ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה אמת ✔עצמי אמיתי, עצמי כוזב / דונלד ויניקוט - חלק 1 ✔דונלד ויניקוט היה רופא ילדים. בשנת 1923 התוודע ל"פשר החלומות" של פרויד ותשומת ...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 עצמי אמיתי, עצמי כוזב / דונלד ויניקוט - חלק 1

דונלד ויניקוט היה רופא ילדים. בשנת 1923 התוודע ל"פשר החלומות" של פרויד ותשומת לבו עברה לכיוון הפסיכולוגיה, הוא עבר אנליזה אצל ג'יימס סטריצ'י שהיה תלמידו של פרויד. במקביל כבר עבד כמנהל מחלקת ילדים בבית חולים. משרה שדרכה הגיע להבנות פסיכולוגיות רבות של הילד.

ארבעים שנה החזיק במשרת מנהל המחלקה שהפכה למחלקה פסיכולוגית כמעט. בהמשך עבר אנליזה נוספת אצל ג'ואן ריבייר שעבדה יחד עם מלאני קליין. פרויד וקליין היו מוריו הרוחניים. ספר המאמרים שלו שיצא לאור זה עתה מכיל לא רק כמה ממאמריו החשובים, אלא שלפני כל מאמר ישנה הקדמה מאת פסיכולוגים ישראליים נחשבים.

ויניקוט היה איש חביב וחם, תכונה שעזרה לו רבות עם ילדים. אוגדן, חוקר משנתו כותב עליו:

"אני מוצא שקריאה בכתביו היא תהליך מעגלי. לאחר הרבה זמן ומאמץ אני מתחיל להבין למה ויניקוט חותר. אך ככל שהזמן עובר אני מכיר בכך שהמלים של ויניקוט מציעות נוסחאות, שאינן מתנסחות, שכמעט מנסחות, אך לא לגמרי"

מזכיר במידת מה את ההתייחסות ללשונו של לאקאן.

מרגרט ליטל שכתבה על הטיפול שלה אצל ויניקוט סיפרה שישב והחזיק בידיה שעות. הוא לא ידע, או לא רצה להסביר, אך אינטואיטיבית חש שזה הנכון לעשות.

הוא סרב להשתמש בעגה מקצועית וטען שהיא יוצרת רושם לא אמיתי כאילו יש הבנה משותפת. הוא השתמש בהימנעות מעגה, דגש על חוסר ידיעה, חשיבה לא ליניארית, כל מה שלא היינו מצפים מפסיכולוג מקצועי בעל מעמד.

לא רק לילד, לאם, למטפל ולמטופל כולם צריכים להיות בעלי יכולת לשאת עמימות, אמר. גם הקורא צריך לפתח סובלנות ללא ידוע ולא מובן. ויניקוט איננו משתמש במלים המנותקות מהתינוק. כל מה שהוא אומר מתייחס ישירות למצבו של התינוק בצורות שונות. לא לתיאוריה.

המלה תינוק (infant) משמעה בלטינית "לא מדבר" (infaans) ואכן הינקות היא שלב הקודם לייצוג במלים. התינוק תלוי בטיפול האמפאטי של האם. ויניקוט טוען שבתחילת חייו חי התינוק בתוך חלום, בעודו ער. המרחב הפוטנציאלי, מונח חשוב של ויניקוט, מתאפשר כאשר האם מגינה על התינוק מפני התעוררות מוקדמת. לא צריך לעמת את התינוק עם המציאות מוקדם מדי. הוא צריך להישאר בתוך תחושת האומניפוטנציה ואשליית האחדות עם האם.

בניגוד לפרויד שראה בפסיכואנליזה מסע שתכליתו השתחררות מאשליות, ויניקוט משנה את תכלית המסע. הוא מציע מסע היא השתחררות המאפשרת ליצור אשליות וליהנות מהן. על המטופל להישאר בתוך הסובייקטיביות שלו ודרכה ללמוד לפרש את המציאות החיצונית.

המסע של ויניקוט היה ניסיון לתפוס את הבלתי אפשרי. חיפוש אחרי מלים המתארות את עולמו הבראשיתי האשלייתי והבלתי מילולי של התינוק. מלים של עולם ללא מלים. ויניקוט לא נלחם באופן ישיר בדעותיהם של פרויד וקליין שטענו למציאותה של מציאות פנימית.

הוא היה הראשון שהעניק למצבה הרגשי של האם (מציאות חיצונית) ולנתוניו הרגשיים של התינוק (מציאות פנימית) מעמד שווה ערך. המאמר הראשון המובא בספר הוא "ההגנה המאנית" משנת 1935. אינני יודע כמה ידעו כבר על המאניה דיפרסיה בימים ההם, ואינני בטוח שויניקוט מתכוון למאניה דיפרסיה המוגרת אצל מבוגרים.

ויניקוט טוען שההגנה המאנית אצל התינוק מתעוררת כשאין יכולת להעניק למציאות הפנימית את מלוא משמעותה. יש תנודות ביכולתו של האדם לכבד את המציאות הפנימית, תנודות הקשורות לחרדה הדיכאונית שבתוכו.

להבנתי ויניקוט טוען שהמאניה באה כדי להעלים או לכסות לפחות את הדיכאון הפנימי. כשאנו מדוכאים אנו יודעים להגיד שאנו מדוכאים. בשלב המניה לא יודעים להגדיר את המצב מרומם הנפש כמניה או אופוריה. ובוודאי שלא מתעסקים אז בדיכאון. המאניה מסתירה את הפנטזיה הלא מודעת.

הדיכאון מלווה בחרדה מפניו, מפני תוצאותיו. המאניה באה להסתיר את חרדת הדיכאון. על רגשי אשמה ופנטזיות תוקפניות ויצריות.

אינני פסיכולוג ואינני יודע מה אומרת התיאוריה היום. אך היו לי לפחות שני מפגשים עם אנשים שסבלו ממאניה דיפרסיה. נכון שתקופת המאניה היא אופורית. נכון שבתקופה זו נראה האדם כאילו הוא כולו זיקוקים אומניפוטנטיים. איני בטוח אם מודעים מספיק לסבל שבניצול אנרגיה המבוזבזת לכל עבר.

לעתים היה נדמה לי שדווקא הדיכאון הוא המנוחה, גם אם היא כואבת, מתקופת המאניה. נכון שבתקופת דיכאון האדם סובל יותר, אך נדמה לי שהוא קצת נגיש יותר לשיחה על עצמו. גם אם הכל צבוע שחור מדי, ישנה קרבה למשהו אמיתי. אבל כמובן שזו איננה הבחנה מקצועית. שיאמרו המקצוענים את דעתם.

המאמר התפתחות רגשית פרימיטיבית משנת 1945 עוסק בעיקרו בחודשים הראשונים של התינוק. לימים ימשיך ויפתח את נושא ההתפתחות הפרימיטיבית. אנשים פסיכוטיים אינם מתרגשים מהזעקות ופצצות. או כל מיני אסונות אחרים. מטיפול בילדים ובפסיכוטיים הגיע למודעות מורכבת.

האנליזה המקובלת (פרוידיאנית) מביאה בחשבון את יחסו של המטופל לאנשים, יחד עם הפנטזיות המודעות והלא מודעות המסבכות את יחסיו או מעשירות אותם. ויניקוט מרחיב לעבר הפנטזיה, איך מתפתחת הפנטזיה של הארגון הפנימי.

אנליזה של דיכאון ושל הגנות מדיכאון אינן יכולות להתבצע בבדיקת יחסיו של המטופל עם אנשים אמיתיים והפנטזיות שלו עליהם.

הפנטזיה של המטופל על עצמו פתחה פתח להבין את ההיפוכונדרייה שבה הפנטזיה של המטופל היא שהעולם ממוקם בתוך גופו. אנליזה של היחסים הפרימיטיביים אינה אפשרית בלי הרחבה של אנליזת הדיכאון.

בגיל חמישה שישה חודשים מתחולל בתינוק שינוי נראה לעין. ומאפשר להתייחס להתפתחותו הרגשית. עד גיל חמישה חודשים לערך התינוק יכול להחזיק חפץ. חודש אחרי הוא יכול לקחת חפץ לפיו. בגיל זה הוא כבר יכול להפיל את החפץ כמשחק. כשהוא מגיש את החפץ לפיו הוא כבר יודע שיש לו פנים. ודברים באים מבחוץ.

תינוקות בני פחות משישה חודשים אינם בררנים, כך שפרידה מאמם אינה משפיעה עליהם כפי שתשפיע מגיל שישה חודשים.

משלב זה מתחיל התינוק להבין שגם לאמו יש פנים היכול להיות טוב או רע, עשיר או דל, מסודר או מבולבל. הוא כבר מתחיל ליצור מערכת יחסים והתקדם הלאה מהתפתחות הפרימיטיבית. לקראת תום ההיריון נעשה התינוק בשל להתפתחות עוד ברחם. יש הבדלים ברורים בין תינוק שנולד קודם זמנו לכזה שסיים את ההתפתחות הראשונית.

התהליכים שעובר התינוק מחולקים לשלוש. אינטגרציה, פרסונליזציה וריאליזציה, הערכה לזמן ולמרחב. תינוק שלא עמד לרשותו מי שיאסוף את כל חלקיו יצא לדרך עם חוסר באינטגרציה העצמית שלו.

מתוך אי - אינטגרציה עולה בעיית דיסוציאציה. כשהוא נהנה מרחצה הוא אינו מרגיש אותו אחד כשהוא דורש בצרחות סיפוק מידי, חלב. הדחף האלים להרוס כשהוא תובע אינו מתחבר לנעימות בשעות אחרות כאותו הוא.

התינוק מפתח התאמה למציאות. יש לו דחפים יצריים ומחשבות טרף. לאם יש שד ויכולת ליצור חלב וגם מחשבה שהיא רוצה להיות מותקפת על ידי התינוק. הקשר בין התופעות הללו מתקיים כשהאם והתינוק מחברים את החוויה שלהם.

המאמר "התפקוד המנטאלי ויחסו לפסיכה - סומה" נכתב לאורך זמן מתוך הסתכלות והבחנות טיפוליות. תינוק עלול לאבד את הקשר עם גופו אם הסביבה אינה נכונה לו. התינוק מוצא מפלט בפעילות מוחית המתפתחת כישות נפרדת.

השאלה האם הנפש קיימת כישות מוליכה את ויניקוט לחיפוש תשובה. השכל אינו קיים כישות אצל היחיד ששלבי ההתפתחות הגופנית שלו עברו בהצלחה. היחיד איננו חווה את הפסיכה כאילו היא ממוקמת במוח, או בכלל ממוקמת היכן שהוא.

הפסיכה סומה מתקדמת לאורך קו התפתחותי בתנאי שאין הפרעה להמשכיות ההוויה שלה.

* עצמי אמיתי, עצמי כוזב / דונלד ויניקוט - חלק 2.

ילד הפסיכולוגיה טוב או רע הבנה לאורך זמן דחפים ארגון אופוריה דחף התחברות מרגיש אמת עצמי אמיתי עצמי כוזב
1 2 3 4 ...5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על אמת
לזמן מוגבל!     👈1 ב 150  👈4 ב 400     📞 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: אמת, איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם לחץ? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? כעס ועצבים? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם עצבות? דיכאון? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חרדות ופחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע ועוד...



הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: אמת, איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להעביר ביקורת בונה? איך לקבל החלטות? איך להעריך את עצמך? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להיות מאושר ושמח? איך ליצור אהבה? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להיגמל מהימורים? איך לא להישחק בעבודה? איך להאמין בעצמך? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לשתול מחשבות? איך לשנות תכונות אופי? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לחנך ילדים? איך להצליח בראיון עבודה? איך להתמודד עם גירושין? איך לנהל את הזמן? איך לפתח יכולות חשיבה? איך למכור מוצר ללקוחות? איך למצוא זוגיות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לפרש חלומות? איך לעשות יותר כסף? איך לשפר את הזיכרון ועוד...



להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: בשביל מה לחיות? למה יש רע וסבל בעולם? האם באמת הכל לטובה? למה העולם קיים? מה המשמעות של החיים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך נוצר העולם? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם הכל אפשרי? איך נוצר העולם? איך להנות בחיים? אולי אנחנו במטריקס? מי ברא את אלוהים? האם יש משמעות לחיים? למה לא להתאבד? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם המציאות היא טובה או רעה? איך להיות מאושר? למה יש רע בעולם? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש או אין אלוהים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם יש אמת מוחלטת? האם יש בחירה חופשית? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם לדומם יש תודעה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם אפשר לדעת הכל? איך להיות הכי חכם בעולם ועוד...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
   



האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מטפל הוליסטי, אימון אישי להרזיה, מאמן עסקי מומלץ בנושאי אמת - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1094 שניות - עכשיו 18_04_2024 השעה 10:10:03 - wesi4