הודפס מהאתר Yeda.EIP.co.il/?key=8138572
בחירת מטרה מתאימה מבטיחה הצלחה בדרך למימושה - פרשת ויצא

בחירת מטרה מתאימה מבטיחה הצלחה בדרך למימושה

פרשת ויצא מתארת את היציאה של יעקב מבית הוריו לחרן למצוא אשה.

בסוף הפרשה הקודמת הציעה לו אימו רבקה לברוח מעשיו המבקש להרוג אותו בגלל גניבת הבכורה, שהיא עצמה יזמה והובילה אותו לעשות: "ועתה בני שמע בקולי וקום ברח לך אל לבן אחי חרנה... עד שוב אף אחיך ממך ושכח את אשר עשית לו ושלחתי ולקחתיך... " (כ"ז 43 - 44) ואביו בקש ממנו ללכת לבית לבן אחי רבקה אמו למצוא לו אישה "קום לך פדנה ארם ביתה בתואל אבי אמך וקח לך משם אשה מבנות לבן אחי אמך... " (כ"ח 2 - 3). "וישמע יעקב אל אביו ואל אמו וילך פדנה ארם" (כ"ח 7)

שני מניעים היו ליציאת יעקב מבית הוריו: בריחה מ... וגם הליכה אל...

(הביטויים המקצועיים לתאור מניעי שינוי - away from. (toward...

בריחה מ... עשיו והליכה אל... חרן למצוא אישה. ישנה תחושה כי הפחד מעשיו והרצון להמלט ולהציל את חייו ממנו הוא המניע החזק לעזיבתו של יעקב את המקום המוכר והבטוח ויציאתו לעבר הלא נודע. כדאי לציין כי להבדיל ממנו - עשיו נישא לשתי נשים מבנות חת מבלי שעזב את בית הוריו.

כיצד היציאה מהבית הפכה את יעקב מאדם רוחני ופסיבי "איש תם יושב אהלים" (כ"ה 27) המוכתב על ידי הוריו לאדם אקטיבי, ממוקד מטרה? מה חולל את השינוי ביעקב?

כבר בתחילת דרכו, התגלה אליו אלוהים בחלום והציב בפניו חזון נעלה:

" אני ה' אלהי אברהם אביך ואלהי יצחק, הארץ אשר אתה שכב עליה לך אתננה ולזרעך והיה זרעך כעפר הארץ ופרצת ימה וקדמה וצפנה ונגבה ונברכו בך כל משפחת האדמה וזרעך והנה אנכי עמך ושמרתיך... כי לא אעזבך עד אשר אם עשיתי את אשר דברתי לך".

ההתגלות והמסר האלוהי בחלום נתנו משמעות גדולה יותר ליציאת יעקב מבית הוריו, וציידו אותו בחזון לקראתו הוא המשיך את דרכו לחרן. זהו החזון שניתן לאברהם סבו שעבר אליו ובתוכו כמובן מציאת האישה איתה יוליד בנים רבים. חזון זה מצמצם את משמעות היציאה של יעקב כבריחה מ... עשיו ומעצים את ההליכה אל... חרן אך לא רק כדי לציית לאביו ולמצא אישה אלא כהליכה לקראת מימוש חזון לאומי. יציאתו לחרן מקבלת גוון נוסף של שליחות, היא משנה את מעמדו של יעקב מאדם פסיבי לאקטיבי, מאיש רוח המנוהל על ידי הוריו לאדם היוצא לחיי עשייה, וניהול עצמי של חייו שיצרו חיי אומה שלמה שתצא ממנו. מעניין לציין כי בשונה מיצחק אביו שהביאו לו אשה - יעקב יוצא לחפש אותה בעצמו.

החיבור לחזון והשאיפה למימושו הם שאיפשרו ליעקב לעבור את התלאות הרבות שבדרך...

בחרן פגש יעקב ברחל, התאהב בה, ועבד בבית לבן כרועה צאן שבע שנים כדי לזכות בה לאשה. מכיון שלא יכול היה לקבל את הצעירה לפני הבכירה כדברי לבן, קיבל על עצמו יעקב לעבוד שבע שנים נוספות עבור רחל. הוא ישב אצל לבן שנים רבות, ובמהלך העבודה הרבה סבל מתנאים קשים של חום וקור, "זכה" לזלזול ויחס משפיל מצד בני לבן, ונכנע להסכם עם לבן בדבר שכר עבודתו. בהמשך כשיצא מבית לבן עם רכושו ומשפחתו גם הואשם על ידי לבן בגניבת התרפים.

למרות כל הסבל בבית לבן יעקב לא נשבר, לא יצר ריב משפחתי, נראה כי הקשיים שבדרך היוו עבורו אתגר ורק חיזקו אותו להשיג את המטרה. יעקב גילה התמדה, נחישות ושליטה עצמית וכל חייו התנהלו למען המטרה. הוא לא סטה ממנה והצליח להגשימה.

מה ניתן ללמוד מהתנהלותו של יעקב?

מטרה שהיא משמעותית עבורי, אהיה מכוונת אליה, אשקיע מאמצים רבים ואעבור את המכשולים שבדרך כדי לממשה. מטרה שהיא נכונה לרגע ולמצב מסויימים כמו סכנה או פחד סופה שתתמוסס ותעלם עם שינוי המצב.

מטרה נכונה ומתאימה לי מובילה להתמקדות בה. התמקדות זו חשובה ומאפשרת לי לא להיות מוסחת בפרטים, ארועים וקשיים הצצים ועולים בדרך ועלולים לקחת את תשומת ליבי אליהם תוך שהם מרחיקים אותי מהעיסוק, ההתכוונות וההתקדמות לעבר המטרה.

בירור שאעשה לאורך הדרך האם המטרה עדיין מתאימה לי מייצר כוח מניע רענן נוסף למען השגתה.

לעניין הדבקות במטרה מתאים להזכיר את דברי הפילוסוף ניטשה: "מי שיש לו איזה למה למענו יחיה, יוכל לחיות כמעט כל איך" - אם נדע למצוא את ה"למה" של חיינו נוכל גם אנחנו כמו יעקב לשאת כל האיך... ".

© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן