הודפס מהאתר Yeda.EIP.co.il/?key=3657229
קלפים טיפוליים (קלפי מודעות).

היכרותי עם הקלפים הטיפוליים התרחשה לפני יותר מעשור. מאז הם מלווים אותי בטוב וברע. יש לקלפי מודעות תפקיד מכובד בחיים הפרטיים שלי, בחיים המקצועיים ובחיי החברה. קלפים טיפוליים על סוגיהם הרבים הם ידידיי הטובים והנאמנים, יועצים חכמים, מורים ומטפלים.

לעיתים קרובות מבקשים ממני לספר על תפקידם של הקלפים הטיפוליים בעבודתי כמטפלת הוליסטית, מנחה לשינוי ומאמנת אישית אלטרנטיבית. החלטתי להיענות לבקשה זאת למרות שאין טוב יותר מלהתנסות ולחוות.

ישנם סוגים שונים של קלפים טיפוליים. כל סוג מיועד לטפל בנושא מסוים: נושאים כללים, ילדות, זוגיות, בריאות, עסקים, השגת מטרות, התמודדות עם מצבים שונים ועוד. לרוב ערכת הקלפים מורכבת מסדרה של מילים וסדרה של תמונות. לעיתים מדובר בסדרה של מסרים, סדרת תמונות בלבד וכדומה.

המילים והתמונות מתייחסים לסוג ערכת הקלפים מהיבטים שונים בהתאם לבחירתו של יוצר הסדרה ומיומנותו של הגרפיקאי, לבטא את הרעיון בצורה ויזואלית.

כפי שמקובל להסביר העיסוק במילה משקף את הפן הרציונלי, המילולי של החשיבה (העונה השמאלית של המוח) והתמונה - את הפן הלא רציונלי (אינטואיטיבי) והפיגורטיבי (העונה הימנית של המוח).

לכל ערכת קלפים טיפוליים מצורפות הצעות והוראות שימוש, אבל מניסיוני למדתי שאין טוב יותר מלפתח גישת עבודה אישית.

ניתן להיעזר בקלפים כאשר מסריהם גלויים או להפך, כאשר הם מסודרים כך שהמסר נסתר מהעין.

בכתבה זאת אתייחס לאופן שבו אני נעזרת בקלפים טיפוליים בפן המקצועי כמאמנת אישית אלטרנטיבית. לצורך זה אתאר מפגש עבודה שהתרחש לפני מספר ימים עם הילה (שם בדוי) - בחורה בת 25 שסיימה לפני כמה חודשים את לימודי התעודה בהם עסקה במאמץ רב וללא הנאה במשך שנתיים. יש לציין שבחירת המקצוע העתידי נעשה על ידה מתוך תחושה של "לא משנה מה ללמוד". הילה רואה את עצמה כלא מוכשרת ללימודים מאז שהיא זוכרת את עצמה.

בסיום שנת הלימודים עברה להתגורר בבית הוריה שעזבה עם גיוסה. היא מציינת שטוב לה בבית אך חוששת שאמה לא מרוצה מכך שהיא לא מוצאת עבודה ושאין לה חבר. זה מכביד עליה ומעצים את תחושתה - חוסר תקווה שבמאמציה למצוא עבודה שתספק אותה ולא עבודה מזדמנת שעל פי ניסיונה הקודם תהיה מתסכלת וזמנית, מעייפת ומדכדת.

הפגישה המתוארת היא החמישית שמתייחסת לנושא מציאת עבודה מספקת. לפגישה זאת הילה באה כאשר היא עייפה וחסרת חיות האופיינית לה.

הילה התבקשה לשאול מה עליה לדעת בקשר לתחושותיה ולבחור קלף עם מילה וקלף עם תמונה מערכת קלפים "אני בי" שמתייחסת בעיקר לעולמו הפנימי הלא מודע של האדם שמורכב מתבניות חשיבה המובילות את חייו. הקלפים היו מסודרים כך שהמסרים היו מוסתרים והבחירה נעשתה מתוך דחף לבחור בקלף לאחר שהילה ניסחה וביטאה בקול את השאלה.

נבחר זוג הקלפים: המילה "תפקוד" ותמונה בה ילד מתבונן במגוון מסכות התלויות על הקיר. הילה התבקשה להתייחס לצירוף זה ואמרה שהתפקוד שלה תלוי ב"מסכה" כלומר, בתפקיד שהיא בוחרת לעצמה. באפשרותה לבחור את תפקיד הקורבן, המדוכאת וחסרת התקווה או את תפקיד אחר שישפר את תפקודה במצב בו היא נמצאת. מכוון שתשובתה תאמה את מה שהסקתי בעצמי, לא הוספתי מילה למרות שלעיתים יש צורך בכך.

השאלה הבאה שבקשתי מהילה לשאול הייתה: " מה יעזור לי לבחור ב"מסכה" שתשפר את התמודדותי עם המצב?

נבחר קלף עם מילה" מזניח" ותמונה שמתארת ילד העומד מאחורי גדר מרשת ומתבונן בחוסר מעש וערגה בגבר שעובר ברחוב.

הילה בחרה להתייחס לצירוף זה כמשקף את השבוע שהיא בילתה בחוסר מעש ואמרה שהזניחה את מאמציה למצוא עבודה ואת תהליך האימון כולל "שיעורי הבית" שקבלה בפגישה הקודמת. כמו כן היא אמרה שתמונת הילד מתארת היטב את בחירתה לחוש את עצמה לכודה במצבה ובביתה, כאשר הבחירה לחוות את המצב באופן שונה ובונה היא בידיה.

בעקבות זה בקשה הילה לשוב ולשאול מה יעזור לה לעשות את הבחירה של זווית הראיה שתקדם ותעצים אותה.

הפעם נבחר קלף עם המילה" קורבן" ותמונה המתארת חדר ילדים ריק שדלת אליו נפתחת על ידי רגל של גבר שאת שאר גופו לא רואים. הילה בחרה להתייחס למילה ואמרה שהתשובה ברורה לה. המסר הוא לא לתת דריסת רגל לתבניות החשיבה של "הקורבן" לעולמה ולבחור להעצים את עצמה על ידי מחשבה שכל המצב הוא סוג של "משחק" בו התפקידים ניתנים לבחירה.

לסיכום נבחר זוג נוסף של קלפים שאמורים לסכם את רצף התובנות שהתקבל. הפעם יצא קלף עם מילה "זכויות" ותמונה שמתארת ילדה העמדת בצד ומתבוננת בשני ילדים שנאבקים אחד בשני.

אכן צירוף זה שוב הדגיש את המסר שעלה בבחירות הקודמות.

הילה בשמחה חזרה ואמרה שעכשיו ברור לה: יש לה זכות מלאה לבחור באיזה צד להיות במצבה הנוכחי - להיאבק ולכאוב או לעמוד איתן ולבחור בעמדה המעצימה של עשייה מתוך שלווה תוך התבוננות בחלקים הנאבקים והכואבים שבה.

לסיום הפגישה הצעתי להילה לתמוך בתובנות המעצימות בהנחיה בדמיון מודרך שבניתי על בסיס המילים והתמונות שהופיעו ברצף הקלפים שנבחר.

כאשר נפרדנו ציינה הילה בחיוך שמצב רוחה השתפר והיא נחושה בעמדתה לשמור על השלווה והביטחון בהצלחה שחוותה במהלך הפגישה.

אני תקווה שבעקבות הגישה שתיארתי נאמנה, כל מי שעוסק בטיפול או אימון ימצא עניין בשימוש בקלפים טיפוליים.

אני מלמדת באופן פרטני או קבוצתי שימוש בקלפי מודעות, כמו כן אני מלמדת כ - 10 שנים קורסים ב - "דמיון מודרך ככלי טיפולי" בבית ספר לרפואה אלטרנטיבית "מדיוין" במכון וינגייט ובמסגרות אחרות.

ד"ר נאומובסקי מריאנה

maria1955@nana10.co.il.

* www.bestlife.co.il/?categoryId=44009&itemId=85541

© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן