הודפס מהאתר Yeda.EIP.co.il/?key=713964
שבעה עקרונות להורים אפקטיביים יותר - אימון אישי / הפרעת קשב וריכוז / adhd

גידול ילד ADHD, יכול להוות אתגר לכל הורה. ילדים אלו מאוד לא קשובים, אימפולסיביים או חסרי מעצורים, פעילים מדי ותובעניים. בעיותיהם עלולים להטיל משא כבד על תפקיד ההורים. בספר "לשלוט ב - ADHD" ראסל א. ברקלי מציע שבעה עקרונות להורים, המבוססים על העקרונות של ד"ר סטיבן קובי - בספר "שבעת עקרונות לאנשים אפקטיביים ביותר"

1. "פעל ואל תופעל" - לעיתים קרובות אנו מגיבים על התנהגותם של ילדנו, בלי להתחשב בתוצאות וללא תוכנית הנוגעת למה שאנו רוצים להשיג. קבלו אחריות על התנהגותכם כהורים ועל יחסי הגומלין שלכם עם הילד. קחו יוזמה, שנו התנהגות שאינכם אוהבים כלפי ילדכם. עליכם לפתח תחושה של אפשרויות בחירה, התאמנו בה, תרגלו אותה.

2. "סוף מעשה במחשבה תחילה" - כשעומדת בפניכם בעיה, נסו לדמיין לעצמכם איך הייתם רוצים שהענייניים יתגלגלו, הבהירו לעצמכם את המטרה, הצעדים שתנקטו לקראת המטרה ינבעו מתוך תהליך זה. למשל לדמיין איך הייתם רוצים שתהייה הכנת שעורי הבית, לפני שאתם מתחילים הלכה למעשה. דמיינו את טקס ההלוויה שלכם, איך הייתם רוצים שיתארו אתכם כהורים - זה עוזר לנו להתמקד בדברים בעלי משמעות ולראות מה אנו צריכים לעשות כדי לגרום למצבים להתפתח בכיוון שאנו רוצים.

3. "קבעו סדר עדיפויות" - מהו הדבר החשוב ביותר ביחסיכם עם ילדכם? מה חשוב ביותר בעבור ילדכם בתפקידכם כהורים? מה הם ההתחייבויות והמכשולים העיקריים, שאתם חייבים לעזור לילדכם למלא אותן או להתגבר עליהם?

למדו להבחין בין א. דחוף וחשוב ב. דחוף ולא חשוב, ג. חשוב אך לא דחוף, ד. לא חשוב ולא דחוף. כהורים, סביר להניח כי נמלא אחר קטגוריה א' וודאי שלא נבזבז זמן על ד' החלק הקשה להבחין בין ב' ל - ג. התרוצצות סביב ילדכם וויכוחים על עמידה בלוח זמנים בפעילויות פחות חשובות, עלולים לדחוק הצידה נושאים יותר חשובים אך לא דחופים. למשל אולי תצליחו להביא את ילדכם בזמן לשיעור פסנתר, אך בו בזמן תהרסו את יחסיכם עם הילד. במוצאי שבת, תכננו את השבוע, חשבו מה חשוב בעבורכם ובעבור ילדכם והתרכזו בעשיית דברים אלו קודם.

4. "חשוב כמנצח" - בחיי היום יומיום, חייבים לבקש מהילד להכין שיעורי בית ומטלות, לעמוד בהתחייבויות חברתיות ולהיות נאמן לחוקי הבית. כל בקשה כזאת דורשת משא ומתן. בכל משא ומתן כזה, חשבו כמנצחים. כלומר גשו אל פעולה הדדית זו עם החלטה שככל שהדבר אפשרי, אתם מעוניינים שגם הילד וגם אתם תזכו במה שאתם רוצים. אל תתרכזו רק במה שאתם רוצים שהילד יעשה, עליכם לנסות להבין עד כמה הדבר קשה לו. האם קורה שאתם מוצאים את עצמכם יורים כל היום פקודות הדורשות צייתנות? זה בוודאי הדבר שקל לעשות, אך האם אלה היחסים שהייתם רוצים עם ילדכם? התחילו כל פעולה במחשבה על התוצאות, וחשבו איך הייתם רוצים שילדכם יזכור אתכם: כרודן או כמטפל ממשא ומתן עם כבוד?

5. "ראשית שאף להבין ואחר - כך להיות מובן" ד"ר קובי משתמש במשל של חשבון בנק רגשות. אם אתם כנים, טובי לב, אדיבים ומקיימים את הבטחותיכם, אתם מבצעים הפקדה בחשבון הבנק. ע"י הימנעות מיחס מזלזל, מחוסר כנות, מתגובות מוגזמות, איומים, מעלבונות או מביקורת שלילית ומהפרות אמון, אתם מגדלים את המאזן החיובי עם ילדכם. ואז ברגעים שחשוב ביותר שילדכם יפנה אליכם וישמע לעצתכם, סביר שיעשה כן, כשתהיו זקוקים ביותר להבנתו ולעזרתו, הוא יהיה מוכן להושיט לכם אותה. זכרו שאהבתכם לילדכם היא בסיס לתמיכה רגשית שהוא יכול לסמוך עליה. דאגו לכל שילדכם ידע שאהבתכם אינה תלויה בדבר או בצורת בהתנהגותו באותו יום, בהישגיו, במספר חבריו בהצטיינותו בספורט רו בכל עיסוקי פנאי אחרים. ד"ר קובי מונה שישה סוגים של הפקדות שאתם יכולים להפקיד בחשבון זה:

א. הבינו את נקודת הראות של ילדכם והתייחסו למה שחוב בעיניו כאל חוב בעיניכם.

היו מאזינים טובים - שקפו בדבריכם את מה שסיפר לכם, וראו את המצב מנקודת הראות שלו.

ב. הקדישו תשומת לב לפרטים הקטנים, למחוות ולמעשים האדיבים.

ג. עמדו בהתחייבותכם לילדכם.

ד. הסבירו בפירוט ובבירור את ציפיותיכם כבר בתחילת ביצוע משימה או משא ומתן עם ילדכם.

ה. היו הגונים - אל תהיו דו - פרצופיים או לא כנים, היו נאמנים לדבירכם.

ו. התנצלו בכנות בפני ילדכם כאשר אתם חוזרים בכם מהבטחה כלשהי, הודו שאתם טועים, שהתנהגתם ברשעות או בחוסר כבוד, שהבכתם או השפלתם את ילדכם, או שנכשלתם בחמש ההפקדות האחרות.

רק אחרי שבאמת ובתמים ניסיתם לראות את הדברים מנקודת מבטו של ילדכם תוכלו לבקש שיבינו אתכם.

6. "היו יצירתיים" עבדו עם ילדכם בשיתוף פעולה יצירתי מתוך שאיפה להכנסת כל העקרונות האמורים למערכת היחסים בניכם. צירוף זה, אומר ד"ר קובי, משחרר את הכוח החזק ביותר שיש באנשים ומאפשר לנו להתנהג בדמיון יוצר עם הזולת. פירוש הדבר להיות פתוחים לכל תוצאה אפשרית שיניב שיתוף פעולה היצירתי עם ילדכם. אם אתם שואפים בכנות לא לכפות את דעתכם, אלא לשלב את חמשת העקרונות האחרים במערכת יחסי הורים - ילדים, היו נכונים לכך שמהלך היחסים שלכם לא יהיה לגמרי צפוי מראש. הוא יזרום וישתנה, ואתם חייבים להיות פתוחים לשינויי זה. התייחסו בהערכה להבדל בין ילד ה - ADHD שלכם ולבין האחרים, היו פתוחים לדרכים חדשות לפתרון הקשיים שאתם עומדים בפניהם. זכרו שאין דרך אחת ויחידה לגידול ילדכם.

7. "התחדשות" עיקרון זה תומך בכל האחרים. הוא מכיר בעובדה שאתם המשאבים החשובים ביותר שיש לידכם, וכי עליכם לדאוג לעצמכם ולחדש משאבים אלה. כפי שד"ר קובי אומר, ממש כשם שמכונה דרושה לתחזוקה, כך בני אדם יעילים זקוקים להתחדשות. ד"ר קובי מצביע על ארבעה מימדים של חיינו הדורשים חידוש: פיסי, נפשי, חברתי רגשי ורוחני.

חידוש פיסי - תזונה מתאימה, פעילות גופנית ותרגילי כושר ושליטה בלחצים.

חידוש נפשי - קריאה, הרחבת הידע, המשך לימודים, עיסוק יצירתי, הגדרת מטרותיכם ותכנון או כתיבה.

חידוש חברתי רגשי - עזרה לאחרים, לגלות הזדהות, להפעיל דמיון יוצר עם הזולת, להדק קשרים עם בן זוגכם ולשאוב כוח פנימי הבא עם עקרונות 1-6.

חידוש רוחני - המשך הבהרת הערכים שלכם והתחייבויותיכם, בחינת היחס ביניכם ובין עולמכם וחשיבה על ערכי המוסר שלכם ועל מטרותיכם בחיים.

"אתה מה שאתה היום, הודות לבחירות שבחרת אתמול" סטיבן קובי

© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן