ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה בורא ✔השואה - הכחשת מציאות הבורא, או אימות מציאותו?! ✔ישנם המנסים להשתמש בשואה ככלי ניגוח למציאות הבורא, בטענה כי אם יש בורא לעולם ... - ...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 השואה - הכחשת מציאות הבורא, או אימות מציאותו?!

ישנם המנסים להשתמש בשואה ככלי ניגוח למציאות הבורא, בטענה כי אם יש בורא לעולם, היאך ייתכן שהוא איפשר לאכזריות כזו להתחרש בעולם, ובפרט כלפי בני עמו? והיאך בין כל מיליוני האנשים שנרצחו, לא ניפקד גם מקומם של צדיקים גמורים?

המתבונן הישר רואה, כי גם במקרה זה אין כל קשר בין השאלות הנל, לדחייה כלשהי לראיות שהובאו לעיל בעניין מציאות הבורא. ומה שמנסים אותם שואלים הוא לנצל בצורה צינית את הטרגדיה של השואה, ולהפוך שאלות (שהן לגיטימיות לכשעצמן כדי לנסות ולהבין את הנהגת הבורא בשואה) על הנהגת הבורא שאינן מובנות לנו, למעין הוכחה כביכול לשלילת מציאות הבורא! לכן גם כאן נתייחס לגוף העניין ולא למסקנה התלושה מהנושא!

האמת היא שאת היסודות שבעזרתם נוכל להבהיר את נושא השואה, כבר הנחנו בכמה מן המאמרים הקודמים, וכאן הוא המקום לקבצם ביחד.

נפתח בנקודה הראשונה שהועלתה, היאך התאפשר למאורע כמו השואה להתרחש? בדיון על הידיעה והבחירה, הזכרנו כי אומנם יש לאדם בחירה חופשית, אך היא מוגבלת, ולא כל האפשרויות פתוחות לפניו, אלא שעומדות בפניו כמה אפשרויות שמתוכן הוא יכול לבחור. וכמו שהבאנו מכמה מקומות בתורה שהקבה מעמיד בפנינו שני מסלולים, האחד אם נשמע בקולו ובמסלול זה מפורט כל הטוב שנקבל, והמסלול השני אם חלילה לא נשמע בקולו ונלך אחר שרירות הלב ותאוותיו ושם מפורט הרע שנקבל.

למעשה, אם נשחזר את מעשי העם בתקופה שקדמה לשואה, ניווכח לדעת כי הם תאמו להפליא, למסלול שהתורה הזהירה מפניו כי הוא זה שמוביל לאסונות כבדים. ולא זו בלבד, אלא שהתבוננות נוספת בתורה שבכתב ובתורה שבעל פה, תלמד אותנו שגם עיקרי מאורעות השואה נכתבו בתורה, כבר שנים רבות עוד לפני שהתרחשו.

אומר השואל, אין זו הפעם הראשונה בה אני שומע על מקרים בהם מוצאים בתורה את שכבר קרה, אבל זו לא חכמה כל כך גדולה. נראה אתכם אומרים את מה שיקרה לפני שהוא קורה!

ובכלל, מה בכך שאירועי השואה והעונש שהם קיבלו נכתבו כבר בתורה, האם זה מתרץ ומסביר את מה שנראה כאכזריות בהשמדת המיליונים?

ובכן, כמו שהזכרנו, בדיקה פשוטה בתורה תראה כי המהלך של עיקרי ההתרחשויות בשואה, כבר הייתה כתובה בתורה שנים רבות עוד לפני תחילת האירועים. ובזה גם הכופרים הגדולים ביותר מודים

כי גם לשיטתם התורה במתכונתה הנוכחית קיימת לפחות כמה אלפי שנים (שהלא תרגום השבעים התרחש לפני למעלה מאלפיים שנה וקצת קשה לתרגם ספר לפני שהוא נכתב!). וזמן זה, הוא קצת מוקדם יותר, מהזמן בו התרחשה השואה...

חוץ מזה, ישנן גם כיום נבואות רבות העומדות להתרחש והן ידועות ומפורסמות, אך כדי לדעת אותן צריך קצת לטרוח ולבוא ללמוד. ממ בנבואות אלו אין תאריכים וזמנים, והסיבה לכך היא, כי הם כפופים

לבחירת האדם. כי גם כשהעם הולך בדרך רעה ועקב כך הוא נכנס למסלול של העונש, גם אז אין העונש מופעל מיד, אלא רק לאחר שהסאה תתמלא, ומכיוון שמילוי הסאה תלוי בגודל החטאים, בכמותם ובאיכותם (דבר הנמדד עפ דעת הבורא), לא שייך לקבוע זמנים מדויקים למימושו.

ובהקשר לטענתך השניה (שאין בנבואת התורה על מה שעתיד להתרחש, כדי לתרץ את מה שנראה כאכזריות וכו'), התבוננות בעניין תלמד אותך שזה מתרץ ועוד איך! ונבאר זאת דרך משל. אב אומר לבנו: התקנתי לך בבית מערכת חשמל, כאן המתג החשמלי לתאורה, כאן השקע של הכוח וכו', אם תחבר לשקע מכשירים חשמליים הם יפעלו ויועילו לך, אך אם תכניס לשם את אצבעך תקבל מכה רצינית.

הבן שאינו מתמצא ככ בחשמל, שומע בקול אביו ובאמת מתפעל מהעובדה שכשמכניסים לשקע את המכשיר החשמלי, הוא קם לתחייה. יום אחד כשהבן היה עייף הוא החליט שגם הוא צריך לקבל קצת כוח, ומה יותר פשוט מלהכניס את האצבע לשקע החשמלי... !

ועתה נשאל, האם גם כאן מי שיראה את הבן סובל חודשים רבים עד שהוא משתקם ממכת החשמל שקיבל, יבוא ויטען שהאב הוא אכזרי?

וזה בדיוק מה שקרה בשואה. הקבה גילה לנו שאם לא נעשה את המוטל עלינו ונעשה דברים אחרים אנו פשוט מחבלים בעצמנו. וכי לאחר שלא ביצענו את המוטל עלינו וקלקלנו (הכנסנו את היד לשקע!) האם אפשר לבוא בטענות כלפי הבורא? הלא זו איוולת שאין כמותה!!

צדיק ורע לו?

אומר השואל, אע"פ שהדברים מתחילים להישמע עדיין לא הכל ברור. כלומר, למרות שהעם חטא, וקיבל את העונש ששנים רבות לפני כן, הבורא כבר הזהיר מפניו. עם כל זאת, עדיין אין זה מסביר מדוע נענשו גם אותם אלו שלא חטאו?

ובכן, שאלה זו שייכת למעשה לסוגית צדיק ורע לו רשע וטוב לו. כלומר, מדוע יש צדיק שרע לו ורשע שטוב לו? האמת היא כששומעים שאלה זו ההנחה הפשוטה אומרת, שהשואל יודע על מה הוא מדבר, הוי אומר שיש לו את הידע והיכולת לבחון ולדעת מהו צדיק ומי הוא צדיק, מהו רשע ומי הוא רשע, מה זה טוב ומה זה רע. ואחרי שהוא יודע דברים אלו, הוא בדק ומצא שיש צדיקים שרע להם ושיש רשעים שטוב להם. והדבר אינו מסתדר לו עם מערכת הצדק האלוקי ועל כן הוא שואל את שאלתו.

אבל בימינו המציאות היא, שרוב ככל השואלים שאלה זו, לא די בזה שאינם יודעים מהו צדיק, ומיהו צדיק, הם גם אינם יודעים מהו טוב ומהו רע, ונבאר הדבר. על הצדיק נאמר (קהלת ז, כ) : כי אדם אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא, מכאן שגם הצדיק חוטא לפעמים, אומנם חטאיו קטנים ומועטים אך כאמור גם הוא עבר על אי אלו ציווים.

בגמרא (בבא קמא נ). נאמר:... מלמד שהקבה מדקדק עם סביביו כחוט השערה ומפרש רשי: עם סביביו - צדיקים הדבקים בו ומסביר (שם) המהרשא ואל תטעה לחשוב שעם הרשעים אינו מדקדק כחוט השערה, שהלא הדברים הם קל וחומר, אלה שמה שמדקדק עם הצדיקים הוא לתת להם את עונשם בעולם הזה, אפילו על החטאים שהם כגודל חוט השערה וזאת כדי שבעולם הנצחי לא יסבלו כלל.

לכן כשאנו רואים צדיק מתייסר, קודם שנבוא בטענות על הצדק האלוקי, צריך לוודא שאכן כל ימי חייו הוא לא עבר אפילו עבירה אחת. כי אם הוא עבר אפילו עבירה קלה אזי מגיע לו עונש. (וכאמור חומרת העבירה וקביעת העונש, הם על פי דעת הקב"ה).

מאידך גיסא, פעמים שגם הרשעים עושים אי אלו מצוות... לכן כשרואים רשע שטוב לו, אזי מתברר שבכל אופן הוא עשה כמה מצוות במשך ימי חייו, ומה שעכשיו טוב לו הוא מבחינת קבלת השכר על מצוות אלו.

מכאן גם נבין מהו טוב ורע בהקשר לשכר ועונש. כי הנה כבר ביארנו שתכלית בריאת האדם, היא כדי לאפשר לו ליהנות מהטוב האינסופי של הבורא, ולכן כל מגמת האדם צריכה להיות ההשתדלות בהגשמת הדבר. ומכיוון שגם ראינו כי אין צדיק ללא רבב, הרי שבנוסף על קיום המצוות (המקנה את עולם הבא), צריך שהאדם יעבור גם תהליך של התנקות מהעבירות (כדי שהדבר לא יפריע להנאה בטוב האינסופי). התהליך של ניקוי העבירות יכול להתבצע בעולם הזה, או בעולם הבא, או בשניהם גם יחד (תלוי בסוגי העבירות, ובגודל התשובה שהאדם עשה עליהן).

וכגודל השכר הניתן על קיום המצוות (כפי שביארנו לעיל על קיבוץ כל ההנאות שהיו בעולם מיום בריאתו וכו')... כך גודל העונש על העבירות. ומכאן נסיק כי הסיבה שהקבה נותן לצדיקים את הייסורים בעולם הזה, הינה כדי לנקותם מעוונותיהם בדרך הקלה יותר, כי למרות ריבוי הסבל הקיים בעולם הזה, הרי שהוא כאין וכאפס לעומת הסבל בעולם הבא.

אך הרשעים שאצלם כל החשיבות היא רק בעולם הזה, לכן על המצוות הבודדות שהם בכל אופן קיימו, הם מקבלים את שכרם כאן, אך העונש מובטח להם לעולם הבא, אאכ יעשו תשובה!

נמצא שהטוב הוא לקבל את ניקוי העבירות כאן בעולם הזה. והרע הוא לקבל את השכר על המצוות בעולם הזה!!!

סיירת צדיקים - במסע החיים

כדי לעבור לרובד עמוק יותר, נתייחס לשני מקרים חריגים בהם אין הייסורים באים על האדם כענישה אלא כמטלה. הציור הראשון מדבר בשני צדיקים שנכשלו באותה עבירה ממש. האחד יקבל עליה ייסורים רבים והשני ייסורים מועטים. דוגמא נוספת עוסקת בחסיד. החסיד הוא אדם הנמצא בדרגה גבוהה משל הצדיק, ואצלו שייך שלא יעבור אפילו עבירה אחת במשך כל ימי חייו. עם כל זאת ישנם מקרים בהם גם חסידים גדולים סובלים ייסורים ומדוע?

כדי לבאר את הדבר, נזכור שתפקידו של האדם הוא לתקן את עצמו ואת הבריאה (כפי שביארנו לעיל). וכדי שכל אחד יוכל לעשות את התיקון הראוי לו, הקבה מזמן לו את משימותיו וניסיונותיו במהלך חייו. אמור מעתה, אותו צדיק שמתייסר יותר מחברו, ואותו חסיד שאין בו שום חטא, הייסורים שבאים עליהם אינם מפאת העונש המגיע להם, כי כאמור בחסיד אין חטא, ועונש הצדיק הינו ללא כל פרופורציה לחטא. אלא שהם מאותה נבחרת מצומצמת שביכולתה לבוא ולתקן את הקלקול שבעולם עצמו, ולכן הם מקבלים משימות וניסיונות קשים. וברור שגם על הייסורים שהם סובלים עכשיו, הם יקבלו אחכ שכר פי כמה וכמה! שהלא אין ייסוריהם מדין העונש.

משל למה הדבר דומה, ליחידה מובחרת המורכבת מאנשים מיוחדים, שאת המשימות הקשות והנועזות נותנים רק לה לבצע. וכדי שיוכלו לעמוד במשימות אלו, הם עוברים הכשרה מקצועית קשה וארוכה. כך גם אותם צדיקים וחסידים הם אנשים מיוחדים בעלי נשמות מובחרות, שבכוחן לבצע גם את התיקון העולמי, ולשם כך נותנים להם משימות מיוחדות.

משימות אלו הן למעשה דבקות בעבודת ה', אבל מתוך לחץ גדול, מתוך ייסורים מיוחדים, מתוך פיתויים קשים, מתוך עוני ומתוך בעיות בריאות וכו'... ובכן, האם לאותם אלו שזכו להיבחר עי הבורא כאנשים המסוגלים לעמוד בפני אתגרים מיוחדים, נתייחס כאל צדיקים שרע להם?!

מציאות הבורא להיות סלב חכם להיות מפורסם בריאת האדם בעיה משימות דחוי האמת היא מסקנה תירוץ אלוהים אלוהים לא קיים אלוהים קיים בורא האם אין אלוהים האם אלוהים קיים האם יש אלוהים הבורא הוכחה לאי מציאות הבורא הוכחה לאלוהים הוכחה לכך שאין אלוהים הוכחה לכך שיש אלוהים הוכחה למציאות הבורא הוכחה לקיום אלוהים הוכחה לקיום האל הוכחה לקיומו של אלוהים הוכחה שאין אלוהים הוכחה שאלוהים לא קיים הוכחה שאלוהים קיים הוכחה שיש אלוהים הוכחות לאי מציאות הבורא הוכחות לאלוהים הוכחות לכך שאין אלוהים הוכחות לכך שיש אלוהים הוכחות למציאות הבורא הוכחות לקיום אלוהים הוכחות לקיום האל הוכחות לקיומו של אלוהים הוכחות שאין אלוהים הוכחות שאלוהים לא קיים הוכחות שאלוהים קיים הוכחות שיש אלוהים הוכחת אי מציאות הבורא הוכחת מציאות הבורא הוכחת קיום אלוהים הוכחת קיומו של אלוהים הכחשה השואה מציאות מציאות האלוהים מציאות הבורא קיומו של אלוהים שואה
אלוהים הוכחות, מי ברא את העולם - חלק 9 - אולי גם לבורא יש בורא אחר? יש אלוהים, אין אלוהים, מי ברא את אלוהים, הוכחות שאלוהים קיים, לחזור בתשובה
... הוכחות, מי ברא את העולם - חלק 9 - אולי גם לבורא יש בורא אחר? יש אלוהים, אין אלוהים, מי ברא את אלוהים, הוכחות שאלוהים קיים, לחזור בתשובה האם יש אלוהים? האם ... נברא העולם? מי ברא את העולם? מי ברא את אלוהים / הבורא? בריאת העולם / אלוהים ועוד. טיעון: קיים בורא ראשון, קיימת סיבה ראשונה, קיים מגביל ראשון וכולי. שאלה: אולי לכל בורא יש בורא אחר עד אין סוף, לכל סיבה יש סיבה אחרת עד אין סוף וכולי? תשובה: המוח האנושי אינו תופס את האין סוף, ועל כן לא יתכן כי קיימים בוראים עד אין סוף וכולי. ולכן, על כורחך לומר כי קיימת נקודת התחלה שהיא הבורא הראשון שקיומו נצחי ושאין לו בורא אחר וכולי. סוף טיעון. הערה: קיומה של נקודת התחלה, מפר את הכלל כי לכל דבר יש בורא. וא"כ ההוכחה לקיומו של בורא / אלוהים, ממילא מתבטלת (ראה בהרחבה: כאן וגם כאן). הפרכה: הטיעון לכך שיש בורא ראשון, נשען על מגבלת השכל האנושי לתפוס את האין סוף כנ"ל. וכאן יש כשל לוגי פשוט: מכך שהשכל האנושי ... קיימת סיבה ראשונה, כי לכל סיבה יש מסובב נוסף ולכל בורא יש בורא נוסף עד אין סוף. ז"א אי יכולתו של השכל לתפוס את האין סוף, לא מגביל את המציאות להיות אין סופית. הפרכה נוספת: כדי להפריך את ההוכחה לכך שיש בורא ראשון, לשם כך יש להבין את מהות מגבלת השכל האנושי להבין את מהות האין סוף. ולשם כך נבהיר: מהי משמעותה ... כי קיימת יכולת תפיסה אנושית להבין כי אפשרי שלכל בורא יש בורא אחר עד אין סוף. וניתן מספר דוגמאות: דוגמא 1: ציר המספרים. נשאל: מהו המספר הגדול. נשיב: X כלשהו הוא ... קיים האין סוף. זה שאין אפשרות לתפוס בתוך המחשבה את הבורא הראשון בנקודת האין סוף, זה לא סותר את זה שיתכן כי קיים בורא לכל בורא עד אין סוף. ולכן לא ניתן להוכיח כי קיימת סיבה ראשונה / בורא ראשון וכולי, דהיינו, אם נאמר כי לכל נברא יש בורא וכולי, הרי אפשרי הדבר כי גם לאלוהים יש בורא אחר וכולי. הערה נוספת: בסופו של דבר, גם כאשר עוצרים בנקודה ראשונה כלשהי, הרי שגם אז מייחסים לה תכונה של אין סוף. כך שבכל מקרה הגדרת בורא ראשון, לא מעלימה את האין סוף. הסבר: הרעיון כי הבורא הראשון הוא נצחי, משתמש בעצם באין סוף, כי נצחיות = אין סוף. ולכן שימוש בבורא ראשון, לא פותר את מגבלת התפיסה האנושית להבין את האין סוף. ...
אחדות הבורא, שני אלוהים, יותר מאלוהים אחד, ריבוי אלוהות - האם ריבוי אלוהים אפשרי, בורא מוגבל, ריבוי אין סוף
אחדות הבורא, שני אלוהים, יותר מאלוהים אחד, ריבוי אלוהות - האם ריבוי אלוהים אפשרי, בורא מוגבל, ריבוי אין סוף
... הבורא, שני אלוהים, יותר מאלוהים אחד, ריבוי אלוהות - האם ריבוי אלוהים אפשרי, בורא מוגבל, ריבוי אין סוף הפעם אני רוצה לדבר על הנושא, האם יכול להיות ... אחד, ושאני אומר יותר מאלוהים אחד, אני מתכוון לשני היבטים: 1. שלכל בורא יש בורא עד אינסוף. 2. שיש הרבה בוראים שהם מקבילים, אחד לשני. בעניין שיש בורא לבורא עד אינסוף, זה עניין שלא נסביר אותו עכשיו. ולגבי הנושא שיש יותר מבורא אחד מקביל, הנושא הוא פשוט, כאשר מתבוננים, בסוף התהליך מבינים, ...
אלוהים - חלק 6 - כל יכול + סיבת הסיבות / בורא הסיבה והרצון הראשונים?!
... - חלק 6 - כל יכול + סיבת הסיבות / בורא הסיבה והרצון הראשונים?! טיעון: אלוהים הוא כל יכול + אלוהים ברא את הסיבות עצמן לבריאת העולם. הסבר: ...
מהי תכלית הבריאה? להתקרב / להתרחק מהבורא? אולי אין תכלית?
... תכלית הבריאה? להתקרב / להתרחק מהבורא? אולי אין תכלית? טיעון: תכלית הבריאה היא להתקרב לבורא ולחזור להיות באחדות עם הבורא. הסבר: הבורא הוא השלמות. וכל דבר שהוא נפרד מהבורא, הוא חסר את השלמות. וכדי להגיע אל השלמות, יש להתחבר אל הבורא. סוף טיעון. הפרכה: אילו תכלית הבריאה הייתה כדי להתקרב לבורא, אז ממילא הבורא לא היה בורא את הבריאה. אילו תכלית הבריאה היא להיות באחדות עם הבורא, הבורא היה יכול שלא לברוא את הבריאה ולהשאיר את הכל באחדות עם עצמו, ואז ממילא לא היה ... תכלית לבריאה. הבריאה היא היוצא מן הכלל. דהיינו, גם אם לכל דבר יש תכלית, לבריאה עצמה אין תכלית כלשהי. 2 - איננו מבינים את תכלית הבריאה. 3 - תכלית הבריאה היא להתרחק מהבורא. הוכחה: הבריאה עצמה. מכך שיש בריאה ניתן להבין שהבורא עצמו רצה שתהיה ישות נפרדת ממנו. ולכן, לחזור להתאחד עם הבורא, זה נגד רצון הבורא, כי אחרת הוא לא היה בורא את הבריאה. נשאל: למה שתכלית הבריאה תהיה להתרחק מהבורא? נשיב: 1 - איננו מבינים את התכלית, אך זו התכלית וניתן להבין אותה מעצם תהליך הבריאה. 2 - הבורא הוא שיא החוסר שלמות. לבורא היה רע. ומשום כך הבורא ברא את הבריאה, כדי שיהיה מישהו אחר שהוא אינו אלוהים ושיהיה לו טוב. ז"א תכלית הבריאה היא להתרחק מהבורא, כדי להגשים את רצונו של אלוהים בבריאה שנפרדת ממנו. ...
האם הבריאה מעידה על בורא חכם, אין סופי וטוב - או אולי להפך?
... הבריאה מעידה על בורא חכם, אין סופי וטוב - או אולי להפך? טיעון: ... ומופלאה... לדוגמא: גוף האדם. כל חלק וחלק בגוף האדם מורכב ומופלא וכולי... שאלה: האם יתכן שבריאה ויצירה כ"כ מופלאה נוצרה במקרה? תשובה: העולם המתוחכם מעיד על בורא חכם. אלוהים הוא בורא כל יכול וחכם, ולכן הוא ברא עולם כ"כ מופלא ומתוחכם וכולי... סוף טיעון. הפרכה: העולם הוא לחלוטין אינו בריאה מופלאה. ואדרבה, רמת התחכום הנמוכה והירודה של העולם, מעידה או על בורא שאינו חכם, או על בורא שיכולותיו מוגבלות, דהיינו, בורא שאינו כל יכול. הסבר: מוצר טוב מעיד על יצרן ... בתקלות, חסרונות, בעיות, פגמים וכיו"ב. באותה הדרך ניתן לקחת כל דבר בעולם ולהראות עד כמה הוא רחוק משלמות, ועד כמה הוא מלא פגמים וחסרונות. ועוד יותר בקצרה: אילו הבורא היה כל יכול + חכם + טוב, הרי שהוא היה בורא את העולם מושלם באופן מיידי ללא שום רע. מכך שקיים בעולם סוג כלשהו של רע, ולא אך ורק טוב תמיד, הרי שלפחות אחת מהאפשרויות הבאות נכונה: 1 - הבורא מוגבל ביכולתו 2 - הבורא אינו חכם 3 - הבורא רע 4 - אין בורא 5 - איננו מבינים את הבורא טיעון נגדי (הרחבת האפשרות של אי הבנת הבורא) : אלוהים הוא חכם בשלמות + כל יכול בשלמות, ... את החוכמה שלו. אך בוודאי כי קיימות סיבות טובות מדוע קיימים גם דברים שנראים כרחוקים משלמות. תגובה: ניתן לקבל טענה זו. אך בכל מקרה לא ניתן לומר כי הבריאה מעידה על בורא חכם במיוחד שיכולותיו אינן מוגבלות. כי ...
אלוהים הוכחות, מי ברא את העולם - חלק 10 - הוכחה לכך ש*אין* בורא ראשון יחיד! יש אלוהים, אין אלוהים, מי ברא את אלוהים, הוכחות שאלוהים קיים, לחזור בתשובה
... הוכחות, מי ברא את העולם - חלק 10 - הוכחה לכך ש אין בורא ראשון יחיד! יש אלוהים, אין אלוהים, מי ברא את אלוהים, הוכחות שאלוהים קיים, לחזור בתשובה האם יש אלוהים? האם / איך נברא העולם? מי ברא את העולם? מי ברא את אלוהים / הבורא? בריאת העולם / אלוהים ועוד. הוכחה לכך ש אין בורא ראשון, אלא או שלכל נברא יש בורא עד אין סוף, או שלא לכל נברא יש בורא. נסביר: אין אפשרות לומר כי קיים בורא ראשון. מדוע? נניח שיש בורא ראשון. נשאל: האם הבורא היה מוכרח לברוא את הבריאה? אם נשיב שכן, אז מכך נסיק כי בוודאי היה מישהו / משהו אחר שקדם לו ושהכריח אותו לברוא את הבריאה. אם נשיב שלא, דהיינו, הבורא לא היה מוכרח לברוא את הבריאה, אז נשאל: אם כן מדוע הוא ברא את הבריאה? אם נשיב כי הוא בחר לברוא ... רצה בלי סיבה אחרת שקודמת לה. דהיינו, הוא היה יכול לבחור שלא לברוא את הבריאה, אך הוא ברא את הבריאה בלי סיבה, רק כי ככה הוא רצה. אז נמשיך לשאול: ומי ברא את הרצון של הבורא עצמו? האם הבורא היה מוכרח לעשות את הרצון של עצמו? ולכן, על כורחך לומר שהרצון שלו קדם לו / נוצר ביחד איתו על ידי משהו אחר, דהיינו, בורא אחר. וננסה להתחמק: אלוהים ברא את הרצון של עצמו לבחור לברוא את העולם. ונמשיך לשאול: האם אלוהים רצה לברוא את הרצון של עצמו? האם הייתה לו סיבה לכך? האם מישהו הכריח אותו? האם הרצון של הבורא נברא בצורה אקראית? או אולי הרצון של הבורא נברא מעצמו? בכל מקרה, בשורה התחתונה, מכך שהבורא ברא את הבריאה, ניתן להבין כי משהו כלשהו הכריח אותו לעשות זאת, בין אם זה הרצון האישי שלו, ובין אם זה כוח אחר כלשהו. כך שבוודאי שקיים בורא לכל בורא עד אין סוף... נחדד עניין חשוב: ניסיון התחמקות שאומר כי אלוהים ברא את הסיבה הראשונה עצמה וכי ... להישאל על בריאת הרצון הראשון. הניסיון להסביר את בריאת העולם, על ידי זה שאלוהים ברא את הסיבה עצמה לבריאת העולם, בסך הכל מעבירה את השאלה צעד אחד אחורה, שהיא: מדוע הבורא בחר לברוא את הסיבה הראשונה עצמה. ז"א שינוי הגדרת הבריאה הראשונה מבריאת העולם עצמו, לבריאת ... אז הוא מוגבל, אינו אין סופי, והוא בעצמו נברא וכולי. ואם לא, אז מדוע הוא עשה זאת? האם זה קרה מעצמו? או אולי בצורה אקראית? בין כך ובין כך, בכל מקרה לא ניתן לומר כי קיים בורא ראשון שאין מוגבל ושבכל זאת עשה פעולה כלשהי. ברגע שמייחסים פעולה לבורא הראשון, הרי שמגבילים אותו על ידי רצון / סיבה / זמן (ראה: כאן) וכולי. ולכן, או שלכל בורא יש בורא אחר עד אין סוף, או שלא ואז ממילא גם אין הכרח כי יש בורא לעולם. ...
1 2 3 4 ...5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על בורא
לזמן מוגבל!     👈1 ב 150  👈4 ב 400     📞 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: בורא, איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? כעס ועצבים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם חרדות ופחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? דיכאון? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים ועוד...



הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: בורא, איך להשיג ביטחון עצמי? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בזוגיות? איך להתמודד עם גירושין? איך להיגמל מהימורים? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לחנך ילדים? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להאמין בעצמך? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לקבל החלטות? איך לשתול מחשבות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לפרש חלומות? איך ליצור אהבה? איך לעשות יותר כסף? איך לשפר את הזיכרון? איך לנהל את הזמן? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשנות תכונות אופי? איך להיות מאושר ושמח? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לא להישחק בעבודה? איך למצוא זוגיות? איך לשכנע אנשים ולקוחות ועוד...



להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם לדומם יש תודעה? למה יש רע בעולם? האם יש אמת מוחלטת? האם אפשר לדעת הכל? למה לא להתאבד? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך להיות מאושר? למה העולם קיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם הכל אפשרי? איך להיות הכי חכם בעולם? האם המציאות היא טובה או רעה? האם באמת הכל לטובה? מה המשמעות של החיים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? בשביל מה לחיות? אולי אנחנו במטריקס? האם יש הבדל בין חלום למציאות? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש משמעות לחיים? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש או אין אלוהים? האם יש בחירה חופשית? למה יש רע וסבל בעולם? איך נוצר העולם? מי ברא את אלוהים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך נוצר העולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות ועוד...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
   



האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן לזוגיות, מאמן לחיים, מומחה בנושאי בורא - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.3750 שניות - עכשיו 29_03_2024 השעה 07:58:15 - wesi4