הודפס מהאתר Yeda.EIP.co.il/?key=86877
זן בודהיזם / זאזן - חלקים מלְךָ מאת הרושי סאוואקי קודו - חלק 5

ראה גם: * זן בודהיזם / זאזן - חלקים מלְךָ מאת הרושי סאוואקי קודו - חלק 4.

24. לך שאומר שנזירים מנהלים עסק נוח

זה יכול היה להיות מצחיק לו רוחות - רפאים היו רודפות בכל פעם שנזיר מקלקל טקס - קבורה [ביפן (בתקופתו של סאווקי כמו גם היום) הנזירות היא בעיקר עסק של עריכת טקסי - קבורה. המת],. אבל אפילו כשנזירים מקלקלים טקסי - קבורה, רוחות - רפאים לא עושות דבר. לכן חיי הנזיר מרחפים בלימבו.

מה בכלל עושים הנזירים כשהם עורכים טקס - קבורה? הייתי מדמה זאת לאדם היורה כדורי סרק, מסריט זאת, מקרין את הסרט ומצלם אותו במצלמת סטילס.

אפילו רדיו וטלוויזיה אינם יכולים להציג תמונה או להשמיע קול אם אינם מחוברים כראוי. עד כמה לא הוגן, מצד שני, שחייהם של נזירים כה קלים. אני לא מבחין בדבר פרט לנזירים שגלימותיהם סתורות ואינם יודעים לשבת זאזן או לקבץ נדבות.

נזירים מנסים נואשות להסתדר באמצעות מס - שפתיים לתורת הבודהה. וחילוניים מנסים להשיג משהו מנזירים שמשלמים מס - שפתיים עבורם. איזה קשר יש לשינון של מס - שפתיים לתורת - הבודהה?

נזירים אוהבים לדבר על האישה הזקנה ששיננו עבורה סוטרות: "הסבתא הזו מוצאת בי מקלט. " אל תאמר זאת בכזו קלות ראש - אידיוטים מוטב שישתקו!

נזירים בימינו אומרים שאין דרישה לזאזן. הם אומרים שסאווקי מנותק מהתקופה.

ישנו מעשה רע שנקרא "לעשות טוב". עבור אחדים "לעשות טוב" הוא רק קישוט.

כאשר משהו קשור להוראת התורה, ובו - בזמן קשור להרחבת העסק, מישהו זה או אחר בלבל מאד את היוצרות.

כשקהל של נזירים במקדשים המרכזיים מקריא מחצית מן ה - שודוקה [שיר החופש] במהירות ובקול רם, העולים - לרגל מתמלאים ביראה. אין לי מושג מה בכך כה מעורר יראה, אבל באיזשהו אופן כולם מתמלאים יראה. נזירים מתכנסים יחדיו רק בשביל לקבל את הרישיון שלהם, והמקדשים המרכזיים הופכים את צבירת הנזירים לעסק. וזה נכון גם לגבי המקדשים בסין. כך הם עושים עסקים - מבלי לזהות עסק כעסק.

בימינו הוראת התורה פוחתת שכן התרגול פוחת. אנשים פשוט לא מסוגלים לעכל שהתרגול עצמו הוא ההתעוררות.

מדוע הבודהיזם ביפן כה חסר - ערך? כיון שביפן ניתן למצוא את המספר הגדול ביותר של אוצרות בודהיסטים, רק לא תרגול. ותורת - הבודהה לא שוכנת היכן שאין תרגול. גם אם זרע תורת - הבודהה נמצא, הוא לא יכול לפעול אם אינו מונבט באמצעות התרגול.

אומרים שהבודהיזם בתאילנד, בורמה, ציילון וסין נצמד לחוקים ולציוויים. ובכל זאת הוראת התורה שם חלולה בדיוק כמו בבודהיזם היפני. רק המנהגים שונים. מנהגים של ההיניאנה.

25. לך שרוצה ללמוד קצת בודהיזם בשביל לשפר את עצמך

"תיאוריות ריקות" הוא השם שלנו למשחקים של צופים מהצד במושגים. למשחקים שכאלה אין שום ערך. צלול פנימה גוף ונשמה.

עלייך למות לחלוטין בשביל לתהות על תורת - הבודהה. אין טעם לענות את עצמך ולמות רק למחצה.

תורת - הבודהה אינה לצופים. מדובר בך.

דת אין פירושה לשנות את העולם סביבי. פירושה לשנות את העיניים שלי, האוזניים שלי, אופן הראייה שלי והראש שלי.

תורת - הבודהה אינה נושא לעיון. השאלה האמתית היא, "מה אני עושה עם הגוף שלי? " הגוף האנושי בנוי בצורה מאד מעשית. אך באיזה אופן אנחנו משתמשים בגוף המעשי הזה? בדרך - כלל, אנחנו משתמשים בו כעבד לאשליות שלנו. תורת - הבודהה פירושה להשתמש בגוף באופן שאינו הופך אותו לעבד לאשליות שלנו. ופירוש הדבר הוא לסדר את הגוף והתודעה שלנו.

תורת - הבודהה אינה רעיון. תורת - הבודהה היא אודות הבעיה, "איך אני מתמודד עם עצמי? "

26. לך שרוצה לשמוע משהו מעורר השראה בקשר לבודהיזם

הם אומרים: "כשאני שומע את סאווקי מדבר אמונתי מצטננת. " עכשיו אני עומד להקפיא את אמונתם: אמונה שכזו אינה אלא אמונה - תפלה.

הם אומרים: "ההרצאות של סאווקי אינן מעוררות בי שום אמונה. " הן אינן מעוררות אמונה - תפלה, זה הכל.

אין דבר מצחיק יותר מאישה זקנה שמחפשת "השראה". הכל עבורם הוא "מעורר השראה" גם אם זה לא שווה יותר מחרא של יונה. בכל מקרה רעיון ההשראה הזה הוא מוטעה. האין זו אך ורק השראה אישית שהם מדברים עליה? הם מוצאים מקלט בבודהה רק כיון שהם מקווים שיצא להם מזה משהו.

לא משנה איזו סוטרה תקרא, הנושא הוא תמיד הקדשה של הגוף והחיים שלך לדרך. מדוע כל העולם מאמין שפירוש הדת הוא להתפלל לבודהה לבריאות טובה או שגשוג עסקי?

לא משנה כמה טוב הם עושים, כל מה שבני - אדם עושים הוא רע. אם אתה נותן, כל היום אתה חושב "נתתי! " אם אתה מתרגל את הדת שלך אתה חושב "תרגלתי, תרגלתי! " אם אתה עושה מעשה טוב אתה אף - פעם לא שוכח, "עשיתי טוב, עשיתי טוב! " האם זה אומר שעלינו לעשות רע במקום? לא, גם כשאנחנו עושים טוב זה רע. כשאנחנו עושים משהו רע זה אפילו יותר גרוע.

אם אתה עושה טוב אתה לפתע מתחיל להתעצבן על כל הרע שאתה רואה באחרים. כשאתה עושה משהו רע, אתה שומר על שקט, שכן לפתע התחת שלך מגרד. אנשים לא עוסקים בחישובים רק כשמדובר בכסף. בכל דבר שהם עושים הם מנסים להעלות ולהוריד את המחיר. וזאת כיון שלא השילו גוף ותודעה. רק משהושלו גוף ותודעה שוב אין לעסק הזה ערך. להשיל גוף ותודעה פירושו, ללא - אמדן, ללא - גבול.

"עשה טוב, הנח לרע. " ללא ספק מדובר בזה, אבל האם כל - כך ברור מה טוב ומה רע? טוב ורע הולכים יד - ביד.

זאזן הוא מעבר לטוב ורע. אין מדובר בתורת - מוסר. זאזן מתרחש כשקפיטליזם וקומוניזם נגמרים.

27. לך שמתחיל לתהות בתום על העצמי האמתי שלך

אינך יכול לאחוז בעצמך. ברגע בו אתה מוותר על העצמי שלך, אתה מגשים את העצמי שהוא אחד עם היקום.

העצמי שלא המצאתי הוא בדיוק מי שאני באמת.

שני המשפטים, "כל הדברים הם צורת האמת" (סוטרת הלוטוס) ו "כל הקיום הוא טבע הבודהה" (סוטרת הנירוונה) מתייחסים למה שמחוץ לאישי.

כל היקום מקרין את אור העצמי.

לכן אני ממלא את כל היקום. אני לא הטמבל הזה שמשחק בעודף שלו.

הגוף הזה הוא כל היקום - אם אין לך אמונה כזו בעצמך, יש לך נקודת חולשה שאין ביכולתך להסתיר. ברגע שיתעוררו בך קנאה או דכדוך היא תתגלה.

פשוט שכח את כל שלמדת מאז שנולדת.

כאשר טיפת מים נוגעת בים או גרגר אבק נוחת על האדמה, בו ברגע הטיפה היא הים וגרגר האבק הוא האדמה.

כל הדברים שוכנים בי. לכן בפעולותיי, עלי לשים לב למה שאחרים מצפים.

כיון שאנו אסירי - תודה לחברה, בבואנו להשתמש במשהו אנו חושבים על אלו שיזדקקו לו אחרינו.

ראה גם: * זן בודהיזם / זאזן - חלקים מלְךָ מאת הרושי סאוואקי קודו - חלק 6. www.bendowa.net/zenblog1/תרגומים/סאווקי-קודו/ל%d6%b0ך%d6%b8/

© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן