ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה יצירתי ✔מציאות, דמיון יצירתיות והמצאה ✔ד"ר פינקי פיינשטיין מציאות היא מושג שפילוסופים רבים ביקשו לעסוק בו. קיימות ... - ידע להצליח ...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 מציאות, דמיון יצירתיות והמצאה

ד"ר פינקי פיינשטיין

מציאות היא מושג שפילוסופים רבים ביקשו לעסוק בו. קיימות דעות שונות ותיאוריות מגוונות לגבי משמעות המילה "מציאות" וכנראה שיעבור זמן רב עד שהגדרה אוניברסאלית אחידה תשמש את בני האדם ויכולתם להגדיר את מה שמתחולל בהם ברגעים בהם הם עירניים וחשים שהם נמצאים ב"מציאות".

במרבית המובנים המושג מציאות מתייחס למושגים הקשורים במה ש"אמיתי" לעומת המושג "דמיון" שמתייחס יותר לעולם הפרטי והסובייקטיבי של האדם, בוודאי לאותו חלק באדם שרק לאחד יש גישה אליו ושהוא פעמים רבות "רחוק" מהמציאות, אותו דבר שמכונה "דמיון". מציאות ודמיון פעמים רבות נתפסים כמתארים שני תחומי תפיסה שונים ואף הפוכים, אך זו אינה אלא קונספציה שנובעת מצרכי האדם להגדיר בצורה פשוטה ולהפריד בין מה ש"אמיתי", כביכול למה ש"אינו אמיתי", כביכול.

למרות שלכל אחד מאיתנו עולם תפיסתי שונה ואישי, אנחנו לצורך תקשורת ולצורך התפתחות והבנה יוצרים לעצמנו מושגים מוסכמים שלגביהם קיימת אחידות דעים שהם ה"מציאות". לעומת זאת הדמיון נתפס פעמים רבות כטריטוריה פרטית ולא ציבורית, פחות "מציאותי" דהיינו - פחות מוסכם על כולם, וככזה הוא הופך למשהו שלא קשור למידע, מחקר ואפילו תקשורת בין בני אדם. המדע עוסק בדרך כלל בחקר המציאות, דהיינו - ניסיון להבין כיצד הדברים אותם ניתן לראות או למדוד מתנהגים, מהם חוקי המציאות ומהם החוקים שמאחורי החוקים. לעומת זאת את הדמיון נראה שקשה מאד לחקור, אם בכלל, בטח שלא בכלים המקובלים.

מצד שני, לא אחת קורה שאדם ממציא המצאה חשובה שמתחילה אי שם בדמיון שלו. אולי הוא חולם את זה, אולי הוא מפנטז את זה אולי משהו "מתחבר לו" דווקא כשהוא מפליג לעולם הדמיון שלו ומפסיק "לחשוב" באופן אנליטי ומסודר. נראה שלדמיון יש קשר קרוב ואף חשוב למה שאנחנו מכנים "מציאות". אולי, בעצם, הדמיון הוא חלק בלתי נפרד מהמציאות, חלק שלכל אחד נגישות אישית אליו, חלק שיש בו פחות יכולת להסכים ולהסביר אך עדיין החלק הזה קיים, פועל, משפיע וחשוב מאין כמוהו.

תחומים שהתפתחו בעשרות השנים האחרונות (תופעת ה"סוד", למשל) מדברים על התופעה שבה ניתן להגשים משאלה אם ניתן לדמיין אותה מספיק פעמים ובבהירות גבוהה, עד שלבסוף היא מתגשמת. מי שחווה את זה, ולא מעט כבר התנסו בזה, יודע שהדבר קיים, למרות שקשה מאד להוכיח את דרך פעולתו. כיצד זה דמיון הופך אט אט למציאות? כיצד הפנטזיה האישית של האדם קורמת עור וגידים והופכת לממשית, כזו שניתן לגעת בה, לצלם אותה ולחוש אותה באופן ודאי? כיצד מה שהיה לפני כמה חדשים רחוק מהמציאות ואף בלתי מושג הופך אט אט לחלק בלתי נפרד שקשה לדמיין את החיים בלעדיו?

כבני אדם שחיים בתרבות מערבית טכנולוגית והגיונית אנו מוצאים את עצמנו נדרשים לדבר בהיגיון ולומר דברי טעם. במילים אחרות - עלינו להתנהג ולהתבטא באופן שהכל יבינו אותנו אחרת אנחנו הופכים בלתי רלוונטיים. הצורך התרבותי בכך שתהיה אמינות ואף אחידות בכל הנוגע למידע הוביל את האדם לצמצם את הייחוד שלו ולהשתדל לנהוג לפי איך שהרוב נוהגים. הדמיון של האדם מתכווץ פנימה בשקט, בחשאי ומתבטא ברגעים מסוימים, אישיים וחסויים יותר. ככל שאנחנו נותנים יותר כוח למושגים המקובלים כ"מדעיים" או "נכונים" כך אנחנו מורידים מכוחו החשוב והעצום של הדמיון שלנו, וכל זאת על מזבח תשוקתו של האדם למנוע אלמנטים של חוסר ודאות בכל הקשור למציאות אותה הוא מבקש להגדיר.

אנחנו הרי יודעים שהחיים לא פועלים כך, באמת, אך בכל זאת אנחנו חיים במסגרת חברתית עם קודים של התנהגות להם אנחנו מצייתים, בדרך כלל. בסופו של דבר על האדם לחולל שינויים הדרגתיים בתפיסת המציאות שלו, שכן התפיסה הנוכחית מצומצמת ועושה עוול ניכר לתחכומו האמיתי של המוח האנושי. לא חבל להשתמש רק בחצי מוח?

אחד המשפטים שאני אוהב לנסח מחדש בהרצאות שלי הוא - "כדי למצוא עליי להמציא". המשפט הכביכול פרדוכסאלי הזה משקף למעשה תפיסת מציאות רחבה בהרבה מהמקובל, תפיסה שבה אני חי באופן יומיומי ושמשרתת את צרכיי באופן מצוין. התפיסה הזו רואה בפעולה היצירתית הממציאה כפעולה שבעצם מסייעת לאדם לחפור בתוך אדמת המידע שלו ולגלות אוצרות שלא היה מגלה אחרת בשום תהליך הגיוני מסודר. ההמצאה מולידה את המציאות, המילים דומות אך לכאורה הקשר ביניהן רופף. כיצד יתכן שכשאדם ממציא הוא בעצם מגלה את המציאות? האם יתכן שקיימת אופציה למחקר תופעות הטבע בצורה אחרת מזו של התבוננות וניסיונות לייצר נוסחאות שמסבירות את מה שרואים? האם קיימת אופציה למקר אינטואיטיבי ודמיוני יותר, כזה שמגיע מאזורים אחרים של המוח, אך כזה שגם כן יכול לסייע לנו להבין היכן אנו נמצאים, מאיפה באנו ולאן נלך? האם קיים מידע שניתן לחוש אותו למרות שקשה תחילה "להסביר" אותו? מבחינתי אין בכלל שאלה, התשובה ברורה לגמרי למרות שהיישום עדיין בחיתוליו, אם בכלל.

במהלך טיפול בCRBT (טיפול קריאטיבי התנהגותי) נדרשים המטופלים לכתוב. הם משלימים משפטים שונים וגם לעתים מחברים סיפורים או שירים, וזה חלק מהמרכיב היצירתי של הטיפול. פעולות אלה מסייעות הן למטפל והן למטופל לשאוב מידע חיוני ולא מודע לגבי עולמו של המטופל ובעזרתו לנהל את הטיפול וההתערבות. פעמים רבות המטופלים מתקשים להשלים את חלק מהמשפטים וחשים ש"אין להם יותר מה לכתוב". הם כביכול תקועים ולא נותר להם מה להוסיף למרות שהמטפל מבקש מהם להוסיף ולכתוב. אחת הדרכים לדובב אותם להמשיך ולשתף פעולה הוא על ידי המלצה להמציא. אנחנו נאמר למטופל - "זה בסדר אם תכתוב "סתם" דברים. המצא את התשובה שלך, המצא והמשך לכתוב". פעמים רבות פעולת ההמצאה הזו תשחרר את המטופל מזהירות היתר שלו, מחוויית התקיעות ואף תסייע לו לשלוף מידע אמיתי מאד מבחינתו, מידע שחיוני מאד לטיפול וששופך אור על הקשיים לגביהם הגיע לטיפול. ההמצאה פתחה את הדלת למידע שאינו אלא חלק מהמציאות. האדם שהמציא הוא לבסוף האדם שמצא.

החינוך אותו מרבית האנשים קיבלו וזה שילדים עדיין מקבלים אינו מרחיב אופקים בכל הנוגע לשימוש בדמיון ובהמצאה. לכאורה, תפקיד בית הספר להעניק לילד רמה טובה של ידע וכישורים להבנה ולניתוח שישרתו אותו במהלך חייו. לכאורה בית הספר עוזר לילד לפתח כישורים אינטלקטואליים משמעותיים וחשובים. ככל הנראה שמה שמתרחש אכן משרת את המטרה הזו, אך באופן חלקי, באופן שאינו יודע להעריך את חשיבות הדמיון וההמצאה. בצורה הזו היצירתיות וייחודו של הילד מקבלים התייחסות נמוכה יחסית לצורך שילד יבין ויפנים את המוסכמות ואת הכללים הקשורים בחלקו השמאלי בלבד של מוחו ושל המוח של החברה כולה. החינוך הזה משפיע בהמשך והופך לדרך בה אנשים מתקשרים ומתייחסים לידע וליכולתם להשיג ידע. באופן הזה לאינטואיציה כמעט ואין מקום כמו גם לרגשות או לתחושות בכל הנוגע לחקירה ולחיפוש מה שאנחנו נכנה ה"אמת".

המציאות היא ללא ספק עולם ענק בהרבה ממה שנהוג לתאר, ולו מפני שברור שלא יתכן שרק מה שהחלק השמאלי של המוח מבין ומתאר יכול לבטא את כל מה שיש. כאשר אנחנו עושים ציור אינטואיטיבי וכאשר אנחנו מטפחים את הספונטאניות ואת הביטוי הנרחב של הרגשות שלנו, אנחנו מתחילים לייצר סגנון חדש של חשיבה ותפיסת עולם. בהתחלה אנחנו רואים שהיצירה וההמצאה אפשריים אצל כל אחד. בהמשך אנחנו אפילו רואים שזה מרפא, מרגיע, משמח ומעורר. כשנתקדם עוד יותר נגלה שבעצם השימוש באינטואיציה וביצירתיות יכול להוליך אותנו למקום בו אנחנו מבינים יותר, יודעים יותר ומפותחים יותר.

מי שיוצא מנקודת הנחה שלפחות חלק מה"מתקשרים" מביאים בדברם מידע אמין, נכון וחשוב כדאי שיידע לפחות חלק ממנגנוני התקשור. המתקשר המיומן "ממציא" את המידע שזורם דרכו. במילים אחרות - פעולת ההמצאה מחברת אותו לזרם המידע אותו הוא יכול להעביר אל ה"מציאות". אולי, בעצם, ההמצאה אינה אלא גשר בין מציאות אחת, פחות נראית ופחות גלויה ומוסכמת, אל המציאות שבה כולנו נסכים שמחשב הוא מחשב ושצבע ירוק אכן הוא צבע ירוק. דרך אחרת להתבונן בתופעה הזו היא שהעולם שלנו בנוי מתגליות של אנשים, תגליות שהפכו למציאות ולחלק מחיינו, עם הזמן. שוב - המצאה מביאה מידע חדש, מידע שתמיד היה קיים אך לא שמנו לב אליו. מהרגע ש"עלינו" עליו הוא הפך למציאות חיינו המוסכמת.

לסיכום זמני של הנושא הענק הזה - ככל הנראה אנחנו חיים בכמה מישורים של "מציאות". ישנה מציאות שפועלת לפי קודים מסוימים שקשורים לחושים שלנו. כלומר - מה שקיים הוא מה שניתן למדוד. ישנן "מציאויות" אחרות, ביניהן מציאות הרגשות והאינטואיציה, שכולנו או רובנו מכירים בקיומן אך הן לא פועלות באותם קודים של הסכמה כללית למרות שמי שמעמיק וחוקר אותן יכול לגלות לא מעט מוסכמות והישנות של תכונות ומבנים אצל אנשים שונים, בכל הנוגע לאיך מרגישים ואיך פועלים מתוך רגשות. הדמיון הוא ככל הנראה סוג אחר של מציאות, מציאות שמנהלת את חיינו ושחשובה לחיינו, מציאות שכדאי וראוי לגשת אליה, באמצעים של יצירה, אינטואיציה והמצאה, ועל ידי כך להעשיר את החיים, למצוא פתרונות למה שמתקוע ולהפוך לאנשים חכמים יותר, בריאים יותר, שלמים יותר ואף שמחים יותר.


הכותב: ד"ר פינקי פיינשטין פסיכיאטר "אחר"

המכון הפסיכו קריאטיבי www.drpinki.co.il המרכז לציור אינטואיטיבי www.intopainting.com
* www.newac.co.il/articles1/685-מציאות-ודמיון-מאמר-פינקי-פיינשטיין

טיפול ב תהליכים חכם מטפלים הסכמה החיים לכתוב הרגשות טכנולוגיות זהירות הפרעה נפשית דמיון דמיון יצירתי דמיונות המצאה המצאות חשיבה המצאתית יצירתי יצירתיות מציאות
פתרון בעיות המצאתי, לפתח יצירתיות, פיתוח יצירתיות, חשיבה יצירתית, חשיבה המצאתית שיטתית, פתרון יצירתי, איך למצוא פתרונות יצירתיים? פתרון בעיות, סרטים מצויירים, להיות יצירתי, לשפר חשיבה
פתרון בעיות המצאתי, לפתח יצירתיות, פיתוח יצירתיות, חשיבה יצירתית, חשיבה המצאתית שיטתית, פתרון יצירתי, איך למצוא פתרונות יצירתיים? פתרון בעיות, סרטים מצויירים, להיות יצירתי, לשפר חשיבה
... בעיות המצאתי, לפתח יצירתיות, פיתוח יצירתיות, חשיבה יצירתית, חשיבה המצאתית שיטתית, פתרון יצירתי, איך למצוא פתרונות יצירתיים? פתרון בעיות, סרטים מצויירים, להיות יצירתי, לשפר חשיבה עכשיו הנושא הוא כזה לפעמים, השאלה היא כזאת בן אדם נגיד נתקע באיזה עניין והוא עכשיו מחפש איזה רעיון מחפש כאילו להיות יותר יצירתי, מבחינת יצירתיות בן אדם נגיד רוצה להמציא משהו הוא רוצה להיות יצירתי הוא מחפש פתרון יצירתי יש לו איזה קונפליקט איזו בעיה והוא מחפש איזה רעיון. השאלה היא בעצם איך בן אדם יכול להגביר את היצירתיות שלו, עכשיו שימו לב אני לא שואל מה לעשות כדי להיות יצירתי כי בפשוט התשובה היא פשוטה בא תבדוק מה הנחות היסוד שלך תעבור הנחת יסוד והנחת ... מה זה אומר פרקטית זה אומר, תתרכזו שואלים איזו שאלה אומרים לך "טוב תביא לי איזה תשובה, לא אבל תביא לי תשובה אחרת תביא תשובה יותר טוב" אתה רוצה להיות יצירתי למצוא את התשובה. אז בגדול מה שצריך כדי להיות יצירתי זה לבדוק "אוקי מה ידוע מה אני יודע? אני יודע שזאת השאלה אני חושב שזאת התשובה, ... למה אתה חושב שהתשובה הזאת נכונה ואז תפרק את זה להרבה משפטים ותבדוק האם זה נכון והאם זה נכון, אם פתאום תראה שמשהו לא בהכרח נכון אז בעצם אתה יכול להיות יצירתי אבל אני עכשיו לא שואל את זה אני שואל שאלה אחרת. ש: מה שלא נכון אתה יכול להיות יצירתי מה הקשר? אליעד: עוד פעם עכשיו אתה אומרים לך תכין עוגה ותהיה יצירתי נגיד. ש: מה ההגדרה של יצירתיות כאילו מה הכוונה כאילו. אליעד: משהו שלא חשבת עליו קודם משהו שהוא לא ברור ... לא ברור מאליו. אוקי אז עוד פעם לוקחים את הנחות היסוד אתה עכשיו נמצא מול שוטר נניח ואתה עכשיו צריך להביא לו איזה תשובה, אתה אומר "אני רוצה להביא תשובה יצירתית" נניח שאתה יודע שהוא שמע כבר את כל התשובות והוא מוכן אליהן או נגיד בקרב אתה צריך איזה מהלך חדש להיות יצירתי. אז מה שאתה עושה אתה אומר "אוקי מה הנחות היסוד שלי מה הדברים שאני בטוח שהם ... מה שאני בטוח, אוקי בא נעבור סעיף סעיף מי אמר שזה ככה ומי אמר שזה ככה" אם תצליח לגלות שמשהו ממה שאמרת "אני בטוח שהוא לא בהכרח נכון" גילית אפשרות להיות יצירתי עכשיו תוכל להביא רעיון חדש. אבל אני עכשיו שואל שאלה אחרת. ש: אני מסכים איתך אבל השאלה היא מהצד השני הוא יישאר אותו דבר. אליעד: לא אכפת לי מהצד השני עכשיו, אנחנו שאלנו איך אתה יכול להיות יצירתי ביחס לעצמך. עכשיו השאלה היא זה נניח שצריך לעודד מישהו להיות יצירתי או איזה משהו יותר מהיר להיות יצירתי בלי לבדוק עכשיו את כל ההנחות יסוד באיזה תהליך. אוקי אז הרעיון אומר שאם בן אדם רוצה להיות יצירתי מה שהוא צריך לעשות זה לחשוב בצורה לא הגיונית, זאת אומרת להגיד לעצמו "נניח שלא ... לא אומר ממצב שאין אופציה בכלל נניח שיש אופציה ואתה לא יודע מה האופציה או שאתה רוצה בטוח אם יש אופציה או אין אופציה ואתה אומר "אולי יש פה איזה משהו יצירתי שאם אני אחשוב עליו אני אצליח להעביר את המקרר בדלת". עכשיו מה אתה יכול לעשות ... שזה לא נכנס פה" זאת הדרך הארוכה והנכונה. אבל נניח נגיד שאתה רוצה לנסות לעלות על איזה משהו מהיר או השיטה הזאת היא אם אתה רוצה לגרום למישהו אחר להיות יצירתי גם כן, אני לפעמים נגיד לדוגמא שואל מישהו שאלה ואני אומר לו תן לי תשובה והוא ... התשובה היותר טובה" אני אומר לו לא רוצה לגלות לך תגלה לבד ואז הוא אומר "איך אני אחשוב על זה איך אני יכול לעלות על זה" ואני רוצה לגרום לו להיות יותר יצירתי, אני לא רוצה עכשיו לעשות איתו את המסלול הארוך של בא נבדוק את כל הנחות היסוד וננתח וזה וזה. כי בסוף מי שנצמד לאמת הוא יהיה מאה אחוז יצירתי כי אם תבדוק את ההנחות יסוד תראה אם זאת אמת או לא אז גילית את כל האפשרויות אין מה להתבלבל אבל בהנחה שאני רוצה לגרום לו לעורר בתוכו את הכוח של היצירתיות שלו במהירות בלי לעשות איתו איזה תהליך ארוך, אז מה שאפשר לעשות זה להגיד לו ...
יצירתיות, לחשוב מחוץ לקופסא, חשיבה מחוץ לקופסא, חשיבה יצירתית, פחד מכישלון, פיתוח יצירתיות, לפתח יצירתיות, קיבעון מחשבתי, מעוף מחשבתי, יצירתיות בעסקים, יזמות עסקית
יצירתיות, לחשוב מחוץ לקופסא, חשיבה מחוץ לקופסא, חשיבה יצירתית, פחד מכישלון, פיתוח יצירתיות, לפתח יצירתיות, קיבעון מחשבתי, מעוף מחשבתי, יצירתיות בעסקים, יזמות עסקית
יצירתיות, לחשוב מחוץ לקופסא, חשיבה מחוץ לקופסא, חשיבה יצירתית, פחד מכישלון, פיתוח יצירתיות, לפתח יצירתיות, קיבעון מחשבתי, מעוף מחשבתי, יצירתיות בעסקים, יזמות עסקית - פרומו כן. ש: ראיתי וידאו מסוים לא משנה, הוא דיבר שם על משהו שזיהיתי שזה נכון שיצירתיות. אליעד: שזיהית שזה נכון? ש: זיהיתי שיש בזה משהו יש בזה הרבה. אליעד: באמת? ש: לא משנה. אליעד: סתם אתה מתכוון להגיד זיהיתי שבעיניי זה היה לי נכון, צריך לזכור את זה. ש: נכון, שבעצם יצירתיות פורצת כשיש מגבלות. אליעד: יצירתיות פורצת כשיש מגבלות. ש: נכון כשאתה מוגבל. אליעד: האם זאת האמת או לא האמת, מה האמת שזה נכון ולא נכון. סתם תמשיך את הדיבור תכף נסביר לך את השכל שבדבר. ש: וזהו כשאתה מוגבל בכלים שלך אז אתה יצירתי לגבי מה אתה יכול לעשות איתם בגלל שאתה מוגבל, אם היה לך את כל הכלים בעולם אז לא. אליעד: את זה הוא לא אמר זה אתה מוסיף נכון? ש: לא זוכר. אליעד: הוא לא אמר את זה, ... בצורה יותר מצומצמת "אתה יודע יצירתיות קוראת כשאתה מוגבל" הם לא מדברים על הקצוות זה לא "מה יקרה אם לא תהיה מוגבל בכלל" או "מה יקרה אם תהיה רק יצירתי" נגיד, אף אחד לא חושב על המקרי קיצון האלה כי אם הוא היה חושב על המקרי קיצון הוא היה פה היום או שהוא היה מדבר על מה שאני מדבר, לא תהיה אפשרות אחרת. ש: אני לא ... בעצם. אליעד: טוב תקשיב ההגדרה של יצירתיות היא ליצור, עכשיו מה זה יצירה? יצירה זה בעצם לקחת דבר שלא קיים וליצור אותו, עכשיו ההגדרה של "לא קיים" היא מוגבל. קודם כל ההגדרה של יצירתיות זה בעצם לקחת דבר מוגבל ולשנות אותו אני אומר את זה מצד ההגדרה זה לא צריך כאילו להיות גאון גדול כי אם אתה לא מוגבל אז מה יצרת, כאילו אם אני יכול לעשות הכל אז מה ... רוצה להגיע ככה אתה בעצם יותר יצירתי, יצירתיות היא בעצם היכולת להשיג יותר מטרות. אוקי? עכשיו מה האמת, האם כשאתה מוגבל, אז קודם כל בעיקרון אתה יכול להיות יצירתי רק כשאתה מוגבל, זאת אומרת מצד ההגדרה יצירתיות יכולה להתבטא רק ביחס לגבול. אוקי אלא אם כן אתה רוצה את הגבול, שים לב אלא אם כן אתה רוצה את הגבול ואז להחריב את הגבול זה גם סוג של יצירה אבל זה כאילו סוג של ... שהוא מוגבל זה גורם לו לפרץ של יצירתיות או לפרץ של קיבעון מחשבתי? ש: לא חייב. אליעד: לדוגמא אז מה האמת? אז האמת היא שלפעמים ככה ולפעמים ככה, אם אתה מוגבל ואתה מאוד רוצה לצאת מהגבול זה מגדיל את ... לי שכמה שפחות מוגבל ככה פחות יצירתי גם. אליעד: כמה שאתה פחות מוגבל ככה אתה פחות יצירתי, מה האמת שזה נכון ולא נכון מהיבט מסוים ככל שאתה פחות מוגבל ככה יש לך יותר יכולת ליצור כי יש לך יותר כלים יותר משאבים אתה יכול יותר ליצור, מצד שני בגלל שאתה פחות ... מוגבל ולכן הוא צריך להיות מאוד יצירתי כדי להצליח אבל אחר כך אחרי שהוא כבר כאילו מצליח אז הוא לא צריך להצליח כי הוא כבר לא מוגבל, אז הוא לא מוגבל אז הוא לא צריך להצליח עכשיו הוא לא יצירתי ואז הוא מתחיל להפסיד נגיד. ש: כמו ההיסטוריה שלי. אליעד: בדיוק כמו ההיסטוריה שלו. טוב הבנו את זה? ש: רגע אבל מה זה אומר? אליעד: מה זה אומר מה? ש: למה זה ככה? ... למה זה ככה מה? ש: היחס הזה בין יצירתיות למוגבלות נגיד בדוגמא שנתת עכשיו. אליעד: הבנתי, מה זה יצירתיות? יצירתיות נובעת מרצון לשנות את המציאות. עכשיו אם היה מאוד רע לך זה מגדיל את הסיכוי שתרצה לשנות את המציאות אבל אם כבר שינית את המציאות הרבה עוד פעם אתה מפסיק לרצות לשנות את המציאות ואז אתה מפסיק להיות יצירתי. איפה יש נגיד יותר יצירתיות בתרבות המערבית או בתרבות היהודית? לכאורה אפשר להגיד בתרבות היהודית, למה בתרבות היהודית כי יש הרבה ספרים שנכתבים ונכתבים ספרים וספרים נכון ולעומת זאת אני לא אם ... זאת בחברה הדתית אם אתה תהיה יצירתי מדי אתה מסתכן במוות לכן כל היצירתיות שיש שם היא יצירתיות בתוך הקופסא, בדת אתה כאילו יכול למצוא. ש: אבל זו דווקא מגבלה שיכולה לעזור להם ליצור יש להם את הגבולות אז הם יודעים מה החוקים. אליעד: לא אבל יש לך "Limit" גם ... בדיוק שהיא דווקא יכולה לשרת את היצירתיות. אליעד: את ה
יצירתיות / חשיבה יצירתית - איך נוצרת יצירתיות? איך להיות יצירתי?
יצירתיות / חשיבה יצירתית - איך נוצרת יצירתיות? איך להיות יצירתי? יצירתיות. ממה היא נובעת? איך להיות יצירתי? יצירתיות = גילוי פוטנציאל קיים והוצאה שלו מכוח אל הפועל. הוצאה מכוח אל הפועל גם ברמת הידיעה שלו. ... כל דבר. השורש מכיל את הפוטנציאל כולו. ככל שהאדם קרוב יותר אל השורש, כך יכולת היצירתיות שלו עולה. ליצור = לגלות אפשרות נוספת / אלטרנטיבה נוספת שלא ידעו אותה קודם. ככל שהאדם קרוב יותר אל השורש, כך הוא ... היא אחת מהאפשרויות הגלומות במהות. מהות = אין צורה = אפשרויות = פוטנציאל = יצירתיות. ככל שיש יותר אפשרויות, כך יכולת היצירתיות עולה. הצורה של הדבר מקטינה את כמות האפשרויות שלו. מסקנה: חשיבה מופשטת מובילה ליצירתיות. ברמה המעשית: כדי לשפר את היצירה, על האדם להתקרב אל השורש שממנו הכל נוצר. להתקרב אל השורש = לנסות להבין את מהות ... יותר. ככל שהאדם קרוב יותר אל השורש, כך כמות האפשרויות שלו גדלה וכך יכולת היצירתיות גדלה. ככל שהאדם מתקרב יותר אל הפנימיות של עצמו = מבין את עצמו יותר, כך גדלה כמות האפשרויות שלו להרגיש טוב ביותר ... של המציאות, כך הוא מתקרב יותר אל הפוטנציאל של המציאות = כמות אפשרויות גדולה = יצירתיות.
פיתוח יצירתיות / חשיבה יצירתית / ללמוד מטעויות - איך לחשוב בצורה יצירתית? איך לחשוב מחוץ לקופסא? איך להמציא רעיונות חדשים? איך להמציא המצאות? תרגילי חשיבה יצירתית
... יצירתיות / חשיבה יצירתית / ללמוד מטעויות - איך לחשוב בצורה יצירתית? איך לחשוב מחוץ לקופסא? איך להמציא רעיונות חדשים? איך להמציא המצאות? תרגילי חשיבה יצירתית וכאן אבאר עוד דרך יצירתית וחשיבה יצירתית, איך וכיצד יכול האדם לפתח את החשיבה היצירתית שלו ואת יכולת היצירה שלו. ומדובר כמובן על יצירתיות בכל התחומים, כגון יצירתיות בחינוך / יצירתיות בפרסום / יצירתיות בעבודה / יצירתיות בעסקים וכיו"ב. והטיפ לפיתוח היצירתיות שאדבר עליו הפעם, הוא הנושא של לימוד מטעויות יזומות . דהיינו, כי לפעמים האדם עושה טעות כלשהי. וכאשר הוא מתבונן על מה שהוא עשה בטעות, אז לפעמים הוא מקבל מכך רעיונות חדשים ודרכי חשיבה חדשות והוא מפתח את היצירתיות שלו. וכאן אני לא מדבר על ללמוד מטעויות באופן כללי, דהיינו, על זה שאחרי שהאדם עושה טעות, אז שעליו לנסות ללמוד ולהסיק מסקנות אחרי שהוא גילה שהוא עשה טעות. אלא כאן אני מדבר על דרך של האדם לפתח את היצירתיות שלו, על ידי זה שהוא באופן יזום יושב וחושב על הדרכים השונות שבהן הוא היה עושה את מה שהוא רגיל לעשות, במידה והוא היה ... זה אפשר לגבש צורת פעולה חדשה וטובה עוד יותר, בהתאם לצרכים ולמטרה המוגדרת. ואחדד: שהדרך לחשוב בצורה יצירתית ולפתח יצירתיות, היא על ידי זה שהאדם מתבונן בצורה מסודרת ומכין רשימה מסודרת, של כל תהליך הפעולה השגרתית שלו. והאדם יושב ומפרק את רצף ... פועל? וכך האדם מגלה את החוקים שהם רק חוקים אפשריים אך לא חוקים מחוייבים. ואז ממילא האדם מפתח את כושר היצירתיות שלו ואת החשיבה היצירתית שלו. ואז האדם מגלה רעיונות חדשים וממציא המצאות חדשות. ובסיכומו של דבר: נסה לחשוב כמו משוגע, ונסה לחשוב, אם היית משוגע, ... חוקים שהושרשו בגלל טעות מחשבתית ולא מתוך צורך אמיתי, וכך תוכל לחשוב מחוץ לקופסא ולקבל רעיונות חדשים ויצירתיים.
קיבעון מחשבתי / חופש מחשבתי / יצירתיות / לחשוב מחוץ לקופסא - איך לצאת מקיבעון מחשבתי? איך להיות יצירתי?
... מחשבתי / חופש מחשבתי / יצירתיות / לחשוב מחוץ לקופסא - איך לצאת מקיבעון מחשבתי? איך להיות יצירתי? ובו יתבאר, איך מפרקים קיבעון מחשבתי? ואיך מגיעים לחופש מחשבתי וליצירתיות? איך לחשוב מחוץ לקופסא? מי שיתבונן יראה, כי קיבעון ... קיבעון מחשבתי, חוסם את יכולת היצירתיות של האדם. קיבעון מחשבתי, משאיר את האדם מאחור ובעבר ...
קיבעון מחשבתי / חשיבה מקובעת / יצירתיות / חשיבה יצירתית - איך לחשוב מחוץ לקופסה ולצאת מחשיבה מקובעת?
... מחשבתי / חשיבה מקובעת / יצירתיות / חשיבה יצירתית - איך לחשוב מחוץ לקופסה ולצאת מחשיבה מקובעת? ובו יתבאר, ... של קיבעון מחשבתי ושל חשיבה מקובעת. ויתבאר, איך לפתח חשיבה יצירתית? ואיך לחשוב מחוץ לקופסא? ועוד. ומי שיתבונן יראה, כי קיבעון ...
איך למצוא עניין בחיים? איך להיות יצירתי? איך לא להשתעמם? איך ליצור עניין? איך לפתח חשיבה יצירתית? אקסיומות, איך לשפר את החיים? מה לעשות כשמשעמם? איך לשאול שאלות? לשטוף כלים, ליצור משמעות
איך למצוא עניין בחיים? איך להיות יצירתי? איך לא להשתעמם? איך ליצור עניין? איך לפתח חשיבה יצירתית? אקסיומות, איך לשפר את החיים? מה לעשות כשמשעמם? איך לשאול שאלות? לשטוף כלים, ליצור משמעות
... למצוא עניין בחיים? איך להיות יצירתי? איך לא להשתעמם? איך ליצור עניין? איך לפתח חשיבה יצירתית? אקסיומות, איך לשפר את החיים? מה לעשות כשמשעמם? איך לשאול שאלות? לשטוף כלים, ליצור משמעות - פרומו אליעד: המטרה של השיחה שלנו היא לשפר את החיים. מה הכוונה? לשפר את החיים ...
1 2 3 4 ...5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על יצירתי
לזמן מוגבל!     👈1 ב 150  👈4 ב 400     📞 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: יצירתי, איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם אכזבות? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם לחץ? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? כעס ועצבים? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם חרדות ופחדים של ילדים? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם עצבות? דיכאון? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? מועקות נפשיות וייאוש ועוד...



הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: יצירתי, איך לשנות תכונות אופי? איך להעריך את עצמך? איך לא להישחק בעבודה? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לנהל את הזמן? איך לשפר את הזיכרון? איך לשתול מחשבות? איך להיות מאושר ושמח? איך לקבל החלטות? איך להאמין בעצמך? איך להיגמל מהימורים? איך למצוא זוגיות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להצליח בראיון עבודה? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לפרש חלומות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם גירושין? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחנך ילדים? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לעשות יותר כסף? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור אהבה? איך להצליח בזוגיות ועוד...



להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: למה יש רע בעולם? מה המשמעות של החיים? למה העולם קיים? האם יש או אין אלוהים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם באמת הכל לטובה? איך להיות הכי חכם בעולם? איך להיות מאושר? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש אמת מוחלטת? איך להנות בחיים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך נוצר העולם? למה לא להתאבד? בשביל מה לחיות? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם הכל אפשרי? האם יש בחירה חופשית? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? למה יש רע וסבל בעולם? מי ברא את אלוהים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? אולי אנחנו במטריקס? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם לדומם יש תודעה? האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם אפשר לדעת הכל? איך נוצר העולם? האם יש משמעות לחיים ועוד...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
   



האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי לירידה במשקל, מטפל קוגניטיבי התנהגותי, טיפול אישי בתחום יצירתי - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1523 שניות - עכשיו 19_04_2024 השעה 09:48:49 - wesi4