הודפס מהאתר Yeda.EIP.co.il/?key=39125
פרשת תולדות

"וימלאו ימיה ללדת והנה תומים בבטנה ויצא הראשון אדמוני כולו כאדרת שער ואחרי כן יצא אחיו וידו אוחזת בעקב עשו ויקרא שמו יעקב".

ויצא הראשון אדמוני, גם על דוד המלך נאמר "דוד אדמוני עם יפה עיניים". [

עשו הינו אדמוני, דוד המלך הינו אדמוני אבל "עם יפה עיניים".

האדמוניות הינה תכונה של עזות, עזות הנובעת מהתגברות הדמים.

לעזות שני פנים, פן דקדושא ופן דסיטרא אחרא. עשו היתה בו התגברות עזות דסיטרא אחרא, בכך טעה יצחק בחושבו שעזותו של עשו הינה עזות דקדושא.

דוד המלך היה אדמוני, היתה בו עזות אך היתה בו גם יפה עיניים היינו היתה בו היכולת לראות ולהבחין בין עזות דקדושא לעזות דסטרא אחרא.

שמואל בהישלחו להמליך מלך מבני ישי, בציווי הקב"ה, שוגה ומתבונן בחיצוניות של האדם, הקב"ה או' לו אל תביט אל גובהו. בראות שאול את דוד, בראותו את אדמוניותו של דוד טעה לחשוב שזוהי אדמוניות דסיטרא אחרא, כדברי המדרש, שראה שמואל את דוד נתיירא ואמר, אף זה שופך דמים כעשו, אמר לו הקב"ה עם יפה עיניים. עשו מדעת עצמו הורג מה שאין כן אצל דוד.

"וידו אוחזת בעקב עשו"

יעקב אוחז בעקבו של עשו, העקב מהיותו שורש ובסיס למהות האדם. בחטא האדם הראשון נא' על הנחש "הוא ישופך עקב" היינו ה"נחש" במהותו ובמשמעותו הרעיונית מכיש את האדם כאשר ישנו פגם במהותו, בשורשו של האדם.

מהותו של עשו הינה אדמוניותו, הינה שפיכות דמים. יעקב אוחז בעקבו. נאמר על דן בנו של יעקב "יהי דן נחש עלי דרך", היינו הנהגתו של הנחש הינה הנהגה הנצרכת ע"מ לשרש הרע. יעקב אוחז בעקב עשו, אוחז באדמוניותו, בשפיכות הדמים שבו.

התורה מלמדת אותנו, כדי להתגבר על הסטרא אחרא יש לאחוז בעקבו. כל סטרא אחרא והעקב שלה, כל דור ודור כל אדם ואדם והסטרא אחרא שלו, מצווים אנו לאחוז בעקבו, היינו לזהות את שורש ענינו של הסטרא אחרא לנטרלו.

ובא לציון גואל.

© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן