ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה אמונות ✔התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 2 ✔* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 1. ...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 2

* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 1.

א. "עֵת לִבְכּוֹת וְעֵת לִשְׂחוֹק, עֵת סְפוֹד וְעֵת רְקוֹד" (קוהלת ג' 4) : האבל, סיבוכיו ותרומתו לתרבות

ההשערה הראשונה שאציע היא כי הרבה חוויות דתיות נולדו מתוך חוויה נפשית כלל - אנושית, הנראית שונה לגמרי: האֶבל. ידוע לנו הקשר הפשוט בין השנים: הדת מתערבת באבל, קובעת את צורתו ולעתים אפילו מנצלת אותו כדי לחזק להבא את אחיזתה באבלים. "בבניין ציון תנוחמו" היא דוגמה מפורסמת, ולפעמים אף מקוממת, בניסיונה השקוף לרתום אהבה מיותמת לצרכים לאומיים ודתיים. אבל בכוונתי להראות כי הקשר בין האבל והדת הוא עמוק וקדום הרבה יותר.

הבה ניזכר בביטוי רב - עוצמה מהתנ"ך לגבי האבל הקשה מכולם, השכול: וַיְמָאֵן לְהִתְנַחֵם (בראשית ל"ז 35). אבותינו הקדימו את פרויד ואדלר בהכרת מצבים בהם, ככל שהסבל הוא נורא, הנפש עצמה רוצה בו. ואכן אותה עמדה נפשית של יעקב אבינו חוזרת במכתבו של פרויד לתלמידו הקרוב בינסוואנגר, מייסד הפסיכותרפיה האקזיסטנציאליסטית. פרויד ביקש לנחמו על מות בנו, בהסתמכו על מה שחווה הוא עצמו כאָב וסב שכול:

למרות שאנו יודעים שאחרי אבידה כזאת המצב החריף של האבל יירגע, יודעים אנו גם כי נישאר ללא - ניחומים ולעולם לא נמצא תחליף... ולמעשה כך זה צריך להיות. זו הדרך היחידה להנציח את האהבה שעליה איננו רוצים לוותר (, ע' 486).

לפסיכולוגיה, באופן טבעי, יש הרבה מה לומר על האֶבל., חוויה כואבת זו מזמנת לנו שיעור בצניעות, משום שההבדלים בין ה"תקין" ל"נורמאלי" אינם ברורים בה. גם אם היה המתאבל עד עתה בריא בנפשו, הרי עתה חלים לעתים שינויים כה חריפים בעולמו הרגשי והחשיבתי, בהתנהגותו ואפילו בתפיסת המציאות שלו, עד שאילולא ידענו על אסונו היינו חוששים לפסיכוזה. בין כתבי פרויד, בולט אֶבל ומלנכוליה בהתמקדותו בתהליך הריפוי הטבעי תחילה: הבה נלמד כיצד מתאוששת הנפש בכוחות עצמה ממהלומה קשה, כמו בתהליך האבל, ואז נשאל מה משתבש במצב החולני, זה של הדיכאון. בין האבל הנורמאלי לדיכאון הציב פרויד את האבל הלא - תקין כדרגת ביניים, היכולה ללמד רבות על שתי האחרות.

דומני שלא רבים הבחינו כי נושא האֶבל משתרע על פני מכלול עבודותיו של פרויד מלבד אֶבל ומלנכוליה. אֶבל לא תקין מצוי ברקע מחלתה של "אנה או. " וכמה מפרשות המקרים המפורסמות של הפסיכואנליזה, כפי שנראה להלן. מוזר שכמה מהבחנותיו הגאוניות ביותר של פרויד בנוגע לאבל מופיעות דווקא בחיבור לא - קליני ומוקדם יותר, טוטם וטאבו. אם נתעלם מההשערה המפוקפקת שבסוף הספר בנוגע לשחר ימי האנושות, הרי ניתוחיו למנהגי האבלות בתרבויות שונות מצטיינות בחשיפת משהו אוניברסאלי בחוויית האֶבל.

מהו, אם כן, הקלקול הפוגע בתהליכי ההחלמה של הנפש, המונע את חסד הזמן מהמתאבל, והמטיל ריבית - מכאובים על מנת הצער הרגילה? עיקר תרומתו של פרויד להבנת האבל היה בהסבת תשומת - הלב לדבר האחרון שהאָבֵל היה רוצה לחשוב עליו: ככל שהיה הנפטר אהוב ויקר, בהכרח היו כלפיו גם רגשות אחרים. אמביוולנציה היא מרכיב בלתי - נמנע בכל קשר אנושי עמוק. לא ייתכן, אם כן, שלא היו גם רגשות שליליים שחש האָבֵל כלפי יקירו בימי חייו. רגשות אלה אינם מעזים עתה להגיע לתודעה, והריהם מקשים על מהלך האבל. כתוצאה מכך יוצרים מנגנוני ההגנה כמה תופעות מרחיקות - לכת, שיקל עלינו להבינן אם ניזכר תחילה בביטוייהן הנורמאליים: בשעות הראשונות מגיב האָבֵל בהכחשה טוטאלית, כשהלב ממש מסרב להאמין למה שהמציאות מראה לחושים, ותקופה ארוכה אחר כך חוזר המת בחלומותיו חי. עוד עדים אנו להימנעות מהזכרת הצדדים השליליים של הנפטר ("אחרי מות קדושים אמור"), ולכך שקשה להמרות את רצונו דווקא אחרי שכבר איננו. כן בולט הקושי לקחת את חפציו.

המשותף לכל דפוסי ההתנהגות הללו, לדברי פרויד, 11 הוא שהם באים למנוע מצב שבו יחוש אדם סיפוק ממות יקירו, מצב שיגרור אשמה קשה מנשוא. הא ראיה, שבתרבויות רבות רווחים מנהגים של פגיעה עצמית מצד האבלים, המסגירים את רגש האשמה הסמוי. היהדות אסרה על מעשים כאלה (דברים י"ד 1) וכפשרה התירה פגיעה עצמית סמלית בצורת קריעת הבגד ומנהגים מתונים של סיגוף. במקרים רבים (וגם לכך קיימות הקבלות ביהדות) מעורר המת פחד, ורוח המת נתפסת כעוינת, ודווקא כלפי שאריה הקרובים ביותר - רמז נוסף לתחושת האשמה של השארים. על אשמה זו יש להוסיף את תהליך ההפנמה של הנפטר: אם היה הנפטר, בימי חייו, כועס על האָבֵל, עלול האחרון לחוש מעתה כעס זה מציק לו מבפנים. כל אלה הן תופעות המאפיינות גם את האבל התקין; האבל הלא - תקין, על פי פרויד, מתאפיין בכך שהרגשות השליליים כלפי הנפטר אינם יכולים עתה להיות מעובדים, כנראה מפני שהיו חריפים מדי, והאֶבל נותר "תקוע. "

הפסיכואנליזה שאחרי פרויד הקפידה פחות על ההבחנה בין אבל תקין ולא - תקין. אברהם העיר כי הירידה בהערכה העצמית והאמביוולנציה כלפי הנפטר אינם מוגבלים לאבל הלא - תקין אלא נוטלים חלק בכל אבל. חוקרים מאוחרים העבירו אל תחום האבל התקין גם את העוינות העצמית. קליין, לה חייבים אנו תודה על התובנות שהפיקה מאסון מות בנה, חקרה את הנושא מצד חוויותיו המוקדמות של התינוק: יכולתו של התינוק לעבור את שלב העמדה הדיכאונית וליצור יחסי אובייקט תקינים נראתה לה גורם מחסן מפני אבל לא - תקין בבגרות. באולבי מיזג הסתכלויות ישירות בתינוקות עם מחקר התנהגות בעלי החיים. הפעוט שהתייתם או ננטש מפגין בהתנהגותו הגלויה דפוסי תגובה שניתן להכיר גם באָבֵל הבוגר, וגם מכאן מתבקש תיקון בניסוחיו המוקדמים של פרויד. כך, למשל, הכעס על הנטישה מצד המת הוא, על פי באולבי, חלק מתהליך האבל עצמו. לפיכך, ההתמודדות עם הכעס היא חלק מהאבל התקין גם אם לא היה כעס כזה כלפי הנפטר בחייו. חוקרים רבים9 העירו על התובנה הפסיכולוגית העמוקה הטמונה במנהגי האבלות היהודיים, המסייעים לאָבֵל ולחברה לעבור אֶבל תקין. ג'ויס סלוקובר, בתו של הפסיכואנליטיקאי הארי סלוקובר, חקרה את ההיבט של ההכלה במנהגי ניחום האבלים המסורתיים לאור חוויותיה ב"שבעה" על אביה, והצביעה על הדומה והשונה בין תפקידיהם של מנחם האבלים והמטפל.

בשנים האחרונות, לאחר הזנחה יחסית, חזר נושא האבל לתפוס מקום חשוב בספרות המקצועית. 89, בהתחשב בעובדה שאבל לא - תקין, בעיקר במקרים של אלמנוּת ושכול, התגלה גם כסיכון לתוחלת החיים של האָבֵל, אכן ראוי הנושא להעמקה. הפנומנולוגיה של האבל הלא - תקין התגלתה כמורכבת ורבת - פנים בהרבה מזו שתיאר פרויד, וחוקרים החלו להבחין בין אבל חסר, מושהה, מעוכב, כרוני, מעוות ובלתי - פתור. 14 הגורמים התורמים להיווצרות האבל הלא - תקין הם, בעיקר, סוג הקשר בין האָבֵל ליקירו שאבד, אישיותו של האָבֵל, גילו, ונסיבות האובדן. בניגוד לגישה הפסיכואנליטית הקלאסית, התברר כי הימשכותה של מערכת יחסים פנימית עם הנפטר אינה תמיד סימן לאבל לא - תקין. נוגעים ללב במיוחד ממצאיהם של חוקרים מהארוורד על תהליך האבל בילדים: רובם הרגישו שההורה המת עודו קיים בעולם הבא, 57% דיברו אליו במהלך השנה הראשונה לאובדן, והצעירים שבהם אף הרגישו כי הוא משיב, 81% חשו כי הוא צופה בהם, ומתוכם הייתה זו חוויה מפחידה ל - 57%, אך הפחד פחת לקראת סוף השנה הראשונה. שלא במפתיע, אמונה דתית נמצאה כאחד האמצעים השכיחים והיעילים בהתמודדות עם האבל. חוקרים אחדים הצביעו על קווי הדמיון המתבקשים מאליהם בין האבל הלא - תקין לסוגיו לבין התסמונת הפוסט טראומטית. 14 שלושה חלוצים בתחום זה, רובין, מלקינסון ו - ויצטום, במסגרת מודל מקיף המנסה לאחד גישות רבות ושונות, הדגישו את חשיבות רכיב האבל בהפרעות חבלתיות שונות ואף הציעו את "האבל הטראומטי" כקטגוריה קלינית נפרדת. גם הסתכלויות אישיות השלימו ממצאים אלה. רוזלינד קארטרייט, חוקרת מובילה בתחום השינה והחלום, סיפרה בראיון טלוויזיוני על הסתכלויות שעשתה בחלומותיה שלה לאחר מות בתה, החל בחלומות פיצוי פשוטים בהן חוזרת המתה אל אמה וכלה בחלום בו היא נפרדת ממנה.

הקישור שעשה פרויד לעיל בין האבל לדיכאון, הגיוני ככל שיהיה, לא התקבל כדבר מובן מאליו. ממצאי המחקרים לא היו עקביים: חלקם גילו קשר בין דיכאון לבין חוויית אובדן בעברו של החולה וחלקם לא. אולם ההתפתחות המעניינת ביותר בתחום זה באה מישראל: אגיד וחב' עשו סקירה ביקורתית של העבודות הקודמות וכן מחקר חדש שהשתמש בכלים אבחוניים חדישים ומתודולוגיה קפדנית יותר. הם גילו שיעורים גבוהים יותר של אובדן הורה לפני גיל שבע - עשרה בין חולי אפיזודה דיכאונית מלאה (29. 1% לעומת 7. 6% בקבוצת הביקורת), הפרעה דיכאונית דו - קוטבית (17. 7% לעומת 7. 6), וסכיזופרניה (22. 4% לעומת 7. 9%). מבין שפע הממצאים המאלפים, אציין שלושה: ראשית, לאובדן הורה ע"י גירושים היו תוצאות חמורות יותר מאובדן עקב פטירה. כך, אכן, היינו מצפים מהאבל המסובך על הורה שעודו חי אך נטש את משפחתו. שנית, השפעת האובדן הייתה חמורה יותר אם אירע לפני גיל תשע, ושלישית, גם בקבוצת הביקורת של הבריאים התגלה כי בין אלו מביניהם שאיבדו הורה לפני גיל שבע - עשרה היה שיעור גבוה יותר של הכנסה נמוכה, גירושין, עישון ומחלות.

מחקר ביקורתי אחר על הקשר בין אבל לדיכאון גילה קורלציה מובהקת בין דיכאון לבין חוויית אובדן חוזרת. במילים אחרות, אם איבד אדם מישהו יקר לו, ולאחר זמן מת לו עוד מישהו, עלול האובדן השני לשמש משחרר (trigger) להתפרצות הדיכאון. מסקנה זו נתמכת גם במחקרים ומקרים שמצטטים ויצטום ורומן, ובניתוח חוזר מצאתי אישוש לה גם בממצאיהם של אגיד וחב': 23 מבין חולי הדיכאון שאיבדו הורה אחד, אחוז גבוה מהרגיל איבד גם את ההורה השני. תופעה זו מתגלה גם בפרשות - המקרים הידועות מהספרות. אם ניזכר, למשל, במקרה הידוע של התפרצות אבל לא - תקין בכתבי פרויד ("איש החולדה"), נמצא גם שם אובדן חוזר. עדות חיה מאין - כמותה בעניין זה מופיעה במכתבו של הרמב"ם לר' יפת הדיין מעכו:

והרעה הגדולה שבאה עליי באחרונה, שהיא רעה מכל רעה שעברה עליי מיום היותי ועד היום הזה, והיא פטירת הצדיק זצ"ל שטבע בים הודו ובידו ממון רב לי ולו ולאחרים, והניח בת קטנה ואלמנתו אצלי ונשארתי אחריו כמו שנה מיום שהגיעה השמועה הרעה נופל על המיטה בשחין רע ובדלקת ובתימהון לבב, וכמעט קט הייתי אובד. ואחר כך עד היום, כמו שמונה שנים, אני מתאבל ולא התנחמתי. ובמה אתנחם, והוא היה הבן, על ברכי גדל, והוא היה האח, והוא התלמיד, והוא שהיה נושא ונותן בשוק ומרוויח ואני יושב לבטח, והבין בתלמוד במהרה, והבין בדקדוק הלשון יתר, ולא הייתה לי שמחה אלא בראותו. ערבה כל שמחה, והלך לחיי עולם, והניחני נבהל בארץ נכריה. כל עת שאראה כתב ידו, או ספר מספריו, יהפוך עליי לבי ויעורו יגוניי. כללו של דבר: "כי ארד אל בני אבל שאולה. " ולולא התורה היא שעשועיי, ודברי החכמה שאשכח בהם יגוני, אז אבדתי בעוניי.

דוד בן מימון, אחיו הצעיר של רבי משה, טבע באוקיינוס ההודי בתתקכ"ח, שנה בלבד אחרי מות האב בתתקכ"ז. בהתחשב בעובדה שמדובר בשכול של אח צעיר, איני מעז לאבחן את אבלו של הרמב"ם כלא - תקין. עם זאת, האובדן החוזר, ובעקבותיו הדיכאון רב - השנים המלווה בסימפטומים סומטיים קשים עד סכנת חיים, רגש האשמה של השורד, מציאת הנחמה בדת וגם בהחלטה ללמוד רפואה אחרי האובדן - כל אלה מוכרים היטב לחוקרי הצורות הפתולוגיות והבריאות של האבל.

אכן, מלבד ההפרעות שגורם האבל הלא - תקין, מצמיחה חוויית האובדן גם תגובות של התחזקות ו"צמיחה פוסט טראומטית, " שערכן רב לתרבות ולחברה. יאלום וליברמן מצאו כי אלמנים ואלמנות בעלי מודעות קיומית למצבם טיפלו טוב יותר בעצמם, גילו נכונות לחוויות חדשות וגם יצירתיות מחודשת בציור וכתיבה. קל לשער כיצד יכולים הגעגועים לאובייקט האבוד להוליד שפע תחליפים אמנותיים, חברתיים ומדעיים. על הדעת עולות יצירות כ"האמלט, " "הנסיך הקטן, " "פטר פן" או "גראדיווה, " שנכתבו בעקבות חוויות אובדן בחיי מחבריהן, או, הדוגמא ההרואית ביותר, ספרי המופת של האחיות לבית ברונטה, שנכתבו בהשפעת אובדן יקיריהן בעוד הן עצמן מתות זו אחר זו. "פירוש החלום, " על פי עדות פרויד בהקדמה לספרו, נכתב כתגובה למות אביו. דומה שפרויד מציג רק דוגמא מודעת לקשר הפועל בדרכים נפתלות יותר בחייהם של אנשים רבים: סימונטון, בסקירת מחקרים רבים על מאפיינים ביוגרפיים המשותפים למדענים, אמנים ומנהיגים בולטים, מצא בקבוצות אלה שיעורים גבוהים מן הממוצע של היעדר אב בגיל הילדות. במחקר אחד על כ - 700 אישים בולטים נמצא כי 45% מהם איבדו הורה לפני גיל 21. מחקר אחר על סופרים בולטים גילה כי 55% מהם איבדו הורה לפני גיל 15. בין המדענים הבולטים בני ימינו נמצא שיעור של 15% שאיבדו הורה לפני גיל 10 בהשוואה ל - 6% בקבוצת הביקורת של תלמידי מכללה. תמונה דומה עולה מהסקירה של שרפשטיין על פילוסופים ידועים. במסתו היפה על ליאונארדו דא - וינצ'י שיער פרויד כי אובדן האם בשנות הילדות גרם למדען - האמן לראות בטבע אם תחליפית שאותה ביקש להכיר מקרוב. האבל, אם כן, הוא גם סיבת רבים מחולאי הנפש וגם מקור היפים שבאוצרות התרבות.

טבעי אפוא לחפש את עקבות חוויית האובדן גם ביצירה הדתית. הקשר בין פרידה מאדם יקר לבין הכמיהה לשמירת האל עולה מברכות פרידה רבות הנהוגות בעולם: ה - Goodbye האנגלי אינו אלא "God be with you" ארכאי, כך בצרפתית וספרדית, " dieu" ו - "via con dios" (" [לך] עם אלוהים"), בגרמנית Gr Gott (יברכך אלוהים), וכך בערבית "אללָה מַעַאכּ" (אלוהים אתך), ובפרסית "חודָא הָאפֶז" (אלוהים שומר [ך] ). אפילו ה"שלום" הנפוץ שלנו נחשב גם לאחד משמות האלוהים. הנפרד מבקש, בפשטות, מאלוהים שיהיה במקומו עם יקירו הנותר או יוצא לדרך בלעדיו.

ואם כך בפרידה הזמנית, מה לגבי האובדן?

* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 3.

חוסר ערך עצמי חששות להעריך את עצמך להיות מפורסם עקביות פטירת הצדיק אשם בעלי חיים לקוח אומר יקר לי פסיכותרפיה ניתוח אמונה אמונה דתית אמונה הדתית אמונות באמונה דת דתיים הדתיים החרדים הרגשה התבוננויות פסיכודינמיות התבוננות חוויה חוויות חרדים פסיכודינמי פסיכודינמיות רגש רגשות תחושה תחושות
אמונות מגבילות, אמונות חוסמות, אמונה מגבילה, איך נוצרת אמונה מגבילה? למה יש אמונות מגבילות? אמונות מקדמות, אמונה חוסמת, אמונה מעצימה, אמונות מעצימות, שינוי אמונות, שינוי אמונה, לשנות אמונה, אמונות בתת מודע, NLP ואמונות
אמונות מגבילות, אמונות חוסמות, אמונה מגבילה, איך נוצרת אמונה מגבילה? למה יש אמונות מגבילות? אמונות מקדמות, אמונה חוסמת, אמונה מעצימה, אמונות מעצימות, שינוי אמונות, שינוי אמונה, לשנות אמונה, אמונות בתת מודע, NLP ואמונות
אמונות מגבילות, אמונות חוסמות, אמונה מגבילה, איך נוצרת אמונה מגבילה? למה יש אמונות מגבילות? אמונות מקדמות, אמונה חוסמת, אמונה מעצימה, אמונות מעצימות, שינוי אמונות, שינוי אמונה, לשנות אמונה, אמונות בתת מודע, NLP ואמונות הרצאה על אמונות מגבילות, אמונות חוסמות, אמונה מגבילה, איך נוצרת אמונה מגבילה? למה יש אמונות מגבילות? אמונות מקדמות, אמונה חוסמת, אמונה מעצימה, אמונות מעצימות, שינוי אמונות, שינוי אמונה, לשנות אמונה, אמונות בתת מודע, NLP ואמונות ועוד תרגיל לשחרור אמונות מגבילות, איך לזהות אמונות מגבילות? זיהוי אמונות מגבילות, שאלות לזיהוי אמונות מגבילות,
אמונות תפלות, איך לגרום למישהו לא להאמין באמונה תפלה? איך לגרום למישהו להפסיק להאמין באמונות תפלות? איך נוצרות אמונות תפלות? למה אנשים מאמינים באמונות תפלות? איך לרפא מחלות נפש? טיפול בהזיות, איך לטפל בהפרעות נפשיות?
אמונות תפלות, איך לגרום למישהו לא להאמין באמונה תפלה? איך לגרום למישהו להפסיק להאמין באמונות תפלות? איך נוצרות אמונות תפלות? למה אנשים מאמינים באמונות תפלות? איך לרפא מחלות נפש? טיפול בהזיות, איך לטפל בהפרעות נפשיות?
אמונות תפלות, איך לגרום למישהו לא להאמין באמונה תפלה? איך לגרום למישהו להפסיק להאמין באמונות תפלות? איך נוצרות אמונות תפלות? למה אנשים מאמינים באמונות תפלות? איך לרפא מחלות נפש? טיפול בהזיות, איך לטפל בהפרעות נפשיות? הרצאה על אמונות תפלות, איך לגרום למישהו לא להאמין באמונה תפלה? איך לגרום למישהו להפסיק להאמין באמונות תפלות? איך נוצרות אמונות תפלות? למה אנשים מאמינים באמונות תפלות? איך לרפא מחלות נפש? טיפול בהזיות, איך לטפל בהפרעות נפשיות? ועוד חוט אדום, מאמין בעין הרע, איך לגרום למישהו להפסיק להאמין באלוהים? קברי צדיקים, טיפול במחשבות שווא, למה מישהו מאמין באמונה תפלה? אמונה באלוהים, אמונה ברבנים, אמונה בצדיקים, אמונה בעין הרע, טיפול בהפרעות נפשיות, נגד עין הרע, עשו לי עין הרע, עשו לי כישוף, כישפו אותי ...
אמונות טפלות ושקריות - מה *טוב* באמונות טפלות? איך להינצל מאמונות טפלות?
אמונות טפלות ושקריות - מה טוב באמונות טפלות? איך להינצל מאמונות טפלות? אמונה טפלה, היא כל רעיון שהאדם מאמין וחושב שהוא אמיתי, למרות שהוא לא כזה. ומי ... שיש כאן שאלה מעניינת. והיא, אם ידיעת האמת היא אכן הטובה ביותר, אז איך יתכן שהאמונות הטפלות גורמות לאדם להרגיש טוב יותר, למרות שהן שקריות? הרי האמת אמורה להיות טובה יותר? ובכלל, איך זה שלאמונות הטפלות יש כ"כ הרבה כוח. וכמובן, שכאן אנחנו מדברים על האמונות הטפלות שגורמות לאדם להרגיש טוב, ולא על אלו שיוצרות אצלו פחדים וכיו"ב ושגורמות לו להרגיש רע. והשאלה היא, איך אמונה טפלה ושקרית, יכולה לגרום לאדם להרגיש טוב. הרי האמת היא הטובה ביותר? תשובה: בכל אמונה טפלה, מסתתרת אמת טובה כלשהי. ובכל אמונה טפלה, יש נקודה כלשהי של אמת טובה, שהאדם לא מודע אליה. לדוגמא: האדם מאמין ... ואז באותו היום יש לאותו האדם, יותר אנרגיות חיוביות מאשר ביום רגיל. זו לדוגמא אמונה טפלה, שגורמת לאדם להרגיש טוב יותר, ואפילו לפעמים אכן מספקת תוצאות. וכיצד? והעניין הוא, שאמונה טפלה לא יכולה לעבוד במקום שבו היא מתנגשת עם המציאות. אם יאמין האדם כי ביום כלשהו הוא יכול להצליח לעשות משהו, שהוא לא באמת יכול לעשות אותו, הרי שהאמונה שלו לא תעזור לו לעשות את אותו הדבר. אלא מה? שלפעמים האדם כן יכול לעשות משהו, אך הוא לא מודע לכך שהוא כן יכול לעשות אותו. ואז האמונה הטפלה, גורמת לאדם להאמין בעצמו, בדבר שהוא אמיתי, גם בלי קשר לאותה האמונה. ואז על ידי האמונה שיש לאדם, הוא מגלה את נקודת האמת הטובה, שאותה הוא לא ידע. ונבהיר: בכל אמונה טפלה יש נקודת אמת כלשהי. האמת היא טובה, ואין טוב ממנה. ואילו ידע האדם את האמת כפי מה שהיא, הרי שהוא לא היה נזקק למעטפת של האמונה הטפלה, כדי לגלות את אותה נקודת אמת. ולפעמים, אם יגלו לאדם את נקודת האמת ... שהוא יכול להצליח, הוא לא יאמין לכך, למרות שזו האמת. אך אם האמת הזאת תוסתר בתוך אמונה טפלה כלשהי, כגון לדוגמא שנאמר לו שאם הוא יעשה משהו מסוים, הדבר הזה יגרום לו ... זה הוא ייתן לעצמו את ההזדמנות להצליח במבחן. נמצא אם כן, כי נקודת האמת שיש בכל אמונה טפלה, היא זו שגורמת לאדם להרגיש טוב יותר, והיא זו שהופכת את אותה האמונה הטפלה לכאילו אמת. אם לדוגמא יצליח האדם הנ"ל במבחן, אחרי אותה הפעולה, הרי ... שהוא האמין בכך שהוא יכול להצליח, ובגלל שהוא נתן לעצמו את ההזדמנות להצליח. והאמונה הטפלה, עזרה לאדם לגלות שיש לו את היכולת להצליח. ואם האדם יהיה מספיק חכם, ... יכול להצליח, מצד האמת, גם בלי הפעולה המיותרת שהוא עשה. נמצא אם כן, כי הכוח של האמונות הטפלות ושל השקרים, הוא מחלקי האמת שיש בתוכם. והדבר הטוב שיש באמונות טפלות, הוא, שהן מאפשרות לאדם לגלות ולהכיר את חלקי האמת שיש בהן. וכאשר האדם ... להבין את האמת כפי מה שהיא, אז המציאות מזמנת לו את אותו החלק של האמת, בתוך אמונה טפלה כלשהי. ובפועל זה אומר, כי על האדם להסתכל על האמת שיש בתוך האמונות שלו. כי גם מי שמאמין בדבר אמיתי, הרי שיכול להיות שהאמונה שלו לא מדויקת מספיק. ועל האדם להשתדל לזכך את האמונה שלו כמה שיותר, על ידי מידת האמת. דהיינו, על האדם להשתדל כל הזמן להסתכל על נקודת האמת, שיש בתוך האמונות שלו. ועל ידי זה, בסופו של דבר האדם רואה את האמת המלאה עצמה, בלי תוספות ...
אמונות תפלות והפרעות נפשיות, אמונות מיסטיות, 2 סיבות למה מאמינים באמונות תפלות, אמונה במתקשרים, אמונה בתקשור, איך נוצרת אמונה תפלה? מה הגיוני באמונה לא הגיונית? למה מאמינים באלוהים? איך לטפל בהפרעות נפשיות? טיפול בסכיזופרניה
אמונות תפלות והפרעות נפשיות, אמונות מיסטיות, 2 סיבות למה מאמינים באמונות תפלות, אמונה במתקשרים, אמונה בתקשור, איך נוצרת אמונה תפלה? מה הגיוני באמונה לא הגיונית? למה מאמינים באלוהים? איך לטפל בהפרעות נפשיות? טיפול בסכיזופרניה
אמונות תפלות והפרעות נפשיות, אמונות מיסטיות, 2 סיבות למה מאמינים באמונות תפלות, אמונה במתקשרים, אמונה בתקשור, איך נוצרת אמונה תפלה? מה הגיוני באמונה לא הגיונית? למה מאמינים באלוהים? איך לטפל בהפרעות נפשיות? טיפול בסכיזופרניה הרצאה על אמונות תפלות והפרעות נפשיות, אמונות מיסטיות, 2 סיבות למה מאמינים באמונות תפלות, אמונה במתקשרים, אמונה בתקשור, איך נוצרת אמונה תפלה? מה הגיוני באמונה לא הגיונית? למה מאמינים באלוהים? איך לטפל בהפרעות נפשיות? טיפול בסכיזופרניה ועוד איך המתקשר יודע עלי דברים? איך המתקשרת יודעת עלי דברים? איך המתקשר קורא אותי? איך המתקשרת קוראת אותי? אמונה במיסטיקה, איך לטפל בסכיזופרניה? איך דברים עובדים? איך העולם עובד? ללמוד סיבתיות, לפתח את השכל, לפתח את הרגש, איך להרגיש טוב? 2 סיבות למה מישהו חושב משהו ...
אמונות טפלות. מה החיסרון באמונות טפלות שגורמות להרגיש טוב?
אמונות טפלות. מה החיסרון באמונות טפלות שגורמות להרגיש טוב? אמונות טפלות. מהי הבעיה שישנה באמונות טפלות שגורמות לאדם לתחושה טובה? האמונות הטפלות רבות הן. אמונה טפלה = דמיון של האדם לגבי המציאות = חוסר ראיית האמת לגבי המציאות. ישנן אמונות טפלות שגורמות לאדם להרגיש רע, כגון אמונות טפלות שגורמות לאדם לפחד משטויות וכיו"ב. ישנן אמונות טפלות שעוזרות לשרלטנים לשלוט באדם. ישנן אמונות טפלות שיוצרות אצל האדם אובססיה והתמכרות מיותרת. ישנן אמונות טפלות שיוצרות בחיים של האדם סבל ורע. האמונות הטפלות האלו ברור שאינן טובות לאדם. לעומתן יש את האמונות הטפלות שגורמות לאדם להרגיש טוב. האדם נמצא בבעיה כלשהי, מאמין במשהו, וזה גורם לו להרגיש טוב. מה הבעיה בכך? תשובה: ראשית נקדים. כדי להרגיש ... שהאדם אינו מרגיש טוב באמת בכל מקום ובכל זמן, הוא חוסר הבנת האדם את המציאות. כך שכדי להרגיש טוב באמת, אין צורך בשום אמונה טפלה. צריך רק לדעת את האמת. לעומת זאת, הגורם היחיד שמרחיק את האדם מהרגשת הטוב האמיתי, אלו האמונות הטפלות הטובות! מאמונות טפלות רעות כולם בורחים. אם יבקשו מהאדם להאמין במשהו שיגרום לו להרגיש רע, הוא לא יפול לשם בקלות. אז מה עושה הרע כדי להפיל את האדם ברשתו הרעה של הדמיונות הרעים? תשובה: הוא מספק לאדם אמונות טפלות שיגרמו לו להרגיש טוב מזויף. מדוע טוב מזויף? משום שלא משנה מה יעשה האדם, כל זמן שזו אינה האמת, הוא לעולם לא ירגיש שלמות באמת. בכל מקרה, הדרך של הרע לשלוט באדם, הוא דרך האמונות הטפלות שנראות טובות ויפות. הדמיון מוכר לאדם אשליות נחמדות. האשליות נראות מתוקות, למרות שאינן נכונות. האדם הולך אחרי האשליה ואחרי האמונה הטפלה. האדם מזניח את האמת לטובת האשליה השקרית והאמונה הטפלה. האמת הטובה באמת נחלשת. השקר הדמיוני מתחזק. ואז לרע הרבה יותר קל לשכנע את האדם להאמין באמונות טפלות רעות בלי לשים לב. ז"א האמונות הטפלות תכליתן אחת. והיא לגרום לאדם לא לחפש את האמת. הן מוכרות לאדם אשליה כלשהי. הן גורמות לאדם להרגיש טוב באופן זמני, עד שזה בסוף מתנפץ. ובאותו הזמן האדם התרחק מלחפש את האמת הטובה. ואז בדלת האחורית הדמיון של האדם משתלט עליו וגורם לו לאמונות טפלות שגם האם מבין שהן רעות. המסקנה: אל תאמין במה שאינו אמיתי. אם זו האמת, תאמין בכך. אם זו אינה האמת אל תאמין בכך. כאשר האדם מאמין במה שלא התברר אצלו כאמיתי. עליו לדעת כי: לבסוף השקר יפול ותחושת הרע / חסר תחזור אל האדם. האמונה הטפלה השקרית היא פתח לצרות של אמונות טפלות שגם האדם רוצה להתרחק מהן. והדבר החשוב ביותר שעל האדם לדעת הוא, כי כדי לחיות טוב באמת ולהרגיש טוב באמת, בסך הכל צריך לדעת את האמת ... את מה שקורה במציאות. כאשר האדם מבין את המציאות = טוב לו באמת. ברמה המעשית: על האדם לחפש תמיד את האמת ולבדוק את כל האמונות שלו. איך בודקים? תשובה: שואלים שאלות ולא מקבלים שום דבר בלי לאמת אותו. הדרך היעילה ביותר לגרש דמיונות ואמונות טפלות, היא על ידי זה שהאדם שואל שאלות. השאלה החזקה ביותר שמנפצת כל שקר, היא אולי ההפך הוא הנכון?! לא משנה מה האמונה אומרת ועונה, תמיד תשאל אולי ההפך הוא הנכון?! אם אין מענה לשאלה אולי ההפך הוא הנכון, הרי שזו אינה האמת. אם זו האמת, מדוע אין תשובה?! השקר ... הנכון על כל דבר. עד שהאמת האמיתי והמלאה מתגלה. נקודה חשובה להבהרה: על האדם לדעת כי המציאות טובה לאין שיעור יותר מכל אמונה טפלה באשר היא. ז"א אם אמונה טפלה כלשהי גורמת לאדם להרגיש טוב, עליו לדעת כי אם הוא היה יודע את האמת הוא היה מרגיש יותר טוב לאין ערוך. בכל
אמונות טפלות - מהי נקודת האמת של אמונות טפלות שגורמות לאדם להרגיש טוב?
אמונות טפלות - מהי נקודת האמת של אמונות טפלות שגורמות לאדם להרגיש טוב? אמונות טפלות. מהו השורש הטוב שבגללו קיימות האמונות התפלות? האמונות הטפלות יש מהן כאלו שגורמות לאדם להרגיש רע בצורה גלויה. ויש מהן כאלו שגורמות לאדם להרגיש טוב כלשהו. החיסרון של אמונות תפלות טובות, הוא שהן מיותרות ואין בהן צורך. הן חוסמות את האדם מלדעת את האמת המלאה והטובה, שתגרום לו להרגיש טוב באמת גם בלי האמונה הטפלה (ראה בהרחבה כאן). השאלה היא, מנין נובע כוחן של האמונות הטפלות הטובות? מהי מהותן באמת? תשובה: המציאות היא ... היא לחקור, להבין את המציאות ולהרגיש טוב. האפשרות המהירה יותר, היא להיאחז במשהו דמיוני שאינו מצריך הבנה אלא דמיון = אמונה תפלה. מי שיודע את האמת וטוב לו באמת, אינו נופל לאמונות טפלות מכל סוג שהוא. מאחר שהוא אינו זקוק להן כדי להרגיש טוב. ועכשיו ננתח את העניין. מדוע האדם אינו מבין את המציאות? וכיצד האמונות הטפלות מקרבות את האדם להבנת המציאות? תשובה: האדם ... לדמיין את מהות המציאות האין סופית. שימוש נכון בדמיון = ראיית התמונה המלאה = שלמות = אושר. וזה בדיוק המקום שאליו נכנסים האמונות הטפלות. האמונות הטפלות מפעילות את הדמיון של האדם. האמונות הטפלות משתמשות בדמיון של האדם כדי לגרום לו להרגיש טוב. זו נקודת האמת שממנה הן שואבות את כוחן. משום שכדי להבין את מהות המציאות האין סופית, צריך דמיון, מכאן שואבות האמונות הטפלות את כוחן. בנוסף, בכל דמיון של אמונה טפלה באשר היא, תמיד יש בתוכו נקודת אמת כלשהי מהדמיון האמיתי והטוב. האמונה הטפלה מייצגת חלק קטן בלבד של שימוש נכון בכוח הדמיון בצורה טובה. האמונה הטפלה לוקחת חלק קטן מהשימוש הנכון בכוח הדמיון, ומוכרת אותו לאדם. מכאן נובע כוחה של האמונה הטפלה. על האדם לברר ולמצוא את נקודת האמת שיש באמונה הטפלה ולגרום לשקר שבה ליפול מעצמו. כדי למצוא את ...
1 2 3 4 ...5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על אמונות
לזמן מוגבל!     👈1 ב 150  👈4 ב 400     📞 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: אמונות, איך נוצר העולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם באמת הכל לטובה? האם יש בחירה חופשית? האם הכל אפשרי? האם לדומם יש תודעה? האם יש או אין אלוהים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך להיות מאושר? איך להיות הכי חכם בעולם? איך נוצר העולם? בשביל מה לחיות? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? מה המשמעות של החיים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם אפשר לדעת הכל? למה העולם קיים? אולי אנחנו במטריקס? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש משמעות לחיים? איך להנות בחיים? למה לא להתאבד? האם יש אמת מוחלטת? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם המציאות היא טובה או רעה? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מי ברא את אלוהים? למה יש רע בעולם ועוד...



שקט נפשי אמיתי - הספר על: אמונות, דיכאון? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם חרדות ופחדים של ילדים? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? כעס ועצבים ועוד...



הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך להעריך את עצמך? איך לקבל החלטות? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך למצוא זוגיות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשנות תכונות אופי? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להיות מאושר ושמח? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם גירושין? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשתול מחשבות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לנהל את הזמן? איך להיגמל מהימורים? איך לחנך ילדים? איך לפרש חלומות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לעשות יותר כסף? איך לשפר את הזיכרון? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לא להישחק בעבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך ליצור אהבה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להאמין בעצמך ועוד...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
   



האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי לנוער, מאמן אישי לעסקים, מאמן אישי לילדים נוער והורים בתחום אמונות - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.0938 שניות - עכשיו 20_04_2024 השעה 11:50:36 - wesi4