הודפס מהאתר Yeda.EIP.co.il/?key=68552635
הדרכת מורים - מיפוי נטיות אישיות / התנהגויות כלליות של ילדים

מחנך כתה עובד עם נפשות ועל כן עליו להתבונן היטב מה חי בנפשות הילדים, מה הם צרכים? מה הם רוצים? לכן בכל שנה (בין אם זו כתה חדש או כתה שאני ממשיכה איתה משנה שעברה) אני מכינה כמה ניתוחים של מפת הצרכים בכתה. בנוסף לניתוח קטן ואישי של הילד שאביא כאן ישנם ניתוחים ומיפויים אחרים, שאפרט במאמרים נוספים:

מיפוי חוזקות והתנהגויות יפות של ילדים - כדי להחמיא להם ולהעצימם בכל פעם שאני צופה בהתנהגות כזו)

מיפוי חברתי בכתה מצב הילד מבחינת קשרים חברתיים

מיפוי פדגוגי - מצב הילד בתחומי הלימוד השונים

מיפוי צרכים מיוחדים - מצב הילד מבחינת בעיות ולקויות

במאמר קצר זה אתייחס למיפוי צרכים כלליים שהילד מביא וארצה לעבוד עימו עליהם באופן עקיף בכתה או בשיעורים פרטניים באמצעות סיפור מרפא (ביבליותרפיה), ציור ופיסול (תראפיה באמנות), שיחות ודיונים בכתה, דיון על הילד במפגשי מורים, דיון על הילד בשיחה עם היועצת, דיון על הילד בשיחה עם הוריו, שיחה אישית עם הילד.

הנה דוגמא למיפוי נטיות אישיות / התנהגויות כלליים של ילדי כתה

אלון - נגרר אחר אופק

אביב - נגרר אחר אלון

אופק - זלזול וחוסר כבוד לאחר, התנשאות, כוחות רצון חלשים, שאלה לגבי מוסריות

ניר - קושי בלדעת להפסיד בכבוד, מתבייש להיות חבר של ילדים שנתפסים כחלשים בכתה

שירה - מתרחקת מילדים שנתפסים כשונים, נטיה לכעסנות, גאווה

נעמה - גאווה, מפונקות ונטיה להתלונן הרבה

מיה - הקטנה והשפלה של אחרים, חוסר פרגון

שירלי - רכלנות וחטטנות בעסקי אחרים

ליאת - חוסר בטחון, קנאה, פרפקציוניזם

דיקלה - ממהרת לצאת מהילדות, מתלבשת ומדברת כמו בגיל ההתבגרות

לכל אחת מהתכונות הללו אפשר וטוב לצרף דוגמאות קונקרטיות מהמתרחש בכתה. עלי לזכור כי ההתנהגויות והנטיות הללו הן חלק קטן מהמכלול של נפש הילד. המיפוי נעשה כדי להביא סיפורים שיתמכו בילד באופן אישי או במארג החברתי שנוצר בכתה. המיפוי עוזר לי גם לראות האם יש שיפור בתחומים הללו במהלך השנים בנפשו של הילד והתנהגותו לאחר. המיפוי אינו נעשה כדי לשפוט את הילד אלא כדי למצוא ביום יום דרכים לתמוך ולעזור לילד להתגבר על נטיה טבעית שיש בו. לכל ילד אדבר אחרת ואסביר באופן אחר, ברגע שאני מתבוננת ויודעת מה הקושי שלו. קשיים אלה לא תמיד נכון לפתוח מול ההורים, במידה וההורים עשויים לתפוס זאת כביקורת. עם זאת הורים רבים שמחים לשמוע ויכולים לעזור לי להבין דרך דוגמאות שהם מביאים להתנהלותו של הילד בבית מול אחיו והוריו. עבודה עם ההורים היא חשובה ביותר, במידה והם מאפשרים זאת. דרכי עבוד עם הילד הם רבות ורשומות בראשית מאמר זה. במידה ומיציתי את כל דרכי העבודה הללו ועוד אני, לאחר תהליך של כמה שיחות במהלך השנה עם ההורים, מציעה להורה לגשת עם ילדו לטיפול משפחתי או אישי כדי לעזור לו להתבגר בשלווה. בקשה לגשת לטיפול היא לאחר לפחות שנה של התבוננות בילד, שיחות עם הוריו, שיחות עם חברי צוות אחרים, התיעצות עם היועצת והפסיכולוגית, שיחות אישות עם הילד, עבודה עקיפה עם הילד דרך אמנות ובבליותרפיה.

© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן