... יוצר את תחושת ה"אני" והם אלו שייצרו את העתיד וגרמו ל"אני" להגיד "אני רוצה". האמת הראשונה הציגה בפנינו את חמש הסקנדההות - מבנה התודעה. האמת השנייה מציגה את מושג
ההשתוקקות: "האמת הנאצלת על מקור הסבל. זו
ההשתוקקות המובילה ללידה מחדש. המלווה בעונג ובתאווה. חיפוש עונג כאן ושם.
השתוקקות לתענוגות החושים,
השתוקקות להתהוות,
השתוקקות לאי התהוות".
התשוקה נוכחת בתודעה ללא הרף. למזון, להערכה, לרכוש, לחפצים. אם לא מפסקים
להשתוקק, יש קרבה בין עקרון העונג - כאב הפרוידיאני לזה של
ההשתוקקות הבודהיסטית. יש לה היבט המביא להתפתחות האנושית, אך מצד שני להרס ומלחמה;
תשוקה חמדנית היא היוצרת את הרעב הבלתי ניתן להשבעה.
התשוקה להתהוות היא היוצרת את חיפוש העונג;
התשוקה לאי התהוות לכדי כיליון.
התשוקה לעונג הופכת ל"עוד", עוד משה שחסר. אי ההתהוות עוסקת בעיסוק המתמיד בהימנעות מכאב, סלידה המביאה להרגשה שצריך להרחיק את גורמיה: נעיף את הפוליטיקאים לכוכב אחר, את הלא מוצלחים, את ... חוסר השלמות הופך את האדם למתמודד עם קשיים וכאב. ההתפתחות המנטאלית נובעת ממה שאינו ניתן לשינוי וצמיחה תוך כדי התמודדות. קושי וכאב אינם דברים שניתן להתחמק מהם.
התשוקה, או מה שחסר לי, מנוגדת למציאות; התודעה מתרכזת ב"חצי הכוס הריקה". בציור הבודהיסטי, בעל הרוח הרעבה מצויר כאיש רזה עם בטן נפוחה.
השתוקקות להתהוות קשורה בהנצחת החיים, הרצון לחיות לעד.
תשוקה לאי התהוות היא
התשוקה להרס ופירוק, הכרוכה בהכחשת המוות. אנו משלים את עצמנו שנהיה קיימים לעד. הסבל ממנו מבקש הבודהה לשחררנו הוא הסבל שבאשליה. למרות המאמץ להוליך את עצמנו שולל, אנחנו לא מצליחים. ... הנזק שבהצטברות כעסים. המדיטציה מלמדת את המתלמדים החדשים לתעלם על פני הכאבים הפיזיים הכרוכים באימון; לא להיכנע, לזוז ולהלחם בכאב, אלא ללמוד לחיות איתו ולהכיל אותו.
תשוקה, גאווה, בדידות, עיוורון ושנאה
התשוקה, גם אם באה על סיפוקה, נולדת מחדש שוב ושוב. זהו "גלגל הסאמסקארה". האדם בונה לו דרך לפתרון קיומי המאפשר לו להתמודד. לפתרונות הללו, האישיים, הבודהיזם קורא ששת מצבי התודעה שמכונים ... להשגת היפה יותר, האישה של האחר; תחרות ומלחמה. אך יש פרוש נוסף בו העולם הוא שדה קרב ועל ה"אני" לנצח במלחמה ולהוכיח עליונות. ממלכת בני האנוש היא ממלכת הסקרנות,
התשוקה לדעת, להבין את העולם; מקום בו ה"אני" עוסק בפירוק העולם לגורמיו. הראייה בה מתקיימת ההפרדה בין אובייקט לסובייקט. וכאן מסתתרת
התשוקה, אותו יצר הרסני. הצורך לדעת הוא הצורך בשליטה. כיצד ניתן לשלוט בכוחות המתגלים? בעקיפין, כיצד להיות בן אלמוות? מכאן לסבל המוכר: כאן ל"אני" יש תפקיד קטן ומרכזו של עולם זה הניכר ...