הודפס מהאתר Yeda.EIP.co.il/?key=112311122
עד כמה שיטת הלימוד שלך טובה? ואיך אתה מרגיש אחרי מה ששמעת / קראת? חלק 2

המשך מ: עד כמה שיטת הלימוד שלך טובה ? ואיך אתה מרגיש ביחס לעצמך אחרי מה ששמעת ? חלק 1.

ביקורת בונה היא כזו שמאירה (עם א) לך את הדרך, היא כזו שבאה ממקום אוהב ממקום שגורם לך לאהוב את עצמך ולהרגיש כ"כ טוב ביחס לעצמך, עד כדי כך שאתה מאמין בעצמך ורוצה להתחיל התחלה חדשה ולתת לעצמך צ'אנס ולהיות טוב יותר.

לעומת זאת ביקורת לא בונה היא כזו שמעירה (עם ע) לך על מה שאתה עושה ושגורמת לך לכעוס על עצמך וגורמת לך להרגיש לא יוצלח וכולי.

וזה הסימן לדעת האם דרך הלימוד שלך טובה ועד כמה היא טובה. אם אחרי שאתה לומד אתה מרגיש שגם אתה יכול, זה סימן שהלימוד שלך טוב. אם הלימוד שלך גורם לך לאהוב את עצמך, הרי שהלימוד הזה טוב.

לעומת זאת, אם הלימוד שלך גורם לך לכעוס על עצמך, על כך שאתה לא מצליח להתגבר על... וכולי, זה סימן שעליך להפסיק ללכת בדרך הזאת ובצורת החשיבה הזאת ולחפש משהו אחר טוב יותר.

נקודה נוספת שכדאי לשים אליה לב היא, שבעצם מכל הנ"ל עולה כי ככל שהאדם מרגיש רחוק יותר מהמטרות שהוא רוצה להשיג, כך הוא צריך ללכת ולחפש את המדריך הטוב ביותר והגדול ביותר שהוא מסוגל למצוא.

אדם לדוגמא שחולה וסובל שנים מחולי כלשהו, אדם כזה תמיד יחפש את הרופא הטוב ביותר. וככל שהמחלה שלו קשה יותר וככל שהוא ניסה יותר דברים ולא הצליח, כך הוא יחפש את הרופא הגדול יותר, מאחר שהוא ממש רוצה להתרפא. חשיבה חיובית היא כמו תרופה וככל שהאדם מרגיש חולה יותר ושקשה לו יותר לחשוב בצורה חיובית, כך הוא צריך למצוא מישהו חכם יותר שיצליח לקרב את החשיבה החיובית גם אליו.

כי לפעמים האדם אומר לעצמו, למה ללכת להכי טוב, מספיק ללכת למישהו שהוא טוב יותר ממני וקודם שאני אהיה כמוהו ואלמד ממנו ורק אח"כ אני אחפש מישהו טוב יותר. אך זוהי טעות! כי ככל שהאדם מבין בעצמו כמה הוא רחוק וכמה הוא רוצה להתקדם, כך הוא צריך ללכת למישהו גדול יותר כדי שגם הוא שמרגיש כ"כ רחוק, גם הוא יוכל להצליח. כי באמת היתרון הגדול של החכם הגדול, הוא לא רק בכך שהוא יודע ומבין יותר, אלא בעיקר בכך שהוא מסוגל להאיר גם מקומות חשוכים ביותר, דהיינו להראות לקטן ביותר שגם הוא מסוגל ולפשט את הדברים המורכבים ביותר בצורה הפשוטה ביותר עבור כל אחד.

נקודה נוספת למחשבה, כל הנ"ל נכון גם אם ברצונך להשוות את מידת האפקטיביות של 2 רעיונות חיוביים, כדי לדעת מי חיובי יותר ובמי להתמיד יותר. כי ככל שהרעיון פשוט וישים יותר בעיניך, וככל שהרעיון מצליח לגרום לך להתקדם יותר אל המטרה שלך כך הוא טוב יותר. אחוז את כלל האצבע הנ"ל בידך והצמד לרעיונות הטובים יותר.

ונסיים במשל הבא. ביקורת בונה דומה לאדם שניגש לבושם ומנער אותו כדי לגרום לריח הטוב להתפשט באוויר.

לעומת זאת ביקורת ולימוד לא חיובי דומים למי שניגש לנבלה מתה ומסריחה שמושלכת ברחוב ומזיז אותה, שאז לא רק שהוא לא מעלים את הריח הרע, אלא אף מעצים אותו. תוכחה וביקורת בונה, מעירה את הריח הטוב שיש בשומע, אך תוכחה וביקורת הרסנית גורמת לריח הרע שלו לגדול. לא רק שהוא לא הקשיב לך, אלא שעכשיו הוא נהיה גרוע יותר. לא רק שהוא עשה טעות, אלא שעכשיו הוא פחות מאמין בעצמו וכולי. לכן חשוב מאוד להיות עירניים באיך אומרים ומה אומרים, כדי לעורר תמיד רק את הריח הטוב שיש בשומע ולא להפך.

לסיכום: לכל אדם יש את הזכות ואת האפשרות לחיות חיים טובים באמת. ככל שתתקרב לאנשים ולמידע האיכותי יותר, כך תרגיש שאתה מתקרב יותר לחיים טובים באמת. אבל אם אתה מתקרב למישהו ומרגיש קטן יותר בעיני עצמך, מרגיש כעס על עצמך וחוסר הערכה על עצמך על כך שאתה לא, זה סימן שעליך לברוח משם. בהצלחה


ציטוטים: רבי נחמן מברסלב

מי שלא מחזק אותך אלא שובר אותך - גרש אותו!

הֵשַׁבְתִּי לוֹ: לֶךְ לְךָ, הָיִיתִי סוֹבֵר שֶׁתְּנַחֲמוּ אוֹתִי וּתְדַבְּרוּ עַל לִבִּי, עַכְשָׁו אַתֶּם עוֹשִׂים לִי יִסּוּרִים לְכוּ לָכֶם!

למה דומה ביקורת בונה ולמה ביקורת הרסנית

כְּשֶׁהַמּוֹכִיחַ אֵינוֹ רָאוּי לְהוֹכִיחַ, אֲזַי לא דַּי שֶׁאֵינוֹ מוֹעִיל בְּתוֹכַחְתּוֹ, אַף גַּם הוּא מַבְאִישׁ רֵיחַ שֶׁל הַנְּשָׁמוֹת הַשּׁוֹמְעִים תּוֹכַחְתּוֹ. כִּי עַל יְדֵי תּוֹכַחְתּוֹ הוּא מְעוֹרֵר הָרֵיחַ רַע שֶׁל הַמַּעֲשִׂים רָעִים וּמִדּוֹת רָעוֹת שֶׁל הָאֲנָשִׁים שֶׁהוּא מוֹכִיחָם. כְּמוֹ כְּשֶׁמֻּנָּח אֵיזֶה דָּבָר שֶׁיֵּשׁ לוֹ רֵיחַ שֶׁאֵינוֹ טוֹב, כָּל זְמַן שֶׁאֵין מְזִיזִין אוֹתוֹ הַדָּבָר, אֵין מַרְגִּישִׁין הָרֵיחַ רַע, אֲבָל כְּשֶׁמַּתְחִילִין לְהָזִיז אוֹתוֹ הַדָּבָר, אֲזַי מְעוֹרְרִין הָרֵיחַ רַע. כְּמוֹ כֵן עַל יְדֵי תּוֹכָחָה שֶׁל מִי שֶׁאֵינוֹ רָאוּי לְהוֹכִיחַ, עַל יְדֵי זֶה מְזִיזִין וּמְעוֹרְרִין הָרֵיחַ רַע שֶׁל הַמַּעֲשִׂים רָעִים וּמִדּוֹת רָעוֹת שֶׁל הָאֲנָשִׁים שֶׁמּוֹכִיחָם, וְעַל כֵּן הוּא מַבְאִישׁ רֵיחָם...

[אך תוכחה טובה דומה ל] מִסְמוּס, שֶׁמְּמַסְמְסִין בְּדָבָר שֶׁיֵּשׁ לוֹ רֵיחַ [טוב], כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה הָרֵיחַ נוֹדֵף

צריך לחפש תמיד את החכם הגדול ביותר שיכול לקרב גם אותך לעצמך

וְצָרִיךְ כָּל אֶחָד לְבַקֵּשׁ מְאד מְלַמֵּד הָגוּן כָּזֶה, שֶׁיּוּכַל לְהַסְבִּיר וּלְהָבִין אוֹתוֹ שֵׂכֶל עֶלְיוֹן וְגָדוֹל כָּזֶה... כִּי צָרִיךְ לָזֶה רַבִּי גָּדוֹל מְאד מְאד, שֶׁיּוּכַל לְהַסְבִּיר שֵׂכֶל גָּדוֹל כָּזֶה... כְּדֵי שֶׁיּוּכְלוּ הַקְּטַנִּים לַהֲבִינוֹ. וְכָל מַה שֶּׁהוּא קָטָן בְּיוֹתֵר, וּמְרֻחָק בְּיוֹתֵר..., [כך] הוּא צָרִיךְ רַבִּי גָּדוֹל בְּיוֹתֵר...

כִּי כָּל מַה שֶׁהוּא קָטָן וּמְרֻחָק בְּיוֹתֵר, צָרִיךְ מְלַמֵּד גָּדוֹל בְּיוֹתֵר שֶׁיִּהְיֶה אֻמָּן כָּזֶה, שֶׁיּוּכַל לְהַלְבִּישׁ שֵׂכֶל עֶלְיוֹן כָּזֶה,... לְקָטָן וּמְרֻחָק כְּמוֹתוֹ. כִּי כָּל מַה שֶּׁהַחוֹלֶה נֶחֱלֶה בְּיוֹתֵר, צָרִיךְ רוֹפֵא גָּדוֹל בְּיוֹתֵר. עַל כֵּן אֵין לְהָאָדָם לוֹמַר: דַּי לִי אִם אֶהְיֶה מְקרָב אֵצֶל אִישׁ נִכְבָּד... אַף, שֶׁאֵינוֹ מֻפְלָג בְּמַעֲלָה, כִּי הַלְוַאי שֶׁאֶהְיֶה מִקּדֶם כָּמהוּ, אַל יאמַר כֵּן, כִּי אַדְּרַבָּא, כְּפִי מַה שֶּׁיֵּדַע אֱנָשׁ בְּנַפְשֵׁהּ [אדם בנפשו] גּדֶל פְּחִיתוּתוֹ וְגדֶל רִחוּקוֹ שֶׁנִּרְחַק מְאד..., כָּל אֶחָד וְאֶחָד כְּפִי מַה שֶּׁיּוֹדֵעַ בְּנַפְשׁוֹ וּכְמוֹ כֵן כָּל מַה שֶּׁיּוֹדֵעַ בְּעַצְמוֹ שֶׁהוּא מְרֻחָק בְּיוֹתֵר, צָרִיךְ לְבַקֵּשׁ לְנַפְשׁוֹ רוֹפֵא גָּדוֹל מְאד מְאד, הַגָּדוֹל בְּמַעֲלָה בְּיוֹתֵר, דְּהַיְנוּ שֶׁיַּחֲזִיר וִיבַקֵּשׁ תָּמִיד לִזְכּוֹת לְהִתְקָרֵב לְהָרַבִּי הַגָּדוֹל מְאד מְאד כַּנַּ"ל כִּי כָּל מַה שֶּׁהוּא קָטָן בְּיוֹתֵר, צָרִיךְ מְלַמֵּד גָּדוֹל בְּיוֹתֵר

יש בעולם המון טוב, רק צריך למצוא מישהו מאוד גדול שיוכל לקרב את האור הזה לכל אחד

דַּע שֶׁיֵּשׁ אוֹר שֶׁהוּא מֵאִיר בְּאֶלֶף עוֹלָמוֹת, וְזֶה הָאוֹר אֵין אָדָם פָּשׁוּט יָכוֹל לְקַבֵּל מֵחֲמַת גָּדְלוֹ וְצָרִיךְ לָזֶה חָכָם גָּדוֹל... שֶׁיּוּכַל לְחַלֵּק הָאוֹר הַגָּדוֹל לַחֲלָקִים קְטַנִּים כְּדֵי שֶׁיּוּכְלוּ הַקְּטַנִּים בְּמַעֲלָה לְקַבְּלוֹ מְעַט מְעַט

אם לא כולם יכולים להבין וליישם, זה סימן שזה לא מספיק נכון. אם כל אחד יכול להשיג את התכלית, הרי שזאת האמת

וְתֵדַע שֶׁאֵין הַדָּבָר כְּדַעְתָּם, חַס וְשָׁלוֹם, כִּי אִם כֵּן לא יַשִּׂיגוּ הַתַּכְלִית, רַק מְתֵי מְעַט מְעַט מְאד,... וּמַה יַּעֲשׂוּ קְטַנֵּי הָעֵרֶךְ, שֶׁאֵין לָהֶם שֵׂכֶל כָּזֶה... אֵיךְ יַשִּׂיגוּ הֵם אֶת הַתַּכְלִית... וְזֶה שֶׁסִּיֵּם: "כִּי זֶה כָּל הָאָדָם", הַיְנוּ כִּי זֶה יָכוֹל כָּל אָדָם לְקַיֵּם וּלְהַשִּׂיג עַל יְדֵי זֶה אֶת הַתַּכְלִית,... עַל כֵּן יָכוֹל כָּל אָדָם לְהַשִּׂיג הַתַּכְלִית, כִּי זֶה כָּל אָדָם יָכוֹל לְקַיֵּם

ככל שהמנהיג גדול יותר, כך הוא מסוגל לקרב את הקטן ביותר. להאיר ולקרב את המוח שהוא בראש הגוף גם לרגליים שהם בתחתית הגוף.

וְעַל כֵּן יֵשׁ לָנוּ לִכְסֹף וּלְהִתְגַּעְגֵּעַ וּלְהִשְׁתּוֹקֵק מְאד, מִי יִתֵּן וְהָיָה לָנוּ מַנְהִיג הַדּוֹר, רוֹעֶה נֶאֱמָן, שֶׁיִּהְיֶה לוֹ זֶה הַכּחַ, שֶׁיּוּכַל לְהָאִיר אֲפִלּוּ בָּנוּ בִּבְחִינַת רַגְלִין [רגליים, המקום הנמוך ביותר בגוף], יְדִיעָה וְהַשָּׂגָה הַנַּ"ל, שֶׁנִּזְכֶּה לָבוֹא אֶל הַתַּכְלִית...

וְכָל זֶה מֵחֲמַת גּדֶל עצֶם מַעֲלַת הַמַּנְהִיג, שֶׁהָיָה... יָכוֹל לְהָאִיר אֲפִלּוּ בִּבְחִינַת רַגְלִין. שֶׁאֲפִלּוּ הָרַגְלִין שֶׁרְחוֹקִים מֵהַמּחַ, אַף עַל פִּי כֵן גַּם הֵם יוּכְלוּ לְהַשִּׂיג וְלָדַעַת הַתַּכְלִית,... כִּי עַל יְדֵי גְּדֻלַּת הַמַּנְהִיג יָכוֹל לְהַמְשִׁיךְ הַמּחַ אֲפִלּוּ לְהָרַגְלִין

כִּי יֵשׁ שׁוֹכְנֵי עָפָר, שֶׁהֵם בְּנֵי אָדָם הַמּוּנָחִים בַּמַּדְרֵגָה הַתַּחְתּוֹנָה, וְנִדְמֶה לָהֶם שֶׁהֵם רְחוֹקִים מְאד..., וְצָרִיךְ... לְעוֹרְרָם וְלַהֲקִיצָם... וּלְחַזְּקָם וּלְעוֹרְרָם, שֶׁלּא יִהְיוּ מְיָאֲשִׁין עַצְמָן, חַס וְשָׁלוֹם, כִּי עֲדַיִן הֵם... קְרוֹבִים

© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן