... - אין אדם
סובל, אא"כ נכנסה בו רוח שטות - למה? ובו יתבאר, מדוע כל הסבל ... כאשר האדם רוצה את המציאות בשלמות, כפי מה שהיא ברגע ובמקום הזה ממש, ללא שום תנאי וללא שום הגדרה והגבלה, הרי שהאדם לא
סובל כלל. ולא רק שהאדם לא
סובל כלל, אלא שהאדם אפילו נהנה בהנאה אמיתית, מכך שרצונו העצמי ... וכל סיבה, היא הסיבה הראשונה המחויבת וכולי (כפי שכבר ביארתי במקום אחר). וכאשר האדם מבין את הדבר הזה, ממילא הוא לא
סובל כלל. משום שהוא מבין את הסיבה של האחדות שבגללה הוא
סובל. כי כנ"ל, הסבל של האדם נובע מכך שיש לו רצון שמנוגד למציאות. וכאשר האדם לא מבין את הסיבה, שבגללה יש לו רצון שמנוגד למציאות, אז הוא
סובל. משום שהתודעה של האדם מחוברת לקליפה החיצונית של המציאות, ... שם יש הבדל בין הרצון לבין האין רצון. ובין הרצון העצמי של ה"אני", לבין רצון אחר של מה שהוא אינו "אני", שממנו האדם לא
סובל כלל. ורק בעולם של הקליפות, יש הבדל בין הסיבה, לבין ההעדר ... שיש בעולם, היא סיבה שלוקחת בחשבון את כל השיקולים שיש בעולם, כי היא עצמה יוצרת את כל מערכת השיקולים כולה. וכאשר האדם
סובל מאיזה דבר, יש סיבה שבגללה האדם כרגע
סובל דווקא בצורה הזאת. כי מנקודת הסיבה הראשונה, הכל נלקח ... ממש. כי לכל האירועים שבעולם, יש סיבה אחת שיוצרת את כולם (או תהליך אחד שמניע את כל האירועים). וממילא זה אומר, שהאדם
סובל רק משום שהוא לא מבין את הסיבה הראשונה האמיתית של כל ... של האדם מפני הסבל. וגם כאשר האדם כן מבין את הסיבה הראשונה, עדיין הוא יכול לסבול. אבל אז, הסבל הוא לא אמיתי. כי האדם
סובל רק כלפי חוץ. והאדם עצמו מחובר לאחדות של המציאות שהיא ... והטוב הם תהליכים שווים, מנקודת מבט של אחדות שבה אין טוב ורע כלל. ונוסיף ונבאר, כי יש כאן מצבי תודעה שונים. והאדם
סובל כפי כמה שהוא רחוק מהבנת השלמות של המציאות, שהיא הבנת שורש ... שהאדם לא מודע לכך שיש שלמות של המציאות, והאדם זוכר את השלמות הזאת, רק בתת המודע שלו בעומק עמוק כלשהו, שאז האדם
סובל, מכך שתמיד יש לו תחושת חסר ורצון עצמי. ויש גם מצב נוסף, ... לכך שהסבל של האדם יהיה רק חיצוני בלבד. כי כאשר האדם נמצא בשכל שלו, אז ברמה החיצונית יש לאדם רצון עצמי, ולכן הוא
סובל. אבל ברמה הפנימית יותר, יש לאדם רשימו שבו הוא יודע שהכל ... האדם לא משתמש בשכל האמיתי שלו, אלא בוחר באופן לא מודע, לטעות ולהטעות את עצמו, שיש נפרדות / חסרונות וכולי, שאז האדם
סובל. ולכן, אין אדם
סובל, אא"כ נכנסה בו רוח שטות. כי בלי רוח שטות אין שום סבל כלל. ...