ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה תורת ההכרה - מבוא ✔תורת ההכרה (אפיסטמולוגיה; מיוונית עתיקה אפיסטמה: ידע, לוגוס: לימוד, דיבור) ... - ידע להצליח, התפתחות אישית, מודעות עצמית התחייבות ...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 תורת ההכרה - מבוא

תורת ההכרה (אפיסטמולוגיה; מיוונית עתיקה אפיסטמה: ידע, לוגוס: לימוד, דיבור) הוא ענף של הפילוסופיה המתרכז במהות וגבולות הידיעה. שאלות מרכזיות הן: מהי ידיעה, כיצד היא נרכשת ומהו היחס בין המציאות לידיעה.

נושא מרכזי הוא ניתוח היחסים שבין טבע הידיעה לבין המושגים אמת, האמנה והצדקה. נושא נוסף הוא השאלה האם בכלל ניתן לדעת משהו - כלומר, האם הספקנות היא נכונה ובאיזו מידה. בעברית נחשבות לעתים הכרה וידיעה כמילים נרדפות ועל כן אפיסטמולוגיה נקראת גם תורת הידיעה. המושג אפיסטמולוגיה נטבע על ידי הפילוסוף הסקוטי ג'יימס פרדריק פרייר אשר פעל במאה ה - 19. אולם העיסוק בה החל כבר אצל הפילוסופים קדם - סוקרטים.

ידיעה

הדיון העכשווי באפיסטמולוגיה עוסק בידיעה טענתית ("ידיעה ש"). ידיעה זו נבדלת מידיעה איך ומהיכרות ישירה. לדוגמה, במתמטיקה ידוע ש: 44 = 22 + 22, אבל גם ישנה ידיעה כיצד לחבר מספרים ולבצע פעולות חשבון. בנוסף, ישנה ידיעה של היכרות ישירה עם אנשים, צבעים וצלילים. ברטרנד ראסל הבחין לראשונה בספרו "בעיות הפילוסופיה" בין ידיעה על ידי תיאור (knowledge by description, סוג של "ידיעה ש") וידיעה בהיכרות ישירה (knowledge by acquaintance). גילברט רייל הדגיש את ההבדל בין "ידיעה ש" ו"ידיעה איך" בספרו "The concept of mind". לדוגמה, רכיבה על אופניים היא בחלקה "ידיעה איך". אולם הידיעה לגבי שווי המשקל הפיזקלי הוא "ידיעה ש" ולא נובעת מהידיעה איך לרכב. אין קשר לוגי הכרחי בין סוגי הידיעות.

האמנה

האמנה (belief) הינה תוכן מחשבה שהחושב מצמיד לה ערך אמת, כלומר רואה בה אמיתית (בין אם באופן מוצדק או לאו). לדוגמה, אם אני מאמין שהשמים כחולים אזי אני מחזיק בהאמנה "השמיים הם כחולים" ומאמין כי היא אמיתית. אין לבלבל את המושג האמנה עם המושג אמונה (למרות שבאנגלית הם נקראים אותו דבר). המושג אמונה קשור לשדה הדיון התאולוגי והוא בא לידי ביטוי בשפה בצורה כמו X מאמין ב - Y. לעומת זאת, הביטוי הלשוני של מושג ההאמנה הוא X מאמין ש - Y.

אמת

מושג האמת נקשר באופן הדוק למושג ההאמנה. האמנה יכולה להיות אמיתית או שקרית. אם היא שקרית, אז ניתן לומר ש - X מאמין ש - Y אבל אי אפשר לומר X יודע ש - Y מכיוון שהשימוש הלשוני במילה ידיעה מניח את אמיתות ההאמנה עליה נסובה הידיעה. במילים אחרות, אם מישהי יודעת משהו, אז לא ייתכן שהאמנה שלה היא שקרית. לדוגמה, אם אדם חוצה גשר רעוע אז ניתן לומר שהוא מאמין שהגשר לא יקרוס. אם הגשר קורס, אז האדם החזיק בהאמנה שקרית. קשה לומר שהאדם ידע שהגשר בטוח, למרות שהגשר קרס. אם הגשר קרס, אמונתו לא הייתה ידיעה. למרות כל אלו, גם אם האדם האמין שהגשר לא עומד לקרוס והגשר אכן לא קרס, לא נרצה לומר שהאדם ידע שהגשר הוא בטוח - מכיוון שייתכן שאותו אדם לוקח סיכונים (ואז חסרה לו הצדקה).

הצדקה

דיאגרמת אוילר שמייצגת את הגדרת הידיעה כהאמנה אמיתית מוצדקת. - תורת ההכרה

בדיאלוגים של אפלטון - בעיקר במנון ותאיטוס - מופיעות מספר תשובות לשאלת הידיעה. אחת מהן היא כי ידיעה היא האמנה אמיתית שיש לה הצדקה כלשהי, בין אם דרך הסבר או דרך הגדרה. מאז ועד שנות ה - 60 של המאה ה - 20 התפיסה כי ידיעה היא האמנה אמיתית מוצדקת היא ההגדרה המקובלת לידיעה בפילוסופיה. לפי הגדרה זו, אמת היא תנאי הכרחי לידיעה, אך לא תנאי מספיק. תנאי הכרחי נוסף לידיעה הוא הצדקה של האמנה. לדוגמה, אדם שחוצה גשר רעוע מכיוון שהוא מאמין שהגשר לא יקרוס, אך אין לו תשובה לשאלה מדוע הוא חושב שהגשר לא יקרוס, לא יכול לדעת שהגשר הוא בטוח, גם אם הוא חצה אותו והגשר לא קרס. חולה שמאמין שהוא יחלים ממחלה ללא הצדקה לאמונתו לא יכול לדעת שהוא יחלים. רק במקרה והוא הצדיק את החלמתו, וגם, הוא אכן החלים, ניתן לומר עליו שהוא ידע שהוא יחלים. מסיבות אלו, הוגדרה ידיעה כך: S יודע ש - P אםם:

P אמיתי;

S מאמין ש - P אמיתי;

ל - S יש הצדקה להאמין ש - P.

בעיית גטייר

בשנות ה - 60 ערער אדמונד גטייר על הגדרה זו באמצעות דוגמאות נגדיות. ערעורו מכונה "בעיית גטייר". גטייר טוען כי קיימים מצבים בהם אדם מחזיק בהאמנה שהיא גם אמיתית וגם מוצדקת, ולמרות זאת האמנתו אינה יכולה להחשב לידיעה. גטייר מתאר מצב בו ישנם שני אנשים סמית' וג'ונס, אשר מחכים לקבלת תשובה בנוגע לקבלה למקום עבודה. לשניהם יש גם בדיוק 10 מטבעות בכיסיהם. סמית' מאמין כי ג'ונס יקבל את העבודה, וכמו כן הוא יודע כי לג'ונס יש 10 מטבעות בכיס. מכך הוא מגיע להאמנה "מי שיש לו 10 מטבעות בכיס יקבל את העבודה". אך סמית' לא מודע לכך שלו עצמו יש גם 10 מטבעות בכיס. לבסוף מקבל סמית' את העבודה. במצב היפותטי זה, האמנתו של סמית' היא אמיתית ומוצדקת (מכיוון שסמית' יודע שהוא פחות ראוי לעבודה). למרות זאת, לפי גטייר, סמית' לא יודע שהאדם עם 10 המטבעות בכיס יקבל את העבודה. הוא עדיין יהיה מופתע מאוד כאשר הוא ישמע שהוא קיבל אותה. ההאמנה של סמית' היא מוצדקת, אך אמיתותה תלויה במקרה מכיוון שבמקרה גם לסמית' יש בדיוק 10 מטבעות בכיס, למרות שהוא לא מודע לכך. דוגמה פשוטה יותר: מישהי מסתכלת על גבעה מרוחקת ורואה עליה פסל של סוס. מכאן היא מסיקה את ההאמנה "ישנו יונק בראש הגבעה". בשל המרחק, היא לא רואה כי הסוס אינו אלא פסל. היא גם לא יכולה להבחין בכך שמאחוריו שוכב כלב. ההאמנה כאן היא אמיתית ומוצדקת, אך איננה בגדר של ידיעה.

הבעיה עוררה תגובות רבות במחצית השנייה של המאה ה - 20 ונחשבה לבעיה מרכזית באפיסטמולוגיה. בעקבותיה הציע רוברט נוזיק הגדרה מחודשת לידיעה: S יודע ש - P אםם:

P אמיתי;

S מאמין ש - P;

אם P היה שקרי, אז S לא היה מאמין ש - P;

אם P אמיתי, אז S מאמין ש - P.

לדעת נוזיק הדרישה השלישית פותרת את בעיית גטייר עבור הגדרת הידיעה.

אקסטרנליזם ואינטרנליזם

קיימת הבחנה בין אפיסטמולוגים אקסטרנליסטים לבין אפיסטמולוגים אינטרנליסטים. אקטרנליסטים סבורים כי גורמים אקסטרנליים (חיצוניים), כאלו שאינם נכללים כמצב פסיכולוגי של היודע, יכולים להוות תנאים לידיעה. כך למשל, תגובתו של אקסטרנליסט לבעיית גטייר תהיה שכדי שהאמנה מוצדקת ואמיתית תחשב לידיעה היא חייבת להיגרם בצורה הנכונה על ידי העובדות הרלוונטיות בעולם. הגרימה הסיבתית, שנמצאת מחוץ לנפשו של היודע, תחשב כתנאי ידיעה חיצוני.

אינטרנליסטים מנגד, טוענים שכל התנאים לידיעה כלולים במצבים פסיכולוגים של היודע. הגותו של רנה דקארט היא דוגמה לגישה אינטרנליסטית להצדקה (למרות שההבחנה לא הייתה מוכרת בימיו). לטענתו הדרך היחידה לחוות את העולם החיצוני היא באמצעות החושים, וכי איננו יכולים לקבל את נתונים החושים כאמינים לחלוטין. מכיוון שכך, ידיעה שמבוססת על חושים אינה יכולה להיות גם היא אמינה לחלוטין. ידיעה אמינה לחלוטין היא ידיעה "ברורה ומובחנת". מכיוון שהאל ברא את העולם, והאל על פי ההנחה הוא טוב, יש להניח כי לבני האדם יש את היכולת לדעת. אך מכאן לא נובע שהאדם לא מסוגל ליפול בטעות. לכן, הדרך לידיעה מובחנת וברורה היא באמצעות ספקנות מתדולוגית, ניסיון להטיל ספק בכל אשר ניתן להיחשב כשקרי. בדרך זו מגיע למסקנה שלא ניתן להטיל ספק בהטלת הספק ובאקט החשיבה הנלווה לו. מכאן המשפט "אני חושב, משמע אני קיים". על סמך ידיעת משפט זה, התכוון דקארט לבסס את כלל הידיעה האפשרית. הקוגיטו הוא הבסיס האפיסטמולוגי במערכת הפילוסופית של דקארט.

רכישת ידיעה

הדיון בנוגע לרכישת ידיעה עוסק במספר שאלות: הבחנות אפיסטמיות בין ידע אפריורי וידע אפוסטריורי; הבחנה בין סינתזה לאנליזה ככלי הוכחה של ידע; הוויכוח ההיסטורי בין אמפיריציזם לרציונליזם; בעיית הקריטריון או הרגרסיה.

אפריורי ואפוסטריורי

ההבחנה בין המושגים נתונה אמנם במחלוקת אולם ניתן לאפיינם באופן כללי כך:

ידע אפריורי הוא ידע שאינו תלוי ניסיון, הוא אינו אמפירי, ומושג על ידי השכל לבדו.

ידע אפוסטריורי הוא ידע שתלוי בדרך כלשהי בניסיון בעולם, ידע שהוא אמפירי בדרך כזו או אחרת.

בחלק ניכר מההיסטוריה של הפילוסופיה ובעיקר בפילוסופיה של העת החדשה נתקיימו ויכוחים בנוגע לעצם הִתכנותם של שני סוגי ידיעה אלה.

אנליטי וסינתטי

נראה שחלק מהטענות והמשפטים שאנו מכירים ויודעים זוכים להיות אמיתיים מעצם ההבנה של משמעותם. הדוגמה המפורסמת לכך היא הטענה "כל הרווקים אינם נשואים". כל מי שמבין את משמעות המילה רווק יודע שטענה זו היא אמיתית בכל מצב. פילוסופים, מאז עמנואל קאנט, מכנים טענות כאלו טענות אנליטיות. הן נקראות אנליטיות מכיוון שהן זוכות לאימות מספיק בזכות ניתוח או אנליזה של המרכיבים שלהן. מנגד, טענות סינתטיות הן טענות שאין מספיק להבין את משמעות מרכיביהם על מנת לקבוע את אמיתותם. דוגמה לכך היא הטענה "43 אחוז מרווקי ישראל גרים בחיפה". טענה זו תדרש לאימות אימפירי אם נרצה לברר את נכונותה. קאנט גרס שטענות המתמטיקה והמדע הן טענות סינתטיות אפריורית. לדוגמה, הטענה 12 = 7 + 5 היא אמיתית בהכרח (ומכאן אפריורית) אך מנגד, ניתוח המושג 12 אינו מספיק כדי לדעת שהוא שווה ל - 7 ועוד 5. מנגד, רבים ממבקרי קאנט טענו כי משפטי המתמטיקה הם אנליטיים אפריוריים (גוטלוב פרגה לדוגמה). וילארד ואן אורמאן קוויין ערער על עצם ההבחנה בין הסינתטי לאנליטי במאמרו 'שתי דוגמות לאמפריציזם'.

אמפריציזם ורציונליזם

על פי האמפיריציזם לניסיון יש תפקיד מכריע ברכישת ידע ובעיקר על ידי תפיסה חושית. אמפריציסטיים מסוימים קבעו כי כל הידע האפשרי הוא ידע שמבוסס על ניסיון (ג'ון סטיוארט מיל לדוגמה), ומנגד, אחרים ראו בלוגיקה ובמתמטיקה יוצאים מן הכלל בהקשר זה. פוזיטיביזם וסוגים של ריאליזם הינם פיתוח של העמדה האמפריציסטית.

הרציונליזם מבטל את חשיבות נתוני החושים בתהליך רכישת ידע. על פי הרציונליזם לפעולה השכלית הטהורה יש קדימות מוחלטת בכל תהליך של ידיעה. הרציונליסטים המודרניים, ובראשם דקארט, ראו בחושים כלי שאי אפשר לסמוך עליו ומוביל בעיקר לטעויות. לעומת זאת, מערכת בנויה היטב של שכילה תוכל להוות בסיס איתן ואמין לידיעה. הרציונליסטים שאבו השראה ממבנה הגאומטריה האוקלידית בתור דוגמה למערכת ידיעה נאותה. הם התפעלו ממבנה הכולל אקסיומות ומשפטים שמוכחים מהן באופן דדוקטיבי וחלקם שאפו לבנות מערכת כזו עבור כל הידיעה בכללותה.

אידאליזם

על פי האידאליזם ידיעה נרכשת בתהליך אפריורי בתוך הנפש מתוך מושגים שאינם נרכשים בניסיון. תהליך זה נקרא לפעמים גם אינטואציה או הסתכלות (לתוך עצמי ולא בעולם). אצל קאנט, תהליך הבנת יכולת הידיעה האנושית כלל ניתוח של מבנה נפש האדם, ניתוח של קטגוריות בתהליך הנקרא דדוקציה טרנסצנדטלית. הוא קרא לתורתו אידאליזם טרנסצנדנטלי. הנושא העיקרי עבור אפיסטמולוגים אידאליסטיים הוא מרכזיות התבונה. ידיעה יכולה להרכש אך ורק דרך הנפש ולפיכך היא במהותה אידאלית.

בעיית הקריטריון

על מנת להצדיק האמנה צריך פנות להאמנה אחרת. מכאן שייתכנו שתי אפשרויות: או שישנם משפטים שהם אפיסטמולוגיים בסיסיים שאינם זקוקים להצדקה נוספת, או שלכל האמנה יש רגרסיה אינסופית של הצדקות נוספות. כעת האפיסטמולוג מצוי בדילמה, אם הוא מניח כי ישנם משפטים שהם נכונים ללא הצדקה הוא אינו יכול לומר שהוא יודע אותם, מכיוון שידיעה מוגדרת (בדרך כלל) כהאמנה נכונה ומוצדקת, ולהאמנה כזו אין הצדקה. ואם הוא טוען שלכל המשפטים ישנה הצדקה נוצרת שרשרת הצדקות אינסופית, שהוא בתור יצור סופי לעולם לא יכול להכיר. שתי האפשרויות מובילות לכך שלא נוכל להשיג ידיעה אמיתית ומכאן בעיית הקריטריון לידיעה. לאורך ההיסטוריה הבעיה הובילה לעמדות ספקניות. פתרונות אחרים הם בעיקרם מסדתנות קוהרנטיות ורגרסיה.

מסדתנות

על פי המסדתנות (Foundationalism) ישנו מסד לידיעה שאינו זקוק לשום הצדקה נוספת. משפטי יסוד אלו נחשבים למשפטים בסיסיים, מעין אקסיומות, והם יכולים להחשב לברורים מאליהם (כלומר בעלי הצדקה שחלה על עצמה) או כאלה שלא ניתנים לטעות. תפיסה, זיכרון ואינטואיציה אפריורית מאומצים לעתים ובתאוריות שונות כדוגמאות למשפטים בסיסיים. הביקרות המרכזית נגד הגישה היא שאם האמנה לא מוצדקת על ידי האמנות אחרות, קבלתה כידיעה תחשב אקראית ולא מוצדקת.

העמדה הקוהרנטיסטית

מי שאינו מקבל את הגישה המסדתנית יכול לטעון כי שרשרת ההצדקה יכולה להיות מעגלית. במקרה זה, כל הצדקה היא בסופו של דבר מעגלית, ככה שהצדקה כלשהי זוכה להיות מוצדקת על ידי עצמה, לאחר שרשרת הצדקות באורך מסוים. לפי העמדה הקוהרנטיסטית, האמנה היא מוצדקת אם ורק אם היא חלק ממערכת קוהרנטית של האמנות משותפות ועקביות. במקום לדבר על שרשרת יכולים גם קוהרנטיסטים לדבר על רשת הוליסטית של האמנות. קוהרנטיזם יכול לקבל מבנה האמנתי מעגלי, אך הוא שולל את הביקורת על המבנה המעגלי. מה שחשוב עבור גישה זו הוא שמערכת ההאמנות כולה יחדיו תהיה עקבית וקוהרנטית. תפיסת הידיעה כאן היא אורגנית יותר ואטומיסטית פחות. ביקורת על כך הוא שהכלל שדורש קוהרנטית בתוך מערכת הוא בעצמו האמנה שחסרה הצדקה. כלל זה נמצא 'מעל' המערכת כולה והוא חל על כולה, לכן לא נראה שייתכן שיוצדק מתוכה.

פתרון נוסף לבעיה, שאינו מסדתני ואינו קוהרנטיסטי, הוא הפתרון האינפיניטיסטי, שקובע כי אכן ישנה רגרסיה אינסופית בשרשרת ההאמנות שלנו אך הרגרסיה איננה קטלנית. כלומר מקיומה של הרגרסיה לא בהכרח נובע כי אין כל בסיס לידיעה.

פרדוקס הספקנות

הגישה הספקנית שוללת כל פתרון לבעיית הקריטריון ומקבלת את הבעיה בתור ראיה לכך שכל ידיעה שהיא היא למעשה האמנה לא מבוססת. מעבר לכך, הגישה הספקנית שואלת האם ידע בכלל הוא מן האפשר ומסיקה כי לא ניתן לקבוע ערך אמת לטענות, למרות שאלו לעתים מאופיינות בתור נשאיות של ערך כזה. במידה מסוימת, התייחסות עצמית אל טיעון הקריטריון פוגמת בגישה הספקנית. זאת משום שהספקן משתמש בבעית הקריטריון כדי להצדיק את גישתו ובכך לבסס את אמיתותה. אך בעשותו כך, הוא סותר את הטענה כי לא ניתן לעולם לבסס האמנות. כנגד ביקורת זו, הספקן הרדיקלי יכול לענות כי הוא אפילו לא יודע אם הוא לא יודע. כלומר, הוא יכול להעמיד בספק את העמדה הספקנית עצמה, לפיכך מדובר בפרדוקס.

זכרונות אנליזה מסקנה סלבריטאים האם בכלל אפיסטמולוגיה המציאות אמונות רגרסיה להסביר משמעות המילים אפיסטמולוגיה תורה תורת ההכרה
בגידות בזוגיות, להצליח בזוגיות, שעמום בזוגיות, שגרה בזוגיות, שגרה זוגית, משעמם בזוגיות, גבר מאהב, אישה מאהבת, למה אנשים בוגדים? איך לשמור על הזוגיות? איך לעשות מעניין בזוגיות? להתאהב מחדש, לשמור על האהבה
בגידות בזוגיות, להצליח בזוגיות, שעמום בזוגיות, שגרה בזוגיות, שגרה זוגית, משעמם בזוגיות, גבר מאהב, אישה מאהבת, למה אנשים בוגדים? איך לשמור על הזוגיות? איך לעשות מעניין בזוגיות? להתאהב מחדש, לשמור על האהבה
...שגרה זוגית, משעמם בזוגיות, גבר מאהב, אישה מאהבת, למה אנשים בוגדים? איך לשמור על הזוגיות? איך לעשות מעניין בזוגיות? להתאהב מחדש, לשמור על האהבה האם מחויב בעצם שזוג אחרי הרבה שנים יתחילו לשעמם אחד את השני האם זה מחויב אז אפשר להגיד שלא נכון אפשר להגיד שכן אפשר להגיד שלא ומה האמת במה זה תלוי אז מישהו פה נתן דוגמא שהיא נכונה, מה הדוגמא הוא אומר נגיד מישהו בוגד באשתו הגבר שבוגד באשתו עכשיו בוגד עם אישה אחרת שהיא בוגדת בבעלה הגבר הבוגד והאישה הבוגדת מדברים...
כסף, לצאת מהמינוס בבנק, לצאת מחובות כספיים, משבר כספי, שופינג, התמכרות לקניות, בעיות כספיות, אוברדראפט, יציאה מהמינוס
...מחובות כספיים, משבר כספי, שופינג, התמכרות לקניות, בעיות כספיות, אוברדראפט, יציאה מהמינוס ובו יתבאר, מה צריך לעשות אדם שנקלע לחובות כספיים ולקשיים כספיים, ונקלע למצב של חובות כספיים ומינוס בבנק. מה עליו לעשות, כדי לצאת מהמינוס בבנק, וכדי לצאת מחובות כספיים כאלו ואחרים? והעניין הוא, כי כדי לצאת ממינוס בבנק וכדי להתמודד עם חובות כספיים, לשם כך צריך האדם לעשות שני שינויים בחייו. כאשר, שינוי אחד הוא שינוי חיצוני, ושינוי אחד הוא שינוי פנימי. ושינוי חיצוני...
טוב ורע - אין רע בלי טוב, אין טוב בלי רע - האם לברוח מהטוב שיוצר את הרע?
...שיוצר את הרע? בחיים, אין טוב בלי רע. ואם לא היה טוב לא היה רע. ובגלל הטוב, יש רע. אז אם האדם בורח מהרע, האם עליו לברוח מהטוב? והתשובה לכך היא, שתלוי כפי שאסביר כדלקמן. אז אם האדם לא רוצה שום רע כלשהו, אז עליו לברוח מכל טוב כלשהו. איך לברוח, באמצעות הטלת ספק בטוב וברע ובמעבר אל הלא משנה וכולי. וזה כמובן נושא אחר. אבל כאן נתמקד באדם שכן מוכן להרגיש רע בכללי, אבל לא רוצה להרגיש רע ספציפי. שאז עליו לפעול כדלקמן. על האדם לבדוק עם עצמו, האם הרע שיש לו...
המהות של כל דבר / המהות של המהות עצמה - מהי?
...עצמו, עם כל מה ששונה ממנו ומנוגד אליו, לישות אחת, שבה אין שום משמעות כלשהי, לשינוי הצורה החיצוני של הדבר. לדוגמא: המהות של הרצון, הוא החיבור של הרצון ושל האין רצון ושל כל שאר הישויות כולן שאינן רצון, והכל מתחבר לישות אחת ממש, באותו מקום וזמן, כולל החיבור שלהן לבחינת מעל הזמן והמקום, כישות אחת, שבה אין שום נפרדות כלל, ובכלל זה שאין שם משמעות למושג רצון. וכאשר הכל אחד, אין הכוונה לומר, שהאין סיבה, הוא יש סיבה, או שהיש סיבה, הוא אין סיבה וכיו"ב, אלא...
איך לשכנע את הבוס? איך לשכנע מישהו? איך להיות חבר של הבוס? איך לגרום לבוס? איך לגרום למנהל? מערכות יחסים בעבודה, תקשורת בין אישית בעבודה, שיטות שכנוע
איך לשכנע את הבוס? איך לשכנע מישהו? איך להיות חבר של הבוס? איך לגרום לבוס? איך לגרום למנהל? מערכות יחסים בעבודה, תקשורת בין אישית בעבודה, שיטות שכנוע
...מישהו? איך להיות חבר של הבוס? איך לגרום לבוס? איך לגרום למנהל? מערכות יחסים בעבודה, תקשורת בין אישית בעבודה, שיטות שכנוע כשאנחנו מדברים פה אנחנו מדברים פה אנחנו מדברים על החוקים על החוקיות אבל בסוף החוכמה זה להוריד את זה לפרקטיקה והפרקטיקה זה בניתוח של תמלול של השיחות של הניתוח האמיתי של הדברים כי יש מה החוקים ויש מה עשית איתם בפועל אחר כך, אוקי לכן עכשיו הוא לדוגמא ישאל שאלה ואני אתן לו נגיד איזה חוקים אבל מה האמת שיכול להיות שהחוקים האלה נכונים...
אושר - תוך כמה זמן אפשר להפוך בן אדם, לאדם מאושר באמת?
...להפוך בן אדם, לאדם מאושר באמת? בתהליך של חיפוש האושר יש שלבים שונים. והשלב הראשון בתהליך חיפוש האושר, הוא שהאדם יבין מהו אושר. כי רוב בני האדם בעולם, אין להם שמץ של מושג לגבי מהו אושר. ורוב בני האדם בעולם, אם יתנו להם את מה שנקרא אצלם אושר, הרי שבאותו הרגע הם ירגישו את הגיהנום ממש. כי בעניין האושר יש הטעיות שונות. ואחת ההטעיות והשקרים הגדולים ביותר, הוא אשליית האושר של בני האדם בעולם. שלרוב בני האדם נדמה, שהאושר שלהם תלוי בכך שהמציאות תהיה בצורה...
הספר להיות אלוהים - בחירה חופשית, חופש הבחירה - יש בחירה חופשית או אין בחירה חופשית, יצירת הרצון והקיום העצמי, חלק 1
...אלוהים - בחירה חופשית, חופש הבחירה - יש בחירה חופשית או אין בחירה חופשית, יצירת הרצון והקיום העצמי, חלק 1 לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הספר להיות אלוהים - בחירה חופשית, חופש הבחירה - יש בחירה חופשית או אין בחירה חופשית, יצירת הרצון והקיום העצמי, חלק 1. אנו קוראים בספר, להיות אלוהים, על הנושא של בחירה חופשית, זה הפרק המסכם, אבל כדי להבין אותו, צריך להבין את כל שאר הפרקים שבספר, אבל כדי להבין גם את כל שאר הפרקים של הספר, צריך להבין גם...
ייאוש - מה לעשות עם ייאוש? 2
...בנושא: ייאוש - מה לעשות עם ייאוש?. אדם שחווה ייאוש מנסה ולא יוצא וחווה ייאוש. מה אדם צריך לעשות כשהוא מגיע לייאוש? שלב ראשון להירגע, לנסות לברר עם עצמו את האמת את העניין של הייאוש. צריך לעשות את הדברים עד הסוף או להיאבק בייאוש עד הסוף או להתייאש עד הסוף. אם אדם יילך על יאוש עד הסוף הכל רע באותה מידה, הרצון שלו ייתבטל ויהיה לו טוב. בתנאי שהייאוש יהיה מוחלט עד שהוא לא מחפש להרגיש יותר טוב. הצד ההפוך אומר אתה לא רוצה להיות מיואש? עשה הכל כדי לא להיות...
איך לתקשר עם התבונה האינסופית? חלק ה'
...התקשורת עם התבונה האינסופית, שעלינו לדעת להכיר ולהפעיל. הגורם הזה נקרא שכנוע עצמי והוא זה שבאמצעותו ניתן להשפיע על תת ההכרה, שהוצגה בחלקים הקודמים כתחנת השידור של מסרים אל התבונה האינסופית. כאמור, על מנת להשפיע על תת ההכרה, עלינו לדבר בשפה שלה, שפת הרגש. מה שאומר שעלינו לערבב רטט רגשי בתוך המחשבה או השאיפה שאותה אנחנו רוצים לנטוע בתת ההכרה. אותו רטט רגשי מיוחס באופן בלתי נמנע לאמונה. אמונה היא החזקה ביותר והיצירתית ביותר מבין הרגשות. יתרה מכך, היא...
דמות האישה בקלפי הטארוט - חלק א
...הטארוט - חלק א לאורך ההיסטוריה של המין האנושי, בתרבויות השונות, בסיפורים המיתולוגיים, בדת ובמקומות נוספים ורבים, נפגוש את אלו הרוצים לדכא את כוחה של האשה. הגברים מאז ומעולם ניסו להיות החזקים, אלו שקובעים את החוקים, אך מאחורי הניסיון להיות המין השולט, הסתתר פחד, פחד מפני כוחם של הנשים... זו לא המשיכה המינית, או הפחד שהאישה כביכול תעורר את החולשות שלהם שהפחידו אותם, זה לא המשיכה המינית, או הפיתויים שהאישה מציעה, כפי שבוודאי יגידו אנשי הדת ולא הפחד...
גן עדן / גהנום - ציטוטים / פתגמים מפורסמים על גן עדן / גהנום
...יש לגיהנם, אחד במדבר ואחד בים ואחד בירושלים (עירובין י ט ע א) הגיהנום יגיע כאשר הכל יהיה מושלם. (ז'אן רוסטאן) הגיהנום נמצא בלב ריק מכל דבר. (ג'ובראן ח'ליל ג'ובראן) ולכם גן עדן פתוח, עץ החיים שתול, העולם הבא נכון, שפע מוכן, המוות נסתר, שאול נסה וההשחתה נשכחה. (חזון עזרא ו', הספרים החיצונים א', מהדורת כהנא, עמוד תרל ו) העולם הוא אחד משישים מגן עדן, וגן עדן הוא אחד משישים מגיהינום. (תענית נ') תמיד חשבתי כי גן העדן יהיה דומה לספרייה. (חורחה לואיס בור...
שינוי התנהגותי דרך הגוף
...מרגלית ספלטר כל דבר שאנו עושים, חושבים או מתכוונים מתרחש בגוף ולפיכך ניתן לשנותו ע"י עבודה דרך הגוף במגע ובתנועה. אפילו החשיבה היא תנועה של גלי המוח ולכן דורשת מאמץ גם בתנוחה שאני רגיל להיות בה יש תנועתיות כלשהי בגוף. גם אם איני זז ממקומי, אני יושב בצורה מסוימת - אם רגל על רגל, או מנענע את כף רגלי, או יד תומכת במצח וכל הגוף מכווץ, או רכינה מול המחשב ומצמוץ בעיניים - כל זה נעשה באופן אוטומטי בגופנו ודורש מאמץ. כל מה שאנו עושים נעשה גם הוא באופן אוטומטי...
תורת הקבלה - לראות אור, (ביאור מהסתר לגילוי) סימן יא - אבות, בנים, צדיקים
...סימן יא - אבות, בנים, צדיקים הרב ברוך שלום אשלג / מהסתר לגילוי / יא. אבות, בנים, צדיקים אבות - סיבות שמולידות את ההבנה. בנים - הבנה וידיעה. שעוסקים בתורה ורוצים שעל ידי התורה ומצוות שהם עוסקים, יהיה להם הבנה וידיעה. צדיקים - הבנים שלהם מעשים טובים. לראות אור: הסיבה שמולידה את ההבנה והידיעה היא ההתבוננות. אבל בשעת הולדה השכל מצמצם אצל כל אחד ואחד וכשמתחילין להשתמש בו בהתבוננות עבודת השם יתברך אזי שכלו הולך וגדול כמו שכתוב: "ותרב חכמת שלמה" (ליקו"מ...
מה הבעיה - שחזור גלגולים
...גלגולים היא סצינה שבאמצעותה אנו חוזרים לגלגולים קודמים שלנו כדי למצוא מהן העבכות בחיינו ומה בעצם קרה בגלגול הקודם שמפריע לנו בחיים. אם בגלגול קודם היינו גברים מאצ'ואיסטיים בעלי אגו מנופח וזלזלנו בנשים - בגלגול הזה ניאלץ ללמוד את הלקח וכנראה שיהיה לנו קשה למצוא זוגיות. הרי אם זה כל כך פשוט למה שלא כולם יילכו לשחזור שכזה והחיים יהיו הרבה יותר יפים? יש בעיה - עושים שחזור ונגמר. הרי זו לא כוונת הבריאה. שבאמצעות פעולות כה פשוטות האדם יתגבר על מה שגרם...
לכל שאלה תשובה - שאלות ותשובות
...- שאלות ותשובות - 20100816. מה הסיבה שאני לא נותן תשובות? זה לא סתם. אתה רוצה תשובה שב תשאל את השאלה. למה אני לא נותן את התשובה? יש מציאות את המציאות הזו משהו יצר מישהו שואל שאלה, למה נוצרה המציאות? תן את התשובה. הרי יש אמת אחת, בסוף יש תיאור כלשהו לעניין. כי התשובה כרוכה בהבנת השאלה, אנשים מצפים לקבל תשובה, יש שאלה, איזה יום היום, השאלה והתשובה נפרדות אחת מהשנייה בשורש המציאות, שמה השאלה לא נפרדת מהתשובה. הכוונה שהבנת השאלה היא עצמה התשובה. אתה...
לעלות על התדר הנכון
...עניין הסדר. כאשר יש סדר, יש התחלה ויש מהיכן להמשיך בדברים. לאחר מכן, כאשר האדם ממוקד במטרה ולא מפוזר בדברים ונותן לעצמו להתבטא ולא נותן לכישורים שלו לישון, אז הוא מתחיל ליצור. עניין הסדר בחיים חשוב כי כאשר האדם מסדר לעצמו את סדר יום וקובע לעצמו מה הוא יעשה ואפילו רושם דברים שהוא בטוח במיליון אחוז שהוא יזכור הוא מצליח לזכור בע"פ לעתים יותר ממה שהוא רשם. וכן, האדם במצב כזה מצליח להתמקד בדברים החשובים ומכאן לסדר עדיפויות הדרך קצרה. כי אם האדם מפוזר...
1 2 3 4 ...5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
קבל את הספרים המומלצים עבורך שיביאו גם לך הצלחה ואושר אמיתיים בכל תחומי החיים!
לזמן מוגבל!     👈1 ב 150  👈4 ב 400     📞 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? כעס ועצבים? איך להתמודד עם חרדות ופחדים של ילדים? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם עצבות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם אכזבות? דיכאון? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית ועוד...



הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך להשיג ביטחון עצמי? איך לעשות יותר כסף? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להיות מאושר ושמח? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך ליצור אהבה? איך לקבל החלטות? איך להצליח בראיון עבודה? איך למצוא זוגיות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להעביר ביקורת בונה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לנהל את הזמן? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לשנות תכונות אופי? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשתול מחשבות? איך להאמין בעצמך? איך לפרש חלומות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לחנך ילדים? איך לשפר את הזיכרון? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להתמודד עם גירושין? איך לא להישחק בעבודה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להעריך את עצמך? איך להיגמל מהימורים? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להצליח בזוגיות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל ועוד...



להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם יש משמעות לחיים? האם לדומם יש תודעה? האם המציאות היא טובה או רעה? למה לא להתאבד? למה יש רע בעולם? האם יש אמת מוחלטת? איך נוצר העולם? האם באמת הכל לטובה? איך להיות מאושר? אולי אנחנו במטריקס? מי ברא את אלוהים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? איך נוצר העולם? למה העולם קיים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מה המשמעות של החיים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? בשביל מה לחיות? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם יש או אין אלוהים? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה יש רע וסבל בעולם? האם הכל אפשרי? האם יש בחירה חופשית? האם אפשר לדעת הכל? איך להיות הכי חכם בעולם ועוד...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
   



האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מטפל רוחני, מנטור, מאמן זוגי ועוד אלפי תכנים נוספים, על כל נושאי החיים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.0469 שניות - עכשיו 20_04_2024 השעה 04:29:22 - wesi4