ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה בודהיזם - דרך ההיסק והמשל הבודהיסטי ✔. במקרה זה קיים דימוי לכל מרכיב במשל, האנאלוגיה ברורה ומובחנת על ידי המספר ... - ידע להצליח, התפתחות אישית ...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 בודהיזם - דרך ההיסק והמשל הבודהיסטי

.

במקרה זה קיים דימוי לכל מרכיב במשל, האנאלוגיה ברורה ומובחנת על ידי המספר עצמו וכך אין כביכול מקום לפרשנויות [44]. זהו תיאור מצב שאין בו את המתח בין המשל לנמשל, הדימויים הוסברו והוגדרו - החידה נפתרה ואין צורך במאמץ מצד השומע ולכן אין תוצר של מוטציה פסיכולוגית אקטיבית אלא הצבת מצב עניינים מציאותי במערכת דימויים מופשטת. זוהי יצירה של מערכת מושגית הבנויה מדימויים. והמאפשרת לשומע לבחון את מצב העניינים המדומה של הנמשל על כל ההשתמעויות שלו וכך להסיק מסקנות אינטואיטיביות לגבי מצב העניינים המתואר במשל. במקרה האיילים - הסכנות הכרוכות, היחסים בין הדמויות, שיפוט מוסרי וערכי וכדומה.

הגדרה על פי דימוי

בסוטרת 'משל טביעת הרגל של הפיל' [45] הבודהה אומר שכפי שחלל התחום בקורות ומטפסים, עשב, וטיט מכונה 'בית', כך גם כאשר חלל תחום בעצמות ושרירים, בשר ועור, מכונה 'גוף חומרי'.

העמדה הריאליסטית הבלתי מתפשרת באה לידי ביטוי כאן באנאלוגיה פשוטה על פניה -

הגדרה של בית: חלל התחום בקורות ומטפסים, עשב, וטיט.

הגדרה של גוף חומרי: חלל התחום בעצמות ושרירים, בשר ועור.

תחילה הבודהה מציג דוגמה שהשומע מבין היטב ומקבל - אכן, בית הוא מבנה העשוי מקורות וקירות היוצרים חלל סגור אותו מכנים בית. אם כך 'בית' הוא קונסטרוקט מילולי מלאכותי שבני האדם המציאו, אך התפיסה של המושג 'בית' היא בעלת אימפליקציות רבות כגון קשרי רכושנות חומריים, קשרים רגשיים, אסוציאציות של משפחה וכו' וכמו כן של שייכות - 'הבית שלי' - בית מיוחס תמיד לבעליו. כדי לפרק את המבנה הקונספטואלי - פסיכולוגי הבודהה מבצע דה - קונסטרוקציה למושג בית ומראה שמבחינה חומרית הבית הוא אוסף של קירות ותו לא. כאשר השומע מבין זאת ומקבל זאת, הוא רואה את הקונסטרוקט של 'בית' באופן שונה מהרגיל - בראייה ריאליסטית מפוקחת. לאחר מכן הבודהה מציג את הקונסטרוקט 'גוף חומרי', שגם הוא מושג בעל אימפליקציות רבות ומפרק אותו ברמה חומרית ריאליסטית - הגוף עשוי מעצמות, שרירים, בשר, עור, דם וכו'. לאחר שהשומע קיבל את הגדרת ופירוק מושג 'בית' קודם, מתחייב שיקבל גם את הפירוק של מושג 'גוף' מתוך שזהו מהלך לוגי זהה, ומכך נוצרת הבנה שמטרתה להביא את השומע לידי פירוק הקונסטרוקט הן מבחינה קונספטואלית והן מבחינה רגשית ופסיכולוגית.

יישוב קונפליקט על ידי דימוי

בסוטרת 'סדרת השאלות והתשובות הגדולה' [46] מהא - קוטהיקה מציג בפני שריפוטה שאלה:

- 'חמשת החושים: חוש הראייה, השמיעה, הרחה, הטעימה, ותחושות הגוף, מותנים ב'חיוניות' (ayu). במה 'חיוניות' מותנת? '

- 'חיוניות' מותנת ב'חום' (usma). משיב שריפוטה.

- במה חום תלוי?

- 'חום' מותנה ב'חיוניות'.

מהא - קוטהיקה חש מבולבל ושואל את שריפוטה כיצד יש להתייחס להתנייה ההדדית. שריפוטה מיישב את העניין בעזרת דימוי - "בדיוק כפי שכאשר מנורת שמן בוערת, הזוהר שלה נראה תלוי בלהבה שלה והלהבה שלה נראית תלויה בזוהר שלה. כך גם חיוניות מותנת בחום וחום מותנה בחיוניות. "

נראה שיש כאן קונפליקט לוגי כיוון ש'חיוניות' מותנת ב'חום' וחום מותנה בחיוניות - לא ברור מהי הסיבה ומהי התוצאה. אך הפתרון הניתן הוא תלות הדדית זה בזה ומושווה לתלות ההדדית של ראיית הלהבה בזוהרה ושל ראיית הזוהר בלהבה. תלות הדדית אינה מפורשת לוגית אלא כעובדה - 'המצב הוא כך' אין תקפות הגיונית ואין העלאת ספק לגבי העניין אלא ההכוונה החוזרת ונשנית לראות את המצב ככזה. זוהי גישה דומיננטית בתורה הבודהיסטית, לראות את מצב העניינים כפי שהוא ולא להסיק לגביו מסקנות מעבר לעובדות הנצפות. קונפליקטים מושגיים בעייתית במסגרת השפה והלוגיקה אך אין זה אומר בהכרח שהם משקפים קונפליקטים עובדתיים במציאות.

שימוש במשל

בסוטרת 'משל המסור' [47] הבודהה מלמד כיצד להיות בעל תודעה חובקת עולם, שופעת ונעלת, ללא גבול, ללא עוינות וללא כוונות רעות. הוא ממחיש זאת בדרך הרדיקאלית האופיינית לו: 'אפילו אם שודדים היו חותכים אתכם לאורך גופכם עם מסור בעל שתי ידיות, האדם שהייתה מופיעה בלבו שנאה כלפיהם לא היה נושא את תורתי כהלכה. '

הדגש במקרה זה הוא על המצב המנטלי השרוי בו האדם שאבריו נקטעים על ידי מסור. חשיבות המשלים באספקט הפסיכולוגי והאימון המנטלי מתבטא בהמשך הפסקה - 'אם תשמרו את העיצה של משל המסור בקביעות ברוחכם, האם אתם רואים איזושהי צורת דיבור שלא תוכלו לסבול? '. התשובה שלילית, 'ולכן הדבר יביא לטובת אושרכם לזמן ארוך. ' הדימוי המילולי של המסור מכוון לצורת דיבור עוינת, אך כמובן שההשוואה למסור היא הגזמה ומטרתה ליצור מערך פסיכולוגי ריאליסטי לשם הקצנה והצגת הדברים בפרספקטיבה מסויימת.

במקרה אחר הבודהה טוען - אנשים שונים מדברים באופנים שונים - יש דיבור שהוא מתוזמן ויש כזה שאינו מתוזמן, יש כזה נכון ויש כזה שאינו נכון, כזה עדין וכזה גס, קשור לטוב או לרע, נאמר מתוך חיבה או מתוך שנאה - מה שהדובר אומר זה מעניינו בלבד - האמירה היא דבר אחד ותגובת השומע היא דבר אחר. ההשפעה הפסיכולוגית הנכרת באדם כאשר הוא נתקף בעוינות מילולית יכולה להוביל לתגובה קיצונית כמו שנאה אדירה או ולפעולות נקם. לכן העיצה היא לזכור את משל המסור ולהימנע מתגובה שלילית או חיובית, אלא מתוך שיקול חכם.

בסוטרה אחרת 'משל עקבות הפיל' הבודהה מזכיר שוב את משל המסור בהקשר לפגיעה פיזית. הטענה היא: 'הגוף הזה הוא בעל טבע של מגע עם אגרופים, רגבי אדמה, מקלות וסכינים התוקפים אותו. ' גם כאן הבודהה משתמש במשל המסור, ומסביר שבאמצעות שמירת המודעות והריכוז, ובאמצעות נחישות ומאמץ, הנזיר יישאר רגוע וחופשי מדאגות למרות הפגיעה הפיזית.

מבנה הרטוריקה הבודהיסטית - משל התורה כרפסודה [48]

הבודהה משווה את תורתו לרפסודה המשמשת ככלי למטרת מעבר לגדה השנייה ולא למטרת אחיזה. במשל זה ניתן לזהות תבנית בה תחילה מוצגת תיזה, לאחר מכן תיאור המשל, כאשר במהלך העניינים מוצג שיקול אחד הגיוני ושיקול אחד אבסורדי, אחר כך הצגת הפעולה נכונה, ולבסוף חזרה על התיזה והוספת מסקנה.

I. התיזה - כפי הדהמה כך גם הרפסודה קיימת למטרת מעבר לגדה השנייה ולא למטרת אחיזה.

II. המשל - הבודהה מתאר אדם במסע שמגיע לנהר אשר גדתו הקרובה מסוכנת ואילו הגדה שמעבר בטוחה וחופשייה מסכנות. הוא רוצה לעבור לגדה השנייה אך אין גשר או סירת מעבר.

III. השיקול ההגיוני - האדם מהרהר ושוקל את המצב על סמך העובדות

(1) הצדקת הצורך: קיים מרחב המים הזה - הנהר. הגדה הקרובה מסוכנת והגדה השנייה בטוחה מסכנה. (יש שאיפה לביטחון => מכאן שיש צורך לעבור)

(2) הבעיה: אין בנמצא גשר או סירת מעבר.

(3) הפתרון האפשרי: אפשר לאסוף זרדים, ענפים ועלים ולקשור אותם יחד לרפסודה.

(4) הגדרת תפקיד הרפסודה: כשהרפסודה כתמיכה, אעשה מאמץ בידי ורגלי ואשחה לגדה הבטוחה.

האדם פועל בהתאם על פי שיקול הגיוני ומעשי וחוצה את הנהר לגדה השנייה.

IV. השיקול האבסורדי - משהגיע לגדה השנייה הוא שוב מהרהר: 'הרפסודה הייתה לי לעזר רב, נניח ואשא אותה על ראשי או על כתפי ואלך אתה לכל מקום. ' ההשוואה היא לאדם שלומד את התורה כדי להשתמש בה לוויכוחים והתנצחויות. הבודהה מפנה לתלמידיו את השיקול באם האדם משתמש ברפסודה נכונה או לא, והם משיבים בשלילה.

V. הפעולה הנכונה - לאחר שהנהר נחצה בעזרת הרפסודה, על האדם לגרור אותה לקרקע יבשה או להשיט אותה וללכת לדרכו.

VI. התיזה שהוצגה בתחילה - 'כך הראיתי לכם כיצד הדהמה דומה לרפסודה למטרת חצייה ולא למטרת אחיזה. '

VII. מסקנה כללית - 'כאשר אתם יודעים כיצד הדהמה דומה לרפסודה, עליכם לדעת לנטוש אפילו מצבים טובים [49] שלא לדבר על המצבים הרעים. ' בחלק זה מתבהרת מטרת המשל והשתמעותו לגבי אופן ההתנהגות הרצוי.

תורת לא - עצמי במשל

במשל זה הבודהה מציג את תורת 'לא אני' או 'לא עצמי'. גם כאן נראה מבנה רטורי דומה למשל הקודם - בהתחלה התיזה, אחר כך תיאור מהלך עניינים והפניית שאלה אבסורדית לתלמידים הנענית בשלילה, תיקון והסבר ולבסוף חזרה על התיזה.

התיזה - כל מה שאינו שלך, נטוש אותו.

תיאור מצב - אנשים נושאים ענפים וזרדים ושורפים אותם בחורשה.

שאלה אבסורדית - 'האם תחשבו: אנשים נושאים אותנו או שורפים אותנו? '

תיקון והסבר - הענפים והזרדים הם לא אנחנו ולא שייכים לנו.

חזרה על התיזה - כל מה שאינו שלכם, נטשו אותו והדבר יביא לרווחתכם ואושרכם לזמן ארוך. ומה לא שלכם? חומר, הרגשה, תפיסה, תופעות, תודעה כל אלו אינם שלכם, לכן נטשו אותם. כל חמשת מרכיבי האדם כיצור פסיכו - פיזי אינם שייכים לו ולכן עליו לנטוש את ההיקשרות וההזדהות עימם.

למרות הדימוי פשוט, ההשוואה של ענפים וזרדים למרכיבי האדם הנה בעלת השפעה פסיכולוגית בדומה לדימוי הבית שהוזכר קודם. הדימוי יוצר תחושת ניתוק ואי הזדהות של האדם עם מה שהוא תופס כ'עצמו' ובכך מאפשר התבוננות והתפקחות המובילים לנטישת ההיקשרות.

מוסריות ובחינה עצמית

משל הבגד [50] מסביר את תוצאות הפעולות המוסריות החיוביות והשליליות על עתיד האינדבדואל.

- נניח שצובעים בגד מלוכלך, הבגד יראה עלוב וצבעו יהיה מוכתם.

- כך גם תודעה המלוכלכת בזיהומים מנטליים תוביל ליעד לא טוב [לאחר המוות].

- נניח שצובעים בגד נקי, הבגד יראה טוב וצבעו יהיה טהור.

- כך גם תודעה נקייה מזיהומים מנטליים תוביל ליעד טוב [לאחר המוות] '

האנאלוגיה הזו מבהירה מהם הגורמים והתוצאות של הפעולות הקרמתיות המוסריות. בנושא זה יש שימוש בדימויים ומשלים רבים אולי מהסיבה שהוא בלתי נתפס בשכל הישר אלא דרך ידיעה תבונית (insight knowledge) של יחסי סיבה ותוצרה או התהוות מותנית. כיוון שהבודהה מנסה 'לשכנע' אנשים פשוטים שאין להם עדיין את הידע התבוני של 'סיבה ותוצאה' או של הידע 'העל - טבעי' של ראיית המיתות והלידות של היצורים החיים על פי הפעולות הקארמתיות שלהם, עליו להשתמש בהמחשות רבות מהעולם היומיומי המוכר.

ההשוואה של לכלוך לתודעה מזוהמת קיימת במשלים רבים כדוגמת משל קערת הברונזה בו ניתן לראות את ההכרח לזהות את הפגמים המנטליים בכדי שאדם ינקה את עצמו מהם -

אם קערה נקנית מחנות והיא מלוכלכת ומכוסה אבק והקונה מניח אותה בפינה מאובקת בביתו ולא טורח לנקות אותה, במקרה זה, הקערה תתלכלך אף יותר. אך אם ינקה ולא ישליך אותה בפינה מאובקת, היא תהיה נקייה יותר. כך גם אדם שלא יכול לזהות פגמים בעצמו, מן הסתם יש לצפות שלא תעלו בו התלהבות ורצון לעשות מאמץ כדי לנטוש את הפגם וסופו למות עם תאווה, שנאה ובלבול, עם הפגם ותודעה מלוכלכת.

הבודהה מציג את האופן בו על התלמיד לבחון את עצמו בדרך אינטרוספקציה ומדמה זאת לצפייה במראה. הטענות בדרך ההיגיון מובאות בצורה הזו:

(1) 'לא נעים לי לשהות בחברת אדם בעל כוונות רעות, הנשלט על ידי כוונות רעות. ' (2) אם היו לי כוונות רעות והייתי נשלט על ידי כוונות רעות, לא היה נעים לאחרים לשהות בחברתי. (3) תלמיד שיודע זאת עליו לשים בדעתו: 'לא יהיו לי כוונות רעות ולא אהיה נשלט בידי כוונות רעות'. (4) אם הוא רואה שאין בו כל כוונות רעות הוא הופך שמח ומאושר. המשל שניתן הוא:

כפי שאישה צעירה בנעוריה, בראותה את דמותה במראה בהירה ונקייה או בקערת מים זכים, מבחינה בכתם או פגם על פניה, עושה מאמץ להסיר אותו. אך אם היא לא מבחינה בכל כתם או פגם היא הופכת שמחה כך: 'זוהי זכות עבורי שפני נקיים'

במשל מתוארת פעולת הבחינה בבהירות, מציאת הפגמים המנטליים, והמאמץ להיפטר מהם. כאשר לא נמצאים פגמים התוצאה היא אושר ושמחה.

היגיון ומשלים - השיחה עם סצ'קה

אולי אחת הדוגמאות הטובות ביותר לדרך הרטוריקה המשלבת נימוקים רציונליים בשילוב משלים היא בסוטרת 'השיחה הקצרה עם סצ'קה' - אל הבודהה מגיע אדם בשם סצ'קה מתלמידיו הבולטים של מורה רוח בולט בשם ניגנטהה במטרה להכשיל את הבודהה בויכוח. הוא טוען שאין אדם שיכול לנצחו בויכוח אפילו בין אלו הטוענים להארה מלאה.

סצ'קה מציב את השאלה הבאה לבודהה:

(1) 'מהן ההוראות שאתה נותן לתלמידיך? ' הבודהה משיב:

(2) 'חומר הוא זמני, הרגשה היא זמנית, תפיסה היא זמנית, תופעות הן זמניות, תודעה היא זמנית. חומר הוא לא עצמי, הרגשה היא לא עצמי, תפיסה היא לא עצמי, תופעות הן לא עצמי, תודעה היא לא עצמי. כל התופעות זמניות; כל הדברים הם לא עצמי. '

סצ'קה נותן משל בתגובה במטרה להפריך את טענות הבודהה -

(3) 'בדיוק כפי זרעים או צמחים גדלים, צומחים ומתבגרים, כולם עושים זאת בהסתמך על האדמה, בתלות באדמה; ובדיוק כפי שעבודות מאמצות נעשות בהסתמך ובתלות באדמה - כך גם לאדם יש גוף חומרי כעצמי, ועל סמך גוף חומרי הוא יוצר מעשים טובים ורעים ונקודות זכות וחסר. לאדם יש הרגשה... תפיסה... תופעות.. תודעה כעצמי, ועל סמך אלו הוא יוצר מעשים טובים ורעים ונקודות זכות וחסר. '

הבודהה מתמצת את המשל לידי היסק פורמאלי:

(4) 'האם אתה מסיק כך: גוף חומרי הוא העצמי שלי, הרגשה היא העצמי, תפיסה היא העצמי שלי, תופעות הן העצמי שלי, תודעה היא העצמי שלי'?

סצ'קה מאשר את ההיסק כפי שהבודהה תמצת אותו ומבסס את טענתו באמונה הרווחת על ידי הרוב. אולם הבודהה לא מוכן לקבל טענה המבוססת על דעת הרוב ומתעקש שסצ'קה ינסח טענה המבוססת על היסקו הפרטי ולא על אמונה רווחת.

(5) 'מה לדעת הרוב ולך? אנא תחום את עצמך למסקנות שלך בלבד'

סצ'קה מציג את הטענה הרווחת כהיסק פרטי והבודהה מבקש לשאול אותו שאלה בעזרת דוגמא -

(6) 'האם מלך רב מעלה משתמש בסמכותו להוציא להורג את אלו שראויים לכך, לקנוס את אלו שראויים לכך, ולהגלות את אלו שראויים לכך? '

גם כאן סצ'קה מסכים שכך הוא המצב. והבודהה שואל שאלה נוספת -

(7) כאשר אתה אומר 'גוף חומרי הוא העצמי שלי' האם אתה משתמש בסמכות או כוח כלשהו על הגוף החומרי כגון 'שגופי יהיה כך, או, שגופי לא יהיה כך'?

סצ'קה לא משיב, אך הבודהה מתעקש שהוא מחויב להשיב לשאלה רציונלית קבילה. במקרה וסצ'קה לא ישיב גם בפעם השלישית הוא מסתכן בכך שרוח תחתוך את ראשו לשבעה חלקים. לבסוף, מתוך פחד, סצ'קה משיב לשלילה לשאלה הבודהה בעניין היכולת להשתמש בסמכות או בכוח כלשהו על הגוף החומרי. אז הבודהה מוכיח אותו על חוסר העקביות לגבי הטענות הקודמות של סצ'קה.

(8) 'שים לב כיצד אתה משיב! מה שאמרת קודם לא עולה בקנה אחד עם מה שאמרת לאחר מכן, וגם מה שאמרת לאחר מכן לא עולה בקנה אחד עם מה שאמרת קודם. '

הבודהה ממשיך לשאול גם לגבי הרגשה, תפיסה, תופעות ותודעה ולכולן משיב סצ'קה בשלילה. ולאחר מכן סצ'קה מסכים גם על תכונת הזמניות שבכל אחד מהאלמנטים האלו, ועל הסבל ההכרחי הנובע מהם.

(9) מה דעתך, האם גוף חומרי... הרגשה... תפיסה.. תופעות תודעה היא זמנית או לא זמנית? ' - 'זמנית'. 'האם מה שזמני הוא סבל או אושר? ' - 'סבל'. 'האם מה שזמני, שהוא סבל ונתון לשינויים יכול להיות מיוחס כ'זה שלי, זה עצמי, זה אני'? - 'לא'.

הבודהה שואל האם אדם שמתייחס לסבל כ'שלי, אני ועצמי' יכול להבין את סבלו או להפסיק אותו לגמרי. סצ'קה מסכים שהדבר בלתי אפשרי. הבודהה מביא משל כדי להדגים את המקרה -

(10) 'כמו אדם שצריך ליבת עץ ומחפש אחת כזו נכנס ליער עם גרזן ומוצא שם גזע גדול של צמח בננה, ישר צעיר חסר ניצני פרי. אז הוא היה חותך אותו מהשורשים, חותך את הצמרת ואת העלים, אך הוא לא היה מוצא אף את שכבת העץ מתחת לקליפה שלא נדבר על ליבת העץ. כך גם כאשר נשאלת ונחקרת על ידי אודות טענותיך התגלית כריק וטועה.

הבודהה הוביל את סצ'קה המתנגד להודאה בטעותו ולהסכמה עם כל טענותיו שהציג בתחילה לגבי תורתו. חקירת סצ'קה הובילה לחשיפת טענותיו הריקות בדיוק כפי שצמח בננה חסר ליבה במרכז גזעו.

המשלה מחדש - עקבות הפיל

השאלה העולה בסוטרה הקצרה אודות המשל של עקבות הפיל [51] היא על סמך מה אפשר להלל ולשבח את גדולת הבודהה. נערכת שיחה בין ברהמין בשם ג'נוסוני (Janussoni) ומשוטט בשם פילוטיקה (Pilotika). המשוטט אמר שהוא אף לא יכול להלל את הבודהה או את חכמתו כי היא למעלה מבינתו ומסביר במשל מדוע למרות זאת יש בו אמונה בגדולת הבודהה:

'נניח וצייד פילים מיומן היה נכנס לחורשת פילים והיה מוצא שם עקבות גדולות של פיל. הוא היה מגיע למסקנה 'אכן, זהו פיל זכר גדול'. כך גם כשראיתי את ארבעת העקבות של הפרוש גוטמה הגעתי למסקנה 'המבורך מואר בשלמות, הדהמה מוכרזת היטב על ידו, הסנגהה מתרגלים את הדרך הטובה. '

והוא ממשיך ומספר על ארבעה טיפוסי אנשים שהגיעו לבודהה כמתנגדים והפכו לתלמידיו לאחר שהסביר להם את תורתו. בעקבות זאת הברהמין ששמע את דברי השבח הולך לפגוש את הבודהה בעצמו. לאחר שהוא מספר על השיחה שלו עם המשוטט, הבודהה אומר שהמשל על עקבות הפיל אינו מושלם, ומציע להשלים אותו בפרטים. במקרה זה המשל הוא כלי קביל לביסוס עמדה, למרות שהמסקנה יכולה להיות אמיתית הבודהה רואה צורך בביסוס מלא של האפשרויות והמסקנות. וזוהי גרסת המשל המתוקנת של הבודהה:

'נניח וצייד פילים מיומן היה נכנס לחורשת פילים ומוצא שם עקבות גדולות של פיל. צייד פילים חכם עדיין לא היה מגיע למסקנה 'אכן, זהו פיל זכר גדול. ' מדוע? בחורשת פילים ישנן פילים נקבות קטנות המשאירות עקבות גדולות ואלו יכולות להיות עקבותיהן. הוא הולך בעקבותן ומוצא עקבות פיל גדולות ושריטות בגובה רב. צייד פילים חכם לא היה מגיע עדיין למסקנה שזהו פיל זכר גדול כיוון שבחורשת פילים יש גם פילים נקבות גבוהות בעלות שיניים בולטות המשאירות עקבות גדולות. הוא ממשיך ללכת בעקבותן ומוצא עקבות פיל גדולות, שריטות בגובה רב וסימנים שנעשו בניבי שנהב. צייד פיל חכם... בחורשת פילים יש פילים נקבות גבוהות בעלות ניבים גדולים המשאירות עקבות גדולות... הוא ממשיך ללכת בעקבותן ומוצא עקבות פיל גדולות, שריטות בגובה רב, סימנים של ניבי שנהב, וענפים שבורים. והוא רואה את הפיל הזכר למרגלות העץ או בשטח פתוח, הולך או יושב, או שוכב. אז הוא מגיע למסקנה: 'זהו הפיל הזכר הגדול'.

הנמשל הוא תמצות כל הדרך הבודהיסטית בפרטים בכלל ההארה של הבודהה ודרכו של התלמיד עד להארה. לאחר שהתלמיד החכם נוטש את חמשת המכשילים ומגיע לארבע מצבי הג'האנות הוא מכיר בהם כעקבות של הטטהאגטה, אך עדיין לא יכול להגיע למסקנה ש'הנעלה מואר בשלמות, הדהמה מוכרזת היטב על ידו, הסנגהה מתרגלים את הדרך הטובה. ' גם השגת ראיית החיים הקודמים וראיית הלידות והמיתות של היצורים החיים בעזרת העין השמיימית נחשבים לעקבות הטטהאגטה אך התלמיד לא מסתפק בהם. כאשר התלמיד מבין לאשורן את ארבע האמיתות הנחשבות אף הן לעקבות הטטהאגטה, נאמר שהוא נמצא בתהליך להגיע למסקנה אודות גדולת הבודהה, הדהמה והסנגהה. ורק כאשר הוא מגיע לשחרור מלא ורואה שהשלים את חיי הטוהר, רק אז הוא מגיע למסקנה - 'הנעלה מואר בשלמות, הדהמה מוכרזת היטב על ידו, הסנגהה מתרגלים את הדרך הטובה. '

הדרך למסקנה יכולה להגיע רק מתוך חוויה אישית על בסיס עובדות בלבד. בדיוק כפי שצייד הפילים במשל היה עליו לראות את הפיל הזכר הגדול במו עיניו ולא על סמך עקבות כל שהן כדי לאשר את קיום הפיל. אין אפשרות להצדקה הגיונית, ואין אפשרות לבסס את גדולת הבודהה על סמך ספקולציות, רק כאשר הפראקטיקה מסתיימת והתלמיד רואה בעצמו שאכן כל שנאמר על ידי הבודהה נכון הוא יכול להצהיר שזוהי הדרך הנכונה. הלימוד בדיוק כמו העקבות הן רק סימנים המובילים למטרה האמיתית המביאה וודאות מוחלטת.

[1] שלושה המרכיבים המוסריים של הדרך כפולת השמונה: 'דיבור נכון', 'פעולה נכונה', 'דרך חיים נכונה'. ובנוסף 'חשיבה נכונה' שהיא כוונות פרישות מהעולם ואי פגיעה ביצורים החיים.

[2] שלושה המרכיבים המדיטטטיביים של הדרך: 'מאמץ נכון', 'מודעות נכונה' ו'ריכוז נכון'.

[3] סנסקריט - Nirvana.

[4] Mahasihananda Sutta, MJ12

[5] האופי השונה בבחינת המציאות בין הבודהה לפילוסופים טמון באופן בחינת התפיסה. הפילוסופים בוחנים את פרטי התפיסה ומרכיביה בעוד הבודהה מורה להבחין בפעילות התודעה עצמה ולהימנע מלבחון את פרטי התפיסה כגון צורות, צבעים וצלילים. בחינת פעילות התודעה היא בחינה של תשומת הלב המופנית לחוש מסוים ומעקב אחר המעבר וההפנית תשומת הלב של התודעה לאובייקטים השונים שהם התופעות הפיזיות המנטליות בכללן. פעילות זו של התבוננות ממושכת מביאה להבנה של התהליכים הפיזיים המנטליים וההשפעות ההדדיות ומובילות לידיעה.

[6] Edie, p541 על הצורך בחדשנות מושגית היידגר טוען שעל הפילוסוף או המשורר להעניק שמות לדברים שלא הוגדרו בכדי שלא יאבדו בכאוטיות של התפיסות.

[7] נועה גל טוענת כי בליבה של המסורת הלוגית הדדוקטיבית שוררת מבוכה באשרת להצדקת הדדוקציה וכי שאלת טבעה של הנביעה הלוגית ההכרחית נותנרת ללא מענה, מה שמטיל צל כבד על מושג התקפות הפורמלית. לעומת זאת תיאוריות היסק הודיות בהיותם פרגמטיות יכולות להתמודד עם הבעיה ביתר הצלחה. Gal, Intro. p iii.

[8] Edie, p539 אדי טוען שחשיבה מטאפורית הכרחית בתודעה האנושית ולא סתם חולשה אנושית. Yoos, p86 יוס טוען ששימוש בדימוי הוא פעולת דיבור המכוונת את תשומת הלב לראות דבר בדרך מאוד מסויימת.

[9] Kosambiya Sutta, MJ 48

[10] Cula-Malunkyovada Sutta, MJ63

[11] Ariyapariyesana, MJ26

[12] בודהה לעתיד - הנסיך סידהרתה במסע החיפוש טרם הפיכתו לבודהה המואר.

[13] במקה זה הכוונה למציאות אותה הוא מלמד.

[14] "Knows & see". בשלב זה עדיין אין הבחנה בין הבנה אינטלקטואלית לידיעה ישירה של מציאות.

[15] Nevasannanasannayatana - 'לא תפיסה ולא חוסר תפיסה' - מצב תודעה מדיטטיבי מתקדם של ריכוז אינטנסיבי בו יכולת התפיסה כמעט ולא קיימת. Nyanatiloka, Buddhist Dictionary

[16] אמון, ביטחון ושכנוע מלא בתורה, במורה, בתרגול ובטכניקה. על מנת שתהיה התמדה. כוח הרצון נובע מתוך אמון זה.

[17] מאמץ נחוש והחלטי, נמרצות, אנרגטיות, ערנות, התלהבות, להט. הן מבחינה פיזית והן מנטלית. הניגוד לעצלות ועייפות.

[18] הידיעה את המצב הנוכחי כפי שהוא. תשומת לב והתמקדות בתהליכים הפסיכו - פיזיים הקורים בהווה. הדבר דורש מאמץ מנטלי להיות ער ומודע לתחושות חושיות כגון ראייה, צלילים, ריחות, לתחושות כאב והנאה כמו גירוד, לתחושות חום וקור, ולמחשבות החולפות. במילים אחרות להיות מודע לכל פעולה - לדעת 'אני הולך' כאשר אני הולך, או 'יש מחשבה' בזמן שחולפת מחשבה.

[19] התמקדות אינטנסיבית. תרגול מדיטטיבי בו המתבונן שם את תשומת ליבו באובייקט יחיד ומנסה לשמור את תשומת לב זו למשך זמן ארוך תוך הימנעות מפיזור המחשבה והמודעות לאובייקטים אחרים כגון מחשבות ותחושות חושיות. הריכוז מוביל לרוגע, יציבות ושיווי משקל מנטלי, כך שלא מופיעים תשוקה או כעס ונוצרת בהירות מחשבתית. ברמות גבוהות יותר כאשר הריכוז מתחזק ומתמשך המודעות נכנסת למצב בו אין קליטה חושית יותר ובהדרגה עד שנותרת רק תחושה של שוויון נפש ושלווה. תחושה זו נמשכת כל עוד נשמר הריכוז. מצב התודעה עליו דיווח הבודהיסטווה הוא השמיני מבין מצבי הריכוז, בו התפיסה כמעט ולא מורגשת ולכן אי אפשר לומר שהיא קיימת אך אי אפשר לומר שאינה קיימת.

[20] הבנה של הסבל, הבנה של ההשתנות המתמדת והבנה של חוסר העצמיות הטבועים בכל דבר. זוהי ידיעה תבונית (insight knowledge) שאינה אינטלקטואלית גרידא. הידיעות התבוניות האלו נרכשות בהדרגה תוך כדי תרגול ההתבוננות בתהליכים הפסיכו - פיזיים. קיימים שש עשרה ידיעות תבוניות כאשר הראשונה היא ההבחנה בין המנטלי לפיזי, השניה היא הבנה של חוק הגורם והתוצאה, השלישית היא ההבנה של שלושת המרכיבים (סבל, השתנות מתמדת, חוסר עצמיות), והרביעית היא הידיעה של ההופעה וההעלמות של כל התופעות הפיזיות והמנטליות. בהקשר חמש היכולות המושג חכמה מתייחס לידיעה התבונית הרביעית.

[21] מצבים מדיטטיביים של ריכוז אינטנסיבי בעלי אופי של שינוי תודעה.

[22] Atakkavacara - לא בהישג של שכילה דדוקטיבית, the Buddha' philosophy of language. עמ' 89

[23] Kosambiya Sutta, MJ48

[24] Kosambiya Sutta, MJ48

[25] Brahmajala Sutta, Digha Nikaya 1

[26] "The greater discourse on the Lion's Roar", MJ12, "The recluse Gotama does not have any superhuman states, any distinction in knowledge and vision, worthy of the noble ones. The recluse Gotama teaches a Dhamma [merely] hammered out by reasoning, following his own line of inquiry as it occurs to him, and when he teaches the Dhamma to anyone, it leads him when he practices it to the complete destruction of suffering."

[27] Alagaddupama Sutta,MJ22

[28] MJ 22 - "Here, bhikkhus, some misguided men learn the Dhamma - discourses, stanzas, expositions, verses, exclamations, sayings, birth stories, marvels, and answers to questions - but having learned the Dhamma, they do not examine the meaning of those teachings with wisdom. Not examining the meaning of those teachings with wisdom, they do not gain reflective acceptance of them. Instead they learn the Dhamma only for the sake of criticizing others and for winning in debates, and they do not experience the good for the sake of which they learned the Dhamma. Those teachings, being wrongly grasped by them, conduce to their harm and suffering for long time.

[29] כפי שמוצג בסוטרת 'משל הנחש'

[30] Gal, Intro. P.iii

[31] Edie, p539 אדי טוען להכרח באנאלוגיות בתקשורת בין - אישית בכדי להעביר חוויות אישיות.

[32] Cula-Assapura Sutta MJ, 40

[33] The Buddha' philosophy of language, p84

[34] מתוך Sallekha Sutta, MJ 8

[35] מתוך Cetokhila Sutta, MJ 16

[36] חמשה עשר כישורים מנטליים שעל המתרגל לפתח בנוגע לריכוז, החלטיות, להט, מאמץ, התלהבות ביניהן גם נטישה של תופעות מנטליות שליליות.

[37] Gokhale, p445

[38] DN. II, 238-59

[39] Edie, p544 פנומנולוגיה מגדירה משמעות של מילים בכללן כמבנה פתוח ולא מקובע, אותו דין לגבי דימויים.

[40] Yoos, p84. המטאפורה מייצרת משמעויות חדשות שלא קיימות במשל ובנמשל.

[41] Anangana Sutta, 5 MJ

[42] Yoos, p87 יוס ומקס בלק (Max Black) טוענים שהדימויים מתאפיינים באפקט הרגשי שהם גורמים.

[43] Dvedhavitakka Sutta, MJ19

[44] Edie, p540 אדי דוחה את הרציונליות האנליטית של קונבנציות וטוען שביטוי הוא לא רק בין אדם לאחרים אלא גם הליך לגילוי ובירור משמעויות בין אדם לעצמו. ראה גם CF. Maurice Merleau-Ponty, Signes, Paris, 1960 p. 113

[45] Culahatthipadopama Sutta, MJ27

[46] Mahavedalla Sutta, MJ43

[47] Kakacupama Sutta, MJ21

[48] מתוך Alagaddupama Sutta, MJ22

[49] Dhamma pi vo pahatabba pageva adhamma. הכוונה לנטישת ההיקשרות למצבי ה - samatha-vipassana

[50] Vatthupama Sutta, MJ7

[51] Culahatthipadopama Sutta, MJ27

עניין דמות טענה האם אתה יכולת תפיסה מבחנים ספקולציות יכול להיות הדדיות שיקולים מחשבה בודהיזם בודהיסטים הבודהיסטים
איך ליצור התאהבות לאורך זמן? זוגיות לאורך זמן, איך לגרום למישהו לרצות אותך לאורך זמן? איך לגרום למישהו להתגעגע אליך? איך לגרום למישהו לא לשכוח אותך? כמה מתנות לתת? איזה מתנות לתת? מתי לתת מתנות? נתינה רגשית, מתנה רגשית, מתנה חומרית, נתינה חומרית
...לגרום למישהו להתגעגע אליך? איך לגרום למישהו לא לשכוח אותך? כמה מתנות לתת? איזה מתנות לתת? מתי לתת מתנות? נתינה רגשית, מתנה רגשית, מתנה חומרית, נתינה חומרית וכאן אבאר עוד עיקרון בנושא של התאהבות, והוא שבן אדם אוהב בהווה את מה שעושה לו טוב בהווה. אבל בן אדם לא בהכרח יאהב בעתיד, את מה שעושה לו טוב בהווה. ז"א שאם אתה עושה למישהו טוב או רע בהווה, לא בהכרח שהוא יאהב או ישנא אותך בעתיד, למרות שכרגע הוא לדוגמא אוהב אותך, בגלל שאתה עושה לו כרגע טוב. ובמה...
התמכרויות, טורדנות כפייתית, גמילה מהתמכרויות, אובססיות, התנהגות טורדנית, התנהגות כפייתית, לשנות הרגלים - איך להיגמל מהתמכרות?
...הרגלים - איך להיגמל מהתמכרות? ובו יתבאר העניין של התמכרויות ושל התנהגות אובססיבית והתנהגות טורדנית. ויתבאר, איך אפשר להפסיק התנהגות טורדנית והתנהגות כפייתית? איך להיגמל מהתמכרות? ועוד. ומי שיתבונן יראה, כי אובססיה / התמכרות, זאת פעולה שהאדם עושה אותה, מתוך תחושה של כפייה וללא בחירה עצמית. כאשר האדם מרגיש שהוא מוכרח לעשות איזה משהו, בלי יכולת לשלוט בעצמו, האם לעשות זאת או לא, הרי שיש לאדם סוג של אובססיה. כמו כן, לפעמים, אובססיות והתמכרויות נוצרות...
ניהול עסקים, למה עסקים טובים נסגרים? איך מומחה בתחומו יכול להיכשל בעסקים? למה אנשי מקצוע מומחים לא מתפרנסים? איך שף מוצלח פושט רגל? למה מסעדות נסגרות? טעויות בפתיחת עסק, להיות עצמאי או להיות שכיר, טעויות של עסקים
ניהול עסקים, למה עסקים טובים נסגרים? איך מומחה בתחומו יכול להיכשל בעסקים? למה אנשי מקצוע מומחים לא מתפרנסים? איך שף מוצלח פושט רגל? למה מסעדות נסגרות? טעויות בפתיחת עסק, להיות עצמאי או להיות שכיר, טעויות של עסקים
...בעסקים? למה אנשי מקצוע מומחים לא מתפרנסים? איך שף מוצלח פושט רגל? למה מסעדות נסגרות? טעויות בפתיחת עסק, להיות עצמאי או להיות שכיר, טעויות של עסקים הרצאה על ניהול עסקים, למה עסקים טובים נסגרים? איך מומחה בתחומו יכול להיכשל בעסקים? למה אנשי מקצוע מומחים לא מתפרנסים? איך שף מוצלח פושט רגל? למה מסעדות נסגרות? טעויות בפתיחת עסק, להיות עצמאי או להיות שכיר, טעויות של עסקים ועוד עצמאי או שכיר, כסף מאומנות, 3 תנאים להצלחה בכל תחום, למה עסקים נסגרים? טעויות...
הכל כרצונך תמיד, לרצות את הכל בשלמות, סבל נצחי, אחדות לא נצחית, מה שנכון לך, להדחיק רצונות, הכל נגד רצונך תמיד
הכל כרצונך תמיד, לרצות את הכל בשלמות, סבל נצחי, אחדות לא נצחית, מה שנכון לך, להדחיק רצונות, הכל נגד רצונך תמיד
...את הכל בשלמות, סבל נצחי, אחדות לא נצחית, מה שנכון לך, להדחיק רצונות, הכל נגד רצונך תמיד - פרומו שאלה: איך ההבנה, שלמשל השולחן, היא למעשה גם יש וגם אין, מביאה למצב שאין יותר שאלות? אליעד: את אומרת שכאשר את מסתכלת על השולחן, את רואה שזה אחד, אבל את לא מבינה איך זה פותר את כל הבעיות. העניין הוא שכול דבר שאת מסתכלת עליו עד הסוף, את מגיעה ללא יודעת, לכלום, אין הבדל. עכשיו, מה זה נותן? מהצד שאת לא יודעת שום דבר, אז אין לך יותר שאלות. ומהצד שאת כן יודעת...
אבל פתולוגי - מבוא
...פרידה או אובדן, ומשפיע באופן משמעותי על תחומי חיים אחרים. אבל הוא תהליך פסיכולוגי טבעי ונורמלי שעובר אדם בעקבות פרידה או אובדן כלשהו. בחיי היומיום נהוג להשתמש במונח זה בעיקר בהקשר למות אדם קרוב, אך בפסיכולוגיה עשוי אבל להיגרם כתוצאה מכל פרידה או אובדן בחיי האדם (למשל: גירושים, פרידה מבן - זוג, פיטורים ממקום עבודה ועוד). רבות דובר על השלבים המאפיינים "אבל נורמלי". מי שמזוהה במיוחד עם מודל השלבים היא הפסיכיאטרית אליזבת קיבלר - רוס, שעבדה עם חולים סופניים...
חיפוש האמת
...באוויר. יש בעולם מחלוקת מה נכון יותר: מונותיאיזם, אתיאיזם, דאיזם, אגנוסטיות... ויש כאן דעה שאומרת הכל אחד והכל אמיתי. יש כאן שאלה גדולה, איך הכל יכול להיות אחד? מצד אחד - הדתות המונותיאיסטיות טוענות לאחדות האל. מצד אחר - האתיאיזם שולל קיום אלים. מכיוון אחר באים הדאיסטים טוענים שיש כוח שברא את העולם ללא דת. הפנתאיסטים - טוענים שהאל זה הטבע. הפוליתיאיסטים טוענים שיש אלים. האגנוסטים - טוענים שלעולם אין לדעת. כל אלו דעות לכאורה מנוגדות, אז השאלה הנשא...
צ'אקרות - איזון מרכזי האנרגיה התחתונים!
...כאמור מרכזי האנרגיה הראשונים, צ'אקרה ראשונה וגם שנייה, מהווים את המסד שעליו נשענים יתר במאמר זה אסקור את ההשלכות הנלוות לחוסר איזון של הצ'אקרות התחתונות. כפי שהסברתי במאמר הקודם על הצ'אקרות ומשמעותן, אנסה להבהיר הפעם כיצד חוסר איזון יתבטא. המרכזים. כמו עלייה במעלה המדרגות כך גם הבסיס צריך להיות איתן דיו ע"מ להחזיק ולחזק את הקומות הגבוהות יותר. וכפי שנאמר במקורות "אם אין קמח - אין תורה", כך גם הדין לגבי הבסיס שלנו. מאחר והצ'קרה הראשונה שצבעה אדום...
כאבים, כאב גופני, כאב פיזי, כאב נפשי, התמודדות עם כאב, סבל מכאבים, כאבים טובים, כאבים רעים, גיהנום = גן עדן
...התמודדות עם כאב, סבל מכאבים, כאבים טובים, כאבים רעים, גיהנום = גן עדן לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: כאבים, כאב גופני, כאב פיזי, כאב נפשי, התמודדות עם כאב, סבל מכאבים, כאבים טובים, כאבים רעים, גיהנום = גן עדן. שאלה: איך הולכים עד הסוף? אליעד: את תלכי עד הסוף עם מה שנראה לך אמיתי. את לא צריכה להגיע למשהו מוגדר. אם את רוצה להגדיר, אז תגדירי את זה כמשהו שתהיי בטוחה בו במאה אחוז. את צריכה ללכת עד הסוף עם האמת שלך. תביאי את עצמך למצב שלא יהיו...
הכל מתחיל בים / איתן גרין
...גרין איתן גרין הוא יוצר מעניין ומורכב שמשום מה לא תמיד מצליח להגיע אל הקהל הרחב. אך יש לו צופים ההולכים אחריו בנאמנות. איתן הוא בוגר המחזור הראשון לקולנוע באוניברסיטת תל אביב. ובמשך השנים לימד קולנוע בכל המוסדות הנחשבים כמעט, ונחשב למורה מצוין. הוא כתב ספר אחד (לפחות) ולמיטב זכרוני עבד גם עם עמוס גוטמן על התסריט לסרטו האחרון "חסד מופלא" יש להניח שזה איננו שיתוף הפעולה היחיד שלו עם כותבים אחרים. הוא נחשב לתסריטאי טוב מאוד. סטודנטים שלו מעריצים אותו...
למה השינה לא באה אחרי שאוכלים ארוחה כבדה?
...גורמה לארוחת ערב דשנה? או שאולי הגיעו אורחים מאד מכובדים מחו"ל ועליכם מוטלת החובה לארח אותם, ובחרתם לארח במסעדת גורמה שמגישה אוכל מיוחד. הערב מתחיל וגם השיחה הנעימה, והאוכל מוגש ואתם מתחילים בסעודה והאוכל ממשיך להיערם על הצלחת ואתם... ממשיכים לאכול. טעים, משביע. בשלב כלשהו מתחילים להרגיש שבאמת כבר מלאים, אבל מנין המנות טרם הסתיים, השיחה ממשיכה לקלוח ואתם ממשיכים להכניס את המנות פנימה, אל תוך הגוף. ואז מגיע השלב שבו הסתיימה הארוחה ואתם בדרככם הביתה...
בני האדם שרודפים אחרי סיפוק היצרים, רודפים בעצם אחרי הגברת הדופמין. שזה הופך אותם לנרקומנים לכל דבר.
...היצרים, רודפים בעצם אחרי הגברת הדופמין. שזה הופך אותם לנרקומנים לכל דבר. הכלב נאמן, החתול בוגדני והנחש ערמומי... כאשר אתה מזוהה עם הגוף המארח שלך, אתה גם מתנהג בהתאם לאותו הגוף. שזה אומר שאם היית נולד כלב, היית נאמן ואם היית נולד חתול היית בוגדני וכו'... ההבדל בין האדם לבין בעלי החיים הוא מודעות עצמית. הכלב לא יודע שהוא כלב והחתול לא יודע שהוא חתול. בעל החיים חווה את עצמו רק בגוף ראשון. אנחנו לעומת זאת יכולים לחוות את עצמנו גם בגוף שלישי, אנחנו מודעים...
חווית מציאות חדשה
...יודע שכל מאורעותיו הן לטובתו זאת הבחינה היא מעין העולם הבא. את זה אמר רבי נחמן מברסלב, והדבר נכון לחיי היום יום. שכן, מתוך הבנה שהאדם רוצה לחיות חיים טובים יותר, הוא משיג אותם כי במקום שהאדם רוצה להיות שם הוא נמצא. וכך הדברים במציאות, רק שהסובייקטיביות מטעה את האדם ומוציאה דברים מהקשרם. וכך הדברים פועלים כפי שאמר לי אדם חכם, יש אנשים שהולכים בתלם, ולעומתם יש אנשים שכשאתה מתווכח איתם הם מוציאים כל הזמן דברים מהקשרם, הם מומחים בלהוציא כל הזמן דברים...
חיפוש עצמי - אובדן זהות ודרך - איך לחפש ולמצוא את עצמך?
...לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הרצאה על חיפוש עצמי - אובדן זהות ודרך - איך לחפש ולמצוא את עצמך?. הרצאה על חיפוש עצמי - אובדן זהות ודרך. מה עושים? איך למצוא את עצמך? את מה לחפש? ועוד. בהרצאה זו נדון בשאלה, מה צריך לעשות אדם כאשר הוא מרגיש אבדן דרך מוחלט. הוא חש שהוא מסתבך עם עצמו, ולעיתים זה מוביל אותו למצב שאינו יודע יותר מה לעשות. התחושה הכי קשה לאדם היא אבדן דרך. הספקות הם תחושות הרע. יש לנו בעולם הרבה רצונות שונים, הרע הוא פינג פונג בין הרצונות...
תובנות לחיים 7
...הם מגוונים באינסוף אפשרויות, ותמיד אפשר להשתפר, וכל רגע הוא לידה מחדש והתחלה חדשה. כל רגע כל היקום נולד מחדש ע"י האינסוף. והמתנה הגדולה ביותר בעולם, היא הפרוייקט הגדול ביותר בעולם. לכן, טוב להשקיע בו את ההשקעה הטובה ביותר בעולם. לעשות את הדברים ברוגע אמיתי ולזרום עם הדברים ולא להיתקע וליסוע הלאה לדברים האמיתיים באמת. והדברים חשובים מאוד, השמחה בחיים, ההבנה שהכל טוב, לעשות את הטוב ביותר, לעשות את הדברים ברוגע, ולחיות את הרגע. לעזור לאנשים מתי שאפשר...
1 2 3 4 ...5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על מערכת דימויים
לזמן מוגבל!     👈1 ב 150  👈4 ב 400     📞 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: מערכת דימויים, איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? כעס ועצבים? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם עצבות? דיכאון? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חרדות ופחדים של ילדים ועוד...



הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: מערכת דימויים, איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לפרש חלומות? איך ליצור אהבה? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להתמודד עם גירושין? איך לשתול מחשבות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בזוגיות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להאמין בעצמך? איך לעשות יותר כסף? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להיות מאושר ושמח? איך לא להישחק בעבודה? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשנות תכונות אופי? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך למצוא זוגיות? איך לשפר את הזיכרון? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להעביר ביקורת בונה? איך לנהל את הזמן? איך לקבל החלטות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להיגמל מהימורים? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחנך ילדים? איך לפתח יכולות חשיבה ועוד...



להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם יש בחירה חופשית? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? למה יש רע וסבל בעולם? אולי אנחנו במטריקס? איך נוצר העולם? למה יש רע בעולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש משמעות לחיים? האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם לדומם יש תודעה? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם הכל אפשרי? האם אפשר לדעת הכל? איך להנות בחיים? איך להיות הכי חכם בעולם? למה לא להתאבד? האם באמת הכל לטובה? איך להיות מאושר? למה העולם קיים? מי ברא את אלוהים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך נוצר העולם? בשביל מה לחיות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם יש אמת מוחלטת? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? מה המשמעות של החיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש או אין אלוהים ועוד...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
   



האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא ייעוץ טיפולי, מאמן אישי לדיאטה, מאמן מכירות בתחום מערכת דימויים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.5146 שניות - עכשיו 20_04_2024 השעה 02:49:01 - wesi4