ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 6 ✔* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 5. ה. "תֵּהָפֵךְ ...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 6

* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 5.

ה. "תֵּהָפֵךְ לְאַכְזָר לִי, בְּעֹצֶם יָדְךָ תִשְׂטְמֵנִי" (איוב ל 21) : חוויות ההתגלות השטניות

עד כה עסקנו בעיקר בפן היפה של ההתגלות, אבל יש גם צד אחר. חוויית ההתגלות, אם נכונה ההשערה המוצעת כאן, מקורה לעתים קרובות בקונפליקט עם ההורה. על כן, רק טבעי הוא שבחוויה זו יתגלו לא רק פניו השוחקות של האל אלא גם פנים אחרות, זועמות ואפילו רודפניות. ההפנמה של דמות הורה עוינת, הנחשבת כגורם להתפתחות הדיכאון, יכולה לתרום להופעת אל עוין. לעתים זה האלוהים עצמו הממיט ייסורים קשים על האדם, ובמקרים שבהם הפן השלילי הוא קיצוני יותר, יהיה זה השטן או יציר - בלהות אחר.

המקרה של שרבר35 שייך בבירור לקבוצה זו. במרכז מערכת הדלוזיות שלו עומדים ד"ר פלכזיך, בעל הסגולות העל - אנושיות שהסית את האלוהים נגד שרבר, והאל עצמו שהתעלל בשרבר עד שזה הוכיח לו את חפותו. מחברים שאחרי פרויד, כנידרלאנד, 36 המחישו את הדמיון הכמעט - המילולי בין ההלוצינציות על מה שעשו לחולה דמויות שטניות אלה לבין חוויות ההתעללות הממשיות שעבר בילדותו מידי האב הסאדיסטי שנפטר קודם פרוץ המחלה, התגלות מפורשת של השטן מופיעה במקרה שתואר ע"י פרויד, "נוירוזה דמונולוגית מהמאה ה - 17. " בפרשה זו התגלו ישוע, מרים והשטן אל צייר בשם כריסטוף הייצמן, שלקה בדיכאון אחרי מות אביו. כבר יונג, על סמך מקרה דומה, ראה בשטן ובאלוהים את שני פני היחס אל האב. פסיכיאטר שטיפל בשנות השבעים באמריקאים שסבלו מ"דיבוק" בעקבות הסרט "מגרש השדים" מצא אצלם, כמו אצל הנערה שבסרט, אובדן אב על רקע מערכת יחסים משובשת.

בשנים האחרונות דווח על מקרים רבים והולכים של "פולחן השטן" בארצות המערב וגם בישראל, שחלקם הסתיימו באובדן חייהם של צעירים חברי כתות אלה. לאור הנאמר לעיל יש עניין בבדיקה פסיכודינמית של מקרים כאלה. לא מן הנמנע שצעירים אלה גודלו בידי הורה מתעלל.

האינטרפרטציה של הרודף הדמוני בהלוצינציות דתיות כמייצגת דמות - אב עוינת, שהופנמה בתהליך אבל לא - תקין, הדריכה מטפלים ישראליים שטיפלו בצעירים דתיים עם תסמונות דומות של "דיבוק. " במסגרת פסיכותרפיה רגישה לתרבות (culturally - sensitive psychotherapy) שילבו המטפלים אמצעים מסורתיים המקובלים בעולמו הדתי של המטופל, והתוצאות התרפויטיות מצטיינות לעתים באיכות דרמאטית מרגשת. בילו וחב' תיארו תגובה פוסט - טראומטית שפקדה צעיר לאחר פיגוע חבלני, שבמהלכה התגלה אליו מלאך ואיים להרגו. הלוצינציות אלה נמצאו קשורות לאובדן אביו של המטופל בתאונה בהיותו בן שמונה. בעזרת טכניקות היפנוטיות, יצאו המטפלים עם הצעיר למסעות בעולמו הפנימי, מרחיקים אותו מן המדבר בו היה המלאך מציק לו, אל "גן העדן התחתון" בו יכול היה להיפגש עם נשמת אביו. ויצטום וחב' פרסמו מקרה של הופעת מלאך רודפני אל צעיר שאיבד את אביו בנסיבות אפופות אשמה קשה. תשע שנים קודם ביקש האב, אלכוהוליסט כרוני, מבנו בן ה - 15 להביא לו מים ולהישאר לידו. הנער הביא את המים אך סירב להישאר, ולמחרת נמצא האב מת. אחרי תקופה קצרה של שימוש בסמים קשים נענה הבחור לשידולי אחיו הרב, התגייס לצבא ונעשה אדוק, השתחרר והתחתן. הוא ציפה לבן כדי שיוכל לקראו על שם האב, ומשנולדה לו בת, החל מצבו להתדרדר. במרכז הזיותיו היה מלאך שאיים להענישו על יחסו אל אביו והורה לו לצום ולהתנזר ממין. כיוון שאחד משני המטפלים הוא בעצמו דתי, החל דיאלוג מתמשך שבמהלכו גייסו המטפלים את האח הבכור לטקס, הנראה כשואב את השראתו מה"משפטים" שהיה יהודה פריד עורך לחולי פרנויה: השלושה הקימו "בית - דין" על פי ההלכה, שבו נתבע המלאך לדין תורה. המטופל נכנס לטראנס במהלך הטיפול ודיווח על הופעת המלאך בחדר. בית הדין ציווה על המלאך להניח למטופל. בניגוד לכוונתו של הרב, שבפעולה מהירה של כיבוי הנר ופתיחת החלון ביקש לסלק את המלאך אחת לתמיד, התברר בימים הבאים כי למלאך הייתה דווקא אוריינטאציה פסיכודינמית יותר: הוא המשיך להופיע לפני המטופל כפי שציפו המטפלים, לומר, כדמות שהפכה בהדרגה לאוהדת וחיובית לפני היעלמותה הסופית. גרינברג וחב' תיארו שלושה מקרים נוספים של הירדפות ע"י דמות דימונית שפקדו צעירים ישראליים, כולם חוזרים בתשובה. כולם חוו אובדן של חברים או בני משפחה, ובמקרה אחד היה רגש אשמה כבד בשל החשש שחברו של החולה נהרג במארב מחבלים מכדוריו שלו.

רגש האשמה כלפי הנפטר פעל, מן הסתם, בצורה מודעת יותר בימי קדם. פרייזר הביא דוגמאות רבות מרחבי העולם לאמונה לפיה לא קיים מוות סתם; כל פטירה היא תוצאה של כישוף או מחשבות עוינות. התלמוד (בבא מציעא ק"ז 2) מצטט את רב (אבא אריכא), שהלך לבית הקברות ומצא שתשעים ותשעה מכל מאה מתים מתו כתוצאה מעין - הרע. זוהי ה"אומניפוטנציה של המחשבות, " השלטת על פי פרויד בנפש הילד, ועל פי קליין אף בנפש התינוק. גם פיאז'ה, מנקודת הראות ההתפתחותית, שם לב לזיהוי שעושה הילד בין מוות ורצח. רגש האשמה שמעוררת חשיבה ארכאית זו גורר את מנגנוני ההשלכה, היוצר דמויות רודפניות. לכאן שייכת ההבחנה החודרת שמצטט פרויד11 מפי קליינפאול: לא במקרה מתואר מלאך המוות בדמיון העממי כשלד מת, שכן דווקא המת נתפס כמי שחש שנאה כלפי הנותרים בחיים, כפי שיעידו אינספור פולחני הפיוס כלפי המתים בתרבויות העולם.

מסתבר שהצעירים שתיארו ויצטום וחב' ובילו מצויים בחברה טובה, שכן בתולדות הקבלה ידועים אנשים שקיבלו את סודות הקבלה מפי "מגיד, " דהיינו מלאך שהיה מתגלה אליהם דרך קבע. המפורסם במקרים אלה הוא זה של ר' יוסף קארו, בעל ה"שולחן ערוך. " ויצטום וחב', 71 המצטטים סיפור זה, מעירים כי תיאור ה"מגיד" של יוסף קארו דומה להתגלויות העוינות שבמקרים המודרניים לעיל משום שגם מלאך זה נהג להטיח בקארו האשמות על עבירות שעשה ולצוות עליו מנהגי צום ופרישות. המחברים לא הבחינו כי בין המקרים שתיארו לסיפורו של קארו קיימת עוד נקודת דמיון מכרעת: חייו של קארו סובבים סביב האובדן והשכול במידה שאף באותם ימים הייתה בולטת בטראגיות שלה. ה"מגיד" מזכיר לקארו איך, בפרק זמן קצר, שכל את שני בניו, בתו ואשתו. העובדה שקארו נישא חמש פעמים מלמדת כי הוא גם התאלמן פעמים אחדות. לדברי ורבלובסקי (שיחה אישית), קרוב לודאי שקארו איבד בוודאי בילדותו את אביו, שכן האב אינו מופיע בסיפור חייו והוא גדל אצל דודו, ששכל את כל בניו שלו, ובמכתביו הוא מכנהו "בני יקירי. " קשה שלא לראות קשר בין הופעתו הקבועה של ה"מגיד" לבין שורת האסונות הללו ששילש הגורל ברוחב - יד כזה לאיש אחד.

השטן החל למלא תפקיד של ממש באמונה היהודית רק במקורות הבתר - מקראיים, באגדות ובמדרשים התלמודיים. בתנ"ך יש לו תפקיד שולי ביותר, עקב הדחייה התקיפה של כל רשות אלוהית לבד מהאלוהים עצמו. תחת זאת, ממלא האל עצמו פעמים רבות תפקיד הרסני. למעשה, מתוך כלל התגלויות האל שמתאר התנ"ך, דומה שלא ההתגלויות האוהבות הן הרוב אלא דווקא התגלויות הכעס והענישה. יש והאירציונאליות בפן הזועם של האל בולטת מאוד, כמו בסיפור ההתגלות של משה. האלוהים, כפי שראינו, התגלה אליו מייד לאחר מות המלך רוצח - התינוקות שבארמונו גדל ושניסה לרצוח גם אותו. אם כך, האם יכולים אנו לצפות שבאל זה יתגלו קווי דמיון לאב הארצי המת? הנה תיאור שליחתו של משה למצרים:

(שמות ד' 19 - 26) וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה בְּמִדְיָן: לֵךְ שֻׁב מִצְרָיִם כִּי מֵתוּ כָּל הָאֲנָשִׁים הַמְבַקְשִׁים אֶת נַפְשֶׁךָ. וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֶת אִשְׁתּוֹ וְאֶת בָּנָיו וַיַּרְכִּבֵם עַל הַחֲמֹר וַיָּשָׁב אַרְצָה מִצְרָיִם וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֶת מַטֵּה הָאֱלֹהִים בְּיָדוֹ. וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה: בְּלֶכְתְּךָ לָשׁוּב מִצְרַיְמָה רְאֵה כָּל הַמֹּפְתִים אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בְיָדֶךָ וַעֲשִׂיתָם לִפְנֵי פַרְעֹה וַאֲנִי אֲחַזֵּק אֶת לִבּוֹ וְלֹא יְשַׁלַּח אֶת הָעָם. וְאָמַרְתָּ אֶל פַּרְעֹה: כֹּה אָמַר יְהוָה: בְּנִי בְכֹרִי יִשְׂרָאֵל. וָאֹמַר אֵלֶיךָ: שַׁלַּח אֶת בְּנִי וְיַעַבְדֵנִי. וַתְּמָאֵן לְשַׁלְּחוֹ, הִנֵּה אָנֹכִי הֹרֵג אֶת בִּנְךָ בְּכֹרֶךָ. וַיְהִי בַדֶּרֶךְ בַּמָּלוֹן וַיִּפְגְּשֵׁהוּ יְהוָה וַיְבַקֵּשׁ הֲמִיתוֹ. וַתִּקַּח צִפֹּרָה צֹר וַתִּכְרֹת אֶת עָרְלַת בְּנָהּ וַתַּגַּע לְרַגְלָיו וַתֹּאמֶר: כִּי חֲתַן דָּמִים אַתָּה לִי. וַיִּרֶף מִמֶּנּוּ, אָז אָמְרָה: חֲתַן דָּמִים לַמּוּלֹת.

הרצף האסוציאטיבי אומר הכל: א) האל מודיע כי יגרום לצורר המציק לעם ישראל להגביר עוד יותר את אכזריותו, ב) קורא לעם ישראל בנו בכורו, ג) מאיים על הצורר כי יהרוג את בכורו, ד) ועומד להרוג את הנביא עצמו. מה פשר חילופי - התפקידים האלה בין דמויות האל והאויב? הגם שממעשה האשה עולה כי אי - מילת הבנים היא העילה לזעם האל, אין בכך כדי להסביר התפרצות פתאומית זו דווקא עתה, לאחר המפגשים הקודמים ביניהם. אולם אם נכונה השערתנו שהתגלות האל קשורה למות אביו החורג של משה, שרצה אף הוא להרגו, ניתן להבין מדוע אירע השינוי ביחס האל דווקא בזמן שמשה היה בדרכו חזרה אל בית פרעה.

ואמנם, פרשת היחסים בין משה והאלוהים היא מסכת רוויית אימה ואלימות. האל לא רק ביקש להמית את משה כבר בתחילת שליחותו, אלא הכה בצרעת את אחותו והרג את שני בני אחיו, ובסוף כל פרשת - החיים הזאת, בשל חטא ההכאה בסלע, גזר עליו, חרף כל תחנוניו, כי לא יבוא אל הארץ! דומה כאילו הצליח פרעה המת, למרות הכל, למנוע ממשה את משאת חייו.

הבה נקשיב לכמה מהאמירות הסתומות שאומרים הנביאים בחוגיהם הסגורים: הן חושפות לפנינו עולם חשאי שאבד, ושהניתוח הפסיכואנליטי מסוגל להחיותו. הנה, לדוגמא, דברי משה אל אחיו מול גופות נדב ואביהוא:

(ויקרא י 3) וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל אַהֲרֹן: הוּא אֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה לֵאמֹר: בִּקְרֹבַי אֶקָּדֵשׁ וְעַל פְּנֵי כָל הָעָם אֶכָּבֵד. וַיִּדֹּם אַהֲרֹן.

כמידת הקרבה האינטימית עם האל, כך סכנת פגיעתו. כך ממש אומר האלוהים למשה על מרים הנביאה:

(במדבר י"ב 14) וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה: וְאָבִיהָ יָרֹק יָרַק בְּפָנֶיהָ! הֲלֹא תִכָּלֵם שִׁבְעַת יָמִים!

לא פחות מאלפת היא פליטת - הפה של אליהו המבקש מהאל על חיי בנה של האשה שנתנה לו מחסה:

(מלכים - א' י"ז 20) יְהוָה אֱלֹהָי! הֲגַם עַל הָאַלְמָנָה אֲשֶׁר אֲנִי מִתְגּוֹרֵר עִמָּהּ הֲרֵעוֹתָ לְהָמִית אֶת בְּנָהּ?

הנביא המבקש רחמים על זולתו מקבל כמובנת מאליה את העובדה שהאלוהים פוגע בו! החוויה הדתית נותנת ביטוי, אם כן, גם לפניו העוינות של ההורה.

אולם, כיוון שהמונותיאיזם מנע בתוקף פיצול של דמות האב לחלק טוב ורע, הוא גרם לעתים קרובות לפיצול ה"אני" עצמו. הא ראיה שתורת ישראל מציגה, בהנגדה מדויקת למושג העם הנבחר, את המקרה הראשון בהיסטוריה הכתובה בו הוכרז עם כבן - מוות מעצם קיומו, לדורי דורות: כִּי יָד עַל כֵּס יָהּ מִלְחָמָה לַיהוָה בַּעֲמָלֵק מִדֹּר דֹּר (שמות י"ז 17). גם כאן, קשה למצוא יחס נאות בין חטאו של העם המסתורי לבין שנאת - הנצח כלפיו. אבל התשובה נרמזת ממקום אחר: שוב ושוב ביקש האלוהים להשמיד דווקא את עמו שלו (שמות ל"ב 10; במדבר י"ד 12; י"ז 9). פעמים רבות הכה אותם במגיפות, באש ובנחשים (במדבר י"א 33; י"ז 14; כ"ה 9), ולבסוף גזר כי איש מהיוצאים ממצרים לא יזכה לבוא ארצה. כמה מוזר: עם סגולה, בחירו של האלוהים, שהובטחה לו ברית נצח עם האל, מוצא עצמו שוב ושוב תחת סכנת השמדה טוטאלית מידי אלוהיו שלו! המילים שאומר אלוהים למשה, הֶרֶף מִמֶּנִּי וְאַשְׁמִידֵם וְאֶמְחֶה אֶת שְׁמָם מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם וְאֶעֱשֶׂה אוֹתְךָ לְגוֹי עָצוּם וָרָב מִמֶּנּוּ (דברים ט' 14), דומות למילים בהם נשבע על עמלק: כִּי מָחֹה אֶמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם (שמות י"ז 14). בקונפליקט הבלתי - אפשרי הזה, כשהאל נותן - החיים הוא גם זה הנתקף לעתים בחמת - רצח, הכרח שיימצא עם מקולל ושנוא שינקז אליו את כל הצדדים השליליים של עַם הבחירה.

התלמוד, כמו יונג, לא רק הכיר בעובדה שה"צל" הוא חלק מנפש המאמין עצמו, אלא אף הזהיר מפני התנכרות לו. "כל הגדול מחברו, " אומרת מסכת סוכה (נ"ב 1), "יצרו גדול הימנו. " לומר, ככל שאדם צדיק יותר, כך גם היצר הרע שלו גדול יותר! והתלמוד ממחיש על בשרם של שניים מגדולי חכמיו את תוצאות הניסיון להתכחש לעובדה פשוטה זו:

ר' עקיבא היה מתלוצץ בעוברי עברה. פעם אחת נדמה לו השטן כאשה בראש הדקל. תפס בדקל והחל מטפס ועולה. כשהגיע לחצי הדקל הניחו יצרו. אמר לו: אלמלא שהכריזו עליך ברקיע "היזהרו בר' עקיבא ותורתו, " עשיתי דמיך שני מעין!

ר' מאיר היה מתלוצץ בעוברי עברה. פעם אחת נדמה לו השטן כאשה עומדת בעבר הנהר. לא היה שם גשר. תפס במצר והחל עובר בו והולך. כשהגיע לחצי המצר הניחו. אמר לו: אלמלא שהכריזו ברקיע "היזהרו בר' מאיר ותורתו, " עשיתי דמיך שני מעין! (קידושין פ"א 1).

דומה שהשטן מנסה להעביר בדברים אלה מסר פסיכודינמי בסיסי: דווקא האדם הנראה רחוק מהתאוות, הטוען כי אינו נתון לשליטתן, עלול ליפול קורבן להן בנסיבות שסתם אדם היה מתגבר עליהן.

כאן נכנסים אנו לאחד התחומים הסודיים, שלא לומר האפלים, ביהדות כולה: כמה מצוות שנראו בפירוש אליליות זכו במהלך הדורות לפירושים סודיים, שהמפרשים הצניעו ברמזים שונים, ונחשפו בהדרגה במהלך הדורות. הבולטת בהן היא מצוות השעיר לעזאזל (ויקרא ט"ז), שרק הרמב"ו אמר עליה, תוך התנצלויות, את מה שקודמיו הסכימו רק לרמוז: זהו קורבן המוקרב לשטן כדי שלא יסכסך בין ישראל לאלוהים. ה"זוהר" (פרשת תרומה קפ"ב - קפ"ד) הרחיק לכת וקבע כי כמה ממצוות היהדות (כגון השיער שבתפילין או מצוות עגלה ערופה) כוונתן, בעצם, לעבוד את השטן, ומי שמנסה להיות צדיק מדי ולהתחמק מקיומן, כפי שעשה איוב, ייענש ע"י השטן. מסתבר, אם כן, כי גם השטן, על פי הקבלה, ראוי לפיוס במסגרת עבודת האלוהים!

שני מקורות, אם כן, לאובייקטים הטמאים שיוצרת הדת: ההיבטים השנואים (או השונאים) של ההורה הנפטר, שאינם מתיישבים עם הרגשות האוהבים כלפיו, יוצרים את דמות האל הזועם או השטן, וכן ההיבטים הדחויים והמוכחשים של "האני" מושלכים על דמות חיצונית, הזויה או ממשית, כגון יצר - הרע או עמלק. בתפקיד "שטנים" מופיעים בדתות השונות גם אובייקטים אמיתיים, המשמשים מושאים להתקה של הרגשות השליליים כלפי המנהיג ה"נערץ, " העם ה"נבחר" או כל אובייקט המוכרז כעליון, והמחייב יצירת אובייקט נגדי שינקז אליו את כל הרגשות האסורים. הדתות השונות מציגות מידות שונות של פיצול, החל מההנגדה המוחלטת בין האל והשטן בנצרות וכלה בחילופי תפקידים מפתיעים ביניהם במיסטיקה היהודית. ה"זוהר" (פרשת משפטים צ"ח 1) היטיב להקדים את הפירוש הפסיכואנליטי של האלוהים והשטן כדמויות משלימות: הוא קבע שאלוהים הוא אביו של אדם מגיל שלוש - עשרה ואילך, בעוד שקודם לכן ממלא תפקיד זה... השטן. הלכה מעניינת אחרת שקובע ה"זוהר" (פרשת כי תצא רע"ז 1) היא שהיצר הרע הוא שד יהודי. טרם, ככל הידוע לי, הוגשה הצעה לתיקון חוק השבות לאור קביעה זו.

* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 7.

היעלמות נוירוזות שולחן ערוך דוגמא היסטוריה העובד אובדן בלתי אפשרי קונפליקטים עמלק דיכאון אחרי אמונה אמונה דתית אמונה הדתית אמונות באמונה דת דתיים הדתיים החרדים הרגשה התבוננויות פסיכודינמיות התבוננות חוויה חוויות חרדים פסיכודינמי פסיכודינמיות רגש רגשות תחושה תחושות
טעויות בחיזור, היא לא רוצה אותי כי יש לה מישהו, למה היא בוגדת בי? האקסית התחילה לצאת עם מישהו, לאקס יש חברה חדשה, למה היא לא רוצה אותי? איך להחזיר אותה? איך לגרום לאקסית לחזור אלי? איך להחזיר אותה אלי? איך להפריד ביניהם?
טעויות בחיזור, היא לא רוצה אותי כי יש לה מישהו, למה היא בוגדת בי? האקסית התחילה לצאת עם מישהו, לאקס יש חברה חדשה, למה היא לא רוצה אותי? איך להחזיר אותה? איך לגרום לאקסית לחזור אלי? איך להחזיר אותה אלי? איך להפריד ביניהם?
...עם מישהו, לאקס יש חברה חדשה, למה היא לא רוצה אותי? איך להחזיר אותה? איך לגרום לאקסית לחזור אלי? איך להחזיר אותה אלי? איך להפריד ביניהם? היה מישהו רצה מישהי עד כאן הבנו ומה קרה ביניהם משהו מה זה אומר קרה משהו יכול להיות שהם התחילו לצאת יכול להיות שהם לא יצאו יכול להיות יצאו קצת יכול להיות הוא רק תכנן לצאת איתה כל מיני דברים מפה לשם משם לפה הבחורה הכירה מישהו אחר ואז היא הלכה עם המישהו האחר ולא עם הבחור המקורי שרצה אותה שעליו אנחנו מדברים כרגע, עד...
תגמול עובדים בכירים, איך לתגמל עובדים? שיקולים בתגמול עובדים, תגמול בכירים, מדיניות תגמול עובדים, תמרוץ והנעת עובדים, שיטות תגמול עובדים, שיטות תגמול ותמרוץ עובדים, מודלים לתגמול אנשי מכירות, בונוסים לעובדים, הטבות לעובדים
תגמול עובדים בכירים, איך לתגמל עובדים? שיקולים בתגמול עובדים, תגמול בכירים, מדיניות תגמול עובדים, תמרוץ והנעת עובדים, שיטות תגמול עובדים, שיטות תגמול ותמרוץ עובדים, מודלים לתגמול אנשי מכירות, בונוסים לעובדים, הטבות לעובדים
...בתגמול עובדים, תגמול בכירים, מדיניות תגמול עובדים, תמרוץ והנעת עובדים, שיטות תגמול עובדים, שיטות תגמול ותמרוץ עובדים, מודלים לתגמול אנשי מכירות, בונוסים לעובדים, הטבות לעובדים הרצאה על תגמול עובדים בכירים, איך לתגמל עובדים? שיקולים בתגמול עובדים, תגמול בכירים, מדיניות תגמול עובדים, תמרוץ והנעת עובדים, שיטות תגמול עובדים, שיטות תגמול ותמרוץ עובדים, מודלים לתגמול אנשי מכירות, בונוסים לעובדים, הטבות לעובדים ועוד בניית מודל תגמול, תגמול איש מכירות, מודל...
הסוד של כל הסודות - מהו הסוד שאותו *לא* יודעים גם לא חכמי החכמים? - חלק 7
...לא חכמי החכמים? - חלק 7 ולכאורה, כדי שהאדם יוכל לראות את עצמו מבחוץ, לשם כך הוא צריך לפצל את עצמו לשתי ישויות שונות. שאחת מהן תהיה הוא כולו ממש. והשנייה גם היא תהיה היא כולו ממש. ו"אני" אחד של האדם, יתבונן מבחוץ על ה"אני" עצמו של האדם. וזה כמובן דבר שאינו אפשרי. כי האדם לא יכול להיות שתי ישויות נפרדות, ועדיין להיות ישות אחת. ולכאורה, כדי שהאדם יוכל לראות את עצמו מבחוץ בשלמות, לשם כך הוא כביכול צריך להיות כלום. דהיינו, שהגדרת ה"אני" שלו תהיה כלום...
נוסחא לא להרגיש כישלון, הדרכת מטפלים, איך לגרום למישהו לא להרגיש שהוא כישלון? איך להתמודד עם רגשות אשמה? איך לטפל בשנאה עצמית? איך להסיר אחריות? איך לגרום למישהו לאהוב את עצמו? איך לגרום למישהו לסלוח לעצמו? תחושת כישלון
נוסחא לא להרגיש כישלון, הדרכת מטפלים, איך לגרום למישהו לא להרגיש שהוא כישלון? איך להתמודד עם רגשות אשמה? איך לטפל בשנאה עצמית? איך להסיר אחריות? איך לגרום למישהו לאהוב את עצמו? איך לגרום למישהו לסלוח לעצמו? תחושת כישלון
...מטפלים, איך לגרום למישהו לא להרגיש שהוא כישלון? איך להתמודד עם רגשות אשמה? איך לטפל בשנאה עצמית? איך להסיר אחריות? איך לגרום למישהו לאהוב את עצמו? איך לגרום למישהו לסלוח לעצמו? תחושת כישלון עכשיו בן אדם מרגיש שהוא כישלון למה הוא מרגיש שהוא כישלון כי הוא נכשל במשהו אני צריך נוסחא איך לגרום למישהו לא להרגיש כישלון, בן אדם אומר אני כישלון נכשלתי רגשות אשם מה עושים כדי שהוא לא ירגיש מה הנוסחא. ש: א' בודקים אם הוא באמת כישלון. אליעד: אתה צודק איך בודקים...
אחדות המציאות / סוד הצמצום יש מאין ואחדות ההפכים - חלק 2
...שוכח, שבכל רגע של מציאות ובכל נקודה של מקום, יש פוטנציאל אין סופי של אין סוף צורות. ורק הטועה חושב שהצורה של הרגע הקודם, מחייבת את הצורה של הרגע שאחריו להיות כפי מה שהיא. כי על מה ולמה שצורה שנמצאת במקום ובזמן אחד, תשפיע בכלל על צורה שנמצאת במקום ובזמן אחר?! ואף אחד לא מחליט איזו צורה תהיה איפה. אלא שיש מקום וזמן אין סופיים, שבהם יש את כל הצורות כולן. והתודעה של האדם חווה בכל פעם רצף כלשהו של צורות, לפי הזמן והמקום שבו האדם נמצא. ושום רצף אירועים...
מה ההבדל בין הרגשות? סוגים של רגשות רעים, סוגים של תחושות רעות, כעס, שנאה, עצבות, דיכאון, פחד, חרדה, ייאוש, טראומה, חרטה, סוגים שונים של רע, הבדלים בין רגשות
מה ההבדל בין הרגשות? סוגים של רגשות רעים, סוגים של תחושות רעות, כעס, שנאה, עצבות, דיכאון, פחד, חרדה, ייאוש, טראומה, חרטה, סוגים שונים של רע, הבדלים בין רגשות
...בין הרגשות? סוגים של רגשות רעים, סוגים של תחושות רעות, כעס, שנאה, עצבות, דיכאון, פחד, חרדה, ייאוש, טראומה, חרטה, סוגים שונים של רע, הבדלים בין רגשות ש: אני שואל שיש חוסר התאמה בין הרצון למציאות למה במקרה אחד יש כעס במקרה אחד יש דיכאון במקרה אחד יש ייאוש כל פעם זה משתנה. אליעד: אתה רוצה לדעת את האמת קודם כל האם כולם הבינו את השאלה שלו הוא אומר יש מציאות המציאות היא שלפעמים המציאות היא נגד רצונך, הוא אומר למה לפעמים כשהמציאות נגד רצונך יש לך כעס לפעמים...
הצלחת האדם בחיים / להצליח - לרצות או לא לרצות להצליח - מה יותר טוב? ומדוע?
...של הצלחת האדם בחיים. ויתבאר העניין של הרצון של האדם להצליח. ויתבאר, מהם החסרונות והיתרונות, של הרצון של האדם להצליח? ועוד. ומי שיתבונן בעניין יראה, כי לכאורה, הדבר הטוב ביותר, הוא לרצות להצליח. משום, שהרי המטרה של האדם היא להגיע אל ההצלחה. ולא משנה כיצד נגדיר הצלחה, הרי שלכל אדם יש מטרות כלשהן. וההשגה שלהן, היא ההצלחה של האדם. כך שכל אדם שרוצה להשיג את המטרות שלו, הרי שהוא רוצה להצליח. וכדי להצליח, לשם כך צריך לרצות להצליח. כי הרצון של האדם להצליח...
לחצי האימהוּת שוחקים אותי!
...שלי: "שלום, אשמח לקבל את עצתך: אני אם לשלוש בנות ועובדת עד השעה 17. 00 כל יום. בבית יש מטפלת שמטפלת בתינוקת ומקבלת את הגדולות בשובן מביה"ס. כשאני באה הביתה, על פי רוב נוצר לחץ שנובע ממאבק בין הבנות על תשומת לב. הקטנה לא מוכנה לרדת מהידיים שלי, הגדולות מתחילות לריב ביניהן במקביל אני מגלה כמעט תמיד שיש מבחן שהגדולה שכחה להתכונן אליו או שיעורי בית שלא הוכנו, במקביל עלי לבדוק מה קורה עם האמצעית שבכיתה א' ולקדם אותה בקריאה. כלומר, אני צריכה להקדיש זמן...
כיצד לפתח ולהעצים את את עיני השכל של האדם? כיצד להבין דברים לעומק? חלק 1
...של האדם? כיצד להבין דברים לעומק? חלק 1 כיצד לפתח ולהעצים את את עיני השכל של האדם? כיצד להבין דברים לעומק? השכל של האדם הוא העיניים האמיתיות שלו. על ידי השכל אדם מבין מה לעשות בכל מצב, על ידי השכל אדם מבדיל בין טוב לרע. העיניים של האדם רואות עד למרחק מסוים ומוגבל, השכל של האדם לעומת זאת יכול לדמיין דברים רבים מעבר למה שהעיניים של האדם יכולות לראות. האדם ממציא כל הזמן אמצעים כדי לשפר את יכולת הראיה שלו, כגון אמצעים לראיית לילה, משקפות, טלסקופים ועוד...
סבל בדרך אל האושר, ריקנות ומשמעות, לחבר את הרגש לשכל, מה לשאול כשאין שאלות, לשקר בשביל האמת
...אל האושר, ריקנות ומשמעות, לחבר את הרגש לשכל, מה לשאול כשאין שאלות, לשקר בשביל האמת לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: סבל בדרך אל האושר, ריקנות ומשמעות, לחבר את הרגש לשכל, מה לשאול כשאין שאלות, לשקר בשביל האמת. שאלה: מה דעתך על זה שאני רוצה להרגיש שהכל בתוכי? אליעד: כל מה שקיים הוא חלק ממקום, למשל החדר הזה הוא חלק ממקום גדול, כל המקום והזמן שהם כל כך גדולים, הם עצמם נמצאים בתוך משהו אחר, בתוך אלוהים. למה הדבר דומה, לאדם שחולם חלום, וכל מה...
תובנות לחיים 11
...קבועים בחיים, ואפילו ללוגיקה אין שלמות, והיא גם סופית. ולכן, תמיד לאדם יש עליות וירידות במקום שהוא נמצא, ולכל דרגה שהוא עולה אליה, הוא מרגיש גם ירידות בדרך. כי זוהי דרך ההתקדמות של האדם בחיים, רצופה בעליות ומורדות ואין עליה בלי ירידות. וכל ירידה היא לצורך עליה, ובכל עליה יש ירידות, כדי שהאדם יתרגל לרמה שהוא יגיע אליה. ואדם לומד משהו ולא מבין את הדברים, ואז לאט לאט, הוא מתרגל ואז עולה לרמת הבנה חדשה. ואדם בחיים עולה ויורד כמו בסולם. וכמו בחקירת...
אמונה - מבוא
...המצב הפסיכולוגי בו אדם חש כי טענה או הנחה כלשהי הינה נכונה. במקרים רבים חווית האמונה מעורבת בשכנוע פנימי הקשור באופן עמוק לתפיסת המציאות של המאמין, ולכן פעמים רבות לא די בהוכחה סותרת כדי להניא אדם מלהאמין בדבר מה. כל אדם ממציא מספר אמונות מדי - יום ביומו, בהקשרים שונים, בין אם אלו נכונות או שגויות. תיאור כללי אפשר שאמונה תכלול באופן מלא או חלקי ממד לא רציונלי של חשיבה. לדוגמה, הקביעה "המקרר של אמא לבן" אינה אמונה, מפני שהמידע על צבע המקרר נקלט על...
התעוררות רוחנית / הארה רוחנית - בחווייה שלך, מהי התעוררות?
...התעוררות? בחווייה שלך, מהי התעוררות? קשה לענות על השאלה מהי התעוררות. הסיבה היא לא שאי אפשר לומר את זה. אפשר, בדרכים רבות. הסיבה היא שמי ששומע מהזווית השגויה, לא יכול לקלוט. הוא יתרגם את זה בהכרח למשהו מוכר. כלומר - לחוויה. התעוררות אינה בחוויה שלי או בחוויה שלו. אין התעוררות "בחוויה שלי", יש פשוט התעוררות. מי שיש לו חוויית התעוררות אינדיווידואלית משלו, שונה משל "המוארים האחרים", לא התעורר עדיין. כשאת שומעת (כלומר כשהמיינד שומע) על משהו שהוא אינו...
מה באמת אתה רוצה? למה אתה רוצה? למה בכלל אתה רוצה? למה לאדם יש רצון?
...ולאחר מכן ננסה להגיע למסקנות מה באמת אתה רוצה? למה אתה רוצה? מהיכן הרצון, למה בכלל אתה רוצה? למה לאדם יש רצון? למה אתה לא יכול לקבל את המציאות? האם באמת מחויב שאבחר את הדבר הזה ולא את זה? מה באמת אתה רוצה? אני רוצה ללמוד. למה אתה רוצה? כדי להשיג ידע, להתקבל לעבודה בכירה. מהיכן הרצון, למה בכלל אתה רוצה? מהרצון לדעת דברים, כי אני אוהב לדעת דברים, וחוץ מזה להשיג דברים. למה לאדם יש רצון? כי הוא רוצה להשיג משהו שהוא רוצה להשיג או לפחות לנסות להשיג. למה...
פרשת ראה - ברכה וקללה
...ברכה וקללה. אומרת התורה, ראה אנכי נתן לפניכם היום ברכה וקללה. בהפטרה או' ישעיהו "הנה אנכי בראתי חרש נפח באש פחם ומוציא כלי, ואנכי בראתי משחית לחבל". הקב"ה ברא בעולמו מציאות, מציאות זו הינה מציאות פשוטה, אין בה לא טוב ולא רע. האדם המשתמש, רותם מציאות זו לצרכיו. יש וצרכיו הינם יוצרים ובונים, המציאות הפשוטה מסייעת בידו, יש וצרכיו הינם מכלים, גם אז המציאות הפשוטה מסייעת בידו. המציאות הפשוטה נבראה ע"י הקב"ה על מנת לסייע בידי האדם, סיוע בקיום ובבנית עולמו...
אנרגיית החיים - מהי אנרגיית החיים?
..."כוח החיים". וילהלם רייך קרא לכוח שגילה "אורגון", והנמן, מגלה ההומאופתיה המודרנית, קרא לזה "כוח החיות". מושגים אלה הם ניסיונות עקרים להגדרת כוח שאין דרך להבינו. הסינים הקדמונים קראו לזה "צ'י", והגדירו אותו כ"משהו שאינך יכול להגדיר". ההגדרה הסינית מעצם הניגוד שבין היין והיאנג נוצרת זרימה. זרימה זו היא הכוח המשלים את היין והיאנג והופך את השלושה לאחד - האנרגיה הזורמת. בין כל יין ויאנג מתקיימת זרימה. זו ה"אנרגיה". "דאו הוליד את האחד. האחד הוליד את השניים...
מראה מראה שעל הקיר, מי היפה בכל העיר?
...מי היפה בכל העיר? / גאיה אריאל "כל עוד אינכם מחוברים לתדר של תודעת הנוכחות, כל מערכות היחסים, ובמיוחד מערכות היחסים האינטימיות, לא יתפקדו ויהיו לקויות באופן יסודי. אם במערכות היחסים שלכם אתם חווים הן "אהבה" והן את ההיפך מאהבה - תוקפנות, אלימות רגשית וכן הלאה - סביר להניח שאתם מבלבלים בין היצמדות של האגו והיאחזות מתמכרת, לבין אהבה. " אקהרט טול, "כוחו של הרגע הזה" - הוצאת פראג. המראות החזקות ביותר שלנו הם ההורים, בני הזוג והילדים. איתם יש לנו חוזי...
1 2 3 4 ...5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
קבל את הספרים המומלצים עבורך שיביאו גם לך הצלחה ואושר אמיתיים בכל תחומי החיים!
לזמן מוגבל!     👈1 ב 150  👈2 ב 250  👈4 ב 350     📞 050-3331-331
שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם חרדות ופחדים של ילדים? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? דיכאון? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? כעס ועצבים? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית ועוד...



הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך להיות מאושר ושמח? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להעביר ביקורת בונה? איך להצליח בזוגיות? איך לשתול מחשבות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לנהל את הזמן? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך למצוא זוגיות? איך לקבל החלטות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להעריך את עצמך? איך לחנך ילדים? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך ליצור אהבה? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להאמין בעצמך? איך להצליח בראיון עבודה? איך להתמודד עם גירושין? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לפרש חלומות? איך לשנות תכונות אופי? איך להיגמל מהימורים? איך לשפר את הזיכרון? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לעשות יותר כסף? איך לא להישחק בעבודה ועוד...



להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? מי ברא את אלוהים? למה לא להתאבד? איך נוצר העולם? מהי תכלית ומשמעות החיים? אולי אנחנו במטריקס? האם יש או אין אלוהים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם באמת הכל לטובה? האם הכל אפשרי? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? למה העולם קיים? האם יש בחירה חופשית? האם המציאות היא טובה או רעה? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש משמעות לחיים? למה יש רע בעולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? למה יש רע וסבל בעולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך להיות מאושר? איך נוצר העולם? האם אפשר לדעת הכל? איך להיות הכי חכם בעולם? בשביל מה לחיות? מה המשמעות של החיים? איך להנות בחיים? האם יש אמת מוחלטת? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם לדומם יש תודעה? האם יש הבדל בין חלום למציאות ועוד...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
   



האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי להרזייה, ייעוץ אישי מומלץ, מאמן אישי לזוגיות פסיכולוגית קלינית מומחית בתל אביב ועוד אלפי תכנים נוספים, על כל נושאי החיים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר Yeda.EIP.co.il ולכותבי המאמרים המקוריים בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1563 שניות - עכשיו 26_10_2020 השעה 23:51:12 - wesi4