הודפס מהאתר Yeda.EIP.co.il/?key=60090488
פרשת מקץ - ויוסף הוא השליט על הארץ הוא המשביר לכל עם הארץ

יוסף ענינו מהות, ענינו אופן ההנהגה, מהות אישית המביאה לידי הנהגה ציבורית. יוסף זכה לתכלית הביטול, בשלמות כראוי. בן פורת יוסף בן פורת עלי עין. יוסף לא שלטא ביה עינא (יוסף לא שולט בו עין הרע).

הדרך להגיע למצב דלא שלט ביה עינא, הינה ע"י ביטול כראוי. ביטול אין כוונתו ביטול לשם ביטול, הכוונה התמקדות באחד החשוב, המביאה ממילא לביטול הלא חשוב, האחר.

ביוסף היה ביטול כראוי, ביוסף לא הייתה ראיה חיצונית הסתכלות דרך העולם הזה. ביטול ההסתכלות החיצונית, הצמדות לראיה הפנימית, מביאה ליכולת גילוי האמת.

יוסף פותר החלום לפרעה, או' עליו הפרעה, "ויאמר פרעה אל עבדיו הנמצא כזה איש אשר רוח אלקים בו", מתרגם אונקלוס, רוח אלקים רוח נבואה הבאה מהקב"ה. זו היא אותה רוח אלקים המרחפת על פני המים, קודם לבריאת העולם. רוח אלקים זו מחפשת מקום לשרות בו / עליו.

יוסף ע"י רוח האלקים יכול לברר האמת מן השקר, או' הגמ' אין חלום ללא דברים בטלים. קודם לפרעה ניסו לפתור החלום כל חרטומי מצרים, אך אין פותר אותם לפרעה. ניכרים דברי אמת, פתרון החלום ע"י יוסף ניכר באמיתתו.

יכולת זו של הקישור אל האמת הינה תכונה של שליט, בהפטרה קורים את פרשת שתי הנשים אשר באו אל שלמה, בטענת בני החי ובנה המת. שלמה בחכמתו, יכולתו לאבחן דברי אמת, יכולתו לברר האמת מן השקר, מביאתו לידי הכרעת דין, עליה נא' "וישמעו כל ישראל את המשפט אשר שפט המלך וייראו מפני המלך כי ראו כי חכמת אלקים בקרבו לעשות משפט" אח"כ נא' "ויהי המלך שלמה מלך על כל הארץ".

דברי אמת, חכמה מביאה לויהי שלמה מלך על כל הארץ.

היכולת של יוסף להפריד בין באמת לשקר, יכולת זו באה לו מתוך אותה התבוננות פנימית, הן כלפי עצמו והן כלפי הסביבה והסובבים, היכולת לבטל ההסתכלות החיצונית, היינו תכלית הביטול, היא המביאה את יוסף לידי "הוא השליט על הארץ הוא המשביר לכל עם הארץ".

המנהיג / השליט יכול להשביר לעם הארץ, היינו להנהיג את עמו, רק כאשר יש לו היכולת להבדיל בין האמת לשקר בין הקודש לחול, אזי הינו שליט על הארץ, אזי הינו משביר לכל עם הארץ.

האדם כדי להגיע לרמת שליט על עצמו, נצרך לאותם נתונים, היכולת להתבונן ולהבחין בין האמת לשקר, היכולת שלא להסתכל לחיצוניות, יכולת זו מביאה האדם לידי שליט על עצמו, משם אף שליט מומנהיג לסביבתו.

ניכר האדם בפנימיותו, ניכרת רוח אלוקים אשר בקרבו, אזי ויהי שלמה מלך על כל הארץ.

להביא לידי, והיה ה' למלך על כל הארץ, יש לגלות את פנימיות התורה, פנימיות האמונה אשר בתוכנו כיהודים וכעם, אזי נגיע ל"הנמצא כזה איש אשר רוח אלוקים בו" ומשם נביא ל"והיה ה' למלך על כל הארץ".

ימי החנוכה הינם ימים המסוגלים להאיר הארה זו.

הוא השליט על הארץ.

© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן