון עצמי שקרי מבטיח לאדם שהצורה החיצונית של ... נשען על כוחו החיצוני המדומה, ונדמה לו כאילו הוא יגרום למציאות החיצונית להיות כרצונו. בטחון עצמי שקרי מלווה בפחד וחשש מפני זה שהביטחון העצמי יתגלה כשקרי. לעומת זאת יש גם
פזיזות / ישוב הדעת - איך לפעול בפזיזות שנובעת מישוב הדעת?
... כן טובה? כאשר האדם מסוגל בפזיזות לקבל החלטה טובה מתוך ישוב הדעת. פירוש: כאשר האדם רואה את תמונת המצב המלאה בשלמות, אז באפשרותו לקבל החלטות מהירות שנראות כפזיזות. בטחון עצמי = קבלת החלטות בצורה מהירה. חוסר בטחון עצמי = קושי בקבלת החלטות. פזיזות = בטחון עצמי שגוי = קבלת החלטות מהירות מתוך מחשבה שגויה. ישוב הדעת = בטחון עצמי אמיתי = קבלת החלטות טובות בצורה מהירה. ברמה המעשית: כדי להיות מסוגל לקבל החלטות בצורה מהירה, כ"כ מהירה עד כדי כך שהיא נראית כפזיזות, על האדם להיות בקיא בשלמות ...
1 2 3 4 ...5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על שיפור ביטחון עצמי
לזמן מוגבל!     👈1 ב 150  👈4 ב 400     📞 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: שיפור ביטחון עצמי, איך לשתול מחשבות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להצליח בזוגיות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך למצוא זוגיות? איך להעביר ביקורת בונה? איך לשנות תכונות אופי? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להתמודד עם גירושין? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להאמין בעצמך? איך להיגמל מהימורים? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להיות מאושר ושמח? איך לפתח יכולות חשיבה? איך ליצור אהבה? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לקבל החלטות? איך לפרש חלומות? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בראיון עבודה? איך לחנך ילדים? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לעשות יותר כסף? איך לשפר את הזיכרון? איך לנהל את הזמן? איך לא להישחק בעבודה ועוד...



שקט נפשי אמיתי - הספר על: שיפור ביטחון עצמי, איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? דיכאון? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? כעס ועצבים? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם חרדות ופחדים של ילדים? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים ועוד...



להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם באמת הכל לטובה? האם הכל אפשרי? מה יש מעבר לזמן ולמקום? בשביל מה לחיות? האם לדומם יש תודעה? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם יש משמעות לחיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש אמת מוחלטת? אולי אנחנו במטריקס? האם יש בחירה חופשית? האם אפשר לדעת הכל? למה לא להתאבד? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך נוצר העולם? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך נוצר העולם? למה העולם קיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם המציאות היא טובה או רעה? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מה המשמעות של החיים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? איך להיות מאושר? האם יש או אין אלוהים? מי ברא את אלוהים? למה יש רע וסבל בעולם? למה יש רע בעולם? איך להנות בחיים ועוד...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
   



האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא הדרכה, מאמן אישי לביטחון עצמי, מאמן אישי לירידה במשקל בנושא שיפור ביטחון עצמי - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1563 שניות - עכשיו 19_04_2024 השעה 18:23:00 - wesi4