הודפס מהאתר Yeda.EIP.co.il/?key=6745
פרשת זאת הברכה "לעיני כל ישראל"

"ולכל היד החזקה ולכל המורא הגדול אשר עשה משה לעיני כל ישראל"

אומר רש"י על הפסוק, לעיני כל ישראל, הסכים הקב"ה לדעתו של משה ששיבר הלוחות, אמר הקב"ה למשה יישר כוחך ששיברת.

מה ענינו של שבירת הלוחות, מדוע שברם משה? מדוע הסכים הקב"ה לדעתו ולמעשהו של משה?

לוחות הברית, אותם קיבל משה על מנת להורידם לבנ"י, מהותם תורה שבכתב. תורה שבכתב מהותו "כחומר ביד היוצר". תורה שבע"פ, חכמים הם היוצרים בחומר, בתורה שבכתב.

או' ר' נתן, ".. אך באמת ע"י שבירת הלוחות הראה משה גודל מעלת תורה שבע"פ שאין שלמות לתורה שבכתב כי אם ע"י תורה שבע"פ הם עשו את העגל ועבדו עבודה זרה ופגמו באמונה ועיקר הפגם שלהם היה בבחינת אמונה הפרטית שהוא בחינת תורה שבע"פ, שזהו הפגם של כל עובדי עבודת אלילים, כי באמונה הכללית, בחינת תורה שבכתב הם מודים קצת..."

תורה שבכתב ענינה, קוד, הנחיות לחיים, הנחיות הזקוקות לפענוח, פיענוח ע"מ ליישם. התורה שבע"פ היא המפענחת את ההנחיות, היא המדריכה את האדם לאופן ודרך מהות חייו. פיענוח תורה שבכתב נעשה ע"י חכמים. חכמים הם המדריכים אותנו לדרך חיי תורה ומצוות.

במקום בו נמצאת תורה שבכתב ותורה שבכתב, אין מקום לחשיבה אנושית, אין מקום לחישובים אנושיים, במקום בו שולטת החשיבה האלוקית. במקום שכזה ישנה רק אמונה.

משה רבינו, בהוראת ה' יתברך, מוציא את בנ"י מארץ מצרים, מקהילם תחת הר סיני. מקהיל את בנ"י לקבל התורה. תורה אשר תנחה אותם בחייהם, חיי אמונה וקדושה, חיים השונים במהותם מהנהגת חיי שאר העמים.

העמים אינם יכולים לקבל תורה. אין בעמים היכולת להאמין ולקבל חיים של אמונה והנהגה אשר "אינה בשליטתם". עובדי אלילים מאמינים קצת באמונה הכללית, אך לא באמונה הפרטית. עובדי האלילים אינם מאמינים באמונה הפרטית אשר במהות יכולתה בונה ויוצרת עולמות.

עם ישראל לעומתם מאמין, יודע ומבין, ההליכה בדרך תורה שבע"פ היינו קיום תורה ומצוות, היא ההנהגה של האדם את העולם. במעשי האדם ייקבע אם לטוב ואם למוטב.

מעשיו של עם ישראל, התורה שבע"פ שלו, ייקבעו את מצב העולם כולו.

משה יורד מהר סיני, שומע קולות, רואה מחולות, רואה העם עובד לעגל ואומר אלה אלקיך ישראל. מבין משה ציבור כזה אינו יכול לקבל תורה שבכתב, ציבור שכזה אשר מבאר ההנהגה האלוקית בחשיבה אנושית אינו יכול לקבל תורה. עם ישראל טעה בחישוב זמן ירידתו של משה מההר לכן הסיק שמשה מת. מצב זה הינו חוסר אמונה, אי קבלת תורה שבע"פ. משה שובר הלוחות, אין קיום ללוחות, לתורה שבע"פ ללא תורה שבכתב.

מהותה של תורה שבע"פ הינה עשייה, קיום. אומר ר' נחמן " להפוך תורות לתפילות" השתוקקות האדם, תפילתו הינה ללמוד וללמד לשמור ולעשות את כל דברי תלמוד תורתיך.

תפילת האדם, מהותה בקשה להתפלל ולבקש ללכת בדרכי תורה שבע"פ, ליצור העולם ע"י ההליכה בדרך תורה ומצוות.

יישר כוחך ששיברת הלוחות או' הקב"ה.

© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן