הבידול והייחודיות של העסק הם המפתח להצלחה ארוכת שנים. עסק שלא מספר סיפור שונה, שלא לוקח את הלקוח למסע מנקודה אחת לנקודה אחרת. אין לו זכות קיום. הוא יכנס מהר מאוד לסטטיסטיקות של סגירת העסקים של כל שנה.
חברת אפל
קל להביא את הדוגמה של חברת אפל למודל לחיקוי של מיתוג. זה חברה גדולה ומצליחה לאורך הרבה מאוד שנים והיא בהחלט סמל לחברה ממותגת. חברה שהלקוחות שלה הם קהל מאמינים. מי שקונה מוצרים של אפל - קונה אותם לא בגלל האיכות או הטכנולוגיה. הוא קונה אותם בגלל שהוא חולק עם אפל אמונה משותפת.
המיתוג של אפל הוא "לחשוב אחרת". אפל דוגלת בחשיבה אחרת. יש את כולם. ויש את אפל. אפל חושבת אחרת. זה הסיפור שלה. זה האמונה שלה: אנחנו לא כמו כולם. אנחנו מאמינים שהעולם יהיה יותר טוב אם נחשוב אחרת. אנחנו לא ניכנע לסטטוס קוו של המחשבה. למה שמקובל לחשוב. אנחנו נמציא משהו חדש.
הסיפור של אפל
אפל מספרת לנו סיפור. הסיפור שאפל מספרים לנו הוא שיש מחשבה סטנדרטית, ליניארית, רגילה ומקובלת. ויש חשיבה אחרת. שהיא אולי לא מקובלת, לא סטנדרטית ולא רגילה. הדמויות בסיפור הם "המחשבה רגילה" ו"המחשבה האחרת". העלילה בסיפור היא מלחמה בין הטוב והרע.
אפל באופן לא מודע, כמו בכל מותג טוב. יוצרת טוב ורע. הטוב זה כמובן "המחשבה האחרת" (היצירתית, השונה, המיוחדת) והרע זה "המחשבה הרגילה" (המקובעת, הסטנדרטית, של הרוב). יש מלחמה בין הדמויות. כמו בכל סיפור, הרע כמעט מנצח. הוא החזק, הוא הרוב, אף אחד לא מעז לצאת נגדו.
בעבר היו יחידי סגולה שניסו להילחם ברע. הם ניסו לחשוב אחרת. להיות יצירתיים. לחשוב מחוץ לקופסא. ונכשלו. הגיבור שומע את הקולות שמנסים לייאש אותו. שמנסים להוציא לו את הרוח מהמפרשים. שאומרים לו שאין לו סיכוי. אבל הוא ממשיך. הוא חושב אחרת. הוא מערער על הסטטוס קוו.
קחו דוגמה את האייפון הראשון. כולם חשבו שמכשיר סלולרי צריך להיות עם הרבה כפתורים. זו הייתה המחשבה המקובלת. כולם עשו כך. עד שאפל הוציאה את האייפון הראשון. מכשיר סלולרי ללא כפתורים. זוהי חשיבה אחרת. היא קוראת תגר על המחשבה השולטת. זה יכל גם להביא כישלון והפסד כלכלי. אך אפל עשתה זאת. הלכה עם האמונה שלה.
אמונה משותפת
צריך לשים לב: זה לא המכשיר המיוחד, זו האמונה המיוחדת. זו האמונה בחשיבה אחרת. זה הרעיון שגדול יותר מהחברה עצמה. מי שלקוח של אפל חולק עימה אמונה משותפת. הוא כמוה, מאמין בחשיבה אחרת. בשבירת הסטטוס קוו המחשבתי. לכן הוא רוכש את המוצרים של אפל למרות שאולי מוצרים אחרים מחברה אחרת טובים יותר.
אמונה משותפת יוצרת קהילה. אמונה משותפת יוצרת חיבור. אמונה משותפת יוצרת נאמנות. הלקוחות של אפל גאים בשייכותם לחברת אפל. הם מרגישים שותפים למשהו גדול יותר. אפל עבורם זה לא המחשב או האייפון אלא זה דרך חיים. זו חוויה. זה השראה. להוציא מכשיר של אפל זו גאווה עבורם. זה הרבה מעבר לסתם עוד מכשיר טכנולוגי.
לסיכום: מיתוג הוא האמונה של העסק או החברה. האמונה הזאת מייצרת סיפור, נרטיב. שמחבר אליו את האנשים שמאמינים באותה אמונה ונעשים הלקוחות הנאמנים של העסק. הגיבור (העסק) הוא הלוחם עבור האמונה הזאת. העסק יוצר קהילה שמאמינים במשהו שהוא יותר גדול מהעסק עצמו. וכך נבנה מותג מנצח.