ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה אוטנטיות ✔אוטנטיות בהשקפת העולם של הפסיכותראפיה האקזיסטנציאליסטית - חלק 3 ✔המשך מ: אוטנטיות בהשקפת העולם של הפסיכותראפיה האקזיסטנציאליסטית ...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 אוטנטיות בהשקפת העולם של הפסיכותראפיה האקזיסטנציאליסטית - חלק 3

המשך מ: אוטנטיות בהשקפת העולם של הפסיכותראפיה האקזיסטנציאליסטית - חלק 2.

מפילוסופיה לפסיכותרפיה הלכה למעשה

הקדמה

כשמחשיבים את שנכתב וממשיך להיכתב על יישום האקזיסטנציאליזם בפסיכותרפיה, סביר להניח שהקורא יתעמת עם מגוון רב של צורות ביטוי ותיאור. לא ניתן לצמצם גישה זו למבנה מתודולוגי אחד (Spinelli, 2007). יתרה מזאת, היא נחשבת לשיטתית רק לעיתים נדירות וישנם פרסומים מעטים המתארים את יישומה (Lieberman, & Havens, 2002). כך שבהיעדר הדרכה קונקרטית לגבי הדרך בה צריך להתנהל המפגש הטיפולי, חילוץ המשמעויות מתוך הפילוסופיה ליישום בפסיכותרפיה, הופך למשימה מאתגרת במיוחד (Sommers - Flanagan, & Sommers - Flanagan, 2004).

עם זאת, נראה שהדבר הולם, הרי מטרתה של הפילוסופיה האקזיסטנציאליסטית מבחינות רבות, היא במציאת המשמעות האינדיבידואלית האישית (Sommers - Flanagan, & Sommers - Flanagan, 2004). מבחינה זו, כל ניסיון לסכם ולהפוך את הגישה לשיטתית ועקבית, באופן בלתי נמנע לעולם יפגע ביושרה. לכן, מטפלים אקזיסטנציאליסטים רבים בוחרים שלא לחשוף את הכרתם והם נוטים לדחות את מערכות ההסבר, לטובת העדפת החופש והאינדיבידואליות (Van Deurzen - Smith, 2004).

הביטוי לכך, נראה במספר ההסתעפויות, נקודות המבט וההדגשות של המימדים השונים בקיום האדם ויחסיו עם העולם ועם אנשים, אותם מביאים המטפלים השונים (Cohn, 1997). מבחינה זו, ניתן להגיד שמגוון נקודות המבט התרבותיות, ההיסטוריות, המקצועיות והאינדיבידואליות, הוא בלתי נמנע ושישנם ביטויים רבים של הפסיכותרפיה אקזיסטנציאליסטית, כמספר האישיות הייחודיות העוסקות בתחום זה (Spinelli, 2007).

כמסתכלים מנקודת המבט של הייחודיות והמגוון, יהיה קשה לטעון או לספק עדות להימצאותם של עקרונות משותפים הנחים בבסיסו של היישום האקזיסטנציאליסטי (Spinelli, 2007). עם זאת, ללא מבנים אוניברסאליים המאפשרים צורה להגדרה וזיהוי, לא ניתן היה לאפיין גישה זו מאחרות. כך, שניתן לזהות מספר עקרונות מהותיים העומדים בבסיס גישה זו (Cohn, 1997). כמו כן, ישנם מגוון של נושאים קיומיים משותפים בהם מתמקדת הפסיכותרפיה האקזיסטנציאליסטית, שאותם הביאו המטפלים מהפילוסופיה. ביניהם, ניתן למצוא את הקיום, החופש, האחריות, חרדת המוות, המימוש העצמי וכמו כן גם האוטנטיות (Lieberman, & Havens, 2002).

בין הפסיכותרפיסטים האקזיסטנציאליסטים הבולטים שייסדו את הפסיכותראפיה האקזיסטנציאליסטית הקלאסית לגווניה ושהמשיכו את דרכה, ניתן למצוא את לודוויג בינסווינגר (Ludwig Binswanger), מדארד בוס (Medard Boss), רולו מיי (May Rollo), יוג'ין מינקווסקי (Eugene Minkowski), ויקטור פראנקל (Viktor Frankl), מרטין בובר (Martin Buber), רונלד ליינג (Ronald Laing), פול תיליך (Poul Tillich), ארווין יאלום (Irvin Yalom), ארנסטו ספינלי (Ernesto Spinelli), איימי ואן דארזן (Emmy van Deurzen) ואחרים (Wong, 2006; Lieberman, & Havens, 2002).

לרוב, ישנה הסכמה שהמייסדים של הפסיכולוגיה האקזיסטנציאליסטית היו לודוויג בינסוונגר ומדרד בוס. הפסיכולוג רולו מאיי, נחשב לזה שהמשיך את דרכם והפיץ את הגישה האקזיסטנציאליסטית בארה"ב (להב ופוך, 1992). מכיוון שכך, תוצג הפסיכותרפיה האקזיסטנציאליסטית מנקודת המבט של שלושתם. יחד עם זאת, חשוב להבין שבסיס זה אינו סוג של מערכת תיאורטית אליה יש לדבוק, הדבר יהיה בסתירה לחתירה האקזיסטנציאליסטית לפתיחות לכל דבר (Cohn, 1997).

לכן, אלו ישמשו להצגת העקרונות המנחים והמהותיים היכולים להיחשב למשותפים למגוון ההתייחסויות של הגישה. עקרונות אלו, יעזרו להמחיש את האופן בו הפסיכותרפיה האקזיסטנציאליסטית מביאה לביטוי את האוטנטיות, אם ברמה הפילוסופית ואם כמטרה טיפולית. כמו כן, יספקו בסיס בעזרתו יהיה ניתן לתאר מיהו האדם האוטנטי ומהם החיים האוטנטיים.

השתקפות האוטנטיות בעקרונות הפסיכותרפיה האקזיסטנציאליסטית

בפסיכותרפיה האקזיסטנציאליסטית המושג היות - שם מוגדר במונח היות - בעולם. מונח זה מסמל את היעדר ההפרדה שבין האדם לעולם (להב ופוך, 1992). הכוונה בכך, היא שאנו חיים בעולם משותף וקיומנו קיום משותף, אנו מאירים אחד על השני וחושפים אחד את השני ואחריותנו היחידה, היא להישאר בפתיחות לעולם, כך שהקיום יוכל להראות את עצמו ולחשוף את המשמעויות הגלומות בו (Boeree, 2006).

קיומו של האדם, נתפס כתהליך דינאמי בו העולם נחשף והאדם מנסה להגשים את עצמו על ידי הפעולות אותן הוא עושה, הוא לעולם שואף להגשמה ומבחינה זו, ניתן גם להתייחס למונח היות - שם, כהתהוות (להב ופוך, 1992). מכיוון שכך, התמקדותה של הפסיכותרפיה האקזיסטנציאליסטית, הינה בחקירה המיידית של התנסות האינדיבידואל ותיאורו החוויתי את הקיום (Cohn, 1997). זו חווית ההתנסות של להיות קיים להיות בקיום כאן ועכשיו ברגע מסוים זה בזמן (Sommers - Flanagan, & Sommers - Flanagan, 2004).

בכדי לחקור את האדם כשלם ולהשיג הבנה מלאה לגבי קיומו, ישנו צורך להתייחס למימדי ההתנסות המודעת של האדם עם הקיום (Boeree, 2006). העולם שמסביב, הכולל את תחושותינו לגבי גופינו והתייחסותנו לעולם הפיזי שמסביבנו. העולם עם, הכולל את התייחסותנו לסביבה האנושית, את מערכות היחסים החברתיות, הקהילתיות והתרבותיות שלנו והעולם עם עצמו, הכולל את העולם הסובייקטיבי פנומנולוגי של משמעותינו האישית לגבי ההתנסות עצמה (Wong, 2006).

ההתייחסות אל האדם, היא כאל יצור חופשי לחלוטין היכול לבחור לעצמו כל דרך בה יחפוץ. הוא קיים כאוסף עצום של אפשרויות גלומות לגילוי והתייחסות לעולם ומשימתו העיקרית, היא להישאר פתוח ולא לצמצם עצמו למה שהחברה מצפה ממנו (Boss, 1963 מתוך להב ופוך, 1992). הוא מתואר כישות הנזרקת לעולם של אפשרויות אין סופיות מהם הוא יכול לצמוח לכיוונים שונים (להב ופוך, 1992). אחריותו היחידה, היא להבנות את קיומו ולממש את אפשרויותיו על ידי בחירותיו (Jacobsen, 2008).

ייחודו של האדם, הוא בכך שהוא יכול להיות מודע להתהוות הגשמתו ולכן, הוא גם אחראי על התהוותו שלו (May, 1958 מתוך להב ופוך, 1992). אין הכוונה בכך שהאדם יוכל להיות כל מה שירצה, אלא שהאדם טועה כשהוא חש שאין לו אפשרויות בחירה אחרות מאלו המוגדרות מראש (להב ופוך, 1992). עם זאת, חופש האדם מתקיים במסגרת מגבלות הקיום ולכן, ישנה חשיבות למודעות האדם למסגרת זו (להב ופוך, 1992). האתגר שלו, הוא לחיות כל רגע בחופש ובאחריות כשהכוונה בכך, היא לחירות הבחירה ועיצוב העתיד, למרות המגבלות הטבועות בקיום (May, 1953, 1999 מתוך Wong, 2006).

אפשרויותיו הם לעצום עיניו לתנאים הבסיסיים של הקיום ולחיות בהעמדת פנים או לחלופין, לחיות באופן פתוח ומשוחרר יותר ובדרך שהיא אמיתית יותר. ההדגשה היא על אחריותו לחיות בפתיחות זו לעולם (Boeree, 2006). אולם לעיתים בהיעדר הרצון, תחושת הכיוון או האחריות שבקבלת ההחלטות, אנו מפקידים עצמו לשליטה על ידי כוחות זרים (להב ופוך, 1992). מאפשרים לעצמנו להשתעבד וליפול קורבנות להכללות חסרות הפנים של החברה ובכך, אנו מאבדים את החופש ואיננו מגשימים קיום אוטנטי (Jacobsen, 2008).

מכך, בדומה לפילוסופיה האקזיסטנציאליסטית ישנה הכרה בכך שאנו נולדים אל קיום שהוא בעל מבנה הסובב סביב מספר מוגבל של תנאים בסיסיים ושאנו נולדים לעולם חברתי, שהוא כבר מבוסס וקודם לנו (Boeree, 2006). יחד עם זאת, ישנה הכרה באפשרות האדם להתעלות מעל תנאים קיומיים אלו. זו ההכרה, שלמרות האילוצים הקיימים בחייו, הוא יכול לבחור את עתידו ולממש את קיומו האוטנטי (Wong, 2006).

ההתעלות מעל הניתנים הקיומיים, מערבת קבלת החלטות ואחריות ללקיחת פעולה למימוש אפשרויותיו ולעיצוב עולמו ומשמעותו של החופש הבלתי מוגבל, הינו באחריותו הבלתי מוגבלת של האדם על עולמו. (Wong, 2006). האדם החופשי אינו יכול להטיל אחריות על דבר מלבד עצמו (להב ופוך, 1992). פסיכולוגים אקזיסטנציאליסטים רבים מציינים שחיים אמיתיים ואוטנטיים אלו, הם אפשרות הפתוחה בפני כולם (Jacobsen, 2008).

כשהאדם אינו מגשים חיים אוטנטיים, עולים בו רגשות אשם (Boss, 1963 מתוך להב ופוך, 1992). יתרה מזאת, גם כשהאדם נוטל אחריות מלאה להחלטותיו, הוא לעולם לא יוכל לממש את כל אפשרויותיו ולכן, אינו יכול להתחמק מתחושת האשמה. אשמה זו, מקורה בהבנה שכול בחירה שנעשתה, משמעותה ביטול כל הבחירות האחרות (להב ופוך, 1992). היא חלק בלתי נפרד מטבענו והיא מתעוררת מכך שאנו נדרשים לפעול על פי ההבנה שלנו, למרות שאנו קשורים בתלותיות לישויות אותן מציגה בפנינו התרבות (Lieberman, & Havens, 2002).

אדם המתחמק מאחריות ושאוטם עצמו בפני אפשרויות הקיום האוטנטי, יכול לברוח מתחושת האשמה הקיומית, אולם הוא ייפול קורבן לאשמה הנוירוטית (Jacobsen, 2008). זו, יכולה להיראות כגרסה מעוותת, מוגזמת או מצומצמת של האשמה הנורמאלית ולהחוות כפסיכופתולוגיה, כשחריפות הסימפטומים, תהיה בהתאם לדרגת כישלונו להתקיים בפתיחות לעולם (Boss, 1963 מתוך להב ופוך, 1992). מצד שני, האדם האוטנטי יחוש אשמה קיומית גדולה יותר. זאת, מכיוון שהוא מודע לאפשרויות אותן הוא לא מממש (להב ופוך, 1992).

בשונה מהאשמה הנוירוטית, האשמה הקיומית יכולה לעורר השראה לפעול בדרכי מחשבה ומודעות (Sommers - Flanagan, & Sommers - Flanagan, 2004). היא משקפת את כל אותם התחומים בהם עדיין לא חיינו למיצוי אפשרויותיהם והדבר יכול להוות כתמריץ להגשמת הייעוד (May, 1983 מתוך Jacobsen, 2008). מכך, שלמרות שהדבר יכול לכאוב, לאשמה הקיומית אלמנט חיובי. היא מייצרת את האפשרות לכוון מחדש את חיינו ובכך, היא מאפשרת לקחת אחריות לקראת קיום שהוא יותר אוטנטי (Jacobsen, 2008).

מבחינה זו, בעוד שהאשמה הקיומית חלה רק על אותן החלטות שגויות או אפשרויות שהוחמצו, האשמה הנוירוטית תפסול את כל קיומו של האדם, תציג אותו כשיקרי ותאלץ אותו לתת לעצמו דין וחשבון על השקר בו הוא חי (Keen, 1970 מתוך להב ופוך, 1992). אף על פי כן, נטייתו של האדם תהיה לברוח מהאחריות על חייו ולהפקיד אותה בידי אחרים (להב ופוך, 1992). האחריות האישית יכולה להוות לנטל שקשה לשאת את משקלו. לא ניתן לברוח ממנה וככול שהחופש גדול יותר, כך הבחירות מתרבות והאחריות גדלה וכשישנה אחריות גדולה, הדבר יכול לגרום לחרדה (Sommers - Flanagan, & Sommers - Flanagan, 2004).

החרדה, מבטאת את אי הנוחות ואי הביטחון הבלתי נמנעים המלווים את ניסיונותיו החלקיים והמוגבלים של האדם לשקף את אי הודאות של הקיום (Spinelli, 2007). למרות שהחופש מאפשר להתרומם מעל הבעיות האישיות, מעצם כך שהאדם נזרק לעולם שהוא נעדר הנחייה והוא חייב להחליט בעצמו את ההחלטות הנכונות, החרדה מתעוררת. ניתן לאפיין אותה כתחושת המודעות העצמית של ההתנסות בעולם, מול המודעות לכלום או לאי קיום (May, 1961, 1953 מתוך Wong, 2006).

הדבר מייצג את הדינאמיקה האקזיסטנציאליסטית, שהיא הקונפליקט המגיע מעימותיו של האינדיבידואל עם הדאגות המהותיות של הקיום, שלא ניתן להימנע מהם ושהם חלק מקיומו של האדם בעולם (Yalom, 1980). זוהי הדילמה המייצגת את הקטבים המנוגדים של תנאי החיים הבסיסיים עימם מתמודד האדם. כולנו נקרעים בין קוטביות השאלות הקיומיות ואנו צריכים למצוא את האיזון (Jacobsen, 2008). על ידי ההתאמתות עם הקטבים וחיבורם, אנו מוצאים משמעות ויכולים לממש קיום אוטנטי (May, 1992 מתוך Wong, 2006).

תנאים אלו, מתוארים במספר מודלים המנסים לשקף את מבנה הקיום (Jacobsen, 2008). באם זהו המודל של יאלום שהוא הידוע ביותר ושהוא מציג ארבעה קונפליקטים קיומיים (Yalom, 1980), המודל של בוס המציג שבעה מאפיינים מהותיים של הקיום (Boss, 1994 מתוך Jacobsen, 2008), או מודלים אחרים המאפיינים את קטגוריות התנאים הבסיסיים (לדוגמא Condrau, 1989; Bugental, 1987מתוך Jacobsen, 2008), אין ההבדלים ביניהם סותרים בטבעם, אלא למעשה משלימים אחד את השני (Jacobsen, 2003 מתוך Jacobsen, 2008).

ההחלטות אותם מקבל האדם בכדי לפתור קונפליקטים פנימיים אלו, הינם תוצאה של התנסותו הנחווית בחפשו אחר הגשמה בעולם שהוא מעבר להבנה ושליטה (Wong, 2006). כך, שמצד אחד לא ניתן להימנע ממתח נצחי זה ומצד שני, הוא אינו פתולוגי אלא נתון בסיסי בחייו של האדם. בין אם הוא מוצג במונחים של חיים מול מוות, משמעות מול אי משמעות או ודאות מול אי ודאות, הוא יבטא עצמו כחרדה. בהתחשב בכך, הדילמה אינה בעובדה שהחרדה שם, אלא כיצד אנו חיים עימה (Spinelli, 2007).

מבחינה זו, החרדה נתפסת כדבר אותו עלינו לאמץ כחלק מהתנסותנו בחיים. עלינו לחקור אותה, להביע אותה, לפגוש אותה ולתעל אותה לפעילויות מועילות ולא להימנע ממנה (Sommers - Flanagan, & Sommers - Flanagan, 2004). יתרה מזאת, ההימנעות או ההכחשה של החרדה הקיומית לא יחלישו את השפעתה, אלא יגבירו (Wong, 2006). ניתן להגיד שככול שהאדם ינסה להתנגד לדבר, הוא ימצא עצמו יותר מוגבל על ידי הדבר ממנו הוא מנסה לברוח (מתוך להב ופוך, 1992). פסיכותרפיסטים רבים מתייחסים להכחשה והימנעות אלו, כאי אוטנטיות (Jacobsen, 2008).

במידה והאדם יגיב לחרדה בתפקוד יצירתי, הוא יחווה חרדה נורמאלית. אולם, במידה והאדם לא התמודד ויבחר בפעילות המשככת את תחושת החרדה, תגובתו תגביר את הסיכויים לקשיים בהמשך הדרך (Jacobsen, 2008). במידה ויאפיין עצמו בתבניות מחשבה והתנהגות נוקשות ומגבילות ויביע אמיתויות והצהרות קבועות ומוחלטות. או לחלופין, יבוא בדרישות ובקשות החלטיות בכדי להימנע, להתכחש או להתנתק מהדבר הנתפס בעיניו כחדש ולא ידוע, החרדה תחווה כחרדה נוירוטית (Spinelli, 2007).

החרדה הנוירוטית תשקף תגובות או מאמצים אי הסתגלותיים שמטרתם להימנע או להתמודד עם החרדה הקיומית (Yalom, 1980). האופן בו האדם תופס את עולמו ופועל בו, יכול להיות צר ומוגבל או רחב ופתוח והוא מבטא את תבנית העולם של האדם וקובע כיצד הוא יגיב ואיזה קווי אופי וסימפטומים ייפתח. ככול שתבנית זו תהיה יותר רחבה ומושתת על יותר קטגוריות, כך האדם יחווה פחות חרדה נוירוטית (להב ופוך, 1992).

אולם, כשהאדם ימנע, יכחיש או יתעלם מהדאגות הקיומיות, הוא יפתח סימפטומים פסיכולוגיים, רגשיים או התנהגותיים (Sommers - Flanagan, & Sommers - Flanagan, 2004). כך שיכולתו של האדם להישאר בפתיחות לדבר אותו הוא פוגש, מבטאת עצמה באותם מצבי מחלה המאפיינים את יחסינו עם ההיבטים המהותיים של הקיום (Cohn, 1997). מבחינה זו, המקור לפתולוגיה תמיד יהיה תוצאה של בריחת האדם מנטילת אחריות לחייו, במובן של חוסר הפתיחות כלפי האפשרויות ומכך ממימוש קיומו האוטנטי (להב ופוך, 1992).

המרפא לכך, מערב את ההתמודדות מול העצמי ומול החיים, את האימוץ שבאמיתותם של דאגות החיים (Sommers - Flanagan, & Sommers - Flanagan, 2004) ואת יכולתו של האדם, להיות בעל העזה לפתח אפשרויות חדשות (Wong, 2006). בהעזה, הכוונה היא ליכולת לבחור להיות אוטנטי. האדם האוטנטי, חופשי ליצור מכיוון שיש לו את העזה להתעמת ולקבל את ספקותיו האישיות ואת החרדה (May, 1994 מתוך Wong, 2006). כשהוא מעיז להתחיל במסע שאינו ידוע כלפי העתיד, הוא משיג את אוטנטיות (May, 1965 מתוך Wong, 2006)

יתרה מכך, אותה העזה, הינה היכולת לפגוש את החרדה המתעוררת כשהאדם מממש את החופש. זו המוכנות להבדלה ולתזוזה מהמישורים המוגנים והתלותיים למישורים חדשים של חופש ואינטגרציה (May, 1953 מתוך Wong, 2006). מכך, שהחרדה הקיומית היא בעלת היכולת לעורר ולהוציא את איכות האישור עצמי. היא בעלת האיכות הבלתי צפויה של להוציא מהאדם את האומץ (Jacobsen, 2008).

לדוגמא, לפי הפסיכותרפיה האקזיסטנציאליסטית, ההכרה במוות תורמת לתחושת חדות בחיים ומספקת נקודת מפנה קריטית בהתייחסות לחיים. כך, כשהאחד מתעמת מול המוות הבלתי נמנע, הוא מגביר את יכולת החיים (Yalom, 1980). כמו כן, שמודעותו של האינדיבידואל בהקשר לבדידות הקיומית מוגבהת, הדבר משפר את יכולתו ליצור מערכות יחסים בין אישיות שהן בריאות יותר (Sommers - Flanagan, & Sommers - Flanagan, 2004).

לכן, המטרה לא תהיה לברוח מהחרדה, אלא להפחית את החרדה הנוירוטית על ידי ההתמודדות יצירתית ואפקטיבית עם החרדה הרגילה המלווה את החיים (Sommers - Flanagan, & Sommers - Flanagan, 2004). מבחינה אקזיסטנציאליסטית, השאלה כיצד לנווט שביל מועיל בחיים, היא עצם החיים עצמם והמידה בה אחד מצליח למצוא אחיזה בקרקע בהתייחסות לשאלות קיומיות אלו, זו המידה בה הוא חי את חייו באוטנטיות (Jacobsen, 2008).

המשך: אוטנטיות בהשקפת העולם של הפסיכותראפיה האקזיסטנציאליסטית - חלק 4.

להתמודד עם חרדות דעת של האדם מודעות עצמית להתמודד עם כישלונות התמודדות בעיות אישיות מערכות יחסים תחושות לקבל החלטות בטחון אוטנטיות אקזיסטנציאליזם פסיכותראפיה אקזיסטנציאליסטית פסיכותרפיה תרפיה
אוטנטיות בהשקפת העולם של הפסיכותראפיה האקזיסטנציאליסטית - חלק 5
אוטנטיות בהשקפת העולם של הפסיכותראפיה האקזיסטנציאליסטית - חלק 5 המשך מ: אוטנטיות בהשקפת העולם של הפסיכותראפיה האקזיסטנציאליסטית - חלק 4. החיים האוטנטיים מנקודת מבטי האישית כשהתוודעתי לזרם האקזיסטנציאליסטי בפילוסופיה ובפסיכותרפיה, נוכחתי לראות עד כמה השקפת עולמי משיקה במובנים רבים לנקודת המבט אותה ... שונים. מבחינה זו, חשבתי לעצמי שבמידה ואנסה לתאר מהי האוטנטיות, גם אם תיאור זה יהיה מפתה וכובש, יצית את הדמיון ולא ישאיר מקום לספקות, ישנה האפשרות שהוא ישקף באופן דומה למדי את מהותה של הגישה האקזיסטנציאליסטית בנושא. תהיתי לעצמי, לאיזה מידה הדבר יהיה אוטנטי ובאיזה אופן אוכל להגישו, כך שלא יצטייר כחיקוי. אולם ככול שהתעמקתי יותר ויותר, לא יכולתי שלא לראות את האוטנטיות ככזו שמטרתה אינה לחייב ייחודיות מתבדלת או התרחקות מקונבנציונאליות מסוימת. הרי משמעותה האמיתית של האוטנטיות לא תהיה בתכנים אלא בבחירה האישית. איני רואה כל דרך אחרת בשבילה להיות, מלבד ככזו המתגלה ונחשפת באמצעות פעולותיי בעולם, כך שהדבר לא משנה. לוודאי, זו ... הגבילו, סתרו, או שינו את השקפת עולמי לגבי מהם החיים האוטנטיים, אלא שהם אפשרו לי להרחיב את יכולת ההמשגה שלי בעזרת עולם המונחים אותו אימצתי ושאפשר לי לשקף את הבנתי באופן מדויק יותר. במידה והייתי מנסה לתאר מהוא תוכנם של החיים האוטנטיים בשבילי בכדי להעביר הבנה זו, הייתי עושה זאת בקלות יחסית. הייתי מתאר את הדרכים האישיות הרבות המשקפות את קווי המחשבה או אופניי הפעולה המביאים לביטוי ... מתאימה לאחר מלבדי. לכן, יהיה הדבר נכון יותר לצייר את האוטנטיות בקווים מנחים היכולים להיחשב כעקרונות אוניברסאליים שבאפשרותם להיות מוכללים על חייו של כל אדם. זאת, למרות שלתפיסתי הניסיון לפרש מערכת עקרונות משותפת ... ולהסתכל עליו מבחוץ, כך שמבחינה זו יהיה עדיף להתייחס לאוטנטיות באופן המשקף את הרגע, מאשר לדבר על משמעותה באופן כללי. הבנה זו הביאה אותי לראות ברגע, בכאן ועכשיו, עיקרון מדרגת חשיבות ראשונה להגשמה של חיים אוטנטיים. הכאן ועכשיו מערב את מודעותו של האדם לעצמו, למידה בה ערך הכרות עם תחושותיו רגשותיו ומחשבותיו המאפיינים את דרכו בעולם ולמידה בה הבין כי אלו, משקפים ... מאותה הדרמה שאופפת אותו. בכדי להתחיל לאפשר לעצמו קיום אוטנטי, יהיה עליו להתחיל בחקירה עצמית ובחינה מדוקדקת של טבעו האמיתי. זה הכולל את אותם חלקים אפלים, באותה המידה שאת החיוביים. זה הכולל את אותן מחשבות ואותן ... לנוכח מצב מסוים ומול כך, האם לא אתרצה? אם כך, קיום אוטנטי דורש זיהוי של רצונותיו האמיתיים של האדם למול רצונותיהם של המעגלים החברתיים השונים בחייו, מרמת התרבות ועד לתא המשפחתי. הדבר, דורש את התעוררותו ... ברגע. הכוונה היא לאפשרות הניתנת לאדם להיות בעל הבחירה. האוטנטיות אין משמעותה סיפוק מיידי, משמעותה היא בחירותו של האדם לבחירת תגובתו לנוכח אותן התחושות, הרגשות או המחשבות שהן ממילא שם. אותו האדם שאינו מודע לעצמו, ... ולכן יאלץ לבחור פעולה. כשיעשה זאת, הוא יחל את חייו האוטנטיים. כשהאדם יהיה אוטנטי, הוא יהיה קוהורנטי. חייו יבטאו התאמה בין הפנים לחוץ. מכיוון שזיהה תחושתו, אין מסכים מפרידים שוב בינו לבין החיים. זהו סוג של ערוץ שמחובר ישירות, ללא ... זו ההבנה שכול רגע הוא חדש וזו ההעזה לנצל את הרגע. האדם האוטנטי אינו נותן לפחדיו להביא קיפאון ליצירה, הוא אינו ממציא סיבות ואינו נותן פרשנויות למצב שיבוא. הוא נעמד בגבורה מול החדש והוא אינו מתקבע מאחורי ניסיון העבר, הוא נע כלפי העתיד בהווה. האוטנטיות מביאה עימה בהירות מחשבה ופתיחות לעצמי ולעולם. בלעדיהם לא היה יכול להיות ורק כשיהיה צלול, הוא יוכל לראות את החיים במלואם. כשמחשבתו תהיה עכורה, ... וממילא, הפעמים עימם ניפגש בחיים יהיו מעטות. הכוונה באוטנטיות היא בהבנה של ה - איך אני מרגיש כרגע. זו היכולת לגמוע את החיים, להריח את האוויר, להרגיש את חום השמש מלטף ולבחור להיות. יתרה מכך, האוטנטיות תוכל לבוא לביטוי אך ורק כשגם אותן התחושות הרעות, הצדדים הקשים, יתקבלו בפתיחות וחמלה. זו ההכרה בחלקו האפל של הקיום כחלק אינטגראלי מהחיים. זהו אימוצו וחיבוקו של הבלתי אפשרי לשינוי. החיים האוטנטיים אינם כאלו שהם ללא סבל, הם אינם חיים של אושר מוחלט ואין סופי. אנו לא חיים בקיום נפרד, וישנם אילוצים שהם בלתי נמנעים והשפעתם היא מחוץ לטווח ידינו. ... בוחר במודעות לקראת שנפשו חפצה, בחירתו מבטאת את הדבר האוטנטי. האוטנטיות הינה חופש האדם לבחור כיצד להתייחס אל חייו. זוהי זכות הבחירה בבחירה. זו ההבנה שבחירתו מעצבת את עולמו ושבאותה המידה היה יכול ... מקבל את המצב, הוא מתנגד לחיים, הוא אינו מקבל את הרגע. האוטנטיות, הינה היכולת להיות ללא התנגדות. לראות את כל האפשרויות הקיימות, להוריד ציפיות, סטריאוטיפים ודעות קדומות ולתת לדברים לבוא ממקום שאינו משרת מטרה נסתרת. מניעיו של האדם האוטנטי לעולם אינם נסתרים לעצמו, זהו קיום חשוף לעולם. הוא ער ובוחר במודע להיות הוא עצמו, על כל חלקיו. הוא בוחר להכיל את החיים על כל עוצמתם. עם זאת, האדם האוטנטי מודע לכך שלעולם לא יוכל להגשים קיום אוטנטי מוחלט. הוא מודע לכך שבחירתו אינה מבטאת ערבות למימוש רצונותיו. האוטנטיות לא נמדדת על ידי חסדי הגשמותיו, כוחה יהיה בחירותו לבחירה עצמה ולעולם, האדם לא יידע האם זו תביאו למקום חפצו. יחד עם זאת, הוא ישאף ולא יוותר, הוא ... הוא זה שעשה את כל שאפשר לקראת הגשמה. מתוך אותה הכרה שהאוטנטיות אינה מטרה, הוא ייתן לחיים לחבקו יחבקם חזרה ויגיד... תודה ביבליוגרפיה להב צ', ופוך ח', (1992) אישיות תיאורה ומחקר. האוניברסיטה הפתוחה, כרך ב', יח' ...
אוטנטיות בהשקפת העולם של הפסיכותראפיה האקזיסטנציאליסטית - חלק 2
אוטנטיות בהשקפת העולם של הפסיכותראפיה האקזיסטנציאליסטית - חלק 2 המשך מ: אוטנטיות בהשקפת העולם של הפסיכותראפיה האקזיסטנציאליסטית - חלק 1. הפנומנולוגיה של הוסלר הפנומנולוגיה כשיטה פילוסופית הופיע בתחילת המאה העשרים כשהוסלר, ... שהוא מקבל חיים. תיאורו המפורט את התנסות חייו, יוביל אותו לפתוח את עצמו ולהיות נוכח בהווה כפי שהוא באמת, באופן אוטנטי (Jacobsen, 2008). האוטנטיות האקזיסטנציאליסטית של היידיגר וסארטר בבסיס הפילוסופיה האקזיסטנציאליסטית, עומדת הקביעה שישנה זהות מוחלטת בין האדם לעולם ושלמעשה כל אדם, הוא עולם ... אפשרות חיה שמתהווה ומשתנה. לפיו, תחושת פתיחות זו של הגילוי האינסופי של האפשרויות הגלומות הקיימות בעולם, היא האוטנטיות (להב ופוך, 1992) והדבר שהוא החיוני בשביל האדם, מבטא את ההבחנה בין האוטנטיות לאי אוטנטיות, את ה - איך צריך לחיות (Lieberman, & Havens, 2002). בלחיות באוטנטיות, כוונתו היא להיות בעל היכולת לעשות החלטות בהירות שהם בהתאמה עם הערכים, שהן מזוהות כמתגמלות ושלאדם שווה להתחייב בשבילן. זו היא לא ההכרה בדחפיו או רצונותיו של האדם, אלא הערכה של ה - להיות - בקיום (Van Deurzen - Smith, 2002). האדם האוטנטי, תופס את העולם ככזה הנברא על ידו ולכן, הוא גם יכול לשנותו. עולם זה מתואר כעולם שאין בו שום דבר קבוע, כעולם בו המוכרות היום יומית הופכת ונעלמת והכל ... לאדם הגנה בשום מקום (להב ופוך, 1992). סארטר מוסיף ואומר, שזוהי הערכה של האפשרויות והסיכונים וקבלה של המצב ושקיום אוטנטי, דורש עמידה מול המציאות במודעות צלולה ואמיתית. לפיו, האוטנטיות דורשת העזה רבה והיא נדירה למציאה אצל האדם (Van Deurzen - Smith, 2004). הוא גם מכיר בתחושת הפתיחות עלייה מדבר היידיגר, אולם הוא מתייחס אליה כאל ... ושהופך אותנו לייחודיים, הינו הכלום שלנו, היעדר התמצית שלנו, החופש שלנו (Boeree, 2006). לפיהם, ניתן לממש חיים אוטנטיים, רק על ידי הגשמת האפשרויות הנמצאות במסגרת מוגבלויות הקיום. חיינו מותנים בדרכים רבות ואנו מוגבלים מעצם השתייכותנו לעולם ולעולם איננו בעלי שליטה ... אולם רוב הזמן אנו נמלטים מהם לכיוון הדאגות שבתיאור החוויה (Cohn, 1997). כשהוא מדבר על החופש, הוא מדבר על האדם האוטנטי שניצב בפני בדידות מוחלטת ואחריות מוחלטת, לכל אחת מבחירותיו ולכל אחד ממעשיו. הוא חופשי לברוא את עולמו בכל דרך שיבחר ואחריות זו, תמידית ויוצרת ... מתייחס לא רק מבחינת הפעולה, אלא גם מבחינת הכישלונות לפעולה. זו האחריות של ה - להיות ללא התנגדות, להיות המקור, האוטנטי, להיות ער ביצירת העצמי, ביצירת הייעוד, יצירת המצבים הקשים, הרגשות השונים ובהכרח גם הסבל (Yalom, 1980). מבחינתו, לא קיימות אמיתיות מוחלטות ... תמיד ישנה האפשרות לקחת תנאים ההתחלתיים אלו ולעצב את עצמו באמצעות בחירותיו. מבחינה זו, ישנם מספר דרכים להיות אוטנטיים כמספר האנשים וכמו כן אותו מספר דרכים להיות אי אוטנטיים (Boeree, 2006). היידיגר אומר שהאדם יבחר בחיים שאינם אוטנטיים, מכיוון שהחיים האוטנטיים מפחידים וקשים (להב ופוך, 1992). עצם הרעיון של להיות אחראי על עצמי ועל העולם, ההבנה ששום דבר ביקום אינו בעל חשיבות אלא במידה אותה מבנה האדם, הינו ... ודאות שבקיום (להב ופוך, 1992). בכל מקרה שימוש בהגנה או בריחה מהחופש או מהאחריות, יביאו לכך שהאדם יחיה באופן לא אוטנטי, או בגורל רע, כפי שאמר סארטר (Yalom, 1980). כשהאדם מתפתה על ידי הנוחות והחיים הפשוטים, הוא מתנכר לעצמו בכך שהוא בוחר לחיות על אוטומט ולא להכיר, ... (להב ופוך, 1992). לדברי היידיגר, רוב האנשים מאבדים את עצמם, הם מאבדים את הערכה והמודעות ולטבעם האמיתי ופועלים באי אוטנטיות. יתרה מזאת, רוב התקשורת מתעסקת במשמעות המשותפת בתחום הכללי ומכיוון שכך, היא בהכרח לא אוטנטית (Lieberman, & Havens, 2002) היידיגר מסביר שהחוויה היחידה היכולה להוציא את האדם ממצב זה ולו באופן זמני, הינה חוויית האימה הנובעת מהמודעות למוות ... זו, יכולה להוציא את האדם מאדישותו ולהחזירו אל החיים בכוח, להחזירו לעצמו ולאלץ אותו לשאול כיצד היה יכול לחיות חיים אוטנטיים, כיצד הוא יכול להימנע מלאבד עצמו במציאות האנושית הכללית (להב ופוך, 1992). לפיו, ההימנעות מהמוות, משולה להימנעות מהחיים וכשהאדם מתמודד עם עובדת ... ולבחור את קיומנו. מכך, למרות שקיומו של האדם נעדר משמעות, האינדיבידואל יכול ליצור את משמעות ובכך, לחיות באופן אוטנטי באמצעות הבחירות אותן הוא עושה (Sartre, 1946 מתוך Wong, 2006). המשך: אוטנטיות בהשקפת העולם של הפסיכותראפיה האקזיסטנציאליסטית - חלק 3. ...
אוטנטיות בהשקפת העולם של הפסיכותראפיה האקזיסטנציאליסטית - חלק 4
אוטנטיות בהשקפת העולם של הפסיכותראפיה האקזיסטנציאליסטית - חלק 4 המשך מ: אוטנטיות בהשקפת העולם של הפסיכותראפיה האקזיסטנציאליסטית - חלק 3. החיים האוטנטיים ויישומם בטיפול האקזיסטנציאליסטי כפי שהוצג, הפסיכותרפיה האקזיסטנציאליסטית מזהה שלמרות שקיומו של האדם נעדר משמעות, הוא יכול ליצור אחת ולחיות באופן אוטנטי באמצעות הבחירות אותן הוא עושה (Wong, 2006). מכך, שעידוד האדם לחיים אוטנטיים הינו מטרה משמעותית בטיפול האקזיסטנציאליסטי (Van Deurzen - Smith, 2002). בו, יהיה ניסיון לעזור לקליינט לחקור ולגלות את העצמי האוטנטי שלו, העצמי השלם, האינדיבידואלי, שהוא נפרד מהאחרים (Sommers - Flanagan, & Sommers - Flanagan, 2004). אנשים רבים חיים באופן שטחי שנים רבות, ... ומהאחריות על הבחירות. זו בחירה בחיים של נוחות וחומריות שטחית, או במילים אחרות השתעבדות לקונבנציונאליות (Boeree, 2006). סוג נוסף של אי אוטנטיות הינו הנוירוזה האקזיסטנציאליסטית. במובן מסוים האדם הנוירוטי הוא במודעות גבוהה יותר מהאדם הרגיל. הוא יודע שהוא עומד בפני החלטות והדבר ... כפייתית, אובססיה, מטרה לכעס, מחלה או העמדת פנים למחלה וכל זאת בכדי להפוך את קשיי החיים לאובייקטיביים יותר (Boeree, 2006). מכך, שקיום שאינו אוטנטי, מעוצב על ידי גורמים חיצוניים באם הם נסיבתיים, מבטאים סמכות מוסרית, פוליטית או דתית או כל השפעה אחרת (Macquarrie, 1972 מתוךJacobsen, ... האחר. לבסוף, אדם זה יגלה שהליכה בכיוון מסוים רק מכיוון שמישהו אחר רצה בכך, אינה מובילה רחוק (Van Deurzen - Smith, 2002). כשאדם חי באופן לא אוטנטי, הדבר משפיע עליו באופן עמוק. הוא חווה תחושה של אי שביעות רצון מהגורל והוא מאבד את המוטיבציה להמשיך ולעשות את הדבר שנראה כמחויבות. הוא יכול ... התנסותו כאמיתית. כאילו הוא חי חיים של אדם אחר הוא שאדם אחר חי את חייו (Van Deurzen - Smith, 2002). אדם זה, הפסיק להיעשות או להיות. במידה והאוטנטיות הינה תנועה, אפשר להגיד שהוא נעצר. הוא החליף את הפתיחות תמורת סגירות, את הדינאמיות תמורת סטאטיות ואת האפשרויות עבור עובדתיות (Boeree, 2006). במידה והאדם ימנע מהסיכון שבלהשתנות ויבחר להישאר במקומו, הוא ימשיך ויחיה בקיום שאינו אוטנטי (Boeree, 2006). עם זאת, ככול שהוא ירשה לאחרים לשלוט בתחושותיו, פעולותיו ותפיסותיו, כך הוא יעשה בעל חוב למשימתו העיקרית שהיא ליישם את ייחודיותו האוטנטית כאינדיבידואל (Boss, 1963 מתוך להב ופוך, 1992). כאדם חופשי, באפשרותו לבחור בשינוי, לבחור לחיות כאדם שלם יותר, אוטנטי יותר (Wong, 2006). לעיתים, בנקודה מסוימת ישנה האפשרות שיחווה התעוררות פתאומית, כפי שכאילו זומן לחיים באופן דרמטי. אז, הוא יגיד לעצמו שישנם ... ואת הקווים המנחים אותו. אז, יוכל לעצב את חייו לפי השקפת עולמו ולעקוב אחר כוונתו המקורית (Van Deurzen - Smith, 2002). אף על פי כן, משמעות האוטנטיות אינה בהכרח ובאופן אוטומטי מימוש עצמי ותמיד ישנה האפשרות של להיכשל בהגשמת האפשרויות. תכנית ה - להיות אדם אוטנטי, כרוכה בקשיי המגבלות הקיומיות (Wong, 2006). אין ערבות לכך שההחלטות האוטנטיות יובילו לכיוון הנכון ואין ערבות לגבי האמת שמאחורי הבחירות האוטנטיות. לעיתים, ישנה האפשרות שאלו אף יובילו לכיוון ההפוך (Van Deurzen - Smith, 2002). המטרה אינה להגיע לאושר או הנאה, אלא לעשות את המיטב שניתן לחיים טובים יותר (Boeree, 2006). מכיוון שכך, למרות הקשיים הקיימים במימושה, האוטנטיות הינה דבר נחשק באופן עמוק ביותר (Heidegger, 2000 מתוך Jacobsen, 2008). יתרה מכך, היא הכרחית בכדי לפגוש את החיים במלואם (Wong, 2006). ככול ... אותו שווה לעשות. התנסות זו, תגביר את הויטאליות וההנאה שבחיים ותספק לאדם תחושה של מציאות פנימית עצמית. תחושה זו הינה חותמת האיכות של החיים האוטנטיים (Van Deurzen - Smith, 2002). האוטנטיות כשלעצמה, קשה להגדרה והיא חייבת פתיחות מספקת בכדי לחבק את העובדה שמונח זה מותך למשמעות על ידי כל אדם ודרכו הייחודית (Jacobsen, 2008). ניתן להגיד עלייה שבלהיות אוטנטי, הכוונה בלעמוד מול המגבלות, שהם האפשרויות להפסד ולמוות, באותה המידה של ההכרה באפשרויות הקיימות. זו הליכה בכיוון האישי בעוד לקיחת המגבלות ... (Lieberman, & Havens, 2002). הכוונה היא בלקבל דברים אלו באישור עצמי, להיות מעורב עימם, מחויב להם ובעל חמלה (Boeree, 2006). מכך, שההגדרה לאוטנטיות, קשורה יותר לצורה ולא לתוכן. זהו עיצוב הקיום למידה בה הוא השיג אחדות יותר מאשר התפזרות. זהו האופן בו החופש והנחישות העצמית מתממשים, במקום שהדבר יקבע על ידי טעמים או סטנדרטיים נפוצים. החיים הם אוטנטיים, למידה בה האינדיבידואל לוקח בעלות על העצמי שלו ומעצב את אותו העצמי בדמותו שלו (Macquarrie, 1972 מתוך Jacobsen, 2008). כשדבר מה אוטנטי, הוא שייך לאדם עצמו (Van Deurzen - Smith, 2002). בכדי לעזור לאדם להגשים חיים אלו, המטפל האקזיסטנציאליסטי, ינסה להגביר את תחושת האשמה והחרדה. הוא רואה בהם תחושות אוטנטיות שעשויות לדחוף את האדם קדימה ליצירת שינוי משמעותי (maddi, 1989 מתוך להב ופוך, 1992). הוא ינסה לעזור לקליינט לעמוד מול דאגות החיים ... (Van Deurzen - Smith, 2002). עם זאת, מבחינת המטפל האקזיסטנציאליסט, הגדרות או התערבויות יכולות להיתפס כמזויפות, מלאכותיות וכמפריעות לאוטנטיות ולכן הוא ינסה להימנע מכך (Sommers - Flanagan, & Sommers - Flanagan, 2004). בשבילו כל אדם הוא ייחודי ובאפשרותו לזהות וליישם ייחודיות זו בדרכו האוטנטית (Boeree, 2006). לכן, הייעוץ האקזיסטנציאליסטי אינו מלמד לחיות בדרכים קבועות והוא אינו מציע לספק מסגרת משמעות לאנשים החווים קושי במציאת ... - Smith, 2002). אמנם בתהליך זה, המטפל יהיה זה שיוביל במפגש, אולם על ידי כך שהוא יהיה עם הקליינט ברגע המיידי, בכאן ועכשיו, הוא יוכל לשמר את האוטנטיות. כך, גישתו האקזיסטנציאליסטית תשתקף דרכו ותאפשר לו לחבור עם הקליינט לכיוון גילוי עצמי, התפתחות, יצירתיות והרחבת המודעות (Sommers - Flanagan, & Sommers - Flanagan, 2004). באופן זה יינתנו לקליינט האמצעים להתמודד עם מגבלותיו ולהגשים את אפשרויותיו ובכך לממש קיום שהוא יותר אוטנטי (Wong, 2006). המשך: אוטנטיות בהשקפת העולם של הפסיכותראפיה האקזיסטנציאליסטית - חלק 5. ...
אוטנטיות בהשקפת העולם של הפסיכותראפיה האקזיסטנציאליסטית - חלק 1
אוטנטיות בהשקפת העולם של הפסיכותראפיה האקזיסטנציאליסטית - חלק 1 תוכן עניינים דברי פתיחה 1 הפילוסופיה האקזיסטנציאליסטית והפנומנולוגיה 1 הקדמה 1 הפנומנולוגיה של הוסלר 1 האוטנטיות האקזיסטנציאליסטית של היידיגר וסארטר 1 מפילוסופיה לפסיכותרפיה הלכה למעשה 1 הקדמה 1 השתקפות האוטנטיות בעקרונות הפסיכותרפיה האקזיסטנציאליסטית 1 החיים האוטנטיים ויישומם בטיפול האקזיסטנציאליסטי 1 החיים האוטנטיים מנקודת מבטי האישית 1 ביבליוגרפיה דברי פתיחה לעיתים, מוצא עצמו אדם במקום בו הוא ... חיי היום יום וראו בתיאוריות אלו איכות מכאנית שטיבעה לא אמפירי וספקולטיבי (Lieberman, & Havens, 2002). המחקר המדעי נתפס על ידם כמלאכותי ולא אוטנטי וגישתם, כוונה באופן שיטתי על ידי עמדה פילוסופית (Sommers - Flanagan, & Sommers - ... בו הוא רוצה ללכת (Van Deurzen - Smith, 2002). מכך, שאחת המטרות בפסיכותרפיה האקזיסטנציאליסטית תהיה לעזור לקליינט לחקור ולגלות את העצמי האוטנטי, העצמי האינדיבידואלי שהוא נפרד מהאחרים (Sommers - Flanagan, & Sommers - Flanagan, ... המניחים מראש בהירות מסוימת לגבי השאלות למה אני כאן, מה נחשב בשבילי, במה אני דוגל, למה אני מתנגד וכדומה (Jacobsen, 2008). ניתן לראות את האוטנטיות כאחד מהעקרונות המבטיחים ונושאי הפירות ביותר בתחום הפסיכולוגיה. מונח זה, מאפשר ... את הטוב והרע כאחד בחיים (Jacobsen, 2008). בהמשך, יהיה ניסיון להעמיק ולהבין את משמעותו ואת נקודת המבט האקזיסטנציאליסטית לגבי מיהו האדם האוטנטי ומהם החיים האוטנטיים. עם זאת, מכיוון שמושג זה מושרש היטב ביסודותיה של הגישה, לא יהיה ניתן להבינו ... התיאורטי והפילוסופי ואת האופן בו הוא מוכלל בפסיכותרפיה. לכן, בתחילה יוצג רעיון האקזיסטנציאליזם כמתודה פילוסופית המביאה לביטוי את רעיון האוטנטיות. לאחר מכן, יוכללו עקרונות פילוסופיים אלו על הפסיכולוגיה והפסיכותרפיה האקזיסטנציאליסטים ולבסוף, תהיה התמקדות במשמעות הניתנת לאוטנטיות בגישה הטיפולית. הפילוסופיה האקזיסטנציאליסטית והפנומנולוגיה הקדמה שורשיה של ... לטבעו האמיתי של האדם. אכן, לרוב האקזיסטנציאליסטים, ללא קשר לאוריינטציית האמונה שלהם, מטרה משותפת שהיא לעזור לאדם למצוא ולחקור את העצמי האוטנטי שלו, באשר אמונתו כזו או אחרת (Sommers - Flanagan, & Sommers - Flanagan, 2004). ... האקזיסטנציאליסטית הקלאסית לגווניה וניתן למצוא בהם את הרעיונות המנחים לפסיכותרפיה האקזיסטנציאליסטית וביניהם גם התייחסות רחבה למונח אוטנטיות (Lieberman, & Havens, 2002). סארטר, יכול להוות השלמה לפילוסופיה של היידיגר ... הדגשים שונים לענפים השונים של הגישה, ניתן להגיד שלכל הזרמים בפסיכותרפיה אקזיסטנציאליסטית, ישנם מימדים פנומנולוגים (Cohn, 1997). המשך: אוטנטיות בהשקפת העולם של הפסיכותראפיה האקזיסטנציאליסטית - חלק 2. ...
לשתול מחשבות בתת המודע של הלקוח - מודע או תת מודע - לשלוט בתת המודע של הלקוח - הטמעת מסרים בתת המודע - NLP, שינוי עמדות, שכנוע, לשכנע לקוחות, למכור יותר, סוגסטיה
... שהוא כן רוצה את המוצר. כי לפעמים האדם מאמין לעצמו, יותר ממה שהוא מאמין לאנשים אחרים. וכאשר המחשבה שאומרת לו שהוא צריך לקנות את המוצר, כאשר הלקוח חושב שהמחשבה הזאת מגיעה מתוכו בצורה אוטנטית, בלי שהוא מבין שהמחשבה הזאת נשתלה אצלו על ידי המוכר, על ידי זה הוא מביע יותר אמון והזדהות עם אותה ...
לשכנע / NLP / טכניקות שכנוע / העברת מסרים / יצירת אמון / רכישת אמון / איך לתת מחמאה / איך לנהל שיחה משכנעת / טכניקות לשיחה טובה / איך לתקשר עם אנשים / איך מנהלים שיחה / יכולת רטורית / רטוריקה / דיבייטינג - חלק 5
... לא ידע איך לענות לך, באפשרותך להציג לו תשובות אפשריות לשאלה שלך, כדי שיהיה לו יותר קל לזהות את התשובה הנכונה ולבחור אותה, יותר מאשר לחשוב בעצמו על התשובה הנכונה. החיסרון של זה הוא, שלפעמים זה גורם לתשובה להיות פחות אוטנטית ופחות אמינה, כי אולי אפשרויות ...
רווקות / זוגיות - להיות רווק
... מכבדת, התפתחות תאפשר לכל יחיד, לתרום את פועלו לחברה האנושית מתוך אוטנטיות שמחה וסיפוק. רווקים יקרים, העבירו לינק זה הלאה ובחרו לחיות את רווקותכם מתוך בחירה ועוצמה. ...
טנטרה כדרך להילינג ובגרות רוחנית
... כאינדיבידואל בעולם. זהו מקום הקומוניקציה, הביטוי והיצירתיות. דרך מרכז זה נחווה ונביע את האמת הפנימית שלנו. נטייה לשליטה, חיקוי וחוסר אוטנטיות תיצור חסימה בצ'אקרה זאת ולרוב גם צוואר תפוס! 'אני מאמין' שנבנה מתוך חיקוי ומאמונות מושאלות שאינן שלנו חוסם אותנו מלהגשים את ה'אני' האמיתי'. דרך צ'אקרה זאת נעשית ...
ספונטאניות
... ויהושוע לזקנים וזקנים לחכמים" וכו'. תהליך זה דורש ציות. משום כך מתאפשרת פחות ספונטאניות וביטוי רגשי אוטנטי. אדם שמורגל להפנים חוקים ונוהגים כמחייבים, מורגל ...
ההעברה והעברה נגדית בפסיכותרפיה אקזיסטנציאליסטית - חלק 2
... וליצור את המרחב בו יישמע סיפורו של הקליינט (Cohn, 1997). על ידי כך שהוא יימנע מכפיית עולמו על הקליינט, הוא יאפשר לו להרגיש מובן ושמקבלים אותו. באופן זה, תיאורו האוטנטי והמפורט את התנסות חייו יוביל אותו לפתוח את ...
1 2 3 4 ...5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על אוטנטיות
לזמן מוגבל!     👈1 ב 150  👈4 ב 400     📞 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: אוטנטיות, איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? דיכאון? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם חרדות ופחדים של ילדים? כעס ועצבים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה ועוד...



הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: אוטנטיות, איך להעביר ביקורת בונה? איך להיות מאושר ושמח? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להתמודד עם גירושין? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשתול מחשבות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לעשות יותר כסף? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לשנות תכונות אופי? איך לנהל את הזמן? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להאמין בעצמך? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך ליצור אהבה? איך להיגמל מהימורים? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך למכור מוצר ללקוחות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לקבל החלטות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לא להישחק בעבודה? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לחנך ילדים? איך לפרש חלומות? איך לשפר את הזיכרון? איך למצוא זוגיות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להצליח בראיון עבודה? איך לחשוב בחשיבה חיובית ועוד...



להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם אפשר לדעת הכל? האם הכל אפשרי? איך להיות מאושר? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש או אין אלוהים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש אמת מוחלטת? האם באמת הכל לטובה? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? אולי אנחנו במטריקס? האם יש הבדל בין חלום למציאות? למה יש רע בעולם? האם לדומם יש תודעה? האם יש משמעות לחיים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? למה לא להתאבד? בשביל מה לחיות? מה המשמעות של החיים? איך נוצר העולם? למה יש רע וסבל בעולם? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? למה העולם קיים? איך להנות בחיים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם המציאות היא טובה או רעה? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש בחירה חופשית? מי ברא את אלוהים? איך נוצר העולם ועוד...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
   



האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא טיפול הוליסטי, מאמן אישי לקשב וריכוז, טיפול נפשי בנושא אוטנטיות - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1563 שניות - עכשיו 20_04_2024 השעה 17:31:32 - wesi4