הודפס מהאתר Yeda.EIP.co.il/?key=3134486
אימון אישי - מודל היכולות

הקדמה:

הבורא טבע בעולם יכולות אין סופיות כגון: חוקי הטבע כחוקי יסוד, חוק שימור האנרגיה, כוח המשיכה, תנועה, והתחדשות וכו' ובאותו מידה טבע באדם יכולות אין סופיות הבאות ליידי ביטוי במרקם גופו וביכולותיו.

"כעולם קטן" הרציונאל בא להמחיש לאדם את ההוכחה שיש בידיו הזדמנות לשפר ולהשלים את שחסר בו בהשתקפות לבריאה בתיאום מלא.

ובכך גם להידמות ליכולת הבורא הכל יכול, בהשתקפות לבריאה.

מהות הבריאה על כל חוקי הטבע הוא הדרך להתבונן בראייה מפוכחת על האנלוגיה הנפלאה שמשקף הבורא לאדם, יש בכוחו, ליצור, לגדול, ולהתפתח, בדרך הנכונה לאושרו.

עולם קטן - האדם:

עולם גדול - היקום:

העולם הגדול מורכב משכבת שלד סלעי קשה המצופה באדמת עפר, שעל חלקו צומחים יערות, חלקו מדבריות, וחלקו דליל צמחיה.

אף האדם עשוי שלד קשה, המצופה בשר שיסודו עפר מן האדמה, שעליו צומחים יערות שיער, חלקו מדבריות, וחלקו אזורים דלילי צמחיה.

וכשם שיערות העולם רוחשים בעלי חיים, אף ביערות האדם יכולים לרחוש בעלי חיים...

כשני שליש מהעולם מים, וכן כשני שליש מגוף האדם מים.

פנימיות כדור הארץ רוחשות פעילויות ביולוגיות ותזוזות שונות, ואף פנימיות האדם רוחשת פעילויות ביולוגיות ותנועות שונות.

כל הווית העולם תנועה וכן כל הוויתו של האדם תנועה.

בעולם מצבורי אגמים וימים, זרימה בנהרות ובנחלים, נביעה ממעיינות חמים ונביעה ממעיינות קרים

ישנם מתוקים, וישנם מלוחים, יש הנובעים במתינות ויש מתפרצים.

אדמת העולם מכילה ברזל, סידן, אבץ, מגנזיום, ועוד חומרים שונים, ואף גוף האדם כן.

העולם מכיל בעלי חיים שונים שלכל אחד מהם תכונה אופיינית וייחודית הקבועה בו, מבלי שיוכל להשתנות ולקבל את אופי זולתו.

כך למשל השפן לא יוכל להיות עז כנמר, והנחש לא יוכל להיות אדיש כחמור

ואילו האדם בטבעו יכול לכלול בתוכו את תכונותיהם של כל בעלי החיים, לטובה או לרעה.

הוא מסוגל להיות גיבור כארי, ערמומי כשועל, פחדן כשפן, עז כנמר וכו'

ואם רק ירצה יוכל ללמוד ולאסוף לעצמו את כל היכולות והתכונות הטובות, ולהשתמש בהן במקומות הנכונים, לעצב את אישיותו, ולתקן את מידותיו כרצונו.

מודל היכולות:

המודל הוא מבנה היררכי של יכולות, כאשר כל פרט שואף למימוש התכלית שלו ע"פ סוגו, וכל סוג מפרה ומשרת את הסוג שמעליו.

מייצג הפירמידה מתבסס על סוג החשיבה התוצאתית.

א. פוטנציאל

ב. צמיחה - מכיר:

ג. חיוניות - רוצה:

ד. חשיבה - חושב:

ה. בחירה - בוחר:

ו. אושר ושלמות פנימית:

פוטנציאל: הוא האלמנט הבסיסי לכל אדם, ובו מרוכזות כלל היכולות כולן.

מטרה: הוצאת הכוח מן הפועל בדרך הנכונה והמתאימה ביותר.

צמיחה: ההכרה ביכולות האדם ועיבודה, יוצרים באדם גידול בכלל האפשרויות ובמכלול הביצועים, ומאפשרים את תחילתה של הצמיחה הראשונית הבסיסית והאפקטיבית לגדילה צמיחה והתעצמות המובילים את האדם לבניה ויצירה. ההוצאה לפועל של יכולות חבויים מקנה למעלות הגנוזות את עוצמתן

חיוניות: כוח הרצון הוא הנספח השלישי שמוסיף את חיוניותו וחיותו להמשך הגדילה והצמיחה ועומד על טיבה. (בניית " האני האמיתי - מול "האני" התדמיתי השבוי בכל אותן מיתוסים חברתיים - שתוצאתה הסופית - לא נשאר "אני" אלא רק תדמית "האני"). תפקיד כוח הרצון הוא לברר באדם את מידת הכדאיות בכל דבר ועניין בו יעסוק.

כוח רצון עמוק ולא משוחד ע"י סיבות מגביר את יכולות האדם בכל אשר יחפוץ.

חשיבה: התבונה האנושית, יכולת החשיבה וההיגיון, הבאים ליידי ביטוי ביכולת הדיבור, (להבדיל משאר הברואים) מאפשרים ניתוח ובקרה במהות האדם ותכליתו, ומכינים את הקרקע לבחירה הנכונה והמתאימה ביותר לאדם. {אך מוגבלים בחמשת חושים}, כלומר כוח החשיבה והתבונה מעורבים בכלל הרגשות באדם, ואינם פועלים בזכות עצמם, התבונה האנושית אינה מערכת הפועלת ע"י מכניקה עצמית אלא מעורבת בצורכי המורגש.

בחירה: הציר המרכזי של משמעות החיים, והחרות היחידה לאדם לבחור ללא חבירה נוספת של גורמים מבחוץ. (סטטוס חברתי, סיבות, וכו') כלומר רק האדם עצמו מחליט למי לתת את ההנהגה בין שני יחידות החוקיות בו הוא מורכב.

זוהי איפה בחירת " האני האמיתי "

בחירה חופשית אינה בחירה מכוח המעשה, משום שהמעשה בא מדרך החוק.

לאדם יש יכולות פיזיות כמו בעלי חיים, ויכולות רוחניות כמו בורא העולם

תכונות השילטון והיצירה טמונה בכל אדם - כנברא בצלם אלוקים

כוח הבחירה נדרשת בין רצון האדם להידמות לבורא הכל יכול, לבין משיכותיו להידמות

לבעלי החיים.

והבחירה ניתנה לאדם בלבד לטוב או לרע

"האדם אינו חופשי מתנאים אבל הוא חופשי לנקוט עמדה כלפי התנאים "

המודל משקף את כלל יכולות האדם כמנוע רב עוצמה אם רק יכיר ביכולותיו ויאמץ אותם בדרך חייו.

© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן