הודפס מהאתר Yeda.EIP.co.il/?key=87229
בודהיזם - השיחה עם סוּבְּהַה - מוסר, ריכוז, חוכמה

השיחה עם סוּבְּהַה

מוסר, ריכוז, חוכמה

Subha Sutta

הצעיר סובהה (Subhamavavatthu)

1.1. כך שמעתי [1]. פעם אחת המכובד אננדה התגורר בסָאוַוטְּהִי, בחורשת גֶ'טַה, בפארק אַנָאטְהַפִּינְדִיקַה, זמן קצר לאחר מותו הסופי של הבודהה [2]. באותה עת הצעיר סוּבְּהַה, בנו של טוֹדֵיַּיה [3], שהה בסָאוַוטְּהִי לשם עסקים שונים.

1.2. וסובהה אמר לבחור צעיר מסויים: "לך, חביבי, אל המקום בו המכובד אננדה נמצא, ושאל אותו בשמי לשלומו, אם בריאותו טובה, אם אינו תשוש, אם הוא חזק, מלא מרץ וחי בנוחות, ואמור לו: 'יהיה טוב אם המכובד אננדה, מתוך חמלה, יבקר את משכנו של סובהה בנו של טודייה. '"

1.3. "בסדר גמור, אדוני", השיב האדם הצעיר. ולאחר מכן הלך אל המכובד אננדה, החליף עמו ברכות נימוסין, התיישב במקום ראוי, ואז העביר את ההודעה.

1.4. והמכובד אננדה השיב: "אין זה הזמן המתאים כעת, בחור צעיר. היום לקחתי תרופה כלשהי. אולי יהיה אפשר לבוא מחר אם הזמן והמאורע יתאימו. " והצעיר קם, חזר אל סובהה ודיווח לו על חילופי הדברים בינו לבין המכובד אננדה, והוסיף "משימתי הושלמה כך, שיתכן והמכובד אננדה יגיע אם יזדמן לו מחר. "

1.5. ואכן, לאחר שהסתיים אותו לילה, המכובד אננדה התלבש מוקדם בבוקר, לקח את גלימתו וקערתו, ובליוויו של המכובד צֵ'טַקַה [4], הגיע אל משכנו של סובהה, והתיישב במקום שהוכן קודם לכן. סובהה ניגש אל המכובד אננדה, החליף איתו ברכות נימוסין והתיישב במקום ראוי. ואז הוא אמר: "המכובד אננדה היה זמן רב עוזרו האישי של המכובד גוטמה, שהה במחיצתו והיה בקרבתו. אתה אננדה המכובד, תדע אילו דברים המכובד גוטמה שיבח ועם מה הוא דירבן, המליץ, וביסס אנשים. מה היו הדברים האלו? "

1.6. "סובהה, היו שלוש קבוצות של דברים אותם הבודהה שיבח, ואיתם הוא דירבן, המליץ וביסס אנשים. מהן השלוש? קבוצת המוסר האצילי [5], קבוצת הריכוז האצילי וקבוצת החוכמה האצילית. אלו היו שלוש הקבוצות אותן הבודהה שיבח... "

קבוצת המוסר (Slakkhandha)

"אם כך, אננדה המכובד, מהי קבוצת המוסר האצילי אשר המכובד גוטמה שיבח...? "

1.7. -29 "בחור צעיר, טַטְהָאגַטַה מופיע בעולם, ארהנט, ראוי להערכה, בודהה ער בשלמות בזכות עצמו, מושלם בידע ובמוסר, הוא שהלך - מעבר, יודע העולמות, הטוב במאמנים את אלו הראויים לאימון, מורה בני האדם והישויות השמימיות, בודהה, טהור מעבר לכל ספק. הוא מגלה את העולם הזה לידיעת אחרים עם כלל הדֶווֹת, המָארוֹת, והבְּרַהְמוֹת שבו, את הדור הזה עם הפרושים והברהמינים, השליטים והאנשים, לאחר שהבין אותו בידיעה ישירה. הוא מלמד את הדהמה הטובה בהתחלה, טובה באמצע, וטובה בסוף, בעלת משמעות ומנוסחת היטב. הוא מציג את החיים הרוחניים המושלמים והטהורים לחלוטין.

חניך יוצא קדימה אל חיי חסר - בית ומתרגל מוסריות... (סוטה 2, פסקאות 41-63) כך הוא מפתח את המוסר במלואו.

1.30. זוהי קבוצה המוסר האצילי אותה הבודהה שיבח... אך עדיין נותר עוד לעשות. "

"זה נפלא, המכובד אננדה, זה מדהים! קבוצה זו של המוסר האצילי ממומשת בשלמות, לא מתירה דבר חלקי. ואינני רואה את הקבוצה הזו של מוסר אצילי ממומשת כך בשום מקום בין הפרושים והברהמינים של כיתות אחרות. ואם מי מהם היה מוצא שלמות כזו בהם, היו אומרים: 'עשינו די והותר! מטרת הפרישות שלנו הושגה! לא נותר דבר נוסף לעשות מעבר לכך! ' ועדיין המכובד אננדה מצהיר שנותר עוד לעשות! "

קבוצת הריכוז (Samdhikkhandha)

2.1. "אננדה המכובד, מהי קבוצת הריכוז האצילי אשר המכובד גוטמה שיבח...? "

2.2. -18 "הוא שומר על דלתות החושים... (סוטה 2, פסקאות 64-74). הוא משיג את ארבעת הג'האנות... (סוטה 2, פסקאות 75-82) כך הוא מפתח את התודעה במלואה. הוא משיג זאת דרך ריכוז.

2.19. זוהי קבוצת הריכוז האצילי אותה הבודהה שיבח... אך עדיין נותר עוד לעשות. "

"זה נפלא, המכובד אננדה, זה מדהים! קבוצה זו של הריכוז האצילי ממומשת בשלמות, לא מתירה דבר חלקי. ואינני רואה את הקבוצה הזו של ריכוז אצילי ממומשת כך בשום מקום בין הפרושים והברהמינים של כיתות אחרות. ואם מי מהם היה מוצא שלמות כזו בהם, היו אומרים: 'עשינו די והותר! מטרת הפרישות שלנו הושגה! לא נותר דבר נוסף לעשות מעבר לכך! ' ועדיין המכובד אננדה מצהיר שנותר עוד לעשות! "

קבוצת החוכמה (Pakkhandha)

2.20. "אננדה המכובד, מהי הקבוצה של החוכמה האצילית אשר המכובד גוטמה שיבח...? "

2.21. -22 "וכך, עם תודעה מרוכזת הוא משיג תובנות שונות... (ראה סוטה 2, פסקאות 83-84). הוא משיג זאת דרך חוכמה.

2.23. -36 הוא מבין את ארבעת אמיתות האציליים, הדרך וחידלון התחלואים (ראה סוטה 2, פסקאות 85-97), והוא יודע שהלידה מוצתה, החיים הרוחניים הושלמו, מה שהיה לעשות נעשה, לא נותר דבר נוסף לעשות מעבר לכך. '

2.37. זוהי קבוצת החוכמה האצילית אשר הבודהה שיבח, איתה הוא דירבן, המליץ, וביסס אנשים. ומעבר לכך לא נותר דבר נוסף לעשות.

"זה נפלא, המכובד אננדה, זה מדהים! קבוצה זו של החוכמה האצילית ממומשת בשלמות, לא מתירה דבר חלקי. ואינני רואה את הקבוצה הזו של חוכמה אצילית ממומשת כך בשום מקום בין הפרושים והברהמינים של כיתות אחרות. ואין דבר לעשות מעבר לכך!

מצויין, המכובד אננדה, מצויין! זה בדיוק כמו ליישר את מה שהפוך, או לחשוף את מה שמוסתר, או להראות את הדרך הנכונה למי שאבד, או להביא מנורה אל מקום חשוך כך שבעלי ראיה יוכלו לראות עצמים, באותו אופן, המכובד אננדה הציג את הדהמה בדרכים רבות.

המכובד אננדה, אני שם את מבטחי במכובד גוטמה, בדהמה, ובסנגהה. יקבל נא אותי המכובד אננדה כחסיד מעתה ועד סוף חיי! "

[1] וולש ורייס דיוויס תמהים על העובדה שהשיחה הזו מופיעה בקובץ השיחות הארוכות, בעוד היא מוסיפה מעט מאוד על סוטה 2.

[2] אין התייחסות רבה לסדר הכרונולוגי של האירועים בקובץ השיחות הארוכות. מותו הסופי של הבודהה (פָּארִינִיבָּאנַה) מתואר בסוטה 16.

[3] ברהמין שפירוש שמו על פי מקום היוולדו - 'איש של טוּדִי' (Tudi).

[4] בדומה לטודייה, שמו על פי מקום היוולדו בארץ צֵ'טִיַיה.

[5] Slakkhandha: זהו גם שמו של החלק הראשון של קובץ השיחות הארוכות (בעצם, ספר זה), אך השניים האחרים לא תואמים את שמות חלקי הקבצים האחרים.

© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן