הודפס מהאתר Yeda.EIP.co.il/?key=455983
בודהיזם - ביסוס הקשב - 3

הצגת אמת מקור הסבל

(samudayasaccaniddeso)

I.ומהו, נזירים, מקור הסבל כאמת האציליים?

זוהי הכמיהה [74] אשר מובילה ללידה מחדש, [75] כבולה בתענוג ותאווה, המוצאת הנאה פעם פה ופעם שם. כלומר, כמיהה להנאות חושים, כמיהה לקיום [נוסף], כמיהה להפסקת הקיום. [76]

אך היכן כמיהה זו מופיעה ומתבססת?

בכל מקום בעולם בו יש דבר מושך ומהנה, שם הכמיהה הזו מופיעה ומתבססת.

אך מה בעולם [77] הוא מושך ומהנה? העין בעולם מושכת ומהנה, ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. האוזן בעולם מושכת ומהנה, ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. האף בעולם מושך ומהנה, ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. הלשון בעולם מושכת ומהנה, ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. הגוף בעולם מושך ומהנה, ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. התודעה בעולם מושכת ומהנה, ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת.

הכרת - עין בעולם מושכת ומהנה, ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. הכרת - אוזן בעולם מושכת ומהנה, ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. הכרת - אף בעולם מושכת ומהנה, ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. הכרת - לשון בעולם מושכת ומהנה, ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. הכרת - גוף בעולם מושכת ומהנה, ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. הכרת - תודעה בעולם היא מושכת ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת.

מגע - עין [78] בעולם מושך ומהנה, ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. מגע - אוזן בעולם מושך ומהנה, ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. מגע - אף בעולם מושך ומהנה, ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. מגע - לשון בעולם מושך ומהנה, ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. מגע - גוף בעולם מושך ומהנה, ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. מגע - תודעה בעולם הוא מושך ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת.

הרגשה הנולדת מתוך מגע - עין בעולם מושכת ומהנה, ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. הרגשה הנולדת מתוך מגע - אוזן בעולם מושכת ומהנה, ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. הרגשה הנולדת מתוך מגע - אף בעולם מושכת ומהנה, ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. הרגשה הנולדת מתוך מגע - לשון בעולם מושכת ומהנה, ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. הרגשה הנולדת מתוך מגע - גוף בעולם מושכת ומהנה, ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. הרגשה הנולדת מתוך מגע - תודעה בעולם מושכת ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת.

זיהוי [79] של מראות בעולם מושך ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. זיהוי של צלילים בעולם מושך ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. זיהוי של ריחות בעולם מושך ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. זיהוי של טעמים בעולם מושך ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. זיהוי של תחושות גוף בעולם מושך ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. זיהוי של תכני - תודעה בעולם מושך ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת.

תגובה - מנטלית למראות בעולם מושכת ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. תגובה - מנטלית לצלילים בעולם מושכת ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. תגובה - מנטלית לריחות בעולם מושכת ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. תגובה - מנטלית לטעמים בעולם מושכת ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. תגובה - מנטלית לתחושות גוף בעולם מושכת ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. תגובה - מנטלית לתכני - תודעה בעולם מושכת ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת.

התשוקה למראות מושכת ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. התשוקה לצלילים מושכת ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. התשוקה לריחות מושכת ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. התשוקה לטעמים מושכת ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. התשוקה לתחושות גוף מושכת ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. התשוקה לתכני - תודעה בעולם מושכת ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת.

חשיבה [80] על מראות בעולם מושכת ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. חשיבה על צלילים בעולם מושכת ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. חשיבה על ריחות בעולם מושכת ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. חשיבה על טעמים בעולם מושכת ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. חשיבה על תחושות גוף בעולם מושכת ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. חשיבה על תכני - תודעה בעולם מושכת ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת.

הרהור [81] אודות מראות בעולם מושך ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. הרהור אודות צלילים בעולם מושך ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. הרהור אודות ריחות בעולם מושך ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. הרהור אודות טעמים בעולם מושך ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. הרהור אודות תחושות גוף בעולם מושך ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת. הרהור אודות תכני - תודעה בעולם מושך ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת.

וזו, נזירים, נקראת אמת האציליים של 'מקור הסבל'.

הצגת אמת קץ הסבל

(nirodhasaccaniddeso)

I.ומהו, נזירים, קץ הסבל כאמת האציליים?

זוהי ההעלמות המוחלטת והחידלון של כמיהה זו ממש, עזיבה וזניחה שלה, שחרור ממנה, ניתוק ממנה. [82] אך היכן ניתן להפסיק כמיהה זו, היכן ניתן לכבות אותה?

בכל מקום בעולם בו יש דבר מושך ומהנה, שם ניתן להפסיק ולכבות את הכמיהה הזו.

אך מה בעולם הוא מושך ומהנה?

העין בעולם מושכת ומהנה, האוזן... האף... הלשון... הגוף... התודעה בעולם מושכת ומהנה, ושם ניתן להפסיק ולכבות את הכמיהה הזו.

הכרת - עין... הכרת - אוזן... הכרת - אף... הכרת - לשון... הכרת - גוף... הכרת - תודעה בעולם מושכת ומהנה ושם ניתן להפסיק ולכבות את הכמיהה הזו.

מגע - עין... מגע - אוזן... מגע - אף... מגע - לשון... מגע - גוף... מגע - תודעה בעולם מושך ומהנה ושם ניתן להפסיק ולכבות את הכמיהה הזו.

הרגשה הנולדת מתוך מגע - עין... מגע - אוזן... מגע - אף... מגע - לשון... מגע - גוף... מגע - תודעה בעולם מושכת ומהנה ושם ניתן להפסיק ולכבות את הכמיהה הזו.

זיהוי של מראות... צלילים... ריחות... טעמים... תחושות גוף... תכני - תודעה בעולם מושך ומהנה ושם ניתן להפסיק ולכבות את הכמיהה הזו.

תגובה - מנטלית למראות... צלילים... ריחות... טעמים... תחושות גוף... תכני - תודעה בעולם מושכת ומהנה ושם ניתן להפסיק ולכבות את הכמיהה הזו.

התשוקה למראות... צלילים... ריחות... טעמים... תחושות גוף... תכני - תודעה בעולם מושכת ומהנה ושם ניתן להפסיק ולכבות את הכמיהה הזו.

חשיבה על מראות... צלילים... ריחות... טעמים... תחושות גוף... תכני - תודעה בעולם מושכת ומהנה ושם ניתן להפסיק ולכבות את הכמיהה הזו.

הרהור אודות מראות... צלילים... ריחות... טעמים... תחושות גוף... תכני - תודעה בעולם מושך ומהנה ושם ניתן להפסיק ולכבות את הכמיהה הזו.

וזו, נזירים, נקראת אמת האציליים של 'קץ הסבל'.

הצגת אמת הדרך

(maggasaccaniddeso)

I.ומהי, נזירים, הדרך המובילה לקץ הסבל כאמת האציליים? זו בדיוק דרך שמונה האיברים האצילית הזו, כלומר - הבנה נכונה, חשיבה נכונה, דיבור נכון, פעולה נכונה, דרך חיים נכונה, מאמץ נכון, קשב נכון וריכוז נכון.

ומה, נזירים, היא הבנה נכונה? [83] זו, נזירים, הידיעה של הסבל, הידיעה של מקור הסבל, הידיעה של קץ הסבל, הידיעה של הדרך המובילה לקץ הסבל. זו, נזירים, נקראת הבנה נכונה.

ומה, נזירים, היא חשיבה נכונה? [84] החשיבה על פרישות, חשיבה נטולת זדון וחשיבה נטולת אלימות, זו, נזירים, נקראת חשיבה נכונה.

ומה, נזירים, הוא דיבור נכון? הימנעות מלשקר, הימנעות מהשמצות ורכילות, הימנעות משפה גסה, הימנעות מדיבורי סרק, זה, נזירים, נקרא דיבור נכון.

ומה, נזירים, היא פעולה נכונה? הימנעות מלקחת חיים, הימנעות מלקחת דבר שלא ניתן, הימנעות מפגיעה ביחסים מיניים, זו, נזירים, נקראת פעולה נכונה.

ומה, נזירים, היא דרך חיים נכונה? [85] הנה, נזירים, תלמיד אצילי, לאחר שויתר על דרכי חיים לא נכונות, מנהל את חייו בדרך חיים נכונה. זה, נזירים, נקרא דרך חיים נכונה.

ומה, נזירים, הוא מאמץ נכון? הנה, נזירים, נזיר מגייס את רצונו, מתאמץ, אוסף אנרגיה, מכוון את תודעתו וחותר למנוע הופעה של מצבים מנטליים מזיקים שעדיין לא הופיעו. הוא מגייס את רצונו, מתאמץ, אוסף אנרגיה, מכוון את תודעתו וחותר להתגבר על מצבים מנטליים מזיקים שכבר הופיעו. הוא מגייס את רצונו, מתאמץ, אוסף אנרגיה, מכוון את תודעתו וחותר ליצור מצבים מנטליים מועילים שעדיין לא הופיעו. הוא מגייס את רצונו, מתאמץ, אוסף אנרגיה, מכוון את תודעתו וחותר לשמר מצבים מנטליים מועילים שכבר הופיעו, לא לתת להם לדעוך, להביא אותם לבגרות מלאה, לשלמות מלאה של התפתחות. זה, נזירים, נקרא מאמץ נכון.

ומה נזירים, הוא קשב נכון? הנה, נזירים, נזיר מתבונן בגוף כגוף, במרץ, בקשב והבנה מלאה, לאחר שהניח לתשוקה וסלידה כלפי העולם. הוא מתבונן בהרגשות כהרגשות במרץ, בקשב והבנה מלאה, לאחר שהניח לתשוקה וסלידה כלפי העולם. הוא מתבונן בתודעה כתודעה במרץ, בקשב והבנה מלאה, לאחר שהניח לתשוקה וסלידה כלפי העולם. הוא מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה במרץ, בקשב והבנה מלאה, לאחר שהניח לתשוקה וסלידה כלפי העולם. זה נקרא קשב נכון.

ומה נזירים הוא ריכוז נכון? הנה, נזיר, מנותק מתאוות חושים, מנותק ממצבים מנטליים מזיקים, נכנס ושוהה בג'האנה הראשונה, הנולדת מניתוק, מלווה בחשיבה והרהור, ומלאה בתחושת התעלות ושמחה. ועם הדְמַמַת החשיבה וההרהור, בהשגת שלווה פנימית ואחדות התודעה, הוא נכנס ושוהה בג'האנה השנייה, הנולדת מריכוז, בה אין חשיבה והרהור, מלאה בתחושת התעלות ושמחה. ועם התפוגגות תחושת ההתעלות, נותרת יציבות והוא בקשב ובהבנה מלאה, וחווה בעצמו את השמחה אשר עליה אומרים האציליים: 'מאושר הוא זה אשר חי בקשב ואיזון נפשי', והוא נכנס לג'האנה השלישית. ולאחר שויתר על הנאה וכאב ועם העלמות שמחה ועצב קודמים, הוא נכנס ושוהה בג'האנה הרביעית, אשר מעבר להנאה וכאב, מטוהרת בקשב ואיזון נפשי. זה, נזירים, נקרא ריכוז נכון.

וזוהי, נזירים, נקראת דרך התרגול האצילית המובילה לקץ הסבל.

כך הוא מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה פנימית, או מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה חיצונית, או מתבונן בתכני - תודעה פנימית וחיצונית. כך הוא מתבונן בתופעת ההופעה בתכני - תודעה, הוא מתבונן בתופעת ההעלמות בתכני - תודעה, הוא מתבונן בתופעת ההופעה וההעלמות בתכני - תודעה. כך הקשב שלו מבוסס: 'אלו תכני - תודעה' והוא מפתח את הקשב שלו במידה כזו שיש רק הבנה וקשב. בדרך זו הוא חי מנותק, לא נתלה בדבר בעולם. וכך נזירים, נזיר מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה.

התוצאות של ביסוס הקשב

נזירים, כל מי שיתרגל את ביסוס הקשב מארבע בחינות באופן זה במשך שבע שנים יוכל לצפות לאחת משתי תוצאות: חוכמה גבוהה [86] בחיים האלו ממש, או אם נותרה שארית, המצב של 'לא - חוזר'.

נעזוב שבע שנים, כל מי שיתרגל את ביסוס הקשב מארבע בחינות באופן זה במשך שש שנים... חמש שנים... ארבע שנים... שלוש שנים... שנתיים... שנה אחת יוכל לצפות לאחת משתי תוצאות: או 'אַרַהַנְט' בעולם זה, או אם נותרה שארית, המצב של 'לא - חוזר'.

נעזוב שנה אחת, כל מי שיתרגל אותם במשך שבעה חודשים... שישה חודשים... חמישה חודשים... ארבעה חודשים... שלושה חודשים... חודשיים... חודש אחד... חצי חודש בלבד יוכל לצפות לאחת משתי תוצאות: חוכמה גבוהה בחיים האלו ממש, או אם נותרה שארית, המצב של 'לא - חוזר'.

נעזוב חצי חודש, כל מי שיתרגל את ביסוס הקשב מארבע בחינות באופן זה במשך שבוע אחד יוכל לצפות לאחת משתי תוצאות: חוכמה גבוהה בחיים האלו ממש, או אם נותרה שארית, המצב של 'לא - חוזר'.

כך נאמר: 'נזירים, זוהי הדרך האחת לטיהור התודעה, להתגברות על צער וייאוש, להעלמת כאב ועצב, להגעה אל הדרך הנכונה, להגשמת ניבאנה - והיא ביסוס הקשב בארבע בחינות. ' ומסיבה זו דבר זה נאמר.

כך אמר הבודהה, והנזירים היו מרוצים ושמחים מדבריו.

© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן