ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה טיעון העד (יהדות) - מבוא ✔טיעון העדים כפי שמופיע בקרב הוגים יהודיים מימי הביניים ואילך הוא טיעון לקיומו ... - ידע להצליח, התפתחות אישית, מודעות ...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 טיעון העד (יהדות) - מבוא

טיעון העדים כפי שמופיע בקרב הוגים יהודיים מימי הביניים ואילך הוא טיעון לקיומו של אלוהים ולכך שתורת ישראל ניתנה מאלוהים, העושה שימוש בכך שעל פי המקרא והמסורת היהודית היו מאות אלפי עדים להתגלות אלוהית. מדובר על סיפור ההתגלות בהר סיני בעת מתן תורה שכללה דיבור של אלוהים אל בני ישראל, וכן בסיפורי ניסים נוספים שנעשו בתקופת יציאת מצרים על ידי האלוהים, כמו עשר המכות וקריעת ים סוף. בבסיס טיעון זה עומדת ההנחה שלא ניתן לשכנע עם שלם להאמין שאירועים מסוימים קרו במעמד כל העם אילו האירועים לא התרחשו בפועל.

טיעון העד בקרב הוגים יהודיים לאורך ההיסטוריה

ימי הביניים

רס"ג העלה את הטיעון כי יחידים עשויים לטעות או לשקר, אך אין זה סביר להניח כי קבוצה גדולה של אנשים תטעה ותתפתה לשקר אחד ויחיד, שכן חלק מן ההמון יחשוף את השקר "וכל מקום שיצא ספורם יצא עמו עניין הסכמתם" רס"ג מוסיף וטוען כי אף אילו היה השקר מוסכם, לא היו בניהם של האנשים הטוענים שיצאו ממצרים והלכו במדבר 40 שנה, מאמינים להם, בראותם כי הדור הקודם מיושב בארץ וחי ממנה. טענה זו מתייחסת למה שהוגדר למעלה כשלב השני של הטיעון.

לגבי החלק הראשון של הטיעון (שקיום הניסים מוכיח את אמיתות האמונה) רס"ג סבר גם כי הוכחה נוספת ניתנת בניסים הרבים שחווה עם ישראל בדרכו לארץ ישראל. אילו היה משה אדם סתם, ולא שליח האל, לא היה יכול לקיים ניסים אלו. רס"ג ראה בנס המן את ההוכחה הטובה ביותר לכך, "לפי שהדבר המתמיד בו יותר מפליא מן הדבר שאינו מתמיד, כי אז לא תעלה על הדעת תחבולה שבה יתכלכל עם שמספרם קרוב לשני מליון אדם במשך ארבעים שנה מלא דבר כי אם ממזון מחודש שחדשו הבורא להם באוויר ואילו הייתה כאן איזו אפשרות של תחבולה ואפילו במקצת הדבר כי אז היו משתמשים בה הפילוסופים הקדמונים, והיו מכלכלים בה את תלמידיהם..."

ריה"ל בספרו הכוזרי הציג את הטיעון כך: "דבר שנתברר לבני ישראל בראשונה על פי ראות עינים, ואחרי כן נמסר לאיש מפי איש בקבלה הדומה למראה עינים." ריה"ל לא הגדיר במדויק מה כוונתו באמירה שהקבלה "דומה למראה עינים" ויש שפירשו אותה כדבר שאיננו טענה שכלית - היסטורית רגילה אלא הבנה הקשורה לקישורו של היהודי לעמ"י וכדומה. גם לפי הבנה זו, החלק הראשון של הטיעון ("דבר שנתברר לבני ישראל בראשונה על פי ראות עינים") מקבילה לחלק הראשון של הטיעון כפי שהוגדר למעלה. רבים מכירים את הטיעון בשם "טיעון הכוזרי" בשל מה שנכתב בספר הכוזרי (מאמר א, קטע כה): "האמונה שאני חייב בה התחייבנו בה כל האומה הישראלית, אשר התבררה להם מציאות ה' במראה עיניהם במעמד הר סיני. ומשם ממשיכה המסורת שנמסרה מדור דור, והיא בבחינת מראית העין לדורות הבאים".

הרמב"ם מתייחס בספרו משנה תורה לחלק הראשון של הטיעון בלבד (כיצד ההתגלות מוכיחה את האמונה בכך שהתורה ניתנה מאלוהים) ומתעלם שם מהשאלה כיצד נדע אנו שלא נכחנו בהתגלות שהיא אכן אירעה. לדעתו, למעמד הר סיני הייתה חשיבות מכרעת. עד אז הייתה אמונתם של בני העם במשה מלווה ספק מסוים, שמא כישוף היה בדבר: "... ובמה האמינו בו, במעמד הר סיני. שעינינו ראו ולא זר ואזנינו שמעו ולא אחר האש והקולות והלפידים והוא נגש אל הערפל והקול מדבר אליו ואנו שומעים משה משה לך אמור להן כך וכך..." מכאן הגיע הרמב"ם למסקנה כי נבואת משה עדיפה על נבואת שאר נביאים ואין להאמין לאדם הטוען שהוא נביא ויאמר דברים שסותרים את נבואת משה. הרמב"ם טוען גם שבתורה מפורש שאין בה "לא שינוי ולא גרעון ולא תוספת" ולפיכך מי שיעשה נס ויטען שהוא נביא שנשלח לביטול המצוות, לשנותן או לפרשן באופן חדש שלא שמענו ממשה הוא בוודאי נביא שקר.

המלבי"ם בפירושו על התורה (שמות יט, ט) מציג את הטענה בכותבו: "רצה ה' שתנתן התורה בפרסום גדול, וברבוי עצום של שישים ריבוא, והם הנחילו הקבלה הזאת אשר ראו בעיניהם לבניהם אחריהם לדור אחרון, ועל כן כל מי שיקום לומר שהוא שליח מן ה' ליתן תורה לעם, נשיב אליו: תורה שלא תנתן מאת האלוקים בפרסום גדול כזה, אינה אלוקית, וכל שכן שבא לבטל התורה הנתונה ממשה שישיבו לו שצריך שיתראה ה' בעצמו לפני שישים ריבוא, בפרסום גדול כמו שהתגלה בעת נתינתה, כי בדבר המצטווה לנביא בינו לבין עצמו יש חשש וספק בדבריו אפילו בדורו, וכל שכן בדורות אחרים".

ר' יוסף אלבו כתב בספרו "העיקרים" כי לא ייתכן כי המסורת זויפה: "לפי שהוא מבואר שאין בעולם מי שיאהב את האדם יותר מאביו, ולזה הקבלה שתבא נמשכת מאב לבן ראוי שיצוייר הדבר ההוא בלב הבן ציור [כלומר, אמונה או תפישה] חזק לא ידומה הסרתו, כאלו הוא בעצמו השיג זה בחוש, אחר שהוא מבואר שאין האב רוצה להנחיל את בניו שקר..." בדומה לרמב"ם, ר' יוסף אלבו טוען שהאמונה במשה רבנו הוכחה בייחוד על ידי ההתגלות הישירה אל כל העם ולכן היא חזקה יותר מהאמונה בכל שאר הנביאים. ר' יוסף אלבו מוסיף וטוען שמאחר שהנצרות והאסלאם לא ניתנו בהתגלות המונית אין לראות בהן דתות שמקורן מהאלוהים. ובכללות הוא אומר ואומר בכללות: "... וכל דת שלא תתפרסם נתינתה פרסום גדול כזה (הכוונה - כמו מעמד הר סיני) איננה אלהית." עוד טוען ר' יוסף אלבו שאין לחשוש שהתורה שבידינו אינה זאת שניתנה ממשה כיוון שבכל דור ודור היו נביאם ו/או חכמים שדאגו להעברתה המדויקת, גם כאשר המלכים היו עובדי עבודה זרה. לדעתו, אין להחשיב את נוסחי התורה שבידי עמים אחרים כמערערים על נוסח התורה היהודי (כאשר הם שונים) כיוון שהם נכתבו על ידי מעתיקים שלא היו בקיאים בתורה ואילו היהודים החשיבו מאוד את העברת התורה מדור לדור עד שדאגו ללמוד את הכתיב המלא והחסר ולכתוב על כך הערות בספר בשם "מסורת".

טיעון דומה הועלה גם בספר החינוך, שבו נטען, בתחילת ההקדמה כי כמו שבעדות משפטית, מקובל הן בתורה והן בדיני הגויים להאמין לעדות שניים או שלושה אנשים, קל וחומר לאמונה בתורה שנמסרה על ידי עדים רבים הרבה יותר.

במאה העשרים והעשרים ואחת

בימינו משמש טיעון העד פעמים רבות אצל מחזירים בתשובה, בחינוך הדתי ובספרות הנועדה להסביר את עיקרי האמונה לציבור הרחב.

הנמקות נוספות שניתנו לחיזוק טיעון העד ביהדות

נימוק נוסף ששימש חלק מהמשתמשים בטיעון העד ביהדות, הוא ששום דת אחרת לא טענה שהייתה לה התגלות בפני כל קהל המאמינים (כאשר אלה היו רבים מאוד) למעט, כמובן, דתות שהאמינו גם בהתגלות לעם ישראל במתן תורה והשתמשו בטיעון כדי לבסס את האמונה בהתגלות זו.

ביקורת

יש הטוענים שהטיעון, כפי שניסחו ריה"ל, אינו תקף. זאת משני טעמים:

פערים ברציפות: הטיעון נסמך על העברת רציפה של העדות, בידי מספר רב של עדים מכל דור ודור. לדברי המבקרים, המקרא עצמו מעיד על העדר רציפות במסורת, ראשית בספר שופטים: "וַיָּקָם דּוֹר אַחֵר אַחֲרֵיהֶם אֲשֶׁר לֹא - יָדְעוּ אֶת - יְהוָה וְגַם אֶת - הַמַּעֲשֶׂה אֲשֶׁר עָשָׂה לְיִשְׂרָאֵל" (שופטים ב' 10), ושוב בספר מלכים: "וַיֹּאמֶר חִלְקִיָּהוּ הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל עַל - שָׁפָן הַסֹּפֵר סֵפֶר הַתּוֹרָה מָצָאתִי בְּבֵית יְהוָה... וַיְהִי כִּשְׁמֹעַ הַמֶּלֶךְ אֶת - דִּבְרֵי סֵפֶר הַתּוֹרָה וַיִּקְרַע אֶת - בְּגָדָיו... וַיְצַו הַמֶּלֶךְ אֶת - חִלְקִיָּה הַכֹּהֵן וְאֶת - אֲחִיקָם בֶּן - שָׁפָן וְאֶת - עַכְבּוֹר בֶּן - מִיכָיָה וְאֵת שָׁפָן הַסֹּפֵר וְאֵת עֲשָׂיָה עֶבֶד - הַמֶּלֶךְ לֵאמֹר. לְכוּ דִרְשׁוּ אֶת - יְהוָה בַּעֲדִי וּבְעַד - הָעָם וּבְעַד כָּל - יְהוּדָה עַל - דִּבְרֵי הַסֵּפֶר הַנִּמְצָא הַזֶּה כִּי - גְדוֹלָה חֲמַת יְהוָה אֲשֶׁר - הִיא נִצְּתָה בָנוּ עַל אֲשֶׁר לֹא - שָׁמְעוּ אֲבֹתֵינוּ עַל - דִּבְרֵי הַסֵּפֶר הַזֶּה לַעֲשׂוֹת כְּכָל - הַכָּתוּב עָלֵינוּ." (מלכים ב' כב' 8-13). עדות נוספת לקבלת התורה שלא מתוך מסורת המועברת מאבות לבנים נמצאת במעמד קריאת התורה של עזרא לעם בחג הסוכות.

הטיעון מאמת מיתוסים סותרים או מופרכים: לפי המיתולוגיה הקלטית, כפי שהיא מוצגת בדברי המבקרים

בעבר כישוף דרואידי שימש להפיכת אירלנד לבלתי נראית זמנית עבור אבות האומה, לפני שהללו נחתו בחופה וכבשו אותה מידי האלים. באופן דומה, מתן האש לכל האנושות על ידי פרומתאוס במיתולוגיה היוונית הוא נס שבוצע לעיני כל בני האדם. בדומה, ליצירת בני אדם מאבנים על ידי דאוקליון ופירה אשתו הייתה עדה האנושות כולה

מי האמין בדבר אלמלא קדמונים לא ראוהו?

פתע נמוגו גושי - אבנים וילכו וירכו

אט יעזבם קפאונם הקשה וגם תואר לבשו..

- אובידיוס, מטמורפוזות, ספר ראשון 400-402, תרגום שלמה דיקמן

תגובות על הביקורת

פערים ברציפות: הוגים רבים הגיבו על טענת אי הרציפות במסורת. ריה"ל בעצמו התייחס לטענה לגבי מעמד קריאת התורה המסופר בספר עזרא (תוך כדי ויכוח עם הקראים) וטען שמה שמתואר שם על בורות בהכרת מצוות התורה מתייחס רק לבורים אבל החכמים היו בקיאים בכל התורה ספרי התנ"ך מספרים כי בכל תקופה הייתה הנהגה תורנית שהתבטאה בנביאים וחכמים שנקראו "זקני העם", הכהנים והשופטים;

מצבו הקדום של עם ישראל משווה למצבו בהווה

כאשר רוב היהודים בישראל הינם חילונים, ויחד עם זאת מודעים לגרעין הציבורי המקפיד על שמירת התורה והמצוות. כמו כן, ההיסטוריה מלמדת כי גם בתקופות בהן לא הקפידו רבים על קיום התורה המצוות, עדיין נהגו לקיים מצוות בסיסיות כגון ברית - מילה ושמירת יום הכיפורים. חז"ל תיעדו כי עמי הארץ שבימיהם נזהרים בדיני טומאה וטהרה הגם שאינם מקפידים על יתר המצוות.

בדבר מציאת ספר התורה בימי יאשיהו, מפרשי המקרא המסורתיים הסבירו כי מדובר בספר התורה של משה רבנו שעורר התרגשות מיוחדת למרות שהיו ספרי תורה נוספים בעם, ומוצאים לכך הדים בפסוקים המתארים את "ספר התורה" ב - ה' הידיעה. כמו כן יש פרשנים המסבירים את ההתרגשות שהייתה בספר התורה, בכך שהיא הייתה מגוללת בפרשת התוכחה בכי תבוא המרמז על הגלות הקריבה בשעתו, וכהמשך המקרא אודות נבואת חולדה הנביאה. הם מסבירים, כי ההתרגשות לא הייתה אודות המצוות שהיו כתובות בספר והיו ידועות לעם, אלא על החלק שנקרא בו: ויהי כשמוע המלך את דברי ספר התורה ויקרע את בגדיו, ויצו.. לומר: לכו דרשו את ה' בעדי ובעד העם ובעד כל יהודה על דברי הספר הנמצא הזה - כי גדולה חמת ה' אשר היא נצתה בנו על אשר לא שמעו אבותינו על דברי הספר התורה... וילך חלקיהו.. אל חולדה הנביאה.. ותאמר אליהם כה אמר ה' הנני מביא רעה אל המקום הזה ועל ישביו, את כל דברי הספר אשר קרא יהודה. הדעה הרווחת בקרב מבקרי המקרא, לעומת זאת, היא שרק ספר דברים נמצא, כך שגם לשיטתם אין כאן טענה להופעת ספר התורה יש מאין בעם ישראל [ספר דברים הינו סיכום וחזרה על המצוות שנאמרו בארבעת החומשים הקודמים].

ניסי הנצרות: לגבי ניסים אלו נטען כי הקרובים ביותר לניסים אלו היו היהודים ואילו העם היהודי לא קיבל את האמונה הנוצרית.

כמו כן נטען שסיפור על התגלות בפני עם שלם קשה יותר לזיוף מאשר סיפור על התגלות לפני קבוצה שאיננה עם כגון חסידי ישו.

אין ויש הוכחה לכך שאין אלוהים אלוהים עושה הוכחות לקיומו של אלוהים יהודים טיעון העד בכי יציאת מצרים יכולת הוכחה אהבה דת דתיים הדתיים החרדים חרדים טיעון טיעון העד טיעונים יהדות
איך לא להיפגע מאנשים? איך לא להיפגע מאחרים? איך לא להתייחס לאנשים? איך לא לקחת ללב? איך להפסיק להתרגש מאנשים? איך לקחת את החיים בפרופורציות? איך לא להיעלב ממה שאחרים אומרים? איך לא להתרגש מאנשים? איך לא להתעצבן מאנשים?
איך לא להיפגע מאנשים? איך לא להיפגע מאחרים? איך לא להתייחס לאנשים? איך לא לקחת ללב? איך להפסיק להתרגש מאנשים? איך לקחת את החיים בפרופורציות? איך לא להיעלב ממה שאחרים אומרים? איך לא להתרגש מאנשים? איך לא להתעצבן מאנשים?
...לא להיפגע מאחרים? איך לא להתייחס לאנשים? איך לא לקחת ללב? איך להפסיק להתרגש מאנשים? איך לקחת את החיים בפרופורציות? איך לא להיעלב ממה שאחרים אומרים? איך לא להתרגש מאנשים? איך לא להתעצבן מאנשים? הרצאה על איך לא להיפגע מאנשים? איך לא להיפגע מאחרים? איך לא להתייחס לאנשים? איך לא לקחת ללב? איך להפסיק להתרגש מאנשים? איך לקחת את החיים בפרופורציות? איך לא להיעלב ממה שאחרים אומרים? איך לא להתרגש מאנשים? איך לא להתעצבן מאנשים? ועוד איך אפשר לא להיפגע מאנשים...
הספר להיות אלוהים - המשוגע הרע, הוא האדם עצמו. וזה, גם אם נאמר שהמציאות היא משוגעת ורעה - למה
הספר להיות אלוהים - המשוגע הרע, הוא האדם עצמו. וזה, גם אם נאמר שהמציאות היא משוגעת ורעה - למה
...עצמו. וזה, גם אם נאמר שהמציאות היא משוגעת ורעה - למה - פרומו אנחנו ממשיכים בספר, להיות אלוהים עמוד 229 מה זה אומר? שתדע לך שאתה משוגע רע. והרבה פעמים האדם אומר, תראה המציאות משוגעת ורעה, וזה אומר, שתדע לך שאפילו שהמציאות משוגעת ורעה, אבל המשוגע הרע זה אתה. האדם אומר בדרך כלל שהמציאות רעה ומשוגעת, אבל אפילו שהמציאות משוגעת ורעה עדיין האדם הוא המשוגע הרע. כי האדם רגיל לגלגל את האחריות שלו על כולם, הוא אומר שהוא לא אחראי. ואפילו שהוא מוכן לקחת אחריות...
מודעות עצמית, להתחבר לשכל, להתחבר לחוכמה, להתחבר לאמת, שכל אפשרי, שכל מחוייב, להיצמד לאמת, להבין את עצמך, להתחבר לתת מודע
מודעות עצמית, להתחבר לשכל, להתחבר לחוכמה, להתחבר לאמת, שכל אפשרי, שכל מחוייב, להיצמד לאמת, להבין את עצמך, להתחבר לתת מודע
...לאמת, שכל אפשרי, שכל מחוייב, להיצמד לאמת, להבין את עצמך, להתחבר לתת מודע שאלה: למה לעתים נדמה לאדם שהוא מבין נושא מסוים היטב ולעתים חש לא מחובר? תשובה: אם אדם מתלבש כמו סופרמן ומסגל לעצמו תנועות של סופרמן, אם יצא לרחוב אנשים מסביב יאמינו שהוא סופרמן אבל הבעיה שתתעורר היא שלהיות כמו סופרמן אף לא יהיה שווה לסופרמן. תמיד יהיה הבדל בין מי שמנסה להיות דמות כלשהי לבין הדמות המקורית. לפעמים הזיוף מצליח ולפעמים לא ממש. רבי נחמן התבטא בנושא: חלק א' תורה כא...
החלטות בחיים, החלטות בזוגיות, החלטות בקריירה, החלטות במערכות יחסים, האם להיפרד? האם להתגרש? איך להחליט מה לעשות? שורש או סימפטום, תגובת שרשרת של בעיה, רשימת יתרונות וחסרונות במשהו, חוסר התאמה זוגית, להתעקש או לוותר
החלטות בחיים, החלטות בזוגיות, החלטות בקריירה, החלטות במערכות יחסים, האם להיפרד? האם להתגרש? איך להחליט מה לעשות? שורש או סימפטום, תגובת שרשרת של בעיה, רשימת יתרונות וחסרונות במשהו, חוסר התאמה זוגית, להתעקש או לוותר
...החלטות בזוגיות, החלטות בקריירה, החלטות במערכות יחסים, האם להיפרד? האם להתגרש? איך להחליט מה לעשות? שורש או סימפטום, תגובת שרשרת של בעיה, רשימת יתרונות וחסרונות במשהו, חוסר התאמה זוגית, להתעקש או לוותר הרצאה על החלטות בחיים, החלטות בזוגיות, החלטות בקריירה, החלטות במערכות יחסים, האם להיפרד? האם להתגרש? איך להחליט מה לעשות? שורש או סימפטום, תגובת שרשרת של בעיה, רשימת יתרונות וחסרונות במשהו, חוסר התאמה זוגית, להתעקש או לוותר ועוד הבעיה היא אתה, הבעיה...
פרפקציוניזם טוב או רע?
פרפקציוניזם טוב או רע?
...= שלמות האם טוב להיות או להיות לא פרפקציוניסט יש כאלה שסובלים מזה שהם כאלה ויש כאלה אנשים שחושבים שהם לא פרפקציניסטים וטוב להם שהם לא. האם זה טוב להיות כזה או לא? מה שמשנה זה לא הצד שנקטת זה רק אם נקטת אותו עד הסוף אם אתה רוצה להיות פרפקציוניסט אז תהיה עד הסוף. יש כאלה שסובלים שהם לא פרפקציוניסטים הם לא יכולים לעשות דברים בצורה שלמה. לא משנה מה הצד שבחרת צריך לבצע את הצד שנקטת בשלמות כלומר, עד הסוף. מצד האמת, כל בני האדם בעולם, גם פרפקציוניסטים וגם...
אחריות אישית - ממזמור תהלים לגן עדן
...ממזמור תהלים לגן עדן בשמחה נפתח את העיון המחודש במקרא [1]. "אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים ובדרך חטאים לא עמד ובמושב לצים לא ישב" [2]. בשמחה אמרנו, אכן, "'אשרי' הוא ביטוי של שמחה... ב'אשרי' יש משום הבעת שמחה, וגם משום קריאה לספר ברבים על הטוב וההצלחה" [3]. ומדוע שמחה יש כאן? "כי מתחילה ילמד האדם מנעוריו דרך תאוות העולם הזה לאכול ולשתות ולשמוח, ובהם הוא גדל, כמו שאמר: "'כי יצר לב האדם רע מנעריו' [4]. וכשיעמוד האדם על דעתו ויתחיל להכיר הטוב והרע,...
בודהיזם - שלושת מאפייני התופעות - מושגי יסוד בדהמה
...- מושגי יסוד בדהמה כל התופעות הן בעלות שלושה מאפיינים (tilakkhaa): אניצ'ה (anicca) - השתנות מתמדת; דוקהה (dukkha) - סבל; אנטא (anatt) - חוסר עצמיות. ההסתייגות היחידה היא אלמנט הניבאנה שאינו מותנה, אינו משתנה, וחסר סבל. ההשתנות המתמדת היא טבען של כל התופעות המותנות. כל התופעות מופיעות ונעלמות, נוצרות ונפסקות וחוזר חלילה, תהליך שנמשך שוב ושוב עד להפסקה סופית של התופעה המסויימת בהתאם לנסיבות. השתנות זו הנה כה מהירה שאינה ניתנת לתפיסה אלא דרך תרגול מדיטטיבי...
ארוחת הערב / הרמן קוך
...מההולנדית. ספרות שהיא מחוץ לזרם המרכזי אנגלי - צרפתי - גרמני וספרדי. מוליש היה סופר טוב בהחלט. ויש בהחלט סיבות להניח שגם בהולנד צומחים סופרים טובים. כעת תורגם הספר הזה מהולנדית ויש בו כדי להוכיח שאכן. יש ספרות הולנדית מצוינת. הספר כתוב בגוף ראשון. המספר הוא פאול. הוא ואשתו קלייר מתכוננים לצאת לארוחת ערב עם אחיו סרג' וגיסתו בבט במסעדה נחשבת. כזו שצריך להזמין בה מקום שבועות מראש, אלא שסרז' פוליטיקאי נחשב, אולי ראש הממשלה הבא, יכול לטלפן ולקבל שולחן...
זן בודהיזם / זאזן - "תרגול" כמימוש או "תרגול" כאימון ["Training" and "practice"] / מוהו נולקה
...["Training" and "practice"] / מוהו נולקה אז למה בדיוק אתה מתכוון ב"תרגול למבוגרים"? בטרם ארחיב על משמעות המילה "מבוגר" אני רוצה לומר משהו על "תרגול"1. ביפנית ניתן לכתוב את המילה "שוגיו" בשני אופנים שונים עם תווים שונים (בעלי הגיה שונה במקצת), שגם יפנים רבים לא יודעים מה ההבדל בין שתיהן. ביפנית ניתן לפרש את המילה "שוגיו" כעבודה דתית (כשהיא נכתבת עם התו שפירושו "ללכת", "לעשות", "פעולה") - להוכיח את האמונה והאמת בפעולות של חיי היום - יום, ובאותו זמן...
ביטחון עצמי אמיתי - מהו? איך להשיג אותו?
...כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הרצאה על בטחון עצמי אמיתי - מהו? איך להשיג אותו?. הרצאה על בטחון עצמי. מדוע האדם רוצה בטחון עצמי? מה נחשב להצלחה בחיים? מה האדם חושב שצריך לעשות בחיים כדי להצליח? מהן השיטות לפיתוח בטחון עצמי, ומדוע הן לא עובדות? מדוע שכנוע עצמי לא עובד? מדוע אמונה עצמית לא עובדת? מדוע דמיון מודרך לא תמיד עובד? ממה נובעת תחושת הבטחון / חוסר הביטחון העצמי של האדם? איך יודעים האם נוסחא היא עובדת או לא? מדוע האמת נכונה בכל מקום...
לקרוא אנשים. כיצד אנחנו מנתחים אנשים? איך לקבל החלטות טובות יותר? חלק 1
...החלטות טובות יותר? חלק 1 מה גורם לנו לנתח ולהבין אנשים בצורה מסויימת? כיצד נקבל החלטות טובות יותר? אם נציג למספר אנשים אדם המבצע פעולה מסוימת או אומר דבר מסוים ונבקש מהם להסביר מה לדעתם עבר לאותו אדם בראש ומה היו המניעים שלו, כנראה שיהיו לנו יותר הסברים אפשריים מאשר כמות האנשים המפרשים. בחיים אנחנו כל הזמן מפרשים ומנסים להבין את האנשים שסביבנו ושיש להם קשר אלינו. מה המטרות שלהם? מה הם רוצים להשיג? למה באמת הם מתכוונים? מה באמת הם חושבים ומה באמת...
מה לעשות עם גוזלי אנרגיה
...לו את האנרגיה, השאלה אם יש אנשים אוכלי אנרגיה או לא. אין דבר כזה זה תלוי איך שהאדם חווה את הדבר. אם יש מישהו נניח אדם חופר את האנרגיה אבל העניין הוא איך אדם חווה את זה. עם מתחילים להתערבב רגשית אי אפשר אם יודעים לשמור על איפוק רגשי שום דבר לא לוקח אנרגיה. אם אתה אומר לעצמך טוב לי בפנים האנרגיה פנימית ואז מה שקורה לא משנה. אם האנרגיה תלויה בפנים מה שקורה קורה לא משנה. זה שאתה קיים שאתה יודע שאתה קיים זה מתוכך מגיע, אתה רוצה לאכול, כן אתה רוצה לאכול...
קלפי טארוט - פריסת הכהנת הגדולה (פריסה לגילוי מצב בלתי ידוע)
...בלתי ידוע) הפריסה מיועדת לגילוי מצב שאינו ברור לשואל ומבוססת על קלף הכהנת הגדולה, כפי שנכתב בספרם של הויו באנזף ואקרון (סי. פי. פריי) - "הטארוט של קראולי". קלף הכהנת הגדולה מתאר דמות של נזירה המקריבה עצמה לאל, לרוח ולידע נשגב: הכהנת הגדולה יושבת זקופה על כיסא אבן בין 2 עמודים - בועז ויכין שמסמלים את הניגודים: טוב / רע, כן / לא. לראשה של הכהנת שלושה ירחים: חרמש הירח המתרוקן, ירח במלוא עוצמתו וחרמש הירח המתמלא. שלושת הירחים מסמלים את המחזוריות שבטבע...
דאגות בגיל המבוגר - גורמיהן, השפעותיהן וההתמודדות אתן
...גיל השלישי) : גורמיהן, השפעותיהן וההתמודדות אתן פרק א': מבוא מיום שאנו עומדים על דעתנו אנו מכירים בקיומן של דאגות. בתחילה הן מופיעות בעולמו של הילד, מטרידות אותו ומעלות בו חיוך כשהוא מתבגר. הילד מודאג משאלת המתנה שיקבל ליום ההולדת, האם ייאותו הוריו לרשום אותו לחוג שהוא אוהב, האם השמלה החדשה שקנו לילדה תיראה עליה יפה באירוע המשפחתי הקרוב, וכיוצא באלה דאגות הנראות באותה עת כאילו היו כבדות משקל. בתום הילדות באים הנעורים ואתם - דאגות חדשות ומסוג שונה...
מהות חוויית הרצון הפנימי
...הרצון הפנימי כפי שהתבאר האגו של האדם יכול להוביל אותו אפילו נגד עצמו כלומר, שהאדם יעשה דבר מה שהוא הפוך ממה שהוא דרש מעצמו. והוא מתייחס לעצמו כפי שהתייחס לאחרים. אבל אפשר לחדד הבנה זו, ולשאול לצורך העניין, איך יכול להיות שהאדם הפך להיות נגד עצמו? והרעיון פה בעצם הוא שהאדם רוצה לעשות דבר מה, ואז לפתע הוא מגלה שיש מישהו שגם רוצה לממש את אותו הדבר, ואז האדם מחקה את אותו האדם, אבל האדם הזה לפתע שם את הרצון שלו בצד ומנסה להבין את הצד האחר של האדם שאמר...
1 2 3 4 ...5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
קבל את הספרים המומלצים עבורך שיביאו גם לך הצלחה ואושר אמיתיים בכל תחומי החיים!
לזמן מוגבל!     👈1 ב 150  👈4 ב 400     📞 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: למה העולם קיים? האם באמת הכל לטובה? מי ברא את אלוהים? מה המשמעות של החיים? האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש אמת מוחלטת? האם יש משמעות לחיים? אולי אנחנו במטריקס? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? איך להיות מאושר? האם יש הבדל בין חלום למציאות? למה לא להתאבד? איך להיות הכי חכם בעולם? האם לדומם יש תודעה? האם אפשר לדעת הכל? האם יש בחירה חופשית? איך נוצר העולם? איך נוצר העולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם הכל אפשרי? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה יש רע בעולם? בשביל מה לחיות? איך להנות בחיים? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש או אין אלוהים? למה יש רע וסבל בעולם ועוד...



הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להעריך את עצמך? איך להאמין בעצמך? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להצליח בזוגיות? איך להצליח בראיון עבודה? איך ליצור אהבה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להיות מאושר ושמח? איך לשתול מחשבות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לשנות תכונות אופי? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לעשות יותר כסף? איך להתמודד עם גירושין? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך למצוא זוגיות? איך לנהל את הזמן? איך לשפר את הזיכרון? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להיגמל מהימורים? איך לקבל החלטות? איך לפרש חלומות? איך לא להישחק בעבודה? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להעביר ביקורת בונה? איך לחנך ילדים ועוד...



שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם עצבות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? דיכאון? איך להתמודד עם חרדות ופחדים של ילדים? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם לחץ? כעס ועצבים? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית ועוד...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
   



האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא קואצינג מומלץ, יועץ טיפולי, מאמן אישי להרזייה ועוד אלפי תכנים נוספים, על כל נושאי החיים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.0645 שניות - עכשיו 19_03_2024 השעה 06:17:23 - wesi4