הודפס מהאתר Yeda.EIP.co.il/?key=35326
פרשת "אלה פקודי המשכן"

או' התורה "ויהי בחדש הראשון בשנה השנית באחד לחדש הוקם המשכן". במלאכת המשכן, מרבה התורה להשתמש בלשון הוקם, תעשה וכדו' היינו לשון של דבר הנעשה מאליו. לשון נדיבות ורצון טוב, משמשים אף הם בבנית המשכן, "כל אשר נשא לבו לבא לכל המלאכה לעשות" וכן " כל אשר נדבה רוחו אותו" וכו'.

או' ר' נתן "כל מלאכת המשכן היתה בבחינת נדיבות לב ונשיאות רוח, דהיינו בחינת רצון".

כידוע "אין חדש תחת השמש". מעשה האדם אין בהם חידוש כל שהוא, כל הדברים עשויים הן.

ישנן שני רמות בעשייה. הרמה הראשונה הינה עשייה בה האדם משתדל, מתאמץ לעשות, להשיג דבר כל שהוא. יש והדבר עולה בידו באופן מלא, יש שעולה בידו למחצה, לשליש ולרביע ויש שאין הדבר עולה בידו כלל.

העשייה הראשונה באה ממקום של כחי ועוצם ידי עשו לי את החיל הזה, היינו אני, בכחי, בחכמתי כי רבה אוכל לעשות הדבר אותו אני מבקש.

הרמה השניה הינה עשייה ממקום של רצון טוב ממקום של השתוקקות, מיכולת חיבור רצון העשיה לדבר שהינו עשוי כבר מזה זמן רב, שכן אין חדש תחת השמש.

יכולת החיבור אל בורא עולם אשר הוא הכל יכול.

רש"י מביא מדרש תנחומא האו' בני ישראל לא יכולים להקים, להעמיד המשכן מחמת כובד הקרשים וכו' שאין בכח אדם לזוקפן. אמר משה לקב"ה איך אפשר הקמתו ע"י אדם, אמר לו הקב"ה עסוק אתה בידך, נראה כמקימו והוא נזקף מאליו, זהו שנא' הוקם המשכן, הוקם מאליו.

היינו המשכן אין כוח ביד אדם להקימו, באופן שהוא מקימו ע"י "כוחי ועוצם ידי". או' משה לקב"ה איך אקימנו, אין הדבר ניתן בכח אדם. עונה לו הקב"ה, עסוק אתה בידך. היינו כיוון שהבנת שאדם אין בכוחו להקימו אילולא עוזרהו הקב"ה, עסוק בידך הראה כאילו אתה מקימו ואני אהיה בעזרך, אזי הוקם המשכן.

במנהרות הכותל, ישנה אבן אשר ע"פ מדות אורכה ורוחבה, משקלה עצום, למעשה לא ברור גם באמצעיים טכנולוגיים של היום כיצד הצליחו בזמן בנין הבית להרים אותה ולהניחה במקומה. ידידי הטוב מיקי ווסרטייל (כל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם), כאשר הדריך סיור במנהרות הכותל לפני שנים רבות כאשר המנהרות עדיין לא נפתחו לקהל הרחב, שאל את האורחים הנכבדים, כיצד לדעתם הרימו אבן זו. הועלו השערות רבות אשר נפלו עוד קודם שהועלו. תשובתו של מיקי הייתה "רבותיי כאשר עם ישראל רוצה, גם אבן זו הוא יכול להרים".

אין דבר העומד בפני הרצון, הרצון ענינו, החיבור למקור, היינו העשייה מתוך נדיבות לב ונשיאות רוח, עשייה מההכרה שאין חדש תחת השמש. כל אשר אני עושה הינו גילוי מעשי הבורא ית'.

הבנה ואמירה זו של משה, הביאה להיותו נראה כמקים המשכן, אך המשכן הוקם, מאליו.

ולוואי וכל מעשינו יהיו עשית רצונו ית', ע"י נדיבות ונשיאת רוח.

© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן