ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה הרגשת התעלות ושמחה ✔בודהיזם - השיחה עם פּוֹטְהַפָּאדַה - מצבי הכרה ✔השיחה עם פּוֹטְהַפָּאדַה מצבי הכרה Pohapda Sutta הנווד פּוֹטְהַפָּאדַה ...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 בודהיזם - השיחה עם פּוֹטְהַפָּאדַה - מצבי הכרה

השיחה עם פּוֹטְהַפָּאדַה

מצבי הכרה

Pohapda Sutta

הנווד פּוֹטְהַפָּאדַה (Pohapdaparibbjakavatthu)

כך שמעתי. פעם אחת הבודהה התגורר בסוואטהי בחורשת ג'טה, בפארק של אַנָאטְהַפִּינְדִיקַה. באותה עת הנווד פּוֹטְהַפָּאדַה היה באולם הדיונים ליד עץ האפרסמון [1], בפארק האולם הבודד של המלכה מַלִיקָא [2], יחד עם קהל גדול של כשלוש מאות נוודים.

והבודהה, לאחר שהתעורר בשעה מוקדמת, לקח את גלימתו וקערתו והלך אל סאווטהי לסבב נדבות מזון. אך אז התעוררה בו המחשבה: 'מוקדם מדי מכדי ללכת אל סאווטהי לסבב נדבות המזון. אולי אלך אל אולם הדיונים לראות את הנווד פוטהפאדה? ' וכך עשה.

פוטהפאדה ישב שם עם קהל הנוודים שלו, וכולם צעקו בהמולה רבה וניהלו שיחות חסרות תכלית בנושאים שונים, כגון מלכים, שודדים, שרים, צבאות, סכנות, מלחמות, מזון, משקאות, בגדים, מיטות, זרי פרחים, בשמים, קרובי משפחה, מרכבות, כפרים, עיירות וערים, מדינות, נשים, גיבורים, רכילויות, שיחות על אלו שעזבו למקומות אחרים, פטפוטים, הערכות בענייני קרקעות וימים, דיבורים על קיום ואי - קיום.

אך כאשר פוטהפאדה ראה את הבודהה מגיע ממרחק, הוא קרא את אנשיו לסדר, ואמר: "שקט, רבותי, אל תרעישו, רבותי! הפרוש הזה גוֹטַמַה מגיע, והוא אוהב שקט ומדבר בשבחי השקט. אם יראה שהחבורה הזאת שקטה, בוודאי ירצה לבוא ולבקר אותנו. " בו ברגע, שקטו הנוודים.

החידלון העליון של התפיסה (Abhisanirodhakath)

כאשר הגיע הבודהה, פוטהפאדה אמר לו: "בוא אדוני המכובד, ברוך הבא אדוני המכובד! סוף סוף האדון המכובד סטה מדרכו כדי לבוא לכאן. שב נא, אדוני, המושב מוכן. "

הבודהה התיישב על מושב מוכן ופוטהפאדה לקח שרפרף נמוך וישב לצידו. ואז הבודהה אמר: "פוטהפאדה, על מה דיברתם כעת? לאיזו שיחה הפרעתי? "

ופוטהפאדה השיב: "אדוני, השיחה שניהלנו עתה אינה חשובה, האדון יוכל לשמוע על כך מאוחר יותר. בימים האחרונים, אדוני, הדיונים בין הפרושים לבין הברהמינים מזרמים שונים אשר ישבו יחד באולם הדיונים, עסקו בחידלון העליון של התפיסה [3] וכיצד הוא מתרחש. אלה אמרו: 'תפיסות מופיעות ונעלמות ללא כל סיבה או תנאי. כאשר הן מופיעות, יש הכרה [4], וכאשר הן נעלמות אין הכרה. כך הם הסבירו זאת. אך מישהו אחר אמר: 'לא כך הם הדברים. תפיסות הן העצמי של האדם, אשר מופיע ונעלם. כאשר העצמי מופיע יש הכרה וכאשר העצמי נעלם אין הכרה. אחד אחר אמר: 'לא כך הם הדברים. ישנם פרושים וברהמינים בעלי כוחות גדולים, בעלי השפעה גדולה. הם מכניסים את ההכרה לתוך האדם ומוציאים אותה ממנו. כאשר הם מכניסים אותה אליו, הוא בהכרה, וכאשר הם מוציאים אותה ממנו, הוא חסר הכרה [5] '. אחד אחר אמר: 'לא כך הם הדברים. ישנן ישויות שמיימיות בעלות כוחות גדולים, בעלות השפעה גדולה. הן מכניסות את ההכרה לתוך האדם ומוציאות אותה ממנו. כאשר הן מכניסות אותה אליו, הוא בהכרה, וכאשר הן מוציאות אותה ממנו, הוא חסר הכרה'. בהקשר זה חשבתי על אדוני: 'וודאי האדון המכובד, הוא שהלך - מעבר, הינו בעל הבנה [6] מצויינת בעניינים האלה! האדון המכובד מבין היטב את החידלון העליון של התפיסה'. מהו אם כן, אדוני, החידלון העליון של התפיסה? "

הסיבות להופעה וחידלון התפיסה (Sahetukasauppdanirodhakath)

"בעניין זה, פוטהפאדה, אותם פרושים וברהמינים אשר אומרים שהתפיסות מופיעות ונעלמות ללא כל סיבה או תנאי, טועים לחלוטין. מדוע הם טועים? התפיסות מופיעות ונעלמות עקב סיבות ותנאים. יש כמה תפיסות שמופיעות עקב תרגול ויש כמה תפיסות שנעלמות עקב תרגול. "

"מהו אותו תרגול? ", אמר הבודהה והמשיך: "פוטהפאדה, 'טַטְהָאגַטַה מופיע בעולם, ארהנט, ראוי להערכה, בודהה ער בשלמות בזכות עצמו, מושלם בידע ובמוסר, הוא שהלך - מעבר, יודע העולמות, הטוב במאמנים את אלו הראויים לאימון, מורה בני האדם והישויות השמימיות, בודהה, טהור מעבר לכל ספק. הוא מגלה את העולם הזה לידיעת אחרים עם כלל הדֶווֹת, המָארוֹת, והבְּרַהְמוֹת שבו, את הדור הזה עם הפרושים והברהמינים, השליטים והאנשים, לאחר שהבין אותו בידיעה ישירה. הוא מלמד את הדהמה הטובה בהתחלה, טובה באמצע, וטובה בסוף, בעלת משמעות ומנוסחת היטב. הוא מציג את החיים הרוחניים המושלמים והטהורים לחלוטין. חניך יוצא קדימה אל חיי חסר - בית ומתרגל מוסריות... (סוטה 2, פסקאות 41-62)

ואז, פוטהפאדה, בהתבסס על שלמות מוסריותו, הנזיר הוא אינו רואה סכנה בשום מקום... (סוטה 2, פסקה 63) כך הוא מפתח את המוסר במלואו.

- 10 הוא שומר על דלתות החושים... (סוטה 2, פסקאות 64-74). לאחר שנכנס לג'האנה הראשונה הוא שוהה בה. כל תחושות ההשתוקקות שהיו בו קודם לכן נעלמות. באותו זמן נוכחת תפיסה אמיתית ועדינה של תחושת התעלות ושמחה [7], אשר נובעת מתוך הנתקות, והוא הופך להיות מודע לאותה תחושת התעלות ושמחה. בדרך זו יש כמה תפיסות שמופיעות עקב תרגול, וכמה שנעלמות עקב תרגול. וזהו התרגול", אמר הבודהה.

"ושוב, נזיר ששקטו בו החשיבה וההרהור, על ידי השגת שלווה פנימית ואחדות התודעה, נכנס ושוהה בג'האנה השנייה, החופשיה מחשיבה ומהרהור, נובעת מריכוז, מלאה בתחושת התעלות ובשמחה. התפיסה הקודמת האמיתית והעדינה של תחושת ההתעלות והשמחה שנבעה מתוך הנתקות נעלמת. באותו זמן מופיעה תפיסה אמיתית אך עדינה של תחושת התעלות ושמחה הנובעת מריכוז, והוא הופך להיות זה שמודע לאותה תחושת התעלות ושמחה. בדרך זו יש כמה תפיסות שמופיעות עקב תרגול, וכמה שנעלמות עקב תרגול.

ושוב, לאחר דעיכת תחושת ההתעלות הוא שוהה באיזון נפשי, בקשב ומודעות בהירה, והוא חווה בגופו את אותה תחושה נעימה עליה אומרים האציליים: 'מאושר הוא זה אשר חי באיזון נפשי וקשב', והוא נכנס ושוהה ובגהאנה השלישית. התפיסה הקודמת האמיתית והעדינה של תחושת התעלות ושמחה שנבעה מריכוז נעלמת, ומופיעה באותו זמן תחושה אמיתית אך עדינה של איזון נפשי ושמחה, והוא הופך להיות מודע לאותה תחושה אמיתית אך עדינה של איזון נפשי ושמחה. בדרך זו יש כמה תפיסות שמופיעות עקב תרגול, וכמה שנעלמות עקב תרגול.

ושוב, עם נטישת עונג וכאב, ועם העלמות השמחה והצער הקודמים, הוא נכנס ושוהה בגהאנה הרביעית, מצב שמעבר לעונג וכאב, מטוהר על ידי איזון נפשי וקשב. התפיסה הקודמת האמיתית והעדינה של איזון נפשי ושמחה נעלמת ומופיעה תחושה אמיתית אך עדינה שאין בה שמחה ואין בה חוסר שמחה, והוא הופך להיות מודע לתחושה האמיתית אך עדינה שאין בה שמחה ואין בה חוסר שמחה. בדרך זו יש כמה תפיסות שמופיעות עקב תרגול, וכמה שנעלמות עקב תרגול.

ושוב, על ידי התקדמות מעבר לתחושות הגוף, על ידי העלמות כל תחושת התנגדות ועל ידי אי - המשכות לתפיסות של שְנִיוּת, בראותו שהמרחב הוא אינסופי, הוא נכנס ושוהה בבסיס המרחב האינסופי. בדרך זו יש כמה תפיסות שמופיעות עקב תרגול, וכמה שנעלמות עקב תרגול.

ושוב, על ידי התקדמות מעבר לבסיס המרחב האינסופי, בראותו שההכרה היא אינסופית, הוא נכנס ושוהה בבסיס ההכרה האינסופית. בדרך זו יש כמה תפיסות שמופיעות עקב תרגול, וכמה שנעלמות עקב תרגול.

ושוב, על ידי התקדמות מעבר לבסיס ההכרה האינסופית, בראותו ש'אין דבר', הוא נכנס ושוהה בבסיס האפסות, והופך להיות מודע לתחושה אמיתית ועדינה של בסיס האפסות. בדרך זו יש כמה תפיסות שמופיעות עקב תרגול, וכמה שנעלמות עקב תרגול. וזהו התרגול", אמר הבודהה.

"פוטהפאדה, מהרגע שבו נזיר השיג שליטה בתפיסה [8] זו, הוא ממשיך משלב לשלב עד שהוא מגיע לגבולות התפיסה. משהגיע לגבולות התפיסה הוא מבין: 'פעילות מנטלית היא רעה עבורי, עדיף לי ללא פעילות מנטלית. אם הייתי חושב ומדמיין [9], אותן תפיסות [שהשגתי] תעלמנה, ותפיסות גסות יותר יופיעו בי. מה היה אם לא הייתי חושב או מדמיין? ' וכך הוא לא חושב ולא מדמיין. ואז, מופיעות בו רק אותן תפיסות, ואילו תפיסות אחרות, גסות יותר, אינן מופיעות. הוא מגיע לחידלון. וזו, פוטהפאדה, היא הדרך בה מגיעים להעלמות התפיסות על ידי שלבים עוקבים.

מה דעתך פוטהפאדה? האם שמעת על כך קודם לכן? "

"לא אדוני. כפי שאני מבין, אדוני אמר: 'פוטהפאדה, מהרגע שנזיר הגיע לאותה תפיסה נשלטת, הוא מתקדם משלב לשלב עד שהוא מגיע לגבולות התפיסה... הוא מגיע לחידלון... וזו הדרך בה מגיעים להעלמות התפיסות על ידי שלבים עוקבים'. "

"זה נכון, פוטהפאדה. "

"אדוני, האם אתה מלמד שפסגת התפיסה היא אחת, או שהיא יותר מאחת? "

"אני מלמד אותה גם כאחת וגם כיותר מאחת. "

"אדוני, כיצד היא אחת וכיצד היא יותר מאחת? "

"בהתאם להשגת שלב החידלון של כל תפיסה, כך אני מלמד את פסגת אותה תפיסה. כך אני מלמד את פסגת התפיסה כאחת וגם יותר מאחת. "

"אדוני, האם תפיסה מופיעה לפני הידיעה, או שהידיעה מופיעה לפני התפיסה, או ששתיהן מופיעות יחד? "

"תפיסה מופיעה ראשונה, פוטהפאדה, הידיעה מופיעה אחריה, ומתוך הופעת התפיסה נובעת הופעת הידיעה. ואז יודעים: 'כיוון שנוצר התנאי, הידיעה מופיעה'. בדרך זו תוכל לראות כיצד התפיסה מופיעה ראשונה ולאחר מכן הידיעה, ומהופעת התפיסה נובעת הופעת הידיעה. " [10]

תפיסה ועצמי (Saattakath)

"אדוני, האם התפיסה היא העצמי של האדם, או שהתפיסה היא דבר אחד והעצמי דבר אחר? " [11]

"ובכן, פוטהפאדה, האם אתה מניח [12] שקיים עצמי? "

"אדוני, אני מניח שקיים עצמי גס, חומרי, המורכב מארבעת המרכיבים וניזון ממזון מוצק. "

"אך בהנתן כזה עצמי גס, פוטהפאדה, תפיסה היא דבר אחד והעצמי דבר אחר. תוכל לראות זאת בדרך הבאה. בהנתן עצמי גס כזה, תופענה תפיסות מסויימות באדם, ואחרות תעלמנה. בדרך זו תוכל לראות שתפיסות הן דבר אחד והעצמי הוא דבר אחר. " [13]

"אדוני, אני מניח שקיים עצמי יציר התודעה, שלם על כל חלקיו, חסר פגם בכל איבריו. " [14]

"אך בהנתן כזה עצמי יציר התודעה, תפיסה היא דבר אחד והעצמי דבר אחר... "

"אדוני, אני מניח שקיים עצמי חסר צורה, עשוי תפיסות. " [15]

"אך בהנתן עצמי כזה חסר צורה, תפיסה היא דבר אחד והעצמי דבר אחר... "

"אך אדוני, האם אפשרי עבורי לדעת האם תפיסה היא העצמי של האדם, או שתפיסה היא דבר אחד והעצמי דבר אחר? "

"פוטהפאדה, קשה למי שהוא בעל השקפות אחרות, אמונות אחרת, תחת השפעות אחרות, עם שאיפות אחרות והכשרה אחרת, לדעת האם אלה שני דברים שונים או לא. "

"ובכן אדוני, אם שאלה זו של עצמי ותפיסות היא קשה למישהו כמוני - אמור לי: האם העולם נצחי? [16] האם רק זה נכון וההפך אינו נכון? "

"פוטהפאדה, לא הצהרתי שהעולם נצחי ושההפך אינו נכון. "

"ובכן אדוני, האם העולם אינו נצחי? "

"לא הצהרתי שהעולם אינו נצחי... "

"ובכן אדוני, האם העולם אינסופי... אינו אינסופי? "

"לא הצהרתי שהעולם אינו אינסופי ושההשקפה האחרת היא שגויה. "

"ובכן אדוני, האם הנשמה זהה לגוף... האם הנשמה היא דבר אחד והגוף דבר אחר? "

"לא הצהרתי שהנשמה היא דבר אחד ושהגוף דבר אחר. "

"ובכן אדוני, האם הטַטְהָאגַטַה קיים לאחר המוות? האם רק זה נכון וכל היתר אינו נכון? "

"לא הצהרתי שהטַטְהָאגַטַה קיים לאחר המוות. "

"ובכן, אדוני, האם הטַטְהָאגַטַה אינו קיים לאחר המוות... גם קיים וגם אינו קיים לאחר המוות... לא קיים וגם לא בלתי קיים לאחר המוות? "

"לא הצהרתי שהטַטְהָאגַטַה לא קיים וגם לא בלתי קיים לאחר המוות, ושכל היתר אינו נכון. "

"אך אדוני, מדוע אדוני לא הצהיר דברים אלו? "

"פוטהפאדה, אין הדבר תורם להשגת התכלית, אין הדבר תורם לדהמה, אין זו הדרך להובלת חיים רוחניים, אין הדבר מוביל להתפכחות, להעדר תשוקה, לחידלון, לשלווה, לידע גבוה, להתעוררות, לניבאנה. משום כך לא הצהרתי זאת. "

"אך אדוני, מה כן המכובד הצהיר? "

"פוטהפאדה, כך הצהרתי: 'זהו סבל, זהו מקור הסבל, זהו קץ הסבל, וזוהי הדרך המובילה לקץ הסבל'. "

"אך אדוני, מדוע המכובד הצהיר זאת? "

"פוטהפאדה, מכיון שזה תורם להשגת התכלית, תורם לדהמה, הדרך להובלת חיים רוחניים, הדבר מוביל להתפכחות, להעדר תשוקה, לחידלון, לשלווה, לידע גבוה, להתעוררות, לניבאנה. משום כך הצהרתי זאת. "

"כך הדבר אדוני, כך הדבר, הוא שהלך - מעבר. וכעת שהמכובד יעשה כראות עיניו. " והבודהה קם ממקום מושבו והלך לדרכו.

ברגע שהבודהה עזב, הנוודים לעגו לפוטהפאדה ונזפו בו מכל עבר, באומרם: "כל מה שהפרוש גוטמה אומר, פוטהפאדה מסכים עמו: 'כך הוא הדבר אדוני, כך הוא הדבר הוא שהלך - מעבר! ' איננו מבינים אף מילה מכל הדרשה שנשא: 'האם העולם נצחי או לא נצחי? האם הוא סופי או אינסופי? האם הנשמה זהה לגוף או שונה? האם הטַטְהָאגַטַה קיים לאחר המוות או לא, או שניהם, או אף אחד מהם? '"

פוטהפאדה השיב: "אינני יודע האם העולם נצחי או שאינו נצחי... או האם הטַטְהָאגַטַה קיים לאחר המוות או שאינו קיים, או גם וגם, או לא זה ולא זה. אך הפרוש גוטאמה מלמד דרך תרגול נכונה ואמיתית אשר הולמת את הדהמה ומבוססת בדהמה. ומדוע שאדם כמוני לא יביע את תמיכתו בתרגול נכון ואמיתי שכזה, שאותו מלמד בצורה כה טובה הפרוש גוטמה? "

צ'יטה בנו של מאלף הפילים ופוטהפאדה (Cittahatthisriputtapohapdavatthu)

לאחר יומיים - שלושה, צִ'יטַּה, בנו של מאלף הפילים, הלך עם פוטהפאדה לראות את הבודהה. וצ'יטה ברך את הבודהה בכבוד והתיישב במקום ראוי. ופוטהפאדה ערך שיחת נימוסין עם הבודהה, התיישב במקום ראוי וסיפר לו את אשר קרה.

"פוטהפאדה, כל אותם נוודים חרשים ועוורים, מביניהם רק אתה הוא שרואה. פוטהפאדה, היו דברים אותם לימדתי ועליהם הצבעתי כוודאיים. על דברים אחרים לימדתי והצבעתי כלא וודאיים.

הדברים שאינם וודאיים (Ekasikadhamm)

מהם הדברים עליהם הצבעתי כלא וודאיים? 'העולם הוא נצחי' הכרזתי על כך כדבר לא וודאי... 'הטַטְהָאגַטַה קיים לאחר המוות... ' מדוע? כי הם אינם תורמים להשגת התכלית, לדהמה, להובלת חיים רוחניים, להתפכחות, להעדר תשוקה, לחידלון, לשלווה, לידע גבוה, להתעוררות, לניבאנה. לכן הכרזתי עליהם כלא וודאיים.

מהם הדברים עליהם הצבעתי כוודאיים? 'זהו סבל, זהו מקור הסבל, זהו קץ הסבל, זוהי הדרך המובילה לקץ הסבל'. מדוע? כי הם תורמים להשגת התכלית, לדהמה, להובלת חיים רוחניים, להתפכחות, להעדר תשוקה, לחידלון, לשלווה, לידע גבוה, להתעוררות, לניבאנה. לכן הכרזתי עליהם כוודאיים.

פוטהפאדה, ישנם פרושים וברהמינים המצהירים ומאמינים שלאחר המוות 'העצמי' מאושר לחלוטין וחופשי מחולי. הלכתי אליהם ושאלתי אותם האם אכן זה מה שהם מצהירים עליו ומאמינים בו, והם השיבו 'כן'. ואז אמרתי: 'האם אתם, חברים, אשר חיים בעולם הזה, יודעים ורואים אותו כמקום מאושר לחלוטין? ' והם השיבו: 'לא'.

שאלתי אותם: 'האם אי פעם חוויתם לילה אחד או יום אחד, או חצי לילה או חצי יום, שהיה מאושר לחלוטין? והם השיבו: 'לא'. שאלתי אותם: 'האם אתם מכירים דרך או תרגול שבעזרתם ניתן להביא לכך שהעולם יהיה מאושר לחלוטין? ' והם השיבו: 'לא'. שאלתי אותם: 'האם שמעתם את קולם של ישויות שנולדו מחדש בעולם מאושר לחלוטין, שאומרים: 'נפל בחלקנו להשיג עולם של אושר בזכות ובצדק, ואנו, רבותי, נולדנו בעולם שכזה'? ' והם השיבו: 'לא'. מה דעתך פוטהפאדה, אם כך הם הדברים, האין דבריהם של אותם פרושים וברהמינים מתבררים כמטופשים?

זה בדיוק כמו שמישהו יאמר: 'אני יוצא לחפש ולאהוב את הנערה היפה ביותר בארץ. ' יתכן ויאמרו לו: 'ובכן, בנוגע לאותה נערה היפה ביותר בארץ, האם אתה יודע אם היא שייכת למעמד הלוחמים, הברהמינים, הסוחרים או בעלי המלאכה? ' והוא יאמר: 'לא'. אז יתכן ויאמרו לו: 'ובכן, האם אתה יודע מהו שמה, מאיזה שבט היא, האם היא גבוהה או נמוכה או בעלת גובה ממוצע, האם היא בעלת עור כהה או בהיר או צהוב, או מאיזה כפר או עיירה או עיר היא מגיעה? ' והוא יאמר: 'לא'. יתכן ויאמרו לו: 'ובכן, אינך יודע מי היא וגם לא ראית את האחת אותה את מחפש ובה אתה חושק? ' והוא יאמר: 'לא'. האין דברי אותו אדם נראים מטופשים? "

"בהחלט אדוני. "

"כך הדבר גם ביחס לאותם פרושים וברהמינים המכריזים ומאמינים שלאחר המוות העצמי מאושר לחלוטין וחופשי מחולי... האין דבריהם נראים מטופשים? "

"בהחלט אדוני. "

"זה בדיוק כמו שמישהו יבנה בצומת דרכים גרם מדרגות עבור ארמון. ואנשים יאמרו לו: 'ובכן, גרם מדרגות זה לארמון שאתה בונה - האם אתה יודע אם הארמון יפנה מזרחה, מערבה, צפונה או דרומה, או אם הוא יהיה גבוה, נמוך או בגובה בינוני? ' והוא יאמר: 'לא'.

אז יתכן ויאמרו לו: 'ובכן, אינך יודע או רואה לאיזה מין ארמון אתה בונה את גרם המדרגות? ' והוא יאמר: 'לא. '

האין אתה חושב שדברי אותו אדם נראים מטופשים? "

"בהחלט אדוני. "

... (כמו פסקה 34)

שלושה סוגים של עצמי (Tayoattapailbha)

"פוטהפאדה, ישנם שלושה סוגים של 'עצמי נרכש' [17]: עצמי נרכש גס, עצמי נרכש יציר התודעה, עצמי נרכש חסר צורה. מהו העצמי הנרכש הגס? הוא בעל צורה, מורכב מארבעת היסודות העיקריים, וניזון ממזון חומרי. מהו העצמי יציר התודעה? יש לו צורה, הוא מושלם עם כל חלקיו, וחסר פגם בכל איבריו. מהו העצמי הנרכש חסר הצורה? הוא חסר צורה, ועשוי מתפיסה.

אך אני מלמד שיטה להיפטר מהעצמי הנרכש הגס, בעזרתה מצבים מנטליים מזהמים נעלמים ומצבים הנוטים לעבר טיהור מתחזקים, והמתרגל מגיע ושוהה בטוהר ובשלמות של החוכמה כאן ועכשיו, אשר הבין והשיג בעזרת ידע - העל שלו עצמו. כעת, פוטהפאדה, אתה עלול לחשוב: 'אולי המצבים המנטליים המזהמים הללו יכולים להיעלם... ועדיין המתרגל יישאר לא מאושר' [18]. אך לא כך יש לראות את הדברים. אם תחלואים מנטליים נעלמים... שום דבר לא מתפתח פרט לשמחה והתעלות, רוגע, קשב ומודעות בהירה - וזהו מצב מאושר.

אני גם מלמד שיטה להפטר מהעצמי יציר התודעה... (כמו בפסקה 40).

אני גם מלמד שיטה להפטר מהעצמי הנרכש חסר הצורה... (כמו בפסקה 40).

פוטהפאדה, אם אחרים ישאלו אותנו: 'מהו, ידידי, העצמי הנרכש הגס שעל נטישתו אתה מטיף...? ' אם כך נישאל, כך נשיב: 'זהו [19] העצמי הנרכש הגס שכדי להפטר ממנו אנו מלמדים את השיטה... '

אם אחרים ישאלו אותנו: 'מהו העצמי הנרכש יציר התודעה...? '... (כמו בפסקה 43).

אם אחרים ישאלו אותנו: 'מהו העצמי הנרכש חסר הצורה...? '... (כמו בפסקה 43). מה דעתך, פוטהפאדה? האין זו אמירה מבוססת? "

"בהחלט אדוני. "

"זה בדיוק כמו שמישהו יבנה גרם מדרגות עבור ארמון, אשר יהיה ממוקם תחת מרגלות הארמון. אנשים יאמרו לו: 'ובכן, גרם מדרגות זה לארמון שאתה בונה - האם אתה יודע אם הארמון יפנה מזרחה, מערבה, צפונה או דרומה, או אם הוא יהיה גבוה, נמוך או בגובה בינוני? ' והוא יאמר: 'גרם מדרגות זה הוא ממש למרגלות הארמון'. האין אתה חושב שדברי אותו אדם נראים מבוססים? "

"בהחלט אדוני. "

"בדיוק באותו אופן, אם אחרים ישאלו אותנו: 'מהו העצמי הנרכש הגס הזה? ', 'מהו העצמי הנרכש יציר התודעה הזה...? ', 'מהו העצמי הנרכש חסר הצורה הזה...? ', אנו נשיב: 'זהו העצמי הנרכש [הגס, יציר התודעה, חסר הצורה] שלמען זניחתו אנו מלמדים את השיטה, שבאמצעותה מצבים מנטליים מזהמים נעלמים ומצבים הנוטים לעבר טיהור מתעצמים, והמתרגל מגיע ושוהה בטוהר ובשלמות של החוכמה כאן ועכשיו, לאחר שהבין והשיג אותה בעזרת ידע - העל האישי שלו. ' האין זוהי אמירה מבוססת? "

"בהחלט אדוני. "

אז אמר צ'יטה, בנו של מאלף הפילים, לבודהה: '"אדוני, כל אימת שהעצמי הנרכש הגס נוכח, האם יהיה זה שגוי להניח את קיומו של העצמי הנרכש יציר התודעה, או של העצמי הנרכש חסר הצורה? האם אז רק העצמי הנרכש הגס קיים? ובאותו אופן ביחס לעצמי הנרכש יציר התודעה והעצמי הנרכש חסר הצורה? "

"צ'יטה, כל אימת שהעצמי הנרכש הגס נוכח, אין אנו מדברים בו בזמן על העצמי הנרכש יציר התודעה ואין אנו מדברים על העצמי הנרכש חסר הצורה. אנו מדברים רק על העצמי הנרכש הגס. כל אימת שהעצמי הנרכש יציר התודעה נוכח אנו מדברים רק על העצמי הנרכש יציר התודעה. כל אימת שהעצמי הנרכש חסר הצורה נוכח אנו מדברים רק על העצמי הנרכש חסר הצורה.

צ'יטה, נניח שהיו שואלים אותך: 'האם היית קיים בעבר או שלא היית, האם תהיה קיים בעתיד או שלא תהיה, האם אתה קיים עכשיו או שאינך? כיצד היית משיב? "

"אדוני, אם הייתי נשאל שאלה כזו, הייתי אומר: 'הייתי קיים בעבר, לא הייתי בלתי קיים, אהיה קיים בעתיד, לא אהיה בלתי קיים, אני קיים עכשיו, אינני בלתי קיים. ' זו, אדוני, היתה תשובתי. "

"אך צ'יטה, אם הם היו שואלים: 'האם העצמי הנרכש שהיה לך בעבר, האם זהו העצמי הנרכש האמיתי היחיד שלך, והאם העצמי העתידי וההווה הינם כוזבים? או שהעצמי שיהיה לך בעתיד הוא העצמי האמיתי היחיד, ואלה שבעבר ובהווה הינם כוזבים? או שהעצמי הנרכש שלך בהווה הוא היחידי שאמיתי, והאם אלה של העבר והעתיד הינם כוזבים? ' כיצד היית משיב? "

"אדוני, אם היו שואלים אותי על הדברים הללו, הייתי משיב: 'העצמי הנרכש שהיה לי בעבר היה באותו זמן העצמי היחידי האמיתי שלי, העצמי העתידי והנוכחי היו כוזבים. העצמי הנרכש העתידי שלי יהיה אז העצמי האמיתי היחידי, והעצמי הנוכחי והעצמי שהיה בעבר יהיו כוזבים. העצמי הנרכש הנוכחי שלי הוא כרגע העצמי האמיתי היחידי, העצמי מהעבר והעצמי העתידי הם כוזבים. ' כך הייתי משיב להם. "

"בדיוק באותו אופן, צ'יטה, בכל פעם שהעצמי הנרכש הגס נוכח, איננו מדברים באותו זמן על עצמי נרכש יציר התודעה... או על עצמי נרכש חסר צורה.

בדיוק באותו אופן, צ'יטה, מהפרה אנו מקבלים חלב, מהחלב לבן, מהלבן חמאה, מהחמאה חמאה מזוקקת, ומהחמאה המזוקקת שמנת. כאשר יש חלב אין אנו מדברים על לבן, על חמאה, על חמאה מזוקקת או על שמנת, אנו מדברים על חלב, כאשר יש לבן, אין אנו מדברים על חמאה... כאשר יש שמנת... אנו מדברים על שמנת.

כך גם, בכל פעם שהעצמי הנרכש הגס נוכח, אין אנו מדברים על העצמי הנרכש יציר התודעה או חסר הצורה; בכל פעם שהעצמי הנרכש יציר התודעה נוכח, אין אנו מדברים על העצמי הנרכש הגס או חסר הצורה; בכל פעם שהעצמי הנרכש חסר הצורה נוכח, אין אנו מדברים על העצמי הנרכש הגס או יציר התודעה, אנו מדברים על העצמי הנרכש חסר הצורה. אך, צ'יטה, אלה הם רק שמות, ביטויים, אופני דיבור, תארים בשימוש רווח בעולם, בהם משתמש הטַטְהָאגַטַה מבלי לטעות במשמעותן. " [20]

לאחר ששמע את דבריו, אמר פוטהפאדה הנווד לבודהה: "מצויין, אדוני, מצויין! זה בדיוק כמו ליישר את מה שהפוך, או לחשוף את מה שמוסתר, או להראות את הדרך הנכונה למי שאבד, או להביא מנורה אל מקום חשוך כך שבעלי ראיה יוכלו לראות עצמים, באותו אופן, המכובד הציג את הדהמה בדרכים רבות. אני שם את מבטחי בבודהה, בדהמה, ובסנגהה. יקבל נא אותי גוטמה המכובד כחסיד מעתה ועד סוף חיי! "

צ'יטה בנו של מאלף הפילים יוצא לנזירות (Cittahatthisriputtaupasampad)

אך צ'יטה, בנו של מאלף הפילים, אמר לבודהה: "מצויין, אדוני, מצויין! זה בדיוק כמו ליישר את מה שהפוך, או לחשוף את מה שמוסתר, או להראות את הדרך הנכונה למי שאבד, או להביא מנורה אל מקום חשוך כך שבעלי ראיה יוכלו לראות עצמים, באותו אופן, המכובד הציג את הדהמה בדרכים רבות. אני שם את מבטחי בבודהה, בדהמה, ובסנגהה. אנא מהנעלה שאקבל מידיו ממש את היציאה - קדימה, שאקבל ממנו את הנזירות! "

וצ'יטה, בנו של מאלף הפילים, קיבל את הנזירות מידיו של המכובד ואת ההסמכה כנזיר. והמכובד צ'יטה, שזה עתה הוסמך, בהיותו בבדידות, מבודד, ללא לאות, בלהט ונחישות, תוך זמן קצר הגשים את מה שלמענו אדם צעיר מלידה טובה יוצא קדימה מחיי - בית אל חיי חסר - בית, פסגת החיים הרוחניים, ולאחר שהגשים אותה כאן ועכשיו באמצעות ידע - העל האישי שלו, שהה בה ביודעו: 'הלידה מוצתה, החיים הרוחניים הושלמו, מה שהיה לעשות נעשה, לא נותר דבר נוסף לעשות מעבר לכך. '

וכך גם המכובד צ'יטה, בנו של מאלף הפילים, הפך לאחד מהארהנטים.

[1] Tinduka: אפרסמון הודי.

[2] המלכה הראשית של המלך פסנדי של קוסלה. היא והמלך שניהם היו חסידים מסורים של הבודהה. הפארק ניתן מידי הנדבן הידוע אַנָאטְהַפִּינְדִיקַה.

[3] Abhisanirodha: על פי מילון פאלי - אנגלית של ה - Pali Text Society (1926) - המילית התחילית abhi מיוחסת לכל הצירוף sanirodha שמשמעותו טראנס, ביטוי שלא היה בשימוש בודהיסטי אלא בקרב נוודים מסויימים. sa משמעו תפיסה, זיהוי או הזכרות והוא אחד מחמשת המִצְרַפִים (khandha). וולש ובהיקהו בודהי טוענים דווקא שבמקרה זה הכוונה קרובה יותר ל'הכרה' וכך יש שימוש כאן בשני המובנים בהתאם לשיחות הראשונה והשנייה של קובץ זה.

[4] בהתאם לההערה הקודמת, על אף שהמילה במקור היא סַנְיָא (sa) שמשמעותה תפיסה, היא תורגמה כאן כ'הכרה'. הקושי לתרגם ולהסביר את המצבים העדינים האלו מצביע על הקשר הכובל ולעיתים חמקמק בין תפיסה להכרה.

[5] הפרשנות אומרת שכוהני דת של אַטְהַרְוַוה (athabbanik) מסוגלים לעשות זאת.

[6] Sukusala: צורה מועצמת של מיומן, מועיל או טוב (kusala).

[7] viveka-ja-pti-sukha-sukhuma-sacca-sa: הנוסחה הרגילה של הג'האנה הראשונה אך מורחבת במילים sukkhuma-sacca 'עדינה ואמיתית'.

[8] Saka-sa-hot: מילולית 'הופך לבעל תפיסה עצמית'. מהג'אנה הראשונה והלאה יש למתרגל שליטה מסויימת על התפיסה שלו.

[9] Abbhisankhreyya. רייס דיוויס מציע בנוסף גם 'מדמה', 'מתכנן'.

[10] הפרשנות מציעה הסברים חילופיים: (1) 'תפיסה' = 'תפיסת ג'האנה', 'ידיעה' = 'ידיעת תבונית' (vipassan-a) (2) 'תפיסה' = 'תפיסה תבונית', 'ידיעה' = 'ידיעת - הדרך' (3) 'תפיסה' = 'תפיסת הדרך', 'ידיעה' = ידיעת - הפרי' (phala-a). ואז מצטט בר - סמכא האומר ש - 'תפיסה' היא תפיסת הפרי של הארהנט, ו - 'ידיעה' היא 'ידיעת - הסקירה' (paccavekkhaa-a) הבאה מייד בעקבותיה (ויסודהימגה, VM 1.32, 22.19). אך נאמר ש'ידיעת - סקירה' מופיעה גם בשלבים נמוכים יותר על דרך ההארה. למרות זאת, נראה ש'ידיעת הסקירה' מסבירה בצורה הטובה ביותר שקודם מופיעה תפיסה ואחר כך הידיעה.

[11] רייס דיוויס מצטט הערה של הפרשנות שגם אם ירחצו חזיר כפר במים מבושמים, יפזרו עליו פרחים, ויניחו אותה במיטה הטובה ביותר, הוא עדיין ישוב לערימת הזבל. כך גם פוטהפאדה שב לאמונה ב - 'עצמי'.

[12] Paccesi: 'נופל בחזרה על'.

[13] ראה סוטה 1 (DN 1.3.11)

[14] ראה סוטה 1 (DN 1.3.12)

[15] ראה סוטה 1 (DN 1.3.13) על פי הפרשנות, הנחה זו משקפת את דעתו האמיתית של פוטהפאדה.

[16] עשרת האַבְיָיאקַטָאנִי (avykatni), מה שמכונה 'הנקודות שלא - הוכרזו' או השאלות שעליהן הבודהה סירב להשיב: האם העולם נצחי, האם העולם אינסופי, האם הנשמה (jva) זהה לגוף, האם הטטהאגטה קיים אחרי המוות. כל אלו הינן השערות חסרות פשר, אשר לא מועילות לדרך ואין זה ראוי למי 'שכך יודע וכך רואה' שיעלה השערות על עניינים אלו, או במילים אחרות השאלות הללו יתבטלו מעצמן כחסרות משמעות. פרטים נוספים ניתן למצוא ב - MN 63, MN 72 ובכל חלק 44 של הסַמְיוּטַה ניקאיה.

[17] Atta-pailbha: זהו כמובן עצמי משוער, על בסיס אמונה בלבד. רייס דיוויס מתאר זאת כך: 'הצירוף המשתנה של המאפיינים אשר יוצרים, לרגע מסויים, עצמיות חסרת יציבות. ' הפרשנות מפרשת את המילה כ - 'אימוץ או הנחה של קיום עצמי' (attabhva-pailbha). שלושת הסוגים של 'עצמי נרכש' מתאימים לשלושת העולמות של תשוקות - החושים, של החומרי, והאל - חומרי. לפרטים נוספים - DN 33.1.11 ו - AN 4.172.

[18] זוהי רמיזה ודאית לעובדה הידועה שמצבים מנטליים גבוהים נוטים להראות מאוד משעממים לאדם הארצי שעדיין לא חווה אותם.

[19] 'בדיוק זה שהינך רואה'.

[20] קישור חשוב לשתי האמיתות שהפרשנות מתייחסת אליהן כ'שפת דיבור שגרתית' (sammuti-kath) ושפת דיבור כאמת מוחלטת' (paramattha-kath).

לראות את ה בשמחה נשים המחשבות שאלה שאלות הדתיים אמונה האם הוא התנגדות חוסר וודאות בודהיזם
בודהיזם - ארבעת מוקדי הקשב - סטיפטהנה
... הוא ריכוז נכון? הנה, נזיר, מנותק מתאוות חושים, מנותק ממצבים מנטליים מזיקים, נכנס ושוהה בג'האנה הראשונה, בה יש חשיבה והרהור, הנולדת מניתוק, מלאה בתחושת התעלות ושמחה. ועם הדממת החשיבה וההרהור, בהשגת שלווה פנימית ואחדות התודעה, הוא נכנס ושוהה בג'האנה השנייה, בה אין חשיבה והרהור, הנולדת מריכוז, מלאה בתחושת התעלות ושמחה. ועם התפוגגות תחושת ההתעלות, נותרת יציבות והוא מודע ובהכרה בהירה, וחווה בעצמו את השמחה אשר עליה אומרים האציליים: ...
בודהיזם - תקשורת של העברה אוראלית של הכתבים הבודהיסטים - 2
... (sukkha). ועם הדממת החשיבה וההרהור, בהשגת שלווה פנימית ואחדות התודעה, הוא נכנס ושוהה בג'האנה השנייה, בה אין חשיבה והרהור, הנולדת מריכוז, בה יש בתחושת התעלות ושמחה. ועם התפוגגות תחושות ההתעלות ...
בודהיזם - ביסוס הקשב - 3
... חושים, מנותק ממצבים מנטליים מזיקים, נכנס ושוהה בג'האנה הראשונה, הנולדת מניתוק, מלווה בחשיבה והרהור, ומלאה בתחושת התעלות ושמחה. ועם הדממת החשיבה וההרהור, בהשגת שלווה פנימית ואחדות התודעה, הוא נכנס ושוהה בג'האנה השנייה, הנולדת מריכוז, בה אין חשיבה והרהור, מלאה בתחושת התעלות ושמחה. ועם התפוגגות תחושת ההתעלות, נותרת יציבות והוא ...
בודהיזם - השיחה אודות דרך החניכות
... (sukkha). ועם הדממת החשיבה וההרהור, בהשגת שלווה פנימית ואחדות התודעה, הוא נכנס ושוהה בג'האנה השנייה, בה אין חשיבה והרהור, הנולדת מריכוז, בה יש בתחושת התעלות ושמחה. ועם התפוגגות תחושות ההתעלות והתשוקות הוא שוהה באיזון נפשי, מודע וערני הוא חווה בגופו את השמחה אשר עליה מספרים הנאצלים: "מאושר הוא זה אשר חי באיזון נפשי ומודע", ...
בודהיזם - אל גַנַקָה מוֹגַלָאנַה
... ואחדות התודעה, הוא נכנס ושוהה בג'האנה השנייה, בה אין חשיבה והרהור, הנולדת מריכוז, מלאה בתחושת התעלות ושמחה. עם התפוגגות תחושת ההתעלות, נותרת יציבות והוא מודע ובהכרה בהירה, וחווה בעצמו את השמחה אשר האציליים אומרים: "מאושר הוא זה אשר חי באיזון נפשי ומודע", והוא נכנס לג'האנה ...
1 2 3 4 ...5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על הרגשת התעלות ושמחה
לזמן מוגבל!     👈1 ב 150  👈4 ב 400     📞 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: הרגשת התעלות ושמחה, איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להשיג איזון נפשי? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם עצבות? דיכאון? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חרדות ופחדים של ילדים? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? כעס ועצבים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה ועוד...



הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: הרגשת התעלות ושמחה, איך לא להישחק בעבודה? איך למצוא זוגיות? איך לשפר את הזיכרון? איך לשנות תכונות אופי? איך לשתול מחשבות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לעשות יותר כסף? איך לנהל את הזמן? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לפרש חלומות? איך להיגמל מהימורים? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להעביר ביקורת בונה? איך להעריך את עצמך? איך ליצור אהבה? איך לחנך ילדים? איך להתמודד עם גירושין? איך להיות מאושר ושמח? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לקבל החלטות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להאמין בעצמך? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך ועוד...



להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? בשביל מה לחיות? מה המשמעות של החיים? איך להיות מאושר? האם אפשר לדעת הכל? איך להנות בחיים? מי ברא את אלוהים? איך נוצר העולם? למה יש רע בעולם? למה העולם קיים? האם באמת הכל לטובה? איך נוצר העולם? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש בחירה חופשית? האם לדומם יש תודעה? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם המציאות היא טובה או רעה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מהי תכלית ומשמעות החיים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש או אין אלוהים? למה לא להתאבד? האם יש אמת מוחלטת? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? אולי אנחנו במטריקס? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם יש משמעות לחיים? האם הכל אפשרי? איך להיות הכי חכם בעולם ועוד...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
   



האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי לזוגיות, קואצ'ינג לילדים, אימון אישי בסקייפ בנושאי הרגשת התעלות ושמחה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1104 שניות - עכשיו 24_04_2024 השעה 03:32:41 - wesi4