ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה ביקורת קטלנית - היא מרעילה, היא חוסמת, וקשה להתעלם ממנה ✔ביקורת קטלנית היא מרעילה, היא חוסמת, וקשה להתעלם ממנה. על יצירה בצל הביקורת ... - ידע ...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 ביקורת קטלנית - היא מרעילה, היא חוסמת, וקשה להתעלם ממנה

ביקורת קטלנית

היא מרעילה, היא חוסמת, וקשה להתעלם ממנה. על יצירה בצל הביקורת, והדרכים לעטות עור של פיל בדרך מן המקלדת לדבר המבקר.

מיכל גזית

ביקורת היא אחת החוויות הקשות בחיי יצירה ובחיים בכלל. היא עלולה לסרס, לשתק, ולכווץ אותנו. היא עלולה לגרום לנו ליצור תוך פזילה החוצה, לטעם הקהל, ובכך לאבד את הזרימה החופשית. יצירה לצורך העניין היא כל דבר שאנחנו מביאים מעצמנו: יוזמה עסקית, יצירת אומנות, ביטוי רגשי, עבודת לימודים, דיבור בפני קהל ותחומים רבים נוספים.

האנשים שנוטים להעביר ביקורת הרסנית הם לרוב כאלה שחסומים בעצמם בתחומים אותם הם מבקרים, מתוך חוסר ביטחון ופחדים שלהם. כשהם רואים מישהו שפרץ חומות שהם נעצרו מולן, הם ימצאו את כל המגרעות ביצירה וביוצר. השיפוט הסמוי הוא על כך שמישהו העז להתבטא במקום בו הם עצמם נבלמו. הם הרי חכמים יותר, יפים יותר, מוצלחים יותר, ובכל זאת הם לא העזו, ומישהו אחר עשה זאת.

סופגי הביקורת מצדם, לוקחים את הדברים באופן אישי, לעיתים אישי מידי, מכיוון שביקורת שפוגעת היא כזו שמתכווננת בדיוק לנקודות התורפה. על פניו נראה שיש כאן תוקף וקורבן, מאשים ומואשם, רע וטוב. אבל כמו תמיד במצבים כאלה, מדובר בצורך הדדי שחושף את המקומות הפגועים והכואבים, גם של מותח הביקורת, וגם של נשוא הביקורת.

אני מפרידה באופן ברור בין ביקורת רעילה, ובין ביקורת עניינית שמהווה מקור תמיכה. זו האחרונה מסייעת לאתר אי דיוקים שלעיתים חשנו, אבל לא ידענו להגדיר במדויק. ביקורת כזו, שנכון יותר לקרוא לה פידבק, היא מעין מבט על אובייקטיבי, שאותו אנחנו מאבדים לעיתים בתהליך היצירה בשל מעורבות והזדהות אתה. משוב חיובי שכזה מאיר נקודות שראוי לעבוד עליהם, ומאפשר להביא מוצר שלם יותר. הוא משמר, ואפילו מגביר את חדוות היצירה, ומאפשר לשוב ולעבוד עליה מתוך התבוננות רחבה יותר.

אין אמת אחת ביצירתיות

ביקורת קטלנית היא כזו שפוסלת את היצירה במילים בוטות, וללא הנחיה שניתן להיעזר בה. ציור משעמם, יצירת בוסר, חומר חסר מעוף - כל אלה פנינים ששמעתי שנאמרו לאנשים, לעיתים על יצירות ביכורים, ומבלי להתחשב בכך. האמירות הללו קשות במיוחד כשהן מונחתות ממורים ומנחים שאת דעתם אנחנו מעריכים. חלקם כאלה שמלמדים אומנות ויצירה במוסדות שמיועדים לכך, אולם במקום לטפח את היצירתיות המתהווה, הם רומסים אותה בגסות.

הסבר תמוה לביקורות אכזריות הוא שהן נועדו לחשל. "החישול" הזה הופך לעיתים קרובות מידי לשיתוק בלתי הפיך, לחוסר מוטיבציה להתנסות שוב ביצירה חדשה, או לחילופין לשיפור של הנוכחית.

אני נוטה לחשוד שמבקרים הרסניים כלל אינם רואים את הזולת אותו הם מבקרים, וכיוון שכך כלל לא מנסים לעזור לו, אפילו בחישול. הם עסוקים בעיקר בעצמם ובצורך להראות חכמים ויודעים, מכיוון שציניות ושיפוטיות נחשבים בחוגים מסוימים כשנינות.

טיעון שימושי נוסף בפי אותם מבקרים הוא שהם אומרים את האמת שלהם גם אם אינה נעימה. כנות הם קוראים לזה. האמת אינה אבסולוטית, בוודאי לא כשמדובר ביצירתיות. כשהמגמה היא לחפש את הטוב, מתוך אהבה, יראו דברים מסוימים. כשהנטייה היא להראות חכמים וצודקים כצורך של האגו, יראו דברים לגמרי אחרים, בדיוק על אותו אובייקט. מעשים איומים נעשו בשם מה שאנשים הגדירו כאמת שלהם. ביקורת הוא אחד מהם.

טראומטית במיוחד היא ביקורת שאינה מתייחסת ליצירה, אלא שופטת את היוצר בהגדרות כוללניות ומבטלות. עולם האינטרנט פתח אפשרות לכל אדם להגיב ליצירות מסוגים שונים שמופיעות באתרים, ובכך הרחיב את בימת הביקורת. נאמרים לעיתים דברים משפילים שפוסלים את האישיות והיכולות הכלליים של היוצר, תוך חיטוט בלתי רלוונטי בעברו, בחייו האישיים ובתכונות אחרות שאינן שייכות לעניין.

בשנים הרבות בהן אני מנחה את סדנת דרך האמן עבדתי עם יוצרים מוכשרים שהאש היצירתית שלהם כובתה על ידי ביקורת הרסניות. צעד אחד צעד הם משקמים את המקום הפגוע ומעזים ליצור שוב. השלבים הראשונים הם להצית מחדש את ההתלהבות, לשוב וליהנות מהיצירה, ואז, צעד אחר צעד, כמו תינוק, ניתן לצמוח אתה, ולחשוף אותה שוב לעולם.

עבור רבים מידי מנפגעי ביקורות קטלניות המהלומה היתה הרסנית במידה כזו שהם קברו את חלומות היצירה, לעיתים עד עולם, ופנו לכיווני חיים אחרים. יצירה היא מעצם הגדרתה חשיפת המקומות הפגיעים והרגישים, וביקורת היא כמו מכת אגרוף למקום הבלתי מוגן הזה. הכאב הוא בלתי נסבל, והתגובה הראשונית והטבעית היא להתבצר מאחורי חומות הגנה, אז קשה יותר לפגוע בנו, אבל גם נחסם בתוכנו הילד היצירתי, המתרגש והמתלהב.

אי אפשר לבחור את המבקרים שלנו

ג'וליה קמרון, יוצרת דרך האמן, פגשה בחייה לא מעט ביקורות. כיוצרת רב תחומית שפרסמה יצירות אומנות רבות, היא חוותה על בשרה את הקושי להמשיך לפעול בתוך הכאב. בטכניקת דרך האמן שפיתחה במטרה לסייע לצועדים בדרך החתחתים היצירתית, היא מקדישה מאמר להתמודדות עם ביקורת רעילה.

"בתור אומנים אנחנו לא יכולים לשלוט בכל הביקורות שנקבל" אומרת קמרון "אנחנו לא יכולים להפוך את כל המבקרים לבריאים יותר, אוהבים יותר או בונים יותר. אבל אנחנו יכולים ללמוד לנחם את ילד האמן שלנו מפני ביקורת שאינה הוגנת. אנחנו יכולים למצוא חברים שאתם נוכל לבטא את כאבנו בביטחון. אנחנו יכולים ללמוד לא להתכחש ולא להדחיק את רגשותינו בעקבות פרעות אומנותיות שפגעו בנו... עלינו להיות קשוחים מאד עם עצמנו ולא להיסחף אל הספק. אין אנו יכולים להרשות למחשבה השלילית להשתלט עלינו. ויתור לספק הוא כמו כוס אלכוהול ראשונה לאלכוהוליסט. ברגע שהספק בתוכנו, הוא יגדל ויפרוץ ויתרבה".

דרוש אומץ בכדי לבטא יצירה בפני העולם, בין אם זו יצירה אומנותית, או כל יוזמה והעזה אחרת. מדובר בחשיפה רגשית שמותירה גם את האדם החסין ביותר חשוף ופגיע ואני לא מכירה מי שיכול להישאר אדיש אל מול תגובות קוטלות. ובכל זאת, העניין הוא, למרות הקושי, להמשיך. יוצרים רבים גורסים שאם היו מתייחסים לביקורות שהועברו עליהם במהלך הקריירה, לא היה להם סיכוי להתקדם.

להמשיך ליצור, למרות הכאב

להלן כמה טיפים יישומיים להתמודדות עם ביקורת. הם יכולים להראות סתמיים בימים כתיקונם, ומתגלים כחיוניים בזמן מתקפת ביקורת שעלולה לגרום לנו לשכוח את מקורות העוצמה האישיים. חלקם סותרים את האחרים, כך שכל אחד יוכל לאמץ את אלה שמתאימים לטבעו ואת הסיטואציה, ולזנוח את האחרים.

א. המנעות ממפגש עם ביקורת - אנחנו בעצם יודעים מי האנשים שיתמכו בנו, מול אלה שיפסלו ויקטלו. באיזה מדיה נקבל תגובות חיוביות או שלא נקבל תגובות כלל, ואיפה קיים סיכון לביקורות מרעילות.

אני מציעה (במידת האפשר) שלא להתעמת עם מקומות שיחשפו אותנו לביקורות, במיוחד כשמדובר ביצירות ראשוניות שמהוות שלב צמיחה. בזמן הזה אנחנו שתילים בעלי שורשים דקיקים שכל משב רוח יכול להעיף. חבל לאתגר את עצמנו ולבדוק עד כמה אנחנו חסינים, אנחנו כנראה לא. התמודדות עם העולם החיצוני קודם שאנחנו באמת בשלים היא סוג של התעללות עצמית משתקת. (אנחנו לעולם לא באמת עמידים בפני ביקורת קוטלת, אבל ככל שהשורשים מתעבים ומעמיקים, גדלה יכולת ההתמודדות בפני הסערות שבחוץ).

ב. לדלג על החלק של הביקורות - בשלבים מתקדמים יותר כשהיצירה נחשפת לקהל רחב ואין לנו עוד שליטה על המבקרים, העצה היעילה היא להימנע מלקרוא או לשמוע את דברי הביקורת במקומות שמועדים לפורענות ואנחנו לא באמת מוכרחים לשמוע או לקרוא אותה. פשוט לדלג, גם במחיר של איבוד התגובות שיכולות להעשיר. העניין הוא שקיים צד מזוכיסטי בתוכנו שנמשך למילים, כמעט ללא שליטה. לכן, למרות יעילות הכלי, אני לא מכירה הרבה אנשים שבאמת יכולים ליישם אותו.

ג. לבחון איפה הדברים נוגעים בנו - ביקורות משפילות במיוחד הן כאלה שמחלחלות לאזורים רגישים. כדאי לבחון באילו מדרכי הביטוי שלנו אנחנו פגיעים יותר. כך למשל מי שיש בו שאריות של חוסר ביטחון לגבי חכמתו, ישקיע זמן ומאמץ בניסוח, בכדי להוכיח את עצמו, ויפגע כשיבקרו אותו על דברים שאמר או כתב. מי שאינו בטוח במראה החיצוני יפגע קשות מביקורת לגבי הופעתו וכן הלאה.

ביקורת פוגעת במקומות בהם חשוב לנו להוכיח את עצמנו, כאלה שחושפים צד שלא בטוח בהם, וצד אחר שמאד רוצה להצליח, בדיוק שם, ולכן, נשקיע מאמץ מיוחד בכדי לקבל תגובות ואישורים. תגובה שלילית חוברת לקולות הפנימיים החרדים ומשמיעה אותם בקול רם "לא היינו צריכים לנסות, אנחנו לא באמת טובים מספיק". במקרים רבים אין כאן דבר עם האמת. תחומים שהם כשרונות ברורים שלנו, עלולים להיות כאלה שלא טופחו בגילאים צעירים, או אפילו נקטלו, מה שערער את הביטחון העצמי, והפך אותנו פגיעים וזקוקים לחיזוקים.

התבוננות מודעת בתחומים באזורי התורפה מאפשרת לחשוף פצעי עבר שלא נרפאו. כשאנחנו מוותרים על עמדת הקורבן ומשתמשים בביקורת בכדי להאיר מקומות חשוכים שכאלה, ניתן בהדרגה לרפא אותם בתוכנו.

ד. יצירה מתוך הנאה וקלות אינה תלויה בביקורת. קיימים אצל כל אחד מאתנו תחומים בהם אנחנו פחות חשופים לביקורת. באזורים האלה אנחנו בהנאה שלמה מחוויית היצירה שמשרתת רק את השמחה שלנו, וככזו היא נטולת מאמץ וצורך הוכחה. ביצירות כאלה, כמעט ואין חשיבות לתגובות החיצוניות, ואנחנו יכולים כלל לא לשמוע אותן, ובוודאי שלא להיפגע. בשבילי ציור הוא התרחשות כזו, כן יאהבו, לא יאהבו, אין לזה כל חשיבות בעיני ושום ביקורת לא תמנע ממני לחגוג בצבע להנאתי.

הבחנה בין התחומים בהם ביקורת פוצעת, ובין אלה שהיא כמעט בלתי נשמעת, מאפשרת לנו "להעתיק" את התחושות מחוויה אחת לאחרת. זיהוי התחומים שבהם יש רק הנאה ופשטות מאפשר בהדרגה לשחזר אותן תחושות גם לתחומים שנראים לנו משמעותיים ובהם אנחנו נוטים להשקיע מאמץ. ככל שהקלילות והמשחק יחדרו גם אליהם, נהיה באופן טבעי פחות תלויים בתגובות החיצוניות.

ה. אל תקחו את הדברים באופן אישי - ביקורות לא בהכרח שייכות לנו, הן מושלכות מתוך עולמו של המבקר והמצוקות שלו. לשם דוגמא, פעמים רבות מורים לאומנות בבתי ספר ומוסדות אקדמאים הם בעצמם אומנים חסומים. לעיתים הם כלל לא העזו לחשוף את היצירתיות שלהם, אחרים פרסמו משך תקופה ונחסמו, וחלקם יוצרים פעילים, אולם בתוך חרדה לסיכון מעמדם.

בכל אחד מהמצבים האלה, אותם מורים בוחרים לפעול מתוך הצד האינטלקטואלי שמנתח את היצירה. הסטודנטים שלהם, שחווים את היצירה באופן פעיל ומתאמנים בעשייתה, יוצרים עבורם סוג של איום. חלק מאותם מורים (בהחלט לא כולם כאלה) בוחנים את היצירה, שהיא רגשית כל כך, מנקודת עליונות מרוחקת ושכלית ותוך חיפוש הפגמים. וכשמחפשים מה פגום, זה בדיוק מה שמוצאים, בכל יצירה.

פגשתי לא אחת תלמידים מוכשרים שהגישו עבודות מקוריות ורעננות, אולם ראשוניות ומהוססות קמעה. הם נתקלו בצוות של מורים חמורי סבר שהשפילו את היצירה ויוצרה תוך ביטול מזלזל. הפרשי הגיל, המעמד, והתחושה של אחד מול רבים מעמיקים את חווית ההשפלה, וגורמים לאותם תלמידים להאמין שאכן אינם מוכשרים, וחלקם אף נטשו לחלוטין את עולם היצירה.

במקרים כאלה ובאחרים, חיוני ליצור הפרדה ולא לקחת את הדברים באופן אישי. להבין, שביקורת משפילה מבטאת גם את הקושי והחסימה של מי שמעביר אותה. ההבנה שזה לא שלנו אלא שלו / ה, מאפשרת לצאת ממעגל הבושה והקורבנות, להפנים מה שמועיל לנו ומאפשר צמיחה, ובהחלט לא להסיק את המסקנה המוטעית שאם אדם כזה פסל אותנו, הוא בוודאי צודק.

ו. גייסו מידית תמיכה חיובית כאיזון - קראו או היזכרו בביקורת חיובית שקיבלתם על יצירותיכם, עבודתכם או אישיותכם. לכל אחד מאתנו יש מצבור נכבד של חיזוקים חיוביים מהעבר. במצבי קושי הנטייה היא להתעלם ממאה תגובות חיוביות ולראות את האחת השלילית. זה בדיוק הזמן להתרפק על דברים נפלאים שכתבו לנו ולקרוא בהם שוב, או להתקשר לאדם תומך בכדי לקבל מילות עידוד ומנת מחמאות.

ז. כתבו מכתב שלא ישלח, אל המבקר - במקום לקבור את הכעס והעלבון בתוכנו, עדיף לעבד אותם על הדף. אין צורך להיות מדויקים או לנסח בהקפדה אלא לבטא באותנטיות את פרץ הרגשות שעולה. בסיום אני מציעה לשרוף או לקרוע את המכתב, ובשום אופן לא לשלוח אותו, הוא לא מיועד לאיש מלבדנו. ההתנסות הזו היא אולי ילדותית ואווילית אולם משחררת ביעילות ומהירות תחושות קשות, מבלי להזיק לאף אחד.

ח. עשו איזה שהיא פעולה יצירתית - קל להתחפר בתוך ביקורת, לנסות להבין אותה, לנתח, להיפגע, ולשתק את היצירתיות. לגיטימי לקחת פסק זמן קצר בכדי לעבד, אפילו לכאוב, ובעיקר להסיק מה שניתן. אבל, מיד אחר כך לשוב ליצור, למרות שלעיתים נצטרך להכריח את עצמנו לעשות זאת.

הזמן שעובר אינו מעמעם את הכאב, להפך, הוא צורב את החוויות הטראומטיות ומעמיק את התהום בדרך ליצירה הבאה. לכן, במקום להתפנק ברחמים עצמיים, עדיף לנקוט בפעולה יצירתית, כל אחד בהתאם להעדפותיו. קטלו ציור שלכם? קחו בד וצבעים, ובטאו את כל התחושות שעולות. כך יווצרו חוויות חיוביות מחזקות, שיאפשרו להתקדם תוך כדי תנועה.

שני כישורים מבדילים בעיני בין מצליחנים, ושאר בני האדם. הראשון הוא הנכונות לפרוץ עם הרצונות והתשוקות ולהעז לבטא אותם. השני, הוא היכולת להתגבר על משברים ולהמשיך הלאה. ביקורת היא בהחלט סוג של משבר, והדרך הטובה ביותר לטפל בו היא לקום על הרגליים, להסיק מסקנות, אם יש, ובכל מקרה, להמשיך.

בחיים את האמת מצליחן לשכוח באמת צבעים התלהבות כמו תינוק להאשים השמחה אותנטיות ביקורת ביקורת קטלנית ביקורת שלילית התעלמות להתעלם קושי קשיים
משוגעים - למה יש משוגעים בעולם? מה טוב בכך שיש בעולם אנשים משוגעים?
...- למה יש משוגעים בעולם? מה טוב בכך שיש בעולם אנשים משוגעים? מי שיתבונן בעניין יראה, כי יש כמה דברים טובים בכל העניין של קיומם של המשוגעים. ראשית, המהות של שיגעון, היא אי ראיית ואי הבנת הדברים כפי מה שהם. ומצד האמת, כל אחד שלא מבין את הכל, הרי שהוא משוגע ברמה מסוימת. ומי שיתבונן בעניין יראה, כי השיגעון הכרחי לעצם קיום העולם. מדוע? משום שלהבין את כל המציאות כולה כפי מה שהיא, זה לא אפשרי. משום שהמציאות היא אין סופית. ורק המציאות עצמה, "מבינה" את עצמה...
אובססיות - טובות או רעות? למה האדם רוצה לשנות את המציאות?
...המציאות? וכל אובססיה היא רעה, כי היא יוצרת תלות וסבל, בין האדם לבין הצורה של המציאות. והרצון של האדם שהמציאות תהיה כרצונו, היא האובססיה הכי גדולה בעולם. ובפרט כאשר יש לאדם אובססיה חולנית, שהוא כל הזמן רוצה לשנות את המציאות, בלי שהוא מבין בכלל למה הוא רוצה לשנות אותה, שאז האדם סובל תמיד. אבל יש אובססיה אחת טובה, והיא האובססיה של האדם, אל האמת והמהות שאינה מוגדרת כלל. והאדם סובל תמיד, רק משום שבתוכו הוא אובססיבי, להשיג את האחדות עם המהות האחת. והלחץ...
דיבייטינג / שכנוע - רק צודק / רק טועה / גם צודק - שינוי עמדות, NLP, תורת המשחקים, מניפולציות, סוגסטיה, השפעה, לשתול מחשבות, ניהול משא ומתן, רטוריקה, טכניקות שכנוע, איך לשכנע? איך להשפיע? סודות השכנוע, כושר שכנוע
.../ שכנוע - רק צודק / רק טועה / גם צודק - שינוי עמדות, NLP, תורת המשחקים, מניפולציות, סוגסטיה, השפעה, לשתול מחשבות, ניהול משא ומתן, רטוריקה, טכניקות שכנוע, איך לשכנע? איך להשפיע? סודות השכנוע, כושר שכנוע כאשר מישהו לא מסכים איתך וברצונך לשכנע אותו, באפשרותך לעשות זאת במספר דרכים אפשריות. כאן נסביר חלק מהדרכים, וגם חלק מהיתרונות והחסרונות של כל דרך. אז כאשר מישהו לא מסכים עם דעתך, עומדות לרשותך מספר אפשרויות. אפשרות 1 - לשלול את דבריו לגמרי, ולהציג...
מדיטציה, ויפאסנה, מנטרה, שינון מנטרות, סדנת שתיקה, העדר שכל, להשתגע מרצון, ללכת עד הסוף, להשתחרר מהשכל, אין שכל
מדיטציה, ויפאסנה, מנטרה, שינון מנטרות, סדנת שתיקה, העדר שכל, להשתגע מרצון, ללכת עד הסוף, להשתחרר מהשכל, אין שכל
...שתיקה, העדר שכל, להשתגע מרצון, ללכת עד הסוף, להשתחרר מהשכל, אין שכל אני אענה לך כן מה השאלה דבר. ש: מדיטציה מה קורה עם העניין של זה, מה זה נותן? אליעד: מה אתה חושב שזה נותן? ש: זה נותן לי את היכולת להסתכל על עצמי. אליעד: תראה יש הרבה סוגים של מדיטציות. ש: עזוב כאילו את הזה אני מדבר לא זה שאתה כאילו אומר את זה עם מחרוזת. אליעד: אז אתה צריך להסביר. ש: את זה שאתה מתבונן בעצמך לא שאתה. אליעד: בא נעשה הפוך, מה נותן לך מדיטציה שבה אתה חוזר על "מנטרה",...
חודש אב - על מה נתארך קיצנו וגלותינו
...אב - על מה נתארך קיצנו וגלותינו בהקדמתו לספר, עץ חיים, אומר / שואל המהרח"ו (רבי חיים ויטל, תלמידו וממשיכו של האר"י) "בהיותי בן שלושים לכוח, תשש כחי, ישבתי משתומם ומחשבותיי תמהים. כי עבר קציר, כלה קיץ ואנחנו לא נושענו, רפואה לא עלתה למחלתנו, אין מזור לבשרנו ולא עלתה ארוכה למכתנו לחורבן בית מקדשנו... ונודע אשר אמרו חז"ל "כל דור שלא נבנה ביהמ"ק בימיו כאלו נחרב בימיו" ואתנה את פני לחקור ולדעת מה זה ועל מה נתארך קיצינו וגולותינו ומדוע לא בא בן ישי"??...
הצלחה - מיהו האויב הכי גדול שלך?
...- מיהו האויב הכי גדול שלך? אף אחד אינו יכול לפגוע בנו לפני שקיבל מאיתנו רשות או הסכמה. הבחירה היא בידינו - אם בדרכי לעבודה בשעות הבוקר, כמעט עשיתי תאונה עם מישהו והוא פתח בסדרה של קללות לעברי, מהרגע הזה והלאה הבחירה היא בידי: האם לבקש ממנו סליחה ולהמשיך את יומי כרגיל מבלי לתת למקרה הזה להשפיע או לתת לו להרוס את כל היום שלי, בכך שאתן לסערת הרגשות להשפיע על מצב רוחי, על מחשבותיי ועל כל מערכות היחסים שיש לי עם אנשים באותו יום. זה אבסורד לתת למישהו שאני...
שקר ואמת - איך לזהות שקרים ולא לפחד מהם?
...שקרים ולא לפחד מהם? שקר ואמת, איך לזהות שקרים ולא לפחד מהם? בהמשך לנושא של שקרים ושקרנים, האמת ומה ההבדל, נדבר הפעם על היבט נוסף. השקר והשקרנים מדברים בשפה של תרתי משמע, אף לא אחד יגיד באופן חד משמעי את הדברים, אף לא אחד יגיד מפורשות את הדברים. מי שיוצא ורואה את השמש, אין לו תרתי משמע, יתכן שיש כאן דברים פנימיים, אבל באופן הראשוני לדעת את הדברים הפשוטים, אין ערפול במה שאתה יודע. והשקרים מחוברים גם לעניין האושר, כי אדם חושב שיעשה ככה או ככה, ויהיה...
על מאהבת, מאהב מתלבט והאישה שלא ממש איתו
...נהדר. לפני כשנה, עזב את הבית ועבר לבית דירות. כל מפגש בינינו - זו חוויה מיוחדת. שיכרון חושים. להט והמון תשוקה. טלפונים ו S.M.S -כל היום. מבחינתו, הקשר עם אשתו נגמר. כך הוא אומר. אני רוצה אותו רק בשבילי. למה הוא מתלבט כ"כ? שיתגרש ממנה וזהו!" הוא מתלבט והתאמה זוגית נומרולוגית קבלית בין השניים - חוגגת... (כמעט!) עפ"י תאריך הלידה - בגדול, הם מאד מבינים אחד את השני. זה קשר השואף להישגיות וחומריות. על מנת ליצור הרמוניה זוגית מתמשכת, חשוב שלא יכנסו למאבקי...
תענית עשרה בטבת משמעותה, ולימינו
...בטבת משמעותה, ולימינו עשרה בטבת יום בו תורגמה התורה ליוונית. תרגום התורה ליוונית נמנה כאחת הסיבות לתענית י' בטבת. הגמ' מספרת שבימי תלמי, תלמי השני, המלך (246-285) אסף 72 זקנים וציווה עליהם לתרגם לו את התורה ליוונית. הדבר היה ביום ח' בטבת, הגמ' מספרת שבמשך ג' ימים חשך העולם, היינו עד ליום י' בטבת אשר נקבע מאוחר יותר כיום תענית. מה משמעות תרגום התורה ליוונית ומדוע נקבע ארוע זה כיום תענית? באותה תקופה נראה תרגום התורה ליוונית, כדבר חיובי, עדיין לא הבינו...
ציור - התפתחות רוחנית באמצעות עולם הציור
...ריק ורוצה ליצור משהו, כמעט יש מאין. אמנם יש לך חומרים שמהם תוכל לעשות יצירה, כך שזה לא באמת יש מאין אלא יש מיש. אולם בקונספט הפנימי יש כאן רובד של יצירת יש מאין, משום שהקנווס ריק לחלוטין וכל נגיעה שלך תיצור עליו משהו שלא היה קודם. שהרי אין יצירה אחת זהה במדוייק לחברתה! בנוסף, יש בכוח הציור לבטא דברים אשר אין בכוח המלל, הכתיבה או האותיות לבטא. הציור נועד להגיע לרובד שאין בכוח הביטוי לומרו, ציור מגיע למקום של ביטוי עצמי של רעיון שעדיין לא "ירד" לאותיות...
אימפוטנציה כהשלכה נפשית רגשית
...זוהי תופעה של אי יכולת הגבר / האשה להגיע למצב של סיפוק מיני כתוצאה מחוויה רגשית נפשית. אצל הגבר התופעה באה כאי יכולת להגיע לזקפה ואצל האשה כאי יכולת להגיע לגירוי מיני בכלל. בתת מודע שלנו צרובות ל החוויות שאנו חווים בחיינו הן החוויות החיוביות והן השליליות. החוויות השליליות שאנו חווים הן אלה שיוצרות מגננות והמגננות באות בצורות שונות אחת מהן היא תופעת האימפוטנציה. כך למשל, גבר שחווה בגידה או שראה בגידה בפועל (למשל את אשתו או חברתו) מעבר לתסכול יחווה...
חינוך - ציטוטים / פתגמים מפורסמים על חינוך
...לעולם לא יעלה בידך ליצור בעלי תבונה אלמלא יצרת תחילה שובבים. כך חינכו בספרטה: במקום לשעבד את הילדים לספרים, לימדו אותם תחילה לגנוב את סעודת הערב שלהם (ז'אן ז'אק רוסו, אמיל או על החינוך, ספר ב'). החינוך הוא דבר המגלה לחכמים ומסתיר מהטיפשים את חוסר הבנתם. (אמברוז בירס) חינוך אינו ללכת לבית ספר, אלא מידה טובה שבתוכו אדם נושא. (לואיס ברומפילד) סבון וחינוך אינם מידיים כמו רצח, אבל לטווח הארוך הם הרבה יותר מסוכנים. (מארק טוויין) מטרת החינוך צריכה להיות:...
אימון עסקי / אימון אישי - אימון עסקי לעומת אימון אישי
...אישי (Life Coaching) שני עולמות - נקודת מוצא אחת למה אדם מגיע לאימון אישי? כי הוא מרגיש "תקוע" כי הוא זקוק לשינוי כי הוא רוצה להשיג מטרות כי הוא מעוניין להגיע להישגים ולתוצאות כי הוא שואף לשפר ביצועים, לרכוש מיומנויות, לצמוח, להתפתח, להגיע הכי רחוק שאפשר. כי הוא רוצה להגשים חלום כל התשובות נכונות. ולמה אדם מגיע לאימון עסקי? מאותן סיבות בדיוק... אבל במקרה הזה הן תמיד קשורות לעולם העסקי, לארגון בו הוא עובד, לתפקיד אותו הוא ממלא, למטרות מקצועיות, לש...
אילו שאלות לשאול בראיון עבודה? מה חשוב יותר לדעת על המרואיין?
...כיצד לראיין עובדים (בעיקר לתפקיד ניהולי) ? אילו שאלות הכי חשוב לשאול ואיך בדיוק? אוסיף כי בדרך כלל בראיונות עבודה המרואיין מספר על הצלחותיו. הפעם היחידה שבה בדרך כלל מעלים את החסרונות של המרואיין היא כאשר שואלים אותו את השאלה השבלונית הנצחית "מהם החסרונות שלך" או "אמור 3 דברים שבהם אתה חלש". כל מרואיין כמובן שהתראיין יותר מפעם אחת, כבר יש לו בראש תשובה מוכנה לכל השאלות האלו. בדרך כלל רוב ככל הראיון עבודה ממוקד בכך שהמרואיין מספר על ההצלחות שלו, על...
1 2 3 4 ...5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על ביקורת משפילה
לזמן מוגבל!     👈1 ב 150  👈4 ב 400     📞 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: ביקורת משפילה, דיכאון? כעס ועצבים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם חרדות ופחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם עצבות ועוד...



הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: ביקורת משפילה, איך לפתח יכולות חשיבה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לשתול מחשבות? איך ליצור אהבה? איך להצליח בראיון עבודה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לקבל החלטות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך למצוא זוגיות? איך לחנך ילדים? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לעשות יותר כסף? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להעביר ביקורת בונה? איך לפרש חלומות? איך להיות מאושר ושמח? איך לשנות תכונות אופי? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להצליח בזוגיות? איך להתמודד עם גירושין? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להאמין בעצמך? איך להעריך את עצמך? איך לנהל את הזמן? איך להיגמל מהימורים? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לשפר את הזיכרון? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לא להישחק בעבודה ועוד...



להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: בשביל מה לחיות? מה המשמעות של החיים? איך להיות מאושר? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? למה יש רע וסבל בעולם? איך להנות בחיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש אמת מוחלטת? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם באמת הכל לטובה? האם יש בחירה חופשית? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? למה לא להתאבד? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? איך נוצר העולם? מי ברא את אלוהים? איך נוצר העולם? האם לדומם יש תודעה? למה יש רע בעולם? האם הכל אפשרי? האם יש או אין אלוהים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם אפשר לדעת הכל? אולי אנחנו במטריקס? האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש משמעות לחיים? למה העולם קיים ועוד...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
   



האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא ספרים על אימון אישי, מאמן פרטי, מאמן אישי בסקייפ בתחום ביקורת משפילה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1719 שניות - עכשיו 23_04_2024 השעה 14:59:13 - wesi4