ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה תפיסות חיים ✔בודהיזם - תפיסת היקום הבודהיסטית ✔תפיסת היקום הבודהיסטית The Buddhist Conception of the Universe - Essay by ... - ידע להצליח ...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 בודהיזם - תפיסת היקום הבודהיסטית

תפיסת היקום הבודהיסטית

The Buddhist Conception of the Universe - Essay by Prof. K.N. Jayatilleke, University of Ceylon

ההודים והיוונים הקדמונים פיתחו תיאוריות בנוגע לטבע, מקור וגבולות היקום. אנקסימנדרוס (Anaximander), פילוסוף יווני מהמאה ה - 6 לפנה"ס, טען כי ישנה אפשרות של קיום "אינספור עולמות" הנוצרים ונעלמים באופן רציף בחומר אינסופי. כמאה שנים לאחר מכן, האטומיסטים (Atomists) היוונים, לוסיפוס ודמוקריטוס (Leucippus and Democritus), טענו שקיימים אינספור אטומים בריק אינסופי אשר יוצרים יחד תהליך של לידת עולמות והיכחדות עולמות בתוך ריק מוחלט. השערות אלו פותחו בעזרת דמיון והיגיון. ה"עולמות" עליהם דיברו היו בצורה זו או אחרת גרסאות של כדור הארץ, השמש, הירח והכוכבים. השערותיהם של ההודים באותה תקופה טרום - בודהיסטית היו ככלל דומות, רק שחלקן התבססו גם על תפיסה על - חושית או על - טבעית. כאן ניתן למצוא מגוון רחב יותר של דעות והשערות מאשר אצל היוונים.

בכתבים הבודהיסטים המוקדמים מסוכמת תיאורית הלוגיקה הארבע - ערכית. בנוגע לגבולות היקום נמצא ארבע אפשרויות:

(1) אלו שסברו שהיקום הנו סופי בכל ממדיו.

(2) אלו שסברו שהיקום הנו אינסופי בכל ממדיו.

(3) אלו שסברו שהיקום הנו סופי בחלק ממימדיו ואינסופי באחרים.

(4) אלו שדחו את שלושת הסברות הללו וטענו שהיקום אינו סופי ואינו אינסופי.

האפשרות האחרונה נטענה על ידי אלו שסברו כי היקום או החלל אינם אמיתיים ולכן בלתי ניתן לשייך מושג מרחבי כ"סופי" ו"אינסופי" ליקום, כך סברו שהיקום אינו סופי ואינו אינסופי.

בדומה לכך, היו גם ארבע סברות בקשר למקור היקום:

(1) אלו שסברו שהיקום נוצר בנקודה מסוימת בזמן.

(2) אלו שסברו שהיקום לא נוצר בנקודה מסוימת בזמן.

(3) אלו שסברו שהיקום נוצר בנקודה מסוימת בזמן במובן אחד ובמובן אחר אין לו נקודת התחלה מסוימת בזמן. מצב זה יתכן אם ליקום יש היווצרויות יחסיות, החומר ממנו הוא מורכב נצחי בעוד היקום עצמו נוצר ונכחד מעת לעת.

(4) אלו שסברו שמכיוון והזמן אינו אמיתי אין טעם לטעון שליקום הייתה או לא הייתה ראשית כלשהי בזמן. קבוצה זו האמינה שהיקום אינו נצחי ואינו בלתי - נצחי.

זו הייתה הפעם הראשונה בהיסטוריה שנוצרה תפיסה אשר יכולה להשתוות בצורה משמעותית לידיעותינו על היקום על פי האסטרונומיה המודרנית. דבר זה משמעותי עוד יותר אם ניקח בחשבון שלא נמצאה אף תפיסה מקבילה לה עד לגילויים במאה זו, לא במזרח ולא במערב.

"היקום"

לפני שנביא את התיאור של היקום או הקוסמוס על פי הבודהיזם מן הכרח להבהיר את המושג "יקום" מכיוון שמושג זה השתנה במשך תקופות שונות בהיסטוריה.

תפיסת היקום במערב עד סוף תקופת ימי הביניים הייתה גאוצנטרית, גישה אריסטוטלית במקור. באותה תקופה כדור הארץ נחשב כמרכז היקום, ואילו הירח, השמש ושאר הכוכבים הסתובבו סביב כדה"א במסלולים מעגליים. על פי השקפה זו היקום היה סופי מבחינה מרחבית.

גם לאחר שאפולוניוס ופטולמי (Apollonius and Ptolemy) ערכו מספר תיקונים קלים בהתחשבם בתנועת הכוכבים, התפיסה הבסיסית נותרה זהה.

תפיסה זו של יקום גאוצנטרי סופי אומצה על ידי הכנסייה האורתודוכסית וכל ניסיון לשנות או להציע גישה אלטרנטיבית נחשב ככפירה.

השינוי הגיע כאשר הוכיח קופרניקוס (Copernicus) את הצעותיהם של הוגי - דעות יוונים מוקדמים, כמו פיתגוריאן פילולאוס ואריסטרקוס מסמוס (Pythagorean Philolaus and Aristarchus of Samos) בעזרת תצפיותיו. טענתם הייתה שכדור הארץ אינו מרכז היקום אלא השמש היא מרכזו. כעת "היקום" זוהה עם מערכת השמש משמע השמש וכוכבי הלכת הסובבים אותה כאשר שאר הכוכבים מקיפים מערכת זו.

בזכות בניית טלסקופים גדולים מאז ימי גלילאו הושגה התקדמות נוספת ע"י הרשל (Herschel) בסוף המאה ה - 18. תצפיותיו שכנעו אותו ואחרים שהיקום אינו רק מערכת השמש אלא הגלקסיה או המערכת הגלקטית הבנויה מקבוצות של כוכבים, השמש אותה אנו רואים הנה רק אחת מיני רבות הקיימות ביקום. על בסיס תצפיות אלו וחישובים של מרחקים בין כוכבים יצר הרשל מפה של המערכת הגלקטית שלנו, הידועה כיום כשביל החלב, גם הוא מיקם את השמש שלנו במרכז הדיסק, למרות שכיום אנו יודעים שהשמש ממוקמת כמחצית הדרך בין מרכז הגלקסיה לקצה.

המרחקים בהם עוסקים בתחום זה הנם עצומים ולכן מדידתם אינה נעשית בקילומטרים אלא בשנות אור. מהירות האור היא כ - 300,000 ק"מ בשניה, מסע במהירות זו ייקח כ - 100,000 שנים כדי לעבור מקצה אחד של שביל החלב לקצהו השני. או במילים אחרות אורכה של המערכת הגלקטית שלנו, כפי שהיא מכונה שביל החלב, היא 100,000 שנות אור.

האסטרונומיה המודרנית מצליחה להגיע לדיוק רב יותר של מיקום יחסי וצורתם של גלקסיות אלו באמצעות טלסקופים משוכללים וחדישים המשמשים לחקר היקום. לאור גילויים אלו אנו יודעים שעשרת מיליארד הגלקסיות שנמצאו בחלל אינן מבודדות אלא מאורגנות בקבוצות. כאשר אנו סוקרים את היקום היחידות בהן נעסוק הן הגלקסיות. הגלקסיות מסווגות לגלקסיות רגילות ובלתי רגילות מבחינת הצורה. הגלקסיות הרגילות הן אליפטיות, עגולות או ספירליות. רוב הגלקסיות הן ספירליות ורובן נקראות "גלקסיות גמדיות" (Dwarf Galaxies) משום שהן כוללות כמליון כוכבים.

התקדמות האסטרונומיה הביאה אם כך להתפתחות הדרגתית של תפיסת היקום כפי שאנו מכירים אותו כיום. התיאוריה הראשונה שהובאה הייתה גאוצנטרית - היקום כלל את כדור הארץ והגופים השמימיים סביבו. לאחר מכן, פותחה תיאוריה שכללה את מערכת השמש, וההתקדמות המשמעותית הגיעה כאשר התברר שמערכת השמש היא רק אחת מיני רבות אשר יחד יוצרות גלקסיות, וכן התיאוריה הנוכחית לגבי היקום כמכיל מספר קבוצות גלקסיות.

התפיסה הבודהיסטית

בכתבים הבודהיסטים המילה בה משתמשים לתאר "עולם", "קוסמוס" או "יקום" היא loka שימושיה רבים כמילה "עולם" בעברית. במקרה זה אנו מתייחסים למילה זו רק במובן "העולם שבחלל". דבר זה נקרא okasa-loka או "עולם החלל". בפרשנויות מתארים מובן זה על פי ציטוט מטקסט מסוים מה - Visuddhimagga (204): "עד היכן ששמשות וירחים אלו סובבים, מאירים ומצלים את אורם בחלל, כך משתרע היקום פי אלף מונים" (sahassadha-loka). כאן משתמשים במילה loka במובן "העולם שבחלל".

בהקשר זה היקום מתואר בשלושה שלבים או שכבות. היחידה הקטנה ביותר של היקום נקראת מערכת העולם המזערית פי אלף מונים (sahassi culanika loka.dhatu). מושג זה מוגדר כך: "עד היכן ששמשות אלו סובבים, מאירים ומצלים את אורם בחלל, כך משתרע היקום פי אלף מונים", בתוכו הוא כולל אלפי שמשות, אלפי ירחים... אלפי Jambudipas, אלפיAparagoyanas, אלפיUttarakurus, אלפי Pubbavisehas... " (A.I.227, V.59).

Jambudipas, Aparagoyanas, Uttarakurus,Pubbavisehas הם ארבע היבשות המיושבות שהיו ידועות לאנשי צפון הודו באותה תקופה. מהתיאור הניתן להם נראה שהאמינו שבכל אחת מהיבשות האלו חיו אנשים השונים מבחינת אופיים ואורח חייהם.

ניתן להשוות זאת אילו אמרו היום "אלפי הודים, אלפי ערבים, אלפי רוסים ואלפי סינים". הכוונה היא לקיומם של אלפי כוכבים או מקומות מאוכלסים מאחר וכדור הארץ מיוחס לשמש אחת וירח אחד.

מערכת עולם זעירה זו או Culanika Loka-dhatu שהיא יחידת היקום הקטנה ביותר למרות שהיא כוללת אלפי שמשות, אלפי ירחים ואלפי כוכבים מאוכלסים, יכולה להשתוות לתפיסה המודרנית של גלקסיות אשר ברובן כוללות כמליון שמשות.

כיום האסטרונומים מאמינים שישנן צורות חיים דומות לאלו שעל פני כדור הארץ במערכות שמש אחרות ובגלקסיות אחרות. פרופסור הרלו שפלי (Harlow Shapley) מציג זאת כך: "גם אחרי שנבטל את רוב האפשרויות לחיים על כוכבים אחרים בשל תנאים לא מתאימים, יהיו לנו עדיין כעשרה מיליארד כוכבי לכת המתאימים לחיים אורגניים כמו בכדור הארץ".

אסטרונום מפורסם נוסף, דוקטור ארנסט ג. אופיק (Dr. Ernst J. Opik) אומר: "כוכבי לכת רבים יכולים להכיל חיים. גם אם היה כוכב אחד מיושב מתוך כל מליון כוכבים, עדיין היו 10,000 מליוני מליונים של צורות חיים ביקום. איזה מגוון של צורות ומצבים משתמע מכך! ".

קבוצות גלקסיות

היחידה הבאה על פי הכתבים הבודהיסטים המוקדמים מתוארת כאלפי מערכות עולם זעירות. יחידה זו נקראת "מערכת עולם בינונית פי אלפיים מונים" (Dvisahassi Majjhimika Loka.dhatu) ניתן להשוות מושג זה לתפיסה המודרנית של קבוצות גלקסיות. הבחנה זו עולה בקנה אחד עם האסטרונומיה המודרנית, כפי שכתב פרופסור נובל: "לפני שנים האמנו שהגלקסיות הן יחידות מבודדות בחלל, אך כעת אנו מאמינים שהגלקסיות מסודרות בקבוצות גדולות. באותו אופן שכדור הארץ וכוכבי הלכת האחרים שבתחום השמש נעים יחד כיחידה בחלל, כך בקנה מידה גדול יותר, אנו מאמינים שהגלקסיות מאורגנות בקבוצות כמערכות פיזיקליות הקשורות זו לזו. הקבוצה המקומית מכילה את שביל החלב, אנדרומדה נבולה (Andromeda Nebula) ואולי עוד כשתי תריסר גלקסיות נוספות. קבוצה זו אינה נחשבת כמאוכלסת במיוחד בהשוואה לקבוצות גלקסיות אחרות כדוגמת קבוצת וירגו (Virgo) אשר מכילה לפחות כאלף גלקסיות נראות למרות שהיקפה הוא כפול בלבד מזה של הקבוצה המקומית. "

לדעתו של פרופסור בונור (Bonnor): "שביל החלב היא קבוצת גלקסיות קטנה הנקראת הקבוצה המקומית, קבוצה זו מכילה את כל הגלקסיות במרחק 2 מליון שנות אור מסביב לכדור הארץ, וכוללת כ - 20 גלקסיות. הגלקסיה הבאה מעבר למרחק זה נמצאת כ - 10 מיליון שנות אור מקבוצה זו. גלקסיות אחרות נוטות אף הן להסתדר בקבוצות. הקבוצה יכולה להיות קטנה כפי שהיא בקבוצה המקומית, או לכלול כמה מאות או אפילו אלפי גלקסיות. "

כאן אנו מתייחסים ל"אלפי" כגבול מקסימלי של גלקסיות משום שבדרך כלל הקבוצות כוללות פחות מכך. לעומת זאת, בהתייחסות למושג המקביל בכתבים הבודהיסטים - "מערכת עולם זעירה פי אלף מונים", "אלף" נראה כגבול מינימלי דווקא. מאחר שהדהמה (Dhamma) כתובה בצורה מתומצתת, אשר אופיינית לכתבים הקנוניים בפאלי (Pali), כדי שיזכרו בקלות, ככל הנראה שהמילה "אלף" נבחרה בשל שכיחותה לתיאור יחידות של היררכיה. אם זאת, במקומות אחרים בכתבים הקנוניים מספרים קטנים יותר מיוחסים למושג "מערכת עולם זעירה פי אלף מונים".

בסוטרה Sankharuppati Sutta מתוך Majjhima Nikya, היחידה הבסיסית היא שוב "מערכת העולם הזעירה פי אלף מונים" (sahassi lokadhatu, M. III. 101). אך כאן יש התייחסות לשתיים, שלוש, ארבע... עד למאה מערכות עולם כאלו המקובצות יחד. (sata-sahassi-loka-dhatu,).

המושג dasa sahassi-loka-dhatu חוזר בספר זה בתדירות גבוהה ומתורגם כ"עשרה מערכות עולם פי אלף מונים". המושג מתייחס לקבוצת הגלקסיות המקומית המכילה כעשרים גלקסיות אשר כעשר מהן קרובות יותר באופן יחסי. תיאור דומה למצב זה נמצא גם בפיזיקה המודרנית ומתואר כ"כעשרת איי היקום הקרובים ביותר".

הקוסמוס

מערכת העולם הבינונית מכילה החל מכמה עשרות לכמה מאות גלקסיות ולעיתים יכול להגיע מספרן אף לאלף גלקסיות. היחידה הבאה היא קבוצה של מערכות עולם בינוניות, כפי המתוארת בכתבים: אלפי מערכות עולם בינוניות (קבוצות של גלקסיות) מרכיבות את היקום העצום המכונה מערכת העולם הגדולה (Maha Lokadhatu) ומכונה בפי האסטרונומים כמטה - גלקסיה.

אף על פי שישנם אסטרונומים התוהים בדבר קיום היררכיה של "קבוצות של קבוצות גלקסיות" ביקום, הדעה הרווחת שוללת קיום שכזה. כפי שמסביר פרופסור בונור: "ניתן לשאול אם קבוצות גלקסיות הן היחידה האחרונה בהיררכיה. כפי שכוכבים מקובצים בגלקסיות וגלקסיות בקבוצות גלקסיות, האם קבוצות גלקסיות מאורגנות בקבוצות - על, וכך הלאה? למרות שהאסטרונומים אינם מסכימים על כך ככלל, נראה כי קבוצת גלקסיות היא היחידה האינדיבידואלית הגדולה ביותר ואין הצדקה לדבר על קבוצות של קבוצות גלקסיות. אם כך, הגענו בסופו של דבר ליחידה הקוסמולוגית - קבוצות גלקסיות. למרות זאת, בפועל מתייחסים בד"כ לגלקסיות באופן אינדיבידואלי ולא לקבוצות גלקסיות מכיוון שהן קלות יותר לזיהוי".

תאור היקום על פי האסטרונומיה המודרנית, כמו בכתבים הבודהיסטים, נעצר כאן. בעיה יסודית הקיימת במערכת היא מוגבלות הראיה של הטלסקופ. אך אין זאת בעיה טכנית בלבד. ההגבלה האמיתית, כפי שגילו המדענים, נובעת מהתרחקותן של הגלקסיות במהירות ההולכת וגוברת. כאשר יגיעו למהירות הקרובה למהירות האור יהיה זה בלתי אפשרי מבחינה תאורטית לצפות בהן. כך שגם מבחינה תאורטית התצפיות ביקום הן מוגבלות ומעבר לטווח מסוים, אפילו על פי המדע, יהיה ניתן להעלות השערות בלבד.

בכתבים הבודהיסטים המוקדמים אין טענה שמערכת העולם הגדולה היא כל שיש ביקום. השאלה באם היקום סופי או בלתי סופי בהיקפו (ananto) נותרה פתוחה (avyakata).

בכתבים המסורתיים המאוחרים יותר, לעומת זאת, ממשיכים צעד נוסף. שם נרדף ל"מערכת עולם" או Loka-Dhatu הוא Cakkavala, מילה בעלת אטימולוגיה לא ברורה שפרושה 'גלגל', 'מעגל' או 'כדור', העמותה לחקר שפת הפאלי (The Pali Society Dictionary) מפרשת את המושג Loka-Dhatu כ"מרכיב או יחידת היקום", "עולם, כדור" ומוסיפה שמושג זה הנו שם נוסף ל Cakkavala.

יהיה זה מן הראוי לכנות גלקסיה "כדור" או "גלגל" כיוון שעל פי גילויי האסטרונומיה המודרנית, גלקסיה נראית כגלגל ענק הסובב סביב ציר דמיוני. הפרשנות טוענת שגלקסיות או כדורים (Cakkaval) אלו הנם אינסופיים במספרם (anantani cakkavalani, Manorathapurani, II. 342). טענה זו, כמובן, מרחיקה לכת מעבר לכתבים המוקדמים אשר אינם מספקים תשובה לשאלה באשר למקור ולגודל המרחבי של היקום. בעוד המסורות המאוחרות יותר של Sarvastivada וה - Theravada גורסות כי מספר הגלקסיות או מערכות העולם הנו אינסופי, כלומר היקום אינסופי במרחב, מסורת ה - Mahayana גורסת לעומתן כי היקום הנו אינסופי בזמן, ומכאן שהיקום "ללא נקודת התחלה וללא נקודת סוף. " (anavaragra)

הטענה המקורית היא: היקום הנו "ללא נקודת התחלה ידועה" (anamatagga). הבודהה, כפי שנאמר, היה יכול לראות עולמות בלי הגבלה - "עד כמה שרצה" (yavata akankheyya, Nid. I, Vol. II, 356). כמו כן, היה גם ביכולתו לחקור אל תוך העבר ללא הגבלה. ככל שהביט הלאה בזמן אל תוך העבר, תמיד הייתה באפשרותו היכולת להמשיך עוד הלאה. אך לטעון שהיקום הנו אינסופי בחלל ובזמן יהיה זה מרחיק לכת מעבר לטענה המוצגת בכתבים המקוריים ולתת תשובה לשאלה פתוחה (avyakata).

בעוד כל האסכולות השונות של הבודהיסטים שומרות על תמונה כוללת של היקום הדומה לזו המתוארת בכתבים המוקדמים, לא ניתן תמיד לסמוך על ביאוריהם. כדוגמא: הגרסא על פי אסכולת ה - Sarvastivada הניתנת ב - Abhidharmakos שונה מזו של אסכולת ה - Theravadins. הסיבה לכך היא שתפיסות היקום הפשוטות אך המדהימות של הבודהיסטים המוקדמים הושפעו והתערבבו עם גיאוגרפיה מיתולוגית וקוסמולוגיה מיתולוגית שהיו פופולריות באותה תקופה ושולבו בכתבים המסורתיים של אותן אסכולות.

בכתבי אסכולת ה - Mahayana נותרה בעיקרה ההשקפה של המערכת הגלקטית המתפשטת בחלל. כאן החליפו את המילה "אלף" ב"מליון". ב - Vajracchedika, לדוגמא, מתייחסים ליקום כ"כדור הכולל מליון מיליוני מערכות עולם" (1,000,000,000,000)

עובדה ומיתוס

הכתבים הבודהיסטים המוקדמים אמינים יותר כפי שהוצג, ואל לנו לשכוח כי תאור גבולות היקום החומרי הניתן הנו מקיף וממצה את תפיסת הקוסמוס על פי הבודהיסט.

הקטע המצוטט מה - Anguttara Nikya שנזכר לעיל ממשיך ומדבר אודות עולם החומר - עדין (Subtle-Material rupa-loka,), מכלול העולמות העליונים של הרוחות או האלים (devas, gods) כקשורים עם עולם החומר או הגלקסיות. עולמות אשר אינם ניתנים לצפייה בראיה אנושית.

האם אנו אמורים להתייחס להיבט זה של היקום כשייך לתחום המיתולוגיה? האם לבודהה היה בסיס מוצדק כלשהו להאמין בקיומם של אלים או שהייתה זו רק אמונה רווחת באותה תקופה אשר לא רצה להתחייב לה? אפשר לראות את התייחסותו של הבודהה לשאלות אלו בתשובות שנתן לברהמין צעיר בשם סַנְגַרַוָוה (Sangarava):

סנגרווה: "אמור לי, גוטמה, האם יש אלים (deva) "?

בודהה: "יודע אני על סמך בסיס מוצק (thanaso) שישנם אלים. "

סנגרווה: "מדוע כשאתה נשאל 'האם יש אלים' אתה משיב שאתה יודע על סמך בסיס מוצק שישנם אלים. האין זה מרמז שאמירתך כוזבת במידת מה? "

בודהה: "כשנשאלים באם ישנם אלים, כאשר עונים ש'ישנם אלים' או ש'ידוע על סמך בסיס מוצק שישנם אלים', מובן מאליו שהמסקנה אליה יגיע אדם נבון ללא ספק היא: 'ישנם אלים'.

סנגרווה: "אז, מדוע לא אמר המכובד גוטמה בפשטות כך מלכתחילה? "

בודהה: "מכיוון שקיומם של האלים בעולם נלקח בדרך כלל כמובן מאליו".

המשמעות של תשובה זו היא שהבודהה מכיר בקיומם של אלים (devas) לא משום האמונה המסורתית הפופולרית, שלקח כמובן מאליו, אלא מהסיבה שהוא באופן אישי השתכנע בקיומם על סמך בסיס מוצק.

כדי לתאר את סוגי העולמות השונים של אלים אלו, הבודהה היה חייב להשתמש בכמה מהמושגים המסורתיים וכן לטבוע מספר מושגים חדשים. ישנן ראיות נוספות לכך שהבודהה לא קיבל את התפיסה הפופולרית של קיום אלים כמובנת מאליה. באחת משיחותיו הוא מציין שאנשים בורים מאמינים בקיום "גיהנום" (Patala) אך מסיק שזוהי אמונה טפלה. "גיהנום" (Patala), אומר הבודהה, הוא מונח לתאור תחושות גופניות כואבות - לא נעימות. (Samyutta Nikya, IV. 206). "גן עדן", "העולמות השמימיים" או "השמיים" (Heavens) הוא צורות חיים נעלות יותר מהאנושי - על אנושי, כאשר כל שחווים הוא נעים (S. IV. 124). בעוד גיהנום (Hells) היא צורת חיים נחותה - תת אנושית, כאשר כל שחווים הוא בלתי נעים.

הבודהה טוען לראות את שני סוגי עולמות אלו. הסכנה בהיוולדות בעולמות נחותים תת - אנושיים אלו (vinipata) היא הקושי להיוולד שוב ברמה אנושית לאחר מכן. הסיבה הניתנת היא: "מכיוון שאין יכולת לתרגל חיים נכונים וטובים, אין צדק, אין עשייה של פעולות חיוביות וטובות, אלא רק קניבליזם: החזק צד את היצורים החלשים ממנו". (S.N. V. 455).

ראיה על - חושית, על - טבעית, ידיעה אינסטינקטיבית.

נאמר כי יכולתו של הבודהה לראות את מערכות - עולם אלו והחיים שבהם היא בשל יכולת הראיה העל - טבעית שלו. ככתוב: "הנעלה עם ראייתו העל חושית, על טבעית, יכול לראות מערכת עולם אחת, שתיים, שלוש... חמישים מערכות עולם, מערכת העולם הזעירה פי אלף מונים, מערכת העולם הבינונית פי אלפיים מונים ומערכת העולם הגדולה פי שלושת - אלפים מונים. היה באפשרותו לראות אל תוך החלל ככל שרצה. כה חדה ובהירה הייתה ראייתו העל - חושית של הנעלה. כך הוא הנעלה וראייתו העל - חושית כאחד שעיניו פקוחות" (vivatacakkhu, Nidessa I, Vol. II 355).

הראיה העל חושית של תלמידי הבודהה, על פי הכתבים ועל פי הפרשנות, אינה בלתי מוגבלת כזו של הבודהה. אַנוּרוּדְהַה (Anuruddha) שנחשב כמתקדם ביותר בין אלו שהגיעו לראיה על - חושית, מסוגל היה לראות רק עד ל'מערכת עולם פי אלף מונים": "בעזרת טיפוח ופיתוח ארבעת ההתהוויות (ההופעות) האלו של המודעות, רכשתי את היכולת לראות את 'מערכת העולם פי אלף מונים'" (S.N.V.302).

תופעות קוסמיות

כמה מאמרותיו השכיחות של הבודהה המתארות את היקום מגיעות, ככל הנראה, מצפייה ממשית באספקטים שונים של החלל הקוסמי. באחד הכתבים אומר הבודהה: "נזירים, קיימת חשכה של חלל אינטרגלקטי, אפלה בלתי ניתנת לחדירה. כה קודרת אפלה זו, שאינה יכולה ליהנות מאורה המופלא של ירח ושמש זו" (S.N.V. 455). האסטרונומיה המודרנית וודאי תסכים עם טענה זו. אנו רואים אור כה רב רק מהסיבה שאנו ברי מזל להיות קרובים לשמש.

חוסר יציבות החיים בעולמות השונים מוצג לעיתים ע"י תיאורים ויזואלים של תופעות קוסמיות שונות. באחד הכתבים אומר הבודהה: "יבוא יום, בעוד כמה מאות אלפי שנים, בו יפסיק לרדת גשם. או אז, כל הצומח והחי בכוכב יושמדו. " (A.N. V. 102). במקום אחר הוא מספר על זמן בו יופיעו שבע שמשות, ואז כדור הארץ, כולל ההר הגבוה ביותר זה הנראה כה יציב, יעלה בעשן מבלי להשאיר אף לא אפר. הבודהה מספר זאת כאילו היה עד למקרים הללו: "מי יכול להעלות בדעתו שעולם זה או הסינרו (Sinero), ההר הגבוה מכולם, יתכלה בלהבות אלא על פי מראה עיניים" (A.V. 103). כיום אנו יודעים ששמשות וכוכבים יכולים להפוך לפצצות חמצן קוסמיות, לעלות באש ולהתפוצץ, לגרום לשרפת כוכבים הסמוכים להם, במידה וקיימים, ואף להשפיע על מערכות שמש סמוכות.

רודולף תיל (Rdudulf Till), סטודנט לאסטרונומיה, מעיר בהקשר לאפשרות כזו: "האנושות תוכל ליהנות מיום דין חגיגי ודרמטי, כשכדור הארץ יהפוך בין רגע לענן עשן". תופעות אלו הנקראות נובה (novae) וסופר - נובה (Supernovae), נצפות מדי פעם בגלקסיות שונות, בכללן הגלקסיה שלנו. התנגשויות בגלקסיות בהן יש עדויות, יכולות להוות הוכחה לאסונות שכאלו.

זמן ויחסות

הרס העולמות שיגרום לתוצאה כזו שתוארה בכל מערכות העולם יגיע רק בסוף תקופת זמן הנקראת עידן (eon) או קאפה (Kappa). ישנם מספר תיאורים המבהירים עד כמה ארוכה תקופת זמן זו. הנה אחד מהם: "נניח והייתה עיר שקירותה עשויים ברזל שממדיה יוג'נה (yojana) אחת באורך, אחת ברוחב ואחת בגובה. ואותה עיר הייתה מלאה בזרעי חרדל, ומשם אדם היה שולה זרע חרדל אחד מידי מאה שנים. בדרך זו ערמת זרעי החרדל הייתה מסתיימת עוד לפני סוף תקופת העידן. כה ארוכה תקופה זו, ולכן עידנים הנם ארוכים יותר מאחד שעבר, יותר ממאה, יותר מאלף, יותר ממאה אלף. " (S.N. II 182).

הקוסמוס עובר שתי תקופות שינויים בזמן, הנקראים עידן ההתפשטות (התפרסות) ועידן ההתכווצות (התלכדות, התאחדות). עידן ההתפשטות הוא התקופה בה היקום מתפשט או נפרס כלפי חוץ (vivatta-kappa). בתקופה השניה היקום מתכווץ ונהרס. (samvatta-kappa).

תקופות אלו מתוארות כארבע השלבים של היקום:

(1) תקופת ההתפשטות.

(2) התקופה בה היקום מצוי במצב התפשטות (פרוס).

(3) תקופת ההתכווצות (התלכדות).

(4) התקופה בה היקום מצוי במצב מכווץ (מלוכד).

ישנם מספר מודלים על פיהם מנסים האסטרונומים להסביר את התנועה ביקום. אחד מהם הוא מודל התנודה המחזורית, שעל פיו, כפי שפרופסור בונור מנסח: היקום מתפשט ומתכווץ עד אשר הכיווץ מאט, אחר כך פוסק ומשתנה שוב להתפשטות. תיאוריה זו מקובלת על אסטרונומים רבים לאור הגילויים האחרונים.

בכתבים ישנו גם חלק המתאר את יחסיות הזמן בחלקים שונים ביקום, אך זוהי השוואה בין הזמן הארצי לזמן הגופים השמימיים. יום אחד בעולמות השונים האלו משתווה ל - 50 שנים, 100 שנים, 200 שנים, 400 שנים, ו - 1600 שנים בהשוואה לכדור הארץ.

כך, בקווים כלליים, התפיסה הבודהיסטית המוקדמת של היקום.

זיהוי בודהה התרחקות אמונה תשובה לשאלה כמובן מאליו מקוריות קופרניקוס פעולות חיוביות דמיון אמינות בודהיזם בודהיסטים הבודהיסטים היקום יקום תפיסות
פרדוקסים - האם קיימים פרדוקסים במציאות? האם יש פרדוקסים שאי אפשר להבין אותם?
... ז"א הלוגיקה אינה מאפשרת את קיומם של פרדוקסים. אך הלוגיקה עצמה היא רק שיקוף של יכולת התפיסה האנושית. המציאות עצמה היא אין סופית. האדם עצמו והמחשבה שלו נמצאים בתוך המציאות. המחשבה של ...
אימון אישי / קאוצינג - למה לחפש את המאמן האישי החכם ביותר? מיהו מאמן אישי טוב?
... חוכמה רבה. ככל שהמאמן האישי חכם יותר, כך הוא מסוגל לגרום למאומן להבין את צורת המחשבה הנכונה טוב יותר. לכל צורת מחשבה יש שורש. לכל תפיסת חיים יש שורש. לכל דפוס התנהגות יש שורש מחשבתי. מאמן אישי חכם, הוא זה שמבין טוב יותר את השורש של צורת המחשבה הנכונה. ככל שהמאמן האישי מבין טוב יותר את השורש ...
פוביות / מחשבות טורדניות / חרדות - איך להתמודד עם פוביות ופחדים דמיוניים?
... הדמיון של האדם משקר ומטעה את האדם וגורם לו לפחד ממשהו שהשכל אומר שאין צורך לפחד ממנו. פוביה שורשה בשקר ובדמיון. פוביה = תפיסת מציאות שגויה. מסקנה: כדי לגרום לפוביה להיעלם מעצמה, על האדם לחזק אצל עצמו את השכל ואת האמת. על האדם לחפש תמיד את האמת בכל תחום ולצאת מכל ...
לוגיקה / הוכחות לוגיות - מהי לוגיקה? מהן הוכחות לוגיות? מה החיסרון של הוכחות לוגיות?
... השכל האנושי. כל דבר שהשכל האנושי אינו מסוגל לחשוב עליו, הוא נכנס תחת מגבלת השכל האנושי ויוצר חוק לוגי. מגבלת הלוגיקה, היא מגבלת יכולת התפיסה השכלית האנושית. ז"א הלוגיקה אינה יכולה לחשוב על אפשרות של מה ששכל אנושי אינו מסוגל לחשוב עליו. יחד עם זאת, המציאות כמציאות היא גדולה פי אין ... שכלי לאין סוף. ניתן רק לדמיין, אך לא להבין זאת בשכל האנושי. ורק כאן האדם עובר להשתמש בדמיון מעבר לחוקי הלוגיקה שמייצגים אך ורק את מגבלת התפיסה של השכל כנ"ל. לסיכום: חוקי הלוגיקה = ייצוג של מגבלת התפיסה של השכל האנושי. על האדם להשתמש בהם בכל מקום שניתן להשתמש בהם, ולא לחרוג מהם היכן שאין חובה לחרוג מהם. מתי כן לחרוג מהם? כאשר חוסר ההבנה נובע מחוסר יכולת התפיסה את מהות האין סוף. זה בדיוק הזמן לעזוב את הקרקע ולצאת אל מחוץ לגבולות השכל האנושי. המציאות היא אין סופית וכדי להבין אותה קיים הדמיון. הבנה שלמה ...
תכלית הידיעה - מהי תכלית הידיעה? מהי ידיעה שלמה? איך להגיע לתכלית הידיעה?
... כי לתכלית הידיעה יש גם רבדים נוספים. תכלית הידיעה = ידיעת מהות האין סוף = ידיעת שורש כל הידיעות כולן, שהיא מהותה של המציאות, מהות האין סוף. תכלית הידיעה = התאחדות של האדם עם המציאות = התודעה של האדם תופסת את עצמה כמו המציאות עצמה = האדם מסתכל על המציאות דרך העיניים של המציאות. תכלית הידיעה = לדעת את הכל = לדעת את המהות של דבר אחד = לדעת את הכל. כי במהות הכל אחד. תכלית ...
וודאות / ספקות / חוסר וודאות - מהי וודאות מוחלטת? איך להגיע לוודאות מוחלטת?
... כאשר קיימת אחדות בין היודע לבין הדבר שאותו הוא יודע, הרי שאז הידיעה שלמה. ידיעה שלמה של המציאות = אחדות של היודע עם המציאות = כאשר המהות של האדם הופכת גם בעיני עצמו למהות האמיתית של המציאות. כאשר האדם תופס את עצמו כשונה מהותית מהמהות של המציאות ...
בעיות. איך לטפל בהמון בעיות בבת אחת? מהו שורש הבעיות?
... שורש של הבעיה. מאתרים את כל הגורמים שהם השורש של בעיה כלשהי. ועכשיו חוקרים גם את השורש של השורשים. ז"א על האדם לנסות לאתר את השורש של השורשים עצמם. מהר מאוד האדם מגיע להבנה, כי שורש הבעיה הוא במחשבה שלו ובתפיסת המציאות שלו. הרצונות / מחשבות של האדם הן השורש של ...
תפיסת חיים - מהי תפישת חיים? ומהי חשיבותה של תפיסת חיים לחיי האדם?
תפיסת חיים - מהי תפישת חיים? ומהי חשיבותה של תפיסת חיים לחיי האדם? תפיסת חיים = הנחות היסוד של האדם לגבי המציאות. צורת המחשבה של האדם לגבי המציאות = תפיסת החיים / המציאות שלו. לדוגמא: אדם שיוצא מנקודת הנחה שמישהו רוצה לפגוע בו, הרי שתפיסת החיים שלו תיצור אצלו תחושות של פחד. לעומתו, אדם שיוצא מנקודת הנחה שהכל לטובה, אדם כזה יחווה את המציאות בצורה טובה יותר. תפיסת החיים של האדם, היא בעצם הגורם האחראי לרמת האושר של האדם. תפיסת החיים של האדם אחראית לפרשנות של האדם את האירועים השונים של המציאות. ככל שתפיסת המציאות של האדם אמיתית יותר ותואמת יותר את המציאות, כך היא טובה יותר. לדוגמא: תפיסת חיים שגורמת לאדם לחשוב שהוא כל יכול, עלולה לגרום לאדם לחשוב כי ביכולתו לעוף באוויר כמו ציפור. לעומתה, תפיסת חיים אמינה יותר שבה האדם מודע לכוחו האמיתי, גם אם זו נראית תפיסת חיים פחות טובה, עדיין תפיסת חיים כזו היא אמיתית יותר וטובה יותר לאדם. העיקר החשוב הוא, שתפיסת החיים של האדם תהיה אמיתית. ככל שתפיסת החיים של האדם קרובה יותר אל האמת, כך הוא חי נכון יותר. ממה נובעות תפיסת החיים? תפיסת החיים של האדם נובעת ממה שהוא יודע על המציאות. ככל שהאדם מבין טוב יותר את המציאות, כך תפיסת החיים שלו אמינה יותר. על האדם לחקור תמיד את תפיסת החיים שלו ואת צורת המחשבה שלו. על האדם לחקור את תפיסת החיים שלו ולראות האם היא בכלל אמיתית. היחס של האדם לדברים, משקף את תפיסת החיים שלו. אדם שיש לו תפיסת חיים אמיתית, יאהב את המציאות ויאהב את כל מה שיש בה, בדיוק כמו שהמציאות עצמה אוהבת ומקבלת ומכילה את כל מה שיש בה. לעומת זאת, אדם בעל תפיסת חיים משובשת, אדם כזה אינו מסוגל להבין את ההיגיון של דברים שונים ממנו. וכך נוצרים מאבקים מיותרים. בשורה התחתונה: תפיסת החיים אחראית לעד כמה טוב לאדם בחיים. על האדם להתאים את תפיסת החיים שלו למציאות, דהיינו, לדעת את הדברים כפי מה שהם באמת. ככל שתפיסת החיים של האדם אמיתית יותר, כך הוא חווה את המציאות טוב יותר. ...
חיקוי / לחקות אנשים. במה כן ובמה לא לחקות אנשים? איך לחקות אנשים בצורה נכונה?
... אלא תנסה לחקות את המהות של אותו אדם. המהות של האדם, היינו צורת המחשבה שלו, הגישה המחשבתית שלו, תפיסת החיים שלו וכל שאר הדברים שמתרחשים בתוכו. כאשר ברצונך לחקות התנהגות כלשהי, נסה להבין את המהות הפנימית של המעטפת החיצונית. נסה להסתכל על הפנימיות של ...
מבחן התוצאה - מהו המבחן התוצאה, של מבחן התוצאה עצמו?
... יותר חיפוש של תכלית, כי התכלית כבר נמצאה. על האדם להבין כיצד צורת החיים שלו / החשיבה שלו / תפיסת המציאות שלו, אמורה להוביל אותו אל התכלית ואל הרגע שבו אין יותר שום תחושה של חסר משום סוג שהוא. מבחן התוצאה ... שונה ממה שיש לו. ברמה המעשית: חפש את האמת. בדוק את מערכת האמונות שלך האם הן נכונות. בדוק את תפיסת החיים שלך וכולי עד שתגיע אל אמת שלא תוכל להסתפק לגביה, עד שתגיע להבנה מלאה של כל המציאות, עד שלא תישאר ...
1 2 3 4 ...5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על תפיסות חיים
לזמן מוגבל!     👈1 ב 150  👈4 ב 400     📞 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: תפיסות חיים, האם יש בחירה חופשית? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם הכל אפשרי? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? איך להיות הכי חכם בעולם? איך להיות מאושר? למה יש רע וסבל בעולם? אולי אנחנו במטריקס? איך נוצר העולם? האם לדומם יש תודעה? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? למה לא להתאבד? מי ברא את אלוהים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם אפשר לדעת הכל? למה יש רע בעולם? האם יש או אין אלוהים? האם המציאות היא טובה או רעה? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך נוצר העולם? האם יש משמעות לחיים? האם באמת הכל לטובה? למה העולם קיים? בשביל מה לחיות? מה המשמעות של החיים? איך להנות בחיים? האם יש אמת מוחלטת? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מהי תכלית ומשמעות החיים ועוד...



הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: תפיסות חיים, איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך ליצור אהבה? איך להצליח בזוגיות? איך לשתול מחשבות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להיגמל מהימורים? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לפרש חלומות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לחנך ילדים? איך להיות מאושר ושמח? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לקבל החלטות? איך לשפר את הזיכרון? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לעשות יותר כסף? איך לנהל את הזמן? איך להעריך את עצמך? איך לא להישחק בעבודה? איך לשנות תכונות אופי? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך למצוא זוגיות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להעביר ביקורת בונה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להאמין בעצמך? איך להתמודד עם גירושין? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך ועוד...



שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם אכזבות? כעס ועצבים? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם חרדות ופחדים של ילדים? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? דיכאון? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית ועוד...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
   



האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא קואצינג, מטפל רב תחומי, יועץ טיפולי בתחום תפיסות - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1406 שניות - עכשיו 23_04_2024 השעה 22:26:37 - wesi4