ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה הרגשה של חיבור ✔התנאים הבסיסיים והכרחיים ליצירת שינוי מובנה בטיפול ההוליסטי - חלק 2 ✔* התנאים הבסיסיים והכרחיים ליצירת שינוי מובנה בטיפול ...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 התנאים הבסיסיים והכרחיים ליצירת שינוי מובנה בטיפול ההוליסטי - חלק 2

* התנאים הבסיסיים והכרחיים ליצירת שינוי מובנה בטיפול ההוליסטי - חלק 1.

תנאי חמישי הינו, תחושת אמפטיה אותה חווה המטפל ושאותה הוא מעביר כלפי המטופל. אין הכוונה לתחושת חמלה או רחמים כלפי המטופל, או הבנה כלפי מצבו כפי שהוא אינו מודע לו. אלא הכוונה, לתחושת הבנה מדויקת עד כמה שאפשר לגבי הדרך בה תופס המטופל את התנסויותיו העצמיים במודעותו הערה. הכוונה, להבנה של עולמו הפרטי כאילו היה זה של המטפל, אך מבלי לאבד את הכאילו. היכולת, לחוש את רגשותיו כעסיו, פחדיו ושמחותיו, כאילו היו שלו אולם, מבלי לתת לכעסו, פחדיו או שמחותיו שלו, להיקשר ולהסתבך בהם.

דרך נוספת למימוש תנאי זה הינה, באמצעות "אמפטיה גופנית". כאשר, גופו של המטופל ברמה החושית חווה, כי המטפל קשוב לו והוא מזהה את מצוקותיו ומתייחס אליהם, הוא נרגע ומרפה אחיזה ומתח כך, שהדבר מאפשר שחרור רגשות וגלישה לרמה טיפולית עמוקה יותר. מצב זה, אינו תלוי במודעותו הערה של המטופל ואפקט זה, יכול להיות מושג גם כאשר ברמה המודעת חווה המטופל את הטיפול כלא נעים, כואב או כמצריך התמודדות. יתר על כן, כאשר המטופל חווה שחרור, רגיעה, הבנה או רפיון ברמת המודעות הערה אולם, בהתנסותו החושית גופו אינו חווה זאת, תנאי זה אינו ממומש והשפעתו של הטיפול תחווה כחיצונית וגופנית בלבד.

כאשר המטפל מסוגל לנוע בחופשיות בתוך עולמו של המטופל וזה ברור לו, אז יכול המטפל לתקשר את הבנתו לגבי תכניו של המטופל ולתת משמעות להתנסויותיו. לדוגמא, הגיע מטופל לאחר ריב עם זוגתו וכשהוא נסער וללא שליטה החל לשחרר את העומס הרגשי מעל ליבו כך, שלא היה ער לתחושותיו. תגובתו של המטפל במשפט "אני חש כי אתה כועס", הפנתה את תשומת ליבו בכדי לארגן ולבחון מחדש את תחושותיו. אם רגש זה אפיין את שחווה המטופל, הצליח המטפל להעביר את הבנתו. יתר על כן, אם רגש זה לא אפיין את שחווה, עצם העובדה שהמטופל ארגן את מחשבותיו, בחן את רגשותיו ונתן להם שם, השיגה את המטרה.

דוגמא לאמפטיה גופנית ניתן לראות במקרה, בו טופל בעיסוי פעוט בן ארבעה חודשים. במהלך העיסוי, הבחין המטפל שהתינוק אינו רגוע, לא מוצא את מקומו ונמצא על סף בכי. לפי תפיסתו של המטפל היה הפעוט יצור עדין, שברירי ורגיש ולכן הוא עיסה אותו בעדינות ובזהירות. כך שלמעשה, היה קשוב לעצמו ולדרך בה ניראה לו שהטיפול אמור להתבצע והתינוק, שחש כי לא קשובים לצרכיו, הגיב. כשהבין זאת המטפל, הוא שינה את גישתו והחל לבצע את העיסוי בדרך אשר לפי תפיסת עולמו אינה מתאימה לפעוטות. אולם, הוא היה קשוב לגופו ולתגובותיו של הפעוט, שעתה חש כי קשובים לו ולצרכיו, הוא נרגע, נעשה נינוח והתמסר לטיפול. אותו התהליך מתרחש גם כאשר הטיפול נעשה עם בוגר.

התנאי השישי מושג, כאשר המטפל נתפס ע"י המטופל, גם אם בדרגה המינימאלית, כבעל תכונות אמפאטיות והתייחסותו כקבלה בלתי מותנית. אולם, תכונות אלו אינן נתפסות באופן ישיר ככאלו, אלא נחוות באמצעות התנהגותו, מילותיו ובמידה והטיפול מערב מגע, באמצעות מגעו של המטפל. כך, שחווית המטופל את התנסותו של המטפל כמקבל, מבין ואמפאטי, מאפשרת לו להיפתח ולשתף את תכניו העמוקים ביותר ובעקבות כך, לקבל את עצמו, את חוויותיו החיוביות והשליליות, בדיוק כפי שהוא חש שהמטפל מקבל אותו.

אולם, מכיוון שתנאי זה וכמו כן, שני התנאים הקודמים לו, מושגים בעיקר ע"י תקשורת וורבאלית במערכת היחסים הטיפולית, נוצר קונפליקט. זאת, מכיוון שרובם של מטפלי "המגע" לא הוכשרו והוסמכו לטיפול פסיכו תרפויטי ברמה המקצועית אלא, כמטפלי מגע. ואף על פי כן, נטען כי מספיק, שתנאים אלו ימומשו ברמה מינימאלית ולכן, גם ללא הכשרה מיוחדת ובעזרת כלים פשוטים כגון שיקוף רגש, שיקוף תוכן וניסוח מחודש של תכני המטופל, יכולים תנאים אלו להיות מושגים וזאת, גם כאשר רוב הטיפול אינו מתבצע בשיחה.

יחד עם זאת, על המטפל להיזהר, היות וגם בזמן שיחה קצרה ואף, במשפט אחד יכולה להתקבל התוצאה ההפוכה וכך, יאבד המטופל את תחושת החיבור וההבנה ואת האמון, אותם מנסה המטפל להעביר. דוגמא לכך, ניתן לראות במשפט כגון "כמובן שאתה מוכשר וגם מוצלח" שנאמר ע"י המטפל כתשובה למשפט של המטופל "אני מרגיש לא מוצלח ולא מוכשר". באותו הרגע, המטופל אינו חש מוצלח ומוכשר ותשובתו של המטפל יכולה להתפרש על ידו "כהוא אינו מבין אותי" או "אינו קשוב לי". תשובה המשדרת הזדהות או הבנה יכולה להיות "אני חש שאתה מאוכזב" או "יש לי הרגשה כי אתה זקוק לאוזן קשבת ולחיבוק אמיתי". כמו כן, יכול המטפל לתת תשובה אמפאטית גם כאשר מטרת הטיפול רפואית. לדוגמא המשפט "היית רוצה להיות בכושר ולהרגיש טוב עם עצמך? " כתשובה למשפט כגון "אני מרגיש מנוון ואני שונא תחושה זו".

עד עתה ציינתי את ששת התנאים הבסיסיים ליצירת שינוי מובנה. לכל אחד מהם משקל שווה וכל אחד מהם יכול לבוא לביטוי בדרגה שונה בהתאם למטופל ולתכונות המטפל. כאשר תנאים אלו מתקיימים, שינוי מובנה יתרחש. אולם, מנגד, יכולים לטעון כי, ישנם תנאים אחרים אשר הכרחיים לטיפול ושמשיגים את אותה המטרה. ואף על פי כן, תנאים אלו משותפים ומאפיינים את כל שיטות הטיפול והם מתקיימים גם כשאלו אינם נוכחים ומתאימים לכל סוגי המטופלים והבעיות. זאת, להבדיל מכלים טיפוליים המאפיינים גישה טיפולית ספציפית אשר מתאימה למגוון בעיות ספציפי כגון, טיפול בנוירוטיות, בעיות רפואיות למיניהן, או מצבים פסיכוטיים.

כמו כן, תהליך יצירת השינוי יכול להתרחש גם כאשר כלים טיפוליים או תנאים אחרים נוכחים. הם, מעין צינורות, דרכם באים לביטוי התנאים הבסיסיים, אשר מחזקים, מוסיפים השפעה ומהווים תנאים מקדימים לכלים הטיפוליים הקיימים ובהעדרם, אף מספקים ליצירת השינוי. יתר על כן, תנאים מקדימים אלו, אינם מאפיינים מערכת יחסים ספציפית והם באים לביטוי לרגעים בכל סוג של מערכת יחסים. אם זו תרפויטית, חברית, במסגרת משפחתית או מקצועית. אולם, בדרך כלל, במערכות יחסים אחרות, חסרה העקביות ולעיתים ישנו היפוך תפקידים או שחסרים אחד או יותר מהתנאים וכל עוד אין תנאים אלו ממומשים לאורך זמן, לא ייווצר שינוי קבוע ויציב.

בנוסף, יישום תנאים אלו, אינו מצריך ידע מקצועי פסיכו תרפויטי או רפואי. תנאים אלו הינם איכויות של התנסות, הנרכשות עצם החוויה ולא בעקבות העברת מידע אינטלקטואלי בתהליך לימודי. כמו כן, אין הדבר הכרחי, שהמטפל יבצע אבחון אשר במקרים רבים משרה תחושת בטחון (וכי איך יתכן לטפל מבלי דיאגנוזה, מבלי לדעת מה הגורם ומה בעייתו של המטופל) כשברמה הנתפסת, מפת דרכים זו, היא הבסיס המאפשר למטפל להיות באינטגרציה טיפולית. אולם, מלבד מטרה זו, האבחון אינו הכרחי למימוש השינוי המובנה ויצירת מערכת היחסים בה באים לביטוי ששת התנאים הללו.

פרסתי לפניכם את ששת התנאים אשר כיום מקובל להחשיבם כתנאים המקדימים לאינטראקציה הטיפולית בייעוץ הפסיכו תרפויטי, התנאים הבסיסיים ההכרחיים והמספקים ליצירת שינוי מובנה. באופן כללי, ניתן להגיד, שתנאים אלו נחלקים לשני מאפיינים עיקריים. הראשון הינו, מודעות המטפל להתנסות שלו במהלך הטיפול והשני הינו, יצירת תקשורת אמפאטית וקבלה בלתי מותנית. כמו כן, הדגמתי שניתן להשליכם על מערכת היחסים בטיפול הגופני ההוליסטי, ואף הדגשתי שיישומם נחוץ במערכת טיפולית מסוג זה בכדי ליצור שינוי מובנה וזאת, בנפרד משיטת הטיפול המאפיינת כל מטפל ומטפל.

כיום, אני מאמין, שיישום תנאים אלו, מהווה את חלקו החשוב של הטיפול ההוליסטי וכי ישנה חשיבות ליישומם אם ברמה הגופנית, או ברמת התקשורת הוורבאלית. כך, שלצורך יצירת שינוי מובנה, השפעה או הקלה על בעיותיו הרגשיות או הגופניות של המטופל, מספיקים הקשבה, הבנה וקבלה ויתר על כן, אף כשאלו, באים לביטוי ברמת המגע הגופני בלבד.

ביבליוגרפיה

קלינגמן א' ואייזן ר', (1990), ייעוץ פסיכולוגי: עקרונות, גישות ושיטות התערבות, הוצאת רמות, אוניברסיטת ת"א.

Rogers, C. R. (1957), The Necessary and Sufficient Conditions of Therapeutic Personality Change, Journal of consulting and clinical psychology, Vol. 21, 95 - 103.

Mcleod, J. (2003), an Introduction to Counseling, Open University Press, 3th Edition.

Eysenck, M. (1998), Psychology an Integrated Approach. Hralow, Longmna.

Palmer, S. (2000), Introduction to Counseling and Psychotherapy: The Essential Guide, Sage Publications.

העובד התנסות נוצר התמודדות התמסרות ליצור שינוי ללא שליטה תחושת שנאה הקשבה טוב הוליסטי חיים טיפול טיפולים יצירת שינוי יצירת שינוי מובנה יצירת שינויים מטופל מטפל שינוי שינוי מובנה שינויים
אהבה / זוגיות - ממה נובע החיפוש אחרי אהבה וקשר זוגי? מה באמת האדם מחפש?
... גורמים לאדם להרגיש טוב? מה מבטא הרצון לקשר זוגי? ומי שיתבונן בעניין יראה, כי הרצון לזוגיות ולאהבה, מבטא את הרצון הפנימי שטבוע באדם, להגיע לתחושה של חיבור אחדות והרמוניה עם המציאות. האהבה הזוגית וכל הדברים החיוביים שיש בה, הם רק טעימה קטנה מהדבר הגדול שאותו האדם באמת רוצה. האדם רוצה להרגיש טוב אמיתי שנובע מתחושת חיבור למציאות. ואהבה וקשר זוגי, הם רק טעימה ...
סגפנות / נהנתנות / רוחניות - מה יותר קשה מאשר סגפנות?
... האדם לא בורח לשום צד יותר מאשר לצד אחר. וכאשר הוא מפיק את ההנאה שלו, לא מהפעולה עצמה של הסגפנות / נהנתנות, אלא מעצם תחושת החיבור וההרמוניה של האדם עם המציאות. ומי שהוא סגפן, ומי שחושב שהאדם צריך לסגף את עצמו כדי להגיע להארה כלשהי, באפשרותו לסגף את עצמו בצורה הבאה. ...
טעויות של NLP, ראפור / כימיה בין אישית - האם ומתי להשתמש בראפור ליצירת כימיה? למה ראפור רע? מתי ראפור רע? למה לא לעשות ראפור? האם טוב ליצור כימיה? איך ליצור כימיה בין אישית? יצירת כימיה בין אישית, איך ליצור ראפור? שיטות ליצירת ראפור, מה זה ראפור? מהו ראפור? מיומנויות תקשורת, כימיה בין אנשים, כימיה בין שני אנשים, ראפור nlp, טוני רובינס, איך ראפור עובד? כמה ראפור חשוב? להשתמש בראפור - חלק 1
... של הראפור אומר באופן כללי, שעליך ליצור כמה שיותר התאמה, בינך לבין סגנון הדיבור / ההתנהגות / דימויים וכיו"ב, של האדם שמולך. נסה לדבר בקצב שלו, נסה להשתמש בדימויים שלו וכולי. על ידי כל זה, תיצור בינך לבינו תחושת חיבור וכימיה בין אישית. שתגדיל את הסיכוי שלך לשכנע אותו ולעזור לו לצאת מהחרדה. או לצורך העניין, תעזור לך למכור לו את מה שבא לך ...
רשימת רגשות ותחושות - רשימה של רגשות ותחושות - רשימה של רגשות - רשימה של תחושות - רשימת תחושות ורגשות - רשימה של תחושות ורגשות
... חוסר סיפוק הרגשה של חוסר פחד הרגשה של חוסר קיום הרגשה של חוסר שביעות הרגשה של חוסר שייכות הרגשה של חוסר שלמות הרגשה של חופש הרגשה של חופש אמיתי הרגשה של חופש מוחלט הרגשה של חופש רוחני הרגשה של חיבור הרגשה של חיסרון הרגשה של חיסרון תמידי הרגשה של חסר הרגשה של חסר אושר הרגשה של חסר רגשי ...
1 2 3 4 ...5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על הרגשה של חיבור
לזמן מוגבל!     👈1 ב 150  👈4 ב 400     📞 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: הרגשה של חיבור, איך להשיג ביטחון עצמי? איך לשנות תכונות אופי? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם גירושין? איך לשתול מחשבות? איך להיות מאושר ושמח? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להעביר ביקורת בונה? איך לשפר את הזיכרון? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לקבל החלטות? איך להעריך את עצמך? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לעשות יותר כסף? איך להיגמל מהימורים? איך לחנך ילדים? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להצליח בראיון עבודה? איך לפרש חלומות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לנהל את הזמן? איך לא להישחק בעבודה? איך ליצור אהבה? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך למצוא זוגיות? איך להאמין בעצמך? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות ועוד...



שקט נפשי אמיתי - הספר על: הרגשה של חיבור, איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? דיכאון? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להשיג איזון נפשי? כעס ועצבים? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חרדות ופחדים של ילדים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית ועוד...



להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: מי ברא את אלוהים? האם הכל אפשרי? האם המציאות היא טובה או רעה? בשביל מה לחיות? איך נוצר העולם? איך להיות הכי חכם בעולם? למה לא להתאבד? למה יש רע בעולם? האם באמת הכל לטובה? למה העולם קיים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם לדומם יש תודעה? איך נוצר העולם? איך להיות מאושר? מה המשמעות של החיים? האם יש בחירה חופשית? האם אפשר לדעת הכל? האם יש הבדל בין חלום למציאות? אולי אנחנו במטריקס? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש משמעות לחיים? איך להנות בחיים? האם יש או אין אלוהים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש אמת מוחלטת? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה ועוד...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
   



האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מטפל טוב, אימון אישי לבני נוער, מטפל קוגניטיבי התנהגותי בתחום הרגשה של חיבור - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 1.4531 שניות - עכשיו 25_04_2024 השעה 19:14:05 - wesi4