הודפס מהאתר Yeda.EIP.co.il/?key=251613122
זה שאינך מוצא הפתרון - זה לא אומר שאין פתרון!

לפעמים יש לאדם בעיה שהוא מנסה להתמודד איתה ללא הצלחה ימים ושנים, עד כדי כך שהאדם כבר מגיע לפעמים לייאוש ונדמה לו כאילו אין פתרון לבעיה שלו וכאילו נגזר עליו לסבול.

דע, כי זה שאינך מוצא פתרון אין זה אומר שאין פתרון. זה שאתה לא מוצא פתרון זה אומר אך ורק שאתה עד הרגע הזה לא מצאת את הפתרון. אך הפתרון בוודאי קיים בנמצא כי לכל אחד בולם מגיע לו שיהיה לו טוב אמיתי. ואו שאתה תגיע אל הטוב שלך בכוחות עצמך בעתיד, או שמישהו אחר יוכל לעזור לך להגיע אליו. אך בכל מקרה אל תתייאש מלמצוא את הפתרון. כי זה שלא מצאת אותו זה לא אומר שהוא איננו, זה אומר רק שעד הרגע הזה עוד לא מצאת אותו.

הדבר דומה לאדם שיש לו על העין מטבע קטנה שמסתירה ממנו את ההר הגדול שהוא עומד מולו. ההר הוא גדול והאדם עומד ממש קרוב אליו, אך מחמת המטבע הקטן שיש לאדם על העין, הרי שהוא לא מסוגל לראות את ההר הגדול למרות שהוא ממש עומד מולו ולידו.

גם בחיים, לפעמים יש לאדם מטבע קטן על העין, דהיינו צורת החשיבה של האדם לפעמים יש בה טעות מסוימת, שהיא זו שמונעת ממנו למצוא פתרון ולחשוב כאילו אין פתרון. נכון, אתה אומנם מנסה כבר זמן רב למצוא פתרון, ואולי אפילו עברו כבר שנים שאתה מחפש ולא מוצא פתרון ונדמה לך כאילו אין שום דרך לצאת מהמצב אליו נקלעת. אך באמת מאוד יכול להיות שיש לך מטבע קטנה על העין שמונעת ממך לראות את הדרך החוצה.

העיניים של האדם שאמורות לראות את הפתרון, אלו כמובן עיני השכל שיש לאדם. כי מי שבאמת מנחה את האדם מה לעשות בכל מצב, זה כמובן השכל של האדם. ולפעמים בגלל שהשכל של האדם לא מושלם, אז לכן האדם לא מוצא פתרונות. וככל שיש לאדם יותר שכל הרי שהוא מוצא כמובן יותר פתרונות.

ולכן, אם ברצונך למצוא פתרון לבעיה שנראית לך בלתי פתירה, עליך לפנות לשכל, דהיינו לשכל של עצמך או לשכל של מישהו חכם ממך. וכאשר אתה פונה לשכל, זה אומר לדוגמא שעליך להיות רגוע ולא להילחץ משום דבר, כי הלחץ משבש לבן אדם את יכולת הריכוז. זה אומר גם כי עליך להיות בשמחה כי העצבות היא בית הכלא של השכל.

ולכן דווקא בהפוך על הפוך, אם יש לך בעיה שממש נדמה לך שאין לה פתרון, אז אדרבה מאחר שברצונך להסיר את המטבע מהעיניים שלך וברצונך למצוא את הפתרון שלו אתה כה זקוק שבוודאות הוא קיים, כי בוודאות שזה אפשרי שיהיה לך טוב אמיתי, א"כ בהפוך על הפוך במקום ליפול לעצבות ולייאוש, אז אדרבה עליך להיות שמח כדי שתוכל להיות יצירתי יותר. וככל שהבעיה שלך גדולה יותר וככל שנדמה לך יותר שאין פתרון לבעיה שלך, הרי שאתה צריך ממש להיות יצירתי כדי למצוא פתרון וא"כ אתה ממש צריך להיות בשמחה גדולה יותר.

אך מה לעשות שקשה לך להיות בשמחה בגלל הבעיה עצמה? ומה לעשות שאתה מפחד מהפחד וחרד מהחרדה? אז גם כאן הפתרון הוא לפנות אל השכל, כי מבחינת ההיגיון הרי זה לא הגיוני להילחץ. וא"כ רק השכל שלך יכול לעזור לך להחזיק מעמד ולא להילחץ ולא לפחד מהפחד. ורק על ידי זה תוכל לחשוב בצורה צלולה ולהמשיך לחפש את הפתרון עד שתמצא אותו.

וגם אם מאוד קשה לך להירגע ולהיות בישוב הדעת כדי לחשוב בצורה צלולה ולא להתייאש, עדיין באפשרותך לחזק את עצמך במה שאתה כן יכול. ואפילו אם תהיה טיפונת אחת יותר רגוע, גם זה טוב. אפילו אם תהיה לחוץ אבל בתוכך תמשיך לרצות להיות רגוע ולא תתייאש מלרצות, גם זה טוב. העיקר שתנסה לשמח את עצמך בכל מה שאפשר, כדי שהשכל שלך יצא לחופשי והמטבע הקטן שיש לך על העיניים שמסתירות ממך את הדרך החוצה יתפוגג מעצמו עד שתמצא את הטוב שלך. בהצלחה.


ציטוטים: רבי נחמן מברסלב

וְלִכְאוֹרָה קָשֶׁה, אֵיךְ יוּכַל דָּבָר קָטָן כָּזֶה לְהַפְסִיק וְלַחֲצץ בִּפְנֵי דָּבָר גָּדוֹל כָּזֶה, שֶׁגָּדוֹל כַּמָּה אֲלָפִים פְּעָמִים... אַךְ הוּא כַּמָּשָׁל הַמּוּבָא, כְּמוֹ מַטְבֵּעַ קְטַנָּה אִם תַּחֲזִיק אוֹתָהּ נֶגֶד עֵינֶיךָ, יִמְנַע מִלִּרְאוֹת הַר גָּדוֹל, אַף - עַל - פִּי שֶׁהָהָר גָּדוֹל אֲלָפִים פְּעָמִים כְּמוֹ הַמַּטְבֵּעַ הַקְּטַנָּה אַךְ מֵחֲמַת שֶׁהַמַּטְבֵּעַ עוֹמֶדֶת נֶגֶד עֵינָיו, עַל - כֵּן חוֹצֶצֶת בִּפְנֵי רְאִיַּת הָעֵינַיִם, עַד שֶׁאֵינוֹ רוֹאֶה הַדָּבָר הַגָּדוֹל מִמֶּנּוּ כַּמָּה פְּעָמִים... אֲבָל אִם יְסַלֵּק הַמַּפְסִיק הַקָּטָן מִנֶּגֶד עֵינָיו,... אֲבָל בְּקַל יוּכַל לְסַלֵּק הַמַּטְבֵּעַ מִנֶּגֶד עֵינָיו, וְתֵכֶף יִרְאֶה הָהָר הַגָּדוֹל מִמֶּנּוּ

שֶׁעַל - יְדֵי מָרָה - שְׁחוֹרָה אִי אֶפְשָׁר לְהַנְהִיג אֶת הַמּחַ כִּרְצוֹנוֹ, וְעַל - כֵּן קָשֶׁה לוֹ לְיַשֵּׁב דַּעְתּוֹ רַק עַל - יְדֵי הַשִּׂמְחָה יוּכַל לְהַנְהִיג הַמּחַ כִּרְצוֹנוֹ, וְיוּכַל לְיַשֵּׁב דַּעְתּוֹ, כִּי שִׂמְחָה הוּא עוֹלָם הַחֵרוּת, בִּבְחִינַת (יִשְׁעַיָה נ"ה) : "כִּי בְשִׂמְחָה תֵצֵאוּ", שֶׁעַל - יְדֵי שִׂמְחָה נַעֲשִׂין בֶּן - חוֹרִין וְיוֹצְאִין מִן הַגָּלוּת וְעַל - כֵּן כְּשֶׁמְּקַשֵּׁר שִׂמְחָה אֶל הַמּחַ, אֲזַי מחוֹ וְדַעְתּוֹ בֶּן - חוֹרִין, וְאֵינוֹ בִּבְחִינַת גָּלוּת, וַאֲזַי יוּכַל לְהַנְהִיג אֶת מחוֹ כִּרְצוֹנוֹ וּלְיַשֵּׁב דַּעְתּוֹ, מֵאַחַר שֶׁמּחוֹ בְּחֵרוּת וְאֵינוֹ בְּגָלוּת כִּי עַל - יְדֵי גָּלוּת אֵין הַדַּעַת מְיֻשָּׁב...

וְלָבוֹא לְשִׂמְחָה הוּא עַל - יְדֵי מַה שֶּׁמּוֹצֵא בְּעַצְמוֹ אֵיזֶה נְקֻדָּה טוֹבָה עַל - כָּל - פָּנִים... דְּהַיְנוּ שֶׁמְּקַשֵּׁר הַשִּׂמְחָה לְמחוֹ וְדַעְתּוֹ, וַאֲזַי הַמּחַ מְשֻׁחְרָר, וְיֵשׁ לוֹ יִשּׁוּב - הַדַּעַת כַּנַּ"ל

גִּבּוֹר אֶחָד חָגַר מָתְנָיו לִכְבּשׁ חוֹמָה חֲזָקָה וְאַחַר כָּךְ כְּשֶׁבָּא אֶל הַשַּׁעַר, הָיָה אָרוּג עַל הַשַּׁעַר מַטְוֶה מִקּוּרֵי עַכָּבִישׁ שֶׁסָּתַם הַשַּׁעַר וְכִי יֵשׁ שְׁטוּת מִזֶּה שֶׁיִּהְיֶה חוֹזֵר מִמִּלְחַמְתּוֹ מֵחֲמַת הַסְּתִימָה שֶׁל הַקּוּרֵי עַכָּבִישׁ?!

© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן