... היפנוזה וגרעין
הנפש אוטוסוגסטיה משמעותה השפעה של אדם על עצמו. העולה מכך הוא שהאגו אינו יחידה אחידה ומגובשת. יש בו חלק אחד היכול להשפיע על האחר. החלוקה בין שני חלקי האני היא פשטנית: בצד המשפיע נמצא ... לנו, למעשה, כל מידע על אותו חלק ב"אני" עליו פועלת האוטוסוגסטיה. ע"מ לנסות ולעשות מעין "מיפוי וירטואלי" של
הנפש במטרה לאתר ולבדל את אותו חלק ערטילאי בתת ההכרה הרגיש לקליטת סוגסטיות, הדרך הטובה ביותר היא לבדוק את תופעת ההיפנוזה, שבה הסוגסטיה מקבלת את הביטוי הישיר והממוקד ביותר. פרדוקס ... בכל הנוגע לאגו התת הכרתי. דווקא חלק זה, האמור להיות הגרעין הקשיח שעליו נסמך האגו ההכרתי ושהוא למעשה "ליבת
הנפש", דווקא הוא נזיל ובלתי יציב כלל. במקום בו אנו מצפים שאדם ישמור על הזהות החזקה ביותר שלו, דווקא שם זהותו אינה קשיחה כלל. ניתן על נקלה להפנט אדם להאמין שהוא מישהו אחר לגמרי. ניתן ... המרכזי, שעליו בנויה כל אישיותו של אדם, דווקא הוא החלק החלש ביותר באישיותו, איננו יחיד במינו במערכת הגוף
והנפש. המוח עצמו, אשר בו מתרכזים כל התחושות והרגשות, ואשר הינו האבר היחיד שחש את הגוף, כולל כל כאב או מגע קל, דווקא הוא עצמו חסר רגישות לחלוטין ואינו מרגיש כל מגע, דקירה או חיתוך ... מדי לילה באותם חלומות בהם אנו מוצאים עצמנו בזמן אחר, או במקום אחר ולעיתים גם עם זהות אחרת. אם נדמה את
הנפש למעין כדור וירטואלי, הקרום החיצוני הקשיח שלו החלק ההכרתי ואילו הליבה שלו, הנקודה בה פוגעת ההיפנוזה, תוך שהיא עוקפת את כל השכבות והמעטים האופפים אותה, היא גרעין
הנפש. בשל "פרדוקס האגו" ואופיו המבלבל, נותרה עד היום ההיפנוזה כתעלומה מדעית, וגרעין
הנפש אינו נחשף. הסבר לפרדוקס האגו כאשר תינוק נולד הוא במידה רבה בגדר "טאבולה ראסה" בכל הנוגע לזהותו ולאישיותו. הוא נולד, אמנם, עם תכונותיו הגנטיות, עם יצר קיום אינסטינקטיבי ועם ... וזהותו, בהתאם לנתוניו הגנטיים ולנתוני סביבתו. תהליך בניית האגו, שכל אדם עובר, אינו מכסה לחלוטין את כל
הנפש אלא מותיר, במידה רבה, את הליבה שלה נייטרלית למדי בכל הנוגע לזהותו, לאישיותו ולמהותו. מסביב לליבה נבנות שכבות של אגו, העוטפות אותה והן מתגבשות בזכות הישגים, ניסיון, בניית בטחון עצמי, חיזוקים, רכישת מעמד, סטטוס, רכוש וכיו"ב. יש אנשים שצברו שכבות הגנה עבות וחזקות על ליבת
הנפש שלהם, ויש כאלה שליבת נפשם חשופה יותר, אך אצל כולם היא נזילה מבחינת זהות ואישיות. ע"מ להבין את הסיבה לכך עלינו לנקוט בשיטה של בדיקת הנושא "על דרך השלילה". נניח שגרעין
הנפש היה בעל תכונות הפוכות, דהיינו בעל זהות ברורה ומגובשת, קשה ומוצקה ובלתי ניתנת לשינוי. אדם הנושא גרעין נפש כזה היה מתקשה מאוד להסתגל לכל השינויים הרבים שהוא עובר במהלך חייו. הוא ... הרבה יותר משעממים ובני האדם היו מתנהגים כרובוטים משוכללים שהתנהגותם ותגובתם צפויות בכל עת. חולשת גרעין
הנפש היא גם סוד כוחו של אדם, שכן
הנפש מבקשת לפצות על הנקודה החלשה השוכנת בה ע"י חיזוק שכבות ומעטפות האגו שמסביב לגרעין
הנפש וזאת, כאמור, ע"י צבירת הישגים, כבוד, מעמד וסטטוס. אילו גרעין
הנפש של כל אדם היה קשיח, היו נחסכות מאיתנו בעיות רבות מאוד: לא היו מאבקי אגו, לא היו מלחמות על כבוד ועל סטטוס. כל התופעות של רגישות, פגיעות, נקמנות וקנאה לא היו קיימות. מעבר לכך לא היו קיימות כל הבעיות
הנפשיות הקשורות בזהות ובאישיות, כגון: פיצול אישיות, ריסוק אישיות, קריסת אישיות והפרעות האישיות השונות והמשונות. גרעין נפש מוצק וקשיח היה מייתר את החתירה להשגים ואת החתירה להגשמה ... על רגשות וגם על מחשבות, רצונות, דעות, נטיות צרכניות וכיו"ב. הסוגסטיות אינן מעמיקות חדור, עפ"ר, עד גרעין
הנפש. הסוגסטיה העצמית (האוטוסוגסטיה), לעומת זאת, אינה מכוונת כלל להכרה ואין מטרתה לשנות דעות או לכוון מחשבות. היא מופנית כל כולה אל תת ההכרה ויעדיה הינן תחושות. ההיפנוזה הינה בעלת ההשפעה הסוגסטיבית החזקה ביותר והיא יכולה להעמיק חדור עד גרעין
הנפש. גם בענין זה חולשתו של גרעין
הנפש הינה סוד כוחו, שכן בהיותו אלסטי, הוא חוזר עד מהרה, לאחר ההשפעה ההיפנוטית, למצבו הקודם. ...