הודפס מהאתר Yeda.EIP.co.il/?key=821416
תורת הקבלה - לראות אור: (באור מהסתר לגילוי) סימן ט: עץ הדעת טוב ורע.

הרב ברוך שלום אשלג / מהסתר לגילוי / ט. עץ הדעת טוב ורע

"ועץ הדעת טוב ורע". זכו - טוב, לא זכו - רע. אם הוא זוכה, אזי מידת הדין, שהיא הבחינה ד' הבלתי ממותקת, גנוזה, ומידת הרחמים מגולה, היינו המלכות הממותקת במידת הרחמים מגולה. ואם לא זכה, הוא להפך (הקסה"ז קכב - קכג).

האדם מורכב ממידות טובות ורעות. אמנם זה מתגלה בגילוי והסתרה.

אדם רואה באחר חסרונות מגולים והמידות הטובות מכוסים, או להפך - ולפי זה שונא או אוהב אותו. ומוכרחים להבין, שרק גניזת המידות טובות או רעות ישנה כאן, ולא המצב האמיתי.

שאם בא אדם שלישי ומראה לו על ידי דיבורו תכונות שבגניזה או בגילוי, הוא גורם שינוי בו מאהבה לשנאה או להפך. והכל כתוצאה מגילוי או גניזה של המעלות הטובות או הגרעונות. הכל תלוי ב"מה מגולה ומה מכוסה".

בין אדם לה': כשהרע של האדם מכוסה - מחזיק את עצמו לבעל מעלה ומוכשר לעלות בדרגה. כשהמעלות מכוסות והגרעונות מגולים - מחזיק את עצמו לרשע ולא מוכשר, לכן לא יכול לעסוק בתורה.


לראות אור:

עץ הדעת טוב ורע = פגם הדעת = תפיסת נפרדות. = שכל אנושי. = גהנום.

בתפיסץ המציאות של עץ הדעת טוב ורע, לא תיתכן מציאות של טוב אמיתי, כי גם אם נאמר שהאדם התייגע מאוד מאוד, ו"תיקן" את האגו, ונעשה משפיע, אזי גם אז האדם חי כל חייו בפחד שמה יאבד את מדרגתו ויפול לקבלה. וזה אינו טוב אמיתי כלל.

כפי שאנחנו רואים בחוש בעולם הזה, אדם חושק מאוד מאוד לזכות בלוטו, וחושב שעל ידי זה יהיה מאושר, וכשקורה לו נס וזוכה בסכום גדול, אינו מאושר כלל וכלל, כי נמצא בחרדה לאבדו.

וכדי להגיע לטוב אמיתי, על האדם לתקן את חטא אדם הראשון, ולזכות לבחינת התכלית שהיא בחינת אחד. וזהו שאמר הרב, שאת הרע לא מתקנים, על הרע מתעלים.

מתעלים ממציאות הנשלטת ע"י עץ הדעת טוב ורע = אילנא דמותא, למציאות הנקראת עץ החיים, = בחינת התכלית, בחינת אחד.

כְּשֶׁאָדָם יוֹדֵעַ שֶׁכָּל מְארְעוֹתָיו הֵם לְטוֹבָתוֹ זאת הַבְּחִינָה הִיא מֵעֵין עוֹלָם הַבָּא [= המדרגה הרוחנית הבאה שלך] כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "בַּה' אֲהַלֵּל דָּבָר ֵּאֱלוהִים אֲהַלֵּל דָּבָר" וְזאת הַבְּחִינָה הִיא מֵעֵין עוֹלָם הַבָּא כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה "בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה ה' אֶחָד" וְכוּ'וְהִקְשׁוּ: וְכִי הָאִידְנָא לָאו הוּא אֶחָד? וְתֵּרְצוּ חֲכָמֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה. הָאִידְנָא מְבָרְכִין עַל הַטּוֹבָה הַטּוֹב וְהַמֵּטִיב וְעַל הָרָעָה דַּיָּן אֱמֶת וּלֶעָתִיד [= במדרגה הרוחנית הבאה שלך] כֻּלּוֹ הַטּוֹב וְהַמֵּטִיב שֶׁיִּהְיֶה שֵׁם ה' וְשֵׁם אֱלהִים אַחְדוּת אֶחָד.

וּכְשֶׁיֵּדַע כָּל זאת נִקְרָא יְדִיעָה שְׁלֵמָה כִּי עִקַּר הַדַּעַת הוּא אַחְדוּת שֶׁל חֶסֶד וּגְבוּרָה זֶה נִקְרָא דַּעַת הַיְנוּ שֶׁלּא יַחֲלק בֵּין חֶסֶד לְדִין, וִיבָרֵךְ עַל כֻּלָּם "הַטּוֹב וְהַמֵּטִיב" וְזֶה נִקְרָא: "ה' אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד" כְּמַאֲמַר חֲכָמֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה שֶׁלֶּעָתִיד [= במדרגה הרוחנית הבאה שלך] יִהְיֶה אַחְדוּת גָּמוּר, שֶׁיִּהְיֶה כֻּלּוֹ הַטּוֹב וְהַמֵּטִיב וְזֶה ה' אֶחָד. (ליקו"מ ח"א, ד)

שאלה: האם אם אשקר את עצמי ואגיד כל הזמן הכל לטובה, הכל לטובה, זה יעזור לי?

תשובה: וודאי שלא. על האדם להיות דובר אמת בלבבו. ואם מרגיש האדם שהבורא "מתעלל בו" עליו להגיד את זה. וכאשר האדם דובר אמת בלבבו, הוא גם יודע להגיד שהוא לא יודע למה בורא טוב ומטיב גורם לו להרגיש רע.

שאלה: אז כיצד ניתן בפועל באמת לדעת שכל מארעותי לטובתי.?

תשובה: ע"י התבוננות וחקירה אמיתית עד להבנת שורש הדברים.

כִּי כָּל הַמְתָּקוֹת שֶׁל כָּל הַצִּמְצוּמִים וְהַדִּינִים, הוּא עַל יְדֵי הַשֵּׂכֶל כִּי כֻּלָּם בְּמַחֲשָׁבָה אִתְבְּרִירוּ שֶׁהַשֵּׂכֶל הוּא שׁרֶשׁ הַדִּינִים וְשָׁם נִמְתָּקִים הַדִּינִים כִּי אֵין הַדִּין נִמְתָּק אֶלָּא בְּשָׁרְשׁוֹ וְכָל דִּין וְצִמְצוּם צָרִיך שֶׁיִּהְיֶה נִמְתָּק בַּשֵּׂכֶל הַשַּׁיָּך לוֹ, שֶׁשָּׁם שָׁרְשׁוֹ וְיֵשׁ לְכָל צִמְצוּם וְצִמְצוּם שֵׂכֶל שֶׁעַל יָדוֹ נִמְתָּק אַך יֵשׁ חָכְמָה עִלָּאָה, שֶׁכָּל הַחָכְמוֹת כְּלוּלִים שָׁם, וּמְקַבְּלִין מִשָּׁםוְעַל כֵּן שָׁם נִמְתָּקִים כָּל הַדִּינִים (ליקו"מ, ח"א, ס"א)

וּבֶאֱמֶת יֵשׁ עוֹד תִּקּוּן לְתַאֲוַות מָמוֹן [= משיכה לחיצוניות] הַיְנוּ שֶׁיִּסְתַּכֵּל לַשּׁרֶשׁ שֶׁמִּשָּׁם בָּא כָּל הַמָּמוֹן וְכָל הַהַשְׁפָּעוֹת וְעַל יְדֵי הִסְתַּכְּלוּת לְשָׁם יִתְבַּטֵּל תַאֲוַותוֹ. [= משיכה לחיצוניות] כִּי שָׁם בְּשָׁרְשׁוֹ הַשֶּׁפַע הוּא כֻּלּוֹ אוֹר צַח וּמְצֻחְצָח וְתַעֲנוּג רוּחָנִי. (ליקו"מ, ח"א, כג)

ועל ידי זה זוכה להתעלות מעל עץ הדעת טוב ורע, ומדבק עצמו באילנא דחיי, עץ החיים, וזוכה לבחינת התכלית, בחינת אחד, ואז טוב לו כל הימים.

במילים פשוטות אחי, סגור תחדר, שב עם עצמך, חפש שאלות לא ברורות - ותתחיל לשאול אותן - זאת הדרך היחידה להתקדם.

לביאורים ערבים ומתוקים בלשון פשוטה ושווה לכל נפש כנס כאן: www.eip.co.il/?key=213 וכאן: breslev.eip.co.il/?key=5401

© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן