הודפס מהאתר Yeda.EIP.co.il/?key=5547
אותיות - סוד האותיות / צירופי אותיות - סוד כח (28) האותיות - חלק 3

האות 'א' ושם הוי'ה

האות א' שצורתה הגרפית מורכבת משלושה חלקים: 'י - ו - י' ערכם הגימטרי יחדיו = 26. מספר זה רומז לשם הוי'ה שערכו בגימ' 26. בפירוש מדוקדק אפשר לומר שהאות 'א' רומזת לבורא עולם, אל הקב"ה!

ישנם מספר שמות מרכזיים לקב"ה, שלכל אחד מהם ערך גימטרי שונה: 'י - ה' (15), 'י - ה - ו - ה' (26), 'א - ל' (31), 'א - להים' (86).

תופעה מדהימה!

בפסוקים הראשונים בתורה מוצפנים רמזים הקושרים בין האות 'א' לשמותיו השונים של ה'. כאשר נמנה אותיות מתחילת התורה (מהאות 'ב' של 'בראשית') על פי המספרים המיצגים את שמות הקודש הללו, נגלה כי "שם" נמצאת האות 'א', המייצגת במיקומה את אחד משמותיו של הבורא.

'י - ה' = א - אות מספר 15 בביטוי: "את השמים..."

'י - ה - ו - ה' = א - אות מספר 26בביטוי: "ואת הארץ..."

'א - ל' = א - אות מספר 31בביטוי: "והארץ היתה..."

'א - להים' = א - אות מספר 86בביטוי: "א - להים..."

אם ישאל השואל מדוע במקום ה - 65 הרומז לשם א - ד - נ - י לא מצאנו את האות 'א'? הרי גם זה אחד מהשמות הידועים והכתובים לאורך התורה!

נזכיר כי שם השם המיוצג ע"י האותיות 'א - ד - נ - י' והמכונה בשם 'אדנות', לא התגלה בעולם, עד שבא אברהם אבינו, וקראו אדון בפעם הראשונה. בתורה מוזכר שם קדוש זה אצל אברהם אבינו בבראשית (לך לך טו, ב). אברהם אבינו השתמש בשם זה שש פעמים ואחריו... משה רבנו בלבד.

הערה: אות מספר 65 היא האות "י" הנמצאת במילה: א / להים' בביטוי "ורוח א / להים מרחפת..."

עשרים וששה דורות

הזכרנו כי האות 'א' המתינה מאז בריאת העולם, עד שתקבל את מקומה הראוי לה, במעמד הר סיני בעשרת הדברות: האות הראשונה במילה הראשונה "אנכי..."!

כמה דורות המתינה ה - 'א'?

מאדם הראשון עד נח... - 10 דורות - 10 = י

מנח ועד אברהם... - 10 דורות - 10 = י

מאברהם עד מתן תורה (יצחק, יעקב, לוי, קהת, עמרם, משה) - 6 דורות - 6 = ו

הקב"ה התגלה, לעולם כולו במעמד הר סיני בדיוק לאחר 26 דורות כמספר שם הוי'ה.

נשאלת שאלה מיוחדת:

נאמר "אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי" (ירמיה לג כה). פירוש: אם אין תורה אין מציאות של קיום בעולם. הרי העולם כן היה קיים 26 דורות עד מעמד הר - סיני, הכיצד?

על זה הסמיכו חז"ל את הפסוק "עולם חסד יבנה" הקב"ה שמידתו מידת הרחמים (שם הוי'ה) התנהג במקרה זה, על פי מידת החסד, ולכן העולם היה יכול להתקיים. דוד מלך ישראל נעים זמירות ישראל, חיבר פרק מיוחד, תהילים קל"ו, פרק זה נקרא 'ההלל הגדול' (שונה מההלל המצרי הנאמר בחגים ובמועדים). הוא בנוי בצורה מיוחדת מכל פרקי התנ"ך. הוא בנוי מ - 26 פסוקים וכל אחד מהפסוקים הללו מסתיים בשלוש מילים קבועות "כי לעולם חסדו". 26 פעמים "כי לעולם חסדו".

דוד המלך שר שיר הלל לריבונו של עולם, אשר הואיל בחסדו הגדול להשאיר את העולם קיים עד שישראל יקבלו את התורה, עשה להם נסים אותות ומופתים, קיים את העולם גם ללא תורה במשך 26 דורות ולכל דור הקדיש פסוק אחד.

המעיין בפרק מיוחד זה יגלה רשימה ארוכה של טובות וחסדים שעשה הבורא עם העולם ועם עם ישראל. כולל מכות פרעה, יציאת מצריים, קריעת ים סוף, המן במדבר, ניצחונות על האויבים הגדולים סיחון ועוג... (בשנת הארבעים לצאת בנ"י ממצרים) דבר אחד חשוב ביותר כאילו "נשכח"! לא הוזכר מעמד הר - סיני, קבלת התורה. הכיצד?

יש להבין כי מעמד הר סיני לא היה עוד אירוע בתהליך הגאולה, היא הגאולה עצמה. מעמד הר סיני קבלת התורה, זה הכל! זה לא חלק, זה לא פרט בהיסטוריה. זו כל המהות שלנו כעם. אלה הריאות והלב של העם. אין מציאות של עם ללא תורה. אם אין תורה אין כלום!

עתה שיש לנו תורה, ואנו הוגים בה ומקיימים אותה, אנו חיים, חיים שיש בהם גם זכות ולא רק חסד. לכן דוד המלך לא הזכיר את מעמד הר סיני וקבלת התורה כחסד מוחלט, כי גם לנו יש זכות בזמן שהצהרנו: "נעשה ונשמע"!

אות של אינסוף

האות 'א' היא אות רוחנית ביחס לאותיות אחרות. כל אות בנויה מגבולות. האות 'ב' למשל, יש לה גבול למעלה מעין "גג". יש לה גבול בצד ימין - "קיר". יש לה גבול בבסיסה - "רצפה". כך כל אות ואות יש לה לפחות גבול אחד או יותר כגון האות 'ם' סגורה מארבעת צדדיה. לעומתן האות 'א' ללא גבולות! למעלה - אין לה גבול. למטה - אין לה גבול וגם בצדדים אין לה גבולות. היא מבטאת את האינסוף שאין לו גבול. היא מבטאת את ה"אין" הבלתי נתפש. "ופרצת ימה וקדמה וצפונה ונגבה" (בראשית כוח יד) בגלל שהיא אות רוחנית היא משמשת פעמים רבות לבטא ערכים עם משמעות רוחנית. כגון: הרבה משמותיו של הקב"ה מתחילים באות 'א': א - ל א - להים, א - לוה, א - דני, א - היה א - שר א - היה, א - הוה, (משמות הקודש) ועוד...

מלים חשובות כגון: אמונה, אהבה, אמת, אור, אחווה, ועוד...

א - סת"ר

האות 'א' הרומזת לקב"ה יש לה ולקב"ה "תכונות" משותפות.

החותמת של הקב"ה היא המילה: 'א מ ת'

אנו מוצאים חותמת זו במעשה בראשית:

"בראשית ברא א - להים את"

ובסוף מעשה בראשית בסיום בחתימה: "אשר ברא א - להים לעשות"

המיוחד במילה 'אמת' שהיא בנויה מהאות הראשונה של ה - א' - ב', האות האמצעית ומהאות האחרונה.

על הקב"ה נאמר "אתה סתר לי" (תהלים לב, ז) ודרשו: ס'וף ת'וך ר'אש. הקב"ה, בשם הוי'ה מבטא את כל הזמנים היה הווה ויהיה. הקב"ה אמר: "אני ראשון, ואני אחרון, ומבלעדי (בהווה) אין א - להים." (ישעיה מד, ו)

סוד שם האות 'א' - "אלף"

קיים סדר הגיוני של כל האותיות "א - ב". על פי הגיית האותיות במציאות, ראה טבלה להלן. האותיות נהגות מחמשה מקורות שונים החל מעומק הגרון, עד השפתיים מבחוץ. 3 האותיות של המילה א - ל - ף בנויה בדיוק משלושה חלקים: משני הקצוות, מהאות הראשונה והאחרונה: "א - ף" ומהאמצע של הסדר המיוחד, מהאות "ל". כדלהלן.

(לרמוז כי כדי לבטל חרון אף ה' יש צורך בלימוד תורה.. ללמוד להבין להשכיל לשמור ולעשות ולקיים...")

אותיות שמוצאן מהגרון א ה ח ע ספירת הבינה

אותיות שמוצאן מהחיך ג י כ ק ספירת החכמה

אותיות שמוצאן מהלשון ד ט ל נ ת ספירת הדעת

אותיות שמוצאן מהשיניים ז ס צ ר ש ספירות נצח והוד

אותיות שמוצאן מהשפתיים ב ו מ ף ספירת מלכות

האות 'א - ל - ף' בנויה:

מהאות 'א' הנהגת מתוך עומק הגרון - בפנים.

האות 'ל' הנהגת בלשון - באמצע.

האות 'ף' נהגת בשפתיים - בחוץ.

אם נרצה לדייק נתבונן ונראה כי:

האות 'א' היא האות הראשונה בקבוצה הראשונה.

האות 'ל' היא האות האמצעית בקבוצה האמצעית.

האות 'ף' היא האות האחרונה בקבוצה האחרונה.

© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן