ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה בודהיזם ✔בודהיזם - השיחה עם אַמְבַּטְּהַה - יוהרה שהפכה לענווה ✔השיחה עם אַמְבַּטְּהַה יוהרה שהפכה לענווה Ambaha Sutta הברהמין פוקהרסטי ...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 בודהיזם - השיחה עם אַמְבַּטְּהַה - יוהרה שהפכה לענווה

השיחה עם אַמְבַּטְּהַה

יוהרה שהפכה לענווה

Ambaha Sutta

הברהמין פוקהרסטי (Pokkharastivatthu)

1.1 כך שמעתי. פעם אחת הבודהה נדד בקוֹסַלַה בלוויית קבוצה גדולה של כחמש מאות נזירים והגיע אל כפר ברהמינים בשם אִיצְ'הָאנַנְקַלַה. שם שהה במעבי הג'ונגל של איצ'האננקלה. באותה העת, הברהמין פּוֹקְּהַרַסָאטִי התגורר באוּקְּהַטְהַה, מקום מאוכלס בצפיפות, עשיר בעשב, עצים, מים ותירס, אשר הוענק לו על ידי פַּסֵנַדִי, מלך קוסלה, כמתנה מלכותית עם סמכות מלכותית [1].

1.2 ופוקהרסאטי שמע את הדברים הבאים: 'הפרוש גוֹטַמַה, בן שבט השַקְיַה, אשר יצא קדימה משבט השקיה... מתגורר במעבה הג'ונגל של איצ'האננקלה. ובנוגע לאדון המכובד הזה נפוצו דיווחים טובים: 'האדון המכובד הזה הינו ארהנט, ראוי להערכה, בודהה ער בשלמות בזכות עצמו, מושלם בידע ובמוסר, הוא שהלך - מעבר, יודע העולמות, הטוב במאמנים את אלו הראויים לאימון, מורה בני האדם והישויות השמימיות, בודהה, טהור מעבר לכל ספק. הוא מגלה את העולם הזה לידיעת אחרים עם כלל הדֶווֹת, המָארוֹת, והבְּרַהְמוֹת שבו, את הדור הזה עם הפרושים והברהמינים, השליטים והאנשים, לאחר שהבין אותו בידיעה ישירה. הוא מלמד את הדהמה הטובה בהתחלה, טובה באמצע, וטובה בסוף, בעלת משמעות ומנוסחת היטב. הוא מציג את החיים הרוחניים המושלמים והטהורים לחלוטין. ואכן, טוב לראות כאלה ארהנטים. '

הצעיר אַמְבַּטְּהַה (Ambahamava)

1.3 באותה עת היה תלמיד לפוקהרסאטי, צעיר בשם אַמְבַּטְּהַה, שהיה תלמיד וודות, בקיא במנטרות, מומחה בשלוש הוודות, פרשן מיומן של חוקים ופולחנות, מומחה בתורת הצלילים והמשמעויות, וחמישית, מסורת שבעל - פה, בעל ידע שלם בפילוסופיה טבעית [2] ובסימניו של אדם דגול [3]. תלמיד שהוסמך והתקבל על ידי מורו בשלוש הוודות באמירה: 'את שאני יודע, אתה יודע ואת שאתה יודע, אני יודע'.

1.4 ופוקהרסאטי אמר לאמבטהה: "אמבטהה, בני, הפרוש גוטמה... שוהה בג'ונגל של איצ'האננקלה. ודיווחים טובים נפוצו ביחס לאותו אדון מכובד... כעת, לך לראות את הפרוש גוטמה וברר האם הדיווחים האלה נכונים או לא והאם המכובד גוטמה הוא כפי שמספרים או לא. כך נעמיד את המכובד גוטמה למבחן. "

1.5 "אדוני, כיצד אוכל לברר אם דיווחים אלו נכונים, או האם הפרוש גוטמה הוא כפי שמספרים או לא? "

"על פי מסורת המנטרות שלנו, אמבטהה, בפני האדם הדגול, אשר ניחן בשלושים ושניים הסימנים של אדם דגול, פתוחות רק שתי דרכים. אם הוא חי חיי - בית, הוא יהפוך לשליט, מלך מניע גלגל, צדיק והוגן בחוקיו [4], אדון ארבעת קצוות עולם, אשר מכונן את ביטחון ממלכתו, ובעל שבעת האוצרות [5]: אוצר - הגלגל, אוצר - הפיל, אוצר - הסוס, אוצר - אבן - החן, אוצר - האישה, אוצר - בעל - הבית, והאוצר השביעי - אוצר - היועץ. יש לו למעלה מאלף בנים וכולם גיבורים, בעלי שיעור קומה של גיבורים, כובשי צבא האוייב. הוא חי על פי החוק, לאחר שכבש ללא מקל או חרב את האדמה הזו מוקפת הים. אך אם יבחר לעזוב את חיי - הבית לטובת חיי חסר - בית, אז הוא יהפוך לארהנט, בודהה ער בשלמות, זה אשר מסיר את המעטה מעיני העולם [6]. אמבטהה, אני הוא מעביר המנטרות ואתה הוא המקבל. "

1.6 "טוב מאוד, אדוני", אמר אמבטהה למשמע דבריו של פוקהרסאטי, ולאחר מכן קם, חלף על פני פוקהרסאטי מצידו הימני, נכנס אל מרכבתו הרתומה לסוסה בלוויית חבורה של צעירים ויצא לעבר הג'ונגל של איצ'אננקאלה. הוא רכב עד למקום בו המרכבה יכלה לעבור ומשם המשיך לצעוד ברגל.

1.7 באותו זמן, קבוצה גדולה של נזירים צעדו הלוך ושוב באוויר הפתוח. אמבטהה ניגש אליהם ואמר: "היכן גוטמה המכובד נמצא כעת? אנו מעוניינים לראותו. "

1.8 והנזירים חשבו: 'זהו אמבטהה, נער ממשפחה טובה ותלמידו של הברהמין הנכבד פוקהרסאטי. הבודהה לא יתנגד לשוחח עם אדם צעיר שכזה'. והנזירים אמרו לאמבטהה: "הוא נמצא היכן שהדלת סגורה. עלה לשם בשקט, לך לאט אל המרפסת, כחכח בגרונך, והקש על הדלת. הבודהה יפתח לך את הדלת. "

1.9 אמבטהה עלה אל המקום, הלך אל המרפסת, כחכח בגרונו ונקש בדלת. הבודהה פתח את הדלת ואמבטהה נכנס פנימה. הצעירים נכנסו, החליפו דברי נימוס עם הבודהה וישבו במקום ראוי. אך אמבטהה צעד הלוך ושוב בזמן שהבודהה ישב ולאחר שהשמיע כמה דברי נימוס מעורפלים, נעמד לדבר מול מושבו של הבודהה.

1.10 והבודהה אמר אז לאמבטהה: "ובכן אמבטהה, האם היית מתנהג כך אם היית מדבר עם ברהמינים מכובדים ומלומדים, מורים של מורים, כפי שאתה מדבר איתי, הולך ועומד בעוד אני יושב, ומשמיע דברי נימוס מעורפלים? "

"לא, גוטמה המכובד. על ברהמין לצעוד בזמן שברהמין צועד, לעמוד בזמן שברהמין עומד, לשבת בזמן שברהמין יושב, ולשכב לצידו של ברהמין בזמן שהוא שוכב. אך כאשר מדובר בפרושים קטנים ומגולחים, פיסות שחורות ומגעילות מכף רגלו של בְּרַהְמָא, איתם מתאים לדבר בדיוק כפי שאני מדבר עם המכובד גוטמה. "

1.11 "אך אמבטהה, באת לכאן בכוונה לחפש משהו, יהא הדבר אשר אתה מחפש, עליך להקשיב בתשומת לב כדי לשמוע אותו. אמבטהה, עדיין לא השלמת את אימוניך. יהירותך כמי שכבר השלים את אימוניו נובעת רק מחוסר ניסיון. "

1.12 אבל אמבטהה היה כעוס ובלתי מרוצה מכך שכונה 'בלתי - מאומן', ופנה אל הבודהה בקללות ועלבונות. אמבטהה חשב: 'לפרוש גוטמה יש עוינות כלפי' ואמר: "המכובד גוטמה, בני שבט השַקְיַה הינם פראים, גסים בדיבורם, פוגעים ואלימים. הם ממוצא בזוי, ומאחר והם בזויים, הם אינם מכבדים, יראים, מעריכים, מעריצים וחולקים כבוד לברהמינים. בהקשר זה, אין זה ראוי שהם אינם... חולקים כבוד לברהמינים. " זו היתה הפעם הראשונה בה האשים אמבטה את בני השקיה שהם בזויים.

1.13 "אך אמבטהה, מה עשו לך בני השקיה? "

"המכובד גוטמה, פעם הלכתי אל קַפִּילַווָטְּהוּ בעניין שליחות מסויימת מטעם מורי, הברהמין פוקהרסאטי, והגעתי אל אולם הדיונים של בני השקיה. באותה עת, בני שַקְיַה רבים ישבו על כסאות גבוהים באולם הדיונים שלהם, נעצו את אצבעותיהם זה בזה, צחקו ושיחקו יחד, ונדמה היה לי כאילו הם לועגים לי, ואיש מהם לא הציע לי מקום ישיבה. בהקשר זה, אין זה ראוי שהם אינם... חולקים כבוד לברהמינים. " זו היתה הפעם השניה בה האשים אמבטהה את בני השקיה שהם בזויים.

1.14 "אך אמבטהה, אפילו השְלַיו, אותה ציפור קטנה, יכולה לדבר כרצונה כאשר היא בקן שלה. קפילווטהו היא ביתם של בני השקיה, אמבטהה. לא ראוי לגנותם בשל דבר כה פעוט. "

"המכובד גוטמה, ישנם ארבעה מעמדות [7]: הלוחמים, הברהמינים, הסוחרים ובעלי המלאכה. מארבעה מעמדות אלה, שלושה - הלוחמים, הסוחרים ובעלי המלאכה - כפופים לחלוטין לברהמינים. בהקשר זה, אין זה ראוי שהם לא יחלקו כבוד לברהמינים. " זו היתה הפעם השלישית שאמבטהה האשים את בני השקיה שהם בזויים.

1.15 אז חשב הבודהה: 'איש צעיר זה מגזים בגידופיו את בני השקיה. אולי אשאל אותו לאיזה שבט הוא שייך? ' ואמר: "אמבטהה, מהו השבט שלך? "

"אני משבט הקַנְהָאיַה, המכובד גוטמה. "

"אמבטהה, בימים עברו, על פי אלו שזוכרים את שושלת האבות, בני השקיה היו האדונים, ואתם צאצאים של נערה משרתת בת השקיה. בני השקיה רואים את המלך אוֹקָּאקַה כאב הקדמון שלהם. פעם אחת, המלך אוקאקה, שהוקיר ואהב את אשתו המלכה, רצה להעביר לבנה את הממלכה, והדיח מהמלוכה את אחיו הגדולים - אוֹקָּאמוּקְהַה, קַרַנְדוּ, הַטְּהִינִיַה וסִינִיפּוּרַה. ובהיותם מודחים, מצאו להם בית לצד הרי ההימאליה בקרבת בריכת לוטוסים, היכן שהיה מטע גדול של עצי טיק [8]. על מנת לא לזהם את שושלתם הם התגוררו יחד עם אחיותיהם. המלך אוקאקה שאל את שריו ויועציו: 'היכן גרים הנסיכים כעת? ' והם סיפרו לו. מששמע זאת קרא המלך בהתרגשות: 'נסיכים אלה חזקים כמו עץ טיק, הם בני שקיה אמיתיים! ' וכך קיבלו בני השקיה את שמם הידוע. המלך הוא אביהם של בני השקיה.

1.16 למלך אוקאקה, היתה נערה משרתת בשם דִיסָא, שילדה תינוק שחור עור. עם הוולדו היצור השחור קרא: 'נקי אותי במים אמא! רחצי אותי באמבט, אמא! הוציאי אותי מן הזוהמה הזו ואגמול לך! ' כך, אמבטהה, כפי שאנשים בימינו משתמשים במונח 'שדון' כמילת גידוף, אז השתמשו במילה 'שחור' [9]. ואנשים אמרו: 'מיד עם הוולדו הוא החל לדבר. הוא נולד שחור, הוא שדון! ' כך בימים עברו... בני השקיה היו האדונים, ואתה מוצאך מנערה משרתת של בני השקיה. "

1.17 כאשר שמעו דברים אלה, אמרו הצעירים: "המכובד גוטמה, אל נא תשפיל את אמבטהה יתר על המידה בדברים אלה על היותו נצר לנערה משרתת. אמבטהה זכה ללידה טובה, למשפחה טובה, הוא מלומד מאוד, רהוט בדיבורו, איש ספר ומסוגל להתמודד היטב בדיון זה עם המכובד גוטמה! "

1.18 והבודהה אמר אז לצעירים: "אם אתם רואים את אמבטהה כמי שלא זכה ללידה טובה, לא זכה למשפחה טובה, אינו מלומד, אינו רהוט בדיבורו, אינו איש ספר, אינו מסוגל להתמודד בדיון זה עם הפרוש גוטמה, אזי השקיטו את אמבטהה ואתם נהלו את הדיון איתי. אבל אם אתם חושבים שהוא... מסוגל להתמודד בעצמו, אז היו שקטים והניחו לו לדבר איתי. "

1.19 "אמבטהה זכה ללידה טובה, המכובד גוטמה... נהיה שקטים והוא ימשיך. "

1.20 והבודהה אמר אז לאמבטהה: "אמבטהה יש לי שאלה יסודית אליך, אשר לא תאהב להשיב עליה. אם לא תשיב, או תימנע מהסוגיה, אם תשמור על שתיקה או תלך לדרכך, ראשך יתפצל לשבעה חלקים [10]. מה דעתך אמבטהה? האם שמעת מברהמינים זקנים ומכובדים, מורים של מורים, מהיכן באו בני הקנהאיה או מי היה אביהם? " לשמע השאלה אמבטהה שתק.

הבודהה שאל בפעם השניה. שוב שתק אמבטהה והבודהה אמר: "ענה לי כעת, אמבטהה, אין זה הזמן לשמור על שתיקה. אמבטהה, מי שאינו משיב על שאלה יסודית ששואל אותו הטַטְהָאגַטַה בפעם השלישית, ראשו מתפצל לשבעה חלקים. "

1.21 באותו רגע השד וַאגִ'ירַפָּאנִי [11], אשר החזיק מוט ברזל ענק, בוער, לוהט וזוהר, גבוה בשמיים מעל ראשו של אמבטהה, חשב לעצמו: 'אם האיש הצעיר הזה, אמבטהה, לא יענה לשאלה הוגנת שנשאל בפעם השלישית על ידי הבודהה המכובד, אפצל את ראשו לשבעה חלקים! ' הבודהה ראה את ואג'ירפאני, וכך גם אמבטהה. בראותו זאת, נבהל אמבטהה ובטחונו התערער, שערותיו סמרו, והוא חיפש הגנה, מחסה ובטחון אצל הבודהה. הוא התכווץ קרוב לבודהה, ואמר: "מה אמר המכובד גוטמה? יואיל נא המכובד גוטמה לחזור על מה שאמר! "

"מה דעתך אמבטהה, האם שמעת מי היה אביהם הקדמון של בני הקנהאיה? "

"כן, שמעתי על כך בדיוק כפי שסיפר המכובד גוטמה, משם באו בני הקנהאיה, זה היה אביהם. "

1.22 כששמעו זאת הצעירים, הם השמיעו קול מחאה ברעש גדול: "אז אמבטהה לא זכה ללידה טובה, אין הוא ממשפחה טובה, נצר לנערה משרתת מבני השקיה, ובני השקיה הם שליטיו של אמבטהה! זילזלנו בפרוש גוטמה, כי חשבנו שאינו דובר אמת! "

1.23 והבודהה חשב: 'הצעירים הללו מגזימים בהשפילם את אמבטהה על היותו נצר לנערה משרתת. עלי לסייע לו להחלץ'. והבודהה אמר אז לצעירים: "אל תזלזלו יתר על המידה באמבטהה על היותו נצר לנערה משרתת. קַנְהַה היה חכם רב עוצמה [12]. הוא הלך אל הארץ הדרומית [13], למד מנטרות מהברהמינים שם, ולאחר מכן הלך אל המלך אוקאקה וביקש את ידה של ביתו מַדַּרוּפִּי. המלך אוקאקה כעס וזעם, ואז קרא: 'הבחור הזה, בנה של נערה משרתת, רוצה את בתי! ' ודרך חץ בקשתו. אך הוא לא היה מסוגל לירות את החץ וגם לא לשחרר אותו [14]. השרים והיועצים הגיעו אל החכם קנהה ואמרו לו: 'רחם על המלך, אדון מכובד, רחם על המלך! '

'למלך לא יקרה דבר, אך אם יירה את החץ מטה, האדמה תרעד על לקצוות ממלכתו! '

'אדון מכובד, רחם על המלך, רחם על הארץ! '

'למלך ולארץ לא יקרה דבר, אבל אם יירה את החץ מעלה, הברהמא יעצור את הגשם לכל ארצו למשך שבע שנים. [15]

'אדון מכובד, רחם על המלך ועל הארץ, והלוואי והברהמא ייתן לגשם לרדת! '

'למלך ולארץ לא יקרה דבר, והברהמא ייתן לגשם לרדת, אבל אם המלך יכוון את החץ אל נסיך הכתר, הנסיך יהיה מוגן לחלוטין. '

אז קראו השרים: 'שהמלך אוקאקה יפנה את החץ אל נסיך הכתר, הנסיך יהיה מוגן לחלוטין! '

כך עשה המלך, והנסיך יצא ללא פגע. ואז המלך אוקאקה, שהיה מבוהל וחרד מפני עונש שמיימי [16], נתן את בתו מדרופי. כך, אנשים צעירים, אל תזלזלו באמבטהה על היותו נצר לנערה משרתת. קנהה היה חכם רב עוצמה. "

1.24 והבודהה המשיך: "אמבטהה, מה דעתך, נניח שצעיר ממעמד הלוחמים היה נושא נערה ממעמד הברהמינים, והיה נולד להם בן. האם בנם של הצעיר ממעמד הלוחמים ושל הנערה ממעמד הברהמינים היה מקבל מקום לשבת ומים לשתות מבני מעמד הברהמינים? "

"כן, המכובד גוטמה. "

"האם היו מתירים לו לאכול בטקסי אבל, בטקסי מנחת אורז, בהקרבת קרבנות או כאורח? "

"כן, המכובד גוטמה. "

"האם היו מלמדים אותו מנטרות או לא? "

"כן, המכובד גוטמה. "

"האם היו שומרים על נשותיהם מכוסות או בלתי מכוסות? "

"בלתי מכוסות, המכובד גוטמה. "

"אך האם בני מעמד הלוחמים היו מזליפים עליו מים קדושים של טקס הלוחמים? "

"לא, המכובד גוטמה. "

"מדוע לא? "

"זאת, המכובד גוטמה, מפני שהוא לא זכה ללידה טובה מצד אמו. "

עליונותם של הקְהַטִיַיה (Khattiyasehabhva)

1.25 "אמבטהה, מה דעתך, נניח שצעיר ממעמד הברהמינים היה נושא נערה ממעמד הלוחמים, והיה נולד להם בן. האם בנם של הצעיר ממעמד הברהמינים ושל הנערה ממעמד הלוחמים היה מקבל מקום לשבת ומים לשתות מבני מעמד הברהמינים? "... (כמו בפסקה 1.24)

"אך האם בני מעמד הלוחמים היו מזליפים עליו מים קדושים של טקס הלוחמים? "

"לא, המכובד גוטמה. "

"מדוע לא? "

"זאת, המכובד גוטמה, מפני שהוא לא זכה ללידה טובה מצד אביו. "

1.26 "ובכן, אמבטהה, בני מעמד הלוחמים, על פי המקרה בו גבר נושא אישה או אישה נושאת גבר, הם נעלים על הברהמינים. מה דעתך אמבטהה? קח לדוגמא מקרה של ברהמין אשר מסיבה כלשהי גולח שיער ראשו בידי הברהמינים, נענש על ידי שק של אפר והורחק מן הארץ או מן העיר. האם הוא היה מקבל מקום לשבת ומים לשתות מן הברהמינים? "

"לא המכובד גוטמה. "

"האם היו מתירים לו לאכול... כאורח? "

"לא, המכובד גוטמה. "

"האם היו מלמדים אותו מנטרות או לא? "

"לא, המכובד גוטמה. "

"האם היו שומרים על נשותיהם מכוסות או בלתי מכוסות? "

"מכוסות, המכובד גוטמה. "

1.27 "אמבטהה, מה דעתך, קח לדוגמא מקרה של לוחם אשר... גולח שער ראשו בידי הלוחמים... והורחק מן הארץ או מן העיר. האם הוא היה מקבל מקום לשבת ומים לשתות מן הברהמינים? "

"כן, המכובד גוטמה. "... (כמו ב 1.24)

"האם היו שומרים על נשותיהם מכוסות או בלתי מכוסות? "

"בלתי מכוסות, המכובד גוטמה. "

"אבל לוחם זה הגיע כבר אל שיא ההשפלה... הורחק מן הארץ או מן העיר. כך, שלוחם שסבל מההשפלה הגדולה ביותר הוא עדיין נעלה בעוד שהברהמין נחות. "

1.28 "אמבטהה, האל סַנַנְקוּמָארַה שר את המזמור הזה:

'הלוחם הטוב ביותר

בין אלה שמעריכים את השבט

הוא זה שיש לו ידע ומוסר

הוא הטוב מבין הישויות ובני האדם. '

הדברים במזמור זה הושרו נכונה ולא בלתי נכונה, נאמרו נכונה ולא בלתי נכונה, הם בעלי תועלת, לא חסרי תועלת. אמבטהה, גם אני אומר זאת:

'הלוחם הטוב ביותר

בין אלה שמעריכים את השבט

הוא זה שיש לו ידע ומוסר

הוא הטוב מבין הישויות ובני האדם. '

על ידע ומוסר (Vijjcaraakath)

2.1 "אך המכובד גוטמה, מהו אותו מוסר, מהו אותו ידע? "

"אמבטהה, לא ניתן לבסס מוניטין על לידה והשתייכות לשבט לשם השגת ידע ומוסר נעלים. כך גם ביחס ליוהרה שבאמירה: 'אתה ראוי לי, אתה אינך ראוי לי'. מפני שבכל פעם שיש נתינה, לקיחה, או נתינה ולקיחה בנישואין, יש את הדיבור הזה ואת היוהרה... אך אלו המשועבדים לדברים מעין אלו רחוקים מהשגת הידע והמוסר, אשר מושגים על ידי זניחת כל הדברים האלו! "

2.2 "אך המכובד גוטמה, מהו אותו מוסר, מהו אותו ידע? "

"אמבטהה, טַטְהָאגַטַה מופיע בעולם, ארהנט, ראוי להערכה, בודהה ער בשלמות בזכות עצמו, מושלם בידע ובמוסר, הוא שהלך - מעבר, יודע העולמות, הטוב במאמנים את אלו הראויים לאימון, מורה בני האדם והישויות השמימיות, בודהה, טהור מעבר לכל ספק. הוא מגלה את העולם הזה לידיעת אחרים עם כלל הדֶווֹת, המָארוֹת, והבְּרַהְמוֹת שבו, את הדור הזה עם הפרושים והברהמינים, השליטים והאנשים, לאחר שהבין אותו בידיעה ישירה. הוא מלמד את הדהמה הטובה בהתחלה, טובה באמצע, וטובה בסוף, בעלת משמעות ומנוסחת היטב. הוא מציג את החיים הרוחניים המושלמים והטהורים לחלוטין [17].

חניך יוצא קדימה אל חיי חסר - בית ומתרגל מוסריות... (סוטה 2, פסקאות 41-63) כך הוא מפתח את המוסר במלואו. הוא שומר על דלתות החושים... (סוטה 2, פסקאות 64-74). הוא משיג את ארבעת הג'האנות... (סוטה 2, פסקאות 75-82) כך הוא מפתח את התודעה במלואה. הוא משיג תובנות שונות... (סוטה 2, פסקאות 83-96) ומגשים את חידלון התחלואים... (סוטה 2, פסקה 97) כך הוא מפתח את החוכמה במלואה. ומעבר לזה אין עוד התפתחות של ידע או מוסר נעלים יותר או מושלמים יותר.

ארבע הדרכים לכישלון (Catuapyamukha)

2.3 אך, אמבטהה, בדרך אל ההישג הזה שאין דומה לו, של ידע ומוסר ישנן ארבע דרכים להיכשל [18]. מהן?

במקרה הראשון, פרוש או ברהמין שלא הגיע [19] עדיין אל ההישג הנעלה הזה, נוטל את מקלו [20] ויוצא אל מעמקי היער בחושבו: 'אתקיים ממה שיפול מהעצים'. אך באופן זה הוא רק הופך לזה שמשרת את מי שכבר השיג. זוהי הדרך הראשונה להכשל.

שוב, פרוש או ברהמין... משאינו יכול להתקיים ממה שנופל מהעצים, נוטל את הסל, בחושבו: 'אתקיים מגבעולים ושורשים'... זוהי הדרך השניה להכשל.

שוב, פרוש או ברהמין, משאינו יכול להתקיים מגבעולים ושורשים, מכין מקום לאש ומבעיר מדורה בפאתי כפר או עיירה ויושב להשגיח על האש [21]... זוהי הדרך השלישית להכשל.

שוב, פרוש או ברהמין, משאינו יכול להשגיח על האש, בונה בית עם ארבע דלתות ליד צומת, בחושבו: 'כל פרוש או ברהמין שיגיע מאחד מארבעת הכיוונים, אכבד אותו כמיטב כוחותי ויכולתי'. אך בדרך זו הוא רק הופך למשרתו של זה שהשיג את הידע והמוסר הנעלים. זוהי הדרך הרביעית להכשל.

2.4 מה דעתך, אבמטהה? האם אתה והמורה שלך חיים על פי הידע והמוסר הנעלים האלו? "

"בהחלט לא, המכובד גוטמה! מהם המורה שלי ואני בהשוואה לזה? אנו רחוקים מזה! "

"אם כך, אמבטהה, האם אתה והמורה שלך, מאחר ואינכם מסוגלים להשיג זאת... הולכים עם מקלות ההליכה שלכם אל מעבה היער, בכוונה להתקיים ממה שיפול מהעצים? "

"בהחלט לא, המכובד גוטמה. "

"ובכן, אמבטהה, האם אתה והמורה שלך, היות ואינכם יכולים להשיג זאת... להתקיים מגבעולים ושורשים... לשבת ולהשגיח על האש... לבנות בית... ? "

"בהחלט לא, המכובד גוטמה. "

2.5 "אם כך, אמבטהה, לא רק שאתה והמורה שלך אינכם מסוגלים להשיג את הידע והמוסר הנעלים הללו, אלא גם ארבע הדרכים לכישלון הן מעבר להשגתכם. ועדיין, אתה והמורה שלך הברהמין פוקהרסאטי אומרים את המילים האלו: 'פרושים קטנים ומגולחים, בזויים, פיסות שחורות ומגעילות מכף רגלו של בְּרַהְמָא, איזו שיחה יכולה להיות להם עם ברהמינים המלומדים בשלוש הוודות? ' - בעוד שאינך יכול לשאת במטלותיו של זה שנכשל. ראה, אמבטהה, כיצד איכזב אותך המורה שלך.

הקשר עם הקדמונים (Pubbakaisibhvnuyoga)

2.6 אמבטהה, הברהמין פוקהרסאטי חי תודות לחסדו של פסנדי מלך קוסלה. למרות זאת המלך אינו מרשה לו לפגוש אותו פנים אל פנים. כאשר הוא נפגש עם המלך, מפריד ביניהם וילון. מדוע המלך אינו פוגש פנים אל פנים את זה שהוא מעניק לו מקור הכנסה נאות וחסר אשמה? ראה כיצד אכזב אותך המורה שלך!

2.7 מה דעתך אמבטהה? נניח שהמלך פסנדי היה יושב על צווארו של פיל או על גבו של סוס, או שהיה עומד על משטח הכרכרה, ומשוחח עם שריו ונסיכיו בעניין כלשהו. ונניח שהיה זז הצידה ועובד כלשהו או משרתו של עובד זה היה נעמד במקומו. ובעודו עומד שם היה אומר: 'אלו הם דברי פסנדי מלך קוסלה! ' האם היה אומר את דברי המלך, כאילו הוא שווה למלך? "

"בהחלט לא, המכובד גוטמה. "

2.8 "אם כך, אמבטהה, כך הדבר. אלו שהיו, כדבריך, הברהמינים הקדושים הראשונים, היוצרים והדרשנים של המנטרות, שמזמוריהם העתיקים מושרים, מדוקלמים ומשוננים על ידי הברהמינים של ימינו - אַטְהַקַה, ווָאמַקָה, ווָאמַדֵוָוה, ווֵסָאמִיטָה, יַמַטַגִי, אַנְגִירַסָה, בְּהָארַדְוָואגַ'ה, ווָאסֵטְהָא, קַסַפָה וְבְּהַגוּ [22] - אשר המנטרות שלהם הועברו אליך ואל המורה שלך: ועדיין אינך הופך על ידי כך לקדוש או למי שמתרגל בדרכו של הקדוש - דבר כזה הינו בלתי אפשרי.

2.9 מה דעתך, אמבטהה? מה שמעת מפי ברהמינים מכובדים, מבוגרים, מורים של מורים? אותם קדושים ראשונים... אטהקה,... בהגו - האם עינגו את עצמם ברחצה, בבשמים, בגזירת שער ראשם וזקנם, בעטירת מחרוזות וזרים, בלבישת בגדים לבנים, בהתענגות בתענוגות חמשת החושים והיו מכורים להם, כפי שאתה והמורה שלך נוהגים כעת? "

"לא, המכובד גוטמה. "

2.10 "או האם אכלו אורז איכותי ומיוחד שהוסרו ממנו הפיסות השחורות, יחד עם מגוון מרקים וקארי, כפי שאתה והמורה שלך נוהגים כעת? "

"לא, המכובד גוטמה. "

"או האם הם שעשעו את עצמם בנשים לבושות בשמלות ותכשיטים, כפי שאתה והמורה שלך נוהגים כעת? "

"לא, המכובד גוטמה. "

"או האם הם נסעו להם בכרכרות רתומות לסוסות בעלות זנבות מקושטים, מדורבנות בעזרת מקלות דירבון ארוכים? "

"לא, המכובד גוטמה. "

"או האם שיכנו עצמם בערים מבוצרות עם גדרות וחומות, מוגנות בידי גברים בעלי חרבות ארוכות...? "

"לא, המכובד גוטמה. "

"אם כך, אמבטהה, לא אתה ולא המורה שלך קדושים או מתרגלים בדרכם של הקדושים. וכעת, בנוגע לספקותיך ומבוכתך ביחס אלי, נבהיר אותם על ידי כך שאתה תשאל אותי, ועל ידי כך שאני אשיב לשאלותיך. "

32 הסימנים של אדם דגול (Dvelakkhadassana)

2.11 "אז ירד הבודהה ממקום מושבו, והחל לצעוד הלוך ושוב, ואמבטהה עשה כמותו. ובעודו צועד לצד הבודהה, חיפש אמבטהה על גופו של הבודהה את שלושים ושניים הסימנים של אדם דגול. הוא מצא את כולם פרט לשניים. הוא היה בספק ומבוכה ביחס לאותם שני סימנים: הוא לא היה מסוגל להחליט או להיות בטוח בנוגע לאיבר המין המכוסה וללשון הגדולה. "

2.12 הבודהה, שהיה ער לספקותיו, הפעיל את כוחותיו העל - טבעיים כדי שאמבטהה יוכל לראות את איבר המין המכוסה שלו, ואז הוציא את לשונו וליקק את שתי אוזניים ושני נחיריו ואחר כך כיסה עם לשונו את כל מצחו. ואמבטהה חשב: 'הפרוש גוטמה ניחן בכל שלושים ושניים הסימנים של אדם דגול, בשלמות ללא אף סימן חסר'.

אז אמר אמבטהה לבודהה: "המכובד גוטמה, האם אוכל ללכת כעת? אני עסוק ויש לי מטלות רבות. "

"אמבטהה, עשה כעת את שאתה מוצא לנכון. " ואמבטהה חזר למרכבתו הרתומה לסוסות ויצא לדרכו.

הדיווח לפוקהרסאטי אודות הבודהה (Pokkharastibuddhpasakamana)

2.13 באותה עת הברהמין פוקהרסאטי יצא החוצה לשבת בגנו עם מספר גדול של ברהמינים, והמתין במיוחד לאמבטהה אשר בזמן זה הגיע אל הפארק. הוא רכב על מרכבתו עד למקום בו המרכבה לא יכלה לעבור ומשם המשיך לצעוד ברגל למקום בו נמצא פוקהרסאטי, ברך אותו בכבוד וישב במקום ראוי ופוקהרסאטי אמר:

2.14 "ובכן, בחור יקר, האם פגשת את הפרוש גוטמה? "

"כן אדוני. "

"והאם היה הפרוש גוטמה כפי שמספרים ולא אחרת? והאם הוא בעל אופי כזה ולא אחר? "

"אדוני, הוא אכן כפי שמספרים ובעל אופי כזה ולא אחר. הוא בעל שלושים ושניים הסימנים של אדם דגול, כולם בשלמות, מבלי שאף אחד יחסר. "

"אבל האם התנהלה שיחה כלשהי בינך לבין הפרוש גוטמה? "

"כן אדוני. "

"ועל מה היתה השיחה הזאת? "

ואמבטהה סיפר לפוקהרסאטי כל מה שנאמר בינו לבודהה.

2.15 אז פוקהרסאטי קרא: "ובכן, אתה ממש מלומד קטן, ממש גאון, ממש מומחה גדול בשלוש הוודות! כל מי שמתנהג בצורה כזאת צפוי במותו, עם התפרקות גופו, להגיע לתהום, לדרך הרעה, להרס, לגיהנום! העתרת עלבונות במכובד גוטמה, וכתוצאה מכך הוא העלה עוד ועוד דברים כנגדנו! אתה ממש מלומד קטן... ! "

הוא היה כה כועס וזועם עד שהפיל את אמבטהה בבעיטה ורצה לצאת מייד לפגוש את הבודהה.

2.16 אך הברהמינים אמרו: "מאוחר מדי אדוני לצאת לפגוש את הפרוש גוטמה היום. עדיף שהמכובד פוקהרסאטי יצא לפגוש אותו מחר. "

מאוחר יותר, לאחר שאכל בביתו מזון משובח קשה ורך, פוקהרסאטי יצא לדרך לאור לפידים מאוּקַּטְּהַה אל הג'ונגל של איצ'האננקלה. הוא נסע במרכבתו עד למקום בו המרכבה לא היתה יכולה לעבור ומשם המשיך לצעוד ברגל למקום בו היה הבודהה. לאחר שהחליף דברי נימוס עם הבודהה, התיישב במקום ראוי ואמר:

2.17 "המכובד גוטמה, האם לא בא לראותך תלמידנו אמבטהה? "

"הוא בא, ברהמין. "

"והאם התנהלה שיחה כלשהי ביניכם? "

"אכן כך. "

"ועל מה היתה השיחה? "

והבודהה סיפר לפוקהרסאטי את כל שנאמר בינו ובין אמבטהה. ופוקהרסאטי אמר לבודהה: "המכובד גוטמה, אמבטהה הוא צעיר טיפש. אנא מהמכובד גוטמה שימחל לו. "

"ברהמין, הלוואי ואמבטהה יהיה מאושר. "

2.18 -2.19 אז חיפש פוקהרסאטי על גופו של הבודהה את שלושים ושניים הסימנים של אדם דגול והצליח לראות את כולם פרט לשניים: איבר המין המכוסה והלשון הגדולה, אבל הבודהה הניח את דעתו לגבי שני אלה (כמו ב 11-12).

ופוקהרסאטי אמר לבודהה: "אנא מהמכובד גוטמה שיקבל ממני היום ארוחה יחד עם קהילת הנזירים שלו! " והבודהה הסכים בשתיקה.

2.20 בראותו את הסכמת הבודהה, אמר לו פוקהרסאטי: "לכשיגיע הזמן, המכובד גוטמה, הארוחה תהיה מוכנה. " והבודהה, לאחר שהתלבש מוקדם בבוקר ולקח את גלימתו וקערתו [23], הלך עם קהילת הנזירים אל מעונו של פוקהרסאטי וישב במושב מוכן. ופוקהרסאטי הגיש לבודהה במו ידיו מבחר של מזון קשה ורך, והצעירים שרתו את הנזירים. כאשר הסיר הבודהה את ידו מן הקערה, פוקהרסאטי התיישב לצידו על שרפרף נמוך.

2.21 בעת שפוקהרסאטי ישב שם, נשא הבודהה דרשה מדורגת על נדיבות, על מוסריות ועל גן - עדן, בהציגו את הסכנה, הביזוי והשחיתות שבתאוות החושים ואת התועלת שבפרישות. כאשר הבודהה ידע שתודעתו של פוקהרסאטי מוכנה, נכונה, חופשיה ממכשולים, שמחה ושלווה, אז נשא דרשה קצרה על הדהמה: על הסבל, על המקור, על הקץ ועל הדרך. ובדיוק כפי שבד נקי ממנו הוסרו כל הכתמים, סופג את הצבע בצורה מושלמת, כך בברהמין פוקהרסאטי, ביושבו שם, הופיעה עין הדהמה, הטהורה וחסרת הדופי והוא ידע: 'כל דבר שנוצר, נתון לחידלון. ' [24]

פוקהרסאטי הופך לחסיד (Pokkharastiupsakattapaivedan)

2.22 ופוקהרסאטי, לאחר שראה, השיג, חווה וחדר את הדהמה, שהעפיל מעבר לכל ספק, התעלה מעל חוסר הוודאות, ורכש בטחון מלא בתורתו של המורה מבלי להסתמך על אחרים, אמר: " מצויין, אדוני, מצויין! זה בדיוק כמו ליישר את מה שהפוך, או לחשוף את מה שמוסתר, או להראות את הדרך הנכונה למי שאבד, או להביא מנורה אל מקום חשוך כך שבעלי ראיה יוכלו לראות עצמים, באותו אופן, המכובד הציג את הדהמה בדרכים רבות. אני יחד עם בני, אשתי, שרי ויועצי שמים את מבטחנו בבודהה, בדהמה, ובסנגהה [25]. יקבל נא אותי גוטמה המכובד כחסיד מעתה ועד סוף חיי! ובכל פעם שהמכובד גוטמה יבקר משפחות אחרות של תלמידים בעלי - בית באוקטהה, הלוואי ויבקר גם את משפחתו של פוקהרסאטי. כל נער ונערה שיהיו שם, יכבדו את המכובד גוטמה ויקומו לכבודו, יציעו לו מקום ישיבה ומים לשתייה וישמחו בליבם, והדבר יהיה לרווחתם ולאושרם לזמן רב. "

"יפה אמרת, ברהמין. "

[1] ביטוי החוזר במקומות שונים בכתבים (DN 4.1, 5.1, MN 95.1) רייס דיוויס מתרגם זאת 'חלקה מלכותית... כמתנה מלכותית (rjadya), עם סמכות עליה כאילו הוא היה המלך'. brahmadeyya: 'מתנה נעלה', כזו שאין אפשרות לבטל.

[2] ביטוי לתיאור ברהמין מלומד.

[3] להרחבה בנושא הסימנים האלו (מסורת טרום - בודהיסטית), ראה סוטה 30 בקובץ הסוטות הארוכות.

[4] ראה סוטה 17 בקובץ הסוטות הארוכות.

[5] ראה סוטה 17 בקובץ הסוטות הארוכות.

[6] Loke vivattacchado: ביטוי מסובך. בהתאם לפרשנות, וולש תרגם אותו כ'מעטה', 'מסווה' או 'כיסוי' של הבורות.

[7] החלוקה הזו לארבע קבוצות מציגה את השלב המוקדם של מערכת הקסטות שהייתה נהוגה בהודו. בזמנו של הבודהה ובשטח הולדתו, הקְהַטִּיַיה (Khattiya, 'לוחמים אצילים' או 'שליטים'), שעליהם הוא נמנה, עדיין היוו את הקסטה הראשונה, והברהמינים את השניה, למרות שהברהמינים כבר ביססו את עצמם כקסטה המובילה מערבה משם, ונלחמו על המעמד גם כאן. הבודהה עצמו התייחס לעיתים קרובות לארבע קבוצות אחרות: שליטים, ברהמינים, בעלי - בית, ופרושים.

[8] Skasaa: המילה ska יכול להתפרש גם כעשב, אך כאן משמעותה 'טיק', סוג של עץ חזק המשמש לבנייה.

[9] שדון: pisca, שחור: Kaha.

[10] איום טרום בודהיסטי מעניין שאף פעם לא מתממש.

[11] yakkha: שד מפנתיאון האמונות ההודי הטרום בודהיסטי. השד הזה מזוהה על ידי הפרשנות עם אינדרה, והוא מוכן (כמו ב - MN 35.14) לבצע את האיום מילולית. כך שאחד מהאלים הקדומים נראה תומך באמונה הבודהיסטית 'החדשה'. בטקסטים מאוחרים של מהאיאנה נמצא בודהיסטווה בשם זהה.

[12] Isi: יתכן שאפשר לזהות אותו עם קרישנה (סנסקריט ka לעומת פאלי kaha).

[13] Dakkhia janapada.

[14] על פי הפרשנות זה היה נקרא 'כישוף אמבטהה'.

[15] על פי הפרשנות במציאות הכישוף יכל רק לעצור את הפליטה של החץ.

[16] Brahmadaa: 'עונש קיצוני' (מופיע במובן אחר גם ב - DN 16.6.4)

[17] כאן כמו במקומות שונים בסוטות בקובץ הכתבים הזה, גם בכתבי המקור לעיתים מקצרים ואומרים 'כפי שבסוטת פירות הפרישות'. אך לא ברור תמיד כמה מהסוטה השניה היה אמור להיכלל כאן.

[18] Apya-mukhni: מילולית 'אפשרויות הפסד'. רייס דיוויס מתרגם זאת כ'דליפות'. במובן אחר נמצא גם בסוטה 31 (DN 31.3).

[19] Anabhisambhamno: כמעט מילולית: 'לא מספיק גבוה לזה'.

[20] מוט לנשיאת חפציו.

[21] האש הקדושה, או יתכן שהכוונה בכלל לאַגִּי (Aggi, Agni) אל - האש.

[22] שמות החכמים אשר על פי האמונה בהודו חיברו את הוודות. לפרטים נוספים ראה גם סוטה 27 בקובץ הארוכות (DN 27.22).

[23] נוסחת מילים שחוזרת על עצמה. רייס דיוויס מסביר אותה (DN. 16.5.19) 'הנוודים... בחיי היומיום היו רק עם גלימה אחת מהמותניים ועד כפות הרגליים. כאשר הלכו לכפר... הם לבשו גלימה נוספת... ונשאו את השלישית עימם. בנקודה נוחה בקרבת הכפר הם לבשו גם אותה, ונכנסו לבושים ב'תלבושת הולמת מלאה'.

[24] הפסקה הזו חוזרת בסוטות 5 ו - 14 (DN 5.29, DN.14.11) ובמקומות אחרים. להסבר על 'עין הדהמה' ראה סוטה 2 פסקה 102 ו - 140. הביטוי בפאלי הוא: Ya kici samudaya-dhamma ta nirodha-dhamma.

[25] פוקהרסאטי לא נועץ באישתו ומשפחתו. כאשר אוּרוּבֵלַה - קַסַפַּה (Uruvela-Kassapa) ביקש להצטרף לסנגהה, הבודהה הורה לו ראשית להיוועץ ב - 500 החסידים שלו. אם זאת, יש הבדל גדול בין להפוך לחסיד בעל - בית לבין הצטרפות לסנגהה כנזיר.

החיים את עצמך צדיק הקדוש רהיטות מעריצות עוררות מינית צדיקים אושר הבדלים כסף ואושר בודהיזם יוהרה ענווה
בודהיזם / הינדואיזם - איך להגיע להארה? איך להיות בודהה? איך להשתחרר מהסבל?
בודהיזם / הינדואיזם - איך להגיע להארה? איך להיות בודהה? איך להשתחרר מהסבל? בודהיזם. הינדואיזם. בודהה. הארה. נירוואנה. נירוונה. דהרמה. אנאטמן. מדיטציה. בודהיזם טיבטי (דרך היהלום. הארה מלאה). זן בודהיזם. מאיה (אשליה). הדרך המתומנת האצילה. הודו. דתות דהרמיות. פילוסופיה סינית. במאמר זה נעסוק בנקודת האמת שיש בבודהיזם כמו שיש בכל דבר אחר. הרעיון של הבודהיזם הוא די פשוט. הסבל של האדם נוצר בגלל התלות הרגשית שלו בתופעות חולפות. האדם נקשר רגשית לדברים שונים שאינם אמתיים, ... כך הוא סובל. הרעיון הבודהיסטי הוא, אל תיקשר רגשית לשום דבר וכך לא תסבול. ולזה יש המשך: גם לא להקשר רגשית זהו סוג של סבל, כי האדם כן רוצה להיקשר ... להארה והופך להיות בודהה. הארה היינו מצב של נירוואנה ואושר תמידי. נירוונה היינו מצב שבו האדם אינו קשור רגשית לשום דבר, אך אוהב באמת את כל ... ולהפוך להיות בודהה? תשובה: בעיקר על ידי מדיטציה. מדיטציה היא התבוננות פנימית של האדם על ה"אני" שלו. היינו האדם מסתכל פנימה על עצמו ... עם המציאות = הארה = בודהה. אחת מהמדיטציות הידועות היא מדיטציית ויפאסנה. מדיטציית ויפאסאנה היא מדיטציה שעוסקת בעיקר בעניין של שתיקה והעדר ... בנוסף קיימים בבודהיזם (זן בודהיזם) גם הקואנים. קואן = שאלת התבוננות שהאדם שואל את עצמו כדי לנסות ללמוד משהו על עצמו / המציאות. בבודהיזם וגם בהינדואיזם קיים גם הרעיון של ה"מאיה" האשליה של החושים. הרעיון הוא כי המציאות האמיתית היא אינה כפי מה שהאדם חווה אותה באמצעות ... להגיע להארה ולהיות בודהה? תשובה: צריך לחפש את האמת. דהיינו, האדם צריך לראות שצורת המחשבה שלו היא אכן אמיתית ושהתפיסה שלו את המציאות / הנחות ... ובשלמות והופך לבודהה אמיתי ש אינו רק בודהיסטי אלא הוא באחדות עם כל דבר. ...
בודהיזם / הדוניזם (נהנתנות) - הדרך אל הסבל / הדרך לשחרור מהסבל. מהי האמת?
בודהיזם / הדוניזם (נהנתנות) - הדרך אל הסבל / הדרך לשחרור מהסבל. מהי האמת? במאמר הזה ניקח שתי גישות הפוכות, ששתיהן ... להוביל את האדם אל האושר, ונבדוק את האמת עליהן. ולצורך העניין ניקח את הבודהיזם אל מול ההדוניזם (הדוניזם = נהנתנות). הרעיון שעומד מאחורי הבודהיזם (ומאחורי פילוסופיות רבות נוספות), הוא כי הסבל של האדם נובע מכך שהוא תלוי רגשית בתופעות חולפות. העולם משתנה כל ... אצלו אחד... הרי שהוא יגיע אל ההארה ואל האושר. ומהצד השני ניתן להעמיד אל מול הבודהיזם ושכיו"ב, את התפישה של ההדוניזם ושל הנהנתנות, שאומרת שתכלית החיים היא להשיג כמה שיותר הנאות. ושמי שרוצה להיות ... את האדם לאותה הנקודה בדיוק. ונסביר: אם ינסה האדם לברוח מהסבל באמצעות הבודהיזם, הרי שהוא רק יגדיל את הסבל שלו. ואם ינסה האדם לברוח מהסבל שלו באמצעות הנהנתנות, הרי שגם הוא רק יגדיל את הסבל ... חסרי משמעות. וחיים חסרי משמעות, הם לחלוטין לא אושר, אלא רק סוג אחר של סבל. והבודהיסט, תמיד ירגיש שחסרה לו היכולת להתאהב והיכולת להתקשר רגשית והיכולת לבטא את הרגשות שלו בעוצמה חזקה, כי הוא תמיד צריך להיזהר לא להקשר רגשית כדי לא לסבול. כך שהבודהיזם חסר את ההדוניזם ואת הנהנתנות. ומהצד השני, גם הנהנתן, גם הוא בסופו של דבר ירגיש שחייו חסרי משמעות כלשהי. כי ... של אושר. משום שהוא מתחיל להכיל בתוכו את מה שהיה חסר לו בדרך השנייה. וכאשר הבודהיסט מתחיל להתאהב, אז הוא מרגיש סוג של אושר. וכאשר ההדוניסט מפסיק להתאהב ומתחיל לשמור על ריחוק רגשי, גם הוא מרגיש ...
מנהיגות / בודהיזם / הנאה - גם ליהנות צריך לדעת!
... / בודהיזם / הנאה - גם ליהנות צריך לדעת! כפי שכבר ביארתי, זכותו המלאה של האדם לא לדעת את הכל. ...
בודהיזם / הינדואיזם / מאיה / אשליה - ועולם התופעות המשתנות.
בודהיזם / הינדואיזם / מאיה / אשליה - ועולם התופעות המשתנות. אחד הרעיונות המרכזיים בתורת הבודהיזם ובתורות שקרובות אליו, היא הרעיון שהעולם הזה הוא סוג של "מאיה" דהיינו, אשליה. ולרעיון הזה שהעולם הזה הוא אשליה בלבד, יש לו משמעויות שונות. והרעיון המרכזי של הבודהיזם וחבריו, הוא שכל התופעות שיש בעולם הזה, הן תופעות שמשתנות כל הזמן. ושום דבר בעולם הזה לא יציב. ...
בודהיזם - מה בודהה *לא* ידע? לאיזו הארה בודהה *לא* הגיע? חלק 1
בודהיזם - מה בודהה לא ידע? לאיזו הארה בודהה לא הגיע? חלק 1 במאמר הזה נדבר על תפישת העולם הבודהיסטית. נסביר את היתרון שלה, ונסביר גם את החיסרון שלה. וממילא נסביר גם מה בודהה לא ידע ולאיזו הארה בודהה לא הגיע. וכאשר מדברים על תפישת חיים כלשהי, בפרט כאשר באים ... אחר והתכוון לדבר אחר. ולכן, בטרם נסביר את החיסרון של הבודהיזם, נגדיר את תפישת הבודהיזם שעליה אנחנו מדברים. כי ההתייחסות צריכה תמיד להיות לדבר מוגדר, דהיינו, לפירוש כלשהו של תפישת העולם הבודהיסטית. ואם מישהו תופס את הבודהיזם בצורה שונה, הרי שאין כאן התייחסות לכל תפיסות הבודהיזם השונות. וכאן במאמר נעמוד על מספר רעיונות בודהיסטים ונתייחס אליהם. והרעיון הבודהיסטי הראשון שאליו נתייחס, הוא אל תפישת החיים הבודהיסטית, שעל פיה הבודהיזם הוא "הדרך לשחרור מסבל". כי ע"פ הבודהיזם העולם הזה הוא מלא בסבל. ושורש הסבל של האדם ע"פ הבודהיזם, הוא בכך שהאדם נאחז בתופעות משתנות. כי בעולם שלנו הכל משתנה ... על ידי זה האדם סובל כאשר התופעה משתנה. ואדם מואר ע"פ הבודהיזם, הוא מי שהצליח להשתחרר מכל תלות רגשית כלשהי לגבי תופעה משתנה כלשהי. וניתן למצוא עמקויות כלשהן בבודהיזם, לגבי זה שגם "האני" של האדם הוא תופעה משתנה וכיו"ב, ועוד ... מהתלות הרגשית בתופעות המשתנות. ואם נתבונן על אנשים בודהיסטים, נראה כי כלפי חוץ לפחות חלקם נראים אנשים מאושרים ... בעצם חי את חייו מתוך מרדף לא ברור. וכאשר שמים לידו את הבודהיסט, שהוא אולי בדיוק עושה באותו הרגע איזו מדיטציה שמרגיעה אותו ... שנמצא בתוך מירוץ משוגע של החיים, כאשר הוא מסתכל על הבודהיסט הרגוע שנח לו מחוץ למרוץ, הוא בטוח שהבודהיסט הזה מאושר. כי הוא האדם הרגיל נמצא בתוך מירוץ, והבודהיסט נח מהמירוץ. ונראה כאילו שהבודהיסט כבר הגיע לסוף המרוץ. ולכן האדם שנמצא במרוץ, חושב שהבודהיסט הוא אדם מואר ומאושר. וכאשר האדם מתבונן על הבודהיסט והוא רואה מולו אדם רגוע, שמשדר כלפי חוץ תחושה של שלווה, שקט ... שנמצא במרוץ ושאין לו את כל הדברים האלו, אז נדמה לו שהבודהיסט הזה הוא אדם מואר ומאושר. ובפרט אם אותו הבודהה בא לאדם ומספר לאדם שהעולם הזה מלא בסבל, ושהסבל נובע מכך שהאדם רודף אחרי דברים שכל הזמן משתנים, והבודהה ממשיך ומסביר ואומר שהוא אדם מואר ומאושר, מחמת זה שהוא כבר לא ...
בודהיזם - מה בודהה *לא* ידע? לאיזו הארה בודהה *לא* הגיע? חלק 2
בודהיזם - מה בודהה לא ידע? לאיזו הארה בודהה לא הגיע? חלק 2 כי מי שיתבונן היטב על העולם, יראה כי המציאות שלנו מכילה בתוכה את כל הכוחות השונים בבת אחת. ז"א יש במציאות שלנו גם רבדים מסוימים של דברים ... את התופעות של המשתנות של העולם, ולא לברוח מהן. כי הבודהה שלא הבין את העולם, ושלא הבין למה המציאות היא כפי מה שהיא, הוא מלמד את האדם איך לברוח מהמציאות. וכפי שאכן קמו כל מיני שיטות מדיטציה שונות, שבהן האדם מתרכז ... כי בכל הדעות שיש בעולם יש בהן מן האמת. וגם כמובן בבודהיזם ובכל הרעיונות שלו, וגם בתפישה שאומרת ששורש הסבל הוא השכל, גם בזה יש מן האמת. אך הפתרון הוא לא לברוח מהשכל, אלא לזכך את השכל. כי השכל הוא כלי קיבול, גם ... לא יסבול, אלא הוא גם ייהנה. וכאשר האדם מתחיל ללכת בדרך הבודהיסטית, הוא אכן מתחיל להרגיש יותר טוב. משום שגם בבודהיזם יש משהו טוב. כי גם בחשיבה הבודהיסטית של התנתקות רגשית, גם בה יש משהו נכון. שהוא היכולת שחסרה לאדם שסובל בגלל ההיקשרות הרגשית שלו. ולכן האדם מרגיש טוב אחרי שהוא מתחיל לתרגל מדיטציות וכיו"ב. אבל מצד האמת, הבודהיזם הוא סבל, בדיוק כמו שההפך של הבודהיזם (הדוניזם), גם הוא סבל. וגם הבודהיסט בתוך ליבו מקנא בהדוניסט. כי הבודהיסט אומנם לא סובל כמו ההדוניסט, אבל הוא גם לא נהנה כמו ההדוניסט. והבודהיסט בתוך ליבו משתוקק למצוא את הדרך ליהנות מהחיים, בלי לסבול מהם. אבל אין לו את הדרך הזאת. ולכן הוא בורח אל הבריחה מהסבל. אבל זו לא השלמות. כי השלמות כפי ... היא היכולת להכיל את ההפכים. דהיינו, שהאדם ידע להיות גם בודהיסט וגם הדוניסט בו זמנית. דהיינו, מצד אחד גם ליהנות מהחיים הרגילים של העולם הזה, וגם לאזן אותם עם האמת שנמצאת בבודהיזם. בין כך ובין כך נסכם ונאמר, כי ליהנות זאת מומחיות. ומצד האמת גם הבודהה משתוקק ליהנות. כי אם לבודהה לא היה חשוב ליהנות, ממילא הוא לא היה סובל. והסבל נוצר רק בגלל הרצון ליהנות. והבודהה לימד איך לא לסבול. אבל הוא לא לימד איך ליהנות. והבודהה הסביר לאדם איך לא להיפגע מהעולם, אבל הוא לא התמודד עם שורש הרצון של האדם ליהנות. וגם הבודהה עצמו רצה ליהנות. ומה לעשות שבמגרש המשחקים אפשר גם להיפגע? כי ההנאה נמצאת במגרש המשחקים. ומי שרוצה ליהנות, צריך לשחק את המשחק. ובודהה הסביר שמאחר שבמשחק אפשר להיפגע, אז ההמלצה שלו היא לא לשחק את המשחק. אבל זאת המלצה של מי שלא יודע לנצח במשחק, וגם להפסיד בכבוד אם צריך. כי הבודהה לא היה מסוגל ולא ידע איך להכיל בתוכו את הסבל. כי הסבל והרע הוא חלק מהמשחק. ומי שרוצה להשתחרר מהסבל באמת, עליו לדעת איך להכיל את הסבל. כי הסבל הוא חלק ... באמת, ועל ידי זה לדעת גם להפסיד כאשר מפסידים. אבל הבודהה לא באמת השתחרר מהסבל. כי הוא כל הזמן ברח ממנו. כי מי שמסוגל להכיל בתוכו את הסבל, רק הוא השתחרר מהסבל. כי הסבל לא מאיים עליו. אבל הבודהה אולי לא סבל בפועל מענייני העולם, אבל הוא בהחלט לא השתחרר מהסבל בפנימיות שלו. וההוכחה הפשוטה לכך היא, שהוא דגל בכך שעל האדם לא להזדהות רגשית לתופעות משתנות כדי לא לסבול. וזה בעצם אומר שהבודהה לא השתחרר מהסבל בפנימיות שלו, אלא רק בחיצוניות שלו. כי אילו הוא היה משתחרר מהסבל באמת, הוא היה יכול כן להתאהב, להשתוקק וכיו"ב, ועדיין לא לסבול. אבל הסבל עדיין היה בתוך הבודהה. ולכן הבודהה ברח מהעולם, כדי לא לסבול. כי הוא לא באמת השתחרר מהסבל. ומי שמשתחרר מהסבל באמת, זה בא לידי ביטוי בכך שהוא חי חיים רגילים, בלי לפחד מהסבל. משום שהוא מסוגל ... מהסבל פירושו, לדעת להפיק הנאה גם ממצב של סבל. ואת זה הבודהה לא ידע איך לעשות. בכל מקרה, השלמות היא שהאדם יבין את המציאות, ואז האדם ימצא את הטוב שיש בכל דבר, בצורה כ"כ חזקה, עד שהאדם יהיה מסוגל להכיל בתוכו את סך כל ...
1 2 3 4 ...5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על בודהיזם
לזמן מוגבל!     👈1 ב 150  👈4 ב 400     📞 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: בודהיזם, איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם חרדות ופחדים של ילדים? איך להתמודד עם עצבות? דיכאון? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? כעס ועצבים? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית ועוד...



הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: בודהיזם, איך להתמודד עם גירושין? איך להיגמל מהימורים? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להיות מאושר ושמח? איך להצליח בראיון עבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לחנך ילדים? איך להצליח בזוגיות? איך לנהל את הזמן? איך לפרש חלומות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לעשות יותר כסף? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להעריך את עצמך? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לא להישחק בעבודה? איך לשתול מחשבות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לשפר את הזיכרון? איך ליצור אהבה? איך לשנות תכונות אופי? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך למצוא זוגיות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להאמין בעצמך? איך לקבל החלטות ועוד...



להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: מהי תכלית ומשמעות החיים? למה לא להתאבד? האם יש הבדל בין חלום למציאות? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם המציאות היא טובה או רעה? האם הכל אפשרי? איך להנות בחיים? האם אפשר לדעת הכל? האם באמת הכל לטובה? איך נוצר העולם? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש אמת מוחלטת? האם יש בחירה חופשית? איך להיות מאושר? מי ברא את אלוהים? האם לדומם יש תודעה? בשביל מה לחיות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך נוצר העולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מה יש מעבר לזמן ולמקום? אולי אנחנו במטריקס? האם יש משמעות לחיים? למה יש רע בעולם? למה העולם קיים? מה המשמעות של החיים? האם יש או אין אלוהים? למה יש רע וסבל בעולם ועוד...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
   



האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי לחיים, אימון אישי לאורח חיים בריא, הכוונה אישית בתחום בודהיזם - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2344 שניות - עכשיו 25_04_2024 השעה 08:14:15 - wesi4