הרב ברוך שלום אשלג / מהסתר לגילוי / ג. דור המבול ודור הפלגה
מטרם שהאדם מתקן את דור המבול ודור הפלגה שבו, האור הגנוז נסתר ממנו. דור המבול - ליבא, דור הפלגה - מוחא. והיות שאדם נכלל מכל העולם, אנו מיחסים את כל אומות העולם לרע שבנו.
והיות שהיצר הרע הוא מלאך, שמו על שם פעולתו: כשהוא מעורר באדם תאוות רעות נקרא "דור המבול", וכשמעורר מחשבות רעות נקרא "דור הפלגה". וכשמתקנים ב' הכוללים האלו, מתגלה האור עליון, ש"גנזו לצדיקים לעתיד לבוא", ומתחילים להרגיש את הטוב והעונג שבתורה ומצוות.
מטרם שהאדם מתקן את השכל שלו, האור הגנוז נסתר ממנו.
והסיבה שהאור הגנוז נסתר מהאדם היא השקר שהאדם מלא בו.
כי קדם תיקנו, היה בבחינות "וַתַּשְׁלֵך אֱמֶת אַרְצָה" ולא היה יכול לדבר שום דבר אמת. (ליקו"מ, ח"א, ל"ח)
ואין דבר כזה תאוות רעות, ואין דבר כזה מחשבות רעות, כי אין בעולם רע כלל. רק יש פנימי וחיצוני. והחכם הוא משתוקק למהות הפנימית של הרצון, ואילו הטיפש הוא משתוקק ללבוש החיצוני.
וניתן דוגמא: נאמר שהאדם משתוקק לילך לבית היין ובית הזונות.
על האדם להתבונן אל תוך הרצון ולשאול את עצמו, מדוע זה אני רוצה לילך לשם?
ואם האדם יתמיד ויתעקש להבין, הוא יגלה שמה שהוא באמת רוצה זה ליהנות, זה הכל. לרצות את בית היין ובית הזונות זה שקר. כי האדם עכשיו מבין שהוא סה"כ רוצה ליהנות. ואם האדם ימשיך ויתבונן וישאל, לבסוף הוא יגלה שכשהו הולך לבית היין ולבית הזונות הוא אכן נהנה, אבל רק לזמן קצר, וזה גם עולה לו הרבה כסף, שאחר כך הוא צריך להתייגע ביגיעות קשות להשיגו, ואז האדם ישאל את עצמו האם ישנה דרך ליהנות יותר? ואז האדם יקבל תשובה וגם ימצא דרך ליהנות בדרגה גבוהה יותר.
רק השקר שהאדם מלא בו מסתיר ממנו את האור הגנוז.
וגם אין שום דבר רע בלשקר, כי זה עולם השקר ומימלא כולם כאן שקרנים, (לא מרע לב, פשוט כי עוד לא יודעים)
אבל לשקר את עצמו אסור!
וכשמפסיק לשקר, ולמכור לעצמו לוקשים וסיסמאות ששמע. ומתבונן אל פנימיותו ומשתוקק להבין מה האמת הפנימית שלו ומה גרם את הרצון שלו. אז ע"י זה נעשה "ודובר אמת בלבבו" ואז נפתחים לו השערים בזה אחר זה.
וע"י זה מתגלה האור עליון, ש"גנזו לצדיקים לעתיד לבוא", ומתחילים להרגיש את הטוב והעונג באמת.