ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה אמונות ✔התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 12 ✔* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 11 ...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 12

* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 11.

עשר הערות למאמרו של אבשלום אליצור על הדת

פרופ' בנימין בית - הלחמי

אוניברסיטת חיפה

(שיחות ט"ו: 168 - 171)

החשיבה המאגית ומערכת האמונות הדתית שעליה היא מבוססת הן, עדיין, חלק מרכזי בעולם התרבותי והאישי של רוב בני - המין האנושי. גישות אקדמיות להבנת התופעה הדתית מנסות להסביר את הצלחת מערכות האמונה הדתיות (ויש כ - 10, 000 כאלו) בהקלת חרדות ומצוקות אנושיות. שני המאמרים מאת אבשלום אליצור הם חלק מהמסורת של גישות אלו.

בראשית דבריי אני רוצה לברך את אבשלום אליצור על הסגנון הצרוף והעשיר, רוחב היריעה ואיכות הדיון. בשני המאמרים הוא מפגין ידע מרשים בתחומים רבים, וקודם כל - בספרות הפסיכואנליזה. שני המאמרים שלפנינו מהווים ראשי פרקים לספר רציני על הפסיכולוגיה של הדת, ונקווה שספר זה אומנם יופיע. אליצור מציע לנו מספר השערות מבריקות. הראשונה עוסקת בקשר בין דתיות ואובדן (וראו 1 ו - 2), השנייה בדמיון בין דת לפרנויה, והשלישית בדת כביטוי לנרקיסיזם.

התבקשתי לכתוב תגובה קצרה וזאת אעשה. אפשר כמובן להגיב גם בכתיבת ספר שלם של פרושים ותגובות, שדפיו יראו לבסוף כמו דפי התלמוד. בכל עמוד של שני המאמרים שלפנינו מצאתי משהו שאני מסכים אתו בהתלהבות, משהו שלו אינני מסכים, משהו מפתיע וחדש, ומשהו מרגיז ממש. מטבע הדברים אתמקד באי - ההסכמות יותר מאשר בהסכמות.

1.

הגישה הפסיכולוגית לתופעות דתיות מדגישה את המכנה המשותף ואת המנגנונים המשותפים לכל הדתות ולכל צורות החשיבה המאגית. אפשר לדבר על התנהגות דתית בהכללה כי אנו מגלים מכנה משותף התנהגותי ברור לרבבת הדתות הקיימות כרגע בעולם ומתחרות על תשומת הלב שלנו. יש מספר דברים שאותם אפשר לומר במידה רבה של בטחון לגבי כל המאמינים בכל הדתות (ראו 3).

התבוננות פסיכודינמית בדת מתחילה מן המצב האנושי, החרדות והמצוקות האוניברסאליות המובילות לפתרונות אוניברסאליים. מטרת הניתוח הפסיכודינמי היא תיאור מנגנוני ההתמודדות היוצרים אמונות דתיות. הנתונים העומדים לרשותנו כוללים טקסטים עתיקים יותר ועתיקים פחות, התגובות לטקסטים, ותצפיות בהתנהגות ממשית. הייחוד בגישה הפסיכודינמית הוא שהיא עוסקת בתהליך שבו נוצר הפנתיאון של כל דת ע"י השלכות (ראו 3). אליצור מדגים זאת בצורה מבריקה בהתייחסות לדמויות האל והשטן.

2.

הדת היא התשובה המפתה ביותר והמספקת ביותר לשאלת משמעות הקיום האנושי משום שהיא הנרקיסיסטית ביותר, ואבשלום אליצור בכתביו השונים תרם להבנת עניין זה. בדת דווקא האדם הוא במרכז, וזה סוד הצלחתה. התשובה לפגיעות הנרקיסיסטיות היא קודם כל הכחשה. החשיבה האנימיסטית מבטיחה לנו כי היקום אינו אדיש לגורלנו. החולשה והבורות השולטים בחיינו נעלמים בעזרת הפתרון המושלם של מהות מושלמת שאליה אנו קשורים.

כל דת היא קודם כל הכחשת המוות והבטחה לחיי נצח, ולאחר שנפתרה בעיית המוות בקלות רבה כל כך על ידי הכחשתה, פתרון הבעיות הנוספות, אם נותרו כאלו, הוא בקלי - קלות. שאלות המשמעות והצדק נפתרות בצורה הרצויה לנו ביותר. אנחנו במרכז מערכת המשמעות ובמרכז היקום, שנברא רק בשבילנו ("נזר הבריאה"). הצדק ינצח, ומהו הצדק? הצדק זה אנחנו, כי בקרוב יגיע המשיח שלנו, והוא ישים את כל האחרים במקומם הראוי. הכל באמונה הדתית מסתדר לפי רצוננו. החיים מנצחים את המוות, והצדק מנצח את העול, ובעיקר, "אנחנו" מנצחים "אותם", את כל מי שאינו בשבט שלנו. הפתרון הנרקיסיסטי הוא תגובה טבעית אחת למציאות של חוסר ישע ותסכול שהיא מהותו של המצב האנושי. האבא (או הסבא) החזק והטוב יגן עלינו ויסתיר את נשמתנו בסתר כנפיו.

3.

בעיה מתודולוגית מרכזית של אליצור היא היחס לטקסטים ולעדויות אמפיריות. הוא עוסק רוב הזמן בניתוח טקסטים. אפשר לראות את הטקסט כהתנהגות. מה משמעות הטקסט ומה הוא משקף? קודם כל את כותביו. כאשר אנו עוסקים בטקסט היסטורי, אמנותי, או דתי, ברור שהוא משקף קודם כל את הכותבים ואת עולמם הממשי והדמיוני. באם לטקסט יש מעמד בתרבות הוא משקף בעצם קיומו גם את קוראיו ודמיונותיהם, כמו כל יצירת אמנות. הדפוסים מיתולוגיים, שאותם הוא מבטא, משקפים את דמיוננו, אך בכל טקסט יש גם שיקוף של מאבקי כוח, מתחים, התנגדויות, והלכי רוח קבוצתיים. בכך עוסקים ההיסטוריונים כאשר הם עורכים דקונסטרוקציה של טקסט. הדקונסטרוקציה (או הדמיסטיפיקציה) שלנו שונה במקצת, אך דומה בהתייחסותה לטקסט כאל התנהגות שאין לקבל אותה כפשוטה. היחס לכתבי הקודש אינו יכול להיות שונה מן היחס לכל טקסט ספרותי או דמיוני. להשלכות המובעות בטקסט יש משמעות עמוקה וחשובה, אך הוא לא יוכל לשמש ראיה היסטורית מעבר לשיקוף ההקשר התרבותי. הטקסטים המקודשים שרדו גם בגלל עוצמתם הפנימית וכוחם, אך בעיקר בזכות כוחות חברתיים. סיפורים מיתולוגיים אינם שורדים רק בזכות ערכם הפנימי. סוד הקסם של המיתולוגיה אינו רק בכוחה האמנותי ובכוח הפסיכולוגי של תכניה, אלא גם בסמכות התרבותית ובמונופול התרבותי שלה.

יש מיתוסים מרתקים בכל תרבות, ואנחנו אוהבים את המיתוסים שאתם גדלנו. אני עדיין מתרגש כשאני שומע שירים על הילד משה בתיבה, וכשאני קורא את ספור העקדה בבראשית פרק כ"ב. כל ניתוח מנסה לעלות מעל רמת החוויה, עמוקה ככל שתהיה. בכדי לפתח הסתכלות פסיכודינמית יש להגיע מעבר לרמת ההזדהות והחוויה ויש צורך ביצירת מרחק מזהות אישית ומספורי המיתולוגיה האהובים עלינו.

4.

לכל אורך המאמר אנו נתקלים בהתייחסות בעייתית לביוגרפיות מיתיות. אליצור מתייחס שוב ושוב לספורים מיתולוגיים ואגדיים, שבמרכזם דמויות דמיוניות כמשה, אלישע, ישוע או דוד כאל תיאורים היסטוריים. חשוב לציין ולהדגיש שוב ושוב כי בודהא, משה, אלישע, ישוע או דוד הנם גיבורים של טקסטים ספרותיים. מה שלפנינו הוא הטקסט, ואין מחוץ לו כל ראיות נפרדות. אם ברצונך לטעון כי משה, אלישע, ישוע, או דוד, הם אמנם דמויות היסטוריות, תיאלץ להסתמך על טקסטים, תעודות או ממצאים מסוג שונה לחלוטין. האם כדאי לכתב על יחסי האובייקט של אדם וחוה, על יחסי האובייקט של ישוע, או על הבעיות האדיפאליות של יצחק לאחר העקדה? אין לנו יותר ראיות על משה או ישוע משיש לנו על אדם וחוה. כאן אנו עוסקים בכתבי קודש, שעיקרם סיפורי התגלות ומעשי נסים, ומטרתם שכנוע המאמינים באמת ההתגלות.

מה שאפשר למצוא בטקסטים בדיוניים אלה, יחד עם איכות אמנותית, הוא תהליכים פסיכולוגיים חשובים ומעניינים. אנו רחוקים מכותבי הטקסטים העתיקים ויכולים רק לזהות תבניות עומק. "האמת הפסיכולוגית" מתבטאת לעתים באותם ספורים החוזרים על עצמם במקומות שונים ועם גיבורים שונים. פרויד, אוטו רנק, ואחרים התרשמו ממספר קטן של תבניות עומק החוזרות על עצמן בכל המיתולוגיות. כך, בסיפור משה קל מאד להראות כי המלך רוצח התינוקות מופיע אצל אדיפוס, משה, ישוע וקרישנה (ואלה רק מקרים מעטים), וקל לראות כי יש כאן פנטזיה אדיפאלית. כפי שהציעו רנק, ג'וזף קמפבל ולורד ראגלן, אפשר לקרא לדפוס הנפוץ ביותר סיפור הגיבור. הסיפור שכולנו אוהבים הוא על הנער הצעיר החשוף לסכנות עוד בהיותו תינוק, ועובר בחייו מסלול של נדודים, סכנות, ומכשולים, שאחד מהם הוא אבדן הורים. דפוס זה מוכר לנו לגבי גיבורים חילוניים ואין פלא שהוא נפוץ כל כך גם אצל גיבורים דתיים. כפי שמראה אליצור, יש לכך גם אישוש מחקרי והיסטורי, ולא רק מיתולוגי (גם סדאם חוסיין וגם ביל קלינטון איבדו את אבותיהם לפני שנולדו).

אליצור נסחף קצת עם הטקסט ונכשל בקריאת המיתולוגיה אבל הוא בחברה טובה. זה קרה גם לפרויד ששכח כי סיפור הילד שניצל בנס ממות וגדל בחצר המלך מופיע אצל אדיפוס ואחרים, ומתאים לדפוס הפנטזיה הילדותית שפרויד קרא לו ב1909 הרומן המשפחתי. פרויד גם שכח שדמותו של משה היא עניין מיתולוגי ולא היסטורי והתוצאה הדי מביכה היא הספר על משה והמונותיאיזם (שיש בו רעיונות מעניינים בכל נושא, חוץ מן הנושא של משה והמונותיאיזם). ספר זה חייב לשמש תמרור אזהרה לאלה שפרשנותם למיתולוגיה קשורה בעבותות של כבוד למסורת ולטקסטים עתיקים. גם פרשנים שאינם חשודים בנאמנות למוסכמות הדת לוקים בסמכותנות, דהיינו יחס של כבוד לסמכות ולמסורת מכוח היותן סמכות ומסורת.

. 5

במספר מקומות מתייחס אליצור בכבוד וברצינות רבה מדי לסיפורי אגדות שאינם רק עתיקים אלא גם חדשים. הספורים על "פולחן השטן" הם פנטזיות שיש להתייחס אליהם בדרך ביקורתית ופרשנית. "רובד נשי קדום שדוכא במהלך המהפכה הפטריארכאלית והכיבוש העברי" גם הוא עניין שקשה מאד להוכיחו, למרות טעוניהן של פמיניסטיות (לגבי "המהפכה הפטריארכלית") ונאמני המיתולוגיה היהודית (לגבי "הכיבוש העברי. ")

6.

הדיון של אליצור במקבלי האמונה, הידועים בשפה הוולגרית כ"חוזרים בתשובה", רצוף רעיונות מבריקים ומעניינים. למרות זאת קשה להאמין כי נמצא רגישות חברתית מוגברת אצל מקבלי האמונה. עד עכשיו אין ממצאים התומכים בהשערה זו, ורצונם של מקבלי האמונה בשינוי מתבטא במסגרת הדתית בלבד. רעיון "בחירת הדת" הוא מעניין אך לא שכיח מדי. מקבלי האמונה, כמו אנשים דתיים בכלל, אינם נהנים מחופש בחירה רב מדי. נדיר מאד מצב שבו אנו מציגים לפני אדם רשימה של אלף דתות ומציעים לו לבחור אחת מהן. מה שקובע את הבחירה הוא נסיבות חברתיות. בישראל רוב מקבלי האמונה מגיעים ליהדות ובמצרים לאיסלאם, ואין בכך כל פלא. יש גם לזכור כי מפעל עשיית הנפשות ליהדות ממומן על ידי הממשלה.

7.

אליצור מתלונן על "מיעוט המחקרים על חיי הדת של הנשים" אך זה נכון רק לגבי המחקר העוסק בצד ההיצע, הצד של יצרני הדת. אם נעבור לצד הביקוש, הצד של הצרכנים, נגלה מצב הפוך.

בעצם רוב המחקר על התופעה הדתית הוא מחקר על נשים (ראו 4). לנשים יש תפקיד מרכזי בקיומו של כל ממסד, כל ארגון, וכל מעשה דתי. הדת כמסורת תרבותית וכממסד חברתי קימת רק בזכות הנשים. בימינו נשים הן תמיד דתיות יותר (ראו 4) וממלאות תפקיד מרכזי בשימור הדת. נשים הן צרכניות נלהבות של כל סוגי ההתמודדות המאגית (וגם של פסיכותרפיה). ללא התמיכה הנלהבת של הנשים הייתה החילון בתרבויות השונות מקיף הרבה יותר.

הערותיו החשובות והרגישות של אליצור לגבי השליטה הגברית בפנתיאון של רוב הדתות (ריבוי האלים ומיעוט האלות) גם הן קשורות לעניין. יתכן כי דווקא האובייקטים הגבריים מושכים את המאמינות ואחראים לדתיות הנשית החזקה, וריבוי אובייקטים נשיים היה מחזק את הדתיות של המאמינים. הניסיון ליצר דתות נשים שבמרכזן אלה בימינו אלה לא צלח בדיוק מסיבה זו.

8.

"היחס בין הפסיכולוגיה לבין הדת - יחס בין דיסציפלינה מחקרית לבין מושא החקירה - יכול וצריך להתהפך לפעמים, כדי לאפשר לפסיכולוגיה לבקר את עצמה. " אני חייב להודות כי טענה זו משאירה אותי מבולבל. יש כאן מספר בעיות הגיוניות. קודם כל, אין בנמצא דת אחת מופשטת, והדת קיימת רק בצורות ספציפיות. בדומה לכך, גם הפסיכולוגיה אינה מקשה אחת. אם נקבל את הטענה ונציב במשואה במקום היחס בין הפסיכולוגיה לבין הדת את היחס בין הפסיכולוגיה הפסיכואנליטית לבין הדת היהודית האורתודוקסית מבית מדרשו של עובדיה יוסף, לא ברור מה יצא. ביקורת מצדו של הרב או של תלמידיו יכולה בהחלט להועיל לנו, כמו ביקורת של השערותינו ותצפיותינו בכלל, אך קשה לי להאמין שהם יעשו את המאמץ הדרוש. האם לזאת הכוונה?

9.

במספר מקומות מתייחס אליצור למונותיאיזם כמשהו שהומצא במקום אחד וכתוצאה של התקדמות. במקום אחד הוא אומר "ראשית המונותיאיזם היא בקריאה האלוהית לאברהם". זוהי טענה מפתיעה במאמר האמור להציג התבוננות פסיכודינמית והיא דתית ולא היסטורית. נכון שרוב הישראלים מאמינים בטענה זו, ואפילו אלה הנחשבים לחילוניים. אמונה זו משקפת שוביניזם יהודי, הרואה במונותיאיזם הישג, ולא ברור מדוע. האם אמונה באל אחד טובה יותר מאמונה ב - 35 אלים?

כדאי לציין כי אפשר למצוא מונותיאיזם בכל העולם וראשיתו בתקופות שונות. הרעיון הוא נפוץ מאד והופיע באוקיאניה ובאוסטרליה הרבה לפני התרבות המצרית או היהודית. לא רק שהאמונה באל אחד היא רעיון שכיח, אלא גם אמונות רבות ופולחנים רבים המוכרים לנו מן היהדות מצויים במסורות רבות בעולם (כולל פרה אדומה, דיני קרבנות, נידה ומילה).

10.

בסיום המאמר השני מתדרדר הדיון מהתבוננות פסיכודינמית לאפולוגטיקה ולכדי שיר הלל לדת אחת. יש כאן מעבר מניתוח לתעמולת בחירות, חזרה לאמונה שלמה ולסבא הטוב. לפתע נגמרת ההתבוננות הפסיכודינמית ומתחילה התפעלות. אנו נקראים לשוב לחיק החם והרך של הנרקיסיזם היהודי. נכון שנרקיסיזם יהודי אינו גרוע יותר מנרקיסיזם הינדואיסטי או נוצרי, אך גם אינו טוב יותר. אליצור רוצה שניקח ברצינות את הדת היהודית. למה בעצם? יש עוד 10000 דתות, שלרובן יש דוברים מוצלחים ורהוטים כמעט כמוהו.

אליצור טוען, בצדק, כי היהדות היא דת עתיקה, ששרדה תהפוכות היסטוריות. קל להצביע על אמונות שונות ששרדו לאורך זמן רב ללא כל סימן לצדקתן. גם האסטרולוגיה, בגרסותיה השונות שורדת בהצלחה אלפי שנים. מה זה אומר? קל מאד להצביע על מסורות דתיות ששרדו לאורך זמן רב יותר מן היהדות. היהדות הרבנית, שעליה מדבר אליצור, היא צעירה הרבה יותר משטוענים מאמיניה. היא עוצבה בצורתה המוכרת לנו רק לאחר הופעת הנצרות. זה היה במחצית השנייה של האלף הראשון לספירה, כשעוצב התלמוד הבבלי. אם נעריך דתות לפי יושנן, יש להתפעל יותר מן השומרונים והזורואסטרים. ההינדואיזם עתיק הרבה יותר, שלא לדבר על דתות עתיקות באפריקה, אמריקה, ואוקיאניה.

היהדות, שלא כדתות אחרות, הופכת, לפי אליצור, להיות "אנטי סמכותנית" ועדין שטיינזלץ מצוטט כנושא דגל הספקנות. עד כמה שזכור לי הסכים אותו שטיינזלץ לקבור אלפי ספרים שפרסם בהוראת מספר רבנים, מה שמראה כי לספקנות התלמודית המהוללת יש כנראה גבולות די ברורים.

ההתייחסות לנרקיסיזם הדתי אינה רק עניין אקדמי. יש לה השלכות חברתיות ופוליטיות מיידיות. הוויתור על הנרקיסיזם הוא הכרחי אם אנו רוצים עולם טוב קצת יותר ושוויוני קצת יותר. הדתות היו ונשארו מתנגדות החופש והשוויון. כל התקדמות ב - 500 השנים האחרונות בכיוון של יותר חופש ויתר שוויון, זכויות נשים וזכויות מיעוטים, נעשתה על אפן ועל חמתן של הדתות ונציגיהן. הרי מתן זכויות אזרח ליהודים באירופה ומתן זכות בחירה לנשים התאפשרו רק בזכות חילון מסיבי. האפיפיור גילה את זכויות האדם רק לאחר שהכנסייה אבדה מכוחה. בישראל לעומת זאת, בכל פעם שנעשה ניסיון לחוקק בכנסת חוקים למען זכויות האדם, היו המפלגות הדתיות חומה בצורה של התנגדות.

כפי שמראים מחקרים שיטתיים שבוצעו ברחבי העולם, דתיות קשורה לתמיכה בדעות קדומות, הפליה, סמכותנות, ואדישות לסבל האחר. הסמכותנות הדתית עומדת בניגוד מובהק לאידיאל הבגרות והאוטונומיה של האזרח, שעליו בנוי חזון המשטר הדמוקרטי. יש כמובן מספר קטן של קבוצות דתיות יוצאות מן הכלל, המוכיחות את הכלל. יש מי שירצה להזכיר את הקווייקרים, את הפרסביטריאנים, ואת היהודים הרפורמיים. כל אלה שייכים לתופעה ההיסטורית של הפרוטסטנטיות הליברלית מאד, שהיא בעצם צורה של חילון ותגובה לחילון (ויהודים רפורמיים הם באמת פרוטסטנטים ליברליים, ואינם דומים ליהודים הרבניים שאתם מזדהה אליצור). ויתור על אמונות ועל סמכות הממסד הדתי קשור בהחלט לאמונות שוויוניות יותר.

אני אישית מעדיף לא להיענות להזמנה הלבבית הקוראת לי להצטרף לחגיגה הנרקיסיסטית הכוללת פרקי חזנות, הדלקת נרות, וסופגניות. מוטב לי להישאר בחוץ, בקור וברוח, ולחפש פתרונות פחות נרקיסיסטיים ופחות אנימיסטיים לצרותינו ולכישלונותינו.

* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 13.

תקווה מאבק תרבויות היהודים החרדים סבל כישלון הפסיכולוג רגשות יוצא בשאלה חופש בחירה אמונה אמונה דתית אמונה הדתית אמונות באמונה דת דתיים הדתיים החרדים הרגשה התבוננויות פסיכודינמיות התבוננות חוויה חוויות חרדים פסיכודינמי פסיכודינמיות רגש רגשות תחושה תחושות
אמונות מגבילות, אמונות חוסמות, אמונה מגבילה, איך נוצרת אמונה מגבילה? למה יש אמונות מגבילות? אמונות מקדמות, אמונה חוסמת, אמונה מעצימה, אמונות מעצימות, שינוי אמונות, שינוי אמונה, לשנות אמונה, אמונות בתת מודע, NLP ואמונות
אמונות מגבילות, אמונות חוסמות, אמונה מגבילה, איך נוצרת אמונה מגבילה? למה יש אמונות מגבילות? אמונות מקדמות, אמונה חוסמת, אמונה מעצימה, אמונות מעצימות, שינוי אמונות, שינוי אמונה, לשנות אמונה, אמונות בתת מודע, NLP ואמונות
אמונות מגבילות, אמונות חוסמות, אמונה מגבילה, איך נוצרת אמונה מגבילה? למה יש אמונות מגבילות? אמונות מקדמות, אמונה חוסמת, אמונה מעצימה, אמונות מעצימות, שינוי אמונות, שינוי אמונה, לשנות אמונה, אמונות בתת מודע, NLP ואמונות הרצאה על אמונות מגבילות, אמונות חוסמות, אמונה מגבילה, איך נוצרת אמונה מגבילה? למה יש אמונות מגבילות? אמונות מקדמות, אמונה חוסמת, אמונה מעצימה, אמונות מעצימות, שינוי אמונות, שינוי אמונה, לשנות אמונה, אמונות בתת מודע, NLP ואמונות ועוד תרגיל לשחרור אמונות מגבילות, איך לזהות אמונות מגבילות? זיהוי אמונות מגבילות, שאלות לזיהוי אמונות מגבילות,
אמונות תפלות, איך לגרום למישהו לא להאמין באמונה תפלה? איך לגרום למישהו להפסיק להאמין באמונות תפלות? איך נוצרות אמונות תפלות? למה אנשים מאמינים באמונות תפלות? איך לרפא מחלות נפש? טיפול בהזיות, איך לטפל בהפרעות נפשיות?
אמונות תפלות, איך לגרום למישהו לא להאמין באמונה תפלה? איך לגרום למישהו להפסיק להאמין באמונות תפלות? איך נוצרות אמונות תפלות? למה אנשים מאמינים באמונות תפלות? איך לרפא מחלות נפש? טיפול בהזיות, איך לטפל בהפרעות נפשיות?
אמונות תפלות, איך לגרום למישהו לא להאמין באמונה תפלה? איך לגרום למישהו להפסיק להאמין באמונות תפלות? איך נוצרות אמונות תפלות? למה אנשים מאמינים באמונות תפלות? איך לרפא מחלות נפש? טיפול בהזיות, איך לטפל בהפרעות נפשיות? הרצאה על אמונות תפלות, איך לגרום למישהו לא להאמין באמונה תפלה? איך לגרום למישהו להפסיק להאמין באמונות תפלות? איך נוצרות אמונות תפלות? למה אנשים מאמינים באמונות תפלות? איך לרפא מחלות נפש? טיפול בהזיות, איך לטפל בהפרעות נפשיות? ועוד חוט אדום, מאמין בעין הרע, איך לגרום למישהו להפסיק להאמין באלוהים? קברי צדיקים, טיפול במחשבות שווא, למה מישהו מאמין באמונה תפלה? אמונה באלוהים, אמונה ברבנים, אמונה בצדיקים, אמונה בעין הרע, טיפול בהפרעות נפשיות, נגד עין הרע, עשו לי עין הרע, עשו לי כישוף, כישפו אותי ...
אמונות טפלות ושקריות - מה *טוב* באמונות טפלות? איך להינצל מאמונות טפלות?
אמונות טפלות ושקריות - מה טוב באמונות טפלות? איך להינצל מאמונות טפלות? אמונה טפלה, היא כל רעיון שהאדם מאמין וחושב שהוא אמיתי, למרות שהוא לא כזה. ומי שיתבונן בעניין יראה, שיש כאן שאלה מעניינת. והיא, אם ידיעת האמת היא אכן הטובה ביותר, אז איך יתכן שהאמונות הטפלות גורמות לאדם להרגיש טוב יותר, למרות שהן שקריות? הרי האמת אמורה להיות טובה יותר? ובכלל, איך זה שלאמונות הטפלות יש כ"כ הרבה כוח. וכמובן, שכאן אנחנו מדברים על האמונות הטפלות שגורמות לאדם להרגיש טוב, ולא על אלו שיוצרות אצלו פחדים וכיו"ב ושגורמות לו להרגיש רע. והשאלה היא, איך אמונה טפלה ושקרית, יכולה לגרום לאדם להרגיש טוב. הרי האמת היא הטובה ביותר? תשובה: בכל אמונה טפלה, מסתתרת אמת טובה כלשהי. ובכל אמונה טפלה, יש נקודה כלשהי של אמת טובה, שהאדם לא מודע אליה. לדוגמא: האדם מאמין שביום מסוים הוא יכול להצליח יותר מאשר ביום אחר. ואז באותו היום יש לאותו האדם, יותר אנרגיות חיוביות מאשר ביום רגיל. זו לדוגמא אמונה טפלה, שגורמת לאדם להרגיש טוב יותר, ואפילו לפעמים אכן מספקת תוצאות. וכיצד? והעניין הוא, שאמונה טפלה לא יכולה לעבוד במקום שבו היא מתנגשת עם המציאות. אם יאמין האדם כי ביום כלשהו הוא יכול להצליח לעשות משהו, שהוא לא באמת יכול לעשות אותו, הרי שהאמונה שלו לא תעזור לו לעשות את אותו הדבר. אלא מה? שלפעמים האדם כן יכול לעשות משהו, אך הוא לא מודע לכך שהוא כן יכול לעשות אותו. ואז האמונה הטפלה, גורמת לאדם להאמין בעצמו, בדבר שהוא אמיתי, גם בלי קשר לאותה האמונה. ואז על ידי האמונה שיש לאדם, הוא מגלה את נקודת האמת הטובה, שאותה הוא לא ידע. ונבהיר: בכל אמונה טפלה יש נקודת אמת כלשהי. האמת היא טובה, ואין טוב ממנה. ואילו ידע האדם את האמת כפי מה שהיא, הרי שהוא לא היה נזקק למעטפת של האמונה הטפלה, כדי לגלות את אותה נקודת אמת. ולפעמים, אם יגלו לאדם את נקודת האמת הזאת כפי מה שהיא, הוא לא יאמין בה. ולפעמים האדם זקוק למעטפת נוספת של שקר על האמת, כדי להבין ... ולא יודע את האמת על עצמו, שהוא אכן יכול להצליח. מאוד יכול להיות, שאם נגלה לאותו האדם שהוא יכול להצליח, הוא לא יאמין לכך, למרות שזו האמת. אך אם האמת הזאת תוסתר בתוך אמונה טפלה כלשהי, כגון לדוגמא שנאמר לו שאם הוא יעשה משהו מסוים, הדבר הזה יגרום לו להצליח במבחן, הרי שזה יכול לגרום לכך, שהוא יאמין בנקודת האמת, שהוא אכן יכול להצליח במבחן. ועל ידי זה הוא ייתן לעצמו את ההזדמנות להצליח במבחן. נמצא אם כן, כי נקודת האמת שיש בכל אמונה טפלה, היא זו שגורמת לאדם להרגיש טוב יותר, והיא זו שהופכת את אותה האמונה הטפלה לכאילו אמת. אם לדוגמא יצליח האדם הנ"ל במבחן, אחרי אותה הפעולה, הרי שהוא יכול באמת להאמין שאכן הפעולה עזרה לו להצליח. למרות שבאמת הוא הצליח, רק בגלל שהוא האמין בכך שהוא יכול להצליח, ובגלל שהוא נתן לעצמו את ההזדמנות להצליח. והאמונה הטפלה, עזרה לאדם לגלות שיש לו את היכולת להצליח. ואם האדם יהיה מספיק חכם, בסופו של דבר הוא יבין שהוא היה יכול להצליח, מצד האמת, גם בלי הפעולה המיותרת שהוא עשה. נמצא אם כן, כי הכוח של האמונות הטפלות ושל השקרים, הוא מחלקי האמת שיש בתוכם. והדבר הטוב שיש באמונות טפלות, הוא, שהן מאפשרות לאדם לגלות ולהכיר את חלקי האמת שיש בהן. וכאשר האדם לא מסוגל להבין את האמת כפי מה שהיא, אז המציאות מזמנת לו את אותו החלק של האמת, בתוך אמונה טפלה כלשהי. ובפועל זה אומר, כי על האדם להסתכל על האמת שיש בתוך האמונות שלו. כי גם מי שמאמין בדבר אמיתי, הרי שיכול להיות שהאמונה שלו לא מדויקת מספיק. ועל האדם להשתדל לזכך את האמונה שלו כמה שיותר, על ידי מידת האמת. דהיינו, על האדם להשתדל כל הזמן להסתכל על נקודת האמת, שיש בתוך האמונות שלו. ועל ידי זה, בסופו של דבר האדם רואה את האמת המלאה עצמה, בלי תוספות מיותרות. ...
אמונות תפלות והפרעות נפשיות, אמונות מיסטיות, 2 סיבות למה מאמינים באמונות תפלות, אמונה במתקשרים, אמונה בתקשור, איך נוצרת אמונה תפלה? מה הגיוני באמונה לא הגיונית? למה מאמינים באלוהים? איך לטפל בהפרעות נפשיות? טיפול בסכיזופרניה
אמונות תפלות והפרעות נפשיות, אמונות מיסטיות, 2 סיבות למה מאמינים באמונות תפלות, אמונה במתקשרים, אמונה בתקשור, איך נוצרת אמונה תפלה? מה הגיוני באמונה לא הגיונית? למה מאמינים באלוהים? איך לטפל בהפרעות נפשיות? טיפול בסכיזופרניה
אמונות תפלות והפרעות נפשיות, אמונות מיסטיות, 2 סיבות למה מאמינים באמונות תפלות, אמונה במתקשרים, אמונה בתקשור, איך נוצרת אמונה תפלה? מה הגיוני באמונה לא הגיונית? למה מאמינים באלוהים? איך לטפל בהפרעות נפשיות? טיפול בסכיזופרניה הרצאה על אמונות תפלות והפרעות נפשיות, אמונות מיסטיות, 2 סיבות למה מאמינים באמונות תפלות, אמונה במתקשרים, אמונה בתקשור, איך נוצרת אמונה תפלה? מה הגיוני באמונה לא הגיונית? למה מאמינים באלוהים? איך לטפל בהפרעות נפשיות? טיפול בסכיזופרניה ועוד איך המתקשר יודע עלי דברים? איך המתקשרת יודעת עלי דברים? איך המתקשר קורא אותי? איך המתקשרת קוראת אותי? אמונה במיסטיקה, איך לטפל בסכיזופרניה? איך דברים עובדים? איך העולם עובד? ללמוד סיבתיות, לפתח את השכל, לפתח את הרגש, איך להרגיש טוב? 2 סיבות למה ...
אמונות טפלות. מה החיסרון באמונות טפלות שגורמות להרגיש טוב?
אמונות טפלות. מה החיסרון באמונות טפלות שגורמות להרגיש טוב? אמונות טפלות. מהי הבעיה שישנה באמונות טפלות שגורמות לאדם לתחושה טובה? האמונות הטפלות רבות הן. אמונה טפלה = דמיון של האדם לגבי המציאות = חוסר ראיית האמת לגבי המציאות. ישנן אמונות טפלות שגורמות לאדם להרגיש רע, כגון אמונות טפלות שגורמות לאדם לפחד משטויות וכיו"ב. ישנן אמונות טפלות שעוזרות לשרלטנים לשלוט באדם. ישנן אמונות טפלות שיוצרות אצל האדם אובססיה והתמכרות מיותרת. ישנן אמונות טפלות שיוצרות בחיים של האדם סבל ורע. האמונות הטפלות האלו ברור שאינן טובות לאדם. לעומתן יש את האמונות הטפלות שגורמות לאדם להרגיש טוב. האדם נמצא בבעיה ... באמת בכל מקום ובכל זמן, הוא חוסר הבנת האדם את המציאות. כך שכדי להרגיש טוב באמת, אין צורך בשום אמונה טפלה. צריך רק לדעת את האמת. לעומת זאת, הגורם היחיד שמרחיק את האדם מהרגשת הטוב האמיתי, אלו האמונות הטפלות הטובות! מאמונות טפלות רעות כולם בורחים. אם יבקשו מהאדם להאמין במשהו ... בקלות. אז מה עושה הרע כדי להפיל את האדם ברשתו הרעה של הדמיונות הרעים? תשובה: הוא מספק לאדם אמונות טפלות שיגרמו לו להרגיש טוב מזויף. מדוע טוב מזויף? ... זמן שזו אינה האמת, הוא לעולם לא ירגיש שלמות באמת. בכל מקרה, הדרך של הרע לשלוט באדם, הוא דרך האמונות הטפלות שנראות טובות ויפות. הדמיון מוכר לאדם אשליות נחמדות. האשליות נראות מתוקות, למרות שאינן נכונות. האדם הולך אחרי האשליה ואחרי האמונה הטפלה. האדם מזניח את האמת לטובת האשליה השקרית והאמונה הטפלה. האמת הטובה באמת נחלשת. השקר הדמיוני מתחזק. ואז לרע הרבה יותר קל לשכנע את האדם להאמין באמונות טפלות רעות בלי לשים לב. ז"א האמונות הטפלות תכליתן אחת. והיא לגרום לאדם לא לחפש את האמת. ... הזמן האדם התרחק מלחפש את האמת הטובה. ואז בדלת האחורית הדמיון של האדם משתלט עליו וגורם לו לאמונות טפלות שגם האם מבין שהן רעות. המסקנה: אל תאמין במה ... במה שלא התברר אצלו כאמיתי. עליו לדעת כי: לבסוף השקר יפול ותחושת הרע / חסר תחזור אל האדם. האמונה הטפלה השקרית היא פתח לצרות של אמונות טפלות שגם האדם רוצה להתרחק מהן. והדבר החשוב ביותר ... כאשר האדם מבין את המציאות = טוב לו באמת. ברמה המעשית: על האדם לחפש תמיד את האמת ולבדוק את כל האמונות שלו. איך בודקים? תשובה: שואלים שאלות ולא מקבלים שום דבר בלי לאמת אותו. הדרך היעילה ביותר לגרש דמיונות ואמונות טפלות, היא על ידי זה שהאדם שואל שאלות. השאלה החזקה ביותר שמנפצת כל שקר, היא אולי ההפך הוא הנכון?! לא משנה מה האמונה אומרת ועונה, תמיד תשאל אולי ההפך הוא הנכון?! אם אין ... האמיתי והמלאה מתגלה. נקודה חשובה להבהרה: על האדם לדעת כי המציאות טובה לאין שיעור יותר מכל אמונה טפלה באשר היא. ז"א אם אמונה טפלה כלשהי גורמת לאדם להרגיש טוב, עליו לדעת כי אם ...
אמונות טפלות - מהי נקודת האמת של אמונות טפלות שגורמות לאדם להרגיש טוב?
אמונות טפלות - מהי נקודת האמת של אמונות טפלות שגורמות לאדם להרגיש טוב? אמונות טפלות. מהו השורש הטוב שבגללו קיימות האמונות התפלות? האמונות הטפלות יש מהן כאלו שגורמות לאדם להרגיש רע בצורה גלויה. ויש מהן כאלו שגורמות לאדם להרגיש טוב כלשהו. החיסרון של אמונות תפלות טובות, הוא שהן מיותרות ואין בהן צורך. הן חוסמות את האדם מלדעת את האמת המלאה והטובה, שתגרום לו להרגיש טוב באמת גם בלי האמונה הטפלה (ראה בהרחבה כאן). השאלה היא, מנין נובע כוחן של האמונות הטפלות הטובות? מהי מהותן באמת? תשובה: המציאות היא טובה באמת. האדם מרגיש רע, אך ורק משום שאינו מבין את המציאות ... הבנה אלא דמיון = אמונה תפלה. מי שיודע את האמת וטוב לו באמת, אינו נופל לאמונות טפלות מכל סוג שהוא. מאחר שהוא אינו זקוק להן כדי להרגיש טוב. ועכשיו ננתח את העניין. מדוע האדם אינו מבין את המציאות? וכיצד האמונות הטפלות מקרבות את האדם להבנת המציאות? תשובה: האדם הוא חלק מהמציאות שנמצא בתוך המציאות. האדם הוא חלק מהציור המלא של ... המקום שאליו נכנסים האמונות הטפלות. האמונות הטפלות מפעילות את הדמיון של האדם. האמונות הטפלות משתמשות בדמיון של האדם כדי לגרום לו להרגיש טוב. זו נקודת האמת שממנה הן שואבות את כוחן. משום שכדי להבין את ... דמיון, מכאן שואבות האמונות הטפלות את כוחן. בנוסף, בכל דמיון של אמונה טפלה באשר היא, תמיד יש בתוכו נקודת אמת כלשהי מהדמיון האמיתי והטוב. האמונה הטפלה מייצגת חלק קטן בלבד של שימוש נכון בכוח הדמיון בצורה טובה. האמונה הטפלה לוקחת חלק קטן מהשימוש הנכון בכוח הדמיון, ומוכרת אותו לאדם. מכאן נובע כוחה של האמונה הטפלה. על האדם לברר ולמצוא את נקודת האמת שיש באמונה הטפלה ולגרום לשקר שבה ליפול מעצמו. כדי למצוא את נקודת האמת ולהפיל את הרע, יש לשאול שאלות ושאלות ושאלות עד שהשקר ...
1 2 3 4 ...5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על אמונות
לזמן מוגבל!     👈1 ב 150  👈4 ב 400     📞 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: אמונות, איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם לחץ? דיכאון? מועקות נפשיות וייאוש? כעס ועצבים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם חרדות ופחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים ועוד...



הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: אמונות, איך ליצור אהבה? איך לנהל את הזמן? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לא להישחק בעבודה? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשפר את הזיכרון? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להיות מאושר ושמח? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לשנות תכונות אופי? איך לעשות יותר כסף? איך לחנך ילדים? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להצליח בזוגיות? איך להאמין בעצמך? איך לפרש חלומות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לשתול מחשבות? איך לקבל החלטות? איך למצוא זוגיות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם גירושין? איך להיגמל מהימורים? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות ועוד...



להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם באמת הכל לטובה? מה יש מעבר לזמן ולמקום? מי ברא את אלוהים? איך להיות הכי חכם בעולם? האם הכל אפשרי? האם אפשר לדעת הכל? האם יש בחירה חופשית? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך להיות מאושר? אולי אנחנו במטריקס? למה לא להתאבד? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? מה המשמעות של החיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך נוצר העולם? האם יש משמעות לחיים? האם המציאות היא טובה או רעה? איך להנות בחיים? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש או אין אלוהים? למה יש רע בעולם? האם יש אמת מוחלטת? למה העולם קיים? בשביל מה לחיות? האם לדומם יש תודעה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך נוצר העולם ועוד...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
   



האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי למציאת זוגיות, מומחה, אימון אישי להרזיה בנושא אמונות - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 1.0156 שניות - עכשיו 29_03_2024 השעה 13:11:24 - wesi4