הודפס מהאתר Yeda.EIP.co.il/?key=378312
חלומות - על פענוח חלומות... - חלק 1

רבים כותבים על חלומות מפרי דמיונם ללא אחיזה במקורות, אחרים מעתיקים זה ומזה ויש הפונים ומבקשים פתרונות. אני מקווה שנושא זה, אותו חקרתי, למדתי וחוויתי מעומקם של המקורות יצליח לסייע להפריך רבים מהמיתוסים והמושגים ואשתדל לתת מענה לכל דורש. הדור מבולבל, והספרים המכונים "ספרי קבלה" רק תורמים למבוכה. הסיבות להתפתחות תיאוריות שונות נובעות מפערי תרבות בין העמים והעדות השונים. פריט תרבותי זהה עשוי להוות סמל חיובי בקרב עם או עדה אחת, וסמל שלילי בקרב עם או עדה אחרת. בעת האחרונה נראה כי הקבלה פינתה את מקומה למחקר המודרני בכל הנוגע לחלומות, (פרויד וכד") אך לא היא - (החקירה) מסוגלת לתת מענה. הקבלה, על כל ענפיה, מעולם לא נטשה את פענוח החלום, אולם במשך הדורות קטן מספר המקובלים העוסקים בכך.

ישנם ספרי "קבלה" רבים אשר מוזכרים בהם חלומות, חזיונות ומראות. זהו חלק בלתי נפרד מלימוד הקבלה באופן כללי. פירוש החלום הנו תורה והוא נלמד גם בגמרא במסכת ברכות פרק 9 "הרואה" שם מוצגים חלק מהסמלים אולם רב הגלוי על הנעלם. בתרבות היהודית ניצב החלום במרכז החיים, "סולם יעקב" "חלום פרעה" ועוד באלף הראשון לבריאת העולם, כפי שנמסר במקרא העסיקו החלומות את אבותינו הקדושים, השופטים, הנביאים והמלכים, כמו גם את בני כל הדורות על לימינו, ואין ספק שנושא זה גם יעסיק את בני הדורות הבאים. ישנם כל מיני פותרי חלומות, על פי הקבלה פתרון החלום הולך אחרי הפה ולכן חשוב מאוד שפותר החלום יפתור אותו לטובה. "חלום טוב חלמת, חלום שלום" לפני השינה אומרים "יהי רצון שתלין בטוב ויבואו אליך חלומות טובים". עולמנו זה הוא רק אחד מבין עולמות רבים וממדים נוספים המפרידים בינינו לבין המציאות האמיתית. ישנן דרכים רבות שבהן ניתן לעבור לממדים אחרים, ואחת מהן היא החלום.

כאשר הגוף נמצא במצב של שינה, שלשלאות הקיום הגשמי נשברות. הנשמה חופשית עתה לעלות לממד גבוה יותר, ושם היא מוזנת רוחנית ומקבלת כוח. מדוע הצורך הזה במילוי מצברים? יום רגיל הרצוף באי - סדר, במגבלות זמן, מרחב ותנועה, גובה תשלום כבד מן הגוף ומן הנשמה. לדוגמה, הזמן מלחיץ אותנו באופן מתמיד: אנו מנסים נואשות לסיים משימות בזמן, או שאנו הופכים לחסרי סבלנות בעת שהזמן "עובר" לאט מדיי. בעת "האיפוס הרוחני" שלנו, הנשמה נמצאת בממד שהוא מעבר לזמן, מרחב ותנועה. העבר, ההווה והעתיד מאוחדים. כל מהלך החיים של האדם - מן הלידה ועד המוות - עשוי להיות מוצג בפניו. וכך, חוץ מטעינת מצברים, הנשמה לפעמים קולטת מראות על אירועים שעתידים להתרחש, חיוביים או שליליים, ואלה מקבלים צורת חלום.

מדוע אנו חולמים? חכמת הקבלה מלמדת שכל אחד מאתנו נמצא בעולם הזה כדי להשיג את האור. על מנת להגיע למצב זה, עלינו לעבור תהליך של שינוי ושיפור תמידיים. החלומות יכולים להיות הזדמנויות וסימני דרך המאפשרים לנו להבין מה עלינו לשנות בחיינו. הם גם מסוגלים לספק לנו אנרגיה שתסייע לנו להוציא אל הפועל את משימותינו. בספר הזוהר מוסבר שחלום שלא נפתר הוא כאיגרת שלא נקראה. הזוהר מבהיר שאין דבר קורה בעולם הגשמי מבלי שקדמה לו סיבה בעולם הרוחני, ובלא שנקבל רמז מקדים כלשהו. על - ידי ראייה נכונה, פירוש נכון ושימוש נכון בחלומות, נוכל לצפות מראש מצבים עתידיים, ולמנוע בעיות שעלולות להתעורר. (פירוש הסולם, כרך ו', פרשת וישב, סעיף צ"ג) בספר הזוהר אנו קוראים:... נפשי איוויתיך בלילה... בוא וראה. נפש האדם, בעת שעולה לישן על מיטתו, יוצאת ממנו ועולה למעלה. ואם תאמר שכולם עולים עמה למעלה. ואם תאמר שכולם עולים דהיינו שגם שאר המדרגות: רוח ונשמה עולים עמה למעלה, אינו כך... אלא הנפש עולה אל המלך ולא נשאר אז עם הגוף, רק רשימה אחת שהיא מידת חיים של הלב. והנפש הולכת מן הגוף ומבקשת לעלות. וכמה מדרגות הם לעלות. היא משוטטת ופוגשת בקליפות של אורות הטומאה. ואם היא טהורה שלא נטמאת עם הגוף ביום, היא עולית למעלה. ואם אינה טהורה, היא נטמאת בין הקליפות הללו ומתדבקת בהן, ולא תעלה עוד. ושם, בין הקליפות, מודיעים לה דברים מאלו דברים העתידים לבא בזמן קרוב, והנפש מתדבקת בהם. ולפעמים שמצחקים בה, ומודיעים לה דברי שקר. וכך הולכת באותו אופן כל הלילה עד שיעור האדם משנתו, ואז חוזרת הנפש למקומה, להגוף. (פירוש הסולם, כרך ד', סעיפים קמ"ו - ק"נ) במשך היום קיים מאבק בין מודעות החומר של הגוף המבקש סיפוק חומרי, לבין מודעות הנשמה ששואפת להיות בנתינה, בעשייה ובהשפעה.

השינה היא למעשה מתן אפשרות לנשמה להגיע למקום שהגוף אינו שולט בו, והזמן, תנועה ומקום אינם מגבילים. בלילה מקבלת הנשמה כוח, לו היא זקוקה ליום המחרת. קיימים שלושה סוגי חלומות - חלום, חיזיון, נבואה. כאן נתייחס למדרגת החלום. כל דבר שברצונך לעשות מתחיל בסוג של חלום אמרו חז"ל: "בחלום אי - אפשר שלא יבואו דברים בטלים". ככלל נחלקים החלומות לשלושה סוגים, כאשר כל אחד גבוה בדרגתו מקודמו. חלום אמת סקסואלי, בדרך - כלל מבשרים ענייני ממון. חלום שווא סקסואלי בא משום שהנשמה נטמאה בין נשמות שליליות. חלום - חלום טבעי (סרק, שווא). חלום במדרגה הנמוכה ביותר. חזיון - חלום אמת, המצוי במדרגה גבוהה יותר. מראה - חלום נבואי הצופה את העתיד. חלום במדרגה הגבוהה ביותר, המיוחס לנביאים. חלום טבעי כשהאדם אוכל מאכלים עתירי שומן או מאכלים מבושלים ושותה משקאות משכרים, גורמים כל אלו לכבד "לעבוד" קשה יותר עד אשר הוא מתחמם ומעלה אדים אל המוח. חום זה, טבעי או זר, מביא על האדם בלבול והזיות, ועל כך נאמר: "חלומות שווא ידברו" (זכריה, י', ב'). חלומות כדוגמת אלו הם חלומות סרק, אינם מעלין או מורידין, ואין בהם אמת. אומר הנביא ישעיה: "כאשר יחלום הרעב והנה אוכל, הקיץ וריקה נפשו. וכאשר יחלום הצמא הנה שותה, והקיץ והנה עייף ונפשו שוקקה" (ישעיה, כ"ט, ח'). מוסיף הנביא זכריה (פרק י', פסוק ב') : "כי התרפים דברו אוון והקוסמים חזו שקר וחלומות השווא ידברו הבל ינחמון... " "הבל ינחמון", משמע כי חלום סרק, שווא, יש בידו גם לנחם את האדם לפי תוכנו או להטעותו, ולכן נאמר "חלומות שווא ידברו". זהו חלום בדרגת נפש, חלום שווא. אין כאן השפעה רוחנית גבוהה ולא מתקיים מצב של הפריה והזנה לנשמה. כפי שהנביא זכריה אומר: "כי הטרפים דיברו אוון וגו". המסקנה היא כי אין סיבה להאמין בהם. חלום ישיר - חלום אמת חלום אמת הוא דרגת נבואה הבאה אל האדם שלא מיוזמתו, אלא על - פי קביעה במערכת עליונה או מהרהורי לבו.

אדם, אשר מכוח מעשיו הטובים ועומק קדושתו, עולה נשמתו בזמן החלימה לממד רוחני גבוה ומעפילה לאותו מפגש עם חיה ויחידה. במקרים אלו קיימת הזנה הדדית בין רוח ונשמה לבין חיה ויחידה. כאן הנשמה מקבלת מסרים, התרעות ואזהרות, הן אישיות והן ממלכתיות, המתייחסות לאדם, למשפחתו, לקרוביו ולכלל. בזמן העפלתה של הנשמה מעלה קיימת אפשרות למפגש עם נשמות שליליות, העלולות להעביר מסרים שונים שחלקם מטעים. בבואנו לפתור חלום כדוגמת זה, קיים צורך להבין מתוך החלום מהם אותם דברים שהנם בבחינת סרק ולא להתייחס אליהם בפענוח החלום. חלום אמת בא אל אדם שהוא בבחינת צדיק או בבחינת רשע. הוא נגלה אל אדם צדיק שאינו נביא, ומראה לו גם מאותם דברים שעליהם חשב במהלך היום. על זה נאמר: "אין מראין לו לאדם אלא מהרהורי לבו" (תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף נ"ה, ב' ר' שמואל). לאדם זה מראים מן השמים גם דברים שאינם טובים האמורים להתרחש, וזאת כדי שיתקן את מעשיו או ישפיע כפי יכולתו על מעשיהם של אחרים, כנאמר: "אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא" (זוהר, חלק ב', דף נ"ד - א'). ואדם כדוגמת זה, שהנו בעל מידות טובות, אם מבשרים לו בשורה טובה, הרי שהוא מודה על כך ויודע מה לעשות או איך לפעול להגשמתו (ראה פרק "הגשמת חלום טוב"). אם מראים לו דבר רע, הרי זה כדי שיתקן את מעשיו או ישפיע על מעשיהם של אחרים, יעשה תשובה או יתפלל על אחרים. חלומות רבים מסוג זה באים אל האדם בעקבות הרהוריו במהלך היום, והקב"ה, מאהבתו את אותו אדם, מראה לו זאת בחלום. כפי הנאמר בזוהר, פרשת וישב: "בחלום חזיון לילה בנפול תרדמה על אנשים בתנומות עליי משכב אז יגלה אוזן אנשים ובמסרם יחתום" (זוהר, חלק ב', דף קמ"ב - א', מתוך פסוק באיוב). כוונת הפסוק: "בחלום חזיון לילה" - שבזמן הזה מגלה סודות לאותם אנשים.

"במסרם יחתום" - וזה שאמרו רז"ל: "אין מראין לצדיק כי אם חלום רע". מדוע? מפני שחלום רע גורם עצבות לאדם, והעצבות הנה חלק מהתשובה, חלק מתיקון מידותיו ומעשיו של האדם. מראים לו זאת כדי שיקום ויתפלל לה'. כנאמר, שהקב"ה מתאווה לתפילתם של צדיקים. אלו הם דברי אמת אשר הצדיק רואה מדי יום. כבר אמרנו כי אין חלום בלא דברים בטלים, אך הצדיק יודע לנפות מהחלום שחלם את אותם דברים בטלים. אם חלום כזה הגיע אל רשע, הרי שהדבר נועד לטובתו של צדיק בלבד, כמו בחלומות פרעה, הן מי שזכה מהחלומות הוא יוסף הצדיק. חלום נבואי בחלום מסוג זה אין סרק או תפל, כל תוכנו נבואי. חלום כזה הוא מלא בהתפעלות כה גדולה, עד שהאדם מכיר כי זהו חלום נבואי ודרגתו גבוהה. הרמב"ם כתב: "חלום הנבואה יודיע לאדם שהוא נבואה". על חלום זה נאמר: "סוד ה' ליראיו ובריתו להודיעם" (תהלים, כ"ה, י"ד). גם הנביא ירמיה כתב על חלום נבואי: "... ותהי לבי כאש בוערת... ". החלום מגיע מהמלאך הממונה על החלומות, המלאך גבריאל. כל אחד מקבל את הארת החלום לפי מדרגתו. כיוון שגבריאל מייצג את ספירת גבורה, החלום מכיל אמיתות ושקרים גם יחד. מסביר ספר הזוהר "בוא וראה, הרי למדנו שמדרגת החלום הוא למטה, והוא מדרגה השישית לנבואה, משום שממקום שהנבואה שורה עד מדרגת החלום, הן שש מדרגות. והפתרון עולה ממדרגת החלום למדרגה אחרת, ומפרש, החלום הוא מדרגה שלמטה בגבריאל, והפתרון עומד עליו... ". (פירוש הסולם, כרך ה', פרשת וישב, סעיף רנ"ו) החלק האמיתי: של החלום מראה את העתיד. אם הוא מעלה את העבר, זוהי שגיאה שאנו חוזרים עליה, ועלינו לתקן אותה. על חלומות אלה נאמר: "חלום - אחד משישים מנבואה". כלומר, יכול שיהיה בו מן האמת, ולפי מדרגתו של האדם הוא רואה פחות ברור או יותר ברור את פרטי החלום. בדרך כלל אם התמונה חדה, ברורה ובהירה והצבעים ברורים - זוכרים את החלום, או שמתעוררים בלילה. לעתים זהו חלום בתוך חלום. החלק השקרי: על חלומות אלה נאמר "כשם שאי אפשר לבר בלא תבן, כך אי אפשר לחלום בלא דברים בטלים. " בדרך כלל הוא משקף את מה שהאדם ראה או הרהר בו במשך היום, וקשור יותר לעולם הדמיון המושפע ממזגו, מסוג האוכל, מהתרבות בה האדם חי וכן מהלחצים שהוא חווה ביומיום. חלומות אלה הם לרוב משונים ביותר, ועליהם נאמר: "והחלומות שווא ידברו. " סיוטים מתרחשים כאשר במשך היום אדם מתנהג באופן שלילי, או חווה מצבים שליליים ללא כל שליטה.

* חלומות - על פענוח חלומות... - חלק 2.

© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן