הודפס מהאתר Yeda.EIP.co.il/?key=67217
אימון משפחתי - שיקום הסמכות ההורית

אימון משפחתי: שיקום הסמכות ההורית - התמודדות עם התנהגות "קשה" של ילדים בשילוב "המודל המשפחתי" -

טיפול דיאדי וטיפול משפחתי, בשילוב הגישה ההתנהגותית

הקדמה - רוני בת שנתיים וחצי, צועקת ובוכה, כאשר לא מקבלת את מה שרוצה ואחיה הגדול נאלץ לוותר לה. יאיר בן 5 מסרב לישון במיטתו. שי בן 15 גונב כסף מאמו, חוזר הביתה בשעות מאוחרות, ומסרב לקבל את מרות הוריו. ההורים חוששים כי שותה ומשתמש בסמים.

הורים רבים, פונים אליי בבקשה כי אשנה את התנהגות ילדם. אך, למעשה התנהגות ילדנו קשורה גם להתנהגות שלנו, ההורים. עבודה ממוקדת סביב התקשורת בין ההורים לילד, המתבססת על הטיפול ההתנהגותי הקצר מועד, מביאה לשינויי ממוקד, ועל כך במאמר זה.

לשם הבנה, כיצד הגישה ההתנהגותית, מסייעת תוך זמן קצר, איעזר בשתי דוגמאות:

לפני כשנתיים פנה אליי חיים, שביקש את עזרתי לגבי בנו בן ה - 16, ירון. "ירון בשנה האחרונה החל לרדת בלימודים, התנהגותו מחוצפת, והוא חוזר בשעות מאוחרות. אני מבקש כי תשנה את התנהגותו".

נזכרתי, לאחרונה, בטיפולו של ירון, לאחר שיחת טלפון, מלפני מספר שבועות:

"שלום, שמי מירב והבנתי שאתה מחנך ילדים".

עניתי שאינני עוסק בחינוך, אלא אני מלמד הורים לשקם את סמכותם ובמקביל להבין בצורה מעמיקה יותר את ילדיהם.

"בתי, ירדן בת 8", אמרה מירב. "כאשר ירדן לא מקבלת את אשר רוצה, מגיבה בצרחות, כשעיקר הקושי הנו בסירובה ללכת לישון, המלווה בוויכוחים ובבכי לתוך הלילה, תוכל לעזור לנו? ".

"המודל המשפחתי" מתייחס לכל בן משפחה כמושפע וכמשפיע על המערכת המשפחתית ועל כן נדרשת עבודה מערכתית עם הילד וההורים:

ראשית, יש לבחון את המסר הסמוי שבהתנהגות. הגישה יוצאת מתוך נקודת הנחה כי, הדרך העיקרית שבה הילדים מתקשרים עם הוריהם, הינה באמצעות התנהגות.

אם כך, בבחינת המסר הסמוי אנו נשאל את עצמנו - מה התנהגות הילד מנסה לספר לנו, על עצמו ועל יחסיו עם הוריו.

למשל, ילד אשר לא הולך לישון כשנאמר לו, או נירדם רק עם ההורה. האם הילד מספר לנו כי פוחד? מחפש תשומת לב? מבטא צורך של ההורה בקרבה לילד, או משקף קושי בתקשורת.

לאחר הבנת המסר הסמוי נוכל להגיב בצורה נכונה לצרכי הילד.

בעבודה עם ירדן (בשילוב משחק, אומנות ושיחה) ובמפגשים עם ההורים, הבנו כי ירדן מחפשת את קירבת הוריה, אשר בא לידי ביטוי בהתנהגות המוחצנת שתוארה לעיל. לאור זאת, בנינו תוכנית שבה, ההשכבה לוותה בזמן ייחודי של קריאת סיפור עם אחד ההורים, מה שנתן מענה לצורך של ירדן, בתשומת לב. לאור נתינת מענה למסר הסמוי, נפסק סירובה של ירדן ללכת לישון.

שנית, בניית סמכות הורית מחודשת - סמכות הורית נבנית כאשר ההורה מתייחס מחד, לצורך שעולה מהילד ומאידך, מציבה גבולות ברורים ועקביים. עבודה זו נערכת תחילה בטיפול פרטני ובהדרכת הורים ובהמשך במפגשים משותפים בין ההורה לילד (טיפול דיאדי וטיפול משפחתי).

למשל, בטיפול הפרטני של ירון עלו כעסים שלו על הוריו, ובייחוד על היחס המועדף שחש שאחותו מקבלת מאביו (הכעס הסמוי על הקשר בין אחותו לאביו, התבטאו אצל ירון בהתנהגות של חוסר משמעת). לאחר שהובן מסר סמוי זה, הן על ידי ירון והן על ידי אביו, חיים החל מקדיש זמן ייחודי לירון. במקביל, נקבעה שעת חזרה קבועה לבית, המלווה בסנקציות כשירון איחר (גבול ברור ועקבי). כך ירון קיבל מענה לצרכיו, וזאת ללא פגיעה בסמכות ההורית.

בהדרכות ההורים של ירדן עלה הקושי בבניית גבולות ברורים ועקביים. התברר כי לא הייתה שעת שינה קבועה, וזאת מאחר וההורים ניסו להימנע מהקונפליקט עם ירדן. ירדן למדה כי יש רווח בהתנגדות וכאשר היא בוכה וצורחת, הוריה מוותרים. לאור זאת, ההורים למדו להיות עקביים בהשמת גבולות (שעת שינה קבועה), לתמוך ולא לסתור אחד את השני. וכך השיבו לעצמם את סמכותם כהורים.

אם כך, "המודל המשפחתי" מאפשר לעבור מדפוס "התנהגות - התנהגות" (הילד מסרב להכין שיעורים ולכן אצעק עליו) לדפוס "המסר הסמוי" (הילד מסרב להכין שיעורים כי מתוסכל? חושש מכישלון? מחפש תשומת לב מהוריו?). מה שמאפשר לתת מקום לצרכי הילד, לצד השמת גבולות ברורים ועקביים, ללא כרסום בסמכות ההורית.

© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן