... אישית - ממזמור תהלים לגן עדן אחריות אישית ממזמור תהלים לגן עדן בשמחה נפתח את העיון המחודש במקרא [1]. "אשרי האיש אשר לא הלך בעצת
רשעים ובדרך חטאים לא עמד ובמושב לצים לא ישב" [2]. בשמחה אמרנו, אכן, "'אשרי' הוא ביטוי ... ולשמוח, ובהם הוא גדל, כמו שאמר: "'כי יצר לב האדם רע מנעריו' [4]. וכשיעמוד האדם על דעתו ויתחיל להכיר הטוב והרע, הזהירו שיסור מדרך
הרשעים ולא ילך בעצתם" [5]. השקפה פסימית או ריאלית? איני רוצה לפסוק בכך. בכל מקרה לא ... - זאת, קריאה חוזרת של דברי רד"ק מעלה שהוא אינו פסימי הוא מאמין: "וכשיעמוד האדם על דעתו ויתחיל להכיר הטוב והרע, הזהירו שיסור מדרך
הרשעים ולא ילך בעצתם". במלים אחרות, מרגע שהאדם עומד על דעתו, מרגע שהוא מגיע לבגרות ... הראשון. המלבי"ם מציע תפיסה אחרת, לטענתו מעלה התיאור דרוג מן החמור לקל יותר: "אשרו תלוי בראשונה במה שיזהר מחטוא, אשר לא הלך בעצת
רשעים וכו', ויש הבדל בין
רשעים ובין חטאים,
שהרשעים הם החוטאים מצד הזדון והפשיעה בין בין אדם למקום בין בין אדם לחברו, ולכן אמר עצת
רשעים, כי הם החוטאים בעצה והשכלה, מה שאין כך אצל חטאים. לא יכול לאמר בעצת, כי הם אינם ... רוח והבל ולצנות ואינם עוסקים בתורה" [7]. לטעמי מתואר כאן תהליך התפתחותי בשלבים, ובכל שלב עדיין קיימת אפשרות נסיגה. "לא הלך בעצת
רשעים" הוא הצעד הראשון, ההיענות או ההימשכות לנצנוצי הרע. אדם הולך ורואה "פרצה קראת ... אז אני מקווה שאכן יימצא בנו גם בך הכוח הכישור, היכולת והרצון לדחות את השלילי ולמלא באהבה את ההנחיה "אשרי האיש אשר לא הלך בעצת
רשעים ובדרך חטאים לא עמד ובמושב לצים לא ישב" [14]. כך נתברך ונזכה במצב של: "והיה כעץ ...