באחד מתכניותיו של מטפל הוא טיפול בשיח הפנימי שלנו בטענה שאם מישהו היה מעז לדבר לילדים שלנו כמו שאנו מדברים לפעמים לעצמנו - אנחנו היינו מגישים נגדו תביעה על בריונות מילולית או הטרדה נפשית!
כלומר: כאשר תוקפים אותנו - אנו מחזירים מלחמה, אבל הבעיה היא שכאשר המתקפה מגיעה מבפנים, כלומר, אם אנחנו אומרים משהו שלילי על עצמנו, אין מי שיתווכח עם זה...
על פי המחקר אנו חושבים כ - 60 אלף מחשבות ביום, ולמעלה מ - 70% הן מחשבות שליליות!
אבל כיצד ניתן לשלוט במחשבות שלנו? זה נשמע כמו משימה בלתי אפשרית...
בסרט הסוד, הדוברים מציעים להיות מודעים לרגשות שלנו כשלב ראשון, כי הם הסמן הימני של המחשבות שלנו, ואז להזמין במודע מחשבות חיוביות ואיתם רגש חיובי.
כלומר: הצעד הראשון הוא מודעות לאותו שיח פנימי, והשני הוא "להחליף" מחשבה שלילית בחיובית. ואולם, אחת הבעיות של ההחלפה היא שאנו חשים מזויפים. והבעיה היא שאם איננו משוכנעים במה שאנו אומרים לעצמנו - השיח הפנימי יחזור ויופיע שוב ושוב. מה עושים אז?
מטפלים טוענים כי הטיפול הקוגניטיבי הוא היעיל ביותר לשינוי השיח הפנימי שלנו. אחד הדברים המרכזיים שנלמדים בטיפול כזה הוא הויכוח הפנימי עם מה שנראה ברור מאליו.
כלומר, כאשר עולה מחשבה שלילית עלינו "להתווכח" עימה כאילו נאמרה על ידי מישהו אחר.
אך כיצד מנהלים את הויכוח הפנימי הזה?
ארבע טכניקות מרכזיות:
ראיות:
לא מדובר ב"חשיבה חיובית" אלא בעובדות של ממש. נניח שאני בדיאטה, ניגשתי למקרר וחסלתי שתי פרוסות עוגה. כעת אני יכול לומר לעצמי שהדיאטה הרוסה ולעולם לא ארזה יותר. כדי להתווכח עם המחשבה הזו - כדאי לדבר במספרים. כמה קלוריות באמת היו בפרוסות הללו, עד כמה זה הפר את הדיאטה? בקיצור, יש להיות דייקן ולא להיסחף אחרי הכללות.
אלטרנטיבות:
האם יש הסבר אלטרנטיבי לזה שנתתי? האם כישלון בבחינה הזו אומר שאני אידיוט וחסר כישרון או שאולי יש גם אפשרות שהיה מבחן קשה מן הרגיל או שהייתי עייף.
משמעות:
מה המשמעות של האירוע במובן הרחב יותר? האם הכמה קילו המיותרים או הציון הנכשל זה משהו שאפשר לחיות איתו זה או שזה קטסטרופה? נניח שאני צריך לגשת למועד ב' ואולי אפילו לעשות עוד סמסטר או עוד שנה של לימודים. האם זה אומר שתמיד אכשל? האם זה אומר שלא אתקבל לאף עבודה? כלומר, מניעת פרשנות רחבה שמעבר לזמן והמקום הצר שבו האירוע משפיע.
בחינה מחדש של אמונות וערכים:
אם במהלך אותו ויכוח פנימי עולות כל מיני אמונות וערכים - זה הזמן לבחון את אמיתותן. נניח שאני מאמין שציוניי בביה"ס ישפיעו על כל מהלך חיי. האם אמונה זו עומדת במבחן המציאות? האם יש אנשים סביבי שלא הצליחו בביה"ס והגיעו רחוק? אם אני מאמין שאני מבוגר מדי מכדי למצוא עבודה בתחום X -האם יש מסביבי אנשים בגיל מקביל שעשו זאת?
בספר Notes from a Friend מאת טוני רובינס, מוצע לנו תרגיל שמטרתו לחדד את רמת המודעות שלנו למה שחולף בראשינו, להרגיל אותנו לחשוב מחשבות חיוביות, וכן לבחון כיצד מחשבות חיוביות משפיעות על איכות חיינו.
הנה התרגיל: נסו ויתווכחו אם זה עובד:
התרגיל מכונה ''אתגר עשרת הימים'
במהלך 10 הימים הבאים אמצו מחשבה חיובית, רגשות חיוביים ושפה נקייה ומעצימה
אם תפסתם את עצמכם חושבים מחשבות שליליות, חשים רגשות שליליים, או משתמשים במילים ומטאפורות שליליות - עצרו, היו מודעים למתרחש והשתמשו בכוח הבחירה שלכם על מנת להחליף את השלילי בחיובי.
אם הנחתם לעצמכם ''להתבוסס'' בשלילי למשך יותר מ - 5 דקות - התחלו את התרגיל מחדש...
המטרה היא ליצור 10 ימים רצופים של מחשבה חיובית...