ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה בודהיזם ✔בודהיזם - השיחה עם קוּטַדַנְטַה - העלאת קורבן ללא דם ✔השיחה עם קוּטַדַנְטַה העלאת קורבן ללא דם Kadanta Sutta הברהמינים ואנשי . ...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 בודהיזם - השיחה עם קוּטַדַנְטַה - העלאת קורבן ללא דם

השיחה עם קוּטַדַנְטַה

העלאת קורבן ללא דם

Kadanta Sutta

הברהמינים ואנשי קהאנומטה (Khumatakabrhmaagahapatik)

כך שמעתי. פעם אחת הבודהה נדד דרך ארץ מַגַדְהַה בלווית קבוצה גדולה של חמש מאות נזירים והגיע אל כפר ברהמינים בשם קְהָאנוּמַטַה, שם נשאר להתגורר בפארק אַמְבַּלַטְּהִיקָא. כעת, באותה העת הברהמין קוּטַדַנְטַה התגורר בקהאנומטה, מקום מאוכלס בצפיפות, מלא עשב, עצי בניה, מים ותירס, אשר הוענק לו על ידי סֵנִיַיה בִּימְבִּיסָארַה, מלך מַגַדְהַה, כמתנה מלכותית עם סמכות מלכותית.

וקוטדנטה תיכנן העלאת קורבן גדול: שבע מאות פרים, שבע מאות שוורים, שבע מאות עֶגְלוֹת, שבע מאות תיישים ושבע מאות איילים, כולם היו קשורים לעמודי העלאת הקורבנות [1].

הברהמינים ואנשי קהאנומטה שמעו את הדברים הבאים: 'הפרוש גוטמה... מתגורר באמבלטהיקא. ובנוגע לאדון גוטמה המכובד הזה נפוצו דיווחים טובים: ''האדון המכובד הינו ארהנט, ראוי להערכה, בודהה ער בשלמות בזכות עצמו, מושלם בידע ובמוסר, הוא שהלך - מעבר, יודע העולמות, הטוב במאמנים את אלו הראויים לאימון, מורה בני האדם והישויות השמימיות, בודהה, טהור מעבר לכל ספק. הוא מגלה את העולם הזה לידיעת אחרים עם כלל הדֶווֹת, המָארוֹת, והבְּרַהְמוֹת שבו, את הדור הזה עם הפרושים והברהמינים, השליטים והאנשים, לאחר שהבין אותו בידיעה ישירה. הוא מלמד את הדהמה הטובה בהתחלה, טובה באמצע, וטובה בסוף, בעלת משמעות ומנוסחת היטב. הוא מציג את החיים הרוחניים המושלמים והטהורים לחלוטין. ואכן, טוב לראות כאלה ארהנטים. ' ובעקבות זאת הברהמינים ובעלי - הבית, בעוזבם את קהאנומטה בקהל גדול, הלכו אל אמבלטהיקא.

בדיוק אז קוטדנטה קם והלך אל מרפסתו למנוחת הצהריים. בראותו את הברהמינים ובעלי - הבית בדרכם אל אמבלטהיקא, הוא שאל את משרתו לסיבה. והמשרת השיב: "אדוני, זהו הפרוש גוטמה, אשר בנוגע אליו נפוצו דיווחים טובים: 'האדון המכובד הינו ארהנט... בודהה, מואר וטהור מעבר לכל ספק. ' לכן הם הולכים לראותו. "

וקוטדנטה חשב לעצמו: 'שמעתי שהפרוש גוטמה יודע כיצד לערוך בהצלחה את הקורבן המשולש על שש - עשרה צרכיו. כעת, אינני מבין כל זאת, אך ברצוני להעלות קורבן גדול. נניח ואלך אל הפרוש גוטמה ואשאל אותו בעניין. ' אז הוא שלח את משרתו אל הברהמינים ובעלי - הבית של קהאנומטה לבקש מהם להמתין לו.

דברי השבח לקוטדנטה (Kadantaguakath)

ובאותה עת כמה מאות ברהמינים שהו בקהאנומטה בכוונה להשתתף בהעלאת הקורבנות של קוטדנטה. כאשר שמעו על כוונתו ללכת לבקר את הפרוש גוטמה, הלכו לשאול אותו אם אכן נכון הדבר. "אכן כך, רבותיי, אני הולך לבקר את הפרוש גוטמה. "

"אדוני, אל תבקר את הפרוש גוטמה (בדיוק כמו בסוטה 4, פסקה 5). ומאחר שכך, אין זה ראוי שקוטדנטה המכובד יבקר את הפרוש גוטמה, אלא שהפרוש גוטמה יבקר אותו. "

דברי השבח לבודהה (Buddhaguakath)

אז קוטדנטה אמר לברהמינים: "כעת הקשיבו רבותיי מדוע ראוי שאנחנו נלך לבקר את המכובד גוטמה ומדוע אין זה ראוי מצידו שיבוא לבקר אותנו... (בדיוק כמו בסוטה 4, פסקה 6). הפרוש גוטמה הגיע לקהאנומטה ומתגורר באמבלטהיקא. וכל פרושים או ברהמינים שמגיעים לאזורינו הינם אורחינו... הוא מעבר לכל הלל. '

כאשר שמעו זאת, הברהמינים אמרו: "אדוני, מאחר ואתה כל כך משבח את הפרוש גוטמה, אף אם היה מתגורר מאה יוג'נות מכאן, יהיה זה ראוי לאדם עם אמונה ללכת עם תיק צד לבקר אותו. ועל כן, אדוני, כולנו נלך לבקר את הפרוש גוטמה. "

כך קוטדנטה הלך עם קבוצה גדולה של ברהמינים אל אמבלטהיקה. וכאשר הגיעו, הוא פנה אל הבודהה, החליף עמו ברכות נימוסין, והתיישב במקום ראוי. כמה מהברהמינים ובעלי הבית של קהאנומטה קדו בפני הבודהה, כמה החליפו עמו ברכות נימוסין, כמה ברכו אותו בכפות ידיים צמודות, כמה הכריזו את שמם ושבט מוצאם, וכמה התיישבו במקום ראוי בדממה.

הסיפור על המלך מהאוויג'יטה (Mahvijitarjayaakath)

בעוד הוא יושב במקום ראוי, קוטדנטה פנה אל הבודהה: "אדון גוטמה, שמעתי שאתה יודע כיצד לערוך בהצלחה את הקורבן המשולש על שש - עשרה צרכיו. כעת, אינני מבין כל זאת, אך ברצוני להעלות קורבן גדול. יהיה טוב אם הפרוש גוטמה יסביר לי את העניין. "

"אם כך, הקשב, ברהמין, שים לב ואני אסביר. "

"כן אדוני", אמר קוטדנטה, והמכובד אמר:

"ברהמין, פעם היה מלך בשם מַהָאוִויגִ'יטַה. הוא היה עשיר, בעל עושר ומשאבים אדירים, עם שפע של זהב וכסף, בעל נכסים והחזקות, בעל ממון ושווה ממון, בעל אוצרות ומחסני תבואה. בעוד המלך מהאוויג'יטה הירהר בפרטיות, המחשבה הבאה עלתה בו: 'צברתי עושר גדול במונחים אנושיים, אני שולט על שטח נרחב אותו כבשתי. נניח ואערוך כעת קורבן גדול אשר יהיה לטובתי ולאושרי לזמן רב? ' וכאשר קרא לרב - השרים [2], הוא סיפר לו את מחשבתו: "אני מעוניין לערוך קורבן גדול, אדון נכבד, הנחה אותי כיצד עלי לפעול על מנת שיהיה זה לטובתי ולאושרי לזמן רב. "

ורב השרים השיב: "ארצו של הוד מלכותו מכותרת שודדים, היא הרוסה, ערים וכפרים מושמדים, הספר שורץ בוזזים. אם הוד מלכותו יטיל מס על חבל ארץ זה, זו תהיה דרך שגויה. נניח והוד מלכותו יחשוב: 'אפטר ממגיפת השודדים באמצעות הוצאות להורג ומאסרים, או באמצעות החרמות, איומים והגליות', אז המגיפה לא תבוא לקיצה. אלו שישרדו יזיקו מאוחר יותר לממלכתו של הוד מלכותו. מצד שני, באמצעות התוכנית הבאה תוכל להפטר מהמגיפה. לאלו בממלכה העוסקים בפיתוח יבולים וגידול בקר, הוד מלכותו יחלק תבואות ומספוא, לאלו העוסקים במסחר הוא יעניק הון, לאלו העוסקים בשירות ממלכתי הוא יעניק משכורות ראויות. אז האנשים האלו, כאשר יתרכזו בעבודתם, לא יזיקו לממלכה. רווחיו של הוד מלכותו יהיו גדולים, הארץ תהיה שלווה ולא מכותרת גנבים, והאנשים יחיו עם שמחה בליבם ישחקו עם ילדיהם, ויתגוררו בבתים פתוחים. "

ובאומרו: "שיהיה כך! ", המלך קיבל את עצתו של רב השרים: הוא העניק תבואות ומספוא, הון לאלו העוסקים במסחר... משכורות ראויות... והאנשים חיו עם שמחה בליבם... והתגוררו בבתים פתוחים.

לאחר מכן המלך מהאוויג'יטה קרא לרב השרים ואמר לו: "הבאתי את מגיפת השודדים לקיצה, פעלתי על פי עצתך ורווחי גדלו, הארץ שלווה ואינה מכותרת גנבים, האנשים עם שימחה בליבם, משחקים עם ילדיהם ומתגוררים בבתים פתוחים. עכשיו ברצוני לערוך קורבן גדול. הנחה אותי כיצד עלי לפעול על מנת שיהיה זה לטובתי ולאושרי לזמן רב. "

"לשם כך, הוד מעלתו, עליך לקרוא לקְהַטִיַה מהערים ומהכפרים, ליועציך ועוזריך, לברהמינים רבי - ההשפעה, ולבעלי - הבית העשירים ביותר של ארצך, ולומר להם: 'ברצוני לערוך קורבן גדול. הנחו אותי כיצד עלי לפעול על מנת שיהיה זה לטובתי ולאושרי לזמן רב. '"

המלך הסכים ועשה זאת. "הוד רוממותו, התחילו בקורבן, הגיע העת אדוני. ארבעת קבוצות ההסכמה האלו [3] יהוו את העזרים לקורבן.

המלך מהאוויג'יטה הינו בעל שמונה דברים. הוא בעל לידה טובה משני הצדדים... (כמו בסוטה 4, פסקה 5) בעל לידה חסרת - דופי. הוא יפה תואר... וכלל אינו בעל מראה ממוצע. הוא עשיר... בעל אוצרות ומחסני תבואה מלאים. הוא בעל עוצמה, מוביל צבא בעל ארבעה ענפים [4], נאמן, מהימן, ומאדיר את שמו בין אויביו. הוא נדבן ומארח נאמן, לא סוגר את דלתותיו בפני פרושים, ברהמינים ועוברי אורח, קבצנים ונזקקים - הוא מעיין של טוּב. הוא מלומד ביותר במה שראוי ללמוד. הוא יודע את המשמעות של כל מה שנאמר, באומרו: 'זוהי משמעות הדבר'. הוא משכיל, בעל הישגים, חכם, מסוגל לזהות תועלת בעבר, בעתיד ובהווה [5]. המלך מהאוויג'יטה בעל שמונה דברים אלו. ואלו מהווים את העזרים לקורבן.

רב - השרים הברהמין הינו בעל ארבעה דברים. הוא בעל לידה טובה... הוא מלומד, בקיא במנטרות... הוא מוסרי, בעל מוסר הולך וגדל, בעל מוסר ההולך וגובר. הוא משכיל, בעל הישגים וחכם, והוא הראשון או השני להחזיק את מצקת הקורבן. הוא בעל ארבע מעלות אלו. אלו מהווים את העזרים לקורבן.

אז, טרם העלאת הקורבן, רב - השרים הברהמין לימד את המלך את שלוש האופנים. 'יתכן ולהוד מלכותו יהיו חרטות בעניין הקורבן המיועד: 'אני עומד להפסיד רכוש רב', או במהלך הקורבן: 'אני מאבד הרבה רכוש', או בתום הקורבן: 'הפסדתי רכוש רב. ' במקרים אלו, הוד מלכותך, אל לך להאחז בחרטות כאלו. '

אז, טרם העלאת הקורבן, רב השרים הפיג את נקיפות המצפון של המלך עם עשרה תנאים לנמענים: 'הוד רוממותו, אל הקורבן יבואו אלו שלוקחים חיים ואלו שנמנעים מלקחת חיים. לאלו הלוקחים חיים, כך יהיה להם הדבר. אך לאלו הנמנעים מלקחת חיים יהיה קורבן מוצלח ומלא שמחה וליבם ימצא שלווה פנימית. יבואו אלו שלוקחים מה שלא שניתן ואלו הנמנעים מלקחת מה שלא ניתן... אלו המבצעים פגיעה מינית ואלו הנמנעים... אלו הדוברים שקר... אלו המוציאים דיבה, מדברים בגסות, בדברים לריק... אלו החמדנים ואלו שאינם, אלו בעלי הזדון ואלו שאינם, אלו בעלי אמונות שגויות ואלו בעלי אמונות נכונות. לאלו בעלי אמונות שגויות הדבר יתברר בהתאם, אך לאלו בעלי אמונות נכונות יהיה קורבן מוצלח ומלא שמחה, וליבם ימצא שלווה פנימית. ' כך רב - השרים הפיג את ספקותיו של המלך עם עשרה תנאים.

כך רב - השרים הנחה את המלך אשר ביצע את הקורבן הגדול עם שש עשרה סיבות, עודד אותו, עורר בו השראה ושימח את ליבו. "יתכן ומישהו יאמר: 'המלך מהאוויג'יטה עורך קורבן גדול, אך הוא לא הזמין את הקהטיה שלו... את יועציו ועוזריו, את הברהמינים רבי - ההשפעה, ואת בעלי - הבית העשירים ביותר... ' אך מילים אלו לא יהיו בהתאם לאמת, מאחר והמלך כן הזמין אותם. כך המלך יוכל לדעת שיערוך קורבן מוצלח וישמח בו, וליבו ימצא שלווה פנימית. או שמישהו יאמר: 'המלך מהאוויג'יטה עורך קורבן גדול, אך הוא אינו בעל לידה טובה משני הצדדים... ' אך מילים אלו לא יהיו בהתאם לאמת... או שמישהו יאמר: 'רב - השרים שלו אינו בעל לידה טובה... ' אך מילים אלו לא יהיו בהתאם לאמת. ' כך רב - השרים הנחה את המלך עם שש עשרה סיבות...

בקורבן זה, ברהמין, פרים לא נשחטו, לא עיזים או כבשים, לא תרנגולים או חזירים, לא אף סוג של יצורים חיים נשחטו, וגם עצים לא נגדעו לצורך עמודי הקורבן, ולא נגזז עשב לצורך עשב הקורבן, ואלו המכונים עבדים או משרתים או עובדים לא ביצעו את מטלותיהם מתוך פחד ממלקות או איומים, בבכי ודמעות. אך אלו שרצו לעשות דבר מה עשו זאת, ואלו שלא רצו לעשות לא עשו: הם עשו מה שרצו לעשות ולא עשו מה שלא רצו לעשות. הקורבן התבצע עם גְהִי, שמן, חמאה, גֶּבֶן [6], דבש ודיבשה.

אז, ברהמין, הקהטיה... השרים והיועצים, הברהמינים רבי ההשפעה, בעלי - הבית העשירים מהערים ומהכפרים, לאחר שקיבלו הכנסה מספקת באו אל המלך מהאוויג'יטה ואמרו: "הבאנו כמות מספקת של הון, הוד מלכותו, אנא קבל אותו. "

"אך רבותיי, אספתי בעצמי הון די והותר. כל שנותר קחו עמכם. "

לשמע סירובו של המלך, הם הלכו לצד אחד והתיעצו ביניהם: 'אין זה נכון מצידנו לקחת את ההון חזרה לביתנו. המלך עורך קורבן גדול. הבה נלך בעקבות דוגמתו. '

והקהטיה הניחו את מתנותיהם ממזרח לבור הקורבן, היועצים והעוזרים הניחו את שלהם מדרום, הברהמינים ממערב ובעלי הבית העשירים מצפון. ובקורבן זה לא נשחט אף פר אחד... ולא היו יצורים חיים שנשחטו... אלו שרצו לעשות משהו עשו, ואלו שלא רצו לעשות משהו לא עשו... הקורבן התבצע עם גהי, שמן, חמאה, גבן, דבש ודיבשה. כך היו ארבע קבוצות ההסכמה, והמלך מהאוויג'יטה היה בעל שמונה דברים, ורב - השרים עם ארבעה דברים בשלוש האופנים. "

לשמע הדברים הברהמינים קראו בקול וברעש רב: "איזה קורבן נהדר! איזו דרך נהדרת לערוך קורבן! " אך קוטדנטה ישב בשתיקה. והברהמינים שאלו אותו מדוע אינו משבח את מילותיו המצויינות של הפרוש גוטמה. והוא השיב: "לא שאינני משבח אותם. ראשי היה נחצה לשניים אם לא הייתי [7]. אך התחוור לי שהפרוש גוטמה לא אומר: 'שמעתי זאת', או 'כנראה שכך זה היה', אלא אומר: 'זה היה כך או כך באותה העת. ' וכך, רבותיי, נראה לי שהפרוש גוטמה לבטח היה באותה עת המלך מהאוויג'יטה, אדון הקורבן, או לחילופין רב - השרים הברהמין אשר ניהל את הקורבן למענו. האם גוטמה המכובד מודה שהוא ביצע, או גרם לביצוע, קורבן מעין זה, ושכתוצאה מכך לאחר המוות, עם התפרקות הגוף, הוא נולד מחדש במישור טוב, בעולם שמיימי? "

"אכן כך, ברהמין. אני הייתי רב - השרים הברהמין אשר ניהל את הקורבן ההוא. "

נתינה גדולה אחרת (Niccadnaanukulayaa)

"וגוטמה המכובד, האם ישנו קורבן אחר כלשהו, פשוט יותר, פחות קשה, בעל פירות גדולים ומועיל יותר מקורבן המשולש על שש עשרה מאפייניו? "

"כן ברהמין, יש כזה. "

"מהו, גוטמה המכובד? "

"בכל מקום בו משפחה רגילה מעניקה מתנות לפרוש מוסרי, זה מהווה קורבן בעל פירות גדולים ומועיל יותר מזה. "

"מדוע גוטמה המכובד, ומאיזו סיבה הדבר טוב יותר? "

"ברהמין, לא ארהנטים ולא אלו שהגשימו את דרך הארהנט ישתתפו בטקס קורבן מעין זה. מדוע? כיוון ששם הם רואים הכאות וחניקות, לכן הם לא יגיעו. אך הם ישתתפו בטקס קורבן בו משפחות רגילות מעניקות מתנות לפרושים מוסריים, כיוון ששם אין הכאות וחניקות. לכן טקס קורבן מסוג זה מניב פירות רבים ומועיל יותר.

"אך, גוטמה המכובד, האם יש טקס קורבן בעל תועלת גדולה משני אלו? "

"אכן ישנו, ברהמין. "

"מהו, גוטמה המכובד? "

"ברהמין, אם מישהו מספק מגורים לחברי קהילת הסנגהה המגיעים מארבע הקצוות, זה מהווה קורבן מועיל יותר. "

"אך, גוטמה המכובד, האם יש קורבן בעל תועלת גדולה משלושת אלו? "

"אכן ישנו, ברהמין. "

"מהו, גוטמה המכובד? "

"ברהמין, אם מישהו בלב טהור שם את מבטחו בבודהה, בדהמה ובסנגהה, זה מהווה קורבן מועיל מכל אחד משלושת אלו. "

"אך, גוטמה המכובד, האם יש קורבן בעל תועלת גדולה מארבעת אלו? "

"אכן ישנו, ברהמין. "

"מהו, גוטמה המכובד? "

"ברהמין, אם מישהו בלב טהור לוקח על עצמו את כללי ההמנעות - להמנע מלקחת חיים, מלקחת מה שלא ניתן, מפגיעה מינית, מאמירת שקר, ומשתיית משקאות משכרים וסמים הגורמים לעייפות ועצלות - זה מהווה קורבן מועיל יותר מכל אחד מארבעת אלו. "

קוטדנטה הופך לחסיד (Kadantaupsakattapaivedan)

"אך, גוטמה המכובד, האם יש קורבן בעל תועלת גדולה מחמשת אלו? "

"אכן ישנו, ברהמין. "

"מהו, גוטמה המכובד? "

"ברהמין, טַטְהָאגַטַה מופיע בעולם, ארהנט, ראוי להערכה, בודהה ער בשלמות בזכות עצמו, מושלם בידע ובמוסר, הוא שהלך - מעבר, יודע העולמות, הטוב במאמנים את אלו הראויים לאימון, מורה בני האדם והישויות השמימיות, בודהה, טהור מעבר לכל ספק. הוא מגלה את העולם הזה לידיעת אחרים עם כלל הדֶווֹת, המָארוֹת, והבְּרַהְמוֹת שבו, את הדור הזה עם הפרושים והברהמינים, השליטים והאנשים, לאחר שהבין אותו בידיעה ישירה. הוא מלמד את הדהמה הטובה בהתחלה, טובה באמצע, וטובה בסוף, בעלת משמעות ומנוסחת היטב. הוא מציג את החיים הרוחניים המושלמים והטהורים לחלוטין.

חניך יוצא קדימה אל חיי חסר - בית ומתרגל מוסריות... (סוטה 2, פסקאות 41-63) כך הוא מפתח את המוסר במלואו. ברהמין, זה קורבן בעל תועלת גדולה יותר. הוא שומר על דלתות החושים... (סוטה 2, פסקאות 64-74). הוא משיג את ארבעת הג'האנות... (סוטה 2, פסקאות 75-82) כך הוא מפתח את התודעה במלואה. ברהמין, זה קורבן בעל תועלת גדולה יותר. הוא משיג תובנות שונות... (סוטה 2, פסקאות 83-96) ומגשים את חידלון התחלואים... (סוטה 2, פסקה 97) כך הוא מפתח את החוכמה במלואה. והוא יודע: 'הלידה הגיעה לקיצה, החיים הרוחניים הגיעו לקיצם, מה שהיה לעשות נעשה, לא נותר דבר לעשות מעבר לכך. ' ברהמין, זה קורבן פשוט יותר, קשה פחות, בעל פירות רבים יותר ובעל תועלת גדולה יותר מכל האחרים. ומעבר לכך אין קורבן גדול ומושלם מזה. "

"מצויין, גוטמה המכובד, מצויין! זה בדיוק כמו ליישר את מה שהפוך, או לחשוף את מה שמוסתר, או להראות את הדרך הנכונה למי שאבד, או להביא מנורה אל מקום חשוך כך שבעלי ראיה יוכלו לראות עצמים, באותו אופן, המכובד הציג את הדהמה בדרכים רבות. אני שם את מבטחי בבודהה, בדהמה, ובסנגהה. יקבל נא אותי גוטמה המכובד כחסיד מעתה ועד סוף חיי!

וגוטמה המכובד, אני משחרר את שבע - מאות הפרים, שבע - מאות השוורים, שבע - מאות העֶגְלוֹת, שבע מאות התיישים ושבע מאות האיילים. אני מבטיח להם את חייהם. האכילו אותם בעשב ירוק, תנו להם מים צוננים לשתייה, ותנו למשב רוח רענן לבדר אותם. "

הגשמת פרי 'הנכנס לזרם' (Sotpattiphalasacchikiriy)

אז נשא הבודהה דרשה מדורגת על נדיבות, על מוסריות, ועל גן - עדן, בהציגו את הסכנה, הביזוי והשחיתות שבתאוות החושים, ואת התועלת שבפרישות. כאשר הבודהה ידע שתודעתו של קוטדנטה מוכנה, נכונה, חופשיה מהמכשולים, שמחה ושלווה, הוא נשא דרשה קצרה על הדהמה: על הסבל, על המקור, על הקץ ועל הדרך. ובדיוק כפי שבד נקי ממנו הוסרו כל הכתמים, סופג את הצבע בצורה מושלמת, כך גם בברהמין קוטדנטה, ביושבו שם, הופיעה עין הדהמה, הטהורה וחסרת הדופי והוא ידע: 'כל דבר שנוצר, נתון לחידלון. '

וקוטדנטה, לאחר שראה, הגשים, חווה וחדר את הדהמה, לאחר שצלח מעבר לספק, התעלה מעבר לחוסר וודאות, השיג ביטחון מושלם בדהמה של המורה מבלי להסתמך על אחרים, אמר: "אנא מגוטמה המכובד ומסדר הנזירים שלו שיקבלו ארוחה ממני מחר! "

הבודהה הסכים בשתיקה. וקוטדנטה, לאחר שראה את הסכמתו, קם, בירך את המכובד, ועזב תוך שהוא שומר אותו מצידו הימני. כאשר הפציע היום, הוא דאג שיוכן מזון רך וקשה באתר טקס הקורבן, וכאשר זה היה מוכן הוא הודיע: "גוטמה המכובד, הגיע העת, הארוחה מוכנה. "

והבודהה, לאחר שקם מוקדם, הלך עם גלימתו וקערתו בלוויית נזיריו לאתר טקס הקורבן של קוטדנטה והתיישב שם במושב מוכן. וקוטדנטה הגיש לבודהה ולנזיריו את מיטב המזון במו ידיו עד שהיו מסופקים. ולאחר שהמכובד אכל והרחיק את ידו מהקערה, קוטדנטה לקח כיסא נמוך והתיישב במקום ראוי. והבודהה לאחר שהנחה את קוטדנטה בשיחה על דהמה, עורר בו השראה, החדיר בו התלהבות ושימח אותו, קם ממושבו ועזב [8].

[1] משמעות שמו של הברהמין קוטדנטה היא 'שיניים חדות'. רייס דיוויס משער שזהו סיפור מומצא. מלבד כל דבר אחר, ברהמין לא יוועץ מכל האנשים דווקא בבודהה כיצד לבצע קורבן, דבר שהיה אמור להיות המומחיות של הברהמינים. בקובץ הסוטות המקושרות (Sayutta Nikya 3.1.9) מופיע סיפור הרקע כביכול כיצד המלך פסנדי של קוסלה תכנן קורבן גדול (של 500 שוורים ולא 700 וכו'), עם הצעות שונות של הבודהה. ואמנם לא בטקסט המקור, אך מתוך הפרשנות אנו מבינים שהמלך לבסוף נמלך בדעתו. יתכן שהבודהה סיפר למלך את הסיפור הזה בהזדמנות ההיא, ולאחר מכן, המקרה הועתק מהמלך קוסלה לברהמין דמיוני 'עם סמכות מלכותית' המתגורר בממלכת מגדהה השכנה.

[2] Purohita: 'ראש אנשי - הדת (ברהמין) של המלך, או כהן דת מקומי, הפועל בו בזמן כמעין ראש ממשלה. ' (Pli-English Dictionary, PTS 1926)

[3] ארבעת קבוצות ההסכמה: קְהַטִּיַיה, יועצים, ברהמינים ובעלי - בית.

[4] ארבעה ענפים: פילים, חיל פרשים, מרכבות וחיל רגלים.

[5] הפרשנות מסבירה שעל פי האופן שקמה (kamma) פועלת, גורל טוב בהווה הוא תוצאה של פעולות מהעבר, ומעשים טובים שנעשים בהווה יצמיחו תוצאות דומות בעתיד.

[6] גְהִי: חמאה הודית. גבן: קריש של חלב שהוחמץ (אנגלית: curd).

[7] ראה הערות לפסקאות 20-21 בסוטה 3 (DN 3.20).

[8] וולש מציין שעל אף שהיוונים הציגו מאה שנים מאוחר יותר השקפה המתנגדת לאכזריות ביחס לבני אדם, שהייתה מאוד רווחת באותה תקופה והמשיכה בהיסטוריה המערבית עם שריפת מכשפות, כופרים וכדומה, בהזכירו שהדת יכולה לגרום לפגיעה אכזרית ואיומה בדרכים שונות. עדיין העמדה היוונית מתייחסת אך ורק לפגיעה בקורבנות אנוש, בעוד העמדה הבודהיסטית כמאה שנים לפני סוקרטס כבר הייתה הרבה יותר רדיקלית בהתנגדות ובביטול האכזריות ביחס לבני - אדם ולבעלי - חיים, והשיגה תוצאות ממושכות יותר, לפחות על פי מה שנמצא בהודו ובארצות השכנות לה.

עודף משקל אמונות שגויות שלווה פנימית ביצוע הרוחניות תחושות על האדם ל סיפור תכנון טקסט החיים הרוחניים בודהיזם קורבן
בודהיזם / הינדואיזם - איך להגיע להארה? איך להיות בודהה? איך להשתחרר מהסבל?
בודהיזם / הינדואיזם - איך להגיע להארה? איך להיות בודהה? איך להשתחרר מהסבל? בודהיזם. הינדואיזם. בודהה. הארה. נירוואנה. נירוונה. דהרמה. אנאטמן. מדיטציה. בודהיזם טיבטי (דרך היהלום. הארה מלאה). זן בודהיזם. מאיה (אשליה). הדרך המתומנת האצילה. הודו. דתות דהרמיות. פילוסופיה סינית. במאמר זה נעסוק בנקודת האמת שיש בבודהיזם כמו שיש בכל דבר אחר. הרעיון של הבודהיזם הוא די פשוט. הסבל של האדם נוצר בגלל התלות הרגשית שלו בתופעות חולפות. האדם נקשר רגשית לדברים שונים שאינם אמתיים, ורק משום כך הוא סובל. הרעיון הבודהיסטי הוא, אל תיקשר רגשית לשום דבר וכך לא תסבול. ולזה יש המשך: גם לא להקשר רגשית זהו סוג של סבל, כי האדם כן רוצה להיקשר רגשית ... רגשית כלשהי / משתחרר מהאגו לגמרי / משתחרר מהרצון לגמרי, באותו הרגע האדם מגיע להארה והופך להיות בודהה. הארה היינו מצב של נירוואנה ואושר תמידי. נירוונה היינו מצב שבו האדם אינו קשור רגשית לשום דבר, אך אוהב באמת את כל הדברים ... בה באהבה עצמית אמיתית וללא תנאי כלשהו. מהי הדרך להגיע להארה? איך להגיע אל הנירוונה ולהפוך להיות בודהה? תשובה: בעיקר על ידי מדיטציה. מדיטציה היא התבוננות פנימית של האדם על ה"אני" שלו. היינו האדם מסתכל פנימה על עצמו ומנסה ... ה"אני" שלו, שהיא גם המהות של כל מה שקיים. כאשר זה קורה, נוצרת אחדות של האדם עם המציאות = הארה = בודהה. אחת מהמדיטציות הידועות היא מדיטציית ויפאסנה. מדיטציית ויפאסאנה היא מדיטציה שעוסקת בעיקר בעניין של שתיקה והעדר דיבור. ... = להתחבר לשורש של כל מה שקיים לפני שנוצר הדיבור. זוהי מהותה של מדיטציית ויפאסאנה. בנוסף קיימים בבודהיזם (זן בודהיזם) גם הקואנים. קואן = שאלת התבוננות שהאדם שואל את עצמו כדי לנסות ללמוד משהו על עצמו / המציאות. בבודהיזם וגם בהינדואיזם קיים גם הרעיון של ה"מאיה" האשליה של החושים. הרעיון הוא כי המציאות האמיתית היא אינה כפי מה שהאדם חווה אותה באמצעות ... שונים, למרות שכולם הם בכלל ישות אחת ודבר אחד ממש. אז מה באמת צריך לעשות כדי להגיע להארה ולהיות בודהה? תשובה: צריך לחפש את האמת. דהיינו, האדם צריך לראות שצורת המחשבה שלו היא אכן אמיתית ושהתפיסה שלו את המציאות / הנחות היסוד ... כישות אחת ויחידה. כאשר זה קורה, האדם משתחרר מהסבל בשלמות, מגיע להארה אמיתית ובשלמות והופך לבודהה אמיתי ש אינו רק בודהיסטי אלא הוא באחדות עם כל דבר. ...
בודהיזם / הדוניזם (נהנתנות) - הדרך אל הסבל / הדרך לשחרור מהסבל. מהי האמת?
בודהיזם / הדוניזם (נהנתנות) - הדרך אל הסבל / הדרך לשחרור מהסבל. מהי האמת? ... מתיימרות להוביל את האדם אל האושר, ונבדוק את האמת עליהן. ולצורך העניין ניקח את הבודהיזם אל מול ההדוניזם (הדוניזם = נהנתנות). הרעיון שעומד מאחורי הבודהיזם (ומאחורי פילוסופיות רבות נוספות), הוא כי הסבל של האדם נובע מכך ... יהיה אצלו אחד... הרי שהוא יגיע אל ההארה ואל האושר. ומהצד השני ניתן להעמיד אל מול הבודהיזם ושכיו"ב, את התפישה של ההדוניזם ושל הנהנתנות, שאומרת שתכלית החיים ... מובילות את האדם לאותה הנקודה בדיוק. ונסביר: אם ינסה האדם לברוח מהסבל באמצעות הבודהיזם, הרי שהוא רק יגדיל את הסבל שלו. ואם ינסה האדם לברוח מהסבל שלו ... יהיו חסרי משמעות. וחיים חסרי משמעות, הם לחלוטין לא אושר, אלא רק סוג אחר של סבל. והבודהיסט, תמיד ירגיש שחסרה לו היכולת להתאהב והיכולת להתקשר רגשית והיכולת ... הרגשות שלו בעוצמה חזקה, כי הוא תמיד צריך להיזהר לא להקשר רגשית כדי לא לסבול. כך שהבודהיזם חסר את ההדוניזם ואת הנהנתנות. ומהצד השני, גם הנהנתן, גם הוא בסופו ... סוג של אושר. משום שהוא מתחיל להכיל בתוכו את מה שהיה חסר לו בדרך השנייה. וכאשר הבודהיסט מתחיל להתאהב, אז הוא מרגיש סוג של אושר. וכאשר ההדוניסט מפסיק ...
מנהיגות / בודהיזם / הנאה - גם ליהנות צריך לדעת!
... / בודהיזם / הנאה - גם ליהנות צריך לדעת! כפי שכבר ביארתי, זכותו המלאה של האדם לא לדעת את הכל. אך יש כאלו שאינם יודעים את הכל, ובכל ...
בודהיזם / הינדואיזם / מאיה / אשליה - ועולם התופעות המשתנות.
בודהיזם / הינדואיזם / מאיה / אשליה - ועולם התופעות המשתנות. אחד הרעיונות המרכזיים בתורת הבודהיזם ובתורות שקרובות אליו, היא הרעיון שהעולם הזה הוא סוג של "מאיה" דהיינו, אשליה. ולרעיון הזה שהעולם הזה הוא אשליה בלבד, יש לו משמעויות שונות. והרעיון המרכזי של הבודהיזם וחבריו, הוא שכל התופעות שיש בעולם הזה, הן ...
בודהיזם - מה בודהה *לא* ידע? לאיזו הארה בודהה *לא* הגיע? חלק 1
בודהיזם - מה בודהה לא ידע? לאיזו הארה בודהה לא הגיע? חלק 1 במאמר הזה נדבר על תפישת העולם הבודהיסטית. נסביר את היתרון שלה, ונסביר גם את החיסרון שלה. וממילא נסביר גם מה בודהה לא ידע ולאיזו הארה בודהה לא הגיע. וכאשר מדברים על תפישת ... עצמו אמר דבר אחר והתכוון לדבר אחר. ולכן, בטרם נסביר את החיסרון של הבודהיזם, נגדיר את תפישת הבודהיזם שעליה אנחנו מדברים. כי ... צריכה תמיד להיות לדבר מוגדר, דהיינו, לפירוש כלשהו של תפישת העולם הבודהיסטית. ואם מישהו תופס את הבודהיזם בצורה שונה, הרי שאין כאן התייחסות לכל תפיסות הבודהיזם השונות. וכאן במאמר נעמוד על מספר רעיונות בודהיסטים ונתייחס אליהם. והרעיון הבודהיסטי הראשון שאליו נתייחס, הוא אל תפישת החיים הבודהיסטית, שעל פיה הבודהיזם הוא "הדרך לשחרור מסבל". כי ע"פ הבודהיזם העולם הזה הוא מלא בסבל. ושורש הסבל של האדם ע"פ הבודהיזם, הוא בכך שהאדם נאחז בתופעות ... חולפת כלשהי, על ידי זה האדם סובל כאשר התופעה משתנה. ואדם מואר ע"פ הבודהיזם, הוא מי שהצליח להשתחרר מכל תלות רגשית כלשהי לגבי תופעה משתנה כלשהי. וניתן למצוא עמקויות כלשהן בבודהיזם, לגבי זה שגם "האני" של האדם ... היא כאשר האדם משתחרר מהתלות הרגשית בתופעות המשתנות. ואם נתבונן על אנשים בודהיסטים, נראה כי כלפי חוץ לפחות ... לא מאושר, שהוא בעצם חי את חייו מתוך מרדף לא ברור. וכאשר שמים לידו את הבודהיסט, שהוא אולי בדיוק עושה באותו ... וכיו"ב, אז האדם שנמצא בתוך מירוץ משוגע של החיים, כאשר הוא מסתכל על הבודהיסט הרגוע שנח לו מחוץ למרוץ, הוא בטוח שהבודהיסט הזה מאושר. כי הוא האדם הרגיל נמצא בתוך מירוץ, והבודהיסט נח מהמירוץ. ונראה כאילו שהבודהיסט כבר הגיע לסוף המרוץ. ולכן האדם שנמצא במרוץ, חושב שהבודהיסט הוא אדם מואר ומאושר. וכאשר האדם מתבונן על הבודהיסט והוא רואה מולו אדם רגוע, שמשדר ... וכיו"ב, אז האדם שנמצא במרוץ ושאין לו את כל הדברים האלו, אז נדמה לו שהבודהיסט הזה הוא אדם מואר ומאושר. ובפרט אם אותו הבודהה בא לאדם ומספר לאדם שהעולם הזה מלא בסבל, ושהסבל נובע מכך שהאדם רודף אחרי דברים שכל הזמן משתנים, והבודהה ממשיך ומסביר ואומר שהוא אדם מואר ...
בודהיזם - מה בודהה *לא* ידע? לאיזו הארה בודהה *לא* הגיע? חלק 2
בודהיזם - מה בודהה לא ידע? לאיזו הארה בודהה לא הגיע? חלק 2 כי מי שיתבונן היטב על העולם, יראה כי המציאות שלנו מכילה בתוכה את כל הכוחות השונים בבת אחת. ז"א יש במציאות שלנו גם רבדים מסוימים של דברים שמשתנים כל ... בתוכו את התופעות של המשתנות של העולם, ולא לברוח מהן. כי הבודהה שלא הבין את העולם, ושלא הבין למה המציאות היא כפי מה שהיא, הוא מלמד את האדם איך לברוח מהמציאות. וכפי שאכן קמו כל מיני שיטות מדיטציה שונות, שבהן האדם מתרכז בנשימה ... להבהיר, כי בכל הדעות שיש בעולם יש בהן מן האמת. וגם כמובן בבודהיזם ובכל הרעיונות שלו, וגם בתפישה שאומרת ששורש הסבל הוא השכל, גם בזה יש מן האמת. אך הפתרון הוא לא לברוח מהשכל, אלא לזכך את השכל. כי השכל הוא כלי קיבול, גם להנאה וגם ... לא יסבול, אלא הוא גם ייהנה. וכאשר האדם מתחיל ללכת בדרך הבודהיסטית, הוא אכן מתחיל להרגיש יותר טוב. משום שגם בבודהיזם יש משהו טוב. כי גם בחשיבה הבודהיסטית של התנתקות רגשית, גם בה יש משהו נכון. שהוא היכולת שחסרה לאדם שסובל בגלל ההיקשרות הרגשית שלו. ולכן האדם מרגיש טוב אחרי שהוא מתחיל לתרגל מדיטציות וכיו"ב. אבל מצד האמת, הבודהיזם הוא סבל, בדיוק כמו שההפך של הבודהיזם (הדוניזם), גם הוא סבל. וגם הבודהיסט בתוך ליבו מקנא בהדוניסט. כי הבודהיסט אומנם לא סובל כמו ההדוניסט, אבל הוא גם לא נהנה כמו ההדוניסט. והבודהיסט בתוך ליבו משתוקק למצוא את הדרך ליהנות מהחיים, בלי לסבול מהם. אבל אין לו את הדרך הזאת. ולכן הוא בורח אל הבריחה מהסבל. אבל זו לא השלמות. כי השלמות כפי שכבר ... היא היכולת להכיל את ההפכים. דהיינו, שהאדם ידע להיות גם בודהיסט וגם הדוניסט בו זמנית. דהיינו, מצד אחד גם ליהנות מהחיים הרגילים של העולם הזה, וגם לאזן אותם עם האמת שנמצאת בבודהיזם. בין כך ובין כך נסכם ונאמר, כי ליהנות זאת מומחיות. ומצד האמת גם הבודהה משתוקק ליהנות. כי אם לבודהה לא היה חשוב ליהנות, ממילא הוא לא היה סובל. והסבל נוצר רק בגלל הרצון ליהנות. והבודהה לימד איך לא לסבול. אבל הוא לא לימד איך ליהנות. והבודהה הסביר לאדם איך לא להיפגע מהעולם, אבל הוא לא התמודד עם שורש הרצון של האדם ליהנות. וגם הבודהה עצמו רצה ליהנות. ומה לעשות שבמגרש המשחקים אפשר גם להיפגע? כי ההנאה נמצאת במגרש המשחקים. ומי שרוצה ליהנות, צריך לשחק את המשחק. ובודהה הסביר שמאחר שבמשחק אפשר להיפגע, אז ההמלצה שלו היא לא לשחק את המשחק. אבל זאת המלצה של מי שלא יודע לנצח במשחק, וגם להפסיד בכבוד אם צריך. כי הבודהה לא היה מסוגל ולא ידע איך להכיל בתוכו את הסבל. כי הסבל והרע הוא חלק מהמשחק. ומי שרוצה להשתחרר מהסבל באמת, עליו לדעת איך להכיל את הסבל. כי הסבל הוא חלק מהמציאות. ... המשחק באמת, ועל ידי זה לדעת גם להפסיד כאשר מפסידים. אבל הבודהה לא באמת השתחרר מהסבל. כי הוא כל הזמן ברח ממנו. כי מי שמסוגל להכיל בתוכו את הסבל, רק הוא השתחרר מהסבל. כי הסבל לא מאיים עליו. אבל הבודהה אולי לא סבל בפועל מענייני העולם, אבל הוא בהחלט לא השתחרר מהסבל בפנימיות שלו. וההוכחה הפשוטה לכך היא, שהוא דגל בכך שעל האדם לא להזדהות רגשית לתופעות משתנות כדי לא לסבול. וזה בעצם אומר שהבודהה לא השתחרר מהסבל בפנימיות שלו, אלא רק בחיצוניות שלו. כי אילו הוא היה משתחרר מהסבל באמת, הוא היה יכול כן להתאהב, להשתוקק וכיו"ב, ועדיין לא לסבול. אבל הסבל עדיין היה בתוך הבודהה. ולכן הבודהה ברח מהעולם, כדי לא לסבול. כי הוא לא באמת השתחרר מהסבל. ומי שמשתחרר מהסבל באמת, זה בא לידי ביטוי בכך שהוא חי חיים רגילים, בלי לפחד מהסבל. משום שהוא מסוגל להכיל ... מהסבל פירושו, לדעת להפיק הנאה גם ממצב של סבל. ואת זה הבודהה לא ידע איך לעשות. בכל מקרה, השלמות היא שהאדם יבין את המציאות, ואז האדם ימצא את הטוב שיש בכל דבר, בצורה כ"כ חזקה, עד שהאדם יהיה מסוגל להכיל בתוכו את סך כל הרגשות. ...
בודהיזם, שחרור מסבל, טוב בלי רע, סבל ואושר, אושר וסבל, להשתחרר מהסבל, חוויה רוחנית, שינוי חוויה
בודהיזם, שחרור מסבל, טוב בלי רע, סבל ואושר, אושר וסבל, להשתחרר מהסבל, חוויה רוחנית, שינוי חוויה
בודהיזם, שחרור מסבל, טוב בלי רע, סבל ואושר, אושר וסבל, להשתחרר מהסבל, חוויה רוחנית, שינוי חוויה מורים רוחניים מדברים על לעשות דרך ולהגיע ...
1 2 3 4 ...5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על בודהיזם
לזמן מוגבל!     👈1 ב 150  👈4 ב 400     📞 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: בודהיזם, איך להשיג איזון נפשי? דיכאון? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? כעס ועצבים? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם חרדות ופחדים של ילדים? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה ועוד...



הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: בודהיזם, איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לנהל את הזמן? איך ליצור אהבה? איך לשתול מחשבות? איך להצליח בזוגיות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להאמין בעצמך? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להעריך את עצמך? איך למצוא זוגיות? איך לא להישחק בעבודה? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להיות מאושר ושמח? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לקבל החלטות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשנות תכונות אופי? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם גירושין? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להיגמל מהימורים? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחנך ילדים? איך לפרש חלומות? איך לשפר את הזיכרון? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לעשות יותר כסף ועוד...



להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: בשביל מה לחיות? למה העולם קיים? מה המשמעות של החיים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך להיות מאושר? איך להנות בחיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם באמת הכל לטובה? איך להיות הכי חכם בעולם? איך נוצר העולם? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מה יש מעבר לזמן ולמקום? אולי אנחנו במטריקס? למה יש רע וסבל בעולם? האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש משמעות לחיים? למה לא להתאבד? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש אמת מוחלטת? למה יש רע בעולם? האם יש או אין אלוהים? האם לדומם יש תודעה? האם אפשר לדעת הכל? מי ברא את אלוהים? איך נוצר העולם? האם יש בחירה חופשית? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם הכל אפשרי ועוד...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
   



האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא קואצ'ר לזוגיות, מאמן אישי להפרעות קשב וריכוז, אימון אישי קשב וריכוז בנושאי בודהיזם - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1875 שניות - עכשיו 24_04_2024 השעה 11:29:31 - wesi4