הודפס מהאתר Yeda.EIP.co.il/?key=35465
נחמו נחמו עמי - ואתחנן

ההר הטוב - גילוי הניצוצות שבכל יהודי, ואתחנן תשע"א

אעברה נא ואראה את הארץ הטובה אשר בעבר הירדן ההר הטוב הזה והלבנון.

בשבת שלאחר תשעה באב נקראת פרשת ואתחנן, תחינתו של משה בבקשו להיכנס לארץ הטובה, ארץ ישראל. תחינה זו עומדת במרכזה של פרשה זו.

ההפטרה הנקראת בשבת זו הינה הראשונה בשבעת שבתות דנחמא. מרכזה של הפטרה זו הינה במילים הפותחות "נחמו נחמו עמי יאמר אלהיכם".

בסיומם של ג' שבועות של אבלות אשר במרכזם יום תשעה באב, יום חורבן המקדש, אומר הקב"ה נחמו נחמו עמי".

מהי הנחמה וכיצד ביכולתנו להינחם?

או' משה אעברה נא... ההר הטוב הזה והלבנון או' ר' נתן "כל הנקודות טובות שמוצאין בכל אחד מישראל, זה בחינת התנוצצות משיח". משיח הינו איחוד של עם ישראל כולו. איחוד כל הניצוצות הנובעות מכל יהודי ויהודי. על כל אחד מאיתנו לגלות את הניצוץ שבו זאת כדי שידע הוא וכן ע"מ שהאחר יוכל גם הוא לראות את זאת ההתנוצצות.

כדי להגיע ל"ההר הטוב הזה והלבנון" אין צורך במאמץ מיוחד מעבר לעין טובה, עין הרואה בכל אחד מישראל, נקודות טובות, נקודות מאירות, אורו של משיח. משה גם הוא אומר וה' התאנף בי על דבריכם וישבע לבלתי עברי את הירדן, היינו משה או' לעם ישראל, בגין מעשיכם אני איני נכנס לא"י. או' ר' נתן זהו שאמר הקב"ה למשה "רב לך אל תוסף דבר אליי עוד בדבר הזה". משה "מלין" שעונשו זה לאי כניסתו לא"י נובע ממעשיהם של בני ישראל. משה אינו יכול להיכנס לארץ ישראל, לארץ הטובה אל ההר הטוב הזה והלבנון. עדיין חסרה התנוצצות המשיח שבכל יהודי ויהודי. כך נאמר גם על מיתתו של ר' עקיבא בייסורין, השיב הקב"ה למשה "כך עלה במחשבה".

ישנה מציאות שהצדיק אינו יכול להביאה / לקדמה אלא רק ע"י הסתלקותו. הסתלקות זו מביאה את משה לעליה גדולה אשר איננה ניתנת להשגה בעולם כלל. משה שנסתלק בשעת מנחה בשבת שהינה עת רעוא דרעוין, רצון הרצונות, בהסתלקותו עלה למקום ממנו יש לו היכולת לפעול ולהשתדל ולהאיר לתלמידו יהושע, ממקום זה יש היכולת להשפיע לדורות. זהו ענין הסתלקות הצדיקים, עלייה לצורך השפעה לעולם לצורך הארת הניצוצות שבכל יהודי ויהודי.

ההפטרה הפותחת את ז' שבועות דנחמא, מתחילה בנחמו נחמו עמי. המציאות בה עבר יום ט' באב ועדיין לא נגאלנו, צער רב טמון בה, גם נחמה יש בה, נחמו נחמו עמי, העיכוב הינו לצורך המשך הארת הניצוצות שבכל יהודי המשך הארה לקראת השנה הקרובה בה להיגאל. משה לא זכה להיכנס לא"י אך תלמידו, ממשיך דרכו יהושע הוא נכנס והוא המכניס, מהות כניסתו של יהושע הינה, משה. כך גם אצל דוד המלך, דוד לא בנה את ביהמ"ק, שלמה בנו הוא הבונה. מהות בניית המקדש ע"י שלמה הינה דוד המלך.

גם בנין ביהמ"ק, מהות בנינו הינו כל יהודי ויהודי לדורותיו.

נחמו נחמו עמי

© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן